eitaa logo
انقلاب علمی
1.5هزار دنبال‌کننده
123 عکس
36 ویدیو
8 فایل
🔸️نو آوری در علوم قرآنی 🔸️تولیدات دانش بنیان بر مبنای قرآن راه ارتباطی ما @hora1366
مشاهده در ایتا
دانلود
👈❓ادبیات؛ مفاهیم ذهنی؟ یا اوصاف خارجی ؟ ▫قواعدی که در ادبیات به کار می روند، چه سنخی از قواعد هستند؟ ▫چگونه پیدا می شودند؟ ▫ذهن ادیب از چه راهی با آن ها آشنا می گردد؟ ▫چگونه ادیب پی می برد که مثلا جار و مجرور نیاز به متعلق دارد؟ ⬅ آیا آنچه ادیبان ذکر می نمایند همچون مفهوم «کلیت»، وصف مفاهیم ذهنی اند، یا مانند مفهوم «علیت»، اوصاف و ویژگی اشیاء خارجی را بیان می کنند یا اینکه این قواعد هیچ ربطی به واقعیات و امور عینی نداشته و صرفا حاکی از احساسات درونی و اعتبارات ادیب و یا طرز تلقی او نسبت به یک استعمال هستند؟ 🆔 @adabiatfeghahat_ir
❗❗ تو نمی توانی در ادبیات نظر بدهی❗❗ 🔸 بسیاری از کلماتی که بشر وضع می نماید، برای معانی است که در خارج وجود دارد. مثلا علم لغت اینگونه است؛ کلماتی که لغوی آن را معنا می کند دارای واقعیت خارج هستند و می توان از آن نیز استفاده نمود. مانند اینکه لفظ اسد به معنای شیر است و در خارج نیز شیر وجود دارد و می توان با رجوع به آن به معنای واقعی شیر نیز پی برد. بنابراین لغوی نمی تواند ادعا نماید که معانی لغوی اعتباری هستند و کسی نمی تواند درباره آن اظهار نظر نماید. 🆔 @adabiatfeghahat_ir
انقلاب علمی
❗❗ تو نمی توانی در ادبیات نظر بدهی❗❗ 🔸 بسیاری از کلماتی که بشر وضع می نماید، برای معانی است که در
▫مثلا حقیقت فعل، فاعل، مفعول و مانند آن، آیا در خارج وجود ندارد؟❓ ▫ آیا فعل،فاعل و مفعول که ادیب و اهل لسان آن را به کار می برد، چیزی غیر از آن خارج است یا برای حکایت همان واقع خارجی آمده است؟❓ 👈 شما در خارج مشاهده می کنید که زید بکر را می زند؛ که دارای و یک است، یک فعل نیز بین این ها وجود دارد. همینها نیز در لفظ ظاهر می شود. ⬅ لفظ نمی تواند حیثیت صدوری و وقوعی فعل را تغییر دهد. 🔸 در واقع اعتبار ادیب و اهل لسان چنین توانایی را ندارد. در غیر این صورت اصلا با که حکایت از واقع خارجی است مخالفت نموده اند. 🆔 @adabiatfeghahat_ir
🔸قواعد ادبیات عمومی است و در انحصار ادیبان نیست. ▫عمومیت قواعد ادبیات به این معنا است که عرف عام و حتی عرف فارس زبان نیز می توانند قواعد ادبیات را بشناسند. 🆔 @adabiatfeghahat_ir
⬅ ادبيات عمومی است یا خصوصی؟؟؟ ▫مقصود این نیست که تمام ادبیات خلاصه در عرف عام می شود؛ بلکه می گوییم عرف عام و فهمی که از ادبیات در میان اهل لسان وجود دارد دارای ظرفیت ویژه ای است که حتما باید از آن استفاده شود. چنانچه فهم عرف دارای ضوابط و شرایطی است که باید آن را رعایت کرد. 🆔 @adabiatfeghahat_ir
⭕ ظرفیت عرف فارس زبان به حدی است که می توان از آن در تمامی قواعد ادبی به عنوان یکی از ابزارهای استنباط قاعده استفاده کرد. ❓❓آیا عرف عام شامل خود ما نیز می شود؟ 🆔 @adabiatfeghahat_ir
⃣ ادبیات، علم زیر بنایی علوم حوزوی است. ▫فلسفه و عرفان و اخلاق و فقه و تفسیر و دیگر علوم حوزوی متوقف بر ادبیات است. ⬅ شناخت معانی لغویه و قواعد ادبیه قرآن متوقف بر ادبیات است. ▫ادبیات علمی است که اگر خوب خوانده شود، دانش پژوه می تواند مسائل علمی علوم روز و بلکه فراتر از آن را از قرآن و روایات استنباط نماید. مسایل علم شیمی، فیزیک، پزشکی و .... ❓❗❓اما چه ادبیاتی؟❓❗❓ 🆔 @adabiatfeghahat_ir
▫آیا این ادبیات می تواند مسائل علمی روز پزشکی، فیزیک و شیمی را حل کند؟ ❓قرنها است علما می گویند که در قرآن علم اول و اخر وجود دارد، پس چرا فقط ادعای آن مطرح می شود؟ ❓چرا نظامهای آموزشی نتوانستند این علم ها را از قرآن استنباط کنند؟ 🔴 برای توجیه این ناتوانی ناچارند بگویند که مقصود از ، ام الکتاب است که دسترسی به ان کار نیست! ⬅ نخیر همین ظاهری همه علوم را می گوید؛ لکن مشکل چیر دیگری است. 🆔 @adabiatfeghahat_ir
❓مشکل چیست؟❓ ⬅ و را باید بروز کرد. از مهمترین این ابزارها ادبیات است. ادبیات باید چند مرحله را طی کند تا بروز شود؛ ۱-اجتهادی، ۲-علمی. ⭕ نظامهای آموزشی هنوز در مرحله ادبیات تقلیدی هستند. معلوم است که نمیتوان با این ادبیات تقلیدی 1200 سال پیش قرآن را بروز کرد. ▫موسسه ادبیات و فقاهت به عنوان تنها مجموعه ای است که مرحله ادبیات اجتهادی و علمی را تدوین نموده است. 🆔 @adabiatfeghahat_ir
قرآن بیان گر هر چیزی است، "تبیانا لکل شی"[] است. ❓❓این مسایل را چگونه بیان کرده است؟❓❓ ▫اگر قرآن پزشکی دارد، باید اینگونه مسایل را بتواند استنباط نماید. ، ادبیاتی است که به ما راز و رمز الفاظ قرآن را در بیان مسایل پزشکی آموزش می دهد. همه این مسایل در قرآن به وضوح آمده است؛ اما نیازمند ابزار استنباطی ادبی است. 🔸قرآن حتی بیان می کند که خود چگونه در بدن ایجاد می شود؛ و تا چند مرحله قبل از تشکیل آن را بیان می کند. ⃣ چه پیوندی بین ویتامین دی و کلسیم وجود دارد و در قرآن بیان شده است. ⃣ چه عاملی موجب و ویتامین دی می شود و در قرآن بیان شده است. ⃣ اینکه کدام آیه و کدام لفظ قرآن بر این مطالب دلالت دارد را باید در پزشکی قرآن آموخت. (📚مجموعه اصول پزشکی قرآن، مجلد "" 👤تالیف؛ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جمالی) واحد پزشکی موسسه ادبیات و فقاهت 🆔 @physician_af 🆔 @adabiatfeghahat_ir
⚫️قرآن در بین تمامی مکاتب پزشکی کنونی و گذشته مهجور است. ... در حالی که هیچ مکتبی ادعای "تبیانا لکل شی" سر نداده است؛ و فقط پزشکی قران این ادعا را دارد. ▫️با این سرمایه علمی و ظرفیت عظیمی که در قرآن و ابزار فهم آن یعنی ادبیات است آیا هنوز باید ادبیات را به "اعراب رفع و نصب و جر و جزم" خلاصه کرد؟ 🔴 را می توان از قرآن استنباط کرد؛ و راهی جز بهره مندی از ادبیات که راه فهم و زبان قرآن است نداریم. ؛ادبیات ◽️ویتامین ها و عناصر همچون کلسیم در علم شیمی مورد بحث قرار میگیرد، اما با ابزار آزمایش. 💠 قرآن تا اعماق این مسایل را می گوید اما با ابزار ادبیات. واحد پزشکی موسسه ادبیات و فقاهت 🆔 @physician_af 🆔 @adabiatfeghahat_ir
سلام یک سوال «مطلع الفجر خیر وقت للقرائت» خیر وقت اینجا ترکیب اضافی است یا وصفی؟❓ اساتید میفرمودن در ترکیبات اگر دو شیئی که به هم نسبت داده میشن به یک شی واحد در عالم خارج اشاره کنند، ترکیب وصفی هستند. مثل گل زیبا که دقیقا مصداق مشخصی دارد، یعنی گل یک چیز نیست و زیبا یک چیز دیگر بلکه هر دو به یک شی اشاره دارند. اما در ترکیب اضافی دو شیء واقعی داریم مثلا در ترکیب «کتاب علی» کتاب یک چیز است و علی یک چیز دیگر؛ سوال اینجاست: اگر ترکیب وصفی را مقلوب (برعکس) کنیم و آندو را به هم ارتباط دهیم، مثل «زیبا گل» آن وقت این تفاوت ارائه شده بین ترکیب وصفی و اضافی به هم نمیخورد؟ چطوری بفهمیم «زیبا گل» چه نوع ترکیب اضافی است؟ مالکیت، ظرفیت یا جنسیت؟ 🆔 @adabiatfeghahat_ir