گلدی شه چون کوی عشقه گوهر شهوارتک
ناز ائدوب یئر آسمانه ناز پرور یار تک
جوهر آیرلدی عرض دن دقت ومیزانیلن
گورسنوب وحدت وجود علم القرآنیلن
باده وصلی ایچوب همدوش الرحمانیلن
مظهر حق جلوه لندی مخزن الاسرار تک
لن ترانی قد ترانی اولدی ناگه للعجب
نظمیدن منظومه لردوشدی کساعت اقترب
تیر وناهیدوزحل بهرام وکیلان منقلب
ماه وخورشید وفلک دور ائتمدی ادوارتک
صولدی وحدتده بیر واحد منم سن سن احد
لم یلد یاکی ولم یولدی قول مستند
نه سنه بیرطای تاپولمازنه منه ثانی عدد
سن تک ومن تک عجبدی یار تک دلدار تک
بانی مینا منم سن معبد ومعبود سن
حافظ ومحفوظم اما شاهد ومشهود سن
ساجد ومسجودم آخرمقصد ومقصود سن
یوخدی سن من واحدوک هم داد وهم دادار تک
لامکان سان دار امکاندا مکان یوخدور منه
جانیم اوز جانوندی یا رب اوزگه جان یوخدور منه
نورک نوری بقلبی مطلع الانوار تک
چکدیم امضا عشقیمه شوقیله من روز الست
قالدی بو امضایه حیران اوندا هر بالا وپست
گلمیشم میقات عشقه ایندی مستم مست ومست
مدعی آگاه اولار گورسه اولوالابصارتک
عهده ایفا ائتمیشم عشقونده اکبر وئرمیشم
قاسم وعباس و فضل وعون وجعفر وئرمیشم
قورتاروب قربانلاریم آخرده اصغر وئرمیشم
محضرونده دورموشام تک نقطه پرگارتک
ایلدیم لب تشنه قربان اصغر شش ماهه نی
قانه غرق اولدی بوغازی،قنداقی،پیراهنی
اوخ ویران گولدی بوصحنه آغلاداندا آهنی
ال ایاخ چالدی آخندی بلبل گلزار تک
اکبرین باشینده شمشیر ایلدی شق القمر
گورمدی شبه پیمبر کام دنیادن ثمر
سهل دی لیلا آناسی،آغلادی قان صود امر
یوخ عیار عشق عالمینده بیله بیر معیار تک
حجله گه دن رزمگاهه یوللادیم دامادیمی
بیستون دان الده تیشه ایسته دیم فرهادیمی
کائناته ثابت ائتدیم اصل استعدادیمی
عزمیمی تکذیب ایدنلر اولدی پیچان مارتک
شوقیلن مستغرق ائتدیم کشتی فولادیمی
ساقط ائتدی خل بوداقدان دشمنیم شمشادیمی
واحد اولدوم سن کیمی ائتدیم فدا آحادیمی
شاهدیم وارثابت وسیاروهفت و چهار تک
پیل تن آتلی پیاده لشگر گمراهیلن
عرصه شطرنجیده قالدیم وزیر سیز آهیلن
درک ائدوب رخساروئی گوردوم دل آگاهیلن
کیش ومات ائتدیلر شاهی بو گون احرار تک
من نه رند وصوفی ام نه کافرونه ساده ام
اردبیل بیضا سیم درویشم وآزادیم
من حسین سرمستی ام هرتهمته آمادیم
عاشقم دیوانه ام پروانه تک عیار تک
مرحوم محمد صادق بیضا اردبیلی
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
وَ عَلَى الاعرافِ رِجالٌ يَعرِفُونَ كلاًّ بِسيماهُم
و بر اعرافند مردانى كه بشناسند هر كدام را به سيماى ايشان
سوره الاعراف،آیه 46
عَن أَبِي عَبدِ الله علیه السلام فی قَولِ الله عَزَّ وَ جَلَّ «و بَينَهُما حِجابٌ و عَلى الاعرافِ رِجالٌ»: سورٍ بَينَ الجَنَّةِ و النار عَلَيه مُحَمَّدٌ و عَليٍّ وَ الحَسَنُ و الحُسَينُ و فاطمَةَ و خَديجَةُ الكُبرى علیها السلام فَيُنادونَ أَينَ مُحِبونا أَينَ شيعَتُنا فَيُقبِلونَ إِلَيهِم فَيَعرِفونَهُم بِأَسمَائِهِم و أَسماءِ آبائِهِم و ذلكَ قَولُهُ عَزَّ وجَلَّ يَعرِفونَ كُلًّا بِسِيماهُم فَيَأخُذونَ بِأَيدِيهِم فَيَجوزونَ بِهِم الصِّراطِ و يُدخِلونَهُمُ الجَنَّةَ
از امام صادق علیه السلام روایت شده:
حصاری ست میان بهشت و جهنم و بر آن محمد صلی الله علیه وآله وعلی و حسن و حسین و فاطمه و خدیجه کبری علیهم السلام ایستاده اند و ندا میدهند :
دوستداران ما کجایند؟ شیعه ما کجایند؟
شیعیان به سوی آنان میآیند و آنان را با نام هایشان و نام پدرانشان میشناسندو این همان سخن خداست که: «یَعرِفونَ کُلاًّ بِسِیمَاهُم» پس دست آنان را میگیرندو آنان را از صراط عبور میدهند و وارد بهشت میکنند
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
مردی پشت بر الاغش، در حالی که تکه ای علف تازه را با ریسمانی به سر چوبی بسته و آن را روبروی حیوان آویزان کرده، نشسته بود. حیوان بیچاره همانطور که به طمع خوردن علف، ساعت ها پیش می رفت، مرد را نیز جابجا می کرد.
مردم با دیدن این صحنه به هوش و درایت مرد احسنت می گفتند، که ناگهان پیامبر .ص. را دیدند که با خشم آنها را نظاره می کند.
پیامبر فریاد زد: ای مرد! آیا از خداوند حیا نمی کنی که مرکبت را فریب می دهی؟.
مرد متعجب و شرمگین گفت: ای رسول خدا! این حیوان است و نمی فهمد.
پیامبر پاسخ داد: خداوند بر کسی که از مخلوقاتش با فریب بهره کشی کند، غضب خواهد کرد. حتی اگر آن الاغی باشد.
.
مرد سراسیمه به زیر آمد و گفت: ای پیامبر! چه کنم که خداوند مرا عفو کند؟
رسول مهربان گفت: حیوان را آسوده بگذار، حقی را که بر ذمه تو دارد، با تیمار او ادا کن، و آنگاه از او بهرمند شو.
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
فردى مىخواست اسبش را بگيرد؛ با دست خالى وانمود کرد میخواهد به آن جو بدهد. رسول خدا(ص) ناراحت شد و فرمود: «چرا دروغ گفتى؟ نبايد حیوان را فريب مىدادى!»
سؤال:
وقتی فریب دادن حیوان جایز نباشد، آیا فریب دادن انسانها جایز است؟!
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
نمونهای از برخورد امیرمؤمنان علی علیهالسلام با مخالفین خود
به روایت ابن هلال ثقفی؛ خریت بن راشد ناجی ، بعد از جنگ صفین به همراه جمعی از یارانش، نزد امیرالمومنین علیهالسلام آمد و گفت :
به خدا قسم دیگر از فرمان تو اطاعت نمیکنم و پشت سرت نماز نمیخوانم و فردا از [بیعت] تو جدا میشوم.
آنگاه رفت.
فردای آن روز عبد الله بن قعین ازدی به امیرالمومنین علیهالسلام گفت :
من به منزل خریت بن راشد رفتم و دیدم که او همان حرفها را بر ضد شما به اطرافیانش میزند.
آیا با او برخورد نمیکنید؟
امیرالمومنین علی علیهالسلام فرمودند :
او را رها کن
اگر حق را پذیرفت و به سوی من بازگشت، از او میپذیرم.
عبد الله گفت :
ای امیرالمومنان چرا اکنون او را نمیگیرید و او را زندانی نمیکنید؟
امیرالمومنین علی علیهالسلام پاسخ فرمود :
اگر ما با هر کسی که مورد اتهام است چنین کنیم، زندانها از آنها پر میشود، و من نمیخواهم مردم را بگیرم و زندانی و مجازات کنم، پیش از آنکه آنان مخالفت آشکار با من کنند و برای جنگیدن سپاه تشکیل دهند.
منبع
الغارات(ابنهلالثقفی)/جلد۱/صفحه۳۳۲و۳۳۵
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
امیرمؤمنان امام علی(ع) به بازار کوفه آمد و به لباسفروشی فرمود: «آیا مرا میشناسی؟»
گفت: «آری، تو امیرمؤمنانی.»
از او رد شد و از دیگری پرسید، او هم همانگونه پاسخ داد.
تا آنکه به شخصی رسید که گفت: تو را نمیشناسم.
از وی پیراهنی خرید و پوشید.
آنگاه فرمود: «سپاس خدایی را که علی ابن ابیطالب را پوشاند.»
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
عشق افراطی
هركس عشق ورزد، نابينايش ميكند و قلبش را بيمار ميسازد، پس با چشمي معيوب مينگرد و با گوشي غيرشنوا ميشنود، خواستههاي دل، عقلش را نابود ميسازند.
نهجالبلاغه خطبه109
قضاوت ضعیف: آیا تابهحال کاري احمقانه (و شاید خطرناك) برای تحتتأثیر قرار دادن عشقتان انجام دادهاید؟ احتمالاً بدون فکر عمل کردهاید و کاري انجام دادهاید که هرگز به آن فکر نميکردید!
وقتي عشق شدیدي تجربه ميشود، بخشهایي از مغز که مسئول کمك به شما در تشخیص خطر (آمیگدال) و تصمیمگیري هستند (لوب پیشاني) به خواب زمستاني موقت میروند و شما را فاقد این مهارتهاي ضروري میکند! این عدم قضاوت میتواند عواقب جدیتری نیز داشته باشد، مانند ایجاد مشکل در تشخیص عوامل هشداردهنده.
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
یکیاز قدیمیترین تصاویر موجود از ایوان مرقد حرم حضرت عباس علیه السلام
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
باسلام وتحیت
در روایات داریم که بهترین عیدی آن سخن،حدیث ونصیحتی است که انسان را درمسیر صحیح قرار داده واز گمراهي بسوی هدایت رهنمون گردد
سال نو مبارک
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
تبیین معنایی کلمه «مولی» به ولایت در تصرف مبتنی بر اعتراف خلیفه دوم
یکی از قرائن مثبته ولایت سیاسی از کلمه «مولی» در حدیث غدیر، اعتراف خلیفه دوم در روایت معروف قضاوت امیرالمؤمنین علیه السلام میان دو اعرابی
این روایت را محدثین و حفاظ بزرگ اهل سنت همانند دارقطنی، حسکانی در «شواهد التنزیل»، محب الدین طبری در «ریاض النضرة» و «ذخائر العقبی»، ابن سَمّان در «الموافقة»، زمخشری در «تلخیص الموافقة»، باعونی شافعی در «جواهر المطالب» عصامی در «سمط النجوم» و ابن حجر هیثمی در «الصواعق» با چند طریق نقل کرده اند:
«وعن عمر وقد جاء أعرابيان يختصمان فقال لعلي اقض بينهما يا أبا الحسن فقضى علي بينهما فقال أحدهما هذا يقضي بيننا؟ فوثب إليه عمر وأخذ بتلبيبه وقال: ويحك ما تدري من هذا، هذا مولاي ومولى كل مؤمن ومن لم يكن مولاه فليس بمؤمن»
روایت از عمر که دو بادیه نشین که با همدیگر مخاصمه داشتند نزد او آمدند خلیفه دوم به حضرت علی علیه السلام گفت: میان این دو قضاوت کن! حضرت قضاوت بین آنها نمود. یکی از آنها گفت: این شخص بین ما قضاوت می کند؟ در این لحظه عمر به سوی او حمله ور شد و گریبانش را گرفت و گفت: وای بر تو! آیا این شخص را می شناسی؟ این مولای من و مولای همه مؤمنین است و هر کس که مولایش حضرت علی علیه السلام نباشد، مؤمن نیست!
الرياض النضرة، ج 1، ص: 251 و الصواعق المحرقة، ج 2، 522، سمط النجوم، ج 2، ص: 14 و ذخائر العقبى، ج 1، ص: 68
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
ابراهيم بن عبد الحميد گويد: كسى كه خود از امام صادق عليه السّلام شنيده براى من بازگو كرد كه آن حضرت مىفرمود: «هنگامى كه قائم عليه السّلام خروج كند كسى كه خود را از اهل اين امر مىپنداشته از اين امر خارج خواهد شد و (به عكس) افرادى چون خورشيد پرستان و ماه پرستان داخل در آن مىگردند.»
«حدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ بْنِ عُقْدَةَ قَالَ حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الصَّبَّاحِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْحَضْرَمِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ قَالَ أَخْبَرَنِي مَنْ سَمِعَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ: إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ ع خَرَجَ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ كَانَ يَرَى أَنَّهُ مِنْ أَهْلِهِ وَ دَخَلَ فِيهِ شِبْهُ عَبَدَةِ الشَّمْسِ وَ الْقَمَر»
این روایت به وضوح بیان میکند که یاران قائم«عج» جزو افرادی هستند که شبیه خورشیدپرستان و ماهپرستان هستند و افرادی هستند که مردم آنان را به حساب نمیآورند.
قابل توجه کسانی که می خواهند همه چیز را بابند پ بدست بیارند
https://eitaa.com/abdorrahim_1357