هدایت شده از تعلیقات
نخبگان حوزه و دبیر شورا-2.pdf
317.7K
#گزارش
#اختصاصی
📚 جمعی از فضلای جوان حوزه دیدار و گفتگویی صمیمانه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی استاد #خسروپناه داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند.
🔖 در اين فایل گزارشی از اهم مباحث مطرح شده در 44 صفحه تقدیم میشود.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#استاد_خسروپناه
🆔 @taalighat
گفتگو با دبیر.docx
22K
👆متن عرایض بنده در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
@abdollahimahdi
20.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گپ و گفتی پیرامون طرح عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی
@abdollahimahdi
در بحث اقتصاد بدرستی گفته شده اقتدار سیاسی باید جذب سرمایه و ثروت کند ، در بحث فرهنگ هم باید گفت «اقتدار» اجتماعی ارزشهای اسلامی و «تعظیم شعائر» دینی و سیاسی باید منجر به جذب قلوب و همدلی و در نتیجه همفکری و همراهی در عمل از جمله عفاف و حجاب شود...
#حجاب_و_عفاف
@abdollahimahdi
در مواجهه با فتنه سامری، سه عنصر «اقتدار»، «تحقیر ارزشهای باطل» و «تعظیم شعائر» وجود داشت؛ حضرت موسی اولاً سامری را به عنوان عامل اصلی فتنه از موقعیت خود عزل و از میان مردم اخراج و او را حصر نمود و وعده مجازات داد (قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَنْ تُخْلَفَهُ)،
- ثانیاً ابزار فتنه را که خدای برخی مردم منحرف بود آتش زد و خاکسترش را به دریا ریخت! (وَانْظُرْ إِلَى إِلَهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا)،
- ثالثاً به معرفی خدای حقیقی پرداخت، (إِنَّمَا إِلَهُكُمُ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَسِعَ كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا)،
#حجاب_و_عفاف
#اقتدار
#تحقیر_باطل
#تعظیم_شعائر
@abdollahimahdi
هدایت شده از دقایق الحقایق!
🔹حقیقت شب قدر و نزول تدریجی آن!
🔸در روایات، حقیقت شب قدر را وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها دانسته اند، در اینصورت نسبت آن با شبهای قدری که هرساله تکرار میشوند و پی در پی می آیند و می روند چیست؟
🔸همانطور که قرآن که یک حقیقت نورانی است، یک نزول دفعی در شب قدر بر قلب پیامبر و یک نزول تدریجی در طی 23 سال داشته است، شب قدر (23 ماه مبارک رمضان) نیز یک حقیقت نورانی است که همان وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیهاست و نزول دفعی ایشان بر عالم مادی همان ایام حیات ایشان است و نزول تدریجی مقامات و مراتب کمال آن بزرگوار و تجلی ایشان که سرچشمه جریان قرآن و ولایت است، در شبهای قدر هر سال به میزان تولی و توسل و توصل به دامان اهل بیت علیهم السلام واقع می گردد.
🔸شاید فهم دقیق تر این ارتباط، با شناخت نشأت و حیات انسانی (نشأت دفعی) و تفاوت آن با نشأت مادی و جسمانی (نشأت تدریجی) حاصل شود، علامه طباطبائی درتفسیر المیزان، با اشاره به این دو موطن حیات، به حقیقت ملکوتی ورای عالم مادی اشاره می کنند و تفاوت آنرا با نشئه مادی و دنیوی اینگونه می شمرند :
- نشأت انسانی، تقدم زمانی بر نشأت جسمانی ندارد (برخلاف آنچه درمورد عالم ذر گفته می شود)، بلکه همراه آن و محیط بر آن است و صرفاً تقدم رتبی دارد مانند تقدم «کن» بر «یکون» در امر خداوند : «أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»
- نشأت جسمانی سیر از عدم به وجود و از قوه به فعل است و تکاملی تدریجی است اما انسان در نشأت انسانی، غیرتدریجی و فعلیت محض است.
- نشأت جسمانی، زمانمند و منطبق با مرور ایام و لیالی است در حالیکه نشأت انسانی، دفعی و آنی و ثابت است و ...
🔸همه مخلوقات در آن نشئه مشغول تسبیح خداوند هستند، «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ»، نشأت انسانی، همان حقيقتى است كه خداوند از آن تعبير به ملكوت كرده و فرموده: «وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ»، و آيه شريفه «كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقِينِ» نيز بدان اشاره دارد.
🔸نشأت انسانی، همان حقیقتى است که آیات قدر نیز بر آن دلالت دارد، مانند آیه «و إن من شی ء إلا عندنا خزائنه، و ما ننزله إلا بقدر معلوم» (حجر21) و آیه«إنا کل شیء خلقناه بقدر»(قمر49) و آیه«و خلق کل شیء، فقدره تقدیرا» (فرقان2) و آیه«الذی خلق فسوى، و الذی قدر فهدى»(اعلى3)
🔸مطابق با این آیات، خداوند با تقدیر و اندازه گیری خود، هر چیزى را از ساحت اطلاق به ساحت و مرحله تعین و تشخص نازل میسازد. بهره مؤمنین از برکات و مواهب شب قدر نیز که حقیقت روحانی آن وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها است، هر ساله در شب قدر متناسب با حد و قدر مؤمنین و اندازه شناخت و معرفت ایشان به قدر حضرت زهرا سلام الله علیها (هرچند فطموا الخلق عن معرفتها)، اندازه گیری و مقدر میشود، شبهای قدر هر ساله با همه تکثر و تعددشان، از یک وجود ثابت و حقیقی از عالم ملکوت و خزائن غیب خدای متعال، نشأت می گیرند و در واقع تنزل نور و تجلی مقام و منزلت وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها بقدر معلوم در شبهای قدر است.
🔸«... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا».
@abdollahimahdi
🔹حقیقت شب قدر و نزول تدریجی آن!
🔸در روایات، حقیقت شب قدر را وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها دانسته اند، در اینصورت نسبت آن با شبهای قدری که هرساله تکرار میشوند و پی در پی می آیند و می روند چیست؟
🔸همانطور که قرآن که یک حقیقت نورانی است، یک نزول دفعی در شب قدر بر قلب پیامبر و یک نزول تدریجی در طی 23 سال داشته است، شب قدر (23 ماه مبارک رمضان) نیز یک حقیقت نورانی است که همان وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیهاست و نزول دفعی ایشان بر عالم مادی همان ایام حیات ایشان است و نزول تدریجی مقامات و مراتب کمال آن بزرگوار و تجلی ایشان که سرچشمه جریان قرآن و ولایت است، در شبهای قدر هر سال به میزان تولی و توسل و توصل به دامان اهل بیت علیهم السلام واقع می گردد.
🔸«... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا».
@abdollahimahdi
«حجاب» در واقع بروز و نمودی از عفاف و حیاست و عفاف و حیا یکی از اصلیترین و زیربناییترین ویژگیهای انسان مؤمن است ...
یکی از ابزارهای مؤثر شیاطین انس و جن نیز همین حیازدایی و شهوتطلبی است؛ چنانچه در روایات آمده است که شیطان پس از 6000 سال عبادت، از خداوند درخواست دامها و فتنههایی برای گمراهی و فریب انسانها نمود و خداوند اجازاتی به او داد و هرچه خدا به او عطا میکرد، شیطان بیشتر مطالبه مینمود تا به عاملی رسید که احساس کفایت کرد و گفت بس است و من با این به اهداف خود خواهم رسید و آن امکان حیاءزدایی و ایجاد شهوت حرام بین زنان و مردان و جلوهفروشیهای حرام زنان و بیغیرتی مردان در مقابل آنان بود!
بنابراین حیاء و عفاف و حجاب یکی از کلیدیترین عوامل مؤثر در بندگی خدای متعال است و از این روی دستگاه ابلیس و استکبار جهانی به منظور ایجاد مانع در مسیر بندگی خدای متعال و ایجاد سلطه بر بندگان الهی، عفاف و حیاء را به عنوان محوریترین و زیربناییترین عناصر وجودی انسان در سعادت فردی و اجتماعی نشانه گرفته و آماج حملات و تهاجمات قرار میدهند...
#اولویت_حجاب_و_عفاف
@abdollahimahdi
امر به معروف و نهی ازمنکر در موضوع حجاب و عفاف، بصورت «فردی» و «تذکر خشک لسانی» که احتمال واکنش تند و درگیری زیاد است، الان کارآمد نیست بلکه باعث اختلاف و تشتت در جامعه میشود. الان وقت حرکتهای «گروهی» و «هنری» خلاقانه در قالب موکب امر به معروف و یا گروه نمایش عمومی در معابر ، دادن هدیه و... است.
«اکنون باید بیشتر از یک تذکر لسانی آمرانه هزینه کرد...»
#حجاب_و_عفاف
@abdollahimahdi
🔸آسیبشناسی رویکرد «حل مسأله» در کنشگری علمی اجتماعی حوزههای علمیه
رویکرد «حل مسأله» گرچه در فقاهت شیعه و منطق فهم دین موضوع جدیدی نیست و اساساً ائمه اطهار علیهم السلام امر به استنطاق از قرآن نمودهاند و اینکه موضوع را میبایست جهت یافتن حکم به قرآن و حدیث عرضه نمود و «موضوع شناسی» بخش مهمی از فرایند فقاهت و اجتهاد است، لکن توجه به موضوعات و مسائل عینی و اجتماعی، یکی از خلاءهای حوزههای علمیه در فرایند علمی و پژوهشی بوده است اما رویکرد حل مسأله پاسخ کافی به این خلاء نیست و لازم است حلقههای مفقوده دیگر آن تا منابع و فقه و فقاهت و روش اجتهادی و حجیت یافتهها حتی در خوانش از مسأله و تحلیل موضوع، مورد توجه قرار گیرند.
آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه سه اصل مهم را راجع به رویکرد حل مسأله فرمودند که ناظر به آسیبهای وضعیت موجود نهادها و مؤسسات نوپایی است که چنین رویکردی را تبلیغ و ترویج مینمایند...
1- راهبری حل مسأله : وظیفه ذاتی حوزههای علمیه راهبری اجتماعی است و در این موضوع هم باید در مقام راهبری حل مسأله ورود کند و در حل مسائل خرد باقی نماند...
2- حل مسائل کلان : اولویت با مسائل کلان و مؤلفههای اساسی حیات اجتماعی است ...
3- حجیت و استناد و اجتهاد عالمانه در حل مسأله
تصاویر/ نشست صمیمی مدیران و اساتید طرح جامع شهید بیاضی زاده با آیت الله اعرافی
https://b2n.ir/m60219
@abdollahimahdi
تصاویر/ نهمین نشست تخصصی "مدیرجوان - امید انقلاب"
https://b2n.ir/k11109
@abdollahimahdi
🔸قابل توجه روضهخوانها ...
گاهی روضهخوان از روح و غایت مرثیه غفلت میکند ...
گریه برای مصائب اهل بیت علیهمالسلام اگر آن جهتگیری محوری و انبعاث لازم را نداشته باشد، با همه آثار و برکاتش، اما ابتر است...
یک مرتبه بالاتر از مصائب جسمی، مصائب روحی و معنوی است و ضربهای که عفاف و حیای نوامیس ایشان را نشانه گرفته باشد دردناکتر از مصائب جسمی ایشان است...
همه مصائب اهل بیت علیهمالسلام یک طرف، مصائب ناموسی ایشان یک طرف ...
تا جاییکه اهل بیت علیهمالسلام حاضرند همه مصائب را به جان بخرند تا نوامیسشان در امن و امان بمانند...
اما بالاترین مصیبت اهلبیت علیهمالسلام که محور مصائب برای اهل عالم است، حذف امام از محور مناسبات جامعه و آن مقام و مراتبی است که خداوند برای ولایت مقدّر کرده است... ولایتی که شرط امان و نجات و سعادت و هدایت و برکات عالم است و اهلبیت علیهمالسلام همه مصائب را برای تحقق این وعده الهی یعنی محوریت امام در عالم و هماهنگی همه عالم در عبودیت خدای متعال حول محور، تحمل نمودهاند... تحمل همه این مصائب برای رسیدن به چنین غایتی برای اهلبیت علیهمالسلام آسان شده است...
اینکه لعن به عاملین و مسببین حذف امام از مناسبات اجتماعی (لَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ ، وَ اَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللهُ فيها) مقدم بر لعن بر قاتلین ایشان شده است (لَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَ لَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدينَ لَهُمْ بِالتَّمْكينِ مِنْ قِتالِكُم) ناظر به اهمیت همین موضوع است...
با این اوصاف، روضه خواندن و اشاره به جزئی ترین مصائب اهل بیت علیهم السلام و اشک و آه و ناله و لطمه و ... عدم عنایت به مراتب بالاتر مصیبت ایشان و توجه ندادن به موضوع «ولایت» و «ولایتمداری» به عنوان مهمترین رکن عبودیت و مهمترین شرط ظهور منجی و مهمترین عامل تحقق حیات طیبه چیزی کم دارد و جایش هم در روضه است و نه صرفاً سخنرانی...
برانگیختن احساسات و عواطف نسبت به مقام و منزلت امام و تبرّی از دشمنان ایشان و آثار و توابع آن تا تمدن ظلمانی و محصولات امروزی آن و ایجاد حسّ انتقام از دشمنان اهلبیت علیهمالسلام و تلاش برای ظهور امام زمان عج و اهتمام به ولایتمداری و ... همراه با روضه مصائب جسمی اهلبیت علیهمالسلام لازم است بلکه مکمل تربیت و پرورش مخاطبان است...
@abdollahimahdi