#با_طلا_باید_نوشت...۱۱
بدانید که بهترین انسانها کسانی هستند که دیر به خشم آیند و زود خشنود شوند و بدترین انسانها کسانی هستند که زود به خشم آیند و دیر خشنود شوند.
پیامبر مهربانی - نهج الفصاحه ، ح۴۶۹
@adabkhane
هدایت شده از فکرت
#نشست
به مناسب سالروز بزرگداشت سعدی و روز شعر
گفتگوی علمی:
✅ با موضوع شعر پارسی در سپهر اندیشه سعدی
با حضور:
👤دکتر حسین محمدی مبارز(مدرس دانشگاه و منتقد ادبی)
⏰ چهارشنبه ۲۹ فروردین۱۴۰۳، ساعت۱۶
💠 «لینک شرکت در نشست»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
#قالب_شعر ۴
#قالب_قطعه :
#قطعه در لغت به معنی پارهی چیزی و در اصطلاح ، شعری است که از چند بیت هموزن تشکیل شده و مصراعهای زوج (دوم) آن همقافیهاند در واقع شکل قرار گرفتن قافیهها در «قطعه» همانند غزل و قصیده است اما با این تفاوت که در مصراع اول قافیه ندارد و فقط مصراع های دوم، چهارم، ششم تا آخر (مصراعهای زوج) دارای قافیه هستند. و علت نامگذاری قطعه را به این اعتبار که گویا قطعه ای از اواسط قصیده است به این نام نامیدهاند که جمع آن در فارسی قطعات است و گاهی مقطعات هم میگویند.
#موضوع_قطعه :
موضوعات اخلاقی، پند و اندرز و ستایش و... که از آغاز تا انجام همگی به یکدیگر مربوط است و یک داستان را به رشتهی تحریر میکشد..
✅ توجه 👇 :
تعداد ابیات قطعه را از 2 بیت و حداکثر 16 بیت گفتهاند؛ اما قطعات مطول نیز بسیار است.
#قطعه_سرایان_مشهور:
عبارتند از انوری، ابن یمین، پروین اعتصامی و شاعران بزرگ دیگر که به این قالب شعر سرودهاند از قبیل: رودکی، خاقانی، سعدی، ایرج میرزا، فرخی یزدی و...
قدیمیترین قطعهها مربوط به ابن یمین است و از بین شاعران معاصر، پروین اعتصامی نیز بیشتر اشعارش را در قالب قطعه سروده است. پروین اعتصامی مناظرههای زیادی در قالب قطعه دارد از قبیل مناظرهی «نخ و سوزن» ، «سیر و پیاز» و قطعهی زیر که نمونهای زیبا از قطعات اوست.
#مست_و_هشیار
محتسب، مستی به ره دید و گریبانش گرفت
مست گفت: ای دوست! این پیراهن است، افسار نیست
گفت: مستی، زآن سبب افتان و خیزان میروی
گفت: جرم راه رفتن نیست، ره هموار نیست
گفت: میباید تو را تا خانهی قاضی برم
گفت: رو صبح آی، قاضی نیمهشب بیدار نیست
گفت: نزدیک است والی را سرای، آنجا شویم
گفت: والی از کجا در خانهی خَمّار نیست
گفت: تا داروغه را گوییم، در مسجد به خواب
گفت: مسجد خوابگاه مَردم بدکار نیست
گفت: دیناری بده پنهان و خود را وارهان
گفت: کار شرع، کارِ دِرهم و دینار نیست
گفت: از بهر غرامت ، جامهات بیرون کنم
گفت: پوسیدهست، جز نقشی ز پود و تار نیست
گفت: آگه نیستی؟ کز سر در افتادت کلاه
گفت: در سر عقل باید، بیکلاهی عار نیست
گفت: مِی بسیار خوردی، زآن چنین بیخود شدی
گفت: ای بیهودهگو، حرف کم و بسیار نیست
گفت: باید حد زند هشیار ِ مَردم ، مست را
گفت: هشیاری بیار، اینجا کسی هشیار نیست.
"بانو پروین اعتصامی"
✍تهیه و تنظیم:
سید محمدرضا شمس (ساقی)
@adabkhane📗
هدایت شده از فکرت
#گزارش
💠 سـعـدی؛ پرچمـدار امـید
🔸 شیخ اجل سعدی فراتر از هنرمندی در بهکارگیری الفاظ و واژگان، مفاهیم متعالی را در شعر و نثر خود به مخاطبان منتقل کرده که برای اهل فکر و اندیشه میتواند محل بحث جدی باشد. آثار سعدی سرشار از درسهای زندگی است.
🔹در زمانه زیست سعدی، جامعه با اخبار و تحولات ناامیدکنندهای همچون جنگ و غارتها، تاختوتازها و... روبرو بوده اما با این حال سعدی تأکید میکند که در هر شرایطی باید زندگی کرد و به آینده امید داشت.
➕ گزارش کامل نشست باحضور دکتر حسین محمدی مبارز را در «وبـگـاه فـکـرت» بخوانید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
#شعر ۵۵
🍁🏴در عزای هشتم شوال و تخریب قبور مطهر بقیع
دوباره، هشتمِ شوّال و داغِ صحنِ رضوانَت
نمک، بر زخم هایِ سینه ی یکدانه ریحانَت
دوباره، موجی از خونِ جگر در خاطرِ زینب
هجومِ زخمِ تازه از غروبِ تیر بارانت
دوباره کاروانی از پرِ پرواز زائر ها
به دنبال نشانی از سرِ زلف ِ پریشانَت
ببار ای آسمانِ بی قرارِ شهرِ پیغمبر
چه شد؟ آن مرقدِ پرنورِ جنّت آفرینانَت
بخوان با ذکر زین العابدین همواره مادر را
نشان از صبح صادق داری ای جانم به قربانت
درونِ سینه داری چشمه ی عرفانِ باقر را
زلال آسمان ها می شود روزیِ مهمانت
کنارِ تربتِ ام البنین سر می زند هر دم
هزاران لاله ی عباسی از بغض دوچندانَت
چراغی را که ایزد برفروزد شعله وَر باشد
جهانی می شود روشن شبی از چلچراغانت
نمایان کن به دست سبز خود باغِ بهارت را
بپیچد در بقیع عطرِ گل یاس از گلستانت
✍مریم محبی نژاد
@adabkhane🏴