eitaa logo
ابرفقه
1.4هزار دنبال‌کننده
454 عکس
409 ویدیو
19 فایل
امیرالمؤمنین (ع): عقل‌ها امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلب‌ها، قلبها امامان حس‌ها و حسها امامان عضوها العقولُ أئمةُ الأفکار والأفکار أئمة القلوب والقلوب أئمة الحواسّ والحواسّ أئمة الأعضاء. کراجکی، کنز، ۱: ۲۰۰ کتاب ابرفقه: https://24on.ir/g/21
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 وندکاوی ۷؛ پسوند «ن» در پیایندهای نخست تا هفتم به وندپژوهی «پیشوند چم، پیشوند پ، پسوند ال، میانوند ا، پیشوند گ، پسوند ر، پیشوندآ» و نیز وازه کاوی «کار»، پرداختیم. این گمانه‌های زبانی برای بازکاوی زایش (اشتقاق) و پیوندهای زیبای زبان فارسی می‌باشد و در حد فرضیه‌ای با شواهد زیاد، بیان می‌شود. ✅ «ن»، با پسوند به بن مضارع، اسم مصدر می‌سازد و گویا معنای «دارا، خواهان یا جا» را به هسته خود می‌دهد. شاید خود «ن» مصدری نیز، همین پسوند با بن ماضی باشد. ۱. چمن: چمیدن، بچم، چم + ن. «چم» یعنی راست و چمیدن یعنی راستوار (با سینه کشیده و خرامان) راه رفتن. چمن یعنی چیز دارای راستواری و افراشتگی و ناز. ۲. دهن: دادن، بده، ده + ن. دهن خواهان دهش. دهان نیز از اسم مصدر (ده+ ا) با پسوند «ن» می‌باشد. ۳. دمن: دمیدن، بدم، دَم + ن؛ جای دارای دَمِش نسیم. پس «دمن» در «دشت و دمن»، کوتاهه دامن نیست. بلکه یعنی جای دارای دَمِش نسیم. ۴. رسن: رسیدن، برس، رس + ن. اگر رسن را فارسی بدانیم، یعنی نخی که خواهان یا دارای رسش (دسترسی) است؛ مانند افسار. شاید هم کوتاهه ریس + ن باشد. ۵. رزن: َزیدن (رنگ کردن)، بِرَز، رَز + ن؛ دارای رنگوارنگی (رزن: نام برخی آبادی‌های ایران) ۶. انجمن (انجامن): انجامیدن، بینجام، انجام + ن؛ یعنی خواهان یا دارای یا جای [توان] انجام کار. ۷. گردن: گردیدن، بگرد، گرد + ن؛ یعنی دارای [توان] یا جای گردش. ۸. سوزن: سوختن، بسوز، سوز + ن؛ سوزدار. ۹. روزن و روزنه: روختن، بروز، روز (روزیدن: روشن شدن، تابیدن) روز + ن؛ جا یا دارای روشنی و تابش. ۱۰. ارزن: ارختن، بیارز، ارز (ارزیدن) ارز + ن: دارای ارزش. دانه‌ای که بی‌ارزش گمان می‌شد و سپس ارزش‌مندش یافتند. ۱۱. برزن: زیستن، بزی، زی (زییدن). «بر» و «ور» پیشوند افزاینده. بر+ زی: برزی، برز + ن . «ورز» و «برز» بن مضارع و کوتاهه «ور+زی» و «بر+زی» هستند. ورزش (ورزیِش) یعنی زی (زندگی) را افزایش دادن. «برز+ ن» یعنی جای برزییدن (رشدافزایی). «برزی‌گر» هم یعنی کسی که زییدن را می‌افزاید. کوتاهه آن «برزگر» است؛ همانند کشت‌آب‌ورز (کشاورز)؛ یعنی کسی که می‌کارد و آب می‌دهد و ورزییدن می‌کند. برز + ن یعنی جای برزایی و حیات‌افزایی که همان متن جامعه یا محله است. شاید زن نیز کوتاهه «زی+ن» باشد. یعنی زندگی (فرزند) آور. ۱۲. نازن: نازیدن، بناز، ناز + ن. نازن + ین: نازنین؛ یعنی بسیار پُرناز. ۱۳. بُن: بودن، بُو (بو که: باشد که)، بو+ن؛ که کوتاه آن، «بُن» می‌باشد. باروبنه: بردنی‌ها و بودنی‌ها. بردن، ببر، بر، بار: اسم مصدر با میانوند «ا» و بنه: بو، بون، بُن، بنه: چیزی که بردنی نیست و معمولا جابجا نمی‌شود. شاید بان نیز اسم مصدری از بن با میانوند «ا» باشد؛ «مهر + بان» یعنی همراه (ملازم) مهر (خورشید) گویا واژه‌ای برآمده از آیین مهرپرستی است. ۱۴. سخن: سختن، سخ+ ن: سخن. سختن یعنی سخت کردن و سُختن یعنی ارزیابی کردن و سِختن یعنی سنجیدن که مضارع آن می شود «سز: سزا، می سزد». ساخت نیز به معنای چیز محکم و حکیمانه (سَخت و سُخته) است. سخ دو حرف اصلی این واژه و به معنای شخ و سیخ‌گون است. سَخ + ن: سَخَن (دهخدا: سُخُن، سُخَن، سَخَن، سَخُن). سخن یعنی چیز سخت و سنجیده که در عربی دقیق «کلام» به همین معنا است. سخن و کلام، هم زمان دو معنای «قول سدید» را در خود دارند. هر چیزی اگر بخواهد براستی سخت و محکم باشد، باید سُخته (سنجیده) و حکیمانه هم باشد؛ به همین دلیل معنای حکمت نیز از ریشه محکم است. ۱۵. لجن: لَختن، بلز، لز (لژ، لج). لج+ ن: لجن؛ یعنی آب و گل گندیده لخته و کمی سفت شده. ۱۶. آهن. آستن، بیاه،، آه آه+ ن. آستن یعنی سرسخت و نرم کننده بودن. آس یعنی چیز سخت و کوبنده و نرم کننده. آس+ آب: آسیاب. چیز سخت نرم کننده که با آب می چرخد. دست+ آس: چیز سخت نرم کننده که با دست می چرخد. آبن مضارع آستن «آه»: چیز سخت و کوبنده. آه انسان نیز چون کوبنده و ویرانگر است، از آستن است. آه+ ن: آهن: دارای سختی و کوبندگی. ۱۷. کهن (کاهن). کاستن و کستن معنای مقابل آستن را دارد. کاستن یعنی سستی و شکنندگی. بن مضارع کستن و کاستن می شود که و کاه+ ن: کهن (کهنه) یعنی از دست دهنده سختی و شکننده. 🇮🇷 @abarin
2.98M
✅ تحلیل تمثیلی جریان انحرافی «عصر حیرت»؛ مهدی نصیری! : ما نمی توانیم 🇮🇷 @abarin
🌹 فقط ما هستیم که غربزدگانمان، غرب را نیز نمی شناسند و به گرامیداشت و یادمان شهدا اعتراض می کنند. چون خودشان حتی در حد غربی ها هم نیستند؛ که یک شهید داشته باشند. لذا جاهلانی مثل محمود امجد و مفتی های وهابی، از روح الله زم، شهید سازی می کنند که دست خالی نباشند. @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مالک فضای مجازی باید ما باشیم جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 @jebheh
هدایت شده از خبرگزاری فارس
🖼 رهبر انقلاب: جناب آقای مصباح یزدی جزو شخصیت‌هایی است که همه دلسوزان اسلام باید از اعماق دل قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند @Farsna
◼️انا لله و انا الیه راجعون 🌹هنگامی که عالمی از دنیا برود آسیبی به اسلام می رسد که چیزی جبرانش نمی کند. ارتحال علامه بزرگ و مخلص و فداکار و مجاهد و بصیر و محبوب آیت الله محمد تقی مصباح یزدی را تسلیت عرض می کنیم. ان شاءالله به کرم الهی و عنایت اهل بیت، جای خالی ایشان به احسن وجه پر شود. 🌹مصباج عزیزمان بهت بزرگ کوچ غم انگیزت ابدی است. ⬛️ تسلیت به رهبرمان
هدایت شده از قاسم روانبخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻خاطره ی تکان دهنده حجت‌الاسلام دکتر روانبخش از استاد خود آیت الله علامه مصباح یزدی (ره) : آیت الله مصباح به فردی که به صورتشان آب دهان انداخت، چه واکنشی نشان داد?? http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع 🔺 ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است این را من به مسئولین هم گفتم الان هم به طور عمومی میگویم. اگر آمریکایی ها توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشور خودشان پیش نمی‌آمد. چند روز پیش در ظرف 24ساعت، چهار هزار نفر تلفات داشتند. اینها اگر واکسن بلدند درست کنند اگر کارخانه فایزرشان میتواند واکسن درست کند خودشان مصرف کنند اینقدر مرده و کشته زیاد نداشته باشند؛ انگلیس هم همین جور. به اینها اطمینان و اعتماد نیست. نمیدانم، شاید گاهی هست که اینها میخواهند واکسن را روی ملتهای دیگر امتحان کنند. ببینند اثر میکند یا نمیکند. البته به فرانسه هم من خوش بین نیستم. علتش هم این است که سابقه آن خونهای آلوده را اینها دارند. بله از جاهای دیگری میخواهند واکسن تهیه کنند جای مطمئنی باشد هیچ اشکالی ندارد. @khamenei_ir
1️⃣ می گویند علامه مصباح معتقد است که مشروعیت حکومت به نظر مردم وابسته نیست. 2️⃣ بله این سخن درست است. اما علامه مصباح می گویند که «حاکمیت» دو رکن دارد؛ آ. «مشروعیت» که الهی است؛ ب. «مقبولیت» که مردمی است. ✅👈 اینک نظر امام خمینی درباره مشروعیت و عبارات فوق العاده دقیق و البته سنگین ایشان درباره حکم ایشان به دولت موقت بازرگان: «من که ایشان [بازرگان] را حاکم کردم، یک نفر آدمی هستم که به واسطه ولایتی که از طرف شارع مقدس دارم، ایشان را قرار دادم. ایشان را که من قرار دادم واجبُ الْاتِّباع است، ملت «باید» از او اتّباع کند. یک حکومت عادی نیست، یک است؛ از او اتّباع کنند. این حکومت است، » است. قیام بر علیه حکومت شرع جزایش در قانون ما هست، در فقه ما هست؛ و جزای آن بسیار زیاد است. من تنبه می‏دهم به کسانی که تخیل این معنی را می‏کنند که کارشکنی بکنند یا اینکه خدای نخواسته یک وقت قیام بر ضد این حکومت بکنند، من اعلام می‏کنم به آنها که آنها است در فقه اسلام. قیام بر «ضد حکومت خدایی قیام بر ضد خداست»؛ قیام بر است». امام خمینی، صحیفه امام، ‏۶: ۵۹. 🇮🇷 @abarin
📚تبیین علمی فرمایش امام خامنه ای در «منع ورود واکسن دشمن» ❌ شبهه: رهبری در مسائل پزشکی متخصص نیست؛ پس چرا حکم به عدم ورود واکسن از آمریکا و انگلیس کرد؟ 🌹پاسخ با تفکیک حوزه های بحث 1️⃣ حوزه علم پزشکی که رهبری در آن تخصص ندارند. 👈 آ. ادعای پزشکی پزشکی می گوید چه دارویی یا واکسنی، چه اثری بر بدن دارد. که البته درباره واکسن کرونا، تاکنون نتوانسته است به چنین نتیجه ای برسد و طبق ضوابط اضطراری عمل می کنند. 👈 ب. بحث عدم «اطمینان» به واکسن دشمنان آیا اطمینان و اثربخشی معقولی برای واکسن ها ثابت شده است؟ نه! مؤید آن هم وضعیت کشور آمریکا و انگلیس است که در بالاترین آمارهای ابتلا و قربانی قرار دارند. حتی اگر واکسن شان اطمینان بخش است، آیا آنان اول به کشور خودشان نمی رسند و می آیند به ایران برسند؟ ایرانی که دشمن درجه یک وی هستند و حتی کودکان پروانه ای وی را تحریم دارویی کرده اند! خب انسان که دارد و این را می فهمد! 2️⃣ حوزه «فلسفه پزشکی، فلسفه علم پزشکی و فقه کلان امنیت حاکم بر نظام سلامت» که رهبری در آن صاحب نظر هستند. 👈 آ. ادعای فلسفه پزشکی (فقه کلان امنیت حاکم بر نظام سلامت) فلسفه پزشکی (و فقه کلان امنیت نظام سلامت) می گوید آیا دشمن قطعی و قاتل شما، داروی سلامت بخش به شما می دهد یا نه؟ کمینه این که موش آزمایشگاهی او و بیشینه این که قربانیان بیوتروریزم او هستید. بیوتروریزمی که دهها میلیارد دلار برای دست یابی به آن و ضربه به ایران، هزینه اش کرده است. اینها بدیهی ترین انتظار از دشمن است و هر انتظاری غیر از این از دشمن، سفاهت و تناقض است. اگر فرض بر این است که آمریکا و انگلیس دشمنند و در پی قتل عام مردم هستند؛ چنانکه در جنگ جهانی اول نزدیک به نیمی از مردم ایران را کشتند؛ آیا می توان از داشت؟ مثل این که کسی بگوید در پزشکی فلان دارو کشنده است، اما تزریق می کنیم، شاید این دارو دست از کشندگی برداشته است! 👈 ب. بحث عدم «اعتماد» به واکسن دشمنان پس در این جا سخن از «اعتماد» نداشتن به دشمن است! و این امر به فلسفه نظام سلامت و فقه کلان حاکم بر نظام پزشکی مربوط است؛ نه به نظام سلامت و تخصص پزشکی. 3️⃣ مقایسه ارزش استدلالی «عدم اعتماد» با ارزش استبعادی «عدم اطمینان» در بحث ، ما به اثربخشی دارو از یکسو و عوارض سوء نداشتن آن از سوی دیگر، توجه داریم که یک بحث پزشکی است. ولی در بحث ، توجه ما به رویکرد دشمنی آمریکا و احتمال جدی تحویل بمبهای بیولوژیک است. 👈 آ. رهبری رهبری در بحث اطمینان، اولا به به واقعیات موجود در آمریکا و انگلیس استناد کردند، که امری غیرقابل انکار است. 👈 ب. رهبری ثانیا استناد به این بحث، ثقل استدلال ایشان برای منع ورود واکسن دشمن نبود. بلکه یک استناد به بحث ، در حد یک مؤید در احتیاط عقلایی بود. 4️⃣ بصیرت افزایی به جامعه اما به دلیل این که بیگانگان و نفوذی ها و برخی افراد نادان در حال جا انداختن این هستند که رهبری در حوزه غیر تخصصی ورد کرده است، سزاوار است که جامعه پزشکیِ ولایی، همانند یک مأموم و فردی که اجمالا این مباحث را درک می کند، برای مردم روشنگری کند که: 💐مردم عزیز! حوزه ای که رهبری ورود کرده اند، حوزه فلسفه نظام سلامت و فقه کلان امنیت حاکم بر نظام پزشکی است و مربوط به دشمن شناسی است و ربطی به تخصص پزشکی ندارد و ما به عنوان پزشک، در این مساله فاقد تخصص هستیم، اما این موضع رهبری، مساله کاملاً قابل پذیرشی برای هر عاقلی است. از دشمن جز دشمنی برنمی خیزد. 🌼 گرم گل نرگس باشیم 🇮🇷 @abarin
نشست بزرگداشت علامه مصباح یزدی 2.mp3
25.91M
🌹 ابرتحلیلِ نظام‌شناختی علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه 🇮🇷 @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«امید دانا» از فعالین زرتشتی خارج از کشور در حمایت از موضع رهبر آزادگان عالم، در ممنوعیت ورود آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی: 🌹«خدایا از عمر من بگیر و به عمر آقای خامنه ای اضافه کن. 🇮🇷 @abarin
حسن روحانی در کتابی، با استناد به بیان قرآن، ترسوگری را در قالب یک چیز دینی درآورده است؛ این که اگر دشمن از یک حدی قوی تر بود، نظام حق مقابله با او نداریم و طبعاً باید سازش کند! نتیجه این گونه نگاه به کتاب مقدس آسمانی هم گرفتن درس برجام است. استناد وی به برخی آیات قرآن، بی شباهت به گرفتن درس مذاکره از کربلا نیست! در مقاله «مبانی قدرت در اسلام با تطبیق بر قدرت میدانی سردار سلیمانی + نمودار» اصل شبه طرح شده است و پاسخ آن نیز به سه گونه «اجمالی، تفصیلیِ علمی و تفصیلی عملی» به همراه سه نمودار، بیان شده است. بیان امام خامنه ای در این راستا، ۱۵ مهر ۹۷ 🇮🇷 @abarin
ابرفقه
✅ تحلیل تمثیلی جریان انحرافی «عصر حیرت»؛ مهدی نصیری! #برجام_انقلاب: ما نمی توانیم #نوحجتیه_گرایی #م
👋 این روزها که بحث خیلی داغ است یادی کنیم از نامردمانی که وارد خط ویژه شدند ⛔️ یک سرباز راهور جلوی شان ایستاد به او سیلی زدند 💭سربسته بگویم، آن سرباز بود ۱۸ سال داشت گویا حامله هم بود گویا فرزندش هم با آتشگرافی کردند 🔇اما هیچ رسانه افسادطلبی برایش مجلس عزا تیتر نمی کند. 🔥القصه خدا لعنت کند استمرار سیلی بر صورت سربازان ولایت را 👋این هم سیلی مهدی نصیری بر صورت نظام، ولایت، مجلس، شورای نگهبان و سپاه 🗝 آن هم با جیغ بنفش و ادبیات زمخت تاجزاده که نمی توان گفت بی شباهت به ادبیات آلبانی نشینان است 💐 و از آن سو نوازش کودتاگران ۸۸ و تبرئه تلویحی شعار کثیف نه غزه نه لبنان 🔥یا تَسرّی تلویحی ظلم به نظام ولایی ایران ⬛️ ویل للمکذبین! 🇮🇷 @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️قاعده منع رکون به ظالم در فضای مجازی با بررسی معنای «رکون» یکی از قواعد مسلم فقه اسلام، «قاعده منع رکون به ظالم» است. ظالم یعنی کسی که ستمگر و سوء استفاده‌چی است. و رکون یعنی اعتماد به وی در چیزی. خُب! این مساله یک امر کاملا هماهنگ با فهم عقلایی است که نباید «گوشت را به گربه سپرد». حتی یک «گزاره تحلیلی» و توتولوژیک است که اگر در پی سلامت چیزی هستی نباید آن را در معرض ضد سلامت قرار دهی؛ پس اعتماد به ظالم، طبق فکر منطقی و فهم عقلائا و بیان شرع، نادرست است. 👈 روشن است که فضای مجازی صهیونیستی با قاعده مسلم فقه امنیت یعنی «نفی سبیل» تضاد دارد؛ اما یکی از قواعد دیگر در فقه اجتماعی، بحث رکون به ظالم است که طبق آن نیز، جولان فضای مجازی صهیونیستی، حرام است. 📚 بررسی معنای «رکون» و کاربردهای فقهی و مورد آن در حرمت اعتماد به فضای مجازی بیگانه را در ابرنگار بیابید. 🇮🇷 @abarin
1️⃣ نگرانی رهبر از لاتین نویسی نام ایتای ما: «اسم را با خط می نویسند! ؟ چه کسی می‌خواهد از این استفاده کند؟ آن کسی که زبانش فارسی است یا آن کسی که زبانش خارجی است؟ اسم فارسی با حروف لاتین! ... من نگران زبان فارسی‌ام؛ ... می‌بینم که کار درستی در این زمینه انجام نمی‌گیرد و به زبان فارسی زیاد است!» ۱۹ آذر ۹۲. سرآغاز یک جنگل بی‌درخت سقوط نهالی است پیش تبر 2️⃣ روش فارسی‌کردن نام در ایتا ۱. زدن روی «سه خط افقی» که در بالای سمت چپ برنامه است ۲. در صفحه باز شده، روی تنظیمات (settings) می‌زنید ۳. در صفحه باز شده روی نشان «سه نقطه عمودی» در بالای سمت راست صفحه بزنید ۴. یک مستطیل کوچک سفید باز می‌شود؛ که گزینه نخست آن «ویرایش نام» است؛ لطفا آن را بزنید ۵. نام خود را با حروف فارسی بنویسید ۶. نشان بالای صفحه را برای تأیید بزنید! 3️⃣ شاهکار شما ۱. یک کردی ۲. فرهنگ تواصی را نیرو بخشیدی ۳. زبان فارسی و ایران را پاس داشتی ۴. هم میهنان را به فارسی شیفته‌تر کردی ۵. برای زدودن رهبری، کوشیدی 🌍 ؛ فارسی، زبان انقلاب 🌍 @zabanefarsi
⬛️ حنجره های ساکت، پنجره ورود دشمن ⛔️ در دوران ؛ نگذارید بزنند و در بروند! 🌹 ولیّ امر گفتند که واکسن آمریکایی و انگلیسی و فرانسه یا هر کشور غیر قابل اعتمادی وارد نشود؛ حال «حرف» از واردات واکسن انگلیسی و «انحراف» حنجره ها از فریاد است. ✅ بیشتر بجنبد. نهادهای حوزوی و دانشگاهی تکانی بخورند. نکند دشمنان ضربه شان را بزنند! و نکندتر این که بزنند و در بروند. ♨️ سوز دل امیرالمؤمین از همین بود؛ اینکه چرا آمدند و زدند و بردند و خوردند و کک شان هم نگزید! 🌑شکوه سنگین امیرالمؤمین از «کمیل» 🌻امیر المؤمنین در نامه ۶۱ نهج البلاغه به کمیل به عنوان عامل خود در «هیت» چنین می گوید: ❌ «اما بعد، بى‏گمان این روش که کسی تحت سرپرستی خود را تباه کند و کاری شود که به او واگذار نشده است، و است. 👈اقدام تو به هجوم بر اهل قرقیسا و وانهادن مرزهایى که تو را بر آن گماشته بودیم، در حالى که براى دفاع از آن جا و پس راندن دشمن از آن جا نیرویى نبود، چیزی جز پراکندگى رای نباشد؛ ✅👈 بنابراین تو پلی برای هجوم دشمانت بر دوستانت شده‏اى؛ با شانه‏ هایى شل و سیمایی بی اقتدار؛ 👈بى ‏آن که رخنه‏ ی مرزى را ببندی یا دشمن را ! 👈 نه نیاز مردم آن شهر را برآوردی و نه فرمانبردار امیر آن بودی.» یعنی زدند و در رفتند 📚 «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْمَرْءِ وَ لَعَجْزٌ حَاضِرٌ وَ رَأْیٌ مُتَبَّرٌ وَ إِنَّ تَعَاطِیَکَ الْغَارَهَ عَلَى أَهْلِ قِرْقِیسِیَا وَ تَعْطِیلَکَ مَسَالِحَکَ‏ الَّتِی وَلَّیْنَاکَ لَیْسَ بِهَا مَنْ یَمْنَعُهَا وَ لَا یَرُدُّ الْجَیْشَ عَنْهَا لَرَأْیٌ شَعَاعٌ‏ 👈 فقَدْ صِرْتَ‏ الْغَارَهَ مِنْ أَعْدَائِکَ عَلَى أَوْلِیَائِکَ 👈 غیْرَ شَدِیدِ الْمَنْکِبِ‏ وَ لَا مَهِیبِ الْجَانِبِ‏ وَ لَا سَادٍّ ثُغْرَهً 👈 وَ لَا مُغْنٍ عَنْ‏ أَهْلِ مِصْرِهِ وَ لَا مُجْزٍ عَنْ أَمِیرِه‏». ☄️ یعنی چرا زدند و در رفتند و آب از آب تکان نخورد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابرکاوی «بالا آمدن آن روی گربه وزیر نقاش» 📚در ابرفقه، انسان را در بخش «عمق و سطح» بررسی می‌کنیم؛ که جوهره هر کس، همان عمق اوست. 💎جوهره هر کس، فقط در شرایط «شکافت» دیده می‌شود و یکی از عوامل شکافت، «خشم» است. لذا می‌گویند: 👈 «کاری نکن که آن روی سگم بالا بیاید!». حقیقت برخی افراد، سگ است. اما حقیقت مؤمن «رحمت» است که در هنگام خشم، سبب بخشایش می‌شود: «و اذا ما غضبوا هم یغفرون» 🌕با وجود سخن صریح و صحیح امام خامنه‌ای در «حرمت ساخت، داشت و کاربرد بمب اتم»، یک فرد نقاش که بدون سابقه امنیتی وزیر اطلاعات شد، در موضعی عجیب، تصمیمات نظام تحت رهبری نائب امام زمان را در ادبیاتی دور از انتظار، با گربه وحشی شده «قیاس» می کند! 1️⃣ «قیاس» در فقه شیعه باطل است؛ 2️⃣ آیا بخردانه است که اقدام گربه وحشی شده را با تصمیم نائب امام زمان (عج) قیاس کرد؟ آیا حدیث نفس گوینده است؟ 3️⃣ آیا رفتار گربه وحشی شده مبنای «فقه امنیت» است؟ 4️⃣ آیا از آغاز انقلاب تا کنون، قدرت بازدارندگی ما بمب اتمی بوده است؟ یا قدرت بازدارندگی نامتقارن؟ قدرتی که به ذهن نقاش ها نمی آید. 5️⃣ آیا از کسانی که گفتند آینده از آن گفتگو است نه موشک و گفتند ژاپن و آلمان با کنار گذاشتن هزینه نظامی به فلان و بهمان رسیدند و به دنبال برجام موشکی بودند، می‌پذیرند که نگران بحث بازدارندگی نظامی باشند؟ افراط و تفریط نشانه جهل است؛ یک روز حرف از کنارگذاشتن موشک و یک روز با اشاره، حرف از ساختن بمب اتم! 6️⃣ پیامدهای این حرف چه نسبتی با حرفهای شیرزاد دارد؟
بررسی فقه سیاسی «مرگ بر روحانی» 1️⃣ حوزه های فقه آ. فقه الهی : «اطیعوا الله» که عموما ناظر به احکام فردی است. ب. فقه ولایی: «اطیعوا الرسول و اولی الامر» که گفته می شود ناظر به احکام عمومی است. 2️⃣ حوزه های فقه ولایی؛ که حوزه تخصص ولی امر است؛ و لا غیر! آ. موضوع شناسی فقه ولایی ب. حکم شناسی فقه ولایی ✅ در فقه ولایی، هم موضوع شناسی و هم حکم شناسی، تابع معیارهای تعیین شده از سوی ولیّ امر است و معیارهای عرف عادی که در احکام الهی جاری می شود، لزوماً در امتثال امر ولایی، مُجزی نیست. ❌ پس اگر برای ما ثابت شد که مثلا رئیس جمهوری دیوث یا دزد است (سرقت علمی)، گفتن دیوث یا دزد، اگر طبق عرف سیاسی اسلامی، اهانت باشد، این عرف بر عرف عادی احکام الهی، مقدم است؛ زیرا حکم ولایی بر منع اهانت به رئیس جمهور، تابع قواعد موضوع شناختی ولایی است؛ نه قواعد احراز موضوع در فقه الهی. چه بسا وجه منع اهانت به رئیس جمهور، مباحث «وهن نظام» و ... باشد؛ نه معیارهای فقه فردی. 3️⃣ اگر حکم ولایی در موردی نباشد، ما به حکم الهی یا حتی به قواعد عام فقه ولایی (نه حکم ولایی خاص) عمل می کنیم: 👈 قاعده تبری: طرح نسبتهایی مثل ملعون یا دیگر نفرینها (تبت یدا ابی لهب و تب) درباره دشمنان ولایت، خوب است؛ و ثواب زیادی دارد! 👈 قاعده تشفی: تشفی دل مؤمنین از راه ضربه به دشمن، خوب است: «و یشف صدور قوم مومنین و یُذهِب غیظَ قلوبهم» 👈 قاعده تصدی: گاهی برای به دست گرفتن «جو» در فضای روانی سنگین، لازم است آنچه دشمن سزاوار آن است؛ بیان شود. این کار به تضعیف روحیه دشمن هم کمک می کند و نیز کمک می کند تا جریان خاکستری که تابع جو است، به سوی دشمن نلغزد. ⛔️اما اگر در محیطی، شناخت کافی از حق و باطل نیست و یا فواید «تصدی فضا» هم وجود ندارد، حتی توصیف واقعیت ناسزای دشمن، نیز ممکن است نادرست باشد؛ زیرا مشکل، «دانشی» است نه «انگیزشی»! 4️⃣ فقه الهی استعمال یا مرگ برای کسی 📚 امام خمینی: مسأله ۸- هر فحشى مانند «اى ديوث‏» يا هر تعريضى به آنچه كه مخاطب، آن را كراهت دارد و در عرف و لغت او مفيد قذف نمى‏باشد، به سبب آن، تعزير ثابت مى‏شود، نه حد، مانند قول او: «تو حرام‏زاده‏اى» يا «اى حرام‏زاده» يا «اى فرزند حيض»، يا به زوجه‏اش بگويد: «تو را باكره نيافتم» يا بگويد: «اى فاسق»، «اى فاجر»، «اى شارب الخمر» و امثال اين‏ها كه موجب استخفاف به ديگرى است و حال آن‏كه طرف، مستحق آن نمى‏باشد، در آن تعزير مى‏باشد، نه حد. 👈 ، ‏باشد. 📚 «مسألة ۸: كلّ فحش نحو ‏، أو تعريض بما يكرهه المواجه و لم يفد القذف في عرفه و لغته، يثبت به التعزير لا الحدّ، كقوله: «أنت ولد حرام»، أو «يا ولد الحرام»، أو «يا ولد الحيض»، أو يقول لزوجته: «ما وجدتك عذراء»، أو يقول: «يا فاسق» «يا فاجر» «يا شارب الخمر»، و أمثال ذلك ممّا يوجب الاستخفاف بالغير، و لم يكن الطرف مستحقّاً، ففيه التعزير لا الحدّ، 👈 .» امام خمینی، تحرير الوسيلة: ۸۷۵ و ۸۷۶. @abarin
👆حرفهای خلاف منطق و خلاف شرع 👈 الفقهَ ثمّ الانتخابات 📚 بگذارید ولیّ امر، شاخصهای هدایت کننده در این برهه را تبیین کند؛ خود را از امام جامعه پیش نیندازید! ⛔️ باور کنید پر کردن رسانه ها از این ، برکت نمی آورد؛ خطر اثر معکوس را جدی بگیرید! ⛔️ تخریب منطق اسلام و سیاسی شیعه، با اهداف انتخاباتی، است! 📛 ‼️ 🖌 ابوالفضل امامی؛ دکترای فقه سیاسی و متخصص فقه انتخابات 🇮🇷 @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک کوتاه بین () و بین ()، عظمت مقام زینب کبری را نشان میدهد. ● در قرآن کریم، زن فرعون نمونه‌ی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا... ● در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفته‌اند و شهید شده اند. بعد از شهادت، آن همه محنتها را دید: تهاجم دشمن را، هتک احترام را، مسئولیت حفظ کودکان را، زنان را. عظمت این مصیبتها را مگر میشود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ ■اما در مقابل همه‌ی این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده. ■ در روز عاشورا عرض کرد: پروردگارا! از ما قبول کن. وقتی از او سؤال میشود که چگونه دیدی؟ میفرماید: «». این همه مصیبت در چشم زینب کبری زیباست؛ چون از سوی خداست، چون برای اوست، چون در راه اوست، در راه اعلای کلمه‌ی اوست. ببینید این مقام، مقام چنین صبری، چنین دلدادگی نسبت به حق و حقیقت، چقدر متفاوت است با آن مقامی که قرآن کریم از جناب آسیه نقل میکند. این، عظمت مقام زینب را نشان میدهد. (مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۱۱/۱۹) https://eitaa.com/dinefetri