eitaa logo
ادبستان عرب
347 دنبال‌کننده
215 عکس
5 ویدیو
85 فایل
امام صادق علیه السلام:«تَعَلَّموا اَلعَرَبيَّةَ فَإنَّها كلاَمُ اللَّهِ الَّذِي تَكَلَّمَ بهِ خَلقَهُ» زبان عربى را ياد بگيريد زيرا كه آن كلاميست كه خدا با بندگان خود بدان سخن گفته . ادبستان عرب (رسانه نشریه لسان امین) .
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⌛️ به زودی منتشر می‌شود.... ⏰ منتــــــظر بــــــاشــــــید‼️ . ⏱ لحظه شماری برای انتشار پانزدهمین شـــمــــــاره‌ی نــــــشــــــریــــــه . . 📜 مـــوضــــــوع: ادبیــــــات عــــــرب. . ⚒ کاری از حوزه علمیه آیت الله حــق شـناس (رحمة الله عــــلیه): امین الدوله / فیـــلسوف الدوله. . 📬مجموعه کــــــامل شمـــــاره‌های منتشر شده 👈 . ⛓ به کوشــــش و تلاش طلاب ســـطح یک. 🔹@hhaghshenas 🔷@adabestanearab
⁉️سؤالات ادبی 💎ایهام، در ادبیات به این معناست: 👈 «أن یذکر المتکلم لفظا مفردا له معنیان؛ أحدهما قریب غیر مقصود و دلالة اللفظ علیه ظاهرة، و الآخر بعید مقصود، و دلالة اللفظ علیه خفیّة، فیتوهّم السّامع: أنه یرید المعنی القریب، و هو إنّما یرید المعنی البعید بقرینة تشیر إلیه و لا تظهره، و تستره عن غیر المتیقظ الفطن» ✍با توجه به تعریف فوق، آیا در قرآن کریم، آرایهٔ ایهام(توریة) به کار رفته است؟ @adabestanearab
📚«برخی کتب نحوی و صرفی جمع آوری شده برای رجوع در مقالات و یادداشت و...» 👇-----👇-----👇-----👇-----👇-----👇 ۱. شرح رضی(رضی الدین استر ابادی) [صرف و نحو] ۲. التسهیل(ابن مالک)[نحو] ۳. جنی الدانی(ابن ام القاسم مرادی)[نحو] ۴. مغنی البیب(ابن هاشم)[نحو] ۵. نحو وافی(عباس حسن)[نحو] ۶. توضیح المسالک(ابن ام قاسم المرادی)[نحو] ۷‌. الفیه(ابن مالک و ابن معط)[نحو] ۸. شرح کافیه(ملا صالح مازندرانی)،(ابن مالک)،(رضی استر ابادی)[نحو] ۹. شرح شافیه(رضی استر ابادی)[نحو] ۱۰. النهجة المرضية(سیوطی)[نحو] ۱۱. الاکمال(ماكولا)[نحو] ۱۲. الجمل فی النحو(فراهيدي)[نحو] ۱۳. الکتاب(سيبويه)[نحو] ۱۴. الحدود فی النحو(الشهاب الابذي)[نحو] ۱۵. شرح شواهد(سيوطي)[نحو] ۱۶. المقتضب(مبرد)[نحو] ۱۷. الایضاح في على النحو(الايضاح)[نحو] ۱۸. الايضاح في علوم البلاغة(جلال الدين قزويني)[بلاغة] ۱۹. شرح الایضاح فارسی(فارسيّ)[نحو] ۲۰. الخصائص(ابن جني)[اصول صرف] ۲۱. الانصاف في مسائل الخلاف(ابن انباري)[صرف و نحو] ۲۲. ابن خروف(شرح جمل و الکتاب)(الزجاجي)[نحو] ۲۳. النهایه فی شرح الكافيه(ابن خباز)[نحو] ۲۴. التعلیق علی کتاب سیبویه(ابو علي فارسي)[نحو] ۲۵. شرح الجمل (زجاجی ابن عصفور)[نحو] ۲۶. ابن ام قاسم مرادی(جنی الدانی)[نحو] ۲۷. شرح قطر الندی وبل الصدی(ابن هشام)[نحو] ۲۸. شذور الذهب(ابن هشام)[نحو] ۲۹. تحفه الغریب في الكلام علي مغني اللبيب (دمامینی)[نحو] ۳۰. شرح ابن عقیل على الفية[ابن عقيل] ۳۱. شرح القاعده الکبری (کافیجی)[نحو] ۳۲. همع الهوامع(ابن مالك)[نحو] ۳۳. الاقتراح(سيوطي)[اصول نحو] ۳۴. شرح اشمونی علي الفيه(اشموني)[نحو] ۳۵. حاشية الصبان علي شرح ۳۶. اشموني(صبان الشافعي)[نحو] ۳۷. حدائق الندیه في شرح الصمدية(سيد علي خان مدني)[نحو] ۳۸. حاشية دسوقی علي مغني اللبيب(دسوقي)[نحو] ۳۹. مکررات المدرس(مدرس افغاني)[نحو] ۴۰. النجم الثاقب في شرح كافية ابن‌حاجب(صلاح بن محمد ابى القاسم) [نحو] ۴۱. شرح ابن طولون بر الفیه(ابن طولون)[نحو] ۴۲. المسائل العسكريات في النحو العربی(فارسي)[نحو] ۴۳. النحو التطبیقی(خالد عبد العزيز) ۴۴. شرح ملا جامی علی الکافیه(عبد الرحمان جامي)[نحو] ۴۵. الهدایه فی النحو(شير افكن)[نحو] ۴۶. کتاب الكناش(كناش)[نحو] ۴۷. الاشباه و النظائر(سيوطي)[نحو] ۴۸. درر النحو(كوراني العاملي)[نحو] ۴۹. اسرار العربیه (ابن انباری)[نحو] ۵۰. التصریح علی التوضیح(خالد الازهري)[نحو] ۵۱. امثلة الجزولیه(شلوبين)[نحو] ۵۲. شرح مقدمه الجزولیه الکبیر(بربري المراكشي)[نحو] ۵۳. الاصول فی النحو(ابن سراج)[اصول نحو] ۵۴. ارتشاف الظرب(ابو حيوان الاندلسي)[نحو] ۵۵. النحو عند المازنی(مازني)[نحو] ۵۶. توجیه اللمع(ابن خباز)[نحو] 🗂کانال ادبستان عرب(رسانه نشریه لسان امین)
📚کتاب العین نسخه پی دی اف👆👆 🖌تالیف خلیل بن احمد فراهیدی 🔶 🔺کانال ادبستان عرب(نشریه لسان امین)
معرفی کتاب المطالع السعيدة في شرح الفريدة، نوشته ادیب، مفسّر، فقیه و نویسنده شافعی قرن نهم و دهم قمری؛ جلال‌الدین عبدالرحمن سیوطی (849-911ق)، با تلخیص الفیه ابن مالک و اضافاتی، علم صرف و نحو زبان عربی را با نظم و نثر توضیح می‌دهد. ساختار و محتوا نویسنده در این کتاب دو جلدی ، کتاب ألفیة إبن مالک في النحو و التصریف 1000 بیتی را در 600 بیت خلاصه کرده و 400 بیتی نیز خودش بر آن افزوده و الفیه جدیدی پدید آورده و شرح (نثر) نیز به‌ترتیب آن مطرح کرده است.همچنین محقق کتاب ، جناب نبهان یاسین حسین، با یادآوری اینکه این کتاب یکی از آثار نحوی مهمّ سیوطی است ، در مقدمه این کتاب گفته که اگر او در کتاب الأشباه و النظائر و همع الهوامع ، ناقل و مقلّد است، ولی در این اثر ، واضع و مؤسس به نظر می‌رسد؛ و همچنین: نویسنده ، کوشیده است بر ابن مالک غلبه کند هرچند بر اساس عوامل دیگری ، الفیة ابن مالک شهرت و رواج یافت و الفیه سیوطی و ابن معطی و حریری به فراموشی سپرده شده است. او (جناب نهبان یاسین) با تأکید بر آنکه سیوطی در مباحث ادبی و نحوی، پیرو مکتب بصریون یا کوفیون نیست و خودش صاحب‌نظر است؛ افزوده است: در ضمن پژوهش در کتاب المطالع دریافتم که سیوطی نظر و روشی مستقلّ دارد و بر اساس ادله نظر می‌دهد و کوفی، بصری و یا بغدادی نیست؛ ولی البته می‌توان گفت که در این کتاب و بسیاری از کتابهای دیگر نحوی‌اش از برخی از نحویان آندلسی مانند ابن مالک و ابن حیان تأثیر پذیرفته است. 🔸 🔹 🔸 🔺ادبستان عرب(نشریه لسان امین)
المطالع_السعيدة_في_شرح_الفريدة_في_النحو_والصرف_والخط_للسيوطي_01.pdf
6.38M
📚كتاب المطالع السعيدة في شرح الفريدة نسخه پی دی اف👆👆 الجزء الاول 🖌تالیف: جلال الدين السيوطي 🔸 🔹 🔺کانال ادبستان عرب(نشریه لسان امین)
المطالع_السعيدة_في_شرح_الفريدة_في_النحو_والصرف_والخط_للسيوطي_02.pdf
6.21M
📚كتاب المطالع السعيدة في شرح الفريدة نسخه پی دی اف👆👆 الجزء الثانی 🖌تالیف: جلال الدين السيوطي 🔸 🔹 🔺کانال ادبستان عرب(نشریه لسان امین)