اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⛔️ بهار معنوی و بهار طبیعت،
توفیق قرائت قرآن
❌ همانگونه که در نظام تکوین، فصل بهار سبب انبساط و شکفتگی طبیعت است در تشريع نيز اين نكته رعايت شده است، بدین معنا که در هفته، روزى و در سال، ماهى براى عبادت اختصاص داده شده است، يعنى تشريع به بدرقه تكوين بهار طبیعی رفته است.
♦️ روز جمعه در هفته، و ماه رمضان در سال، اوقات تجديد حيات معنوى و زدودن خاطر از ملالها و كدورتهاى مادى است.
🔸 در حديث است:
هر چيزى بهار و فصل تجديد حياتى دارد، بهار و فصل تجديد حيات قرآن در دل اهل ايمان، ماه رمضان است.
🔸 حضرت امیرالمؤمنین امام على علیه السلام مىفرمايد:
قرآن را بياموزيد كه بهار دلها قرآن است.
🔸 بهار طبيعى را خورشيد به وجود مىآورد كه پس از مدتى دورى و فاصله، با اشعه گرم خود طبيعت مرده را زنده و زمين خفته را بيدار مىكند؛ و بهار معنوى را خورشيد تابنده قرآن در دلهاى مرده و روحهاى افسرده ايجاد مىكند.
🔽 هم از فرصت بهار معنوى بايد استفاده كرد و هم از فرصت بهار طبيعى.
🔸 حضرت رسول اكرم صلوات الله علیه و آله درباره بهار معنوی يعنى ماه مبارک رمضان فرمود:
از خداوند با نيتهاى جدى و راستين و با دلهاى پاک بخواهيد كه توفيق بندگى و تلاوت كتاب الهى به شما عنايت كند.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، درسى كه از فصل بهار بايد آموخت (بيست گفتار)، جلد ۳، صفحه ۳۶۷ با تلخیص و ویرایش
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
«فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً ۚ وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ»
امروز، بدنت را (از آب) نجات مى دهیم، تا عبرتى براى آیندگان باشى
و بسیارى از مردم، از نشانه هاى (عبرت انگیز) ما غافلند.
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۹۲)
اسرار روزه _3.mp3
7.98M
#اسرار_روزه ۳
ـ چگونه گرسنگی، میتواند به رشد انسانیت کمک کند؟
ـ جسم، و محدودیتهای آن، چه ارتباطی به روح و رشد آن دارد؟
#استاد_شجاعی 🎤
عاشقان اهل بیت علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تماشایی
🤗 عباتونم لطف کنین!
☺️چجوری برم پس؟!
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
♦️ شرح دعای روز چهارم
🔸 آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان درباره «اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ» میگوید: خدایا به من قوه بده تا در ماه رمضان بتوانم به خوبی عبادت و امر تو را اطاعت کنم، عبادت قوه میخواهد و قوه عبادت غیر از قوه جسمانی است.
وی ادامه داد: حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام نمیتوانست نان خشک را بشکند؛ اما قلعه خیبر را فتح کرد، پرسیدند که یا علی تو شجاعی و قلعه خیبر را فتح کردی، چگونه است که نمیتوانی نان خشک را بشکنی؟ و در پاسخ فرمود: «فتح قلعه خیبر به قوه روحانی بود که متفاوت از قوه جسمانی است. قوه ولایت و قوه روحانی و قوه ولایتی با قوه بدن فرق دارد و من قوه بدن ندارم.»
ممکن است شخصی ۶۰ سال سن داشته باشد؛ اما قوه عبادتش از جوانان بیشتر باشد.
🔹 آیتالله مجتهدی تهرانی در ادامه افزود: باید دعا کنیم که در ماه رمضان خدا به ما قوه عبادت عطا کند، در دعای کمیل هم آمده که خدایا قوه بده به من با جوارحم در خدمت تو باشیم.
🔸 وی بیتوجهی به عبادت را باعث بیبرکتی زندگی عنوان میکند و میگوید: در این دعا میخوانیم «واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ» یعنی خدایا شیرینی عبادت را به ذائقه ما بچشان تا قرائت دعاهای افتتاح و کمیل و توسل و روزه و نماز به ما مزه کند.
♦️ آیتالله مجتهدی تهرانی درباره ذکر «وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ» میگوید: خدایا به کرمت کاری کن که من ادای شکرت را بکنم، شکر خدا، تنها گفتن الهی شکر نیست، اگر من از نعمتهای خدا به جا استفاده کنم، خدا را شکر کردهام، اگر چشمم نامحرم را نبیند و گوشم آواز حرام نشود، نعمت چشم و گوش را به جا آوردهام.
🔸 وی همچنین درباره «واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ» میگوید: خدایا در این ماه رمضان من را از انجام گناه حفظ کن، مردم این را میخوانند، اما معنیاش را نمیدانند، باید این دعا برای مردم معنا شوند. روایت است که اگر گناه بو داشت، دو نفر پیش هم نمینشستند و اگر مردم از عیب هم با خبر بودند، کسی مردهای را دفن نمیکرد.
ایمان هم «بو» دارد. حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله وارد خانه شد و گفت: «من بوی اویس را میشنوم»، اویس چون مادرش اجازه نداده بود، منتظر نماند تا پیامبر به مدینه باز گردد؛ اما بوی خوشش در منزل پیامبر مانده بود.
🔹 قدیم همه مردم زیبا بودند، چون همه اهل نماز شب بودند و چهرهای نورانی داشتند، اما الآن چون نماز شب نمیخوانند، چهرهها به زیبایی گذشته نیست.
♦️ این استاد اخلاق در پایان سخنان خود درباره «یا أبْصَرَ النّاظرین» میگوید: ای خدا که از همه کسانی که نظر میکنند، تو بصیرتر و بیناتری، ای خدایی که تو بینا به همه اعمال ما هستی، به ما توفیق بده که در ماه رمضان گناه نکنیم، به حفظ و ستر خودت.