هدایت شده از اجتهاد
💢نسبت روحانیت با ریاست جمهوری و پستهای کلیدی حاکمیت
✍️حجتالاسلام مهدی عبداللهی
با توجه به مأموریت و رسالت حوزه در برابر حکومت و جامعه طبعاً نهاد دین میبایست نیروی انسانی شایسته مناصب حاکمیتی را نیز تربیت نماید، از اینروست که مقام معظم رهبری نسبت به این امر مطالباتی داشتهاند.
قانون اساسی نیز رئیس جمهور را پس از مقام معظم رهبری، عالیترین مقام رسمی کشور میداند و بر اجرای احکام و مقررات اسلامی برای وصول به هدف نهایی حیات و ایجاد جامعه اسلامی تأکید شده است، واقعاً چه کسی شایسته تصدی ریاست این جایگاه عظیم است؟ آیا غیر از یک فقیه و عالم دینی و تمدنی میتواند چنین حقی را بخوبی ادا نماید؟! بیشک یک اسلامشناس و یک عالم فقیه بهتر میتواند در این مسند انجام وظیفه نماید.
باید دانست که فقاهت دینی رکن اساسی برای پیشبرد اهداف انقلاب و حرکت به سوی تمدن اسلامی است و تنها کسی میتواند از سازمان فقاهت حوزه در تنظیم حرکت کلان کشور بهره بگیرد که خود فقیه و عالم به ضرورت و چگونگی بهرهبرداری از فقه در امور کلان کشور باشد.
📝متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=75733
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔸«ظهور»؛ مشروط بر احیای «غدیر خم»
و سیر از «تمدن ظلمانی سقیفه» به سوی نور «حیات طیبه» :
https://eitaa.com/abdollahimahdi/171
@abdollahimahdi
🔸سیره حضرت امام ره در ارتباط با دنیا!
«امام به مستکبرین هیچ اعتمادی و هیچ اعتقادی نداشت، موجب میشد که به وعدههای آنها اعتنائی نکند. رئیسجمهور آمریکا - ریگان، که رئیسجمهور مقتدری هم بود - به امام نامه نوشت و پیغام فرستاد و آدم فرستاد، امام به او اعتنائی نکرد، پاسخی به او نداد و اعتنائی نکرد و وعدهای را که او داده بود، امام به هیچ گرفت.
در یک مورد دیگر، یک وعدهای در مورد پایان جنگ تحمیلی، یکی از دولتهای وابستهی به آمریکا داده بود، بحث صدها میلیارد یا هزار میلیارد در میان بود، امام اعتنائی به آن نکردند، اعتماد نکردند. ما حالا در قضایای گوناگون جاری خودمان داریم همین معنا را لمس میکنیم، میبینیم که چطور نمیشود به وعدهی مستکبرین اعتماد کرد، به حرفهایی که در جلسهی خصوصی میزنند نمیشود اعتماد کرد، این را داریم لمس میکنیم. امام آن را جزوِ خطوط اصلیِ کار خود قرار داد، اعتماد به خدا، بیاعتمادی به مستکبران. این البتّه به معنای قطع رابطهی با دنیا نبود، [چون] سران کشورها به مناسبتهای مختلف برای امام پیام تبریک میفرستادند، امام هم به پیام تبریک آنها جواب میداد. ارتباط اینجوری، در حدّ معمول، مؤدّبانه و محترمانه وجود داشت امّا هیچگونه اعتمادی به مستکبرین و قلدران و تبعه و دنبالهروان آنها وجود نداشت...
امام صریحاً در جبههی مخالف قلدران بینالمللی و مستکبران قرار داشت، هیچ ملاحظهای نمیکرد. این است که امام در مقابلهی میان قلدران و مستکبران و قدرتهای زورگوی عالم با مظلومان، در جبههی مظلومان بود؛ صریح و بدون ملاحظه و بیتقیّه این را بیان میکرد. طرفدار جدّیِّ مظلومان جهان بود. امام با مستکبرین سرِ آشتی نداشت. واژهی «شیطان بزرگ» برای آمریکا، یک ابداع عجیبی از سوی امام بود. امتداد معرفتی و عملی این تعبیر شیطان بزرگ خیلی زیاد است. وقتی شما یک کسی را، یک دستگاهی را شیطان دانستید، معلوم است که باید رفتار شما در مقابل او چگونه باشد، باید احساسات شما نسبت به او چگونه باشد؛ امام تا روز آخر، نسبت به آمریکا همین احساس را داشت؛ عنوان شیطان بزرگ را، هم به کار میبرد، هم از بن دندان اعتقاد به این معنا داشت. در مقابل از اوّل انقلاب کسانی بودند که توجّه نمیکردند که آمریکا عقبهی تغذیهکنندهی رژیم طاغوتی است که بهوسیلهی ملّت ایران برافتاد. ملّت ایران رژیم طاغوت را ساقط کردند، امّا کسانی بودند آن روز که با حضور آمریکاییها، با فعّالیّت آنها - حتّی فعّالیّت برخی از نهادهای آمریکایی - در داخل کشور موافق بودند! اختلاف عمدهی دولت موقّت با امام بزرگوار سر این قضیّه بود؛ ما از نزدیک میدیدیم. آنها توجّه نمیکردند که آمریکا تغذیهکنندهی رژیم طاغوت بود؛ این رژیم حالا برافتاده است امّا آن دستگاه تغذیهکننده هنوز باقی است، فعّال است، اگر به او میدان داده شود، مجال داده شود، دوباره مشغول خواهد شد و ضربه خواهد زد و نقاط ضعف را جستجو خواهد کرد و از آن نقاط ضعف وارد خواهد شد؛ این را توجّه نمیکردند. امام این را میدید، لذا موضعگیری امام در زمینهی مسئلهی لانهی جاسوسی ناشی از همین نگاه و همین دیدگاه بود. در دنیا کسانی به این نقطه توجّه نکردند و ضربهاش را خوردند که حالا نمیخواهیم کسانی را شماتت و ملامت کنیم؛ امّا این ضربهای است که بعضی خوردند، بهخاطر اینکه رژیمهای مرتجع و مستکبر را ساقط کردند، [ولی] عقبهی آنها را نادیده گرفتند. امام این عقبه را از روز اوّل دید، با آن مقابله کرد؛ لذا تا آخر، امام علیه آمریکا و دستگاه سیاسی و امنیّتی آمریکا موضع داشت...
هدف دشمنان ما با ریختهای مختلف و قیافهگیریهای مختلفی که از خودشان نشان میدهند - گاهی اخم میکنند، گاهی لبخند میزنند، گاهی اوقات وعده میدهند، گاهی تهدید میکنند - تسلّط بر کشور است. دشمن میخواهد برگردد به دوران سلطهی بیقیدوشرط خود بر این کشور؛ چون اسلام با این برگشت بشدّت مخالف است و نیروی مقاوم در مقابل این توطئهی دشمن «اسلام» است، با اسلام مخالفند... چون ایران اسلامی درصدد ایجاد یک تمدّن عظیم است.»
(بیانات 1394/3/14)
@abdollahimahdi
🔸بیگانگی گفتمان کاندیداهای ریاستجمهوری از ترسیم قلههای پیشرفت در مسیر تمدن عظیم اسلامی!
پس از شهادت شهید رئیسی، انتظار مردم و جامعه از جایگاه و نقش و رسالت یک رئیسجمهور ارتقاء یافت...
شایسته بود، شخصیتهای برجستهای در طراز انقلاب و اهداف انقلاب و تمدن اسلامی پیشقدم و خواستار تصدی مسئولیت در عالیترین منصب اجرائی کشور شوند و این انتظار بحق مردم را پاسخ گویند و البته کاندیداهای انقلابی این دوره حد نصاب این مسئولیت عظیم را إنشاءالله دارا هستنند...
اما متأسفانه آنچه مشهود است؛ کاستیها، ضعفها و اشتباهات خرد و کلان در مواضع، دیدگاهها، اندیشه و رفتار ایشان است که در این مختصر به یکی از آنها اشاره میشود و در آینده اگر توفیقی بود به موارد دیگری اشاره میشود که همگی ناشی از اولاً فقدان گزینه برجسته در طراز ریاست جمهوری نظام اسلامی و ثانیاً فاصله گرفتن کاندیداها از معیارها و شاخصهای یک رجل سیاسی انقلابی است؛
🔹بزرگترین ظلم به انقلاب و نظام اسلامی، نادیده گرفتن دستاوردها، موفقیتها و پیشرفتهای آن است،
یکی از نگرشهای منفی حاکم بر مناظرات بر اثر تلقینهای دشمنان و هجمههای فکری و شبهات که متأسفانه همه کاندیداها در پرتو آن منفعلانه موضع میگرفتند، «سیاهنمایی از وضعیت موجود» بود و همدیگر را مسبب وضع موجود میخواندند!
در نگاه ایشان همهچیز نابسامان بود و خودشان را منجی بشریت و راه نجات امت معرفی میکردند!
آنچه از بیان ضعفهای وضع موجود و قوتهای خودشان، به ذهن مردم القاء میکردند، نابسامانی، بدبختی و فلاکت بود...
متأسفانه تلاش دشمنان در منفینگری و منفیبافی و یأس و ناامیدی مردم جامعه مؤثر افتاده است و متأثر از این فضا، گاهی خواص ما نیز ناخودآگاه با جو غالب همراهی میکنند...
در صورتیکه با نگاهی مؤمنانه و منصفانه، قوتها و دستاوردها و پیشرفتهای کشور قابل مقایسه با نقاط ضعف و آسیبها نیست و اثبات این مسئله با قدری توضیح و ارائه آمار و اطلاعات راحت است...
از طرفی مقام معظم رهبری، با القاء امید و ترسیم چشماندازی مطلوب، ایران اسلامی را در تحقق یک تمدّن عظیم در سطح دنیا، نزدیک به قلههای پیشرفت به تصویر میکشد و از نقشآفرینی مکتب امام در دنیا سخن میگوید و از طرفی مدعیان بالاترین منصب کشور پس از رهبری جز از فلاکت و نابسامانی کشور کمتر سخن میگویند و چقدر فاصله است بین این دو رویکرد!
@abdollahimahdi
🔸ویژگیهای مکتب فکری امامین انقلاب!
در پاسخ به سئوالی مبنی بر ویژگیهای مکتب فکری و روش استحصال آن اینگونه معروض داشتم:
مکتب فکری، عبارت است از «منظومه اندیشه» یک اندیشمند که میبایست دارای شاخصههایی همچون جامعیت، انسجام، استناد و استدلال، مبانی، اصول، نتایج کاربردی و... داشته باشد.
از نظر مقام معظم رهبری، حضرت امام ره بنیانگذار یک مکتب فکری سیاسی و اجتماعی است و از آن مکتب فکری به عنوان یک «منظومه فکری» یاد میکنند بنابراین یکی از شاخصههای مکتب فکری، «نظاممند بودن اندیشه» است، سپس آن مکتب را متّکی و مبتنی بر جهانبینی توحیدی به عنوان زیربنای همه تفکرات اسلامی میدانند و میفرمایند: «امام یک اصولی دارد، یک مبانیای دارد... اگر این اصول را کنار هم بگذاریم شاکله فکری امام کشف میشود » بنابراین یک شاخصه دیگر مکتب فکری، اصول و «مبانی توحیدی» یا جهانبینی است. در ادامه یکی از خصوصیات آنرا «بهروز بودن» و مورد ابتلای جامعه بشری و زنده بودن میشمارند، بنابراین یکی دیگر از شاخصههای مکتب فکری «پاسخگویی به نیازهای زمانه» است، ایشان ویژگی بعدی مکتب فکری امام را اینگونه توصیف میکنند:
«خصوصیّت دیگر این مکتب فکری این بود که زنده و پویا و پر تحرّک و عملیّاتی بود؛ مثل بعضی از اندیشهپردازیها و تئوریسازیهای روشنفکرانه نبود که در محفل بحث، حرفهای زیبا و قشنگی است امّا در میدان عمل کارایی ندارد؛ منطق امام، فکر امام، راه امام، عملیّاتی بود؛ قابل تحقّق در میدان عمل بود؛ به همین دلیل هم به پیروزی رسید و پیش رفت؛ این حرکت، مسیر تاریخ کشور ما را عوض کرد.» و در جای دیگری میفرمایند: «این مکتب نظام اسلامی را بنیانگذاری کرد.» و موارد متعددی از کارآمدی این مکتب را در پیشبرد اهداف انقلاب و پیشرفتها میشمرند، بنابراین شاخصه دیگر مکتب فکری امام، «پویایی و کارآمدی عینی» بود.
مکتب فکری مقام معظم رهبری نیز امتداد و تفصیل و تبیین مکتب فکری امام خمینی ره است و آنرا میتوان با الگوها و مدلهای مختلفی قرائت نمود...
برای دستیابی به مکتب فکری یک شخصیت اندیشمند، لازم است؛
اولاً مختصات یک مکتب را در کلام خود او جستجو نمود تا حدود و ثغور انتظارات ما از این تلاش مشخص شود،
ثانیاً با احاطه به کل منویات و آثار و محصولات آن اندیشمند، بتوان طبقهبندی موضوعی از آن ایجاد نمود تا محتوای آن به سهولت و سرعت قابل دسترسی باشد،
ثالثاً با تفکیک مبانی، اصول و نتایج و نیز تجمیع منسجم آنها بتوان شاکله کلی اندیشه را ترسیم نمود و محتوای مرتبط و مورد نیاز را ذیل این ساختار و شاکله کلی جانمایی کرد...
@abdollahimahdi
اللّٰهُمَّ لَابُدَّ مِنْ أَمْرِکَ، وَلَابُدَّ مِنْ قَدَرِکَ وَلَابُدَّ مِنْ قَضَائِکَ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِکَ
اللّٰهُمَّ فَمَا قَضَیْتَ عَلَیْنَا مِنْ قَضَاءٍ أَوْ قَدَّرْتَ عَلَیْنَا مِنْ قَدَرٍ فَأَعْطِنَا مَعَهُ صَبْراً یَقْهَرُهُ وَیَدْمَغُهُ و َاجْعَلْهُ لَنا صَاعِداً فِی رِضْوانِکَ
خدایا از دستورت و تقدیرت و قضایت چارهای نیست و هیچ نیرو و توان جز به خدای بلندمرتبهی بزرگ نیست. پس آنچه بر ما از قضایی که حتم کردی یا از تقدیری که مقدّر نمودی، همراه آن به ما صبری عطا کن که بر آن چیره شود و آن را درهم کوبد و آن شکیبایی را برای ما، نردبانی به سوی خشنودی و لطفت قرار ده.
@abdollahimahdi
🔸مدل جامع انتخابات فرآیندی در ۳ مرحله و ۱۴ مرتبه (متناسب با صلاحیتهای ۱۴ گانه)
ما مدلی را تحت عنوان مدل جامع انتخابات فرآیندی در ۱۴ ساحت و مرتبه و ۳ مرحله بر اساس برخی معارف و مبانی دینی و تجربیات حکومتی طراحی کردهایم که این فرآیند تا انتخاب اصلح و حتی هیئت دولت پیشنهادی او یکسال زمان لازم دارد...
اگر در جایی این بحث بصورت جدی و عالمانه و مؤثر بررسی و تصمیمگیری بشود، آماده ارائه کامل هستیم...
اجمالا اینکه در این مدل غیر از عموم مردم، شخصیتهای صاحب صلاحیت به میزان صلاحیت خود در انتخاب رئیس جمهور نقش ایفا میکنند و البته هر دسته از این افراد در مراحل و مراتبی بههم پیوسته و در یک فرآیند مشخص متناسب با ساحات ۱۴ گانه صلاحیتها نقش ایفا مینمایند...
این انتخابات در سه مرحله پس از تأیید صلاحیتهای عمومی توسط دستگاههای انتظامی قضایی و امنیتی و نهایتاً شورای نگهبان و معرفی کاندیداهای دارای صلاحیت عمومی به مردم صورت میگیرد:
مرحله اول: رأیگیری در هر استان و انتخاب گزینه اصلح در استان خود و معرفی جهت مراحل بعدی و رقابت با گزینههای دیگر از دیگر استانها... طبعا در این مرحله تلاش میشود توانمندترین گزینه برای موفقیت در رقابتهای بعدی توسط مردم هر استان انتخاب شوند و مسائل قومیتی و جناحی کمتر میشود و نهایتاً تعدادی متناسب با جمعیت هر استان به مرحله دوم راه مییابند.
مرحله دوم: بررسی و تأیید صلاحیتهای ۱۴ گانه (ایمانی و اعتقادی، فرهنگی و هنری، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، خانواده و...) و امتیاز دهی است که در ۱۴ مرتبه متوالی توسط ۲۰ نفر از نخبگان (شورای نخبگان) منتخب توسط سه نهاد دین (حوزههای علمیه) و حکومت (شورای نگهبان) و جامعه (نمایندگان مردم در مجلس) و نهادهای مردمی (اندیشکدهها و مجامع علمی و نخبگانی مردمی)، صورت میگیرد و نهایتاً بهترین گزینهها با بالاترین امتیازات کسب شده از شورای نخبگان انتخاب میشوند.
لازم به ذکر است ۲۰ نفر اعضای شورای نخبگان متغیر بوده و متناسب با تخصص هر ساحت اعضای متناسبی انتخاب و معرفی میشوند.
مرحله سوم: انتخاب نمایندگان مردم در شورای خبرگان رهبری است که از میان لیست کاندیداها بر اساس امتیازات کسب شده یک نفر (و علیالقاعده حائز بالاترین امتیازات و در غیر اینصورت شخص دیگری با استدلال قابل پذیرش و مورد وفاق) را به عنوان رئیسجمهور و اعضای اصلی کابینه او را و جانشین او را برای روز مبادا برمیگزینند... مجلس خبرگان رهبری در این طرح، تبدیل به مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری میشود و کارآمدی و اهمیت آن نزد مردم افزایش مییابد...
و نهایتاً تنفیذ مقام معظم رهبری فصل الختام این فرایند است.
معارف، مبانی، اصول، مصالح و نکات فراوانی برای رفع آسیبهای موجود در این طرح اشراب شده است که در جای خود قابل ارائه و بررسی و اصلاح و تکمیل است...
ومن الله التوفیق
@abdollahimahdi
هدایت شده از دقایق الحقایق!
🔸«اقامه ولایت» و تربیت مؤمنان مجاهد «ولایتمدار» نتیجه «نهضت عاشوراء»
🔹نهضت عاشوراء از سه عنصر «عاطفه و احساس قلبی»، «معرفت افزایی» و «جهاد و قتال» تشکیل شده است...
🔹در دستگاه هدایتی خداوند متعال، خشوع و خضوع قلبها، عنصر و عامل اصلی هدایت است (هل الایمان الا الحب و البغض...، لو خَشَعَ قلبُ هذا لَخَشَع جوارحه و ...) و در رسالت هدایت أنبیاء الهی، معجزات، چنین نقشی را ایفاء میکردند لکن آنچنان کارآمد نبودند چه اینکه مثلاً پس از آنکه بنی اسرائیل در آن معجزه عظیم از رود نیل گذشتند، به هوس بت پرستی افتادند و از موسی علیه السلام درخواست بت کردند که ایشان فرمود : قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ! ، این جمله می رساند «جهالت» این قوم درمان نشده است! و نیز همواره با وجود نهایت تلاش أنبیاء در دعوت مردم به ایمان، شاهد قلت ایمان آورندگان هستیم!
🔹اما نهضت عاشورا بواسطه مصائب و بلایای امام حسین علیه السلام و اهل بیت ایشان، چنان حرارت (إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةٌ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً) و آتش (إنّ يوم عاشورا أحرق قلوبنا) و حزنی (قلوبنا محزونه) در قلوب ایجاد نموده است که با توجه به نقش «قلب» در هدایت، سیدالشهداء علیه السلام سریعترین و وسیعترین کشتی نجات در دستگاه هدایت الهی شناخته میشود! (سفینه الحسین اوسع و أسرع)
🔹نتیجه تسلیم و خضوع و طهارت قلب، علم و معرفت است (العلم نورٌ یقذف الله فی قلب من یشاء) و سید الشهداء بواسه بذل مهجت در راه خداوند، عبادالله را از «جهالت» و حیرت ضلالت نجات داد (وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَة) و در بُعد عملی نیز «جهاد» و آثار آن همچون ایثار و گذشت و شهادت، بزرگترین اثرگذاری نهضت عاشوراء بر جامعه مؤمنین است چه اینکه جهاد در معارف اسلامی، به عنوان عمادالدین، منهاج السعداء، عزّاً للاسلام، افضل الأعمال، أحب الأعمال، ذروه للاسلام و ... از مهمترین ارکانی است که مقام «خلافت الهی» را برای انسان محقق میسازد.
🔹سیدالشهداء علیه السلام که نهضت او از مصادیق أتم و أکمل «امر به معروف و نهی از منکر» است (اُریدُ اَن اَمُرَ بالْمَعْروف وَاَنْهی عَنِ الْمُنْکَر) نهایت غرض خود را «اقامه ولایت» در جامعه میشمارد (وَ أنَا أولی مَنْ قام بِنُصرَةِ دین الله، وَإعزازِ شَرعِهِ، و الجَهادِ فی سَبیلِهِ لِتَکُونَ کَلِمَةُ اللهِ هِی العُلیا؛ ... و نحن کلمه الله) و نیز فرموده اند «مَن امَرَ بِالمَعروفِ وَ نَهی عَنِ المُنکرِ فَهُوَ خَلیفَةُ اللّهِ فِی ارضِهِ».
🔹بنابراین سومین اثر نهضت عاشوراء مترتب بر عناصر و آثار قبلی، «جهاد با هدف اقامه ولایت در جامعه» است که اثر تربیتی آن، پرورش مؤمنان مجاهدی است که خداوند آنانرا بر دیگر مؤمنان برتری داده است (فضل الله المجاهدین علی القاعدین) و عبادت آنها را افضل العباده نسبت به عبادت تجار و عبادت عبید، تحت عنوان «عبادت احرار» نامیده اند، قلبهایشان فراتر از اعمال و مناسک و ثواب اخروی و درجات عقبی، مشغول به مولی است (...اما القلب المشغول بالمولی، فله الدنیا و العقبی و المولی) و اینان همان حداث الحسینی هستند که در قیامت، بی توجه به بهشت و نعمات بهشتی، مشغول گفتگو با سیدالشهداء هستند(...وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَيْنِ علیه السلام تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِي ظِلِّ الْعَرْشِ لَا يَخَافُونَ سُوءَ يَوْمِ الْحِسَابِ يُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَيَأْبَوْنَ وَ يَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِيثَه...)
🔹ایشان «ولایتمدارانی» هستند که همواره در انتقام بزرگترین مصائب عاشوراء علیه قومی که در ادامه فتنه سقیفه به حذف ولایت از جامعه پرداختند (دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التی رتبکم الله فیها) آماده جهاد و شهادت هستند و از أتباء و اشیاع و اولیاء دشمنان سیدالشهداء در صحنه امروز جامعه که ذیل عنوان «تمدن غرب» تبرز و تشکل یافته، نیز تبری جسته و هیچگونه سلمی با آنان نخواهند داشت و در صحنه مبارزه با تمدن غرب به عنوان بزرگترین منکر عالم، در جهاد و مقاومت هستند تا با تقویت «تمدن اسلامی» بستر «ظهور» و اقامه تمام و کمال ولایت در عالم را فراهم آورند...
@abdollahimahdi
🔸چند اقدام ضروری برای تقویت جبهه انقلاب و کارآمدی آن؛
به نظر بنده برخی نیازمندیهای فوری و ضروری جبهه انقلاب که خلاء آنها احساس میشود و متولی خاصی ندارند و بایستی در محافل و مجالس دغدغهمندان انقلابی مورد بررسی و تدبیر قرار گیرد؛ عبارت است از:
🔹1- ایجاد شبکه ارتباطی و تعاملی برای شکلدهی یا تقویت «جبهه انقلاب» با مختصات واقعی یک جبهه و رویکرد شبکهای، در سطح ملی و حتی بینالمللی که در رأس آن فرماندهان جبهه، شخصیتهای عالی و انقلابی حوزه و در ارتباط مستمر با حضرت آقا باشند، در سطوح بعدی شخصیتهای موجه و اثرگذار در تعامل با آن فرماندهان باشند و نهایتاً با خرده شبکههای مؤثر از فعالان و کنشگران صحنه انقلاب در ارتباط و تعامل پیوسته قرار گیرند و «مناسبات مشخصی» بین اجزای شبکه تعریف شود، خصوصاً هماهنگی و تعریف و تقویت مناسبات بین سطوح و لایههای مختلف نظیر فکری و اندیشه (نهادهای پژوهشگاهی و فکری و راهبردی)، الگو و برنامه و حل مسأله (نهادهای برنامهریزی و مطالعاتی و اندیشگاهی)، هنر و رسانه و فضای مجازی، کنشگری و تعاملات اجتماعی، ارتباط با نهادهای رسمی و حاکمیتی و ...
هدف از تقویت جبهه انقلاب عبارت است از :
- تقویت گفتمانی نیروهای انقلاب مطابق با اندیشه و منویات رهبر معظم انقلاب،
- تعیین اصول و راهبردهای کلان نسبت به موضعگیریهای اجتماعی در حوادث و پدیدههای مختلف و یا خلق پدیدههای اجتماعی،
- انسجام و هماهنگی همه اجزای جبهه در گفتمان و اندیشه و نیز راهبردها و راهکارها،
- ایجاد ظرفیت عملیات مشترک در سطح ملی و فراملی،
- تقویت اثرگذاری فکری، علمی و عملی با رویکرد انقلابی در حاکمیت و جامعه،
- و ...
(ضرورت: در وضعیت موجود با یک جبهه متشتت و ناهماهنگ و غیر پویا و غیر کنشگر فعال در عرصهها و پدیدههای اجتماعی مواجه هستیم که بین نیروهای انقلاب نمیتواند همدلی ایجاد کند چه رسد به همفکری و همکاری...)
🔹2- ایجاد بسترهای ارتباط سازنده و تعامل صمیمانه، گفتگو و اقناع فکری و اثرگذاری روحی و معنوی در ارتباط با نخبگان و افراد مؤثر اجتماعی خارج از جبهه انقلاب از طریق دیدارهای هدفمند، جلسات و نشستها با علما و اساتید حوزوی متخصص در موضوعات و عرصههای گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، هنری و فرهنگی و ... و نیز امتداد ارتباطات و تعاملات به منظور همراهسازی فکری، علمی و عملی ...
(ضرورت: معتقد هستم جبهه انقلاب بخاطر عدم گفتگو و اقناع فکری در ارتباط با نخبگان جامعه به شدت در انزواست و با وجود محتوای غنی، حتی در سادهترین شبهات قدرت ارتباط و گفتگو و اثرگذاری ندارد و تقریباً هیچ شخص یا نهادی هم خود را متولی ایجاد چنین ارتباط و تعامل اثرگذاری در سطح کلان نمیداند...)
🔹3- ایجاد هزینه برای طرح مطالب غیرموجه سیاسی، اعتقادی، اخلاقی و مذهبی و معنوی از طریق ارتباط و تعامل با نهادهای رسمی کشور و مطالبهگری با طرح و برنامه مشخص و کارشناسی...
(ضرورت: به شدت فضای رها و افسارگسیختهای در جامعه حاکم است که هر کس به خود جرأت میدهد هر شبهه و مطلب نادرستی اعم از نظریه، سخنرانی، محصولات هنری و رسانهای، شبهه و حتی القائات منفی در حد یک توئیتر و امثال آنرا تولید و یا منتشر نماید و اذهان و افکار عمومی را به انحراف بکشاند و متأسفانه نهادهای رسمی قاطعیت و اقتدار لازم را ندارند و یا بخاطر عدم پشتوانه مردمی و مطالبه نیروهای انقلاب نمیتوانند مواجهه بهنگام و درخوری داشته باشند و لازم است جبهه انقلاب در این زمینه تدبیر و اهتمام و اقدام لازم را داشته باشد و الا مواجهه منفعلانه با سیل شبهات و تولیدات هنری و رسانهای عوامل داخلی نه بخاطر عدم نیرو و زمان و توان لازم ممکن است و نه کافی است چرا که اول بایستی در دفع شر موش و رفع حجب کوشید ...)
@abdollahimahdi
🔸چهارده اولویت قابل مطالبه و پیگیری از دولت چهاردهم!
1- حفظ وحدت و انسجام اجتماعی؛ تنوع در گرایشهای سیاسی رؤسای جمهور نشانه امکان حضور و نقشآفرینی همه سلایق در راستای اهداف مشترک است و بایستی یکپارچگی و وحدت کلمه ملت ایران در دستیابی به اهداف والای انقلاب اسلامی حفظ شود.
2- تمرکز به نیازهای اساسی کشور ولو زیرساختهای دیربازده و پرهیز از راهحلها و راهکارهای زودبازده ناپایدار و مسکّنهای غفلتزا از درمان اصلی،
3- رویکرد امیدافزا، اطمینانبخش، اعتمادزا نسبت به نظام در مواجهه با مسائل کشور،
4- ارائه راهکارهای نوین و متنوع در مشارکتبخشی به مردم در اداره کشور با تأکید بر نخبگان و حلقههای میانی و نیز تحقق شفافیت در امور و افزایش نظارت مردمی،
5- تأکید بر توان، تخصص و ظرفیتهای داخلی خصوصاً منابع داخلی درآمدزا مانند معادن و ذخائر طبیعی در ایجاد رونق اقتصادی و حتی الامکان احتراز از کارشناسی و نظریات غربی،
6- حساسیت مضاعف نسبت به مفاسد و عوامل آن نظیر رانت و اختیارات بیجا و ... و اهتمام به فسادزدایی و مبارزه با عوامل آن و تحقق عدالت خصوصاً در سازمانهای اداری و دولتی،
7- حساسیت مضاعف نسبت به هجمههای فکری و شبهات و تغییر محاسبات از جانب دشمنان و رسانههای بیگانه و اهتمام نسبت به مقابله و رویکرد فعال و مواجهه شایسته،
8- حساسیت مضاعف کارگزاران دولتی نسبت به اخلاق اسلامی در تعاملات سیاسی و اجتماعی،
9- تأکید بر اخلاق و فرهنگ اسلامی در مناسبات اجتماعی خصوصاً عنصر مقاومت و استقامت در عرصه سیاسی، قناعت و بهرهمندی در حد کفایت در عرصه معیشت، تلاش و خودکفایی در عرصه اقتصادی و تقوی در عرصه فرهنگ و هنر ،
10- تأکید بر نیازهای جوانان خصوصاً نیازهای اعتقادی و معرفتی، ازدواج و شغل و مسکن و کارآمدی اجتماعی با هدف افزایش روحیه امید و نشاط و انگیزه کار و تلاش،
11- بهرهبرداری از تجربیات حکمرانی چهل و چندساله و آسیبشناسیها در عرصهها و موضوعات مختلف و بهکارگیری نظرات کارشناسی و توان مدیریتی نخبگان متعهد و دلسوز و متعبد به جهتگیریهای انقلاب و سیاستهای کلان نظام،
12- ایجاد تنبّه و تقویت اندیشه و نگرشهای دولتمردان و عموم مردم نسبت به پویایی و سیرتکاملی جریان حق و پیشروی نهضت انقلاب اسلامی در دنیا و کسب عزت و قدرت تغییر معادلات جهانی و برهم زدن محاسبات باطل دشمنان، ایجاد فرصتهای نوین در دل بحرانهای ناشی از تحریم و دشمنیها، امیدافزایی نسبت به آینده روشن و پیروزی قطعی جمهوری اسلامی در موازنات جهانی، تحقق تمدن اسلامی و اعتماد به توان و قدرت داخلی در برابر قدرتهای پوشالی دشمنان اسلام و...
13- حفظ و تقویت اقتدار و جایگاه برتر جمهوری اسلامی در تعاملات بینالمللی و ایستادگی و مقاومت پویا و فعال در برابر زیادهخواهیها و شیطینتهای دشمنان،
14- تقویت هویت ایمانی، آرمانی و ایرانی در همه مواضع و رویکردهای دولتمردان و حفظ روحیه جهادی، انقلابی و مردمی در خدمت به مردم کشور.
@abdollahimahdi
https://virasty.com/abdollahimahdi/1711930076536524215
بنده در این ویراستی در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ پس از تجمع بزرگ قرآنی در ورزشگاه آزادی بر امتداد این پدیده اثرگذار اجتماعی در موضوعات دیگری همچون عفاف و حجاب تأکید نمودم و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اجتماع زنان مؤمن را شاهد آوردم...
لکن تحقق چنین پدیدهای نیازمند یک حرکت هماهنگ جبههای با بهرهگیری از همهی ظرفیتهای جبهه انقلاب و همراه کردن رسانهها و نهادهای رسمی و مردمی است و الا کار ضعیف نتیجه عکس میدهد...
نقد ما با وجود زحمت فراوان خواهران و دختران انقلاب ضمن تشکر از زحمات ایشان بخاطر رشد و تعالی گامهای بعدی است...
@abdollahimahdi
تفسیر البصائر؛
نکات تفسیری از آیات و روایات ؛
«هَذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّقَوْمِ یُوقِنُونَ»
@tafsirolbasaer