دعای جوشن کبیر بخش دوم حاج میثم مطیعی.mp3
28.8M
🔉 دعای #جوشن_کبیر
قسمت دوم
💠 (از اعمال مشترک شب های #قدر)
🎙 بانوای: #حاجمیثممطیعی
عاشقان اهل بیت علیه السلام
دعای جوشن کبیر بخش سوم حاج میثم مطیعی.mp3
22.95M
🔉 دعای #جوشن_کبیر
قسمت سوم
💠 (از اعمال مشترک شب های #قدر)
🎙 بانوای: #حاجمیثممطیعی
عاشقان اهل بیت علیه السلام
امام علی از زبان امام علی.pdf
4.4M
در آستانه شب های قدر مجموعه #امام_علی_از_زبان_امام_علی خدمت شما تقدیم می گردد.
🌸 نشر این فایل با نام و لینک کانال خودتان #حلال و مایه شادی ماست.
🙏🏻 لطفا در پخش این فایل در فضای مجازی کوشا باشید.
🌹در شب های قدر سازندگان این فایل رو هم دعا کنید.
#شب_قدر
#ماه_رمضان
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⚫️ شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
◾️ آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللّهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ» میگوید:
خدایا کاری کن که از برکات ماه رمضان بهره بسیار ببرم. حال برکات ماه رمضان چیست؟ خواندن دعا، عبادت کردن، تلاوت قرآن و قرائت دعاهایی مانند ابوحمزه از برکات رمضان است.
آنها که زبان عربی بلد نیستند، قرآن و مفاتیح ترجمه شده تهیه کنند و ترجمه آنچه را میخوانند، بدانند.
ما در مفاتیح در دعایی میخوانیم که خدایا برای تاریکی قبرم گریه میکنم. خدایا برای تنگی لحدم گریه میکنم. آخر زندگی انسان قرار گرفتن در قبور است و حدیث داریم که شبانهروز، قبر ما ۵ کلمه را صدا میکند. قبر صبح به صبح میگوید: من خانه تنهایی تو هستم، برای خودت انیسی پیدا کن با انجام کار خیر.
قبر همچنین به ما میگوید که منم خانه تاریکی تو، یک چراغی برای خودت بفرست، میگوید: من خانه پر از کرم و عقرب توام، زهری بفرست تا کرمها را بکش.
این صداهای قبر را بشنویم و در فکر مردن باشیم، ما آن چنان شیفته دنیا هستیم که بیهوش شدهایم و آدمی که بیهوش باشد، هیچ نمیفهمد از خدا بخواهیم ما را هوشیار کند.
خدایا کاری کن از برکات ماه رمضان استفاده کنیم. برخی استفاده نمیکنند و حتی برای سحر بلند نمیشوند. برای استفاده از برکات ماه رمضان باید هنگام سحر بیدار شد و دعا خواند و عبادت کرد. حتی آنان که مسافر هستند و یا به علت بیماری روزه نمیگیرند، هم وقت سحر بیدار شوند و بهره ببرند.
بهره ماه رمضان بهشت و بهرههای معنوی است. بهرههایی که خدا میدهد، معنویاند که باید برای رسیدن به آنها دعا کرد.
◾️ «وسَهّلْ سَبیلی الی خَیراتِهِ»
خدایا راه من به سمت خیراتش را آسان کن. رمضان خیرات بسیاری دارد. آدم اگر بتواند افطاری دهد، خیرات کرده است. اگر تمکن مالی دارید، افطاری درست کنید و به فامیل خود به خصوص آنان که فقیر هستند، افطاری بدهید که از کارهای ثواب است.
ایام قدیم در مساجد حتی درخت توت میکاشتند تا کودکان به هوای خوردن توت به مساجد بیایند؛ اما الان کاری نمیکنند تا جوانان به مساجد روی بیاورند و مسجدها را بیشتر افراد مسن پر میکنند.
در کار خیر افراد فقیر آبرومند شناسایی کنید و به آنها کمک کنید. از احوال همسایههایتان با خبر شوید و اگر مستحق بودند به آنها کمک کنید. اگر کسی خبر نداشته باشد و همسایهاش گرسنه باشد مورد اعتراض قرار میگیرد و اگر باخبر باشد و کمک نکند، کافر است. حدیث داریم که کسی اگر همسایهاش گرسنه باشد، مسلمان نیست.
◾️ «ولاتَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ»
خدایا من را از قبول حسنات محروم نکن. اگر دعای ابوحمزه نماز شب و دعای سحر میخوانم و روزه میگیرم، حسنات و ثواب اینها را به من بده و من را محروم نکن. یعنی کاری نکنم که آن حسنات از بین برود؛ چون آدم یک غیبت کند، حسنات کاری که کرده از بین میرود.
اگر کسی غیبت دیگری را بکند، تا ۴۰ روز ثواب اعمال او در نامه اعمال آن شخص (غیبت شونده) نوشته میشود و این حدیث است. غیبت کردن، دروغ گفتن، نگاه کردن به نامحرم، گمان بد به کسی زدن باعث میشود که حسنات آدمی از بین برود.
خدا ما را به دین حق یعنی دین اسلام و مذهب شیعه دوازده امامی راهنمایی کرده است و اینکه شیعه مرتضی علی علیه السلام هستیم خیلی مهم است. خدایا این چند دعا را درباره ما مستجاب بفرما.
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⚫️ دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
«اللّهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الی خَیراتِهِ ولاتَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الی الحَقّ المُبین»
«خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش و آسان کن راه مرا به سوی خیرهایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکیهایش، ای راهنمای به سوی حق آشکار»
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔵 شبهای احیاء
🔻كلمه «احياء» يعنى زنده كردن، و احياء اين شبها يعنى اين شبها را زنده نگهدارى كردن و شب زنده دارى كردن... نقطه مقابل «اماته» كه به معنى ميراندن است.
🔻اين كلمه چنين مى رساند كه شب (كه قسمتى از وقت انسان است) دو حالت دارد:
🔻ممكن است شبِ كسى زنده باشد و ممكن است شبِ او مرده باشد.
♦️ شبِ زنده آن شبى است كه انسان تمام يا لااقل پاسى از آن شب را با ياد خدا و با مناجات و راز و نياز با ذات پروردگار به سر ببرد، و شب مُرده آن شبى است كه انسان تمام آن شب را با غفلت و فراموشى ذات مقدس پروردگار بسر ببرد.
🔻ممكن است كسى خيال كند كه اين تعبير يک تعبير مجازى است، يک نوع تعارف است
شب كه زنده و مرده ندارد، شب بالآخره شب است، زمان است. مقدارى از زمان كه اين نيمكره زمين كه ما در روى آن زندگى مى كنيم مواجه با خورشيد نيست و نور خورشيد نمىتابد، به آن مىگويند «شب»
شب به هر حال شب است؛ شب نه زندگى دارد و نه مردگى.
🔻اين سخن راست است ولى آن كسى كه مى گويد احياء، شب را زنده نگه داشتن، مقصودش اين نيست كه اين قطعه زمان را شما زنده نگه داريد؛ مقصود زنده نگه داشتن خود شماست در اين قطعه از زمان
🔻يعنى زمان خودمان را زنده نگه داريم، هر كداممان آن زمانى را كه در درون ماست زنده نگه داريم. آن زمانى كه در درون ماست چيست؟ آن همان خود ما هستيم، از حقيقتِ ما جدا نيست. پس زمان خودمان را، شب خودمان را زنده نگه داريم يعنى خودمان يک شب واقعاً زنده باشيم، واقعاً زنده زندگى كنيم نه اينكه مرده زندگى كنيم.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آزادى معنوى)، جلد ۲۳، صفحه: ۴۶۵-۴۶۴- با تلخیص و ویرایش
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔵 شناخت قرآن
♦️ احادیث باید منطبق با قرآن باشند، وگرنه جعلی هستند
🔻قرآن مقياس و معيار همه منابع ديگر است.
ما حديث و سنت را بايد با معيار قرآن بسنجيم تا اگر با قرآن مطابق بود بپذيريم و اگرنه نپذيريم.
🔻معتبرترين و مقدسترين منابع ما، بعد از قرآن، در حديث: كتب اربعه است، يعنى: كافى، من لايحضره الفقيه، تهذيب، استبصار
و در خطب: نهج البلاغه
و در ادعيه: صحيفه سجاديه است.
🔻اما همه اينها فرع بر قرآنند و به اندازه قرآن قطعيت صدور ندارند
🔻يعنى حديث« كافى »آن قدر مىتواند معتبر باشد كه با قرآن منطبق باشد و با تعليمات آن موافق بوده و اختلاف نداشته باشد.
🔻 حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اطهار میفرمایند:
احاديث ما را بر قرآن عرضه بداريد، اگر بر قرآن منطبق نبود بدانيد كه ساختگى و جعلى است و آن را به ما بسته اند، ما چيزى خلاف قرآن نمى گوييم.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن)، جلد ۲۶، صفحه: ۲۶-۲۵- با تلخیص و ویرایش