#مجله_علوم_حدیث
شماره دوم آن: زمستان ۱۳۷۵
زمانی که مجله علمی تخصصی بود.
موقعی که بنده هنوز به دنیا نیامده بودم این مجله شروع به کار کرده و تا به الآن که بسیار مقالات وزین چاپ کرده
@ae_quran_tehran
در شماره های آغازین این مجله، بحث های داغی پیرامون نقد نگارندگان مقالات نسبت به یکدیگر وجود داشت..
بحث هایی بود با این عنوان: دفاع از حدیث.. که گاها نقدهایی نیز بر این مجموعه مقالات مطرح میشد، مثلا نگارنده ای این را تعبیر میکرد به: دفاع بد از حدیث و...
ان شاءالله با توفیقات الهی برخی را در روزهای آتی معرفی خواهم نمود..
اسامی #دانشجویان_برتر دانشکده در امتحانات #دی_ماه ۱۳۹۶
عرض تبریک بابت تلاش های علمی دانشجویان
از میان اعضای ۴نفره انجمن علمی نیز، نام ۲نفر در لیست وجود دارد:
خانم نظامی: ۱۹/۶۸
منِ کمترین: ۲۰
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
اسامی #دانشجویان_برتر دانشکده در امتحانات #دی_ماه ۱۳۹۶ عرض تبریک بابت تلاش های علمی دانشجویان از م
با عرض پوزش فراوان، ظاهرا در لیست فوق، اسامی دانشجویان برتر ورودی 95 ارشد رشته تفسیر ذکر نشده است...
اسامی این بزرگواران:
💠 ندا هراتی اردستانی 20
💠 مهدیه یونسی کنی 19/75
💠 محمدعلی حیدری فرشته خو 19/25
#کارگاه_آموزشی
بهترین روش حفظ مطالب در عصر حاضر
👤 دکتر زهره اخوان مقدم
📆 یکشنبه 96/02/23
ساعت 16:30 الی 19
🔹آمفی تئاتر دانشکده
🆔 @ae_quran_tehran
💠 محدودهی اخذ از ابن عقده در رجال شیخ
مرحوم شیخ در مقدمهی رجال تصریح کرده اند که در باب اصحاب امام صادق علیه السلام از کتاب ابن عقده استفاده کرده اند و ابتدا افرادی که او ذکر کرده و سپس افرادی که او ذکر نکرده را نقل می کنند:
«و أنا أذكر ما ذكره و أورد من بعد ذلك من لم يورده (يذكره)»
اما این که دقیقا تا چه محدوده ای از ابن عقده اخذ کرده اند را مشخص ننموده اند ولی با این حال به نظر می رسد که می توان با تتبع در رجال شیخ این محدوده را تعیین کرد.
توضیح مطلب این که در قسمت اصحاب الصادق علیه السلام در ابواب مختلف، ابتدا اسامی مشابه در کنار هم ذکر شده است؛ مثلا در باب الف، ابتدا ۱۴ نفر با نام احمد ذکر شده اند. سپس ۵ نفر با نام آدم، بعد یک نفر به نام ادیم، بعد ۶۰ نفر به نام ابراهیم، بعد ۴۶ نفر به نام اسماعیل و همین گونه اسامی اسحاق و ایوب و ادریس و ابان و... ذکر شده اند تا به آن دسته از اسامی می رسد که تنها یک مسمی دارند (ارطاه و اشیم و اسقع و ایمن و الیاس و اشعر و اسعد) سپس در شماره ی ۲۲۸ مجددا اسم احمد ذکر می شود و پس از آن اسامی ایوب و اسماعیل و ابراهیم و... به نحو نامرتب تا پایان باب ذکر شده اند. این مطلب در ابواب مختلف اصحاب امام صادق علیه السلام قابل مشاهده است که در قسمت اول و معظم باب، افراد مشابه در کنار هم ذکر شده اند و در انتهای باب، برخی از همان اسامی به نحو نامرتب ذکر شده اند. اما در اصحاب سائر ائمه علیهم السلام چنین مطلبی مشاهده نمی شود. لذا با ملاحظهی عبارت مقدمه، به نظر می رسد که قسمت اولیهی این ابواب همان قسمتی است که از ابن عقده اخذ شده و قسمت انتهایی، تتمه ای است که مرحوم شیخ بر آن افزوده اند.
تفکیک این دو قسمت از هم ثمرات متعددی می تواند داشته باشد؛ مثلا اگر اسمی در دو قسمت تکرار شده بود، احتمال اتحاد قوی تر است تا نسبت به صورتی که مثلا در خود قسم اول تکرار رخ داده باشد.
#رجال
@Taraaif
⭕️کارگاه #مقاله_نویسی2
💎از یافتن مسئله تا نگارش مقاله؛ تبیین ویژگی های اجزای مقاله
👤ارائه مقاله علمی پژوهشی توسط دانشجوی کارشناسی: محسن خاتمی
📆 دوشنبه 97/02/24
💢آمفی تئاتر
🆔 @ae_quran_tehran
⭕️ معرفی یک شخصیت اسلامی
#دکتر_طاهر_القادری
از علمای اهل سنت پاکستان متولد ۱۹۵۱ میلادی، تأليف ۵۰۷ جلد كتاب به زبانهای اردو، عربی و انگليسی و در دست چاپ بودن بيش از ۴۹۳ جلد كتاب در موضوعات گوناگون علوم اسلامی و انسانی از جملـه فعاليـتهـای علمی ایشان است.
(www.minhajbooks.com)
چه شخصیت پر تلاش و فعالی!!!
این مطلب را هم اکنون در یکی از مقالات جناب دکتر رضایی اصفهانی مطالعه کردم. به اشتراک گذاشتم، ان شاءالله که به کار آید. و خداوند به طالبان علم، برکت در علم وی قرار دهد.. ان شاءالله
🆔 @ae_quran_tehran
❁﷽❁
#یازهرا_س
هرطفلـے را،
مادرش آمادۂ مهمانے مےڪند
و حالا"مهمانےِ خداست"🌙
💟 #مـادر_جان!
آماده شدنِ ما برای این مهمانـے
بہ دستِ شماست💐🍃✨
💐حلول ماه رمضان مبارک
🍃🌸🍃
🆔 @ae_quran_tehran
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
⭕️کارگاه #مقاله_نویسی2 💎از یافتن مسئله تا نگارش مقاله؛ تبیین ویژگی های اجزای مقاله 👤ارائه مقاله عل
قصدم این بود، در این کارگاه پژوهش هایی که می توان بیش از همه روی آنها مطالعه و تحقیق کرد، معرفی کنم، اما به دلایل ناهماهنگی های مسئولین دانشکده وقتی برای آن کار میسر نیامد، بهرحال.... برخی از این موارد را در اینجا ذکر میکنم:
۱. بحث مشکل الحدیث: در این دانش بسیار بسیار خلا و کارهای انجام نشده وجود دارد.
۲. پژوهش های میان رشته ای و تطبیقی: به عنوان نمونه مطالعات تطبیقی قرآن و عهدین، بحث های زبان شناسی-معناشناسی؛ روابط همنشینی و جانشینی، تحقیق بر روی زبان های سامی و ارتباط آن با الفاظ قرآن
۳. احیای نسخ خطی
۴. نقد و بررسی آراء مستشرقین
برای ما توفیقی حاصل شده که بر روی برخی از این موارد، اندکی مطالعه داشته باشیم. و الحمدلله
🆔 @ae_quran_tehran