eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
2هزار دنبال‌کننده
249 عکس
68 ویدیو
27 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️کانال سیاست و دیانت ♦️ این کانال به نظریه و عملکرد🔹 سیاسی🔹 اجتماعی 🔹اقتصادی 🔹 علمای شیعه در تاریخ معاصر میپردازد. همچنین در این کانال به شبهات نظری در مباحث مربوط به 🔸نسبت دین و سیاست 🔸نظام سیاسی اسلام 🔸اندیشه ولایت فقیه 🔸شبهات تاریخی پیرامون عملکرد سیاسی - اجتماعی علمای شیعه در تاریخ معاصر پاسخ داده میشود. @aboutalebi57
💠پیشینه تاریخی ولایت فقیه💠 🔶شاه طهماسب صفوی بنابر نقلی که مرحوم سید نعمت الله جزایری در مقدمه کتاب شرح عوالی اللئالی دارد، خطاب به محقق کرکی گفت: تو شایسته‌تری برای حکومت چون تو نائب امام زمان (عج) هستی و من کارگزار تو هستم و دستورات تو را اجرا می‌کنم. (جزایری، شرح عوالی الئالی) 🔶وی همچنین در حکمي که براي محقق کرکي صادر کرد، ضمن اشاره به محتواي روايت مقبوله عمر بن حنظله مي‌نويسد: واضح است که مخالفت حکم مجتهدين که حافظان شرع سيد المرسلين‌اند با شرک در يک درجه است ؛ پس هرکه مخالفت با حکم خاتم المجتهدين، وارث علوم سيد المرسلين، نايب الائمه المعصومين ... کند و در مقام متابعت نباشد، بي‌شائبه ملعون و مطرود در اين آستان ملک آشيان است و به سياسات عظيمه و تأديبات بليغه، مؤاخذه خواهد شد. (جعفریان, صفویه در عرصه دین فرهنگ و سیاست ج 1 ص 99) @aboutalebi57
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️ در برخی کتابهای تاریخ مشروطه (که به تعبیر استاد محیط طباطبایی انباشته از دروغ است) مطلبی به آخوند خراسانی نسبت داده شده است که ایشان شیخ فضل الله نوری را مفسد خوانده و حکم‌ به تکفیر و اعدامش داده است. 💠💠💠💠💠💠💠💠 در حالی که بر اساس اسناد مکتوب و شفاهی معتبر، مرحوم آخوند و علمای نجف به اعتبار شیخ فضل الله نوری در نهضت دخالت کردند و نه تنها چنین مطلبی نگفته اند بلکه برعکس حکم و تلگراف به حفظ جان شیخ داده‌اند و با شنیدن خبر شهادت شیخ از حال رفتند و زمین خوردند و عمامه از سر برداشتند و به قدری ناراحت شدند که بیمار شدند و همچنین مجلس عزا برای شیخ برگزار کردند. 💠💠💠💠💠💠💠💠 بزرگانی که به اعتماد ویژه آخوند به شیخ اشاره کردند و یا به نوعی تفسیق و تکفیر یا حکم اعدام شیخ توسط آخوند را تکذیب کردند عبارتنداز: آیات عظام شیخ عبدالکریم حائری یزدی، بروجردی،سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی؛ حاج میرزا یوسف مجتهد اردبیلی، شیخ‌الشریعه (عضو اصحاب استفتای آخوند)، سید رضی شیرازی، سید حسن موسوی بجنوردی، شیخ احمد کفایی و میرزا محمد آقازاده (فرزندان آخوند)، حجت الاسلام شیخ عبدالرضا کفایی و عبدالحسین مجید کفایی، دکتر حمید کفایی(نوه های آخوند خراسانی)، برادر مرحوم نایینی از قول ایشان که مقرر و عضو شورای استفتاء آخوند بودند. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 منابع مجلة محیط به انضمام خاطرات مطبوعاتی استاد سید محیط طباطبایی، به کوشش قاسم فرید، ص 241. عین السلطنه سالور: روزنامه خاطرات عينالسلطنه،‌ ج4 ، ص 2728. حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آخوند خراسانی؛ مجموعة گفتار، به کوشش محسن دریابیگی،ص 137 و 232.، ص 340 – 346 و صفحات مختلف. تشيع‌ و مشروطيت‌ در ايران و نقش ایرانیان مقیم عراق، دكتر عبدالهادي‌ حائري‌، ص200‌. «آخوند‌ هرگز راضي‌ به‌ اعدام‌ «شيخ»‌ نبود»( مصاحبه با حاج‌ شيخ عبدالرضا كفايي، ضميمه ايام (ويژه تاريخ معاصر) - پنجشنبه 17 مرداد 1387 - شماره 39. مرگي‌ در نور؛ زندگاني‌ آخوند خراساني‌ صاحب‌ كفايه، عبدالحسين‌ مجيد كفايي، ص‌ 396. علي ابوالحسني ( منذر): سيري در روابط و مناسبات آخوند خراساني و شيخ فضل الله نوري؛ وحدت در اصول، تفاوت در روش» علي، ابوالحسني: خانه بر دامنه آتشفشان، شهادتنامه شيخ فضل الله نوري، ص 200. @aboutalebi57
✳️نفی حکم آخوند خراسانی علیه شیخ فضل الله (1)✳️ 🔶حجت الاسلام شیخ عبدالرضا کفائی از قول پدرش آیت‌الله شیخ احمد کفائی(فرزند آخوند)، می‌گوید: «وقتی که دولت مشروطه، تلگراف خبر فتح تهران توسط مجاهدان را به آخوند مخابره کرد و از تأسیس دولت موقت مشروطه سخن گفت، اولین اقدامی که ایشان کرد، این بود که به دولت موقت مشروطه برای حفظ جان، حرمت و شخصیت شیخ فضل‌الله نوری تلگراف زد و اعلام کرد: باید شیخ را از تمام جهات، رعایت و احترام کنید...[اما] نهایتاً دولت موقت مشروطه، رأی دادند که تلگراف آخوند را پنهان کنند و شیخ را سریعاً‌ محاکمه و اعدام کنند و از مرحوم آخوند عذر خواهی کنند که تلگراف دیر به دستمان رسید. همان کار را هم کردند» . (منبع: گفتگو با حاج‌ شيخ عبدالرضا كفايي،نوه‌ مرحوم‌ آيت‌ الله‌ آخوند خراساني، مندرج در شناخت‌نامة آخوند خراسانی، به کوشش مهدی مهرریزی و هادی ربانی، ج2، ص 311 - 310) @aboutalebi57
♦️پیشینه تاریخی ولایت فقیه (2)♦️ 💠بداهت ولایت فقیه در افکار عمومی💠 🔶 شاه اسماعيل دوم صفوی هنگام رسيدن به سلطنت به فرزند محقق کرکي گفت: اين سلطنت حقيقتا تعلق به حضرت امام صاحب الزمان عليه السلام مي‌دارد و شما نايب مناب آن حضرت و از جانب او مأذونيد به رواج احکام اسلام و شريعت؛ قاليچه مرا شما بياندازيد مرا شما بر اين مسند بنشانيد تا من به رأي و اراده شما بر سرير حکومت و فرماندهي نشسته باشم. (محمود نظنزي، نقاوه الاثار، ص 41)
⛔️ ؟ (1)⛔️ آيا بانکهاي است؟‌ آيا قانون مصوب شوراي نگهبان است؟آيا همه کساني که از بانک گرفته‌اند مرتکب و شده‌اند؟واقعا مشکل کجاست و تکليف چيست؟ يکي از بحثهاي مهم در بحث اسلامي بودن نظام جمهوري اسلامي ايران بحث است که به طور گسترده در فضاي حقيقي و مجازي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. اينجانب معتقدم در طرح مشکلات بحث بانکداري جمهوري اسلامي صورت گرفته است و بعضا داده شده است و از مشکلات اصلي شده است. همچنين براي بسياري از مردم به ويژه دغدغه جدي نسبت به پديد آمده است . از آنجا که در زندگي خود براي ، خودرو، وسائل زندگي و بعضا کسب و کار به هستنداين مسأله مشکلات زيادي براي متدينين ايجاد کرده است. لذا لازم است اين بحث به طور جدي مورد دقت و بررسي قرار گيرد. به همين جهت در چند پست به اين بحث مهم کشور که از مباحث مهم مربوط به نظام اسلامي و دغدغه‌هاي مردم است، پرداخته خواهد شد. @aboutalebi57
⛔️ ؟ (2)⛔️ به عنوان مشکلات در يکي از در بحث در جمهوري اسلامي است. ❇️ واقعا در بانکداری جمهوری اسلامی چیست؟ آیا مشکل ربوی بودن است؟ آيا مشکل و دريافت است؟ ❇️ همانطور که میدانیم و بارها شنیده‌ايم يکي از اصلي‌ترين مشکلات بانکداري در ايران که موجب گله مندي‌ شده است، تسهيلات و مبادلات بانکي است ولذا همواره بانکهاي ايران با بانکهاي کشورهاي ديگر مقايسه ميشوند و درصد در اين بانکها و در را علامت و غيراسلامي بودن بانکهاي ايران ميدانند و برعکس گفته ميشود که بانکهاي کشورهاي غيراسلامي از ما اسلامي‌تر هستند. ◀️ واقعا اگر سود بانکهاي جمهوري اسلامي 1 درصد يا 3 درصد بود چند درصد مردم اعتراض ميکردند؟؟ ❇️ حقيقت اين است که طبق فتواي همه ، زياد يا کم بودن سود بانکي دليل بر يا غيرربوي بودن آن نيست. طبق فتواي همه فقها اگر تسهيلات بانکي باشد، آن است خواه يک درصد باشد خواه 50 درصد و بالاتر. اگر تسهيلات بانکي براي معاملاتي مثل خريد خودرو،‌ مسکن، وسائل منزل،‌ تأسيس کارخانه و ... باشد و بر اساس مثل بيع سلف، اجاره به شرط تمليک، مشارکت و ... باشد طبق فتواي همه فقهاي شيعه آن حتي اگر 50 درصد و يا بيشتر باشد. ◀️ در اين مسأله کجاست؟ ❇️ مشکل اصلي بانکهاي جمهوري اسلامي بالابودن نرخ بهره است نه اصل بهره. چون طبق بهره‌هاي موجود در بانکهاي ايران بر اساس است و طبق فتواي همه فقها در اينگونه و لذا مشکل در اصل وجود بهره نيست بلکه است. اتفاقا اعتراض مردم هم به همين بالابودن نرخ بهره است. ↙️ چيست؟ ❇️ علت اصلي بالابودن نرخ بهره، مناسب و وجود و است. اين که در بانکهاي کشورهاي پيشرفته دنيا نرخ بهره بسيار پايين است به اين علت است که نرخ در اين کشورها است و رشد اقتصادي بالاست. ◀️ راه حل چيست؟ ❇️ اصلي براي معاملات بانکي، حل مشکلات کلان اقتصادي کشور يعني ، نرخ ،‌ و حل ساير مشکلات اقتصادي است که به برنامه‌ريزيها و سياستگذاري‌هاي صحيح اقتصادي و اجراي اين سياستها بر ميگردد و ربطي به مباحث فقهي مثل ربوي بودن و ... ندارد. البته مطلب فوق به اين معنا نيست که در بانکهاي ما هيچ نوع مشکل فقهي وجود ندارد. و نکته مهم اينست که مشکلات فقهي کجاست؟ حال اين سوال مطرح ميشود که برخي از و بزرگان چيست؟ که در پستهاي بعدي به آن اشاره خواهد شد. @aboutalebi57
⛔️ ؟ (3)⛔️ ❇️ تقلید نشان میدهد که اسلامی بودن مورد آنهاست (به جز برخی موارد جزیی اختلاف فتوا) . حال سؤال اینست که اگر چنین است, چرا برخی از در سالهای اخیر به وضعیت بانکداری دارند؟ مشکل از نظر این بزرگان چیست؟ ❇️ اشکالات مراجع دو وجه دارد: 1️⃣ برخی موارد اشکال مراجع به برخی از و عملی است. به این معنا که قانون بانکداری اسلامی در مورد مثل معاملاتی که بر اساس مضاربه, مشارکت, اجاره به شرط تملیک, جعاله و ... انجام میشود. اما اشکال بزرگان به اینست که این قوانین در مواردی در عمل و وجود دارد نه در اصل قانون. در حالی که اگر به همان قانون به طور دقیق عمل شود هیچ خلاف شرعی رخ نمیدهد. مثلا در سودی که بانک به سپرده گذاران پرداخت میکند اگر واقعا بانک با پول سپرده، کار اقتصادی مشروع داشته باشد و سود اولیه واقعا علی الحساب باشد و در پایان میزان محاسبه شود, هیچ در . یا وقتی بانک برای خرید خودرور با مشتریان مشارکت میکند اگر واقعا خریدار، بخرد هیچ در دریافتی بانک در این معامله . 2️⃣ برخی اشکالات مراجع به مواردی است که بین فقها وجود دارد. یعنی برخی از مواد قانون مصوب بانکداری اسلامی از نظر برخی مراجع صحیح است و از نظر برخی صحیح نیست. مثلا در وام یا دریافت از نظر و از نظر برخی فقها . لذا مراجعی که این موارد را صحیح نمیدانند طبق فتوای خود به این ماده اشکال میکنند. در این موارد طبیعتا هر فردی باید به خود عمل کند. ✅ با اين شرايط بسياري از معاملات بانکي طبق نظر همه فقها درست است اگر بانک و مردم به شرايط قانوني عمل کنند و برخي معاملات هم بستگي به فتواي هر مرجعي دارد. ❇️ سؤال بعدي اينست که با اين شرايط دقيقا تکليف مردم با معاملات بانکي چيست؟ کدام موارد بي اشکال است؟ کدام موارد اشکال دارد يا محل اختلاف است؟ ان شاء‌الله در پست بعدي به اين موارد اشاره خواهيم کرد. @aboutalebi57
⛔️ ؟ (4)⛔️ 🌹 مردم با (1)🌹 ✅ بخش اول: دريافت از بانک با توجه به مخالفتهایی که برخی مراجع با برخی رفتارها و معاملات بانکی دارند تکلیف شرعی مردم با معاملات بانکی چیست؟ ارتباط مردم با بانک در دو قالب کلی است: 1️⃣ مردم پول خود را به عنوان سپرده در اختیار بانک قرار میدهند و بانک عامل کار میشود و به مردم سود پرداخت میکند. 2️⃣ بانک پولی را در اختیار مردم قرار میدهد و مردم این پول را در مصارف مختلفی مثل خرید, سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی صرف میکنند و به بانک سود پرداخت میکنند. 1️⃣ در قالب اول که مردم پول خود را در اختیار بانک در قالب میگذارند و سودی را دریافت میکنند، طبق فتوای این معامله بانکی و دریافت سود اگر در قالب یک و بر اساس مثل مضاربه, مشارکت و ... در اختیار بانک قرارگیرد و بانک طبق سود را به مردم پرداخت کند، اشکال شرعی ندارد و است. (البته برخي شرايط و جزييات در فتاواي برخي مراجع هست که هرکس باید به فتوای مرجع خود مراجعه کند.) در همین مورد اگر بانک با این پول فعالیت اقتصادی در قالب عقود شرعی نداشته باشد و خدای ناکرده این پول را مثلا با سود 20 درصد به دیگران قرض بدهد و بخشی از این سود را خودش بردارد و بخشی از آن را به مشتری بدهد قطعا محسوب شده و . حال این که بانک این پول را در قالب عقود شرعی مصرف میکند یا خیر طبیعتا با تحقیق و سوال از بانک عامل روشن میشود که وظیفه مکلفین است. @aboutalebi57
⛔️ ؟ (5)⛔️ 🌹 مردم با (2)🌹 ✅ بخش دوم: پرداخت به بانک مورد دوم ارتباط مردم با بانک به اين شکل است که بانک پولی را در اختیار مردم قرار میدهد و مردم این پول را در مصارف مختلفی مثل خرید, سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی صرف میکنند و به بانک سود پرداخت میکنند. 2️⃣ از بانک و به بانک دريافت تسهيلات بانکي در دوقالب است: ❇️ 1️⃣ در مواردی بانک این پول را به عنوان قرض الحسنه به مردم میدهد و مردم اختیار دارند این پول را در هر موردی که نیاز دارند خرج کنند. در تسهیلات قرض الحسنه معمولا بانکها مبلغی به عنوان کارمزد (بین 2 تا 4 درصد) دریافت میکنند. دریافت کارمزد در وام قرض الحسنه از مواردی است مورد اختلاف فقهاست. مراجعی مثل آیات عظام امام خمینی, خامنه ای, فاضل, مکارم و نوری همدانی دریافت در را به شرطی که های بانک مثل حقوق کارمندان, کرایه مکان و .... شود، میدانند. (البته میزان آن حداکثر تا 4 درصد برآورد شده است نه بیشتر) مراجعی مثل آیات عظام بهجت, تبریزی, سیستانی, صافی و وحید خراسانی دریافت در را یا و یا با جایز میدانند که مقلدین این مراجع باید برای اطلاع از شرایط آن به دفاتر این مراجع یا استفتاءات مراجعه نمایند. ❇️ 2️⃣ مسکن, خودرو, وسائل منزل یا صنعتی و کشاوری و .... این دسته از تسهیلات به شرطی که در قالب یکی از مثل جعاله, مضاربه, مشارکت, مزارعه, و ... باشد و بر اساس به بانک سود پرداخت کنند طبق فتوای بدون اشکال است. (البته جزييات وشرايط خاصي در فتاواي برخي مراجع وجود دارد که بايد به دفتر يا استفتاءات يا رساله آن بزرگواران مراجعه کرد.) اما اگر افرادی که این نوع تسهیلات را از بانک میگیرند و آن را صرف آن خاص نکنند و یا آن را قطعا است و مرتکب میشوند. مثل این که تسهیلات خودرو یا وسائل منزل بگیرند ولی خودرو یا وسیله منزل نخرند و به بانک بدهند. یا مثلا تسهيلات برای صنعتی یا فعالیت بگیرند ولی بروند و با این پول و .... @aboutalebi57