❓اصل کلمه "سِتّة" چیست؟
📚العین، ج۷، ص۱۸۶
📚لسان العرب، ج٢، ص۴۰
📚مصباح المنیر، ص۲۶۶
📚تهذیب اللغة، ج١٢، ص١٩٩
📚تاج العروس، ج٣، ص۶۳و۶۴
📚المحیط في اللغة، ج٨، ص٢٣٨
📚مقاييس اللغة، ج٣، ص١۴۹
#لغت
👤#آقای_بهاری
🔒
🆔@adabestanearab
❓آیا اجماع در نحو برای استخراج قواعد عربی به درد می خورد و قاعده ساز است؟ اگر قاعده ساز است، در کدام مباحث نحوی به عنوان دلیل کاربرد دارد؟
📚 الاقتراح سیوطی ، خصائص ابن جنی
#نحو
👤#آقای_عبادی
🔎
🆔@adabestanearab
❓اضافه اسم زمان به «اذ» از نوع اضافه لفظی است یا معنوی؟
📚 حاشیة الدسوقی علی مغنی اللبیب
#نحو
👤#آقای_عبادی
🔒
🆔@adabestanearab
❓_اگر در کلمه ای هم زمینه قاعده ادغام باشد و هم اعلال و هم تخفیف، چرا اعلال بر ادغام و تخفیف همزه مقدم است
#صرف
👤#آقای_عبدلی
🔒
🆔@adabestanearab
❓اسم ثلاثی مجرّد به صورت عقلی دارای چند بناء است؟ چرا؟
📚 نظام الدین حسن بن محمد، شرح النظام، صفحه ۹۵و۹۶
#صرف
👤#آقای_عزیزی
🔒
🆔@adabestanearab
❓وجوه تفاوت معنوی و لغوی صمت و سکوت چیست؟ آیا وجه صرفی آن دال بر تفاوت معنا میکند؟
#لغت
👤#آقای_فتحی
🔒
🆔@adabestanearab
❓استفهام به معنای تسویه چگونه استعمال می شود؟ چرا بر این معنا، اصطلاح استفهام اطلاق می شود؟
📚الجَنَی الدانی
#نحو
👤#آقای_عبادی
🔒
🆔@adabestanearab
❓ تفاوت منصوب بنزع الخافض و مفعول فیه و مفعول له چیست؟
📚کتبی چون شرح رضی، حدائق الندیه، شروح الفیه
#نحو
👤#آقای_عبادی
🔒
🆔@adabestanearab
سایت های معتبر برای جستجوی مقالات علمی فارسی
🔹پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی:
sid.ir
🔹 پورتال جامع علوم انسانی:
ensani.ir
🔹 نور مگز:
noormags.com
🔹 علم نت:
elmnet.ir
🔹 مگیران:
magiran.com
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
@adabestanearab
❓تعریف صحیح اسم، فعل و حرف و ادله آن، در بین ادبا و اصولیین، با نظر به ماهیت شناسی علوم اعتباری!
#ادبیات_عرب
👤#آقای_خوبانفرد
🔒
🆔@adabestanearab
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
دسترسی به مجموعه کامل نشریات فعال حوزه علمیه آیت الله حق شناس رحمةاللهعلیه
(امین الدوله - فیلسوف الدوله)
(برای دیدن نشریه بر اسم نشریه کلیک کنید)
1️⃣دوماهنامه مقام امین
2️⃣دو ماهنامه لسان امین
3️⃣دو ماهنامه جواهر امین
4️⃣هفتهنامه خلق کریم
5️⃣هفتهنامه تبیین امین
6️⃣هفتهنامه متفکر امین
@hhaghshenas
📌 #خلیل_بن_احمد_فراهیدی:
🔸 «قيل له: "ما الدليل على أنّ عليّا (عليه السّلام) إمام الكلّ؟"
💠 قال: "احتياج الكلّ إليه و استغناؤه عن الكل!"».
⁉️ از خلیل بن احمد (استاد #سیبویه) سؤال شد: به چه دلیل علی (علیه السلام) امام همه است؟
🔹 گفت: اینکه همگان به او محتاج اند و او از همه بی نیاز است!
☑️ ر.ک:
📚 الرسالة العلویة فی فضل امیرالمؤمنین علی سائر البریّة، ص9
📚 سفینة البحار، ج2، ص721
@adabestanearab
📌 #آیت_الله_مکارم_شیرازی (حفظه الله):
🔹 عصر جاهليت يك عصر طلايى از نظر ادبيات بود، همان اعراب باديهنشين، همان پا برهنهها و نيمه وحشىها با تمام محروميتهاى اقتصادى و اجتماعى دلهايى سرشار از ذوق ادبى و سخن سنجى داشتند، به طورى كه امروز، اشعارى كه يادگار آن دوران طلايى است، از اصيلترين و پرمايهترين اشعار عرب محسوب مىشود، و ذخائر گرانبهايى براى علاقمندان ادبيات عربى اصيل است، اين خود بهترين دليل براى نبوغ ادبى و ذوق سخنپرورى اعراب در آن دوران مىباشد.
🔸 عربها در زمان جاهليت يك بازار بزرگ سال به نام" بازار عكاظ" داشتند كه در عين حال يك" مجمع مهم ادبى" و كنگره سياسى و قضايى نيز محسوب مىباشد.
در اين بازار علاوه بر فعاليتهاى اقتصادى عاليترين نمونههاى نظم و نثر عربى از طرف شعراء و سخنسرايان توانا، در اين كنگره بزرگ عرضه مىگرديد، و بهترين آنها به عنوان" شعر سال" انتخاب مىشد كه هفت قطعه (يا ده قطعه) آن به نام" سبعه" يا" عشره معلقه" معروف است، و البته موفقيت در اين مسابقه بزرگ ادبى افتخار بزرگى براى سراينده آن شعر و قبيلهاش بود.
♨️ در چنان عصرى قرآن آنها را دعوت به مقابله به مثل كرد و همه از آوردن مانند آن اظهار عجز كردند، و در برابر آن زانو زدند!
📚 تفسير نمونه، ج1، ص63 - 64
🆔 @ARABBIC
🆔 @adabestanearab
📌 #مقام_معظم_رهبری (حفظه الله):
🔸 متون فقهی بر مدار کلام الله و سنت پیامبر (ع) استوار است. کلام الله ادبی است، سنت پیامبر هم ادبی است. تا آدم #ادیب و صاحب ذوق نباشد، نمی تواند به عمق قرآن و سنت پی ببرد.
🔹 محتوا و جان قرآن #ادبیات است و الفاظش فقط شکل ظاهری آن است. جان قرآن بر مدار ادبیات است و کسی که با این ادبیات آشنا نیست، نه می تواند با قرآن آشنا شود و نه با سنت پیامبر و کلام معصومین (ع)، چون این ها در سطح ادبی بالایی هستند.
📅 90/11/18
🆔@adabestanearab