eitaa logo
شناخت ادیان_عباس مریدی✍️
3.7هزار دنبال‌کننده
283 عکس
82 ویدیو
82 فایل
1️⃣شناخت ادیان جهان🌏 2️⃣ اثبات حقانیت اسلام🔥 3️⃣بررسی و نقد ادیان موجود❌ 🎓دانش آموخته موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم المقدسه خادم کانال جهت سوالات شما عزیزان @najaf_110 ادمین کانال جهت تبلیغ و تبادل @adiann12
مشاهده در ایتا
دانلود
🟥 ایران 🇮🇷 🔰 ایران با نام رسمی جمهوری اسلامی ایران، کشوری در غرب آسیا است. 🔰 این کشور از غرب با ترکیه و عراق، از شمال غربی با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از شمال با دریای خزر و ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان، و از جنوب با دریای عمان و خلیج فارس هم‌مرز است. 🔰 ایران با دارا بودن پهناوری به مساحت ۱٫۶۴ میلیون کیلومتر مربع، هفدهمین کشور پهناور جهان است، و با جمعیت تخمینی ۸۶٫۸ میلیون نفری، در رتبهٔ هفدهم کشورها با بیشترین جمعیت، قرار می‌گیرد. 🔰 ایران در تقسیمات کشوری به ۳۱ استان، تقسیم می‌شود.  🔰 زبان رسمی کشور ایران، فارسی است.  🔰 تاریخ و تمدن ایران از اقوام بسیار کهنی است که قدمت آن را تا ۱۰ هزار سال پیش از میلاد هم تخمین زده‌اند 🔰 ایران به همراه کشور هند بخش شرقی اقوام هندواروپایی (آریایی) را تشکیل می‌دهد که به آن‌ها اقوام «هندوایرانی» هم می‌گویند. 🔰 اقوام هندوایرانی خدایانی مختص به خود داشتند که آنها را پرستیده و برای آنها نام ویژه‌ای قرار می‌دادند. رد پای این دیانت ابتدایی را در وداها (کتب مقدس هندویی) و اوستا (متون مقدس زرتشتی) می‌توان مشاهده کرد، که تفصیل آن خواهد آمد. مانند : میترا، وارونا، سوما و ... هر کدام از این کشورها خاستگاه یک یا چند دین شرقی هستند. اما غیر از این ممالک، از برخی کشورهایی دیگر نیز نام خواهیم برد. برای مثال آیین بودا پس از اینکه در هند متولد شد و تکامل یافت به کشورهای چین، ژاپن، کره شمالی و جنوبی، تبت، مغولستان و ... نیز منتقل شد و طرفداران بی‌شماری در این کشورها بدست آورد.
ان‌شاءالله از هفته بعد به معرفی اجمالی ادیان شرقی خواهیم پرداخت... با همراه باشید ...
بحث از ادیان ابتدایی🛐 🌐 عناصر مشترک در ادیان ابتدایی 🌐 ✅ دین شناسان و پژوهشگران عرصه ادیان برای ادیان ابتدایی تعدادی عنصر مشترک یافته‌اند. به عبارت دیگر ادیان ابتدایی ویژگی‌هایی عمومی دارند که در همه این ادیان مشاهده می‌شود. 🔹گفته می‌شود اصل این اندیشه‌ها و اعمال با وجود تفاوت‌های خاص، میان این اقوام مشترک است. ❇️ این ویژگی‌های ادیان ابتدایی عبارتند از : 1⃣0⃣ مانا 2⃣0⃣ سحر و جادو 3⃣0⃣ آنیمیسم 4⃣0⃣ شمنیسم 5⃣0⃣ تابو 6⃣0⃣ تطهیر و کفاره 7⃣0⃣ توتم پرستی 8⃣0⃣ فتیش پرستی 9⃣0⃣ پرستش مظاهر طبیعت 0⃣1⃣ آیین قربانی 1⃣1⃣ پرستش ارواح نیاکان 2⃣1⃣ زبان اسطوره ⛔️ برخی ویژگی‌های ادیان ابتدایی (مانند قربانی کردن، احترام به اموات و سحر) به نوعی در ادیان توحیدی نیز دیده می‌شود که البته در منشا و هدف و چگونگی اجرای آن، میان ادیان ابتدایی و توحیدی، تفاوت بسیار وجود دارد. 🔹امروز به چهار مورد ابتدایی خواهیم پرداخت و در هفته‌های آینده به دیگر موارد اشاره خواهیم کرد. ادامه دارد.. https://eitaa.com/adyan_zendeh
1⃣ مانا (Mana) 🔹 مانا نیرویی مخفی یا سری است که ساکت، آرام و نامرئی، در اشیا و اشخاصی عمل می‌کند که به گونه‌ای دارای قدرت تاثیر یا اهمیت اجتماعی ویژه هستند. 🔸 واژه مانا برگرفته از واژه محلی «ملانزیایی» (مجمع الجزایری در اقیانوس آرام در شمال شرقی استرالیا) است که باستان شناسان آن را از اقوام آن جزایر گرفته در معنای علمی به کار برده‌اند. 🔹 به طور کلی، همه اقوام بدوی بر این باورند که قدرت مرموزی در هر شیء وجود دارد که نیرویی فراطبیعی است؛ آن‌چنان که خود به خود فعالیت می‌کند و مافوق نیروی حیاتی موجود در اشیاست و از سوی اشخاص معین، به موجودات زنده یا غیر زنده انتقال می‌یابد. 🔸 این نیرو را می‌توان از اشیای جامد به افراد جاندار منتقل کرد یا از شخص به شخص دیگر و یا از اشخاص به اشیا جامد بازگرداند. 🔹 به نظر این اقوام، رئیس قبیله و گونه‌های مهم حیوانات گیاهان و سنگ‌ها این نیرو را در خود دارند. 🔸 نیروی رمزی و جادویی مانا را می‌توان به صورت مثبت یا منفی به کار برد. برای نمونه معتقد بودند که این نیرو را می‌توان به ابزار شکار یا کشاورزی منتقل کرد تا در موفقیت شکارچی یا کشاورز موثر باشد. همچنین اشیایی که نیروی مانا به آن داده شده، به انسان کمک می‌کند تا از خطر نیروها و ارواح شریر در امان باشد. 🔹 باید به این نکته توجه کرد که مانا یک نیرو است و نه یک روح، بنابراین شخصیت ندارد و نمی‌توان با آن به صورت یک شخص برخورد کرد. ادامه دارد..✍
مانا✍ 🔹 باید به این نکته توجه کرد که مانا یک نیرو است و نه یک روح، بنابراین شخصیت ندارد و نمی‌توان با آن به صورت یک شخص برخورد کرد. 🔸 از نظر امیل دورکیم،جامعه‌شناس فرانسوی، شکل مادی مانا توتم است. (توضیح توتم در هفته‌های آینده خواهد آمد) 🔹 توجه به مانا بسیار اهمیت داشته و در آن دوران مردم می‌کوشیدند آن نیرو را در خود افزایش دهند. 🔸 میان مانا و آنیمیسم رابطه نزدیک وجود دارد ولی با هم متفاوتند. (درباره آنیمیسم در ادامه بحث خواهد شد) اگر نیروهای مذکور شخص‌اند، آنیمیسم است و اگر شخصیت ندارند و تنها یک نیروی مبهم‌اند ماناست. انسان بدوی برای به کار گرفتن نیروی اول، یعنی آنیمیسم، پرستش را برگزید و با جادو نیروی دوم، یعنی مانا، را به استخدام خود درآورد. البته این بشر بدوی، جسم اشیا را نمی‌پرستید بلکه بیشتر روح نهفته آن را می‌پرستید. 🔹 شاید اعتقاد به مانا در جوامع بدوی، اعتقادی پیش پا افتاده و خنده‌دار به نظر برسد؛ اما جالب است بدانید که امروزه هم روی چنین مسائلی به صورت جدی کار می‌شود و درباره موضوعاتی مانند ناخودآگاه و خودآگاه و مدیتیشن و تقویت نیروی ایمان و انرژی‌های بدن، مطالعه و تحقیق می‌شود. 🔸 مانا، توتم و سحر و جادو، در عین حال که با هم متفاوت‌اند، سه مقوله کاملاً مرتبط به هم هستند.
2⃣ سحر و جادو (Magic) 🔵 سحر در لغت به معنای نیرنگ، چشم‌بندی و اظهار باطل در چهره حق است. 🔴 این‌که دقیقاً چه زمانی سحر رواج یافته و نخستین بار چه کسی سحر کرد، مشخص نیست؛ ولی روشن است که در میان انسان‌های بدوی، این برنامه وجود داشته است 🔵 سحر را کاری دانسته‌اند که آدمی با دمیدن و تکرار برخی کلمات یا انجام برخی کارها، نیروی قوی جهان را به نفع خود تسخیر می‌کند. 🔴 آنچه در میان همه تعریف‌ها مشترک است، پنهان و غیر متعارف بودن و بهره‌مندی از اذکار و اوراد و ادعیه است که سحر را از دیگر کارها متمایز می‌کند. 🔵 در واقع سحر از جهتی با مانا ارتباط دارد؛ چرا که از سویی مانا به معنای اعتقاد به وجود نیرویی نامرئی و ساکن در اشیاست و از سوی دیگر سحر و جادو نیز راه و رسم به کارگیری این نیرو به سود شخص است. 🔴 برخی نویسندگان سه شیوه سحر و جادو را بیان کرده‌اند : ۱. فتیشیسم ۲. شمنیسم: مراد از آن تصرف در قوای روحی و غیبی جهان است. ۳. سحر عوامانه که فقط در دست کاهن یا ساحر نیست، بلکه همه افراد قبیله و گروه می‌توانند این کار را انجام دهند و به کمک صاحبان ارواح غیبی و فتیش یا شمن‌ها یا بدون آنها، موفق به سحر می‌شوند و به خیال خود از ضررها و بدی‌های ارواح موذی جلوگیری می‌کنند یا ارواح مفید را به نفع خود به کار می‌گمارند. 🔵 ساحران گاهی افراد عادی بودند و گاهی کاهنان و شخصیت‌های مهم و خاص. 🔴 سحر گاهی جنبه عمومی داشت و طی مراسمی انجام می‌شد و گاهی امری شخصی و فردی بود. 🔵 گاهی نیز سحر برای امر طبابت انجام می‌شد و جنبه درمانگری داشت که از آن به شمنیسم یاد می‌شد.
سحر ✍ 🔵 چنان که می‌دانیم اصل وجود سحر و تاثیرات آن انکار نشدنی است؛ اما اینکه واقعاً در دوره‌های ابتدایی بشر چه اذکاری برای انجام سحر می‌خواند و چگونه تاثیرگذاری حروف و کلمات و اعداد برای آنان به اثبات رسیده بود، امری پیچیده است که جای تحقیق و بررسی دارد. 🔴 قرآن و روایات اصل وجود سحر و تاثیرات آن را تایید می‌کند. چنانکه ساحران زمان حضرت موسی(ع) و حضرت سلیمان(ع)، با چیزهایی مانند جیوه و ترکیبات آن، توانستند اشیایی به شکل مار بسازند و به حرکت درآورند. یعنی چیزی را آنگونه نشان دادند که حقیقتاً آن نبود. 🔵 همچنین در روایت‌ها آمده است که هاروت و ماروت، سحر را آموزش دادند تا مردم بتوانند با این دانش به مقابله با ساحران برخیزند. 🔴 کتاب‌های علوم غریبه و علم جفر و غیره نیز در همین راستا بوده است. 🔵 اگر تاثیرات سحر را به اذن الهی بدانیم، مسئله وجود سحر و تاثیرگذاری آن، با نگاه توحیدی تناقض ندارد و در حد یک وسیله تاثیرگذار مانند دیگر اسباب و عوامل عالم است. در غیر این صورت، باورهای ما به شرک آلوده خواهد شد. 🔴 در آیین یهود، به ویژه عرفان کابالا، مباحثی پیچیده درباره سحر و جادو مطرح است و این نشان می‌دهد که در ادیان توحیدی به این مباحث به طور جدی پرداخته شده است. 🔵 آنچه باید با توجه به ارتباط شدید میان دین و جادو بدانیم این است که نباید تصور کنیم که دین، همان جادوست. امیل دورکیم می‌گوید رابطه دین و جادو تباین است؛ یعنی دین جادو نیست و جامعه ابتدایی که جادو می‌کرد، به مرحله تمدن در اموری مانند کشاورزی و حکومت و دین نرسیده بود.
3⃣ آنیمیسم (Animism) 🟡 بشر همواره در پی تحلیل و چرایی گرایش به دین بوده است؛ به ویژه جامعه‌شناسان که در این زمینه پژوهش‌های بسیار انجام داده و دیدگاه‌هایی ارائه کرده‌اند. 🟣 ادوارد تایلور، مردم شناس انگلیسی، معتقد بود که انسان اولیه وقتی خواب می‌دید متوجه شد که هستی دو بعد دارد : بعد جسم و بعد جان، از این رو نتیجه گرفت که انسان‌ها همزاد دارند. 🟡 آنیمیسم از واژه آنیما Anima است که در لغت به معنای نفس یا نفخه حیاتی و جان است و حیوان را «Animal» می‌گویند چون دارای جان و حیات است و هرچه حیات دارد روح دارد. 🟣 آنیمیسم، جاندار انگاری، جان پرستی یا روح پرستی، اعتقادیست که قائل است روح در جنبه‌های گوناگون محیط فعال است. به عبارت دیگر اقوام ابتدایی همه موجودات جهان را زنده و دارای نفوذ یا ارواح می‌پنداشتند. 🟣 در آیین باستان، مسئله روح‌داری مظاهر طبیعت اهمیت فراوان داشت؛ به گونه‌ای که آن را می‌ستودند تا از طبیعت بهره ببرند. برای نمونه زمین، آسمان، اجرام سماوی، آتش و رعد و برق و یا حتی برخی حیوانات و توتم قبیله و جن و شیاطین را می‌پرستیدند. 🟡 جان‌پرستان طبیعت را دارای شعور می‌دانستند و با آن راز و نیاز و برایش قربانی می‌کردند. 🟣 حس پرستش ارواح در میان همه ملت‌های بدوی وجود داشته است. یعنی باور داشتند که تمام موجودات، روحی مخفی دارند؛ به ویژه انسان‌ها که روحشان هنگام خواب از بدن به طور موقت و در لحظه مرگ به طور کامل از بدن جدا می‌شود. 🟡 ارواح در نزد اقوام بدوی، صورت‌ها، احساسات و عواطف و حتی اراده داشتند؛ به گونه‌ای که می‌توان آنها را اداره و راهنمایی کرد.
آنیمیسم ✍ 🟣 اگر ارواح خشمگین شوند بی‌نهایت زیان آور و ضررزننده خواهند بود و برعکس اگر خوشنود شوند مهربانی آن‌ها شامل حال انسان می‌شود. بنابراین باید به آنها توجه کرد. 🟡 نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که آنیمیسم می‌گوید مظاهر طبیعت روح یا ارواح مستقل هستند و با هم اتحاد ندارند. اعتقاد دیگری وجود دارد که می‌گوید همه چیز (سنگ, انسان, آسمان زمین و غیره) خدا هستند و خدا و جهان مانند هم بوده و خدا همه جا را فرا گرفته است. این اعتقاد را پانتئیسم Pantheism می‌گویند و با آنیمیسم متفاوت است. 🟣 نکته مهم این است که تفاوت اعتقاد به آنیمیسم با مانا در این است که آنیمیسم بر خلاف مانا روحی دارای شخصیت و تشخص است. 🟡 انسان‌های بدوی با طبیعت به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا دارای درک و شعور است؛ مثلاً هنگام ساختن خانه بر یک تپه و یا هنگام قطع یک درخت از آن اجازه می‌گیرند، برای آن قربانی می‌دهند و اجازه می‌گیرند تا هر قطعه از درخت را در راه مقاصد نیک مصرف کنند. حتی هنگام شکار یک حیوان ابتدا از او عذرخواهی کرده سپس به جسد او احترام می‌گذارند. 🟣 بررسی یک اشتباه: برخی اعتقاد به بقای روح انسان پس از مرگ، اعتقاد به جن، شیطان و فرشته، توجه مسیحیان به درخت کاج در عید کریسمس و گردیدن مسلمانان به دور خانه کعبه را از بقایای آنیمیسم شمرده‌اند. آشکار است که این امور هیچ ارتباطی با آنیمیسم ندارد. نه مسیحیان برای آن درخت خاص روح و قدرتی قائلند و نه مسلمانان سنگ سیاه درون کعبه را جاندار و دارای قدرت می‌دانند. این‌ها اشیاییست که به صورت نمادین به کار می‌رود.
4⃣ شمنیسم Shamanism 🟢 شمنیسم به معنای دقیق کلمه، پدیده‌های دینی مربوط به سیبری و آسیای مرکزی است که از راه زبان روسی به ما رسیده است. 🟤 شمن در لغت به معنای کسی است که می‌داند و احتمال دارد ریشه سانسکریت داشته باشد. 🟢 شمن به افرادی اطلاق می‌شود که ویژگی‌های مزاجی خاصی دارند و می‌توانند با ارواح شریر ارتباط برقرار کنند و بیماری را از بدن افراد بیمار بیرون آورند. 🟤 باور انسان بدوی این بود که منشا بسیاری از بیماری‌ها ارواح شرورند که در کالبد شخص می‌روند. 🟢 فرق ساحر و شمن : ساحر کسی است که سحر می‌کند ولی لزوماً پزشک نیست. اما شمن افزون بر دانستن سحر، مانند پزشکان قادر به درمان و هدایت روح به دنیای مردگان نیز هست و ممکن است عارف، کاهن و شاعر نیز باشد. 🟤 برخی شمنیسم را شیوه‌ای از سحر می‌دانند و شمن را پزشک یا جادوپزشک می‌نامند. 🟢 شغل شمن این است که خود را آن‌چنان تهییج می‌کند که به شوریده‌حالی و سرمستیِ روح جن زده می‌رسد تا بر برخی ارواح به ویژه ارواح بیماری‌زا و مرگ آور مسلط شود. در این زمان می‌تواند با شیطان زدگی، ارواحی را درون انسان وارد کند یا از کالبد آنان بیرون براند. 🟤 شمن در ارتباط با جهان ارواح به منزله میانجی عمل می‌کند و در حالت وجد، سفرهایی به قلمرو ارواح می‌کند و در مقام شفابخش یا پیش‌بین از آنها یاری می‌طلبد و روح شخص تازه در گذشته را هدایت می‌کند. 🟢 یکی از ویژگی‌های شمن‌ها نوع لباس پوشیدن و پوشش آن‌هاست. شمن‌ها معمولاً لباس‌هایی ترسناک دارند. معمولاً علامت‌های زیادی را به خود وصل می‌کنند تا به وسیله آن ارواح شرور را بترسانند.
شمنیسم ✍ 🟢 شبهه‌ای که باید حل شود این است که عرفا در عصر حاضر و حتی دوره‌های پیشین، فعالیتی شبیه کار شمن‌ها نداشته و ندارند. آنچه عارفان سفارش می‌کنند تاکید بر عمل خالصانه و نیت درست است که در علم اخلاق به آن اشاره شده است. 🟤 البته ممکن است مرتاضان دست به اعمالی بزنند و افراد را با ارواح ارتباط دهند یا خودشان ارتباط بگیرند و اعمالی شبیه شمن‌ها انجام دهند. 🟢 با توجه به آیات و روایات اسلامی، جن و شیطان واقعاً نمی‌تواند وارد بدن شود تا برای بیرون آوردن آن به کارهای خاص نیاز باشد. البته برای دوری از شیطان و جن خواندن اذکار و دعاهای خاص سفارش شده است. شیاطین و اجنه نهایتاً می‌توانند انسان‌ها را وسوسه کنند و تا حدی در افکار آنان تاثیرگذار بگذارند، نه بیشتر. 🟤 در متون کتاب مقدس مسیحیت مواردی از قبیل جن زدگی و ورود ارواح شریر در بدن را می‌توان یافت. در مسیحیت این موضوع چندان مهم است که حتی کشیش‌های کاتولیک از سراسر جهان به واتیکان رفته تا آموزش ببینند که چگونه وقتی شیطان به روح کسی وارد می‌شود آن را بیرون برانند و حتی دوره‌های تدریس جن‌گیری دارند. 🟢 نکته حائز اهمیت این است که لزوماً فرد ساحر یا شمن، دارای قدرت‌ها و نیروهای خاص و ماورایی نبوده است. بلکه همین که مردم اینگونه می‌پنداشتند و تصور می‌کردند که ساحر یا شمن دارای قدرت خاصی است کافی بود تا از او پیروی کنند. 🟤 البته افرادی هم بودند که با ریاضت‌هایی نیروهایی را کسب می‌کردند. برخی افراد هم با ایجاد مت‌ها زخم‌ها و اشکال و صوری در بدن خود، خود را خاص و دارای نیروهای ماورائی جلوه می‌دادند.
بحث از عرفان های نوظهور🚨 دین و معنویت در عصر جدید🕋 🔹اگر نگاهی گذرا به وضعیت دین و معنویت در عصر جدید داشته باشیم و اطلاعات اجمالی خود را مرور کنیم تصدیق خواهیم کرد که بشر جدید پس از وقفه ای نسبتاً طولانی، بار دیگر به سوی معنویت رو آورده است💡 🔹اثبات وجود چنین گرایشی در انسان عصر جدید؛به ویژه در دهه های اخیر به بیان دلیل و قرینه نیاز ندارد؛ کمترین شاهد وجود چنین گرایشی در انسانها اقبال روزافزون مردم به مراکز و اماکن مذهبی و معنوی و نیز تولیدات علمی و هنری ناظر به مباحث معنوی به معنای عام است.🛐 🔹فیلمهای سینمایی؛کارتونهای کودکان رمانها و داستان های به اصطلاح ،معنوی، چاپ کتابهایی در موضوعات جادویی فال بینی طالع بینی ،پیشگویی هاله بینی جن گیری ارتباط با شیاطین و... و فروش بالای چنین کتابهایی و اقبال گسترده مردم به چنین اموری از شواهد این مدعا به شمار میروند. 🔹از سوی دیگر در سالهای اخیر گفتمان غالب روشن فکران دینی گفتمان معنویت گرایی بوده است؛ هر چند در این عرصه نیز بیماری جریان روشن فکری به روشنی دیده می شود. ادامه دارد...✍ https://eitaa.com/adyan_zendeh
بحث از عرفان های نوظهور🚨 علل پیدایش معنویت های نوپدید 1⃣فطرت الهی انسان: 🔹همه انسان ها فطرتی الاهی دارند که همواره آنها را به سوی خداوند فرا می خواند و این ندایی است که هیچ گاه خاموش نمی شود و نوری است که فروغ آن افول نمی کند و «لاتبدیل لخلق الله». ⚡️ 🔹فطرت همان بعد ملکوتی و روحانی انسان است که در عالم اَلست و در محضر ربوبی بوده و او را به روشنی شناخته است. 🔹به این معنی که هر انسان در نهان خود معنویت و ارتباط با ماوراء طبیعت را جستجو میکند📶 🔹و اگر راه صحیح و معنویت جدید را نشناسد در دام عرفان و معنویت های کاذب و باطل خواهد افتاد ادامه دارد... https://eitaa.com/adyan_zendeh
بحث از عرفان های نوظهور🚨 علل پیدایش معنویت های نوپدید: 2⃣بن بست فلسفه مدرن 🔹از حدود چهارصد سال پیش در مغرب زمین اندیشه ای پیدا شد که بعدها تمام جهان را فراگرفت و آن ایده توانایی بشر در تأمین سعادت و بی نیازی از دین و تعالیم مقدس بود.♻️ 🔹انسان دوره رنسانس پنداشت که با سه شعار «عقل»«طبیعت»و«پیشرفت» می تواندبهشت موعود را در زمین بناکند فریاد استغنا از دین و معنویات و خداوند را در زمین طنین افکن سازد. 🔹اما با گذشت چند قرن و وضعیت فلاکت بار زمین در قرن بیستم و پس از دوجنگ ویران گر جهانی و آسیب های گسترده محیط زیست به واسطه تکنولوژی و رشد دانش بشری در سه شعار عصر روشنگری تردید جدی پدید آمد، آیا عقل برای فهم هر آنچه که به سعادت بشر می انجامد کافی است؟ آیا طبیعت تنها حقیقت هستی است و جهانی فراتر از آن وجود ندارد؟ و آیا پیشرفت علمی و مادی می تواند به خوشبختی و کامیابی بشر منجر شود؟ 🔹این تردیدها مرحله نوینی را برای تمدن کنونی بشر ایجاد کرده که آن را دوره پست مدرن می نامند. در این دوران مرز میان مدرن و کهن کمرنگ شده و بشر درمان ناکامی ها و جبران شکست های خود را در میراث کهن بشری از جمله معنویات می جوید. شکست علم، تکنولوژی، اصالت عقل دنیا اندیش، طبیعت گرایی افراطی و نفی ماورا زمینه ساز رویش و پیدایش فرقه های نوظهور معنویت گرا بوده است. معنویت های نوظهور می کوشند عالم غیب و فرا طبیعت را با راه هایی مرموز و سحر آمیز و غیر عقلانی جستجو کنند.⚠️ ادامه دارد...✍ https://eitaa.com/adyan_zendeh
بحث از عرفان های نوظهور🚨 علل پیدایش معنویت های نوپدید: 3⃣بحران های روانی و اجتماعی 🔹در دهه های آخر قرن بیستم بحران های روانی و اجتماعی به طور گسترده ای دامنگیر بشر شد. 🔹در این شرایط راهی جز بازگشت به معنویت و یاد خداوند وجود نداشت. کسانی مثل ویکتور فرانکل نشان دادند که با معنویات می توان از شدت این بحران ها کاست و به سطوح قابل تحملی از رنج روانی رسید.⚡️ 🔹معنویات می توانستند فرصتی به بشر دهند که از مشکلات و تعارضاتی که زندگی امروزین برایشان به بار آورده بود، فاصله بگیرند و فارغ شوند و به درون خود پناه ببرند و جهانی دیگر را تجربه کنند.⏳ 🔹فشار شدید مدل زندگی مدرن و نیاز به فاصله گرفتن از آن عاملی برای روی آوری انسان معاصر به معنویات و جستجوی بینشی دیگر نسبت به خود، زندگی و هستی بود. که سرانجام به شکل گیری فرقه های رنگانگ و گوناگون معنویت گرا منجر شد. 🔹معنویت های نوظهور با ارائه مدیتیشن های گوناگون دقایقی متفاوت را در زندگی انسان مدرن ایجاد می کنند؛ ساعاتی که شخص می تواند در خود فرو رود، از اندیشه های روز مره بیرون بیاید و به امور دیگری مثل روح، جهان نامرئی، دنیای درون، صور خداوند و صورت های دیگر واقعیت! بیندیشد.💡
بحث از دین شناسی تطبیقی🚨 خدا از منظر ادیان الهی: بیان مقدمات لازمِ بحث:♻️ 🔹خدا آفریدگار جهان و کامل‌ترین وجود، مفهوم محوری اغلب ادیان به ویژه ادیان ابراهیمی است. 🔹مفاهیم و تعاریف گوناگونی از خدا در ادیان و مذاهب و ذهن اشخاص وجود دارد.میان اعتقاد به خدا و دینداری رابطه ناگزیری برقرار نیست و برخی مردم که به دین معتقد نیستند، به خدا باور دارند.⚡️ 🔹بیشترادیانی که به خدا معتقدند برای مناجات یا مورد خطاب قرار دادن خدا برای نام هایی قرار داده اند و در کنار این الفاظ یک سری اسامی خاص وجود دارد که نزد مردمان آن ادیان از قداست خاصی برخوردار هستند👳🏻‍♂ به عنوان مثال اسم خاص خدا در: اسلام⬅️الله یهود ⬅️یهوه مسیحت⬅️اسم خاص ندارد زرتشت⬅️اهورا مزدا هندوئیسم⬅️برهما ادامه دارد..✍ https://eitaa.com/adyan_zendeh
بحث از دین شناسی تطبیقی🚨 آموزه توحید در ادیان:✅ 🔹در بحث چگونکی اعتقاد به خداوند تفکرات متفاوتی وجود دارد: 1⃣یکی دانستن خدا(توحید): با این توضیح که فقط اعتقاد به یک موجود برتر(خدا) دارند. 2⃣وحدت وجود❌ وحدت وجود یگانه‌انگاری عالم است و آن یگانه نیز چیزی جز خدا نیست. به عبارت دیگر معتقدین به وحدت وجود در عالم چیزی جز خدا نمی‌بینند و البته با توجیهاتی حقیقت عالم را چیزی واحد می‌بینند و معمولا منکر کثرت در جهان هستند. 3⃣شرک و چندگانه پرستی:❌ چنین که در هر زمینه قائل به خدایان متعدد و گوناگون هستند به عنوان مثال یک خدا را آفریننده جهان-خدای دیگر را خدای شافع و... 4⃣ثنویت:❌ این تفکر قائل به دو نوع خدا هست خدایی که خالق نیکی است و خدایی که آفریننده بدی هاست و اینکه دو خالق ازلی هستند و همچنین هر کدوم مستقلا خلق می‌کنند 🔹در ادیان بشری مسئله توحید و یگانه پرستی جایگاهی ندارد. بلکه محور و اساس اعتقادات آنها مبتنی بر بت پرستی یا انسان پرستی یا حیوان پرستی و امثال اینها می باشد و هیچ آموزه­ای در رابطه با خدای واحد در این ادیان وجود ندارد. 🔹در ادیان الهی و توحیدی اعتقادات و احکام آنها مبتنی بر اصل یکی دانستن خدا و توحید است و افتخار خود را این میدانند که موحد هستندو و از هر گونه شرک اعتقادی به دور هستند.⚡️ 🔹توحید اصل ادیان ابراهیمی است این صفت الهی که همواره مرز ایمان و شرک بوده است و اعتقاد به توحید ناب شخص را مومن میسازد و در مقابل قبول هر شریکی برای خداوند انسان را مشرک می پروراند 🔹در مطالب بعدی به بحث توحید از منظر سه دین مطرح الهی یعنی اسلام یهودیت مسیحیت خواهیم پرداخت⏳ ادامه دارد...✍
بحث از دین شناسی تطبیقی🚨 توحید در اسلام☪ توحید، مهمترین آموزه اسلامی، و نقطه تمایز اسلام از دیگر ادیان دانسته شده است.به تصریح قرآن،پیام تمامی پیامبران اعتقاد به توحید بوده است. 🔹با آنکه کلمه توحید در قرآن کریم نیامده، اما آیات فراوانی از آن درباره اثبات توحید و نفی شرک است تا آنجا که ملاصدرا در کتاب تفسیر خودهدف اصلی قرآن کریم را اثبات توحید خداوند دانسته است.✅ 🔹شهادت بر یکتایی خدا و دوری از شرک، اولین گزاره‌هایی است که پیامبر اسلام در آغاز دعوت آشکار خود،خطاب به مردم مکه بیان کرده است. نمایندگان پیامبر از جمله معاذ بن جبل که برای تبلیغ اسلام به سرزمین‌های مختلف می‌رفتند، همواره مردم را به پذیرش یکتایی خداوند دعوت می‌کردند.برخی از عالمان مسلمان با تکیه بر جایگاه ویژه و مهم آموزه توحید در اسلام، مسلمانان را «اهل التوحید» خوانده‌اند و توحید را نشانه مسلمانی قلمداد کرده‌اند. امام علی(ع)،اعتقاد به توحید و یگانگی خداوند را اساس شناخت خدا دانسته است.⚡️ «أَوّلُ الدّینِ مَعرِفَتُهُ وَ کَمَالُ مَعرِفَتِهِ التّصدِیقُ بِهِ وَ کَمَالُ التّصدِیقِ بِهِ تَوحِیدُهُ» 🔹توحید و یگانگی خداوند، با تعابیر و عبارات مختلف، بارها در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است؛ از جمله در سوره توحید که خداوند «احد» یعنی یگانه خوانده شده است.نفی خدایان دیگر، یکی بودن خدا، یک خدا برای همگان، خدای همه عالم، نکوهش معتقدان به وجود خدایان، تأکید بر نفی اعتقاد به چند خدا، رد ادعای قائلان به تثلیث و سه‌گانه‌باوری، و همچنین نفی هر گونه مثل و مانند برای خدا، از جمله مفاهیم مرتبط با توحید است که در قرآن کریم آمده است.آیاتی از قرآن کریم که مستقیم به توحید دلالت دارند، عبارتند از:♻️ 1⃣قُل هُوَ اللهُ أحَد: بگو او خدای یکتاست. 2⃣لا إلٰه إلّا الله: هیچ خدایی جز الله نیست. 3⃣لا إلٰه إلّا هو: هیچ خدایی جز او نیست. إلٰهُکُم إلٰهٌ واحِد: همانا خدای شما خدای یکتاست. 4⃣ما مِن إلٰهٍ إلّا الله: هیچ خدایی جز الله نیست. 🔹بسیاری از متکلمان، عارفان و فیلسوفان مسلمان، با تکیه بر قرآن کریم و روایات پیامبر اسلام و امامان شیعه، مراتب و درجاتی برای توحید برشمرده‌اند که اولین مرتبه آن توحید ذاتی، سپس توحید صفاتی و افعالی، وبالاترین مرتبه،توحید در عبادت است✅ ادامه دارد...✍ https://eitaa.com/adyan_zendeh
بحث از دین شناسی تطبیقی🚨 توحید در یهودیت:⚛ 🔹یهودیت دینی توحیدی مبتنی بر وحی و شریعت محور و دارای آموزه های بسیاری است که نماد آن تورات است. 🔹یهودیت و پیروان آن مدعی اند که تنها خدای قابل پرستش خدای یگانه است و از این رو کتاب مقدس یهود از اصلی ترین منابعی بود که به ترویج یکتا پرستی به جای چند خدا پرستی پرداخت.📚 🔹یکتاپرستی که نماد آن یهوه بود با موسی در اسفار خمسه؛ نمود یافت فرامین اولیه؛ به صراحت به تبیین یکتاپرستی می پردازد 🔹مهم ترین آیه تورات که در نماز های یومیه(تفلای شمونه عسره) قرائت میشود گواهی به توحید است: ای اسرائیل بشنو یهوه خدای ما واحد است پس یهوه خدای خود را با تمامی جان و تمامی قوت محبت نما.✅ 🔹در موارد متعدد دیگر در کتاب مقدس یهودیان بر توحید تأکید شده است در سفر لاویان بارها این جمله تکرار شده است که: من یهوه خدای شما هستم و یهوه خدای واحد و یکتای موسی بود 🔹در کتاب مزامیر:داوود با خدای یگانه خود صحبت می‌کند و توبه می نماید هرگز نمی گوید ای خدایان من اما بارها می گوید ای خدای من🗣 🔹در مجموع میتوان از توحید به عنوان یک اصل در یهودیت نام برد نام خدا در یهود همواره با توحید اجین است و نمیتوان این دو مقوله را از یکدیگر جدا دانست ادامه دارد...✍ https://eitaa.com/adyan_zendeh