May 11
💠حاشیه سازان حماسه سوز!
تجمع فیضیه که نشانی از غیرت ملی حوزه های علمیه بود و دغدغه های جامعه ی روحانیت را در مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم نشان میداد اسیر حاشیه هایی شد که از متن پررنگ تر بودند.
طلاب حوزه علمیه با وجود اینکه خودشان با شهریه های هشتاد هزار تومانی زندگی روزمره ی خود را به سختی میگذرانند آمده بودند تا مشکلات معیشتی مردم را با زبان اعتراض مسالمت آمیز به مسئولین نظام گوشزد کنند.
سخنران مراسم شخصی از جنس حوزه و حوزوی ها بود با این تفاوت که عمامه بر سر نداشت .صحبت هایش بدون اغراق بازخوانی صحیفه ی امام خمینی بود که حوزه را به زندگی مردم و علم الاجتماع گره می زد اما لحن انتقادی ش را بعضی از حضار بد برداشت کردند و برای این شخصیت دلسوز و انقلابی حاشیه ساختند تا آنجا که مراجع تقلید را به صدور بیانیه بر علیه ایشان مجاب کردند. بیانیه هایی که نشان از رساندن گزارش های اغراق آمیز به ایشان بود.
حاشیه های این مراسم به اینجا ختم نشد و پلاکاردهای کاغذی که اشعار ایهام داری داشت بازتاب رسانه ای شدیدی در خبرگزاری ها و فضای مجازی و سایت ها به داشت. این حاشیه سازی به قدری اسفبار بود که پای وزارت کشور و حوزه و سپاه را به میان کشید و همه ی این ارگان ها از این عمل و شعار ها برائت جستند و آن را محکوم کردند.
حالا سئوالی که مطرح است اینست که این پلاکاردها و حاشیه ها که به سادگی قابل طراحی ست ساخته و پرداخته چه کسانی است که توانستند به راحتی یک مراسم حماسه ساز را با حاشیه سازی ،حماسه سوز کنند.
واقعا بجاست که مسئولین نظارتی این افراد را شناسائی کنند تا هر کسی و ناکسی به خود جرأت ندهد تجمعات را به این سادگی خدشه دار کند.
واقعا حیف از غیرت ملی طلاب حوزه ی علمیه که اسیر حاشیه های اینچنینی شود و رابطه تنگاتنگ حوزه و مردم را کمرنگ نشان بدهد.
https://eitaa.com/ab_va_atash
🌀چرا علمای شیعه یادبود محسن بن علی را بلافاصله بعد از وفات شهادت گونه رسول خدا میگیرند؟!
💠ایمان به غیب یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین باورهای اسلامی ست که در علوم انسانی از آن صحبت به میان آمده است که در آیات آغازین سوره بقره از آن یاد شده است و یکی از صفات مهم متقین است.
💠همیشه غیب لازم نیست که پنهان و غیر قابل رویت باشد . گاهی حقیقت های نگفتنی هستند که باید برای همیشه در عالم اسرار بمانند و جز به خواص نمی توان آن را گفت .
💠همه می دانیم که شب هفتم محرم منسوب به ششماهه ی کربلاست در حالی که روز هفتم محرم روز شهادت علی اصغر ع نیست و بر همین منوال است شبهای دیگر محرم! به قدری اینگونه عزاداری کردن سنت شده است که هیچکس نمی پرسد چرا شبهای دهه ی اول محرم هر شب به نام یکی از یاران سید الشهدا لقب گرفته است. چون می دانند این شبها به عنوان یادبود و بزرگداشت از این اصحاب نامگذاری شده است.
💠روشن و بدیهی ست که توسعه عزاداریها از حدی که معمول است در بستر اجتماع تاثیر مثبتی نخواهد گذاشت بلکه گاهی با تاثیر منفی هم همراه است. پس دهه سازی ها مکرر همان طور که آیت الله شبیری زنجانی هم تذکر دادند باعث کمرنگ شدن جلوه ی عزاداری ها میشود اما جای این سئوال باقی می ماند که چرا علمای شیعه یادبود شهادت حضرت محسن بن علی ع را بلافاصله بعد از رحلت رسول خدا میگیرند! با وجود اینکه زمان شهادت ایشان حداقل ده روز تا چهل و پنج روز بعد از رحلت رسول خدا نقل شده است؟!
💠آیا یادبود شهادت این نازدانه بلافاصله بعد از رحلت رسول خدا سند بزرگترین جنایت تاریخ یعنی غصب خلافت علی ع نیست؟!
💠آری مظلومیت ششماهه ی کربلا و نازدانه ی مدینه سندی روشن است برای دو واقعه عظیم غصب خلافت و ذبح امامت!
💠جا دارد محققین عزیزی که به دنبال سندیابی مقاتل هستند و فرهنگیان معززی که دغدغه وحدت امت اسلامی را دارند از این اسرار مکتب شیعه به راحتی اغماض نکرده و چشم نپوشانند .
https://eitaa.com/ab_va_atash
🌀در پاسخ به کسانی که می گویند: چرا #علائم_ظهور را پررنگ می کنید؟!!!
💠یکی از هجمه هایی که به #استاد_پناهیان از طرف دشمنان آگاه می شود برجسته کردن بحث علائم ظهور است. این هجمه به قدری موثر بوده است که گاهی دوستان بی غرض و مرض هم با آنان همراهی کرده اند. دوستانی که با تیترهایی تند و نرم استاد را مورد هجمه قرار داده اند.
💠آنچه روشن است باید بین #علائم_ظهور و تطبیق آنها فرق قائل شویم . چون علائم ظهور قطعی اند ولی تطبیق آنها ظنی و احتمالی «والظن لایغنی من الحق شیئا» اما آیا به مجرد اینکه مساله ای را نتوانیم به صورت قطعی درباره اش حکم کنیم باید آن را کنار گذاشت؟! یکی از معترضین به استاد در قسمتی از متن اعتراضش آورده است که «ما از دوران نوجوانی به خاطر داریم که اگر زلزله می آمد، اگر طوفان می آمد، اگر برادر پادشاه عربستان هلاک می شد، اگر 23 رمضان به جمعه می افتاد، اگر کودکی در مدینه کشته می شد، اگر چند میلیون نفر به اجتماع اربعین می رفتند و.. شما با صدای رسا می گفتید: آییییی جوان! آماده باش! دیگه آقا داره میاد!!»
💠غافل از اینکه اگر قرار باشد حالا که تطبیق دادن مشکل است به کلی آن را به ورطه فراموشی بسپارم و آن را کالعدم تصور کنیم باید تمام کتاب هایی که در مورد علائم ظهور نوشته شده است را کتاب هایی بی مصرف! و العیاذ بالله لغو ببنیم؟! آیا این احتمال متصور است که راهداری چندین هزار تابلوی بی مصرف را در مسیر جاده ها و اتوبان ها نصب کند و بگوید شما چشمانتان را ببندید و نبینید؟!
💠گاهی پررنگ و کمرنگ نشان دادن یک احتمال، تاثیرات عجیبی در متن جامعهی دینی می گذارد. در آیات قرآن و روایت اهل بیت احتمال وقوع قیامت اینگونه قلمداد شده است و خداوند متعال از بندگانش خواسته است ولو اینکه از ساعت قطعی زمان قیامت خبر ندارند آن را نزدیک بپندارند «لعل الساعه ان تکون قریبا» و در جای دیگر در سوره ی قیامت با لحنی محکمتر آن را اتفاق افتاده معرفی می کند و می فرماید «اقتربت الساعه و انشق القمر» . در قرآن کریم و روایات اهل بیت علائم بسیاری ذکر شده است تا مومنان در زندگیِ خود این احتمال را بسیار جدی بگیرند. و در مورد زمانش از هم پرس و جو کنند تا آنجا که در سوره ی نبا با عنوان «نبا عظیم» از آن یاد می کند.
💠 موسسات تخصصی مهدویت و پایگاه های مهدوی اگر چه مجدانه در موضوع مهدویت و مباحث چالشی آن و مبارزه با مدعیان دروغین،دقیق و عمیق فعالیت کرده اند اما در بحث ایجاد و پرورش این احساس مقدس یعنی «#نزدیک_دیدن_ظهور» اقدام هوشمندانه ای انجام نداده اند .
💠#استاد_پناهیان برای پر کردن این خلا تئوریک این احساس مقدس را پررنگ می کند. روشِ استاد روشی کاملا دینی و برخواسته از روایات اهل بیت است. روایاتی از قبیل «الشِّيعَةُ تُرَبَّى بِالْأَمَانِيِّ مُنْذُ مِائَتَيْ سَنَة» از 200 سال پيش شيعه به #آرزومندىهاى خود پرورش يافتهاند. تطبیقِ احتمالیِ علائم ِظهور ،نقشِ کلیدی در این مساله دارد و این همه روایت در این زمینه از اهل بیت صادر نشده است تا در قفسه های کتابخانه ها خاک بخورد . مردم عاقل و هوشمند هستند و فرق تطبیق احتمالی و تطبیقِ یقینی را می فهمند اگر چه با لحنی یقینی گفته شده باشد. و دلزدگی احتمالی عده ای معدود دلیل قانع کننده ای برای این روش برخواسته از سیره اهل بیت عصمت و طهارت نیست.
💠آرزوی ظهور منجی یکی از مهمترین عواطف و دغدغه ی جامعه دینی است که می توان با زنده نگه داشتن آن ، جامعه را به سمت زمینه سازی برای ظهور سوق داد و الگوی سبک زندگی اسلامی را به کمک آن در جامعه ی اسلامی تحقق بخشید.
#محمد_موحدی
https://eitaa.com/ab_va_atash
💌کرونا معلم عزیزم روزت مبارک
می خواستم امروز را به معلمانی که شمع محفل بشریتند تبریک بگویم و به لحظه های به آب و آتش زدنشان برای پیشرفت علمی کشور افتخار کنم اما چشمم به معلمی افتاد که لازم دانستم قبل از هر چیز این روز را به او تبریک بگویم
معلمی که جهانِ مغرورِ صنعت زده را از خوابِ غفلت، بیدار کرد. شاه و گدا، کوچک بزرگ ، ملکه و رعیت، رئیس جمهور و وزیر همه برایش یکسان بود.
معلمی که با اندک تنبیهی نشان داد همان طور که قدیمی ها می گفتند که چوب معلم گل است و با کرشمه ای آتشفشان مهربانی را در اعماق جانها شعله ور کرد.
معلمی که شاخص های کاذب انسانیت را به مرز حقیقت رساند و شعارهای پوشالی غرب و شرق را در هم شکست. و نشان داد دنیای لیبرال مسلک ها همان طویله ی ایست که گرگ هایش لباس انسان پوشیده اند. فروشگاه هایشان ترس و طمع می فروختند و شاخص های بورس جهانی حرص و ولع .
معلمی که افشا کرد که تنها خیریه ها با «یا حسین» و «یا علی» گفتن، مهربانی را به دنیا عرضه می کنند و همان خیریه هایی که متهم به پمپاژ افسردگی بودند دنیای تاریکی را نورباران می کنند .
راستی تشیع لیسیدنی هم ماهیت کودکانه و لجبازانه اش را برملا کرد و به جز اندکی محدود که پا به پای موکبهای سلامتی در میدان عمل حاضر بودند، بقیه به فکر خودشان بودند و هویت اجتماعی خود را به باد فراموشی سپردند و اهل بیت را در روزهای سخت، به روضه های معدود و مثلاً قاچاقی خانگی خلاصه کردند.
کرونا نشان داد هرچه به ظهور نزدیک تر شویم چهره ی نفاق برملا و چهره دینداران آشکارتر می شود و شاید اینگونه است که قبل از ظهور عقل پرونده سعادت و شقاوت انسانها را می بندد.
کرونا معلم عزیزم روزت مبارک.
ای کاش تو با عافیت بروی ولی ما در همین نقطه زمان یعنی دنیای بی حرص و طمع دنیای انسان های مهربان دنیای بی تجمل و رفاه زدگی بمانیم
https://eitaa.com/ab_va_atash
قاتل در خانه ی پدری دخترش را کشت؟
به دنبال قاتل نگردید؟!
قاتل همینجاست #در_همین_نزدیکی!
قاتل نوروزِ امسال را در #پایتخت با #پیتر_چِک توهّمی #نقی_معمولی موتور سواری می کرد تا در #ویلای_منِ مهران مدیری #قهوه_ی_تلخِ حسرت نوش جان کند و زندگی را همراه با #مغزهای_کوچک_زنگ_زده #هیولا»ی فقر و بی مایگی ببیند!
قاتل همینجاست در همین نزدیکی!
قاتل، نوروزِ امسال با #بهداشت از قبر خود برگشت تا سنگ قبرش را روی میز ناهارخوری ببیند و در حسرت خانه های ویلایی شمال با ماشین هواپرستی و مستیِ #بهتاش از روی پدر و مادرش رد شود تا شاید با #سارا_و_نیکا عفت،شعور و غیرتش را در استوری های اینستاگرامش #بدون_تاریخ_بدون_امضاً به حراج بگذارد.
قاتل سالهاست در همین نزدیکی با شعار آزادی، توحش و خودتحقیری را تکرار می کند و از #شرقِ #آفتاب_یزد، غرب پرستانه #زیباکلام شود.قاتل #اصلاحاتی نیست اما در طرح های #سبز و #بنفش به نام #حمایت_از_حقوق زن به #حراج گذاشته می شود تا در فروش میلیاردی #مطرب سهیم شود اما خود بهره ای جز افسوس و حسرت نداشته باشد.
قاتل به دنبال #حقوق_شهروندی اش میگشت، غافل از اینکه جلادهای چهاردرصدی به جای شهروند از او پلی برای #سلبریتی شدن خودشان ساخته اند و با هشتک #نه_به_اعدام احساسات و عواطف او را را زنده به گور کرده اند و حالا با #داس_قصاص از او پذیرایی می کنند.
راستی آدرس قاتل را با گرفتن #ستاره «سلبریتی برانداز» #مربع می توانید از #مهران_مدیری هم بگیرید آنجا که آدرس کافه های مشروب را با سوال #تا_حالا_عاشق_شدی؟ به جامعه دیکته می کرد.
ننگ بر فرهنگی که در آن ارزش مانکن از زن بیشتر است و ارزش #خروس_جنگی از مرد!
نفرین بر فرهنگی که در آن #اباحه_گری در آن کلاس است و خانواده مداری بی کلاسی!
آیا قاتل در #خانه_ی_پدری دخترش را کشت؟
https://eitaa.com/ab_va_atash
🌐کیفیگزینی مهمتر است یا ارتقای مدل برنامه ریزی
✅برداشتن شرط سنی سیاست درست و حساب شده ای بود که حوزه علمیه آن را اعمال کرد هر چند باید برای سنین بالا شروط دیگری هم قرار دهند تا حوزه سرباز برای خود جمع کند نه سربار! اما شرط حذف معدل محل بحث و گفتگو است که مزایا و معایبی هم به همراه دارد.
✅قبل از نگاه به مزایا و معایب حدف این شرط باید ببینیم اصلا آیا معدل ملاک خوبی برای شناخت افراد است. آیا ما هنوز هم باید به سیستم طراحی شده ی چندین و چند سال قبل فرانسه و امثالهم تن بدهیم . نگاه حافظه محور را بر نگاه استعداد محور ترجیح بدهیم؟! بسیار جای تاسف است که هنوز هم باید سر سفره ی غربی ها بنشینیم و بدون اندکی تامل نسخه های آنها را برای نسل جوان مان تجویز کنیم؟! تا کی باید مقهور #سبک_زندگی_غربی باشیم.
✅معدل خوب لزوما به معنای داشتن استعداد خوب نیست که با آن بتوان آینده ی حوزه علمیه را به آن گره بزنیم. معدل خوب گاهی به خاطر کنترل سختگیرانه ی خانواده ها و گاهی به خاطر پایین آوردن سطح امتحانات نهایی و گاهی به خاطر بزرگ انگاری توهمی حوزه است که فرزند در شرایطی غیر عادی تلاش می کند تا به آن دست یابد رقم می خورد.
✅هر چند رسانه ای کردن این خبر با عنوان خبر خوب به خاطر ضعف هنری اصحاب رسانه ی حوزه علمیه است و باعث می شود شأن حوزویها را در حد انسانهای دورریز جامعه پایین بیاورد ولی این دلیل نمی شود که ما به خاطر یک اشتباه رسانه ای استعدادمحوری را فدای حافظه محوری منسوخ غربی کنیم .
✅حوزه باید در نظام آموزش و پژوهش طوری برنامه ریزی کند که کسانی که استعداد حوزوی ماندن را ندارند خودبخود کنار بروند و تنها طلبه های کارآمد در حوزه بمانند. حوزه بیش از اینکه بخواهد در گزینش سخت گیری کند باید توان خود را خرج ارتقا، مدل برنامه ریزی آموزشی، پرورشی، پژوهشی کند.
😞با وجود اینکه حوزه زیرساخت های لازم و توان عملیاتی کردن این مدل برنامه ریزی را دارد ولی اهتمام چندانی به این مسئله ندارد. واقعا جای این سئوال همیشه هست که چرا از همان سال های اول حوزه، طلبه رو موظف نمی کنند تا پژوهش کند، مقاله بنویسد، استعداد ها و ظرفیت های وجودی اش را بروز دهد. در دوره های علمی_کاربردی اساتید مطرح حوزه شرکت کند تا هم خود را بسازد و هم دیگران را! حوزه علمیه در حال تولید گنج هایی است که قابلیت استخراج ندارد در حالی که اگر این ارتقای برنامه ریزی را برنامه عملی خود قرار بدهد داستان طور دیگری رقم خواهد خورد.
محمد موحدی مهرآبادی
https://eitaa.com/ab_va_atash
📣 نقدی بر نقد #محمود_کریمی نسبت به برنامه #حسینیه_معلی
🔵 با وجود اینکه گل بی عیب خداست و برنامه #حسینیه_معلی هم عاری از عیب نیست اما به قدریِ نقاطِ برجسته،مفید،کلیدی و اثرگذار در آن است که لازم است هزاران مقاله در وصف این برنامه ی تاثیرگذار بنویسیم تا بتوانیم وارد حوزه ی نقد آن بشویم.
🔵 برنامهای که در #تغییر_ذهنیت مردم نسبت به جامعه دینداران نقش بسزایی دارد و نشاط و شادی را که از ارکان زندگی یک مومن است به متن جامعه دیکته میکند و #تصویر_بسیار_خشن و #غیرمنصفانهای که از زندگی حزب اللهیها در رسانههای غربی و گاهاً داخلی به نمایش گذاشته میشود را خنثی میسازد.
🔵 برنامهای که #طنز و #خنده و #شوخی_حلال را که رسول مکرم اسلام از لوازم زندگی یک مومن از آن یاد میکنند به تماشاگر #تلویزیونی نشان میدهد و #خط_بطلان می کشد بر این باور که اگر قرار است #شاد باشیم و با نشاط باید حتماً زندگی را مخلوط به #محرمات کنیم.
🔵 برنامهای که #وحدت_اسلامی را به زیباترین شکل ممکن و بر پایه #تربیت_ولایی به تصویر میکشد و #تشیع_انگلیسی و #سنی_آمریکایی را به چالشی عمیق دعوت میکند.
🔵 برنامهای که برای #تقویت_روح_ایمانی تمام اقوام قبیلهها کشورها را در کنار هم قرار می دهد تا ترجمان حقیقی آیه ی «#انما_المومنون_اخوه» باشد.
🔵 هرچه از کارکردهای مثبت این برنامه بگوییم کم گفتیم و انتظار از #مداحان_اهل_بیت این است که قبل از هرگونه انتقاد این خلأهای حساسی که این برنامه آن را پر کرده است را به مخاطبین شان گوشزد کنند.
محمد موحدی مهرآبادی
https://eitaa.com/ab_va_atash
May 11
لولوی اصلاحات!
🔵#فاضلی میکروفن را می اندازد و لحظاتی پشت به بیننده تلویزیونی، می ایستد، مثل #مغول ها میکروفن را هم به طرف #مجری و هم به طرف #نامزد دلخواهش پرت میکند، پزشکیان اسب عصبانیتش را با جمله ی آرام باش افسار می زند اما...
🔵 #فاضلی لحظاتی بعد پزشکیان را با توئیتی تخریبگرانه می نوازد و پس از اندکی توئیتش را پاک میکند و حرفش را پس میگیرد.
🔵هر چند از این جماعتی که خون شهید رئیسی را محترم نمی شمارند و نمودار دروغ را به مردم نشان می دهند هر کاری بر می آید ولی این نقشه ی ناشیانه از آنها بسیار بعید است و فلسفه بافی های هالیوودی درباره ی این حرکت نابجاست.
🔵پزشکیان با این کار اگر چه ممکن است رای های خاموشی را که از قضا به نفع نظام است و مشارکت را تقویت می کند را بیدار کند ولی قافیه ی اصلی را که اعتمادسازی و کارشناس محوری بود را باخته است.
🔵پزشکیان تا آخر مناظرات دیگر جرأت اینکه اسم #کارشناس را بیاورد به جانش هراس خواهد افتاد و مخاطب دیگر کلمه ی وفاق و آشتی را باور نخواهد کرد!
🔵اگر بنا بر مهندسی صحنه بود قهر محترمتانه ی #فاضلی به مراتب به نفع جبهه ی رقیب بود ـ
🔵از اصلاحات #لولو نسازیم و به رقیب فرسوده ی زنگ زده ضریب ندهیم.پزشکیان ماهیت زور و تزویر اصلاحات را دارد به صداقت بر کردم روشن میکند.
🔵مردمی که هنوز داغدار #خون_شهید_رئیسی هستند هرگز به این هیجانات پاسخ مثبت نخواهند داد و نتبجه عکس خواهند گرفت؟! ضد انقلاب های زیادی را میشناسم که به برکت خون #شهید_جمهور قرار است به #جلیلی رأی بدهند!
🔵#صدا_و_سیما بهترین مدل #مناظره را ایجاد کرده است و کارشناس ها به خوبی #چالش های جدی #احزاب را به تصویر می کشند. باید از این مدل برنامه ها تقدیر و تشکر کرد و با رقیب در تخریب صدا و سیما شریک نشد.
https://eitaa.com/ab_va_atash