eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.8هزار دنبال‌کننده
659 عکس
107 ویدیو
42 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 راهکاری برای پوشاندن عیب‌ها 🔻أمیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: قِلَّةُ الْكَلامِ يَسْتُرُ الْعُيُوبَ وَ يُقَلِّلُ الذُّنُوبَ كم‌گويى، عيب‌ها را مى‌پوشاند و از گناهان مى‌كاهد. 📚شرح غررالحكم: ج ۴، ص ۵۰۵ @abbasi_khorasani
💠 هدف از انتقام الهی ✍ انتقام خداوند، انتقام مظلوم از ظالم نیست که جنبه­ ی تلافی داشته باشد؛ همچنین انتقام قاضی از بزه­کار نیست که جنبه‌­ی تأدیبی و تأمینی داشته باشد؛(۱) بلکه انتقام خداوند که مجازات گناه­کاران است بنا به مقتضای عدل الهی است. 🔹 خدا زمانی از یک گروه انتقام می­گیرد که برنامه­‌ی انسان و جریان امور او برخلاف نظم الهی و در مقابل کتاب، احکام و تکالیف الهی و در مقابل رسولان او باشد؛ در این صورت بر خداوند واجب می­ شود که او را مؤاخذه و عقاب کند تا رسول خدا و دین خدا را یاری کند و از سویی کفر و مکر شیاطین و دشمنان را نابود ساخته و نور خود را کامل نماید.(۲) 🔸 بنابراین هدف خداوند از انتقام، اصلاح زمین از فساد است؛ یعنی مفسدانی را که امید هیچ­گونه خیری از آن­ها نیست و همه­‌ی منافذ نور و هدایت را بر خودشان بسته­‌اند، از بین برده و ریشه­‌کن می­‌کند.(۳) پس خداوند انتقام گیرنده از ظالمین به خاطر حق مظلومان است(۴) که در قرآن می­فرماید: ☀️«...فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذينَ أَجْرَمُوا وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ»؛(۵) ...ولى (هنگامى كه اندرزها سودى نداد) از مجرمان انتقام گرفتيم (و مؤمنان را يارى كرديم) و يارى مؤمنان، همواره حقى است بر عهده­‌ی ما! .............. 📚۱) جوادی آملی، عبدالله؛ تفسیر موضوعی قرآن کریم، مرکز نشر اسراء، 1384ش، چاپ دوم، ج3، ص164. ۲) التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج12، ص228. ۳) صادقی تهرانی، محمد؛ الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم، فرهنگ اسلامی، 1365ش، چاپ دوم، ج11، ص267. ۴) همان، ج16، ص102. ۵) سوره روم/47. @abbasi_khorasani
📖تفسیر ناب 🟢وفای به عهد یک قانون همگانی و مانند ادای امانت و احترام به والدین است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد. در مبنای فقهی ما عنوان اوامر و نواهی از آنِ مکلف است؛ چه مؤمن و چه کافر باشد. 📚درس تفسیر قرآن کریم/آیت‌الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته حفظ‌ونشر|دروس‌‌خارج‌حوزه|اینستاگرام|ویراستی|روبیکا|خبرگزاری‌رسمی|وبگاه‌رسمی @abbasi_khorasani
اسرار اعتکاف رجب المرجب ۱۴۰۳ آیت الله هادی عباسی خراسانی_77_19-01-25_15-37-31-1_3.mp3
61.25M
📻اسرار اعتکاف، اسرار عبادت، ماه مبارک رجب المرجب،ماه سیر و سلوک الی الله تعالی/آیت‌الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 🟢با توجه به درخواست مکرر بعضی از دنبال کنندگان محترم کانال مبنی بر بارگذاری صوت این سخنرانی، به اشتراک گذاشته میشود حفظ‌ونشر|دروس‌‌خارج‌حوزه|اینستاگرام|ویراستی|روبیکا|خبرگزاری‌رسمی|وبگاه‌رسمی @abbasi_khorasani
🤲دعا برای پدر و مادر 🌹خدایا، آواز مرا پیش ایشان پست (صدای من پایین باشد) و سخن مرا با آن ها خوش گردان، و خوى مرا نرم کن، و دل مرا بر آنان مهربان، و مرا نسبت به آن ها خوش رفتار و دلسوز گردان. 📚صحیفه سجادیه/دعا برای پدر و مادر - دعای بیست و چهارم اللَّهُمَّ خَفِّضْ لَهُمَا صَوْتِى، وَ أَطِبْ لَهُمَا كَلامِى، وَ أَلِنْ لَهُمَا عَرِيكَتِى، وَ اعْطِفْ عَلَيْهِمَا قَلْبِى، وَ صَيِّرْنِى بِهِمَا رَفِيقا، وَ عَلَيْهِمَا شَفِيقا. حفظ‌ونشر|دروس‌‌خارج‌حوزه|اینستاگرام|ویراستی|روبیکا|خبرگزاری‌رسمی|وبگاه‌رسمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سالروز رحلت محدث كبير شيعه "حاج شيخ عباس قمي" صاحب مَفاتيحُ الجَنان (1319 ش) ✍ آيت اللَّه حاج شيخ عباس قمي در سال 1256 ش، در شهر قم به دنيا آمد. در ابتدا از محضر آيت اللَّه محمد ارباب قمي فيض برد و سپس در 21 سالگي راهي نجف اشرف گرديد. ✅ وي در نجف از محضر بزرگانی همچون: علامه سيد محمد كاظم يزدي، و شيخ الشريعه اصفهاني بهره برد و اجازات متعدد اجتهاد دريافت كرد. او به كمك حافظه قوي، تلاش پيگير و علاقه وافري كه به شناخت راويان و محدثان موثق و نقل اخبار اهل بيت (علیهم‌السّلام) داشت به جمع آوري حديث همت گماشت. ✅ ايشان در حدود سال 1292 ش، ساكن مشهد شد و در آنجا به مدت بيست و دو سال، به تصنيف و تأليف و تدريس پرداخت. درسهاي اخلاق شيخ عباس قمي با استقبال كم نظير طلاب و علماي شهر مواجه شد. ✅ ايشان پس از تاسيس حوزه علميه قم، به دعوت آيت اللَّه شيخ عبدالكريم حائري راهي اين شهر شد و مدتي در آنجا اقامت نمود. و از محضر آیات عظام وقت بهره گرفت. ✅ مجموعه آثار او متجاوز از هشتاد اثر است كه در علوم مختلف به نگارش درآمده اند و نشان از روح تلاشگر و عظمت علمي وي دارد. كلمات لطيفه، علم اليقين، نَفسُ المَهموم، منازل الاخره و مفاتيحُ الجنان مهمترين و معروفترين اثر آن عالم رباني است. ✅ سرانجام وي در اواخر عمر راهي نجف شد تا اينكه در 1 بهمن 1319ش، 63 سالگي رحلت كرد و در نجف اشرف مدفون گرديد. @abbasi_khorasani
💠زمان انتقام گرفتن خداوند ✍ انتقام الهی را از حیث زمان می­توان به اخروی و دنیوی تقسیم کرد: الف. انتقام اخروی: ✍ در برخی از آیات قرآن، زمان انتقام گرفتن خداوند روز قیامت است: «يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرى‌ إِنَّا مُنْتَقِمُونَ»؛(۱) (ما از آنها انتقام مى‌گيريم) در آن روز كه آنها را با قدرت خواهيم گرفت؛ آرى ما انتقام گيرنده‌ايم! 🔹در آیه­ ی دیگر می­فرماید: «...يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَالْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَ بَرَزُواْ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ»؛(۲) ...در آن روز كه اين زمين به زمين ديگر و آسمانها (به آسمانهاى ديگرى) مبدل مى‌شود و آنان در پيشگاه خداوندِ واحدِ قهار ظاهر مى ‌گردند. 🔸در حقیقت انتقام الهی در عالم آخرت همان عذاب­های گوناگون خداوند است که هر فرد به اندازه‌­ای که استحقاق عذاب دارد، گرفتار آن خواهد شد.(۳) 🔹در آیات فوق انتقام خدای تعالی به روز قیامت اختصاص داده است با این که خدای تعالی همیشه دارای انتقام است، این مطلب بدین جهت است که انتقام اخروی، عالی­ترین جلوه­‌های انتقام است.(۴) 📚۱) سوره دخان/16. ۲) سوره ابراهیم/48. ۳) سبزواری نجفی، محمد بن حبیب الله؛ الجدید فی تفسیر القرآن المجید، بیروت، دارالتعاریف، 1406ق، چاپ اول، ج6، ص385. ۴) المیزان فی تفسیرالقرآن، ج12، ص88. @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 زیارت امام زمان (علیه السلام) پس از نماز صبح! 🔵 اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ جَمیعِ‏ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى‏ مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها وَ بَرِّها وَ بَحْرِها وَ سَهْلِها وَ جَبَلِها حَیِّهِمْ وَ مَیِّتِهِمْ وَ عَنْ والِدَىَّ وَ وُلْدى‏ وَ عَنّى‏ مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِیَّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدادَ کَلِماتِهِ وَ مُنْتَهى‏ رِضاهُ وَ عَدَدَ ما اَحْصاهُ کِتابُهُ وَ اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ؛ اَللّهُمَّ اِنّى‏ اُجَدِّدُ لَهُ‏ فى‏ هذَا الْیَوْمِ وَ فى‏ کُلِّ یَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ فى‏ رَقَبَتى‏؛ 🌹 اَللّهُمَ‏ کَما شَرَّفْتَنى‏ بِهذَا التَّشْریفِ وَ فَضَّلْتَنى‏ بِهذِهِ الْفَضیلَةِ وَ خَصَصْتَنى‏ بِهذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلى‏ مَوْلاىَ وَ سَیِّدى‏ صاحِبِ الزَّمانِ وَاجْعَلْنى‏ مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَشْیاعِهِ وَالذّآبّینَ عَنْهُ، وَاجْعَلْنى‏ مِنَ ‏ بَیْنَ یَدَیْهِ، غَیْرَ مُکْرَهٍ فِى الصَّفِّ الَّذى‏ نَعَتَّ اَهْلَهُ فى‏ کِتابِکَ فَقُلْتَ: عَلى‏ طاعَتِکَ وَ طاعَةِ رَسوُلِکَ‏ وَ آلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ؛ 🌹 اَللّهُمَّ هذِهِ لَهُ فى‏ عُنُقى‏ اِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَة. @abbasi_khorasani
💠 زمان انتقام گرفتن خداوند ✍ ب. انتقام دنیوی: خداوند متعال از برخی در دنیا انتقام می­گیرد؛ مانند عذاب­ هایی که به عنوان انتقام بر قوم فرعون(۱) و قوم شعیب (۲) نازل کرد. خداوند برخی از اقوام را به انتقام دنیوی تهدید کرده است به عنوان نمونه، خطاب به پیامبر اسلام می‌­فرماید: «فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ»؛(۳) و هرگاه تو را از ميان آنها ببريم، حتماً از آنان انتقام خواهيم گرفت! 🔹منظور از بردن پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) از میان امتش، رحلت آن بزرگوار است و اشاره به این دارد که اگر مردم به راه خود همچنان ادامه دهند، در غیاب پیامبرشان شدیداً آن­ها را مجازات می­کنیم.(۴) مشروط کردن انتقام به عدم حضور پیامبر در میان امت به خاطر آن است که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) مظهر رحمت واسعه الهی و رحمه للعالمین است و وجود او مانع نزول قهر الهی و بلا و عذاب است . آنچنان که در آیه ۳۳ سوره انفال می فرماید : وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ؛ خداوند، تا تو در میان آنها هستى آنها را مجازات نخواهد کرد، و (نیز) تا استغفار مى کنند خدا عذابشان نمى کند. 🔸همچنین قرآن کریم یکی دیگر از انتقام­های دنیوی خداوند را اضلال گناه­کاران و گمراهان برشمرده و فرموده است: «وَ مَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ... أَلَيْسَ اللَّهُ بِعَزِيزٍ ذِى­‌انتِقَام»؛(۵) و هر كس را خداوند گمراه كند، هيچ هدايت‌كننده‌اى ندارد... آيا خداوند توانا و داراى مجازات نيست؟! 🔹عزت و صاحب انتقام­ بودن خداوند اقتضا می­کند از کسی که حق را انکار کرده و بر کفر خود اصرار ورزیده، انتقام گرفته شود و انتقامش به این صورت است که او را گمراه کند و راهنمایی نباشد که او را هدایت کند. باید توجه داشت که این گمراه کردن توسط خداوند به عنوان یک مجازات بوده وگرنه خداوند ابتداً هیچ­کس را گمراه نمی­کند؛ بلکه اضلال خداوند ثانوی است.(۶) 📚۱) سوره اعراف/136. ۲) سوره حجر/79. ۳) سوره زخرف/41. ۴) مكارم شیرازی، ناصر و همکاران؛ تفسیر نمونه‌، تهران‌، دارالكتب الإسلامیة، 1374ش‌، چاپ اول، ج21، ص71. ۵) سوره زمر/36. ۶) المیزان فی تفسیر القرآن، ج12، ص262. @abbasi_khorasani