هدایت شده از فلسفه قرآنی "مصطفی جمالی"
🔴تعارض بین ادبیات و فلسفه از کجا نشأت می گیرد؟❓❓❓❗️
💡در ادبیات مکاتب مختلفی تا کنون وجود داشته است. اگر ادبیات را به معنای آنچه لغویین و صرفیین و نحویین گفته اند خلاصه کنیم، در این صورت موارد زیادی به تعارض بر می خوریم...
❇️این تعارض بین ادیبان و فیلسوفان هم مبنایی و روشی است و هم در مسایل و قواعد آن است...
🔸تعارض مبنایی در این است که فلسفه درباره وجود سخن می گوید اما ادیب درباره سماع که امری اعتباری است و در اختیار اهل لسان است. بنابراین مهمترین عامل تعارض نگاه اعتباری به ادبیات است...
⬅️قول صحیح آن است که روش شناسی ادبیات و فلسفه اگر به صورت صحیح تدوین شود با هم تعارض نخواهند داشت...
🔹در واقع ادیب و فیلسوف هر کدام بخشی از معانی را گفته اند و اصولا نباید با هم متعارض باشندو مواردی که وجود دارد به علت عدم تدوین نظام جامع در استنباط ادبیات است....
🔰 مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "فلسفه قرآن"
🆔 @philosophy_af
🔵 آیاتی از قرآن که دلالت بر #فطری بودن ادبیات دارد :
" الرحمن* خلق الانسان* علمه البیان*. "
🔷 این آیات دلالت دارد که علم ادبیات همزاد با خلقت انسان است.
🔹 " #بیان " یعنی ادراک معانی و خداوند این ویژگی را به انسان از همان ابتدای خلقتش داده است.
✔️ بنابراین #علم_صرف_و_نحو_و_بلاغت در ادبیات چون درباره معانی سخن می گوید ، درک آن معانی برای انسان ، فطری است.
🔴 درباره نفس الفاظ و #ساختارهای_ادبی نیز بحثی وجود دارد که نیاز به تفصیل دارد .
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت"
🆔 @adabiatfeghahat_ir
هدایت شده از پزشکیِ قرآن "مصطفی جمالی"
🌑 آیا قران درباره #مزاج های چهارگانه ( #دم_و_سودا_و_صفرا_و_بلغم ) سخن گفته است ❓⁉️
🔺 خیر . در قرآن الفاظ این مزاجها حتی یکبار هم به کار نرفته است.
🌗 سوال : در روایات چطور ❓⁉️
🔺در روایات عناویت این مزاجهای چهار گانه به کار رفته است.
🌖 سوال : چگونه باید بین روش #پزشکی_قرآن با روایات و #طب_سنتی جمع کرد؟
آیا #مزاج درست است یا خیر ؟ در ادامه به پاسخ این سوال می پردازیم .
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "پزشکی قرآن"
🆔 @physician_af
🔸فقه؛
معنای مصطلح و مشهور، احکام خداوند متعال در ابواب شصت و چند گانه مشهور در لسان فقهاء مثل؛ صلاة، صوم، زكاة، خمس، حج، بيع، ارث و ...
🔻معنای قرآنی؛ احکام و برنامه های خداوند متعال در تمامی شؤون مورد نیاز بشر برای رسیدن به سعادت؛
🔹لازم به ذکر است از این نیاز های مذکور به تمدن اسلامی نیز تعبیر می شود. کما اینکه در لسان مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای نیز این واژه کلیدی را شنیده اید....
◀️نتیجه:
💡طبق معنای دوم قرآن که وسیله نجات امت است باید برنامه های خداوند در زمینه #پزشکی، #فیزیک، #شیمی، #شهر_سازی، #کشاورزی، #شناخت_جهان_آفرینش، #فلسفه، #جغرافیا، #مدیریت، #سیاست، #حقوق، #فیزیولوژی، #جامعه_شناسی، #روان_شناسی، #عرفان، #هنر و سایر مولفه هایی که نقش اساسی در هدایت و سعادت بشر دارند را ارائه کرده باشد...
❇️و عالم دین که به تعبیر قرآن «فقیه» است؛ «لیتفقّهوا فی الدّین» باید با کسب ابزار فهم قرآن برنامه های مذکور را استخراج کند ...
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت "
🆔 @adabiatfeghahat_ir
📚📚📚 معرفی کتاب #مکتب_ادبی_فقها ( #علامه_طباطبایی رحمه الله تعالی علیه) جلد ۵
🔺 این کتاب دیدگاه های #علامه_طباطبایی رحمه الله تعالی علیه در مسائل مختلف ادبی در کتاب #المیزان و دیگر کتب ایشان را جمع آوری و بررسی نموده است.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت"
🆔 @adabiatfeghahat_ir
انقلاب علمی
📚📚📚 معرفی کتاب #مکتب_ادبی_فقها ( #علامه_طباطبایی رحمه الله تعالی علیه) جلد ۵ 🔺 این کتاب دیدگاه ها
🔵 به عنوان نمونه: 👇👇👇
ایشان درباره معنای "أم منقطعه" می فرمایند:
«الخلاف فی أم المنقطعة معروفٌ و الحق إنّ أم، لإفادة التّردید و إنّ الدلالة علی معنی الإضراب من حیث انطباق معنی الإضراب علی المورد، لا أنها دلالةٌ وضعیةٌ».
#المیزان ج٢ ص١٥٨.
🔷 بنابراین "#أم" در نظر ایشان به معنای تردید است نه اضراب.
🔻این در حالی است که #ابن_هشام در #مغنی_الأدیب میگوید:
«و معنی أم المنقطعة الذی لا یفارقها الاضراب ثمّ تارة تکون له مجردة ...»
📋 نتیجه:
مرحوم علامه طباطبایی در بسیاری از مسائل ادبی به صورت اجتهادی عمل کرده اند؛
که ما نیز می توانیم با استخراج مبانی و اصولی که ایشان در ادبیات داشته اند، شیوه اجتهادی را در ادبیات پایه ریزی نماییم.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و فقاهت"
🆔 @adabiatfeghahat_ir
انقلاب علمی
🌑 آیا قران درباره #مزاج های چهارگانه ( #دم_و_سودا_و_صفرا_و_بلغم ) سخن گفته است ❓⁉️ 🔺 خیر . در قرآن
👈 #قرآن_و_طب_سنتی 👉
💎 #مزاج، مشترک بین جماد، گیاه، حیوان و انسان است.
بنابراین #پزشکی_سنتی در واقع انسان را تا حد جماد نیز پایین می آورد.
💡قرآن می فرماید: انسان از آب و خاک آفریده شد، لکن به آن روح دمیده شده است.
✔️ در واقع آب و خاک روح دار شده است، آن هم روح انسان که الهی است.
📋 #طب_سنتی، قرآن را تا «خلقناکم من طین» معنا می کند، اما #طب_قرآنی ادامه آیه را نیز داخل در طب می داند «فاذا سویته و نفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین».
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "پزشکی قرآن"
🆔 @physician_af
انقلاب علمی
👈 #قرآن_و_طب_سنتی 👉 💎 #مزاج، مشترک بین جماد، گیاه، حیوان و انسان است. بنابراین
📚📚📚 #روایات_معصومین را به چند صورت حمل می نماییم : 👇👇👇
👈 ۱. مردم معمولا به دستورات پزشکی قرآن عمل نمی کردند و به آن مرحله، به طور عموم نرسیده بودند؛ برخلاف #مزاج_شناسی که بیشتر درباره خوردنیها و مسائل مادی است.
لذا معصوم نیز این شیوه را گاه بیان کرده است، در حالی که اصل درمان چیز دیگری است.
لذا اکثرا به آن روش پزشکی را بیان داشته اند.
💡چنانچه امروزه نیز مشاهده می کنیم که حتی بسیاری از #علما نیز، فقط تمسک به دسته ای از روایات می کنند که حاوی مسائل مادی است.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "پزشکی قرآن"
🆔 @physician_af
انقلاب علمی
📚📚📚 #روایات_معصومین را به چند صورت حمل می نماییم : 👇👇👇 👈 ۱. مردم معمولا به دستورات پزشکی قرآن عمل ن
👈 ۲. اصل #مزاج درست است و جای شک در آن نیست؛ سخن درباره حقیقت پزشکی و درجات آن است.
کسی که دارای مقام حیوانی یا گیاهی و جمادی است، از طریق #مزاج_شناسی درمان می شود.
💡چنانچه #سلول نیز حقیقت دارد و #پزشکی_مدرن بر اساس آن درمان می کند.
بنابراین مزاج و سلول هر دو وجودخارجی دارند؛ لکن سخن درباره #پزشکی_انسان است .
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "پزشکی قرآن"
🆔 @physician_af
انقلاب علمی
👈 ۲. اصل #مزاج درست است و جای شک در آن نیست؛ سخن درباره حقیقت پزشکی و درجات آن است. کسی که دار
👈 ۳. چنانچه گفته شد #مزاج داخل در «خلقناکم من طین» است که قرآن نیز آن را می گوید، لکن سخن در ادامه آیه است «فاذا سویته و نفخت فیه من روحی»؛
#معصوم نیز هر دو بخش را فرموده است، یعنی خلقت از آب، خاک (مزاج) و مسائل نفسانی.
🔻لکن أطبّءا و مردم معمولا، هم در قرآن و هم در روایات نگاه تک بعدی و مادی (و مزاجی) دارند.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "پزشکی قرآن"
🆔 @physician_af
💐 معرفی #طب_قرآنی 💐
آیا طبی که امروزه ادعا می شود طب قرآنی است، درست است⁉️
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "پزشکی قرآن"
🆔 @physician_af
#نائب_فاعل 👇👇👇
🔵 دیدگاه #ادیبان درباره نائب فاعل آیا صحیح است❓
🔺ایشان بر این عقیده اند که در #فعل_مجهول ، #مفعول جانشین فاعل شده و نیابت از آن کرده است.
مثلا در "ضرب زید بکرا"، فاعل را حذف نموده و بکر را جانشین آن می نماییم.
🔷 همچنین درباره فعل مجهول بر این عقیده اند که فعل مجهول از معلوم گرفته شده است.
⃣ مرکز علمی آموزشی ادبیات و فقاهت
🆔 @ESC_af
🔰 واحد "ادبیات و قرآن"
🆔 @adabiatfeghahat_ir