eitaa logo
استاد عابدینی
15.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1هزار ویدیو
109 فایل
﷽ 🔶 مؤسسه تمحیص 🔸 مرکز تنظیم و نشر آثار استاد محمدرضا #عابدینی 🌐 https://TAMHIS.IR ✅ درس المیزان @almizan110 ✅ اصول کافی @osoolkafi ✅ درس اخلاق هفتگی @tarazenghelab ✅ سخنرانی ها در مجامع عمومی وتخصصی و ایام تبلیغی 👤 ادمین: @Tamhis_Admin2 @mSalehi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 درس آنلاین انسان شناسی قرآنی 🔸 با سخنرانی 📌ادامه درس گفتارهای نظام اندیشه اسلامی که طی ٣٠ جلسه در ماه رمضان سال ١٣٩٨ ارائه شده بود (متن و صوت آن جلسات👇) ⚡ eitaa.com/abedini/1916 ایتا ⚡ t.me/ostadabedini/2687 تلگرام ✅ ان‌شاءالله این مباحث امسال در بهار قرآنی ماه مبارک رمضان ١۴٠٠ شمسی تکمیل خواهدشد. 🔻از ابتدای ماه رمضان، هر روز (بیست و سه روز غیر از جمعه ها)، از ساعت ۱٢ الی ۱۳ 🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇 🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live 🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054 👌لینک هیأت آنلاین با ترافیک کاملا رایگان 🔸ان شاء الله، با همکاری دفتر نهاد (حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان)، صوت هر جلسه، در کانالهای استاد عابدینی در پیام‌رسانهای سروش، ایتاء، و تلگرام، ارائه خواهد شد. 🔸 ✅ کانال استاد عابدینی 🔸 @abedini
01 نظام٢ - ج31 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
17.12M
🔸جلسه 1👆 🌙چهارشنبه ٢۵ فروردین١۴٠٠ ⚡جلسه 31 از ابتدای بحث مجموعه جلسات ٢ 🔻مروری از مباحث گذشته 🔻مراحل داستان خلقت آدم و قوای وجودیش و بیان حرکت عظیم انسان 🔻قوای فطرت شوق به کمال و فطرت فرار از نقص 🔻توجه به بدن و زینت تعلقات آن، و تعلق به دنیا و آثارش، اسباب هبوط 🔻آخرالزمان دوره شدیدترین تعلقات، و شدیدترین حساسیت و ادراک ظلمت 🔻بعثت انبیاء الهی، گردنه های حرکت عظیم انسان در ادراک مصادیق ظلم و مبارزه با آن 🔸 ✅ کانال استاد عابدینی 🔸 @abedini
🔸 درس استاد عابدینی امروز پنجشنبه ٢۶ فروردین ١۴٠٠ برگزار نمی‌شود. 🔻جلسه بعدی ان‌شاءالله «یکشنبه ٢٩ فروردین ١۴٠٠»
استاد عابدینی
🌷 درس آنلاین انسان شناسی قرآنی 🔸 با سخنرانی #استاد_عابدینی 📌ادامه درس گفتارهای نظام اندیشه اسلامی
🔸جلسه 2 🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇 🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live 🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054 👌لینک هیأت آنلاین با ترافیک کاملا رایگان
🔸 متوجه مشکلات موجود پخش آنلاین از نوسان و قطع و وصل در صوت جلسه شدیم، و درحال پیگیری با مسئولین برگزاری (نهاد) برای حل مشکل هستیم، تا ان شاءلله در جلسات بعد بستر پخش آنلاین با کیفیت بهتری در دسترس قرار بگیرد.
02 نظام٢ - ج32 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
28.31M
🔸جلسه 2👆 🌙یکشنبه ٢۹ فروردین١۴٠٠ ⚡️جلسه 32 از ابتدای بحث مجموعه جلسات ٢ 🔸ادامه مرور مباحث گذشته: 🔻تمایز «من حقیقی عالی» و «من موهوم سرابی»، و تمایز دو جبهه حق و باطل بر اساس آن 🔻کار انبیاء و اولیاء الهی بسوی ظهور، بیان اندیشه در حرکت مصداقی است که حساسیت و ادراک ظلم در جبهه حق قوی تر شود. 🔸بحث جدید در ادامه مباحث سابق: 🔻«بسترسازی ظهور، در انقلاب اسلامی» 🔻شناخت نقص ها و نیستی های حرکت انقلابی که از آنها انقطاع بیابیم، و شناخت کمالات در صحنه حرکت انقلابی که افق صعودمان داشته باشیم. 📌خلاصه نکات جلسه ٢👇 🌐 eitaa.com/abedini/2247 🔸 ✅ کانال استاد عابدینی 🔸 @abedini
بسم الله 🔸خلاصه نکات جلسه 2 ▫️١ 🔸ادامه مرور مباحث گذشته: 🔻تمایز «من حقیقی عالی» و «من موهوم سرابی»، و تمایز دو جبهه حق و باطل بر اساس آن ⚡️از داستان آدم تا بعثت نبی خاتم و تا امامت اهل البیت و دوره غیبت تا به امروز، جبهه حق و وحدتش بر اساس «من عالی» است، چرا که از عالم مثال به بالا (بسوی «من عالی»)، هر ارتباطی بر اساس یک «اتحاد» است. ⚡️نبرد جبهه حق با جبهه باطل از ابتدای خلقت آدم (بعنوان خلیفة الله) است، که خلیفة الله و تجلّی «من حقیقی عالی» موجب تمایزش از «من موهوم سرابی» میشود، و کار شیطان در جبهه باطل برای ساقط کردن خلافت الهی انسان، به مخلوط کردن و مشوب کردن «تن محوری» و «من موهوم» با «من حقیقی» است که خودش را به دروغ حق جلوه دهد، و مدام برعلیه مصادیق «من حقیقی عالی» در جبهه حق، ظلم و عصیان و تقابل و دشمنی دارد. ⚡️این نبرد حق و باطل، در درون و بیرون انسان جریان دارد، میان مصداق «منِ موهوم سرابی» در سران کفر و شیطنت، با مصداقِ «من حقیقی عالی» که شاخص آن انبیاء با وسعتِ امتِ مؤمنشان بودند، که «منِ عالیِ شاملِ اجتماعی» در «خلیفة الله» است، که با «ارتباط حب ولیّ الهی و بغض از دشمنان الهی» به «وحدتِ حقیقی اجتماعی» در امت شکل میگیرد. ⚡️کار عاشورا هم نشان دادن مصداق «منِ حقیقیِ عالی» در اوج، و نشان دادن مصداقِ «من موهوم سرابی» در اوجش بود، که حساسیت و هشیاری و بیداری ما را نسبت به مبارزه با ظلم ها و ظلمت ها و احیای توحید و عدالت و معنویت ها بیشتر شود. 🔻کار انبیاء و اولیاء الهی بسوی ظهور، بیان اندیشه در حرکت مصداقی است که حساسیت و ادراک ظلم در جبهه حق قوی تر شود. ⚡️کلمات معصومین در مورد علائم ظهور و جریانات قبل از ظهور که ادراک ظلم و حساسیت نسبت به آن بیشتر میشود، بیاناتی صرفا خبر دهنده (اِخباری) نیست، بلکه علاوه بر پیام خبری، دارای محتوای دستوری و برنامه دهنده (إنشایی) هم هستند، که میفرمایند به سمتی حرکت کنید که درک حق و حساسیت به حقانیت و عدالت عمیقتر شود، و ادراک ظلم هم بالاتر رود و تمایز حق و باطل و وحدت در مقابل آن بیشتر شود. 👇👇👇
▫️٢ 🔸بحث جدید در ادامه مباحث سابق: 🔻«بسترسازی ظهور، در انقلاب اسلامی» ⚡️انقلاب اسلامی در همین راستای برنامه اهل بیت (علیهم السلام) شکل گرفته، که طبق آیات «لِيَميزَ اللَّهُ الْخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ يَجْعَلَ الْخَبيثَ بَعْضَهُ عَلى‏ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَميعاً فَيَجْعَلَهُ في‏ جَهَنَّم‏» (انفال ٣٧) و «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِق‏» (انبیاء ١٨) سه کار را ایجاد کرده است: 💫1. اولا تمایز جبهه حق و جبهه باطل ایجاد شد. 💫2. ثانیا تراکم و وحدت یافتن جبهه باطل در دشمنی با انقلاب اسلامی ایجاد شد. 💫3. ثالثا تراکم و وحدت یافتن جبهه حق (در جبهه مقاومت) در مقابله با دشمنی جبهه باطل شکل گرفت. این میشود مقدمه سازی و بسترسازی ظهور، که اندیشه ولایی اهل بیت برای حرکت بسوی محض شدن حق و تمایزش از باطل، در تحولات اجتماعی و حرکت عینی محقق میشود. 🔻شناخت نقص ها و نیستی های حرکت انقلابی که از آنها انقطاع بیابیم، و شناخت کمالات در صحنه حرکت انقلابی که افق صعودمان داشته باشیم. ⚡️بر اساس آیه «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُه‏» (فاطر ١٠)، که هم با حرکت عملی و مصداقی یک رفع و کندن از مراحل پست و نقص قبلی است، و هم با افق حیات طیبه تمدن اسلامی در آینده، یک نگاه به میزان صعودمان بسوی قله شکل میگیرد. کندن ها و انقطاع از مراحل قبلی، بعد از ورود به آنها است که توقف نکرده و از آنها عبور میکنیم به مراحل بالاتر. همانطور که در مباحث سلوکی امام خمینی میفرمایند: «تا در اين حجب واقع نشود، قدرت خرق حجاب پيدا نشود»، یعنی پس از ورود در حجاب است که قدرت کنار زدن حجاب برای حرکت به مرحله بالاتر پیدا میشود. ⚡️برای عبور باید بدانیم که ما چه چیزی نیستیم که کندن از نقص ها را محقق کند، و بدانیم که چه چیزی هستی حقیقی ماست که میخواهیم باشیم تا صعود بسوی آن محقق شود. آزمایش های الهی برای انقلاب اسلامی مدام شکل میگیرد که بدانیم نقصهایمان کجاست و نقطه کمال و اوج گرفتن ما باید بسوی چه سمتی باشد. 🔸 ✅ کانال استاد عابدینی 🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 درس آنلاین انسان شناسی قرآنی 🔸 با سخنرانی #استاد_عابدینی 📌ادامه درس گفتارهای نظام اندیشه اسلامی
🔸جلسه 3 جلسه شروع شد ✅ امروز هردو لینک با کیفیت بهتر فعال می‌باشد. 🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇 🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054 👌لینک هیأت آنلاین👆با ترافیک کاملا رایگان 🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live
03 نظام٢ - ج33 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
25.81M
🔸جلسه 3👆 🌙دوشنبه ۳٠ فروردین١۴٠٠ ⚡️جلسه 33 از ابتدای بحث مجموعه جلسات ٢ 🔸فرق بین علائم ظهور و شرایط ظهور 🔻جغرافیای منطقه ای کشورها در علائم ظهور 🔸مهدویت یک نقشه راه و نظریه تمدنی است در برابر تمام مکاتب فکری دیگر. 🔻آخرین دولت بودن حکومت مهدوی، پس از رسوایی نظریه های تمام مکاتب بشری 🔸قیام خراسانی و قیام یمانی نشان از حاکمیت اسلامی در این دو منطقه، و حرکت اندیشه‌ی در عمل در منطقه آنها 🔻اندیشه جهادی منتظران در صحنه عمل، عامل وحدت و پیوستگی در جبهه مقاومت 📌خلاصه نکات جلسه ٣👇 🌐 eitaa.com/abedini/2252 🔸 ✅ کانال استاد عابدینی 🔸 @abedini
بسم الله 🔸خلاصه نکات جلسه 3 ▫️١ 🔸فرق بین علائم ظهور و شرایط ظهور ⚡️ما یک علائم ظهور داریم، و یک شرایط ظهور. از جمله شرایط ظهور آماده شدن یک تعدادی از یاران حضرت است که بیان شده است. از جمله علائم ظهور، اصول و قواعدی مصداقی است که اسباب شناخت مسیر خواهند بود. مثلا در جریان بعثت خود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) علائمی برای شناخت حضرت در کتب پیشینیان قرار داده شده بود که بتوانند شخصیت ایشان را با یقین تشخیص دهند، کما اینکه در قرآن کریم میفرماید آنها پیامبر را آنطور میشناختند که پسرانشان را میشناختند: «الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُم» (بقره 146، و انعام 20) ⚡️در علائم ظهور پنج علامت را جزو علائم حتمیه قرار داده اند: خروج سفیانی، قیام یمانی، صیحه آسمانی، خسف بیداء (فرو رفتن سپاه سفیانی در زمین صحرایی بین مکه و مدینه)، قتل نفس زکیه. ⚡️در مجموعه علائم ظهور (بخصوصه در موارد غیر حتمی)، در طول دوران های مختلف مصادیقی پیدا کرده، و معلوم نیست که فقط منحصر به مصادیق همان سال ظهور باشند. ⚡️بعضی از این علائم ظهور، مشترک هستند بین علائم ظهور و علائم رجعت و علائم قیامت، که بر اساس نگاه علامه طباطبایی این از مبانی مهم اندیشه ای است، که «ظهور و رجعت و قیامت سه مرتبه از یک حقیقت هستند، که آن حقیقت، "بروز توحید" است»، ولذا باعث میشود که علائم در هر سه مرتبه، سه بروز تشکیکی دارند و سه مرتبه علائم از یک حقیقت باشند. مثلا صیحه آسمانی و ندای جبرئیل بر تایید امام زمان (علیه السلام) در هر سه مرتبه سه بروز خاص خود را داشته باشد. 🔻جغرافیای منطقه ای کشورها در علائم ظهور ⚡️در مجموعه علائمی که برای ظهور آمده، منطقه سوریه یک تمرکز خاصی دارد (بخصوصه در خروج سفیانی)، و بعد آن به ترتیب یمن، عراق، ایران و افغانستان (خراسان قدیم)، حجاز، فلسطین، اردن، و ترکیه در روایات ذکر شده اند که نشان میدهد باید حوادث این منطقه ها را رصد کرد، و آماده بودن برای شناخت فرصتهای موجود در آنها و استفاده از آنها باید داشت. ⚡️دشمنان ما هم با اطلاع از اخبار این منطقه ها در پیشبینی های روایات از حوادث آخرالزمانی، به دنبال تأخیر انداختن ظهور بودند، اما خدای سبحان کار همین دشمنان را در جهت تعجیل و تسریع و تثبیت در حرکت بسوی ظهور قرار داده است، چرا که امر خدا بر اراده بندگان غالب و قاهر است: «وَاللَّهُ غالِبٌ عَلى‏ أَمرِهِ ولكِنَّ أَكثَرَ النَّاسِ لايَعلَمُون‏» (یوسف، 21). درست عملیات دشمنان ما در مناطقی بوده که روایات آخرالزمانی ما در همین مناطق بوده است و کارشان موجب پیوستگی و قدرت یافتن محور مقاومت در مقابله با آنها شده است. مثلا سوریه در اثر این فشارها یک منطقه حاصلخیز از نیروی مجاهد پرور شده است. 👇👇👇
▫️۲ 🔸مهدویت یک نقشه راه و نظریه تمدنی است در برابر تمام مکاتب فکری دیگر ⚡️ما هنوز از ظرفیت مهدویت و نقشه راه تمدنی آن در نظریه سازی و نظریه پردازی استفاده نکرده ایم. مهدویت یک نظریه تاریخ ساز و آغاز حیات حقیقی انسانی است پس از پایان زندگی محصور در روابط دنیوی و پست انسان. ⚡️آینده پردازی امیدآفرین و انگیزشی و عمیق تمدنی در فضای مهدویت یک افق روشن و بی منتها بسوی بینهایت (تا قیامت در ثمره شکوفایی انسان) دارد، که این آینده نگری محدود به افق گرایشهای مادی و وهمی نیست، و همچنین یک حالت صرفاً انفعالی و جبر تاریخی (بدون دخالت انسان) نیست، بلکه با فاعلیت ما و فعل و اختیار انسان های منتظر و تکلیف گرایی ایشان مرتبط است. یعنی در عین اینکه یک هدف قطعی در آینده تاریخ است، اما زمانش و تأخیر یا تسریعش بسته به حرکت ها و افعال انسان های منتظر است. 🔻آخرین دولت بودن حکومت مهدوی، پس از رسوایی نظریه های تمام مکاتب بشری ⚡️ظرفیت عظیم نظریه تمدنی مهدویت و ممتاز بودنش در مقایسه با آینده پردازی های دیگر مکاتب آشکار میشود. وقتی نظریه پردازی های دیگر و به صحنه آمدن افکار دیگر انسانی در دولت ها و سیاست ها واقع شده باشد، و تمام آنها حد و ضعف و نقصهایشان آشکار شده باشد، آن وقت اوج فکر و صحنه گردانی نظریه مهدویت خودش را نشان میدهد، لذا میفرمایند دولت ما اهل البیت (ع) «آخرین دولت» است. 🔻[پیرامون موضوع «آخرین دولت» در جلسه 73 مهدویت: ostadabedini.blog.ir/post/94 ⚡️در روایت، امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: «لِکُلِّ أُنَاسٍ دَوْلَةٌ یَرْقُبُونَهَا وَ دَوْلَتُنَا فِی آخِرِ الدَّهْرِ تَظْهَر»، «هر عدّه ای را حاکمیّت و دولتی هست که منتظرش هستند، همانا دولتِ ما در آخر دهر ظاهر میشود.» (امالی صدوق، ص489)؛ ⚡️همچنین میفرمایند: «مَا یَکُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى لَا یَبْقَى صِنْفٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا وَ قَدْ وُلُّوا عَلَى النَّاسِ حَتَّى لَا یَقُولَ قَائِلٌ إِنَّا لَوْ وُلِّینَا لَعَدَلْنَا ثُمَّ یَقُومُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ الْعَدْلِ»، «این امر (ظهور) محقق نمیشود تا وقتی که هیچ صنف و تفکّری از مردم (حتی تفکرات صنفی و جزئی و فرعی) نماند الا اینکه حاکمیّت بر مردم یافته باشد، تا اینکه بهنگامه‌ی ظهور هیچ کسی نتواند بگوید که ما هم اگر به حاکمیت میرسیدیم عدالت‌ورزی میداشتیم! ، سپس بعد از حاکمیّت تمامِ اصنافِ فکریِ مردم، حضرتِ قائم (علیه السلام) قیام مینماید به اقامه ی حق و عدل». ⚡️اینگونه دیگر اندیشه ای نمی‌ماند که بتواند در مقابل «دولتِ حقّه‌ی مهدوی» قد عَلَم کند و هیچ اهل اندیشه و مکتب فکری نمیتواند ادعای اصلاح و عدالت ورزی کند و به دروغ خودش را فریبا و زیبا جلوه دهد تا مردم احساس کنند که غیرِ دولتِ مهدوی هم دیگرانی هستند که «حرفِ جدید» داشته باشند و میل به آنها پیدا کنند. بلکه «آخرین و برترین حرف و فکر و عمل در دولت و حکمرانی» بالعیان معلوم میشود که تنها در «دولتِ مهدوی» بحق برپا گشته است، و بطلانِ تمامِ مدّعیانِ دیگر و نقص و ناتوانیِ تفکرّاتشان آشکار میشود. دیگر هیچ رقیبی برای عرض اندام در برابر «دولتِ حق» باقی نمیماند و هیچ عذری برای رویگردانی از «دولتِ حق» وجود ندارد: «فَماذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلالُ فَأَنَّى تُصْرَفُون‏» (یونس،32). ] 👇👇👇