eitaa logo
آداب و اخلاق اسلامی
210 دنبال‌کننده
150 عکس
218 ویدیو
17 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
2- خوردن و آشامیدن(دومین مورد از موارد ستۀ ضروریه): امام کاظم(علیه‌السلام): لَیْسَ مِنْ دَواء إلاّوَهُوَ یُهَیِّجُ داءً، وَلَیْسَ شَیْءٌ فِی الْبَدَنِ أنْفَعَ مِنْ إمْسَاكِ الْیَدِ إلاّعَمّایَحْتاجُ إلَیْهِ. هیچ داروئى نیست مگرآن كه دراثرعوارض جنبى آن دردى دیگر را تهییج و تحریك مى نماید; وهیچ درمانى بهتروسودمندتر از امساك وخوددارى نیست مگر درحال نیازو ضرورت.(كافی، ج 8، ص 273( ازفرمایش امام در می یابیم که دارو در هر شرایطی مضر است حتی داروهای گیاهی. البته عوارض اش بستگی به انواع آن، برخی کمتر و برخی زیادتر است. لذا دارو را در صورتی باید مصرف کرد که بیماری با اصلاح کیفیت و روش تغذیه، خواب و بیداری، ورزش و سایر مواردی که ان شاءالله مطرح خواهد شد درمان نشود. پس بهترین راه درمان همان طور که از فرمایش امام کاظم (علیه السلام) دریافت می شود امساک و پرهیز است، یعنی دوری از آنچه برای سلامتی ما مضر است. https://eitaa.com/adabakhlakheslami
مقدمه ای بر اهمیّت، نقش و آثار تغذیه در بدن انسان: بوعلی سینا در شرایط آن روز گفت مهمترین ستۀ ضروریه «ورزش» است اما در شرایط امروز می توان گفت که رعایت «تغذیه، خوردن و آشامیدن» از مهمترین اصول سلامتی است. از دیدگاه طب سنتی کسی مزاجی سالم و معتدل دارد که اخلاط معتدلی در بدنش تولید شود، باید بدانیم که اخلاط از خوردن تولید می شود. غذای خوب خوردن نیاز به سیستم گوارشی سالم هم دارد. پیامبرصلی الله علیه وآله می فرماید: «المعدةُ بیتُ کل داءٍ و الحَمیَة رأسُ کل دَواءٍ فأعطِ نفسک ما عَوَّدتَها. معده خانۀ هردردی و پرهیز پایۀ هر درمانی است، پس چیزی بخور که با توسازگارباشد.» (طب النبی صلی الله علیه وآله ص19) پس برای درمان هر بیماری باید اول معده را اصلاح کرد. اگر برای بیماری خاصی نزد پزشک رفتید آن پزشکی در درمان شما موفق است که اول از سلامت معدۀ شما با خبر شود و در صورتی که معدۀ شما بیمار است اول آن را درمان کند. چه بسا با درمان سیستم گوارش سایر بیماری ها نیز درمان شود. مثلاً اگر کسی که یبوست (ام الامراض)، نفخ و... دارد تا آن را معالجه نکند درمان های دیگر اثر مطلوبی ندارد. سلامتی سیستم گوارشی زیر بنای سلامتی بدن است. تغذیه آنقدر اهمیت دارد که فرهنگ یک جامعه را دگرگون می کند و می تواند آثار مخرب جسمی، روحی روانی و حتی سیاسی و اقتصادی داشته باشد. چنانچه یکی از سیاست های شوم استعمار گران این است که تغذیه یک ملت را برنامه ریزی کنند تا بدان وسیله معنویت و افکار آنان را (بخصوص نوجوانان) مال خود کنند، ذائقۀ آنان را تغییردهند وغذای طیب و سنتی را ازآنان بگیرند و به جای آن انواع خوراک های صنعتی را برایشان تعریف کنند واین چنین کردند و آثارشوم آنرا در کشورهای جهان سوم نظاره گر هستیم. یکی از پایه گذاران این سیاست ترومن اولین رئیس جمهور آمریکا بعد از جنگ دوم جهانی است که آنروز در اصل چهارم کتاب خود مطلبی بدین تعبیر گفت: «اگردرجهان قدرتی بتواند تغذیه ملتی را دردست بگیردآن ملت راتصاحب کرده است.» به طورمثال: سال هاست که برای ما یک فرهنگ شده که میوه فصل زمستان را در تابستان بخوریم و برعکس... تغذیه و آداب میهمانی های غلط، اگر درمیهمانی ها سر سفره هایمان میوه و غذای غیر فصل نباشد بد می دانیم، خیار و گوجه فرنگی در زمستان باید در سفره باشد. همۀ غذاهای ما چهار فصل شده. این یعنی تولید بیماری وخود رابه دست خود به هلاکت انداختن. «وَلا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ. وخويشتن را به دست خود به هلاكت نيفكنيد.» (بقره، 195) از روغن حیوانی بدمان می آید، به خصوص جوانان و بچه ها و بسیاری موارد دیگر که اگرمطرح کنیم سخن به درازا می کشد. از موارد مهم دیگر تغذیه سالم که باید در نظر گرفت، تامین نیازبدن جهت تولید ومصرف انرژی است. این نیاز در حفظ دو نعمت بزرگ الهی «حرارت ورطوبت غریزی» که کل انرژی بدن ازآن هاست که شرح اهمیت آن درمبحث بعدی «ورزش وسکون» ان شاءالله خواهدآمد. لذا ما برای جبران حرارت ورطوبت ازدست رفته و ارواح ضعیف شده باید مرتب غذا بخوریم و این تعطیل بردار نیست، حتی اگر فعالیتی نکنیم و 24 ساعته خواب باشیم انرژیمان تحلیل می رود. و به همین خاطربه غذامی گویند: «بَدَلِ ما یَتحَلَّل. عوض چیزی که تحلیل می شود ازبدن.» آنچه تحلیل می رود ارواح است و قوا، غذا جایگزین آن است. البته این غذا خصوصیاتی باید داشته باشد که بتواند حرارت و رطوبت غریزی مصرف شده را جبران کند. هر غذایی این شایستگی را ندارد بعضی از غذاها و مواد خوراکی فقط شکم پر کن هستند و قادر نیستند حرارت و رطوبت غریزی تحلیل رفته را جبران کنند. ادامه دارد. ... https://eitaa.com/adabakhlakheslami
شخصی قبل از فـُـوت خود، به پسرش گفت: این ساعت را پدرم به من هدیه داده است که تقریبا 200 سال از عمرش می گذرد. پیش از اینکه این ساعت را به تو هدیه دهم ، به فروشگاه جواهرات برو و بپرس آن را به چه مقدار پول می خرند. پسر به جواهر فروشی رفت و برگشت و به پدرش گفت : یکصد و پنجاه هزار تومان قیمت دادند. پدر گفت: حال این ساعت را به بازار کهنه‌فروشان ببر . پسر رفت و برگشت و به پدرش گفت : ده‌ هزار تومان قیمت دادند و گفتند بسیار پوسیده است ..! پدر از پسرش خواست به موزه برود و ساعت را نشان دهد و قیمت‌گذاری کند . پسر به موزه رفت و برگشت و به پدرش گفت: مسئول موزه ساعت را دید و گفت ؛ پانصد میلیون تومان این ساعت را میخرد و گفت که موزه من " این نوع ساعت را کم دارد و آن را در جمع اشیای قیمتی موزه می گذارد. پدر گفت: می خواستم این را بدانی که جاهای مناسب ارزش تو را می دانند. هرگز خود را در جای نامناسب جستجو مکن و اگر ارزش خود را پیدا نکردی خشمگین نشو . کسانی که برایت ارزش قائل می شوند، از تو قدر دانی می کنند. در جایی که کسی ارزشت را نمیداند حضور نداشته باش ..! *ارزش خودت را بدان* به قول شاعر که میفرماید ؛ گوهر خود را مزن بر سنگ هر ناقابلی صبر کن پیدا شود گوهر شناس قابلی https://eitaa.com/adabakhlakheslami
هدایت شده از محمود یادبودی
16.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در اهمیت روضه خوانی در مصیبت امام حسین (علیه السلام) https://eitaa.com/adabakhlakheslami
حسینیه ای در فضای مجازی (۱) بحث امامت و ولایت..m4a
12.12M
جلسه اول: بحث مقدماتی امامت و ولایت جهت ورود به اهداف حرکت امام حسین علیه السلام در عاشورای حسینی. https://eitaa.com/adabakhlakheslami
جلسه دوم: بحث پیرمون حرکت امام حسین علیه السلام از مدینه به مکه در جهت حرکت عاشورای حسینی.
‏عکس از محمود یادبودی
حسینیه ای در فضای مجازی(۴) شخصیت حقیقی و حقوقی..m4a
9.42M
جلسه چهارم: شخصیتهای حقیقی و حقوقی در جریان عاشورای حسینی. https://eitaa.com/adabakhlakheslami