eitaa logo
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
219 دنبال‌کننده
289 عکس
17 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لغتنامه قرآن کریم بر گرفته از دایره المعارف قرآنی نثر طوبی اثر مرحوم علامه میرزا ابوالحسن شعرانی رحمت الله علیه اصلی کاربردی در فرا گرفتن لغات قرآن کریم است ارزش این کتاب زمانی بیشتر دانسته می شود که دانش آموختگان ادبیات عربی با وجود فرا گرفتن دانش‌های صرف و نحو و حتی بلاغت در فهم قرآن کریم به ترجمه فارسی آن نیازمند هستند این آسیب نیست جز بدان علت که از دانش لغت کم بهره مند و ذهن آن از گنجینه واژگان تهی است کتاب لغتنامه قرآن کریم با تامین این کاستی ها شما را در فهم قرآن کریم مدت شایانی می‌کند و بهره وری بیشتر از آن کتاب آسمانی را فراهم می‌آورد کتاب لغت نامه قرآن کریم در 497 صفحه با جلد سلفون به قیمت 65 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری منتشر شده است. خرید انلاین با ۱۵۰۰۰تومان تخفیف: https://basalam.com/ketabeadib/product/142558?ref=O3bN سفارش تلفنی: 09197459063 در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
42.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسابقه بزرگ کتابخوانی کتاب تشنه دانش مدیریت در تحصیل بر اساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی خرید آنلاین با 10000 تومان تخفیف از کتابگاه: https://basalam.com/ketabeadib/product/103745 سفارش تلفنی: 02537749660 09197459063 در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
📜وضعيت نابسامان زبان عربی در حوزه‌های علميه 🔻محمدرضا زائری در روزنامه خراسان نوشت: 🔹اساس درك دين يعني فهم قرآن و روايات متوقف بر درك زبان اين متون بنيادين و دريافت و فهم مخاطب جاهلي از آنهاست، پس امروز هم اگر كسي بخواهد مراد و مقصود متون ديني را درك كند ناچار بايد تسلط عميق و كامل بر زبان عربي داشته باشد، اما متأسفانه در نگاهي گذرا درمي يابيم كه وضعيت زبان عربي در حوزه هاي علميه بسيار نامطلوب است. در حالي كه روزگاري روحانيون و فضلاي حوزه علميه قم و مشهد و اصفهان از سرامدان اهل تخصص در ادبيات عربي به شمار مي رفتند و عالمان و اديبان ايراني حوزه هاي علمي مورد مراجعه پرسشگران عرب از مصر و سوريه بودند يا در الأزهر تدريس مي كردند و بسياري از كتابهاي آموزش صرف و نحو و معاني و بيان و لغت زبان عربي به قلم آنان نگارش مي يافت، اما امروز غالب روحانيان ما نه تنها توان گفتگو و سخنراني به زبان عربي را ندارند بلكه متاسفانه از خواندن متون بسياري از كتابهاي عربي عاجزند! 🔹دليل اصلي اين عقب ماندگي - جدا از تنبلي و رخوت عمومي روزگار جديد كه در همه عرصه ها و حوزه ها مشترك است - به تنزل جايگاه اين موضوع در ذهن و فكر روحانيت امروز برمي گردد. برداشت غلط و تفكر ناصوابي كه در دهه هاي اخير ترويج شده اين است كه فهم و يادگيري زبان تنها وسيله اي ابتدايي و سردستي براي قرائت متون فقهي و اصولي و يادگيري اقوال قدماست. وقتي شناخت دين را به فقه محدود كنيم و دايره فقاهت را نيز به نقل و حفظ اقوال محدود سازيم اين برداشت البته طبيعي است! اما اگر دين را مجموعه اي گسترده تر از نقشه خدا براي هدايت انسان و جامعه بدانيم و فقاهت را هم شناخت اقتضاءات عمل به اين نقشه ببينيم، آن وقت براي درك و فهم احكام الهي نياز به درك و فهم متون بنيادين يعني قرآن كريم و روايات داريم و براي فهم زبان قرآن و روايات ناچار هستيم تا فهم مخاطب زمان نزول و صدور را دريابيم. 🔹كساني كه مي گويند قرائت اشعار جاهلي يا تعمق در شواهد امثال تلف كردن وقت است و به جاي آن بهتر است كه مثلا طلاب متون ديني قديم يا برخي تأليفات متاخر را بخوانند، به اين نكته ظريف توجه ندارند كه فهم صحيح همين متون نيازمند تعمق در آن آثار قديم است.اگر پيشينيان ما در حوزه هاي علميه مثلا به حفظ الفيه اصرار داشتند يا سالها براي علوم ادبي عربي وقت مي گذاشتند از اين جهت بود كه مي دانستند بدون درك محيط جاهلي، بدون مطالعه شرايط اجتماعي صدر اسلام، بدون فهم زبان عربي مخاطب وحي الهي در چهارده قرن پيش از اين و ... نمي توان به دريافت درستي از متون ديني رسيد. نمونه هاي متعدد از خطاها در فهم و تحليل مسايل ديني به طور عام و استنباط هاي فقهي به طور خاص وجود دارد كه دقيقا به خاطر ضعف در همين زمينه هاست. @adab89
مسابقه بزرگ کتابخوانی کتاب تشنه دانش مدیریت در تحصیل بر اساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی خرید آنلاین از کتابگاه: https://basalam.com/ketabeadib/product/103745 سفارش تلفنی: 02537749660 09197459063 در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری: طلبه و استاد را دو رکن کلیدی حوزه است و اگر حوزه را بخواهیم ارزیابی کرده و خروجی با نشاط، شاداب و تلاشگر آن بیان کنیم باید میان این دو رکن سرمایه گذاری ‌کنیم. بررسی حوزه با توجه به بعد اخلاقی و علمی طلاب و اساتید صورت می‌گیرد، در این بررسی باید توجه داشت که آیا طلاب در کنار درس به اخلاق نیز می‌پردازند و یا متون درسی را عمیق مورد مطالعه قرار می‌دهند یا خیر. اگر طلاب مطالعه عمیقی نسبت به دروس داشته باشند می‌توان به آینده حوزه امیدوار شد، در این صورت حوزه می‌تواند افرادی همانند امام خمینی(ره)، مرحوم آیت‌‌الله بروجردی و دیگر بزرگان را تربیت کند. رشد و بالندگی طلاب در گرو رشد و بالندگی اساتید است، به هر میزان اساتید از نظر علمی غنی بوده و مطالعه عمیقی داشته باشند، شاگردان نیز افرادی ملا، با سواد و با کفایت خواهند بود. حوزه‌های علمیه اساسا کتاب و متن محور هستند که ملاک پیشرفت طلاب در گذشته به اتمام رساندن دروس، متون و حواشی بوده است، ولی امروز باید در کنار این مسائل کارهای پژوهشی نیز صورت گیرد. به هر میزان دایره پژوهش طلبه بیشتر رشد علمی او نیز بیشتر می‌شود، این نرم افزارهای تولید شده از سوی مرکز کامپیوتری نور زمینه پژوهش درباره قواعد ادبیاتی عربی را فراهم کرده است. به سبب حجم بالای کتاب‌های درسی حوزه نمی‌توان سرمایه گذاری زیادی نسبت به ادبیات عرب داشت، در حالی که ما در کنار افرادی که فقه و اصول می‌خوانند به افرادی به عنوان پایه و استوانه‌های علمی ادبیات عرب در حوزه نیازمندیم. درباره ادبیات عرب حتی افراد انگشت شماری نداریم که با تولید این نرم افزارها بستر برای تحقیق ادبیات عرب ایجاد شده است. متون ما در زمینه ادبیات کم است، ولی با این وجود طلاب نیز درباره آن کم سرمایه گذاری می‌کنند؛ طلاب تنها به ادبیات عربی که در سال اول و دوم و دروسی که در متون کتابها بیان می‌شود بسنده نکنند و دایره مطالعات خود را گسترش دهند. تولید نرم افزارهای مختلف را راهکاری برای ایجاد رقابت میان اساتید و طلاب برای مطالعه عمیق است و وقتی طلبه‌ای از کتابها، متون و حواشی مختلف ارائه شده در نرم افزار بهره ببرد اطلاعات علمی او افزایش می‌یابد که اساتید برای پاسخ به پرسش‌ها و سؤالات شاگردان خود مجبور به مطالعه کتاب‌های مختلفی شده و به مطالعه چند حواشی بسنده نمی‌کنند. در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
42.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسابقه بزرگ کتابخوانی کتاب تشنه دانش مدیریت در تحصیل بر اساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی خرید آنلاین با 10000 تومان تخفیف از کتابگاه: https://basalam.com/ketabeadib/product/103745 سفارش تلفنی: 02537749660 09197459063 در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
آیا با سخن بالا موافق هستید؟
هدایت شده از حسینی کمال آبادی
بسم الله الرحمن الرحیم پوشش‌های پس‌رفت (ذهن‌های شبهه‌پذیر) شعار «تغییر» و «حرکت خلاف جهت» همیشه طرفداران خود را داشته است. مخالفان شعارها و حرکت‌های تغییری را می توان دو قسم دانست، برخی اساساً وضع موجود را می‌پسندند و به تغییر آن نیازی نمی‌بینند، برخی با نوع آن تغییر پیشنهادی، مشکل دارند و آن را موجب پیشرفت نمی‌دانند. ولی هر دو گروه در جریان‌های اجتماعی متهم به پس‌رفت و طرفدار رکود می‌شوند و «جریان تغییر» هرچند باطل هم باشد، از این اتهام‌زنی نهایت بهره را می‌برند و جماعتی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. گروهی که تغییر را بر پیشانی خود نوشته و بر طبل آن می‌کوبد خواهان جلوت، مناظره و دیگر بسترهایی است که در آن به راحتی مشکلات موجود را که طرف مقابل نیز منکر آن نیست را طرفدار یا مسبب آن بداند و از این آب گل‌آلود ماهی خود را بستاند، در این میان گروهی که ناقد تغییرهای منفی هستند، باید بسیار قوی عمل کنند تا از برچسب‌ها رهایی یابند و به مقصود نائل شوند. برخی ذهن‌ها، به بهانه پیشرفت به هر رطب و یابسی تن در می‌دهند، هم‌درسی داشتم که علاقمند به نقل وقایعی غریب بود که در قوطی هیچ عطاری پیدا نمی‌شود و سندی هم ندارد و فایده‌ای هم بر آن مترتب نبود. باری نصیحتش کردم که عمر گرانمایه را خرج این امور نکند، در پاسخم گفت: باید سراغ مطالبی رفت که تا کنون انگشت اشاره‌ای سمت آن نرفته است تا به پیشرفت رسید، بدو گفتم: برخی جاها که انگشت اشاره و عمر دانشمندان به سمت آن نرفته به علّت بی‌ارزشی و اباطیل بود آنها است نه کشفی نو از جهان دانش. برخی دیگر از ذهن‌ها به بهانه تغییر یا پیشرفت، شبهه‌پذیر می‌شوند. آنان که گاه حتی از سر استعداد وافر در تنگنای وضع موجود نمی‌گنجد ولی همت یا توان ایجاد وضع جدید را هم ندارند، شبهات را با آغوش باز می‌پذیرند و مدافع آن می‌شوند بعد با هزار دلیل هم دست از فضای جدید خود ساخته برنمی‌دارند. اینکه عرض می‌کنم که کم همتی یا ناتوانی باعث می‌شود که نتوانند وضع جدیدی را رقم بزنند، در مقابل پاسخ شبهات هم هست، یعنی او از اینکه شبهه‌ای را خوب تقریر می‌کند، خرسند است ولی همت کشف پاسخ آن و پژوهش در اطراف آن را ندارد و گاه همت پرسش از ویژه‌ دانان را هم از دست می‌دهد و پیوسته پرسش‌ها و شبهات به دست آمده را برای افرادی فرو مرتبه از خود تقدیر می‌کند و از اینکه آنان پاسخ در خور فراهم ندارند، بر شبهه خود اصرار می‌ورزد. هم‌درسی چنین داشتم که هر صباح شبهه‌ای را به آغوش می‌کشید و همت تحقیق را به زیر پا می‌گذاشت، این روحیه رفته رفته او را از دایره ایمان خارج کرد. نباید به بهانه تغییر و با پوشش تغییر، تن به امور بی‌فایده داد همچنین نباید برای دگرگونی وضع موجود هر شبهه‌ای را پذیرفت. شاید بتوان ذهن شبهه‌پذیر را تفریط ذهن متعصب دانست. توضیح اینکه ذهن عوام، کمتر مزه شک و تردید را به خود راه می دهد و بر یافته‌های آباء و اجدادی خود مصرند به گفته عین القضات همدانی در نامه‌ها: روزی هزاران جنازه بر گورستان می‌برند که یکی مزه شک را نچشیده است. این گروه در واقع به تردید که دالان یقین است وارد نشده تا به آن منزلگه آرام بگیرند. اگر این گروه را ذهن متعصب و افراط در اصرار بر باور بدانیم، در مقابل ذهنی که تند و تند به دالان تردید وارد می‌شود ولی آنجا را آرامگاه خود می‌داند و شبهه‌باوری می‌کند را می‌توان ذهن مفرّط دانست و ذهنی که به پرسش‌ها و تردیدها به دید فرصت می‌نگرد و چراغ تعقل و تحقیق را بر فراز آن روشن می‌دارد را ذهن متعادل نامید. یکی از ویژگی‌های ذهن‌های شبهه‌پذیر، لفاظی است، آنان بر آنکه شبهه را اوّلا به جان خود و ثانیاً به جان دیگران بخورانند آن را با هزار آب و رنگ تعریف می‌کنند گویا از متن واقع آمده‌اند این زبان بازی و لفاظی هم خود آنان را به باور شک و شبهه‌ می‌رساند.همچنین پیروانی را به آنان ملحق می‌کند. من الناس من یعجبک قوله فی الحیوة الدنیا و ما له فی الآخرة من خلاق؛ نتیجه آنکه هرچند پیشرفت و تغییر از رسالت‌ها است ولی به بهانه و به اسم آن نباید دچار پس‌رفت‌ها شد. باید تلاش کرد تا از تغییرهایی که موجب پس‌رفت هستند جلوگیری کرد. بُرد شعار پیشرفت و تغییر بالا است و بدین واسطه برچسب زدن برطرف مقابل بسیار آسان می‌شود، یعنی پس‌رفت با پوشیدن لباس پیشرفت خود را حق جلوه می‌دهد و به ناقدان خود برچسب پس‌رفت می‌زند در این میان جریان نافذ باید بسیار قوی عمل کند و ابزار تبلیغی راحتی الامکان از طرف مقابل خلع کند. ذهن‌های باطل‌گرا و ذهن‌های شبهه‌پذیر هر دو از مصادیق پَس‌رفت هستند. سید مرتضی حسینی کمال آبادی 20/6/98 مشهد مقدس @HKAMAL
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمایه آثار انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری به منظور تهیه آثار به وبگاه «کتابگاه» مراجعه کنید: https://basalam.com/ketabeadib در کانال پژوهشکده عضو شوید: https://eitaa.com/adab89
✅کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال اثر آقای محمد باقر ملکیان خرید آنلاین: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiV78jM0I_lAhXGxoUKHZ63AdUQFjAAegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fbasalam.com%2Fketabeadib%2Fproduct%2F149292&usg=AOvVaw0Ax9l-32gchrk87zltOLv0 خرید حضوری 1. قم. چهار راه شهدا، خیابان حجتیه، کتاب اندیشه 02537749660 2. قم. چهار راه شهدا، پاتوق من و کتاب 02537830318 3. قم. مجتمع ناشران، واحد47 کتاب اندیشه 02537842391 یا به شماره 09197459063 پیامک دهید. 🌷 کتابشناسی الغلو را درکانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری مطالعه بفرمایید: @adibefiqhe
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
✅کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال اثر آقای محمد باقر ملکیان خرید آنلاین: https://www.go
✅کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال منتشر شد 🌷مقدمه کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال اثر محمد باقر ملکیان به زبان عربی در موضوع صحت سنجی انتساب راویان و فرقه به غلو است. نویسنده قریب به یک دهه از عمر خود را بر این موضوع تمرکز داده است که از مجموع انتساب هایی که راویان و فرقه به غلو در کتاب های ملل و نحل و رجال وجود دارد، کدامیک برچسبی بیش نیست و کدامیک واقعی است و کاشف از فکر غالیان است. 🌷ساختار کتاب ساختار این کتاب در چهار قسمت کلی است، بدین قرار: 1.بحوث تمهیدیة 2.الفرق الغالیة بین الحقیقة و الأوهام 3.الغلو فی مصطلح الرجال 4.الشیعة بین الغلاة و المقصرة نویسنده در قسمت یکم تحت عنوان بحوث مقدماتی ده مبحث را در 80 صفحه مطرح کرده است به شرح ذیل: 1.غلو در لغت 2. غلو در قرآن 3.آغاز پیدایش غلو در اسلام 4. آغاز پیدایش غلو در شیعة 5. اسباب رشد غلو 6.آثار غلو 7.گروه بندی غالیان 8. دیدگاه معصومان ع با غالیان 9. رویکرد امامیه در رویارویی با غالیان 10. مصطلح غلو در مصادر اهل سنت در ادامه فصل اول به صحت سنجی فرق های غالی تحت عنوان الفرق الغالیة بین الحقیقة و الأوهام پرداخته شده است. نویسنده در این فصل در بیش از دویست صفحه 110 فرق غالی را مورد ارزیابی و اعتبار سنجی وجودی قرار داده است. در ادامه در فصل دوم به صحت سنجی انتساب راویان به غلو تحت عنوان الغلو فی مصطلح الرجال پرداخته شده است. نویسنده در این فصل در بیش از دویست صفحه 131 راوی منسوب به غلو مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. وی در یکصد صفحه پایانی کتاب به اندیشه های اعتقادی امامیه و که از افراط غالیان و تفریط مقصران است، پرداختی محققانه داشته است. 🌷امتیازهای پژوهش اصل پرداخت به مساله اعتبار سنجی انتساب های به غلو در میان راویان حدیث و فرقه های منسوب به غلو، مساله ای است که این تحقیق، خاص آن، پژوهشی را در پیشینه ندارد و از این جنبه پژوهشی نو و کارآمد به شمار می رود. استفاده توأمان از کتاب های فرقه شناسی و رجال نیز عرصه پژوهش را ویژه گردانیده است. استفاده از منابع دست اول، نیز به این تحقیق مایه ای محققانه داده است. اعتبار سنجی فرق و راویان بر اساس روایاتی که از آن ها در مصادر روایی موجود است نیز شیوه ای که در عرصه رجال پژوهی کمتر بدان پرداخته شده است، این روش نیز در پژوهش حاضر به کاربسته شده است. 🌷وضعیت کتاب و راه های سفارش کتاب با جلدی گالینگور در 592 صفحه توسط انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری به قیمت 90هزارتومان منتشر شده است. علاقه مندان به پژوهش های رجالی می توانند این کتاب را به صورت آنلاین از کتابفروشی اینترنتی کتابگاه و به صورت حضوری از کتابفروشی های ذیل تهیه کنند: 1. قم. چهار راه شهدا، خیابان حجتیه، کتاب اندیشه 02537749660 2. قم. چهار راه شهدا، پاتوق من و کتاب 02537830318 3. قم. مجتمع ناشران، واحد47 کتاب اندیشه 02537842391 یا به شماره 09197459063 پیامک دهید. 🌷کانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری: https://eitaa.com/adab89
کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال منتشر شد
✅کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال اثر آقای محمد باقر ملکیان خرید آنلاین: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiV78jM0I_lAhXGxoUKHZ63AdUQFjAAegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fbasalam.com%2Fketabeadib%2Fproduct%2F149292&usg=AOvVaw0Ax9l-32gchrk87zltOLv0 خرید حضوری 1. قم. چهار راه شهدا، خیابان حجتیه، کتاب اندیشه 02537749660 2. قم. چهار راه شهدا، پاتوق من و کتاب 02537830318 3. قم. مجتمع ناشران، واحد47 کتاب اندیشه 02537842391 یا به شماره 09197459063 پیامک دهید. 🌷 کتابشناسی الغلو را درکانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری مطالعه بفرمایید: https://eitaa.com/adab89
فهرس کتاب الغلو فی مصطلح الملل والنحل والرجال.pdf
3.27M
📚کتاب "الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال" منتشر شد ✔️کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال اثر محمد باقر ملکیان به زبان عربی در موضوع صحت سنجی انتساب راویان و فرقه به غلو منتشر شد. 🔹ساختار این کتاب در چهار قسمت کلی ، بدین قرار است: 1.بحوث تمهیدیة 2.الفرق الغالیة بین الحقیقة و الأوهام 3.الغلو فی مصطلح الرجال 4.الشیعة بین الغلاة و المقصرة خرید آنلاین از کتابگاه: https://b2n.ir/90815 🌷کانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری: https://eitaa.com/adab89
خرید آنلاین کتاب الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال از کتابگاه: https://b2n.ir/90815 🌷 کتابشناسی الغلو را درکانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری مطالعه بفرمایید: https://eitaa.com/adab89
مجله فهم نص (ویژه مطالعات ادبیات عربی و فهم دین) در هر شماره به زندگینامه و تلاش های علمی ادیبان می پردازد. در سومین شماره همت بر آن داشته تا از تلاش های علمی آیت الله حجت خراسانی ادیب شهیر حوزه علمیه مشهد سخن بگوید. لذا از تمامی شاگردان و مطلعین از فعالیت های ادبی استاد حجت خراسانی در خواست می شود که خاطرات، تقریرها از مسائل ادبی و کتابشناسی آثار استاد را به آدرس ذیل ارسال بفرمایند: s.morteza.hk@gmail.com 🌷کانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری: https://eitaa.com/adab89
هدایت شده از کتابگاه| arabadib.ir
✅ سیزدهمین نمایشگاه بزرگ 🔶با حضور فعال 📅 شنبه 29 مهر لغایت پنجشنبه 4 آبان ⏰ از ساعت 10:00 تا 20:00 🏬 محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی سالن پروین اعتصمامی بانمایندگی @ketabeadib
کتاب تشنه دانش را اولین بار وقتی دیدم که در حوزه علمیه وارد حجره ای یکی از دوستان شدم دیدم کتابی به نام تشنه دانش خریده و از تهیه این کتاب خوشحال است چاپ اول این کتاب بود با جلدی سبز و تصویری از یکی از علما که در نگاه او نشناختم وقتی دقت کردم دیدم زیر عنوان کتاب عبارتی چنین درج شده راهنمای دانش پژوهی براساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی، ای بابا این که تصویری از حضرت علامه خودمونه ولی به خودم حق دادم که علامه را بدون عینک و با تصویری غیر از تصویر معروفش نشناسم...بگذریم در حجره دوستم نشستم و شروع کردم به مطالعه کتاب، به قول سعدی، دامن از دست برفت و تا به خود آمدم دیدم که شصت صفحه از کتاب را مطالعه کرده ام و دوستم را دیدم که نگاهی خاص به من و کتاب دارد و قتی چشم در چشمش شدم به زبون آمد و گفت داداش کتاب می خوای با این شوق بخونی برو بخر.... دیدم انصافا راست میگه کتاب را تحویلش دادم و او نیز مشغول مطالعه شد و رفتم به کتابفروشی و تشنه دانش را تهیه کردم، حقا کتابی خواندنی است به عموم دوست داران علم به ویژه طلاب علوم دینی توصیه می کنم این کتاب را بخوانند، بعد توانستم با نویسنده تماس بگیرم و از او بابت تلاشی که کرده، تشکر کنم. 🌷کانال پژوهشكده ادیب فقه جواهری: https://eitaa.com/adab89
هدایت شده از حسینی کمال آبادی
از «منطق استدلال» تا «منطق استظهار» یکی از مهارت هایی که ذهن های قویم و استوار دارند، عدم توجه به احتمال های بعید است. احتمال هایی که صرفا یک احتمال، بدون خاستگاهی صحیح است. این مهارت را دانش پژوهان دروس خارج باید از فقیهان فرا بگیرند تا در فهم روایات و متون علمی احتمال هایی را طرح نکنند که غیر از اتلاف وقت هیچ ثمره علمی بر آن مترتب نیست. حضرت استادم آیت الله علیدوست برای آموزش این مهم همیشه تکه کلامی جالب داشتند و آن اینکه در جواب طرح احتمال هایی آنچنان می فرمودند: «احتمال، بی عار است!!» مراد ایشان این بود که احتمال از ورود به هر جا ابایی ندارد هر چند مکانتی در آن ورود نداشته باشد، باز به این کار ناشایست تن در می دهد، این شما هستید که در مقام فهم و فکر باید به احتمال های معقول و با پشتوانه اجازه ورود به صحنه استنباط را بدهید تا پرداخت بدان ارزش علمی داشته باشد. یک تکه عبارت بود اما دریایی از تعلیم و مهارت افزایی با خود داشت. «اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال» قاعده ای معروف است و شاید این قاعده برخی را بر آن می دارد که با طرح هر احتمالی، توقع زمین خوردن هر استدلالی را داشته باشند، ولی دانستنی است که این قاعده در باب برهان در مباحث عقلی کاربست دارد، در آنجا است که جهت قضیه باید ضرورت باشد و هر آنچه جهت قضیه را به امکان بتواند تبدیل کند، استدلال را با مشکل مواجه می کند، اما در باب استنباط و فهم آیات و روایات و متون نباید به هر احتمالی تن در داد و به صرف آنکه یک احتمال است، احتمال هایی که منشأ در عبارت... دارند، ارزش ارزیابی را دارند. در کنار قاعده «اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال» باید گفت: «بعض المحتملات عارٌ» و هر یک را در باب خود به کاربست. نگارنده در یادداشت «پوشش های پست رفت» به این مسأله از زاویه ای دیگر نگریسته بود که ذکر آن در این یادداشت نیز مناسبت دارد: « برخی ذهن‌ها، به بهانه پیشرفت به هر رطب و یابسی تن در می‌دهند، هم‌درسی داشتم که علاقمند به نقل وقایعی غریب بود که در قوطی هیچ عطاری پیدا نمی‌شود و سندی هم ندارد و فایده‌ای هم بر آن مترتب نبود. باری نصیحتش کردم که عمر گرانمایه را خرج این امور نکند، در پاسخم گفت: باید سراغ مطالبی رفت که تا کنون انگشت اشاره‌ای سمت آن نرفته است تا به پیشرفت رسید، بدو گفتم: برخی جاها که انگشت اشاره و عمر دانشمندان به سمت آن نرفته به علّت بی‌ارزشی و اباطیل بود آنها است نه کشفی نو از جهان دانش» (نگارنده، پوشش های پس رفت) مرحوم شیخ انصاری ره در مبحث شروط صحت شرط از کتاب مکاسب می فرماید: درج قیود در موضوع برای خارج کردن اعمالی که اساسا هیچ عاقلی مرتکب آن نمی شود و حکم بعدم جواز آن اعمال، از شأن فقیهان به دور است (ج4 ص 305، مکاسب با حاشیه مرحوم پایانی) وی بر این اساس فهم کلام علامه و دیگران فقیهان را به سمت و سوی دیگر می برد (همان). به قدری که کتاب های فقهی و اصولی از قاعده «اذا جاء الاحتمال ...» پر است نمی دانم ارباب معقول بدین پایه از آن بهره برده اند یا خیر؟! شایسته است که به این قواعد و ضوابط کاربست آن در علوم منقول توجه ای دوباره شود از معدود افرادی که به این مساله به اندازه دو خط پرداخته مرحوم شیخ جواد طارمی در حاشیه بر قوانین اصول است: «ان هذا الاحتمال لا يضرّ لان الاحتمال انما يضرّ فى استدلالات ارباب المعقول حيث قالوا اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال و لا يضر فى استدلالات الاصوليين و الفقهاء » (ج2، ص7). و صاحب بدایة الوصول نیز اشاره ای به پیشنهادی بسیار مختصر دارد و آن -به بیان و پردازش این قلم-ا ینکه در علوم منقول، هنگامی از احتمال و مخل بودن آن در استدلال سخن می گوییم، مراد اجمال است، یعنی باید چیزی باشد که با ظهور جمله درگیر شود و ظهور زدایی کند و آن را به عرصه اجمال بکشاند و این در توان هر احتمالی نیست. (ر.ک: شیخ محمد طاهر آل راضی، بدایة الوصول فی شرح کفایة الاصول، ج 2، ص7). نگارنده بر آن است که به تغییر معنایی در قاعده «إذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال» نیازی نیست بلکه کافی است آن را به گستره ای که بدان تعلق دارد وانهیم و از قاعده «کل ما یضرّ بالظهور یوجب الاجمال» و مانند آن استفاده کنیم، البته در مکتب فکری اطمینان، ظهور جای خود را به اطمینان می دهد و از «کل ما یضرّ بالاطمئنان یوجب الاجمال» در گستره فهم متون سخن می گوییم و در نتیجه در محتمل ها، توانی خاص باید باشد، تا در صحنه استنباط اثر گذار شود. سید مرتضی حسینی کمال آبادی پژوهشکده ادیب فقه جواهری 28/7/1398ش= 20/2/1441ق https://eitaa.com/hkamal
هدایت شده از حسینی کمال آبادی
❄️ سخن روز ✅ آقایان باید در هر قدمی که برای تحصیل برمیدارید،اگر نگویم دو قدم، لااقل یک قدم در تهذیب بردارید. تمام رؤسای مذاهب باطله، عالم بوده اند، ولی مهذب نبوده اند. امام خمینی (ره)  🔰 @hkamal