اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⛔️ بهار معنوی و بهار طبیعت،
توفیق قرائت قرآن
❌ همانگونه که در نظام تکوین، فصل بهار سبب انبساط و شکفتگی طبیعت است در تشريع نيز اين نكته رعايت شده است، بدین معنا که در هفته، روزى و در سال، ماهى براى عبادت اختصاص داده شده است، يعنى تشريع به بدرقه تكوين بهار طبیعی رفته است.
♦️ روز جمعه در هفته، و ماه رمضان در سال، اوقات تجديد حيات معنوى و زدودن خاطر از ملالها و كدورتهاى مادى است.
🔸 در حديث است:
هر چيزى بهار و فصل تجديد حياتى دارد، بهار و فصل تجديد حيات قرآن در دل اهل ايمان، ماه رمضان است.
🔸 حضرت امیرالمؤمنین امام على علیه السلام مىفرمايد:
قرآن را بياموزيد كه بهار دلها قرآن است.
🔸 بهار طبيعى را خورشيد به وجود مىآورد كه پس از مدتى دورى و فاصله، با اشعه گرم خود طبيعت مرده را زنده و زمين خفته را بيدار مىكند؛ و بهار معنوى را خورشيد تابنده قرآن در دلهاى مرده و روحهاى افسرده ايجاد مىكند.
🔽 هم از فرصت بهار معنوى بايد استفاده كرد و هم از فرصت بهار طبيعى.
🔸 حضرت رسول اكرم صلوات الله علیه و آله درباره بهار معنوی يعنى ماه مبارک رمضان فرمود:
از خداوند با نيتهاى جدى و راستين و با دلهاى پاک بخواهيد كه توفيق بندگى و تلاوت كتاب الهى به شما عنايت كند.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، درسى كه از فصل بهار بايد آموخت (بيست گفتار)، جلد ۳، صفحه ۳۶۷ با تلخیص و ویرایش
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
«فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً ۚ وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ»
امروز، بدنت را (از آب) نجات مى دهیم، تا عبرتى براى آیندگان باشى
و بسیارى از مردم، از نشانه هاى (عبرت انگیز) ما غافلند.
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۹۲)
اسرار روزه _3.mp3
7.98M
#اسرار_روزه ۳
ـ چگونه گرسنگی، میتواند به رشد انسانیت کمک کند؟
ـ جسم، و محدودیتهای آن، چه ارتباطی به روح و رشد آن دارد؟
#استاد_شجاعی 🎤
عاشقان اهل بیت علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تماشایی
🤗 عباتونم لطف کنین!
☺️چجوری برم پس؟!
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
♦️ شرح دعای روز چهارم
🔸 آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان درباره «اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ» میگوید: خدایا به من قوه بده تا در ماه رمضان بتوانم به خوبی عبادت و امر تو را اطاعت کنم، عبادت قوه میخواهد و قوه عبادت غیر از قوه جسمانی است.
وی ادامه داد: حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام نمیتوانست نان خشک را بشکند؛ اما قلعه خیبر را فتح کرد، پرسیدند که یا علی تو شجاعی و قلعه خیبر را فتح کردی، چگونه است که نمیتوانی نان خشک را بشکنی؟ و در پاسخ فرمود: «فتح قلعه خیبر به قوه روحانی بود که متفاوت از قوه جسمانی است. قوه ولایت و قوه روحانی و قوه ولایتی با قوه بدن فرق دارد و من قوه بدن ندارم.»
ممکن است شخصی ۶۰ سال سن داشته باشد؛ اما قوه عبادتش از جوانان بیشتر باشد.
🔹 آیتالله مجتهدی تهرانی در ادامه افزود: باید دعا کنیم که در ماه رمضان خدا به ما قوه عبادت عطا کند، در دعای کمیل هم آمده که خدایا قوه بده به من با جوارحم در خدمت تو باشیم.
🔸 وی بیتوجهی به عبادت را باعث بیبرکتی زندگی عنوان میکند و میگوید: در این دعا میخوانیم «واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ» یعنی خدایا شیرینی عبادت را به ذائقه ما بچشان تا قرائت دعاهای افتتاح و کمیل و توسل و روزه و نماز به ما مزه کند.
♦️ آیتالله مجتهدی تهرانی درباره ذکر «وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ» میگوید: خدایا به کرمت کاری کن که من ادای شکرت را بکنم، شکر خدا، تنها گفتن الهی شکر نیست، اگر من از نعمتهای خدا به جا استفاده کنم، خدا را شکر کردهام، اگر چشمم نامحرم را نبیند و گوشم آواز حرام نشود، نعمت چشم و گوش را به جا آوردهام.
🔸 وی همچنین درباره «واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ» میگوید: خدایا در این ماه رمضان من را از انجام گناه حفظ کن، مردم این را میخوانند، اما معنیاش را نمیدانند، باید این دعا برای مردم معنا شوند. روایت است که اگر گناه بو داشت، دو نفر پیش هم نمینشستند و اگر مردم از عیب هم با خبر بودند، کسی مردهای را دفن نمیکرد.
ایمان هم «بو» دارد. حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله وارد خانه شد و گفت: «من بوی اویس را میشنوم»، اویس چون مادرش اجازه نداده بود، منتظر نماند تا پیامبر به مدینه باز گردد؛ اما بوی خوشش در منزل پیامبر مانده بود.
🔹 قدیم همه مردم زیبا بودند، چون همه اهل نماز شب بودند و چهرهای نورانی داشتند، اما الآن چون نماز شب نمیخوانند، چهرهها به زیبایی گذشته نیست.
♦️ این استاد اخلاق در پایان سخنان خود درباره «یا أبْصَرَ النّاظرین» میگوید: ای خدا که از همه کسانی که نظر میکنند، تو بصیرتر و بیناتری، ای خدایی که تو بینا به همه اعمال ما هستی، به ما توفیق بده که در ماه رمضان گناه نکنیم، به حفظ و ستر خودت.
🌹 دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان
🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
🍀 «اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ و أوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ و سِتْرِکَ یا أبْصَرَ النّاظرین»
🍀 «خدایا نیرومندم نما در آن روز به بپا داشتن فرمانت، و بچشان در آن شیرینی یادت را، و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت، به کرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت و پرده پوشی خودت، ای بیناترین بینایان.»
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⭕️ خاطره تلخ و عبرت آموز شهید مطهری از برخی بد اخلاقیها و رفتارهای جنون آمیز
⛔️ (بمناسبت انتخابات آینده)
🔻در سال ۱۳۲۵ كه مرحوم آقا سيد ابوالحسن اصفهانی فوت كرد و آقاى بروجردى مرجع شد، چنان بلبشویی در بین آقایان و حوزه ایجاد شد که من در فاصله چند روز گفتم:
تمام مشكلات من در باب خلافت حل شد، يعنى گذشته را در پرتو حال شناختم.
🔻آقاى سيد ابوالحسن اصفهانی مرجع كل فى الكل بود و حدود هشت سالی میشد كه در قم بودم و افراد زيادى را مى شناختم كه آدمهاى خوبى بودند.
♦️ يک مرتبه مى خواست يک قدرت بزرگ روحانى، مرجعیت از مقامى به مقام ديگر منتقل شود، يک امتحان بسيار بزرگ.
🔻من يک مرتبه ديدم مثل اينكه حوزه قم زيرورو شد. يک حالت هول عجيبى به افراد افتاد. حال، هر فردی گرايشى به يک آقا داشت. در راه گرايش به اين آقا و كوبيدن بقيه آقايان همه چيز فراموش شده بود.
🔻مثل اينكه موقتاً همه، همه چيز را فراموش كرده بودند. يک حالت جنون آميزى به وجود آمده بود. اين آن را تعديل مىكرد و آن يكى را تفسيق، و ديگرى بعكس.
🔻گفتم سبحان الله!!! بشر چه موجودى است! پس اگر روزى پيغمبرى بخواهد بميرد و يک خلافت به آن عظمت بخواهد منتقل شود، مى بيند آن عادلترين عادلها تبديل مىشود به فاسقترين فاسقها.
🔻از امتحانهايى كه در زمان حاضر براى بشر پيش مى آيد انسان مىتواند طبيعت بشر در گذشته را بفهمد، كه مىفهمد.
🔻همين ماها هم اگر بوديم از همين كارها مى كرديم. چيز عجيبى نيست، كه انسان فكر مى كند آدمهاى خيلى استثنايى آمدند خلافت على عليه السلام را غصب كردند.
نه، اگر ماها هم بوديم همين كارها را میکردیم
🔻اين است كه همانطور كه انسان مسائل حال را در پرتو گذشته مىشناسد، مسائل گذشته را نيز در پرتو حال مىتوان شناخت. اين، سخن اساسى و درستى است.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه تاریخ) جلد ۱۵، صفحه ۱۷۱ - با ویرایش جزئی
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⭕️ آسیب شناسی روزه ماه رمضان
♦️روزه بدون توبه!
🔻عبادت بدون توبه قبول نيست، اول بايد توبه كرد.
گفت: «شستشويى كن و آنگه به خرابات خرام»
اول بايد شستشو كرد، بعد وارد آن محل پاک و پاكيزه شد.
🔻ما تا توبه نكنيم، چه عبادتى مىكنيم؟! ما توبه نمىكنيم و روزه مىگيريم! توبه نمىكنيم و نماز مىخوانيم! توبه نمىكنيم و به حج مىرويم! توبه نمىكنيم و قرآن مىخوانيم! توبه نمىكنيم و ذكر مىگوييم! توبه نمىكنيم و در مجالس ذكر شركت مىكنيم!
🔻به خدا قسم اگر شما يک توبه بكنيد تا پاک بشويد و بعد يک شبانه روز با حالت توبه و پاكى نماز بخوانيد، همان يک شبانه روز به اندازه ده سال شما را جلو مىبرد و به مقام قرب پروردگار مىرساند. سوراخ دعا را گم كردهايم، راهش را بلد نيستيم.
🔻واقعاً توبه بكنيد، بعد خودتان را در يک فضاى مقدس مىبينيد، احساس مىكنيد كه لطف و عنايت الهى بر روح شما سايه افكنده است، احساس مىكنيد گروهى از فرشتگان دور شما را گرفته اند، پاک مىشويد...
🔻چون در حالت توبه، انسان خودبينى را از دست مىدهد، خود را ملامت مىكند و گناهان خويش را در نظر مىگيرد.
(اول توبه واقعی از گناهان، بعد روزه)
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، جلد ۲۳، صفحه ۵۴۹ - با تلخیص و ویرایش
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⛔️ اگر کسی فقیه اعلم، عادل و بیهوس را رد کند، حضرت امام زمان «عج الله تعالی فرجه الشریف» را رد کرده، و هر کس امام زمان را رد کند خداوند را رد کرده، و چنین شخصی مشرک است (وسائلالشیعه جلد ۲۷ صفحه ۱۴۰)
❌ برتراند راسل فیلسوف انگلیسی که مخالف دین و مذهب بود و اعتقادی به وجود خدا نداشت و آلبرت انشتین دانشمند آلمانی که موحد و معتقد به وجود خدا بود، هر دو در یک مسئله اتفاق نظر دارند، این دو میگویند علت اینكه در دنیا همیشه جنگ و درگیری وجود دارد، دو چیز است، اول اینكه تعداد کشورها و دوم كمبود منافع، میگویند چون معادن و ذخایر انرژی در دنیا به طور مساوی وجود ندارد، کشورهای قدرتمند برای کسب منافع کشورهای ضعیف را مورد حمله و استعمار قرار میدهند...
این دو میگویند برای اینکه به جنگ و درگیری پایان بدهیم باید همه کشورهای جهان یکی بشوند و تحت یک حاکمیت واحد قرار بگیرند، یعنی پیشنهاد میدهند كه یک حكومت روی كره زمین باشد، همان که ما معتقدیم روزی با ظهور حضرت حجت انجام میپذیرد...
❌ خداوند اراده فرموده كه دنیا یک دین داشته باشد و تحت یک حکومت واحد قرار بگیرد «یُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» (توبه/۳۳)
هیچ نیرویی قادر نیست با اراده خداوند مقابله کند، این وعده الهی است و غیرقابل تغییر...
❌ روایت داریم (یشرق الناس من المشرق فیفعون المهدی سلطانه) مردم مشرق زمین میآیند و زمینههای حكومت امام زمان را فراهم میكنند، و منظور از مشرق، ایران زمین است، روایاتی كه مشرق را معنا میكند میگوید مردمانی از خراسان و قم و طالقان میآیند اینها همه از ایران هستند...
❌ اسلام دنیا را فتح میکند این آیه در قرآن سه بار تكرار شده «یُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» (توبه/۳۳)
❌ قرآن میفرماید دین اسلام به رهبری حضرت امام زمان در زمین گسترش پیدا میکند «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمْ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ» (نور/۵۵) خداوند به مومنین وعده داده است كه آن دینی را كه مورد رضایت است را گسترش بدهد حالا آن دینی را كه مورد رضایت است چه دینی است؟ «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمْ الْإِسْلَامَ دِینًا» (مائده/۳)
❌ بسیار خوب، الآن كه ما به حضرت امام زمان علیه السلام دسترسی نداریم، باید چکار کنیم؟ خود حضرت میفرمایند «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا» (وسائلالشیعه جلد ۲۷ صفحه ۱۴۰)
امام میفرماید در حوادث روزگار مراجعه كنید به فقیه اعلم، عادل و بیهوس، احکام غسل و وضو كه حادثه نیست، بعد میفرماید (وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا) فقیه عادل كسی است كه حكم خدا را بشناسد بعد میفرماید اگر فقیه عادل حكم كرد و كسی آن را قبول نکرد (فَإِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُكْمِ اللَّهِ وَ عَلَیْنَا رَدَّ) حكم خدا را سبک شمرده است و مرا رد كرده است (الرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ) كسی كه من را رد كند خدا را رد كرده است و كسی كه خدا را رد كند مشرک است...
وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
✍️حبیب الله یوسفی
🔰 رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی بهمناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی:
👈 ارتش در صحنه و آماده انجام مأموریت است
👈 آمادگیها را تا سر حد نیاز افزایش دهید
✍ فرمانده معظم کل قوا بهمناسبت سالروز ارتش جمهوری اسلامی و حماسهآفرینیهای نیروی زمینی، پیامی صادر کردند.
🔺️ متن پیام حضرت آیتالله خامنهای به این شرح است:
امیر سرلشکر سیّد عبدالرحیم موسوی
فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
سلام من را به همهی کارکنان عزیز ارتش و خانوادههای محترمشان برسانید. امروز ارتش در صحنه و آمادهی انجام مأموریت است. این آمادگیها را همچنان تا سر حد نیاز افزایش بدهید و نقشآفرینی کنید.
🔰 ماه گذشتن از خواستهها
🔺️ رهبر انقلاب: حدیث صحیح معتبر از پیغمبر اکرم (صلّیاللَّهعلیهوالهوسلّم) این است: «الصّوم جنّة من النّار» روزه، سپر آتش است. خصوصیت روزه عبارت است از کفّ نفس. مظهر صبر در مقابل گناه و غلبهی مشتهیات، روزه است. لذا در روایات، ذیل آیهی شریفهی «واستعینوا بالصّبر و الصّلاة» صبر را به روزه تعبیر کردهاند. روزه، مظهر گذشت از خواستههاست. ۱۳۸۳/۰۸/۰۶
#بهار_قرآن
⚪️ شادابی😊 چهره با کم خوری
🔰رسول اللّه" صلى الله عليه و آله" :
مَرَّ أخي عيسى" عليه السلام" بِمَدينَةٍ وفيها رَجُلٌ وَامرَأَةٌ يَتَصايَحانِ ، فَقالَ :
❓ ما شَأنُكُما؟ قالَ [ الرَّجُلُ] : يا نَبِيَّ اللّهِ ، هذِهِ امرَأَتي ولَيسَ بِها بَأسٌ ، صالِحَةٌ ، ولكِنّي اُحِبُّ فِراقَها . قالَ : فَأَخبِرني عَلى كُلِّ حالٍ ما شَأنُها؟ قالَ : هِيَ خَلَقَةُ الوَجهِ مِن غَيرِ كِبَرٍ . قالَ : يَا امرَأَةُ ، أتُحِبّينَ أن يَعودَ ماءُ وَجهِكِ طَريّاً؟ قالَت : نَعَم . قالَ لَها : إذا أكَلتِ فَإِيّاكِ أن تَشبَعي ؛ لِأَنَّ الطَّعامَ إذا تَكاثَرَ عَلَى الصَّدرِ فَزَادَ في القَدرِ ، ذَهَبَ ماءُ الوَجهِ . فَفَعَلَت ذلِكَ ، فَعادَ وَجهُها طَرِيّاً
♻️پيامبر خدا" صلى الله عليه و آله" :
برادرم عيسى "عليه السلام" از شهرى مى گذشت كه ديد مرد و زنى بر سر يكديگر فرياد مى زنند . پرسيد : «شما را چه شده است؟» . مرد گفت : اى پيامبر خدا! اين ، همسر من است . عيبى ندارد . زن خوب و شايسته اى است ؛ امّا دوست دارم از او جدا شوم .
فرمود : «پس به من بگو مشكلش چيست؟» . گفت : با آن كه سنّى ندارد ، پيرچهره است . فرمود : «اى زن! آيا دوست دارى شادابى و تازگى به چهره ات باز گردد؟» . گفت : آرى . عيسى" عليه السلام" به او فرمود :
«هر گاه غذا مى خورى ، سعى كن سير نشوى ؛ زيرا وقتى غذا در معده انباشته شود و بيش از اندازه باشد ، تر و تازگى چهره از بين مى رود» . آن زن چنين كرد و دوباره چهره اش شاداب شد 😊.
📘علل الشرائع : ص ۴۹۷ ح ۱
📗قصص الأنبياء للراوندي : ص ۲۷۳ ح ۳۲۸
📕بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۳۲۰ ح ۲۶
💐تَذَاكَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَحَدَّثُوا فَإِنَّ الْحَدِيثَ جِلَاءٌ لِلْقُلُوب💐
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد،
الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت:
✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود.
ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت:
✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید.
ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است:
✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد:
الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد:
✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد:
✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد.
✳️ ملاحظات:
🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهلانگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است.
🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند.
🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود.
🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى كند، اشكال ندارد.
🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
اسرار روزه _4.mp3
8.23M
#اسرار_روزه ۴
▫️بعضی وقتها، که حس میکنی، نَفْس بر تو غالب شده، و هواهایِ نفس، فرصت و قدرتِ جولان مییابند ؛
میتوانی با روزه، این هواها را خاموش نموده، و نفس را تضعیف و در کنترل خویش درآوری!
※ روزه چگونه، چنین آثاری را در نفس ایجاد میکند؟
#استاد_شجاعی 🎤
عاشقان اهل بیت علیه السلام
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⛔️ شرح دعای روز پنجم
🔸آیتالله مجتهدی در شرح «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ» میگوید:
در این دعا میگوییم خدایا من را در این ماه رمضان جزو مستغفرین قرار بده، برای استغفار، باید شرایط استغفار را داشت. کسی که مال حرام خورده که با استغفار کارش درست نمیشود، باید برود و صاحبان مال را راضی کند.
با مال حرام و رشوه و ربا رشد کردهای، حال که توبه میکنی باید بروی سود ربا را به صاحبان آن بازگردانی، غذای کم و حلال بخوری تا گوشتهای تنت که با مال حرام پرورش یافتهاند، آب شوند.
❌ کسی که شب تا صبح پای کار حرام نشسته، باید شبها احیاء نگهدارد و عبادت کند
🔹 پس «خدایا مرا از مستغفرین قرار بدهد» یعنی اینکه واقعاً استغفار کنم و اگر مال حرامی دارم، آن را حلال کنم، به گناهی که قبلاً کردم فکر نکنم و از آن لذت نبرم، حالا زبانی هم استغفار کنیم، خوب است، بعد از نماز مغرب هم ۷۰ بار استغفار وارد است.
🔸 «من اکثر الاستغفار»، کسی که زیاد استغفار کند، ۴ چیز به دست میآورد، «جعل الله له من کل همٍ و غمٍ فرجا» اگر غم و غصه دارد، غم و غصهاش بیرون میآید، من هم دلم غصهدار میشود، وقتی شیعیان عراق را میکشند، وقتی در فلسطین جنایت مرتکب میشوند، روایت هم داریم وقتی یک شیعه در غرب عالم غصهدار میشود، یک شیعه هم در شرق عالم محزون میشود.
❌ آدم گاهی اوقات بیخودی غم و غصهاش میشود، من گاهی همین طوری غصهام میگیرد، تسبیح را برمیدارم، استغفار میکنم و حالم خوب میشود.
🔹 «من کل خوفٍ امنا» گاهی اخبار ناخوشایند را میدهند. اگر استغفار کنی، هیچ خبری نمیشود، اگر استغفار کردهای از کسی نترس و فقط از خدا بترس.
🔸 سوم «من کل ضیقٍ مخرجا» صاحبخانه تو را جواب کرده؟ سفتههایت عقب افتاده؟ گرفتاری؟ اگر استغفار کنی همه اینها درست میشود.
اگر در گرفتاری هستید، اگر مشکل ازدواج دارید، اگر منزل میخواهید، استغفار کنید، خدا گره از کارهاتان باز میکند، اما باید شرایط استغفار را هم مراعات کرد.
❌ و چهارم اینکه «و رزقه من حیث لا یحتسب» از جایی که گمان نداری استغفار کنی، میآید، همسفر خوب پیدا میکنی، یک زن خوب گیرت میآید، برای نماز شب اگر استغفار کردی یک زن نماز شبخون گیرت میآید و اگر استغفار نکنی یک زن بینماز گیرت میآید.
🔸 رزق همهاش پول نیست، در احادیث که آمده اگر این کار را بکنی رزقت زیاد میشود، رزق معنوی رزق است، رفیق خوب رزق است، همسفر خوب هم رزق است، هر وقت میخواهید مسافرت بروید، چند بار استغفار کنید تا یک همسفر خوب داشته باشید.
🔹 «وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ»
خدایا من را از بندگان شایسته خودت قرار بده، فرمانبردار تو باشم، اطاعت تو را کنم، خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.
🔸 «وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَن»
خدایا من را از دوستان نزدیکت قرار بده، آیا خدا دوست نزدیک دارد؟ بله، بندگانی هستند که آدم آنها در بهشت هم پیدا نمیکند، خطاب میشود که خدایا این دوست ما کجاست؟ ندا میآید که در حضور و بهشت خدا رفته است. وی با بیان اینکه بهشت خدا، جدا از بهشت معمول است، میگوید: بهشت معمولی برای کسانی است که غذا و حوری میخواهند؛ اما آنها که خود خدا را میخواهند و عبادت را برای خود خدا کردند و نه برای ترس از جهنم، آنها در بهشت خدا وارد میشوند، آیه قرآن هم وجود دارد، «فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی» از خدا بخواهیم که در آن بهشت قرار بگیریم، جنت فردوس، جنت عدل جنتهای متعدد وجود دارد ولی جنت خدا، عالی است.
♦️«بِرَأْفَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»
خدایا به مهربانی خودت، دعاهای ما را مستحاب کن، این خدایی که رحمت از همه رحمتها بیشتر است.
دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
«اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین»
«خدایا قرار بده مرا در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیکت به مهربانی خودت ای مهربانترین مهربانان»