eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
48 دنبال‌کننده
79 عکس
2 ویدیو
20 فایل
انجمن علمی - دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
پیشنهادی برای نوشتن و انتشار در مجلات علمی ـ پژوهشی من اینجا حوزه بحثم مطالعات اسلامی است. انتشار در مجلات علمی ـ پژوهشی داخلی و یا خارجی خوب است و طبعا بسیاری از محققین جوان برای شکل دادن به سابقه دانشگاهی خود علاقمند به آنند. در این امر تردیدی نیست و فوائد آن مورد انکار من نیست. اما به نظرم بیش و پیش از آن باید اهتمام محققان جوان ما به کیفیت کار باشد و اینکه با خودباوری سعی کنند از طریق کیفیت بالای مقالات جایگاه مقالات فارسی حوزه مطالعات اسلامی را در سطح عمومی و بین المللی بالا ببرند. اگر کیفیت مقاله از نقطه نظر معیارهای آکادمیک بالا باشد محقق خارجی هم و لو زبان فارسی نداند ناچار است به‌ آن مراجعه کند و‌ آن را در نظر بگیرد. یکی از راه های بهبود کیفیت مسئله محوری است در ارائه مقالات. باید مقاله شما با محوریت یک پرسش ارائه شود. منابع اصلی دیده شود و در عین حال سابقه تحقیقات قبلی را به خوبی بازتاب دهد و دقیقا روشن کند که این مقاله و پژوهش جدید نسبت به نوشته های قبلی چه گامی را به جلو می گذارد و چه مسئله حل نشده ای را تلاش می کند تا حل و بررسی کند. راه حل هم خودباوری است و صرف وقت. صرف اینکه مقاله ای به زبان خارجی است و یا در ژورنالی خیلی مشهور منتشر شده به معنی عالمانه بودن آن نیست. بسیاری از نوشته هایی که الآن در ایران در حوزه مطالعات اسلامی و ایرانی منتشر می شود یک سر و گردن از شماری از مقالات مشابه خارجی بهتر است منتهی مشکل نحوه ارائه مقاله و عدم دقت در این دو نکته است: مسئله محوری و توجه به پیشینه پژوهش ها. اینکه در مقاله ای همه چیز را از اول شروع می کنید و اشاره ای به پژوهش ها و مساهمت های قبلی نمی کنید حسن مقاله نیست نشان ضعف آن است. https://t.me/azbarresihayetarikhi
👆👆👆دوستانی که قصد نوشتن مقاله دارند، توجه کنند؛ 💢و البته نکته ای نیز از حقیر: نگارش مقاله ارتباطی به کارشناسی ، ارشد، یا دانشجوی دکتری و استاد دانشگاه بودن ندارد.. تلاش و تتبع فراوان + صبوری و خستگی ناپذیدی حائز اهمیت است.
💢 عارفان - متصوفه و علوم حدیث!!! ✍ برگرفته از مطالب استاد محمدباقر ملکیان @gholow2 💠 گویا مبنای صوفیه و اهل عرفان چنین بوده که اگر مکاشفه ای شد یا خطورات قلبی ای روی داد می توان آن را به عنوان حدیث نقل کرد ✴️ به عنوان نمونه: 1. هر گاه چيزی بر من مشکل شدی مصطفی صلی الله عليه [وآله] وسلم به خواب ديدمی وآن پرسيدمی. (نفحات الأنس، ص208 در احوالات ابو علی کاتب مصری) 2. إنّي اسمع الآن من ربّي - عزو جل - فاستعرض ممّا سمعت من غيره. (نفحات الأنس، ص262 در احوالات روزبهان بقلی) 3. هر آنچه ايشان آنجا به اسناد خبر مي گويند ما اينجا بی اسناد مي شنويم. پير گفت: از که مي شنوی؟ گفت: حدثنی قلبی عن ربي - جل جلاله - (تذکره الأولياء، ص122، در احوالات ابوبکر کتانی) بلکه «» سندِ صحيح اعلائی بسياری از معارف عاليه (!) و باور جمع بسياری از صوفيه است. و اين امری است که عرفا إبائی از اقرار به آن ندارند. (برای نمونه نگاه کنيد به: الفتوحات المکية، ج1، ص257؛ ج4، ص272؛ شرح فصوص الحكم خوارزمی، ج1، ص40؛ شرح فصوص الحكم قيصری، ص297-298) 🆔 @ae_quran_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا امام رضاـ.. ضامن آهوي صحرا شدنت جاي خودش اينكه در روز جزا، ضامن مايي عشق است میلاد شمس الشموس ،ضامن آهو ، امام خوبی ها و مهربانیها امام رضا (ع) بر شما دوستان عزیز مبارک 🌺 🌸🌸 🌼🌼🌼
🔹 تازه های کتاب جایگاه زنان در قرآن و عهدین، مولف فاطمه خالق‌ صفت. قم: مرکز نشر هاجر، 1396ش، 206ص. lib.hadith.ir https://t.me/darolhadith110 👈👈
JCIS_Volume 1_Issue 1_Pages 63-83.pdf
217.6K
📜 حدیث، حافظۀ فرهنگی شیعه:رهیافتی بر آرای خاورشناسان دربارۀ جایگاه حدیث و جوامع متأخر روایی شیعه با تأکید بر نظرات رینر برونر (به زبان انگلیسی) ✍ دکتر علی حسن نیا، دکتر فتحیه فتاحی زاده
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
📜 #مقاله حدیث، حافظۀ فرهنگی شیعه:رهیافتی بر آرای خاورشناسان دربارۀ جایگاه حدیث و جوامع متأخر روایی ش
Ḥadīth, the Shī'a Cultural Memory: An Investigation of the Orientalists' Opinions on the Status of Ḥadīth and the Later Shī'a Collections of Ḥadīth with an Emphasis on Rainer Brunner's Views در مجله: Journal of Contemporary Islamic Studies (مطالعات اسلامی معاصر) چاپ این مقاله را خدمت دکتر حسن نیا تبریک عرض مینماییم.. 🌺 🌸🌸 🆔 @ae_quran_tehran
💢 ماه سرخ، سیاره‌ی سرخ و ستارگان رنگارنگ راه ‌شیری 💎 وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ 🆔 @ae_quran_tehran
💢 چند روزیست ک توفیقی حاصل شده تا جلد دوازدهم را مطالعه کنم؛ همچون یازده جلد پیشین دریایی از اطلاعات... سخنان معصومان (ع) گوهرهایی پاک و ناب و بسی فراتر از کلام آدمیان خاک نشین اند (در این باره پیش از این پیرامون خطب امیرالمومنین و مقایسه آن با کلام ابن نباتة به اقرار ابن ابی الحدید مطالبی به عرض رساندم). 💠در جلد دوازدهم (تاریخ انبیاء مجلد دوم) مسائل بسیاری توجه مرا به خود جلب کردند؛ از توسلات انبیاء به ائمه (ع) و تعیین ذبیح و سخن پیامبر (ص) از ابن الذبیحین گرفته تا آیه "الیس الصبح بقریب" در داستان قوم لوط و سخن از ذوالقرنین و نوشیدن حضرت خضر از چشمه آب حیات 🆔 @ae_quran_tehran
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
💢 چند روزیست ک توفیقی حاصل شده تا جلد دوازدهم #بحارالانوار را مطالعه کنم؛ همچون یازده جلد پیشین دریا
ذکر یک نمونه: 💢 از امام (ع) درمورد آیه 100 سوره یوسف و سجده حضرت یعقوب (ع) به یوسف (ع) سوال شد؟ در پاسخ فرمودند: سجودشان برای یوسف نبوده بلکه : "طاعة لله و تحية ليوسف"؛ یعنی این عمل اطاعت از اوامر الهی و برای تحیت و بزرگداشت یوسف بوده است... همانگونه که سجده ملائک به آدم، برای وی نبوده بلکه طاعت الهی و تنها برای تحیت آدم (ع) بوده (نک: بحارالانوار، ج12، ص251) مطلبی دیگر که در این جلد خودنمایی میکند، با یکدیگر است؛ مثلا 💠حضرت ابراهیم و همسر خواهر حضرت لوط بوده 💠 حضرت لوط حضرت ایوب 💠 حضرت ایوب حضرت یعقوب (ع) و... 🆔 @ae_quran_tehran
💢 یکی از کتب برجای مانده از شیخ صدوق (رحمه الله) است؛ این امر بر دانشجویان قرآن و حدیث پوشیده نیست که شیوه تالیف این کتاب به گونه ای بوده که دربردارنده احادیثی باشد که به ذکر علت برخی از احکام شرعی یا عقیدتی پرداخته اند.. 💠 و نیز میدانیم یکی از مصادر مهم کتاب بحارالانوار در نقل اخبار، کتاب علل الشرایع است. 🔴 ذکر یک نمونه 💎 به امام رضا (ع) عرض شد: با اینکه فرعون به توحید اقرار کرد، چرا غرق شد؟ حضرت فرمود: به جهت اینکه وی به هنگام رویت عذاب ایمان آورد و ایمان پس از روبرو شدن با کیفر پذیرفته نخواهد بود. (نک: بحارالانوار، ج13، ص130، ح34) 🆔 @ae_quran_tehran
علامه مجلسي ،اخباري يا اصولي؟ المؤلف: علي ملكي ميانجي عدد الصفحات: 282 http://alfeker.net/library.php?id=4546