eitaa logo
اندیشکده ادیان و عرفان🍁
710 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
مطالب ناب از ادیان و فرق و مذاهب اسلام گرایی در دنیا معارف اهل بیت عرفان و علمای شیعه پنجره ای رو به حکمت و علم و آگاهی و یقین 🌱❤ ارتباط با ادمین 👇🌹🍃 @Seyyyed
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 1⃣ دوری می یاره 2⃣ چهل روز دعات حبس می شه. حالا هی بشین دعا کن خونه دار شم، بچه دار شم. ❌ دعات نمی گیره. بعد بگو خدا ما رو فراموش کرده. نه عزیزم، تو صالحات نبودی. ❌ 3⃣ رزقت به شدت افت پیدا می کنه. ❌شوهرت هر چی کار می کنه. خودت کار می کنی نمی رسه. ❌ 4⃣ نفوذ کلامت از دست می ره ❌ هی به شوهرش می گه نماز بخون، گوش نمی ده. ⏪ چون نفوذ کلام نداری.❌ ✅ حالا از امروز چی کار کنم بشم❓❓❓❓ ⭐️ سوره هود آیه 52 ⬅️ باید در طول روز بگیم. یعنی چی❓❓ بگو « استغفرالله ربی و اتوب الیه » 👌والسلام ⭐️ رسول اکرم( صلی الله علیه و آله) می فرمایند ⬅️ تنها چیزی که عادت کردن بهش بد نیست، ذکر استغفار است. 💐 هر روز بگید. چی می شه❓❓ 1⃣ قوت جسم ❌خانومایی که احساس می کنند ضعف جسمانی دارند استغفار بگن این آثارشه⬅️ 👈 سوره هود، آیه 52🔰 وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ 👈ﻭ ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ، ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ، ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺑﺮﻫﺎﻳﻲ ﭘﺮﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺰﻧﺪ. ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻳﻲ ﺑﺮ ﻧﻴﺮﻭﻳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺍﻓﺰﻭﺩ. ﭘﺲ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺑﺎ ﺣﺎﻝ ﺷﺮﻙ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺯ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻦ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﺗﺎﺑﻴﺪ. 💪 پس قوت جسم پیدا می کنی، مخصوصا تو بارداری که خدا می گه وهن علی وهن، سستی بر سستی. ❌یعنی بچه هایی که الان مدام سر کلاس ما می یان، دوقلو داره خانومه، می گه خانوم ببخشید من ساعت 11 صبح دیگه هیچ کاری ندارم. اشکالی نداره؟ غذا و سالادمو آماده کردم، جارو کردم، نمازامو خوندم، پیرایش صورتمو کردم، آرایشش مونده برای وقتی که شوهرم می خواد بیاد... عیبی نداره؟ این قدر قوت جسم پیدا می کنی ❌ 2⃣ برکت وقت می یاره استغفار گفتن، یعنی شما هزار تا کار می کنی تازه می بینی ساعت 11 قبل از ظهره، دوباره کار می کنی می بینی تازه ساعت چهاره... خیلی برکت وقت می یاره 3⃣ متاعاً حَسَنا؛ زندگیتون نو می شه، مالتون برکت پیدا می کنه 4⃣ آمرزش گناهانتون 5⃣ نفوذ کلام 👈 خانومایی که هی به شوهرشون یه حرفی می زنند بعد شوهرشون می گه غر نزن این نشونه اینه که خانومه نفوذ کلام نداره ✅ وگرنه مادر شهید بابایی به شهید بابایی گفت؛ پسرم داری می ری آمریکا،« خدا رو فراموش نکن »... همین یه جمله، والسلام. انقدر نفوذ کلام داشت که بابایی رفت با همین خود‌شو درست کرد و اونجا آلودگی ای پیدا نکرد ⭕️ ماها به خاطر اینکه گناهان کلامی داریم و به خاطر اینکه نفوذ کلام نداریم خانواده از ما تبعیت نداره. در صورتیکه زن باید رهبری خانواده رو به عهده بگیره. 💐حضرت زهرا( سلام الله علیها) می فرمایند؛ زینب جون روز عاشورا زیر گلوی حسینم رو ببوس، این لباس رو بده بپوشه و.... داره رهبری می کنه. 📣📣 چه مادری رهبریش مورد قبوله❓❓❓ مادری که صالحات باشه. دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
▪️مسافر بودیم مسافر خانه ی خدا، بین راه یکی از منزلها ناامن بود، شبانه از منزل قبلی راه افتادیم، یک فرسح نرفته برف گرفت، رفقا سرعتشان را زیاد کردند. من جا ماندم! همه جا تاریک، راه را هم بلد نبودم. از اسب پیاده شدم، متحیر و مضطرب، باغی به چشمم آمد ؛ باغبان جلو آمد و پرسید: کیستی؟ قصّه را گفتم. فرمود: نافله بخوان تا راه را پیدا کنی. نافله شب را خواندم. دوباره آمد و پرسید: چرا نرفتی؟ گفتم: راه را بلد نیستم. گفت: زیارت جامعه بخوان. نه آن وقت، نه بعد از آن، جامعه را حفظ نبودم، ولی خواندم، از حفظ هم خواندم!!! باز آمد و پرسید: نرفتی؟ اشکم سرازیر شد و گفتم: راه را بلد نیستم. فرمود: عاشورا بخوان! آن را هم حفظ نبودم، ولی خواندم از حفظ، با همه ی لعن ها و سلام ها و دعای علقمه. برای بار آخر هم آمد. مرا روی مرکب خودش سوار کرد. دست روی زانوی من گذاشت و فرمود: " چرا نافله نمی خوانید؟ نافله، نافله، نافله... چرا جامعه نمی خوانید؟ جامعه، جامعه، جامعه... چرا عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا؛ " چند لحظه بعد رفقایم را نشان داد. داشتند برای نماز صبح وضو می گرفتند. از مرکب پیاده شدم. به خودم آمدم. با خودم گفتم: این آقا کیست؟ این حوالی نه فارسی زبانی پیدا می شود نه مسلمانی! همه مسیحی هستند و ترک زبان! سربرگرداندم اما دیگر کسی را ندیدم. 📚نجم الثاقب ج2 ص712. 📚مفاتیح الجنان، ذیل زیارت جامعه کبیره. دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
* 🔻یک چیزی که این چند سال اتفاق افتاد «آلودگی رزق» بود. آلوده کرده‌اند همه را... حضرت سیدالشهداء در روز عاشورا فرمودند: «مُلِئَتْ بُطُونُهُمْ مِنَ الْحَرَامِ » [یعنی دل‌های ایشان از حرام پر شده است]. (بحار الأنوار (ط - بيروت) ، ج‏45 ؛ ص8) این‌ها بار را قبلاً بسته‌اند. الآن موقعی شده است که آن محتوا، نیست؛ دعای کمیل گذاشته می‌شود یا دعاهای دیگر، [ولی] حس در آن نیست، حال در آن نیست، توجه در آن نیست... 🔸فقط ذخیرۀ شیعه مانده دو چیز: ۱_ ماه رمضان و قرآن ۲_ اربعین و زیارت سید الشهداء علیه السلام این‌ها یک جورایی است که وصل می‌کند، در این چینش و دستور اعجاز الهی است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
* 🔻با یک تأمّلی در تاریخ، انسان می‌بیند که هیچ زائری، در زیارت برادر شکسته‌تر از بی‌بی زینب س نیست. 🔸هیچ وقت نگذاشتند زیارت او تمام شود. از روز عاشورا و بعد از آن. سزاوار است از این ایام [ایام زیارت اربعین] تا آخر ماه صفر، بیشتر یاد و خاطرۀ بی‌بی زینب کبری را زنده کنیم و توجه به او داشته باشیم. او اولین زائر است. او شکسته‌ترین زائر است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
💠 برزخ و شفاعت 🔻 چرا فرمودند در برزخ شفاعت نيست؟ به خاطر اينکه نوع آثار برزخي اعمال ما، مانند آثار طبعي اشياء است؛ 🔸 يعني اگر من بداخلاق بودم فشار قبر لازمه‌ي بداخلاقي است. مثل اين که بگويیم: ماست و خيار ايجاد سردي مي‌کند و به خاطر اينکه شما احساس سردي نکنيد نمي‌گويند يک توسل انجام بده. مثلاً يک زيارت بخوانید که احساس سردي نکنيد! مي‌گويند: يک مقدار خرما بخور. 🔹 آثار طبعي اشياء است، سردي خوردي حالا گرمي هم بخور تا تعديل حاصل بشود. بدخُلقي کردي فشار قبر دارد، اين فشار قبر براي بدخلقي مانند سردي ماست و خيار است يا عدم پرهيز از نجاسات يا چيزهاي ديگري که آثار برزخيه مي‌‌آورد اين‌ها مثل آثار وضعي اشياء است. 🔸 اهل بيت در دنيا نمي‌آيند که بگويند: شما ماست و خيار خوردي و سردي کردي پس ما براي شيعيان خود سردي را از خيار برمي‌داريم و گرمي را از خرما برمي‌داريم، اهل بيت اين کار را نمي‌کنند. در برزخ هم همين‌طور است، آثار طبعي اشياء است، لذا خيلي واضح است.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
مرحوم کشمیری(ره) معمولا برای هر رذیله با ضد آن درمان می‌کردند. مثلا اگر کسی عصبانی است باید درباره حلم مطلب بخواند و اگر هم حلم ندارد خودش را به حلم بزند که به این عمل می‌گویند تحلم ، یعنی خود را به حلم زدن یا اگر کسی زهد ندارد و هر غذایی می‌خورد هر جا می‌رود و هر کاری می‌کند می‌فرمایند تزهد کنند یعنی خودش را به زهد بزند.👌👌👌 براثر مداومت کم کم آن رذیله از بین می‌رود همچنین مناسب هر رذیله ذکری هم می‌دادند. مثلا برای از بین بردن عصبانیت، ذکر (یا حلیم) و … ✍️شیدا ص۱۰۰ 🌸🌱🌸 دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
اعجاز پزشکی قرآن و اکنون تیتر وار...  -  درمان بی خوابی با حل کردن یک قاشق عسل در آب و نوشیدن آن قبل از خواب... - درمان شکاف لب ها و درمان پوست چروکیده و افتاده.... - یک قاشق عسل در هر روز می توند فرد را از سکته های قلبی ناگهانی باز دارد... - در یک تحقیق جدید دانشمندان می گویند که خوردن یک قاشق عسل هر روز در درمان سرفه های مزمن بیشتر از دارو های شیمیایی معرف موثر است - قدرت بالا در درمان آسم و التهاب ریه ها - درمان اضطرابات روحی و عصبی - درمان التهابات لثه و پوسیدگی دندان - موثر بودن در درمان ضعف جنسی و نازایی و فواید بی شمار دیگر که در حوصله این مطلب نمی گنجد.... 🌱قرآن چه می گوید... خداوند حکیم ، خالق زبور و عسل به خاصیت درمانی عسل اشاره کرده است و می فرماید: (يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ) [النحل: 69] ترجمه:« از درون [شكم] آن شهدى كه به رنگهاى گوناگون است بيرون مى‏آيد در آن براى مردم درمانى است راستى در اين [زندگى زنبوران] براى مردمى كه تفكر مى‏كنند نشانه [قدرت الهى] است» 🍯❤️🍯 دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
میگوینـد...؛ هرگاه به هرامامۍ"سلام"دهید... خود آن امام جوابـــــ سلام‌تان را میدهد! ولۍاگرکسۍ بگوید: "السلام‌علیڪ‌یا‌فاطمه‌الزهرا‌س🌹" همه‌ۍ امامان جوابش را میدهند ... مۍگوینـــــد: ڪه این فرد نام مادرمان را برده است !؟ [ السلام‌علیک‌یا‌فاطمة‌الزهراس]✋🦋 دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خداجونم برای همه چیز شکرت... 🌼نعمت‌های خداوند را یاد کنیم و شاکر باشیم ✍آیت الله مجتهدی تهرانی: قدیم در کتابی این داستان را خواندم که: سعدی شاعر معروف یه وقتی کفش نداشت، عصبانی بود که من شاعری این مملکت، باشم آن وقت کفش ندارم. مدتی از خدا ناراضی بود که: خدایا، این چه زندگی است که ما کفش نداریم بخریم. شاعر هم هستیم! تا اینکه یک روز جلوی مسجد می‌گذشت، یک نفر را توی مسجد دید که از زانوها به پایین پا نداشت، تا او را دید، سرش را بلند کرد و گفت: «خدایا شکرت که اگر من کفش ندارم، پا دارم». تا دیروز از خدا ناراضی بود، اما امروز که دید این شخص پا ندارد، خوشحال شد و گفت: « الحمدالله، اگر من پا نداشتم، چیکار میکردم؟»😢 خدا می داند واقعا اگر ما پا نداشتیم چیکار میکردیم؟! گاهی نعمت های خدا را یاد کنید. پا نداشتیم، دست نداشتیم، چشم نداشتیم، گوش نداشتیم، چیکار میکردیم؟👌🙏 📚ڪتاب بدیع الحکمة حکمت ۲۴ از مواعظ آیت الله مجتهدے تهرانی(ره) دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💕 مهم نیست که قفلها دست کیست مهم اینست که کلیدها دست خداست 🗝 💕 از ته دل دعا میکنم شاه کلید تمام قفلها را از خداوند هدیه بگیرید 🎖 دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برنامه ی ۱۰۸ ❤️ جلوگیری از افراط و تفریط 🔴 وَ قَالَ (علیه السلام): لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ [هُوَ] ذَلِكَ الْقَلْبُ، وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا؛ فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ، وَ إِنْ هَاجَ بِهِ الطَّمَعُ 3أَهْلَكَهُ الْحِرْصُ، وَ إِنْ مَلَكَهُ الْيَأْسُ قَتَلَهُ الْأَسَفُ، وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشْتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ، وَ إِنْ أَسْعَدَهُ [الرِّضَا] الرِّضَى نَسِيَ التَّحَفُّظَ، وَ إِنْ غَالَهُ الْخَوْفُ شَغَلَهُ الْحَذَرُ، وَ إِنِ اتَّسَعَ لَهُ الْأَمْرُ اسْتَلَبَتْهُ الْغِرَّةُ، وَ إِنْ أَفَادَ مَالًا أَطْغَاهُ الْغِنَى، وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ الْجَزَعُ، وَ إِنْ عَضَّتْهُ الْفَاقَةُ شَغَلَهُ الْبَلَاءُ، وَ إِنْ جَهَدَهُ الْجُوعُ [قَعَدَتْ بِهِ الضَّعَةُ] قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ، وَ إِنْ أَفْرَطَ بِهِ الشِّبَعُ كَظَّتْهُ الْبِطْنَةُ؛ فَكُلُّ تَقْصِيرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ كُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِد. 🔴 به رگ هاى درونى انسان پاره گوشتى آويخته كه شگرف ترين اعضاى درونى اوست، و آن قلب است، كه چيزهايى از حكمت، و چيزهايى متفاوت با آن، در او وجود دارد. پس اگر در دل اميدى پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند، و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد، و اگر نوميدى بر آن چيره شود، تأسّف خوردن آن را از پاى در آورد، اگر خشمناك شود كينه توزى آن فزونى يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودى دست يابد، خويشتن دارى را از ياد برد، و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشى برسد، دچار غفلت زدگى شود، و اگر مالى به دست آورد، بى نيازى آن را به سركشى كشاند، و اگر مصيبت ناگوارى به آن رسد، بى صبرى رسوايش كند، و اگر به تهيدستى مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد، و اگر گرسنگى بى تابش كند، ناتوانى آن را از پاى درآورد، و اگر زيادى سير شود، سيرى آن را زيان رساند. پس هر گونه كندروى براى آن زيانبار، و هر گونه تندروى براى آن فساد آفرين است.
◀️ اعجوبه جهان خلقت! قسمت اول 📋 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود به يك سلسله عواطف انسانى و بخش مهمى از رذايل اخلاقى و آثار هر يك از آنها اشاره فرموده و مركز آنها را قلب مى شمرد و مى فرمايد: «در درون سينه اين انسان قطعه گوشتى است كه به رگ مخصوصى آويخته شده و عجيب ترين اعضاى او و همان قلب وى است»; (لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا الاِْنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ: وَذَلِكَ الْقَلْبُ). در اين كه چگونه قلب همان عضو صنوبرى كه مأمور رساندن خون به تمام اعضاست مى تواند مركز عواطف انسانى و فضايل و رذايل اخلاقى باشد در پايان اين بحث به طور مشروح از آن سخن خواهيم گفت. «نياط» همان رگى است كه قلب به وسيله آن در سينه انسان آويزان است كه اگر قطع شود در كمترين زمان حيات انسان پايان مى يابد. گاه آن را مفرد شمرده و زمانى جمع «نَوط» (بر وزن فوت) دانسته اند و هنگامى به معناى خود قلب نيز آمده است. به هر حال امام(عليه السلام) اين قلب آدمى را كه در درون سينه اش با رگى آويخته شده شگفت انگيزترين عضو بدن او مى شمرد. سپس به دليل آن پرداخته و در ادامه سخن چنين مى فرمايد: «اين شگرفى به خاطر آن است كه صفاتى از حكمت و ضد حكمت در آن جمع است»; (وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَأَضْدَاداً مِنْ خِلاَفِهَا). حكمت اشاره به فضايل اخلاقى و اضداد آن اشاره به رذايل اخلاقى است و به اين ترتيب امام قلب انسان را مركزى براى فضايل و رذايل اخلاقى مى شمرد و اين كه مرحوم مغنيه در فى ظلال حكمت را به غير فضايل اخلاقى تفسير كرده كه نتيجه آن نوعى رذايل محسوب مى شود بسيار خلاف ظاهر است. 👈 ادامه دارد .... ۱۰۸ دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
◀️ اعجوبه جهان خلقت! قسمت 2 📋 سپس امام(علیه السلام) به شرح بخشى از رذایل اخلاقى که در طرف افراط و تفریط قرار دارند پرداخته به ده نکته در این زمینه اشاره مى کند: نخست به سراغ حالت رجاى افراطى و سپس یأس افراطى مى رود و مى فرماید: «هرگاه آرزوها (ى افراطى) در آن ظاهر شود (حالت طمع به او دست مى دهد و) طمع او را ذلیل و خوار مى کند و هنگامى که طمع در او به هیجان آمد به دنبال آن حرص، او را به هلاکت مى کشاند»; (فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ، وَإِنْ هَاجَ بِهِ الطَّمَعُ أَهْلَکَهُ الْحِرْصُ). منظور از «سَنَحَ» از ماده «سنوح» به معناى عارض شدن است. منظور از «رجاء» در اینجا امید افراطى به دیگران داشتن و چشم به اموال و امکانات آنها دوختن است واضح است که این امید افراطى، او را به طمع، و طمع، او را به حرص مى کشاند که همه از رذایل اخلاقى است. امام در مقابل آن «یأس افراطى» را مطرح مى کند و مى فرماید: «و هنگامى که یأس بر او قالب گردد تأسف او را از پاى در مى آورد»; (وَإِنْ مَلَکَهُ الْیَأْسُ قَتَلَهُ الاَْسَفُ). منظور از «یأس» در اینجا ناامیدى افراطى در عالم اسباب است که انسان در صحنه هاى علم و تجارت و کسب و کار از موفقیت خود مأیوس باشد; اشخاص مأیوس به یقین در زندگى ضعیف و ناتوان و گاه نابود مى شوند. حد وسط در میان امید افراطى و یأس همان حالت امیدوارى معتدل است که اگر نباشد انسان در زندگى به جایى نمى رسد همان گونه که پیغمبر اکرم فرمود: «الاْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتى وَ لَوْ لا الاْمَلُ لَما رَضَعَتْ والِدٌ وَلَدَها وَ لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَراً; امید و آرزو رحمتى است براى امت من و اگر امید نبود هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى داد و هیچ باغبانى نهالى نمى کشت».(2) آن گاه سومين و چهارمين صفات رذيله اى را كه در حد افراط و تفريط قرار دارند بيان مى كند و مى فرمايد: «هرگاه غضب بر او مستولى شود خشمش فزونى مى گيرد (و دست به هر كار خلافى مى زند) و اگر بيش از حد (از كسى يا چيزى) راضى شود (و به آن اطمينان پيدا كند) جانب احتياط را از دست مى دهد»; (وَإِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشْتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ، وَإِنْ أَسْعَدَهُ الرِّضَى نَسِيَ التَّحَفُّظَ). به يقين هم حالت غضب كه سرچشمه كارهاى نادرست مى شود جنبه افراط دارد و هم اعتماد بى حساب به افراد و اشخاص كه آن هم سبب مشكلات فراوان مى گردد. حد وسط ميان اين دو رضايت معتدل آميخته با رعايت احتياط است. سپس حضرت از پنجمين و ششمين رذيله اخلاقى كه در طرف افراط و تفريط قرار دارند سخن مى گويد و مى فرمايد: «هرگاه ترس بر او غالب شود احتياط كارى (افراطى) او را به خود مشغول مى دارد و هرگاه كار بر او آسان گردد در غفلت و بى خبرى فرو مى رود»; (وَإِنْ غَالَهُ الْخَوْفُ شَغَلَهُ الْحَذَرُ، وَإِنِ اتَّسَعَ لَهُ الاَْمْرُ اسْتَلَبَتْهُ الْغِرَّةُ). علماى اخلاق ترس بجا و معتدل را در برابر عواقب منفى و خطرناك فضيلت مى شمرند. در واقع خداوند آن را سپرى در برابر خطرات در وجود انسان قرار داده تا بى حساب در هر ميدانى وارد نشود و دشمنانى كه در كمين او هستند و خطراتى كه بر سر راه رسيدن به مقصد وى را تهديد مى كنند از نظر دور ندارد; ولى اگر اين حالت جنبه افراطى به خود بگيرد صفتى رذيله به نام «جُبن» است همان گونه كه اگر در جهت تفريط واقع شود و انسان بى باكانه در هر ميدان و مسيرى قدم بگذارد، رذيله ديگرى است كه از آن به غفلت، غرور و بى خبرى ياد مى شود. 👈 ادامه دارد .... ۱۰۸ دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
◀️ اعجوبه جهان خلقت! قسمت 3 📋 آن گاه در بيان هفتمين و هشتمين اوصاف افراطى مى فرمايد: «هرگاه مالى به دست آورد بى نيازى او را به طغيان وا مى دارد و اگر مصيبتى به او برسد بى تابى او را رسوا مى كند و اگر فقر دامنش را بگيرد مشكلات (ناشى از آن)، او را به خود مشغول مى دارد»; (وَإِنْ أَفَادَ مَالاً أَطْغَاهُ الْغِنَى، وَإِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ الْجَزَعُ، وَإِنْ عَضَّتْهُ الْفَاقَةُ شَغَلَهُ الْبَلاَءُ). «عَضَّتْهُ» از ماده «عضّ» (بر وزن حظ) به معناى گاز گرفتن و گزيدن است. امام(عليه السلام) طغيان به سبب فزونى مال را در برابر دو چيز قرار داده است: مصيبت توأم با بى تابى و فقر مشغول كننده. در نسخه كافى جمله «وَإِنْ عَضَّتْهُ الْفَاقَةُ» قبل از جمله «وَإنْ أصابَتْهُ مُصيبَةٌ» آمده است و مناسب نيز همين است، زيرا «فاقه» (فقر) بلا فاصله در برابر «غنا» قرار مى گيرد. به يقين مال و ثروت، بهترين وسيله براى نيل به اهداف والاى انسانى، كمك به دردمندان و كمك به پيشرفت علم و دانش و برقرار ساختن عدالت اجتماعى و ساختن بناهاى خير و مانند آن است; اما اگر توأم با خودخواهى و كم ظرفيتى شود انسان را به طغيان وا مى دارد همان گونه كه قرآن مجيد مى فرمايد: «(كَلاَّ إِنَّ الاِْنسَانَ لَيَطْغَى * أَنْ رَّآهُ اسْتَغْنَى); (آن گونه نيست كه آنها مى پندارند، انسان طغيان مى كند هرگاه خود را مستغنى و بى نياز ببيند» (منظور انسان هاى كم ظرفيت و بى تقواست). در هر حال مناسب اين است كه مصيبت را در عبارت بالا به مصائب مالى تفسير كنيم; مانند ورشكست شدن در تجارت يا آفت گرفتن محصولات در زراعت و مانند آن كه در قرآن مجيد گاه بر آن اطلاق مصيبت شده است آنجا كه مى فرمايد: (وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَىْء مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْص مِنْ الاَْمْوَالِ وَالاَْنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا للهِِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ). سرانجام امام(عليه السلام) رذيله نهم و دهم را مورد توجه قرار داده مى فرمايد: «اگر گرسنگى پيدا كند ضعف زمين گيرش مى كند و اگر پرخورى كند شكم پرورى او را به رنج انداخته راه نفس را بر او مى بندد»; (وَإِنْ جَهَدَهُ الْجُوعُ قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ، وَإِنْ أَفْرَطَ بِهِ الشِّبَعُ كَظَّتْهُ الْبِطْنَةُ). «كَظَّتْهُ» از ماده «كظ» (بر وزن حظ) به معناى به زحمت افكندن است. به يقين همان گونه كه افراط در پرخورى نكوهيده است و سرچشمه بيمارى هاى جسمى و روحى است، كم خوردن بيش از حد نيز مايه ضعف و ناتوانى و عدم قدرت بر انجام مسئوليت هاست. امام(عليه السلام)، اين معلم بزرگ اخلاق و فضيلت، بعد از ذكر ده مورد بالا به طور خصوص به سراغ يك اصل كلى مى رود كه هم آنچه را گذشت فرا مى گيرد و هم موارد ديگر از افراط و تفريط ها را و مى فرمايد: «(به طور كلى) هرگونه كمبود (و تفريط) به او زيان مى رساند و هرگونه افراط او را فاسد مى سازد»; (فَكُلُّ تَقْصِير بِهِ مُضِرٌّ، وَكُلُّ إِفْرَاط لَهُ مُفْسِدٌ). درسى را كه امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى اش به همه ما مى دهد در واقع درسى است كه تمام علم اخلاق و سخنان علماى اخلاق در آن خلاصه شده است. امام(عليه السلام) در اين درس پرمعنا به همگان هشدار مى دهد كه غرائزى كه خداوند در انسان آفريده و در درون جان او قرار داده است همه براى حيات مادى و معنوى انسان ضرورى است مشروط بر اين كه به سوى افراط و تفريط كشيده نشود; اميد خوب است; ولى افراط و تفريط در آن زيان بار، احتياط و ترس در برابر حوادث خطرناك لازم است; اما افراط و تفريط در آن سبب بدبختى است. مال و ثروت از اسباب سعادت است مشروط بر اين كه افراط و تفريط و طغيان و جزع در آن نباشد. خوردن غذا براى داشتن بدن سالم به عنوان مقدمه داشتن روح سالم لازم است; اما افراط و تفريط در آن مشكل آفرين مى باشد. 👈 ادامه دارد .... ۱۰۸ دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
◀️ اعجوبه جهان خلقت! قسمت 4 📋 آيا قلب كانون صفات خوب و بد انسان است؟ سؤال مهمى كه در اينجا مطرح مى شود اين است كه قلب به معناى عضوى كه درون سينه براى پمپاژ خون به تمام اعضا قرار دارد طبق تحقيقات دانشمندان هرگز مركز ادراكات نيست و كار آن فقط رساندن خون تصفيه شده به اعضا و گرفتن خون آلوده و فرستادن آن به تصفيه خانه بدن يعنى ريه است. چگونه امام(عليه السلام) مى فرمايد قلبى كه با رگى به سينه انسان آويخته شده مركز اين صفات است؟ همين سؤال درباره استعمالات قلب در قرآن مجيد نيز آمده است مخصوصاً آنجا كه مى فرمايد: «(خَتَمَ اللهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ...); خداوند بر دل هاى آنها مهر نهاده...».(3) در پاسخ اين سؤال، بحث جامعى در تفسير نمونه آمده كه در اينجا مى آوريم. چرا درك حقايق در قرآن به قلب نسبت داده شده است در حالى كه مى دانيم قلب مركز ادراكات نيست، بلكه تلمبه اى براى گردش خون در بدن است؟! در پاسخ چنين مى گوييم: «قلب» در قرآن به معانى گوناگونى آمده است، از جمله: 1. به معنى عقل و درك، چنان كه در آيه 37 سوره «ق» مى خوانيم: «(إِنَّ فِى ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ); در اين مطالب تذكر و يادآورى است براى آنان كه نيروى عقل و درك داشته باشند». 2. به معنى روح و جان، چنان كه در سوره «احزاب»، آيه 10 آمده است: «(وَإِذْ زَاغَتِ الاَْبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ); هنگامى كه چشم ها از وحشت فرومانده و جان ها به لب رسيده بود». 3. به معنى مركز عواطف. آيه 12 سوره «انفال» شاهد اين معناست: «(سَأُلْقِى فِى قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ); به زودى در دل كافران ترس ايجاد مى كنيم». در جاى ديگر در سوره «آل عمران» آيه 159 مى خوانيم: «(فَبِمَا رَحْمَة مِنْ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ);... اگر سنگدل بودى از اطرافت پراكنده مى شدند». توضيح اينكه در وجود انسان دو مركز نيرومند به چشم مى خورد: 1. مركز ادراكات كه همان «مغز و دستگاه اعصاب» است، لذا هنگامى كه مطلب فكرى براى ما پيش مى آيد احساس مى كنيم با مغز خويش آن را مورد تجزيه و تحليل قرار مى دهيم (اگرچه مغز و سلسله اعصاب در واقع وسيله و ابزارى براى روح هستند). 2. مركز عواطف كه عبارت است از همان قلب صنوبرى كه در بخش چپ سينه قرار دارد و مسائل عاطفى در مرحله اول روى همين مركز اثر مى گذارد و اولين جرقه از قلب شروع مى شود. ما بالوجدان هنگامى كه با مصيبتى روبه رو مى شويم فشار آن را روى همين قلب صنوبرى احساس مى كنيم، و همچنان وقتى كه به مطلب سرورانگيزى بر مى خوريم فرح و انبساط را در همين مركز احساس مى كنيم (دقت كنيد). درست است كه مركز اصلى «ادراكات» و «عواطف» همگى روان و روح آدمى است ولى تظاهرات و عكس العمل هاى جسمى آنها متفاوت است. عكس العمل درك و فهم نخستين بار در دستگاه مغز آشكار مى شود; ولى عكس العمل مسائل عاطفى از قبيل محبت، عداوت، ترس، آرامش، شادى و غم در قلب انسان ظاهر مى گردد، به طورى كه به هنگام ايجاد اين امور به روشنى اثر آنها را در قلب خود احساس مى كنيم. نتيجه اين كه اگر در قرآن مسائل عاطفى به قلب (همين عضو مخصوص) مسائل عقلى به قلب (به معنى عقل يا مغز) نسبت داده شده، دليل آن همان است كه گفته شد، و سخنى به گزاف نرفته است. از همه اينها گذشته قلب به معناى عضو مخصوص نقش مهمى در حيات و بقاى انسان دارد، به طورى كه يك لحظه توقف آن با نابودى همراه است، بنابراين چه مانعى دارد كه فعاليت هاى فكرى و عاطفى به آن نسبت داده شود. ۱۰۸ دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
خیلی عالیه 👆👆🌸❤️ انشالله حتما وقت بگذارید و مطالعه کنید👏👏👏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگه بفهمی کی هستی دیگه کار بد نمی کنی... و حرص نشانه کم بودن ماست‼️ دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💯 اگر ما بتـوانیم به کسی شـادی دهیم او را خـوب میکنیم دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
13.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🔅 دستور خداوند به مردان نسبت به همسران و فرزندان⁉️ 🔹کدام مرد بود که در تمام مدت زناشویی حتی یک بار هم به همسرش فرمان نداد؟!!! به بچه‌اش هم فرمان نداد؟!!! عدالتی که انبیا به وجود آورده‌اند و به وجود می آورند چیست⁉️ دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
🌸 قال الامام موسى الكاظم (علیه‌السلام): {لا تستغنى شيعتنا عن أربع: خمرة يصلى عليها و خاتم يتختم به و سواك يستاك به و سبحة من طين قبر أبى عبدالله عليه السلام} 🌸 حضرت امام موسى بن جعفر عليهماالسلام فرمود: پيروان ما از چهار چيز بی نياز نيستند: 🔺سجاده‌هاى كه بر روى آن نماز خوانده شود. 🔺انگشترى كه در انگشت باشد 🔺 مسواكى كه با آن دندان‌ها را مسواك كنند 🔺 تسبيحى از خاك مرقد علیه السلام دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ در حالی که روح میت بیش از هر چیزی به قرآن و صلوات و دعا احتیاج داره، برخی پیروان مرحوم ، فقط دنبال جلب توجّه هستند.. این ها چگونه طرفداری هستند که حتّی از فرستادن یک صلوات دریغ می کنند؟!😞 طرف کافره برق میاد صلوات می فرسته.. طرف مسیحیه تو مراسم ها برای همراهی جمع عزاداران و حرمت امام حسین علیه السلام، صلوات می فرسته.. اینا دیگه کین؟!! مسلمونن واقعآ؟!!!😳😳😳 دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
آیت اللهی که درحال بیهوشی پرفسوری را مسلمان کرد🌸 مرحوم آیت الله سیدمحمدهادی میلانی دچار بیماری معده شده بودند پروفسور بولون جراح حاذق بلژیکی که درآن زمان (۱۳۸۲ ه ق) درشهر مشهد مشغول کار بودایشان راعمل کرد پرفسور پس ازیک عمل۳ساعته زمانیکه آن مرجع تقلید درحال به هوش آمدن بود، به مترجمش گفت تمام کلماتی که ایشان درحین به هوش آمدن میگوید را برایش ترجمه کند ایت الله میلانی درآن لحظات فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت میکرد پروفسور برلون بعد ازدیدن این صحنه گفت: برای مسلمان شدن چه باید بکنم و چه بگویم... وقتی علت را پرسیدند،گفت: تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون این که بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان میدهد، درحالت به هوش آمدن بعدازعمل است و من دیدم این آقا، تمام وجودش محو خدا بود درآن حال به یاد اسقف کلیسای کانتربری افتادم که چندی پیش درهمین حالت وپس ازعمل در کنارش ایستاده بودم، دیدم او ترانه های جوانان آن روزگار را زمزمه میکرد،درآن لحظه فهمیدم حقیقت، نزد کدام مکتب است طبق وصیت پرفسور،اورادرشهری که قبرمرحوم میلانی بود دفن کردند (مشهد،خواجه ربیع) 📚گلشن راز دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
مداحی آنلاین - برای متاهل ها - حجت الاسلام عالی.mp3
7.05M
♨️برای متاهل ها 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام 🍃🌹🍃🌹 دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 پول ، آرامبخش نیست 🌷 👈 استاد قرائتی خیلی از افراد سرمایه دار هستند که استرس و دلواپسی دارند که خود پول باعث عذاب آنها شده قرآن کریم می فرماید : به بعضی ها پول می دهیم تا عذابشان زیاد شود ... دعوتیدبه‌اندیشکده‌ادیان‌وعرفان 🌸| 👇 @adyanoerfann