❎از حرف تا عمل زمین است تا آسمان...
محمّد پدر مقدس اردبیلی در روستای «نیار» در اطراف اردبیل، زندگی می کرد، او روزی در جوانی مشغول آبیاری مزرعه خود بود. آبی که به آن جا می آمد سیبی با خود آورد، محمّد آن را برگرفت و خورد ولی ساعتی بعد، از این کرده پشیمان شد، زیرا خود را مالک سیب نمی دانست، مجرای آب را به طرف سربالا پیش گرفت و سرانجام به باغی رسید که شاخه های بعضی از درختان آن به بیرون آمده بود و سیب از آن ها به زمین افتاده بود.
نزد باغبان رفت و حلیت خواست. او گفت که: این باغ مال من و برادرم است، من سهم خود را حلال کردم ولی برادرم در نجف ساکن است و من اختیاری از جانب وی ندارم.
محمّد که سخت ناراحت بود به قصد نجف عزیمت کرد تا ضمن زیارت قبور ائمه از صاحب نصف سیب نیز حلیت بخواهد.
در نجف نزد وی رفت ولی او حلال کردن آن را مشروط بر آن کرد که محمّد با دختر وی وصلت کند و در تعریف دخترش گفت:
که وی کر و کور و شل و لال است، محمّد که با وسائل آن روز آن همه راه آمده و با تحمل شداید و سختی ها به نجف رسیده بود برگشتن را بدون اخذ نتیجه معقول نیافت و تن به قضا داد، عقد جاری شد و شب زفاف که محمّد منتظر یک موجود کر و کور و شل و لال بود، دختر خوش جمال و صحیح و سالمی را در حجله دید و وقتی از بیماری ها و نقایصی که پدرش، در حق وی گفته بود، پرسید: دختر مطالب پدر را چنین تعبیر کرد که: مراد وی از کری نشنیدن حرف های نادرست، منظور از کوری ندیدن نامحرمان، مقصود از شل بود نرفتن به جاهای ناباب و مفهوم معنوی لال بودن اجتناب از غیبت و سخن های حرام است.
مقدس اردبیلی، حاصل این ازدواج و فرزند آن چنان پدری است که در راه کسب روزی حلال، حتی به خاطر نصف سیب، آن همه سختی ها را تحمل کرد و مادرش این چنین با فضیلت و دارای کمالات اخلاقی بود.
هدایت شده از ازدواج های مهجور
❎متعه(صیغه) سنت آل الله است...
⭕امام صادق علیه السلام میفرماید:
➰المتعة نزل بها القرآن و جرت بها السنّة من رسول الله.
🔺حكم متعه در قرآن نازل شده و سنّت پيغمبر بر طبق آن جارى گرديده است.
📓نورالثقلين، ج ۱، ص ۴۶۷
📓تفسير برهان، ج ۱، ص ۳۶۰.
هدایت شده از ازدواج های مهجور
❎نزدیکِ ایامِ سالمرگِ تحریم کننده ی متعه هستیم برائتِ عملی فراموش نشود...
عنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْبَاقِرِ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لِلتَّمَتُّعِ ثَوَابٌ قَالَ إِنْ کَانَ یُرِیدُ بِذَلِکَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ خِلَافاً لِفُلَانٍ لَمْ یُکَلِّمْهَا کَلِمَةً إِلَّا کَتَبَ اللَّهُ لَهُ حَسَنَةً وَ إِذَا دَنَا مِنْهَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ بِذَلِکَ ذَنْباً فَإِذَا اغْتَسَلَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ بِعَدَدِ مَا مَرَّ الْمَاءُ عَلَی شَعْرِهِ قَالَ قُلْتُ بِعَدَدِ الشَّعْرِ قَالَ نَعَمْ بِعَدَدِ الشَّعْرِ.
♦️صالح بن عقبه به نقل از پدرش گوید که به امام محمد باقر (علیه السّلام) گفتم: آیا متعه (ازدواج موقت) را ثوابی است؟ حضرت فرمود: اگر این کار را به خاطر خداوند عز و جل و مخالفت با فلانی (عمر بن خطاب) کند، در این صورت با زنش صحبت نمی کند مگر اینکه هر کلمه ای که با او گوید، خداوند برایش حسنه ای بنویسد و اگر نزدیک او شود، خداوند گناهی از او را به خاطر آن ببخشد، پس هر گاه غسل کند، خداوند به تعداد آبی که بر مویش رود، از گناهانش می بخشد؛ گفت: گفتم: به تعداد مو؟ 😳
فرمود: آری به تعداد مو
📚بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار عليهم السلام/ج100/ص306/ح19
📚سفینة البحار/ج8/صفحه 14/ح10306
📚مستدرك الوسائل/ج14/ص452/ح17257
#ازدواج_موقت_سنت_الهی_است
کپیِ پست جایز نیست
❎نازل شدنِ قرآن بر عرب، فضیلتی است برای عجم...
●قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :«لَوْ أُنْزِلَ اَلْقُرْآنُ عَلَى اَلْعَجَمِ مَا آمَنَتْ بِهِ اَلْعَرَبُ وَ قَدْ نَزَلَ عَلَى اَلْعَرَبِ فَآمَنَتْ بِهِ اَلْعَجَمُ فَهَذِهِ فَضِيلَةُ اَلْعَجَمِ».
⭕امام صادق صلوات الله علیه: اگر قرآن به زبان عجم نازل میشد عرب به آن ایمان نمی آورد ولی بر عرب نازل کرد (به زبان عربی) پس عجم به آن ایمان آوردند و این فضیلت عجم است.
📚مرآة العقول جلد 4 صفحه 238
📚سفینة البحار جلد 6 صفحه 165
📚بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء جلد 67 صفحه 174
📚تفسير القمی جلد 2 صفحه 124
📚تفسير نور الثقلين جلد 4 صفحه 65
📚تفسیر البرهان جلد 4 صفحه 184
📚تَفسير الصَّافي جلد 4 صفحه 51
📚تحفة العالم جلد 2 صفحه 47
591332780.mp3
4.65M
🖤🖤🖤عرض تسلیت به محضر حضرت صاحب العصر و الزمان کل العالمین لتراب مقدمه الفداء و عجل الله تعالی فرجه الشریف و بعد تسلیت به محبین ایشان 🖤🖤🖤
امشب صدقه ی مضاعف(مالی یا هر عمل صالح) برای سلامتی و طول عمر و تسکین قلب امام زمان ارواحنافداه فراموش نشود.
ما پست هامون رو برای عموم مخاطبین در پی وی هم ارسال میکنیم
چنانچه بزرگواری راغب نیست در پی وی براش ارسال بشه اعلام کنه که پی ویش حذف بشه
ضمنا این حذف رو باید هر وقت به ما پیام میدید یاد آوری کنید.
أبوحیدر (حدیث و فرهنگ اسلامی)
ما پست هامون رو برای عموم مخاطبین در پی وی هم ارسال میکنیم چنانچه بزرگواری راغب نیست در پی وی براش ا
ضمنا هر بزرگواری خواست پی وی هم براش ارسال بشه مانعی نداره
پیام بده ارسال میشه
❎حکایت #فرش_زیر_قدوم_مبارک_امام حسن عسکری سلام الله علیه...
🔻على بن عاصم كوفى گوید:
خدمت مولايم امام حسن عسکرى سلام الله علیه رسيدم و به او سلام كردم، آن حضرت سلام مرا جواب داد و فرمود:
خوش آمدى اى پسر عاصم، بنشين و استراحت كن، گوارايت باد مقامى كه خداوند به تو مرحمت فرموده است، اى پسر عاصم آيا مى دانى زير قدمهاى تو چيست؟
عرض كردم:
مولاى من زير قدم خود فرشى را احساس مى كنم كه گسترده اند، خداوند صاحب آن را گرامى بدارد.
حضرت به من فرمود:
اى پسر عاصم، بدان كه تو اكنون بر فرشى قدم نهاده اى كه بسيارى از پيامبران و رسولان الهى بر آن نشسته اند.
عرض كردم:
اى سرور من، كاش تا زمانى كه در دنيا هستم همواره در خدمت شما باشم و هرگز شما را رها نكنم.
سپس با خود گفتم:
كاش چشم بينائى داشتم و آن را مشاهده مى كردم.
حضرت كه از ضمير و باطن همه آگاه است به من فرمود:
نزديك بيا، وقتى نزديك رفتم دست مبارك خود را بر ديدگان من كشيد و به اذن خداوند فوراً روشن شد و بينا گشتم.
سپس فرمود:
اين، جاىِ پاى پدر ما حضرت آدم است، و اين جاى پاى هابيل است، و به ترتيب جاى پاى شيث، هود، صالح، ابراهيم، شعيب، موسى، داود، سليمان، خضر، دانيال، ذى القرنين، عدنان، عبدالمطلب، عبداللَّه، عبد مناف علیهم السلام را به من نشان داد.
سپس فرمود:
وهذا أثر جدّي رسول اللَّه صلى الله عليه وآله وسلم، وهذا أثر جدّي عليّ بن أبي طالب عليه السلام
و اين، جاى پاى مبارك خاتم الأنبياء صلى الله عليه وآله وسلم و اين، جاى پاى مبارك اميرالمؤمنين علىّ بن ابى طالب سلام الله علیه است.
علىّ بن عاصم گويد:
خود را بر آن جاى قدمها افكندم و آنها را بوسيدم و سپس دست مبارك امام را بوسيدم و عرض كردم:
من از اينكه شما را با دست يارى كنم ضعيف و ناتوانم و جز اظهار دوستى و ولايت نسبت به شما و بيزارى از دشمنان شما و لعنت كردن آنها در تنهائى قدرت ندارم، حال من چگونه خواهد بود اى سرور من؟
حضرت فرمود:
پدرم از جدّم، و او از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم نقل كرد كه آن حضرت فرمود:
من ضَعفَ عن نُصرتنا أهلَ البيت ولعنَ في خلواته أعداءَنا بلّغ اللَّه صوته إلى جميع الملائكة فكلّما لعن أحدكم أعداءنا صاعدته الملائكة ولعنوا من لايلعنهم .
كسى كه از يارى ما اهل بيت عاجز باشد و دشمنان ما را در تنهائىها لعنت كند، خداوند صداى او را به تمام فرشتگان برساند، پس هرگاه يكى از دشمنان ما را لعنت كند فرشتگان آن را بالا برند و كسى كه آنها را لعنت نكند لعنت كنند.
و هر گاه صداى او به فرشتگان رسد براى او طلب آمرزش كنند و بر او درود فرستند و گويند:
خداوندا! بر روح اين بنده ات كه در راه يارى دوستان تو تلاش كرد درود فرست، و اگر توانائى زيادترى داشت و بيشتر مى توانست يارى كند حتماً يارى مى كرد.
در اين هنگام از طرف پروردگار ندايى رسد كه:
اى فرشتگان من دعاى شما را درباره بندهام اجابت كردم و صداى شما را شنيدم و بر روح او بهمراه ارواح بندگان صالح ديگر درود فرستادم، و او را از برگزيدگان نيكو قرار دادم.
📕 بحار الأنوار: ج ۵۰ ، ص ۳۱۶