Almizan-732[www.Tamhis.ir].mp3
15.87M
📌جلسه 732
◽️ شرح #تفسیر_المیزان
🗓 دوشنبه 1400/07/19
📌المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢٠۵
ادامه تفسیر دسته آیات 42 الی 60 سوره آل عمران
✅ دانلود از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6020
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-733.mp3
18.85M
📌جلسه 733
▫️ شرح #تفسیر_المیزان
🗓 چهارشنبه 1400/07/21
📌المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢٠۶
🔻ادامه تفسیر دسته آیات 42 الی 60 سوره آل عمران
✅ دانلود از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6042
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-734.mp3
19.23M
📌جلسه 734
▫️ شرح #تفسیر_المیزان
🗓 دوشنبه 1400/07/26
🔻ادامه تفسیر دسته آیات 42 الی 60 سوره آل عمران
✍قوله تعالی: إِذْ قٰالَ اللّٰهُ یٰا عِیسیٰ إِنِّی مُتَوَفّيکَ وَ رافِعُکَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذينَ كَفَروا ... (سوره آل عمران، آیه ۵۵)
📌المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢٠۶
✅ دانلود از سایت👇
🌐https://tamhis.ir/?p=6059
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-735.mp3
19.36M
📌جلسه 735
▫️شرح #تفسیر_المیزان
🗓 چهارشنبه 1400/07/28
🔻ادامه تفسیر دسته آیات 42 الی 60 سوره آل عمران
✍قوله تعالی: إِذْ قٰالَ اللّٰهُ یٰا عِیسیٰ إِنِّی مُتَوَفّيکَ وَ رافِعُکَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذينَ كَفَروا ... (سوره آل عمران، آیه ۵۵)
📌المیزان فی تفسیر القرآن،
جلد٣ ص٢٠۶ | و جلد۵ ص١٣٢
✅ دانلود از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6110
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-736.mp3
17.48M
📌جلسه 736
◽️ شرح #تفسیر_المیزان
🗓 دوشنبه 1400/08/04
🔻سنت خالص سازی و مُحوضَت و مراتب آن
- ادامه تفسیر دسته آیات 42 الی 60 سوره آل عمران
✍ قوله تعالی: ... وَ جاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُون
✍ قوله تعالی: فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِين
✍ قوله تعالی: وَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللّهُ لا يُحِبُّ الظّالِمِين
(سوره آل عمران، آیات ۵۵ الی ۵٧)
📌المیزان فی تفسیر القرآن،
جلد٣ ص٢٠۸ الی ص٢١١
✅ دانلود از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6183
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-737.mp3
19.49M
📌جلسه 737
◽️ شرح #تفسیر_المیزان
🗓 چهارشنبه 1400/08/05
🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۴٢ الی ۶۰
🔻سنت خالص سازی و مُحوضَت و مراتب آن
✍ قوله تعالی: ... وَ جاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُون
✍ قوله تعالی: فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِين
✍ قوله تعالی: وَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللّهُ لا يُحِبُّ الظّالِمِين
(سوره آل عمران، آیات ۵۵ الی ۵٧)
📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢١٠و٢١١
🔰 دانلود صوت از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6185
👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-738.mp3
17.49M
📌جلسه 738
◽️ شرح #تفسیر_المیزان
🗓 شنبه 1400/08/08
🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۴٢ الی ۶۰
🔻سنت خالص سازی و مُحوضَت و مراتب آن
✍ قوله تعالی: فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِين
✍ قوله تعالی: وَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللّهُ لا يُحِبُّ الظّالِمِين
(سوره آل عمران، آیات ۵۶ الی ۵٧)
📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢١٠و٢١١
🔰 دانلود صوت از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6187
👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-739.mp3
17.05M
📌جلسه 739
◽️ شرح #تفسیر_المیزان
🗓 دوشنبه 1400/08/10
🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۴٢ الی ۶۰
🔻سنت خالص سازی و مُحوضَت و مراتب آن
🔻احتجاج با مسیحیان، بر اینکه عیسی ع بخاطر بدون پدر بودن فرزند خدا نیست، چون مثل او مانند مثل آدم ع است که بدون پدر و بدون مادر است، و عبد خداست (نه ابن خدا).
✍ قوله تعالی: وَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللّهُ لا يُحِبُّ الظّالِمِين
✍قوله تعالی: ذٰلِكَ نَتلوهُ عَلَيكَ مِنَ الآياتِ وَالذِّكرِ الحَكيم
✍قوله تعالی: إِنَّ مَثَلَ عيسىٰ عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُن فَيَكون
(سوره آل عمران، آیات ۵٧ الی ۵۹)
📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢١١و٢١٢
🔰 دانلود صوت از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6188
👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-740.mp3
20.73M
📌جلسه 740
◽️ شرح #تفسیر_المیزان
🗓 چهارشنبه 1400/08/12
🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۴٢ الی ۶۰
🔻احتجاج با مسیحیان، بر اینکه عیسی ع بخاطر بدون پدر بودن فرزند خدا نیست، چون مثل او مانند مثل آدم ع است که بدون پدر و بدون مادر است، و عبد خداست (نه ابن خدا).
🔻هر فعل رب حقّ است، و این برای عقل قابل فهم است.
✍قوله تعالی: إِنَّ مَثَلَ عيسىٰ عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُن فَيَكون
✍قوله تعالی: الحَقُّ مِن رَبِّكَ فَلا تَكُن مِنَ المُمتَرين
(سوره آل عمران، آیات ۵۹ و ۶٠)
📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢١٢و٢١٣
🔰 دانلود صوت از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6189
👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-741.mp3
18.97M
📌جلسه 741
◽️ شرح #تفسیر_المیزان
🗓 شنبه 1400/08/15
🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۴٢ الی ۶۰
🔻بحث روایی، احادیث مرتبط با آیات ۴٢ الی ۶٠
🔻بحث روایی دیگر در معنای مُحَدَّث
📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢١۴ الی ٢٢٢
🔰 دانلود صوت از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6190
👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-742.mp3
17.19M
📌جلسه 742
◽️ شرح #تفسیر_المیزان
🗓 دوشنبه 1400/08/17
🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۶۱ الی ۶۳
🔻آیه شریفه مباهله
✍ قوله تعالی: فَمَن حاجَّكَ فيهِ مِن بَعدِ ما جاءَكَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدعُ أَبناءَنا وَأَبناءَكُم وَنِساءَنا وَنِساءَكُم وَأَنفُسَنا وَأَنفُسَكُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَّهِ عَلَى الكاذِبين
📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢٢٢
🔰 دانلود از سایت👇 + متن کامل
🌐 https://tamhis.ir/?p=6222
👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Almizan-743.mp3
17.67M
📌جلسه 743
◽️ شرح #تفسیر_المیزان
🗓 چهارشنبه 1400/08/19
🔸 سوره آل عمران | دسته آیات ۶۱ الی ۶۳
🔻آیه شریفه مباهله
✍ قوله تعالی: فَمَن حاجَّكَ فيهِ مِن بَعدِ ما جاءَكَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدعُ أَبناءَنا وَأَبناءَكُم وَنِساءَنا وَنِساءَكُم وَأَنفُسَنا وَأَنفُسَكُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَّهِ عَلَى الكاذِبين
📌 المیزان فی تفسیر القرآن، ج٣ ص٢٢٢و٢٢٣
🔰 دانلود از سایت👇+ متن کامل
🌐 https://tamhis.ir/?p=6274
👈🏻لینک دسترسی به تمامی جلسات سال ١۴٠٠
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Kafi 316.mp3
21.39M
📌جلسه 316
🔹 شرح #اصول_کافی
🔸 درس #استاد_عابدینی
🗓 چهارشنبه ٢٨ مهر ١۴٠٠
🔸کتاب الحجة، بَابُ الاْءِشَارَةِ وَ النَّصِّ عَلی أَبِی مُحَمَّدٍ [امام حسن عسکری] (علیه السلام)
🔻 از حدیث ۸ تا انتهای حدیث ١٠ (حدیث ۹۹ تا انتهای حدیث ١٠١ بخش تتمه)
✅ دانلود از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6112
👈صوت جلسات درس اصول کافی
t.me/osoolkafi
eitaa.com/osoolkafi
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Kafi 317.mp3
18.12M
📌جلسه 317
🔹 شرح #اصول_کافی
🔸 درس #استاد_عابدینی
🗓 چهارشنبه ۵ آبان ١۴٠٠
🔸کتاب الحجة، بَابُ الاْءِشَارَةِ وَ النَّصِّ عَلی أَبِی مُحَمَّدٍ [امام حسن عسکری] (علیه السلام)
🔻 از حدیث ١١ تا انتهای باب در حدیث ١٣ (حدیث ١٠٢ تا انتهای حدیث ١٠۴ بخش تتمه)
✅ دانلود از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6199
👈صوت جلسات درس اصول کافی
t.me/osoolkafi
eitaa.com/osoolkafi
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Kafi 318.mp3
22.2M
📌جلسه 318
🔹 شرح #اصول_کافی
🔸 درس #استاد_عابدینی
🗓 شنبه ۸ آبان ١۴٠٠
🔸کتاب الحجة، کل «بَابُ الْإِشَارَةِ وَ النَّصِّ إِلَى صَاحِبِ الدَّارِ ع» (۶ روایت)،
و «بَابٌ فِي تَسْمِيَةِ مَنْ رَآهُ ع» - روایت اول
🔻 از حدیث ١٠۵ تا اواسط حدیث ١١١ بخش تتمه
✅ دانلود از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6198
👈صوت جلسات درس اصول کافی
t.me/osoolkafi
eitaa.com/osoolkafi
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Kafi 319.mp3
20.83M
📌جلسه 319
🔹 شرح #اصول_کافی
🔸 درس #استاد_عابدینی
🗓 چهارشنبه ١٢ آبان ١۴٠٠
🔸کتاب الحجة، کل «بَابٌ فِي تَسْمِيَةِ مَنْ رَآهُ ع» - روایت ١ الی ١۵
🔻 از اواسط حدیث ١١١ تا انتهای حدیث ١٢۵ بخش تتمه
✅ دانلود از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6197
👈صوت جلسات درس اصول کافی
t.me/osoolkafi
eitaa.com/osoolkafi
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Kafi 320.mp3
18.32M
📌جلسه 320
🔹 شرح #اصول_کافی
🔸 درس #استاد_عابدینی
🗓 شنبه ١۵ آبان ١۴٠٠
🔸کتاب الحجة، کل «بَابٌ فِي النَّهْيِ عَنِ الِاسْمِ» - روایات ۱-۴
🔻 از حدیث ١٢۶ تا انتهای حدیث ١٢۹ بخش تتمه
✅ دانلود از سایت👇
🌐 https://tamhis.ir/?p=6196
👈صوت جلسات درس اصول کافی
t.me/osoolkafi
eitaa.com/osoolkafi
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
Kafi-321.mp3
17.16M
📌جلسه 321
🔹 شرح #اصول_کافی
🔸 درس #استاد_عابدینی
🗓 چهارشنبه ١۹ آبان ١۴٠٠
🔸کتاب الحجة، «بَابٌ نَادِرٌ فِي حَالِ الْغَيْبَةِ» - روایت اول
🔻ابتدا تا انتهای حدیث ١٣٠ بخش تتمه
🔰 بحث حقیقت دوران غیبت - ١
✅ دانلود از سایت👇 + متن کامل
🌐 https://tamhis.ir/?p=6272
👈صوت جلسات درس اصول کافی
t.me/osoolkafi
eitaa.com/osoolkafi
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
استاد عابدینی
🎙 #درس_اخلاق | جلسه سیام ◽️ با بیان #استاد_عابدینی 🗓 چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ 📍 مدرسهعلمیهثامنا
💬 #چکیده_سخنرانی
⭕️ #درس_اخلاق | شرح حدیث "#عنوان_بصری"
🔻 #استاد_عابدینی در جلسه سیام درس اخلاق هفتگی، در مدرسه علمیه ثامن الائمة (علیه السلام) قم:
💬 امام صادق(علیهالسلام) در حدیث "عنوان بصری" سه دسته دستور عملی می فرمایند که در هر دسته، سه دستور وجود دارد؛
1️⃣ دسته اول در مورد ریاضت و قوه شهویه انسان بود.
2️⃣ دسته دوم در مورد حلم و قوه غضبیه انسان است؛
❌ اگر این قوا رام نشوند، انسان را از حرکت باز می دارند.
🔻 حِلم، وقار و شکیبایی و سنگینی و طمأنینه است.
🔰 اولین دستور در مورد حِلم این است که:
◽️ فمَنْ قَالَ لَک إِنْ قُلْتَ وَاحِدَةً سَمِعْتَ عَشْراً- فَقُلْ إِنْ قُلْتَ عَشْراً لَمْ تَسْمَعْ وَاحِدَةً
🔻 اگر کسی به تو گفت که اگر یکی به من بگویی، ده تا به تو جواب می دهم، به او بگو اگر به من ده تا بگویی، از من یکی هم نخواهی شنید.
◽️ اگر حِلم را به درستی مطرح نکنیم به ترس و تنبلی می رسد.
تخطئه قوه غضبیه نباید به گونه ای باشد که انسان فکر کند اگر قوه غضبیه در انسان نباشد، حُسن است. قوه غضبیهی انسان باید در جای خودش بیدار باشد.
◽️ البته وقتی قوه غضبیه به حرکت می افتد، اگر از تحت تربیت و تدبیر عقل خارج شود، مانند سیلی می شود که هیچ چیزی جلودارش نیست؛
یا تبدیل به آتشی می شود که هر چیزی بخواهد جلویش را بگیرد، تبدیل به آتش می شود (و قوه غضبیه را برافروخته تر می کند).
◽️ غضب مظهر آتش جهنم است در نظام دنیا. آتش در دنیا با آب خنثی می شود ولی ضرر آتش قلبی، در ابدیت انسان است.
◽️ حِلم، ضعیف کردن قوه غضبیه نیست؛ بلکه درست به کار گرفتن قوه غضبیه می باشد.
🔖 راه سلوک از حِلم می گذرد...
🗓 ۱۹ آبانماه ۱۴۰۰
👈🏻 دریافت صوت و متن کامل جلسه: Tamhis.ir/?p=6269
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
✉️ #سخن_نگاشت
🔸 کسی که در #خانهاش مجلس عزا و #جشن برای اهلبیت برپا می کند...
💠 ولادت #امام_حسن_عسکری (علیهالسلام) مبارک باد
📎 برگرفته از کتاب "#اهل_بیتی_ها"
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #تصویری
توصیه امام حسن عسکری علیهالسلام:
💌 #نگاهت را به بلایا، حوادث و بیماریها #تغییر بده...
💬 گفتاری از #استاد_عابدینی
🌹 ولادت #امام_حسن_عسکری علیهالسلام بر شما مبارک باد.
🔗 دریافت کلیپ با کیفیت اصلی از اینجا
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
بسم الله
⚡ *«دوره غیبت، دوره رشد باطنی بشریت»*
[ #استاد_عابدینی، گزیده جلسه ٣٢١ کافی ]
🌷ولادت ابوالمهدی امام حسن عسکری (علیه السلام) مبارک باد.
🔸▫️١
🔸 *غیبت، عبور از «اسم الظاهر» به «اسم الباطن»*
🔻به تعبیری میتوانیم بگوییم یک دوران ظهور *«اسم الظاهر»* داریم که در دروانی بوده است که حضرات معصومین (علیهم السلام) حضور داشتند. یک دورانی، دوران سلطه *«اسم الباطن»* است، دوران غیبت است که حجّت ظاهر نیست، باطن است، اما عقول مردم به مرتبه ای از رشد رسیده که ارتباط و رابطه برقرار میشود و حجّت تمام میشود. یک دورانی داریم که دوره *«اسم جامع ظاهر و باطن»* است که دوران ظهور است که هم مرتبه اسم ظاهر به اوج سلطه و سیطره اش میرسد و هم مرتبه اسم الباطن به اوج سلطه و سیطره اش می رسد. این سه دوره را میتوانیم در مورد حقیقت ظهور به دوران های مختلف *رشد بشریت* تسرّی دهیم.
🔻 *دوران غیبت دوران رشد بشریت است*. مثلا از رسول گرامی اسلام(ص) [1] و همچنین از امیرالمومنین(ع) [2] و امام باقر (ع) و امام صادق(ع)، روایت داریم که میفرمایند: «چقدر مشتاق دیدار آن کسانی هستیم که در دورانی زندگی میکنند که *«آمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَى بَيَاضٍ»* [3]، به یک نوشته هایی ایمان میآورند. در آن دوره عقول بشریت به مرتبه ای از رشد رسیده است که باعث میشود خدای سبحان مطابق آن رشد با آن ها برخورد کند. قبل از آن عقول بشریت به آن رشد نرسیده بود، لذا حجّت باید بین مردم حضور فیزیکی هم داشت. در دوران غیبت مردم یقین و باور به امام و میثاق پیدا میکنند، بدون اینکه امام از جهت ظاهری و مکانی حضور داشته باشد. فعّال بودن و نقش امام را در هستی میبینند بدون اینکه با چشم فیزیکی دیده باشند. یعنی عقول به مرتبه ای از رشد میرسند که این رشد [باطنی در] ادراک ارتباط با امام را پیدا میکند.
🔻مثل دورانی که یک کودکی به دنیا میآید، رشد میکند، دوران تمییز، دوران بلوغ و دوران اَشُدّ را می گذراند (دوران اَشُدّ: «إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَربَعينَ سَنَةً» -احقاف١۵-). دوران اشدّ گاهی ۳۰ سالگی و گاهی ۴۰ سالگی است، در دوران تاریخ وجودی عالَم هم همین نسبت دارد تکرار میشود. یعنی دوران کودکی بشریت، دوران تمییز بشریت، و دوران بلوغ و دوران اَشُدّ بشریت. میتوانیم بگوییم که تمام دورانی که از انبیاء، از ابتدای آدم (ع) تا جریان خاتم (ص) محقّق شده است، تا مرتبه بلوغ بشریت آمده است. [سپس] از دوران خاتم(ص) تا دوران ظهور، دوران اشدّ بشریت است. دوران ظهور دوران اشدّ است. ولی مرتبه سابق دوران اشدّ، دوران غیبت میشود.
🔻پس دوران بلوغ بشریت، دوران بعثت پیغمبر(ص) میشود که این دوران برای اوحدی آن کمال نهایی محقق شد. اما دورانی که همه بشریت به اوج با تمام مراتب تشکیکی اش برسند، دوران ظهور است. در دوران ظهور بشریت بتمامه به اوج میرسند. پس دورانی که از بعثت تا ظهور طیّ میشود، مراتب بین بلوغ تا اشُدّیت است. دوران غیبت آخرین مرتبه نزدیک اشُدّیت است. لذا دوران غیبت، اوج مرتبه کمالی است که میخواهد بعدش آن ظهور جامع که بین «اسم باطن و ظاهر» است محقّق شود. دقت کنید که ببینیم کجای منظومه اهداف و اغراض خلقت قرار گرفتیم و نقشمان چه میتواند باشد.
🔻همان طور که انسان در نظام نفسش «جسمانیةُ الحدوث و روحانیةُ البقاء» است، در تمام کمالات نفسش همین طور است. هر کمالی از مرتبه جسم آغاز میشود تا به مرتبه کمالش که تجرّدی [روحانی] است، میرسد. لذا همه انسانها و بشریت از مرتبه جسم شروع میکنند و به مرتبه کمال میرسند. سیر بشریت هم همین طور است.
🔻در دوران پس از بلوغ تا به غیبت برسد، دوران ابتدایی بشر که أنس با بدن دارد هنوز هست. أنس با بدن از مراتب اول خلقت بشر آغاز میشود. سلطه بدن از دوران اوّلی برقرار است. [در دوره غیبت از سلطه اسم الظاهر و غلبه احکام ظاهری بدن، بسوی سلطه اسم الباطن و غلبه احکام باطنی روح، رشد بشریت محقق میشود]. تمام دوران حضرات(ع)، سیر به دوران غیبت و ظهور بوده است. حتّی طبق برخی روایات، اگر حتی حضرت به حاکمیت هم میرسیدند و مثلاً امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و امام عسگری(ع) به حاکمیت میرسیدند، لزوم غیبت سر جایش باقی بود. این طور نیست که چون حاکمیت نبود، غیبت محقّق شد. بله، طول کشیدن غیبت از نقص بشریت در انجام تکلیفشان هست. طول کشیدن غیبت عقابی است. اما اصل غیبت، عقابی نیست.
🔻حقیقت غیبت وقت ظهور محقّق میشود. ظهور که محقّق شد، معلوم میشود که غیبت چه کاری با بشریت داشته است. مظهریت «اسم الباطن» که میخواهد محقّق بشود، کی آشکار میشود و با ما چه خواهد کرد؟ دورانی که اسم جامع محقّق شود، بعد معلوم بشود که انسان ها به چه مرتبه ای از رشد رسیدند که ظهور اسم جامع برایشان امکان پذیر میشود.
👇👇👇
▫️٢
🔻در روایات میفرماید:
*«إِنَّ هَذَا الْأَمرَ أَمرٌ مِن أَمرِ اللهِ و سِرٌّ مِن اللهِ وَ غَیبٌ مِن غَیبِ الله»*، این امر غیبت، امری از امور الهی، و سرّی از اسرار الهی، و غیبی از غیب خداوندی است. [4].
🔻 *«الذین يُؤمِنونَ بِالغَيب»* که در آیه سوم سوره بقره آمده یا غیب های دیگر، یکی از مصادیق مهمشان را «دوران غیبت» میشمارند. با اینکه ایمان به غیب، خودش یک حقیقت عظیمی است، مصادیق مهمی دارد، یکی از مصادیق مهمش «دوران غیبت» است. لذا بودن در دوران غیبت، مساوق با بودن در دوران عقاب انسانیت نیست. بلکه مساوق با دوران اکرام انسانیت است. می تواند «أقرب ما یکون» باشد یا «أرضی ما یکون» باشد [5].
🔻 *غیبت «أرحم و أرضی و أقرب» است، زیرا عبور مردم از مرتبه تَن به مرتبه روح، در این دوران محقّق میشود*. مردم نگاهشان به امام، به این نیست که فقط در یک نقطه است. بلکه نگاهشان این است که امام در همه جا حضور دارد. تعبیر روایت خیلی زیبا بود که وقتی حجت ما در میان مردم نبود و مردم ایمانشان را حفظ کرده بودند، میدانستند حجّت هست، در این دورانِ ایمان است که نه فقط صباحاً و مساءاً باید منتظر فرج باشند، بلکه فرج محقّق است. امام را همه جا حاضر مییابند و امکان ارتباط را همیشه فراهم میبینند. در دوران سابق باید به سمت مدینه یا سامرّا یا مکان دیگری حرکت میکرد تا خدمت امام برسد، ولی در دوران غیبت، چنانچه خدای سبحان خودش هر مکان و هر زمانی امکان مناجات و نجوا با او برقرار است، همین مظهریت در رابطه با امام به عنوان امام غائب پیش میآید که بشر در هر کجا که هست همان جا میتواند رابطه برقرار کند، به طوری که در زمان ظهور در روایات دارد که هر کسی که در دور ترین نقطه زمین هم هست، حتی اگر در پستوی خانه اش باشد، آنجا احساس میکند که نزدیک ترین فرد به امام زمان(عج) است. که البته این رابطه، از دوران غیبت شکل گرفته است.
🔻پس در دورانی که امام عصر(عج) بدنشان از میان ما غائب است و جسم او دیده نمیشود، رابطه برقرار است. بلکه امام زمان به لحاظ ادراک و ارتباط مردم فعال تر از سایر معصومین(ع) است. اگر به لحاظ ظاهری امام مکلّف بودند بیانشان و پیامشان را به وکلا و سُفَرا برسانند، حضرت حجّت(ع) در دوران غیبت کبری، سفیر و واسطه ای در رساندن پیام نمیخواهد، با همه مردم ارتباط پیدا میکند. در هر کجا و هر زمان و شب و روز این ارتباط وجود دارد. لذا امام در دوران غیبت به لحاظ مردم فعّال تر است. امام در هر دوره ای این مأموریت را دارد، اما در دوران غیبت، بارزتر و آشکارتر میشود.
🔻بنابراین، دوران غیبت، دوران محرومیت نیست. دوران رشد است. عبور از اسم الظاهر به اسم الباطن است، تا رشد مردم به مرتبه ای برسد که ارتباط، از ارتباط بدنی به ارتباطی روحی برسد. جسمانیة الحدوث به روحانیة البقاء برسد. دوران، دوران رؤیت باطنی «نور ساطع امام» است که این نور ساطع با قلب ها رابطه برقرار میکند [6].
افتخاری است که ما در این دوران به دنیا آمدیم و باید ارزش این دوره را توجه داشته باشیم تا بیشترین استفاده را داشته باشیم و تکالیفمان را در این دوران به نحو احسن انجام دهیم.
🔸
📌پینوشت ها:
⚡[1] بحارالانوار ج ۵۲ ص۱۲۳ :
عن ابی بصير عن ابی جعفر (ع) قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) ذَاتَ یَوْمٍ و عنده جماعةٌ من اصحابه:
*اللَّهُمَّ لَقِّنِی إِخْوَانِی* -مَرَّتَیْن-؛
فقال من حولَهُ من اصحابه: أَ مَا نَحنُ إِخوَانَکَ یا رسولَ الله؟
فقال(ص) : لَا إِنَّکُم أَصْحَابِی، *وَ إِخْوَانِی قَوْمٌ فِی آخِرِ الزَّمَانِ آمَنُوا [بی] وَ لَمْ یَرَوْنِی*، لَقَدْ عَرَّفَنِیهِمُ اللهُ بِأَسْمَائِهِم وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِم من قَبلِ أَن یُخرِجَهُم من أَصلَابِ آبَائِهِمْ وَ أَرحَامِ أُمَّهَاتِهِم، لَأَحَدُهُم أَشَدُّ بَقِیَّةً عَلَی دِینِهِ مِن خَرطِ الْقَتَادِ فِی اللَّیلَةِ الظَّلْمَاءِ، أو کَالْقَابِضِ عَلَی جَمرِ الْغَضَا، أُولَئِکَ مَصَابِیحُ الدُّجَی یُنجِیهِمُ اللهُ من کُلِّ فِتْنَةٍ غَبرَاءَ مُظلِمَةٍ.
⚡[ترجمه]: امام باقر (علیه السلام) فرمودند که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روزی در جمعی از اصحابش دو بار فرمود:
*«خداوندا! مرا به لقاء برادرانم برسان»*
اصحاب عرض کردند: «یا رسول الله! مگر ما برادران شما نیستیم؟».
حضرت فرمود: «نه! شما اصحاب من هستید. *برادران من مردمی در آخرالزمان هستند که به من ایمان میآورند، با اینکه مرا ندیده اند.* خداوند آنها را با نام و نام پدرانشان، قبل از آنکه از صلب پدران و رحم مادرانشان بیرون بیایند، به من شناسانده است. ثابت ماندن یکی از آنها بر دین خود، از صاف کردن درخت خاردار (قتاد) با دست در شب ظلمانی، دشوارتر است. و یا مانند کسی است که پاره ای از آتش چوب درخت «غضا» را در دست نگهدارد. آنها چراغهای شب تار میباشند؛ پروردگار آنان را از هر فتنه تیره و تاری نجات میدهد».
👇👇👇
▫️٣
⚡مثیر الأحزان ج2 ص23 : قال النبی (صلی الله علیه و آله) : *هَاهْ شَوْقاً إِلَی إِخْوَانِی مِنْ بَعْدِی.* فَقَالَ أَبُوذَرٍّ یَا رَسُولَ اَللَّهِ! أَ لَسْنَا إِخْوَانَکَ؟ قَالَ (ص): لاَ أَنْتُمْ أَصْحَابِی وَ إِخْوَانِی یَجِیئُونَ مِنْ بَعْدِی شَأْنُهُمْ شَأْنُ اَلْأَنْبِیَاءِ ... یَا أَبَاذَرٍّ *إِنِّی إِلَیْهِمْ لَمُشْتَاقٌ ثُمَّ غَمَّضَ عَیْنَیْهِ وَ بَکَی شَوْقاً* ثُمَّ قَالَ اَللَّهُمَّ اِحْفَظْهُمْ وَ اُنْصُرْهُمْ عَلَی مَنْ خَالَفَ عَلَیْهِمْ وَ لاَ تَخْذُلْهُمْ وَ أَقِرَّ عَیْنِی بِهِمْ یَوْمَ اَلْقِیَامَهِ أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اَللّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ ...
⚡[2] بحارالانوار ج۵۱ ص۱۰۸:
عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ الْحَسَنِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ الثَّانِی عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) قَالَ:
*لِلْقَائِمِ مِنَّا غَیْبَةٌ أَمَدُهَا طَوِیلٌ کَأَنِّی بِالشِّیعَةِ یَجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِی غَیْبَتِهِ* یَطْلُبُونَ الْمَرْعَی فَلَا یَجِدُونَهُ أَلَا *فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَی دِینِهِ* [وَ] لَمْ یَقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَیْبَةِ إِمَامِهِ *فَهُوَ مَعِی فِی دَرَجَتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ*.
⚡[ترجمه]: امام باقر (علیه السلام) از آبائش از حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) که فرمود: «قائم ما غیبتی طولانی خواهد داشت. شیعیان را چنان میبینم که برای پیدا کردن او دشت و دمن را زیر پا گذارند و او را پیدا نکنند! بدانید آنها که در غیبت وی در دین خود ثابت بمانند و از طول مدت غیبتش سنگدل نشوند، روز قیامت ملحق با من در درجه من خواهند بود».
⚡بحارالانوار ج ۶۵ ص۱۷۷ : ... *أُولَئِکَ شِیعَتِیَ الْأَطْیَبُونَ وَ إِخْوَانِیَ الْأَکْرَمُونَ أَلَا هَاهْ شَوْقاً إِلَیْهِمْ*.
⚡[3] بحارالانوار، ج٧۴، ص۵۶؛ امام صادق (ع) به نقل از پدرانش از امیرالمؤمنین(ع) که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:
*یَا عَلِیُّ! أَعْجَبُ النَّاسِ إِیمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ یَقِیناً قَوْمٌ یَکُونُونَ فِی آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ یَلْحَقُوا النَّبِیَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَی بَیَاضٍ*.
⚡[4] بحارالانوار ج۵٢ ص٩١.
⚡[5] الکافي ج ۱ ص۳۳۳: عَنْ أَبِي عَبْدِالله (علیه السلام) قَالَ: *أَقْرَبُ مَا يَكُونُ اَلْعِبَادُ مِنَ اَللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ أَرْضَى مَا يَكُونُ عَنْهُمْ إِذَا اِفْتَقَدُوا حُجَّةَ اَللهِ (عزوجل) وَ لَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ وَ لَمْ يَعْلَمُوا مَكَانَهُ وَ هُمْ فِي ذَلِكَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ لَمْ تَبْطُلْ حُجَّةُ اَللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ لاَ مِيثَاقُهُ فَعِنْدَهَا فَتَوَقَّعُوا اَلْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً ...*.
⚡[6] بحار الانوار، ج۴۶ ص٢۴٣: «رُوِيَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: دَخَلْتُ الْمَسْجِدَ مَعَ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) وَ النَّاسُ يَدْخُلُونَ وَ يَخْرُجُونَ فَقَالَ لِي (علیه السلام): سَلِ النَّاسَ هَلْ يَرَوْنَنِي؛
فَكُلُّ مَنْ لَقِيتُهُ قُلْتُ لَهُ أَ رَأَيْتَ أَبَا جَعْفَرٍ؟ يَقُولُ لَا! وَ هُوَ وَاقِفٌ؛ حَتَّى دَخَلَ أَبُو هَارُونَ الْمَكْفُوفُ قَالَ (علیه السلام) سَلْ هَذَا ، فَقُلْتُ هَلْ رَأَيْتَ أَبَا جَعْفَرٍ؟ فَقَالَ أَ لَيْسَ هُوَ بِقَائِمٍ! قَالَ: وَ مَا عِلْمُكَ؟ قَالَ: *«وَ كَيْفَ لَا أَعْلَمُ وَ هُوَ نُورٌ سَاطِع»*...
⚡ابوجعفر امام باقر(ع) در مقابل در مسجد به ابوبصیر میفرماید: از مردم بپرس ابوجعفر(ع) را ندیدید؟ مردم میگویند نه ما حضرت را ندیدیم!! حضرت آنجا کنار ابوبصیر ایستاده است امّا مردم حضرت را نمیبینند [چون آن مرتبهی حقیقیِ تجلّی امامت دارد محقق میشود]. بعد ابوهارون مکفوف میآید، نابینا بوده، حضرت میفرماید حالا از این هم بپرس! وقتی ابوبصیر از او سوال میکند، او میگوید: مگر نمیبینی که حضرت اینجا ایستاده است!! ابوبصیر میگوید: چطور میدانی (درحالی که نابینایی) ؟ ابوهارون میگوید: *«چطور ندانم در حالی که امام نورِ ساطع است»*.
⚡[آن دیگران چشم داشتند و نمیدیدند، و این ابوهارون چشم ندارد و میبیند. چون «آن رابطه و رؤیت حقیقی» دائر مدار «چشم» نیست، دیگر آنجا رابطه یک «رابطه بدنی» نیست، رابطه «وجودی» است. هر کسی نزدیکتر است که «حقیقتاً نزدیکتر است»، یعنی نزدیکتری «نزدیکتری وجودی» است، نزدیکتریِ وجودی با «طهارت وجودی» است، به غیرِ طهارتِ وجودی، نزدیکی دیگر امکانپذیر نیست].
🔸
📌 متن کامل جلسه ٣٢١ اصول کافی، ١٩ آبان ١۴٠٠
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini