انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
📜📜📜 📜📜 📜 #برگی_از_یک_گنجینه ❄️ رنگ نیلی آسمان ❄️ تفکر نما در رنگ آسمان آن را به این رنگ آفریده بر
🔍🔍توجه🔍🔍
📌 *در نسخه اصلی، این کلمه به صورت «کمبود» آمده است اما
احتمالا منظور «کبود» مایل به سیاهی است و در نگارش اشتباهی پیش آمده است؛ زیرا در فارسی «کمبود مایل به سیاهی» بی معناست.
📌عبارت عربی چنین است:
ادمان النظر الی #الخضرة و ما قرب منها الی السواد
به نظر می رسد در هنگام استنساخ از ترجمه علامه مجلسی، خطایی رخ داده؛ کبود به کمبود تصحیف (=دگرگونی متن نوشته) شده است.
🔎🔎🔎🔎
💎 #پیشنهاد_مطالعه
نقد عاشوراپژوهی دانشگاهی، نوشته سعید طاوسی مسرور
https://bit.ly/2MCJhPR
کانال اطلاع رسانی آکادمیک طومار اندیشه
@toomareandisheh
#گذری_کوتاه_بر_کیهانشناسی
#مادۀ_تاریک
📜مقاله: ماده تاریک چیست؟
🌐 bigbangpage.com/?p=16620
🔹مادۀ تاریک ، در اخترشناسی و کیهانشناسی، مادهای فرضی است که چون از خود نور یا امواج الکترومغناطیسی منتشر یا بازتاب نمیکند، نمیتوان آن را مستقیما” دید، اما از اثرات گرانشی موجود بر روی اجسام مرئی، مثل ستارهها و کهکشانها، میتوان به وجود آن پی برد.
🆔 @ae_quran_tehran
⭕️⭕️⭕️
📜شیوه فهرستی، شیوه ای فراموش شده
http://yon.ir/px9fA
✍محمدباقر ملکیان
چکیده
علمای شیعه در کنار توجهی که به علم رجال داشتند و به کتاب هایی در این زمینه نیز پرداختند، در ارزیابی و اعتبار سنجی روایات و کتب روایی به شیوه ای دیگر متوسل شدند که از آن به فهرست تعبیر می شود.
نگاهی به سلوک عملی علمای شیعه در عمل به روایات، جایگاه و نقش فهارس را در این باره نشان می دهد.
#کلمات_کلیدی: فهرست، علم رجال، اعتبار روایات
🆔 @ae_quran_tehran
دکتر حسن انصاری
یادداشت 20 خرداد 97 در کاتبان:
#کتاب_المقنع
از بهترین کتاب های کلامی درباره اثبات وجود حضرت بقیه الله امام عصر (عج) کتاب #المقنع شریف مرتضی است. در این اثر شریف مرتضی ادله کلامی مهمی بر مسئله ضرورت وجود امام غائب ارائه داده. این کتاب به قدری مهم قلمداد می شده که ابو الحسین بصری، عالم برجسته معتزلی همعصر مرتضی ردیه ای بر آن نوشت که متأسفانه موجود نیست. یکی از زیدیه معتزلی مشرب سده پنجم نیز ردیه ای بر این اثر دارد که موجود است. خوب است پاسخ های این عالم معتزلی و زیدی مطالعه شود تا معلوم شود مناقشه ها بر سر چه موضوعاتی بوده. البته شریف مرتضی در آثارش معمولا این قبیل شبهات را پاسخ داده. شیخ طوسی در تلخیص الشافی هم همین کار را کرده کما اینکه در اثر ارزشمندش الغیبه نیز بخشی را به پاسخ به نوع این شبهات تخصیص داده است. ابن قبه خیلی پیش از عصر مرتضی به نوع شبهات معتزله و زیدیه در این خصوص پاسخ داده بود. با این وصف شریف مرتضی دستگاه جدیدی را در اثبات امامت و نص و عصمت پیشنهاد می کند که کاملا می توانست برای معتزلیان قابل مفاهمه باشد. علت اینکه واکنش ها به او در میان زیدیه و معتزله تا قرن ها ادامه یافت هم همین است.
🆔 @ae_quran_tehran
رضا امانی:
تفرقهافکنی ابزار دشمن برای مانعتراشی در برابر ایجاد تمدن اسلامی است/ تألیف قلوب؛ بخشی از دکترین نظام
گروه سیاسی ــ معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن درباره ضرورت وحدت و انسجام اسلامی برای غلبه بر مشکلات جاری جهان اسلام گفت: ایجاد اختلاف در بین مذاهب اسلامی یکی از سیاستهای استکبار جهانی است و در ممالک اسلامی با طراحی آمریکا و اسرائیل و دشمنان اسلام اجرا میشود و به دنبال این هستند که نگذارند تمدن اسلامی در جهان محقق شود.
«رضا امانی»، معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفتوگو با خبرنگار ایکنا درباره ضرورت وحدت و انسجام اسلامی برای غلبه بر مشکلات جاری جهان اسلام گفت: قرآن، همه کسانی را که شهادتين را بر زبان جاری کرده و اسلام را با حقيقت جانشان پذيرفته باشند، مؤمن و مشمول کلمه انسجام اسلامی میداند؛ يگانگی و انسجامی که در سايه وحدت عقيده، مؤمنان را برادران يکديگر میخواند و بر تعاون و همکاری و همياری در پارسايی و نيکی دعوت میکند.
وی ادامه داد: قرآن کریم در رابطه با وحدت در سوره حجرات تأکید میکند: هر گاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ میپردازند در ميان آنها صلح برقرار سازيد. اين يک وظيفه حتمی برای همه مسلمانان است که از نزاع و درگيری و خونريزی ميان مسلمين جلوگيری کنند، برای خود در اين زمينه مسئوليت قائل باشند، و نه به صورت تماشاچی مانند بعضی بیتفاوت و از کنار اين صحنهها بگذرند. اين نخستين وظيفه مؤمنان در برخورد با اين صحنهها است.
امانی در ادامه با بیان این مطلب که تلاش و فعاليتهای وحدت آفرين پيامبر اسلام(ص) دارای ابعاد و جلوههای مختلفی است، گفت: يکی از آنها عبارت است از تقابل با موانع اتحاد و به هم پيوستگی مسلمانان. از ديدگاه پيامبر(ص)، تعصبات نژادی و گرايشهای نامعقول و تند و افراطی نسبت به زبان و قوم و مليت خويش، يکي از بزرگترين موانع اتحاد مسلمانان محسوب میشود.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: وحدت و اتحاد از اصول اساسی دین اسلام است و یکی از معجزات پیامبر اسلام این بوده که در یک شبه جزیرهای که تفرق، تکثر و عدم وحدت و اتحاد در آنجا حاکم بود، توانست این قبایل و اندیشههای مختلف را تحت لوای وحدت اسلام گرد هم آورد.
وی افزود: پیامبر اسلام(ص) اسلام را نه تنها در این شبه جزیره بلکه در جهان پیرامون خودش گسترش داد. همچنین در دوران انقلاب اسلامی هدف بر تحکیم وحدت در جهان اسلام بوده و اعتقاد داریم که با اختلاف و چندپارگی نمیتوانیم اهداف عالیه اسلام و انقلاب اسلامی را به پیش ببریم.
امانی در رابطه با نقش وحدت و انسجام ملی در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی(ره) بارها در سخنان خود ملت ایران را به حفظ وحدت و اتحاد سفارش کردهاند به این جهت که ایشان وحدت عموم ملت را رمز پیروزی میدانستند؛ به عبارتی وحدت ملی باعث به ثمر رسیدن انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) شد، لذا بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مردم ایران را به حفظ بیشتر این وحدت برای مقابله با نقشههای تفرقهافکنانه دشمنان سفارش میکنند همچنین ایشان معتقدند که در عین کثرت باید وحدت داشته باشیم.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن به دکترین وحدت آفرین جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و در این باره افزود: تجربه عملی سیاست خارجی جمهوری اسلامی، در سه دهه گذشته، رویکرد وحدت را کارآمدتر ساخته است. در این راهبرد، ضمن توجه به موضوعات عادی و غیرتحریکآمیز، سعی در تقویت و ارتقاء عظمت جهان اسلام دارد. رسیدن به این وضعیت نیازمند درک جایگاه خود و دیگر کشورها در جهان و تلاش فعالانه، همسو و توافقی برای پیشرفت و توسعه قدرت و ثروت کشورهای اسلامی است.
وی ادامه داد: همچنین اگر میخواهیم دکترین نظام اسلامی ایران در جهان بتواند اندیشه خودش را پیش ببرد و حتی در میان غیرمسلمانان تألیف قلوب بکند، ناگزیر باید ابتدا از خودمان شروع بکنیم. این شرایط جدیدی که دشمن علیه ما به وجود آورده، تحکیم وحدت در حوزههای مختلف است که میتواند راهگشا باشد و ما را در برابر دشمنان اسلام و انقلاب قویتر از هر زمان دیگری سازد.
امانی با ذکر این مطلب که نگاه جمهوری اسلامی به وحدت برگرفته از جهانبینی اسلام و قرآن است و یک نگاه استراتژیک و کاملاً راهبردی است، گفت: لذا ایجاد اختلاف در بین مذاهب اسلامی یکی از سیاستهای استکبار جهانی است و در ممالک اسلامی با طراحی آمریکا و اسرائیل و دشمنان اسلام اجرا میشود و به دنبال این هستند که نگذارند تمدن اسلامی در جهان محقق شود.
ادامه👇👇
وی در پایان درباره برگزاری دوازدهمین دوره همایش بینالمللی پژوهشهای قرآن کریم در این دانشگاه اعلام کرد: این همایش با عنوان «قرآن کریم و ایمان به وعدههای الهی» در سه محور ایمان به وعدههای الهی در قرآن کریم، ایمان به وعدههای الهی در سیره معصومین(ع) و ایمان به وعدههای الهی در گفتمان انقلاب اسلامی در فروردین ماه سال آینده برگزار خواهد شد.
لینک خبر در خبرگزاری ایکنا
http://semnan.iqna.ir/fa/news/3722224/تفرقهافکنی-ابزار-دشمن-برای-مانعتراشی-در-برابر-ایجاد-تمدن-اسلامی-است-تألیف-قلوب-بخشی-از-دکترین-نظام
🆔 @ae_quran_tehran
http://www.ostadmadadi.ir/persian/article/12582/
#مقاله
#رجال
#مقارنه_شیخ_و_نجاشی
✍آیت الله سید احمد مددی
از این نوشتار، نکات بسیار جالب و ارزشمند قابل استخراج است..
باخود می گفتم که شیخ طوسی، چه بنیه علمی ای داشته....
در 23 سالگی وارد بغداد می شود، نزد شیخ مفید، به مدت 5 سال تتلمذ می کند..
از وی اخذ حدیث می کند... مگر یک شخص در غربت (از طوس که زادگاهش است به عراق می رود) به چه مراتب علمی میتواند برسد که شیخ به آن رسیده، تا جایی که به وی شیخ الطائفه گویند. پیش از این مطالبی را در مقام و جلالت شیخ، تقدیم دوستان کرده بودم.
🆔 @ae_quran_tehran
⭕️⭕️⭕️
#یادداشت
#محمدباقر_ملکیان
🗒 تفسیر قمی به روایت طبرسی
✅ مدت هاست که با کمک همسرم یادداشتهای زیادی پیرامون کتابخانه خاندان طبرسی فراهم کرده ام.
نمی دانم چه وقت فرصت تنظیم نهایی و نشر این اثر را پیدا می کنم، اما قصد دارم قبل از انتشار این کار، چند یادداشت و مقاله در موردش بنویسم.
این یادداشت هم اولین یادداشت درباره این موضوع است.
✅ خاندان طبرسی (فضل، پسرش حسن و نوه اش علی) از دانشمندان بزرگ شیعه در قرن ششم و هفتم هجری اند.
بسیاری از آثار این خاندان به دست ما نرسیده است، اما همین نگاشته های موجود ایشان نیز نشانگر جایگاه ویژه علمی این خاندان است.
یکی از خصائص آثار ایشان، نقل از کتب و مصادر متعدد فریقین است. در این بین، برخی از این آثار بدست ما نرسیده است و یافتن ردی از آنها در مصادر ثانویه مغتنم شمرده می شود.
✅ از جمله این آثار که بدست ما نرسیده است کتاب تفسیر قمی است (در مورد تفسیر قمی موجود بحث زیاد است که اگر فرصت شد روزی و روزگاری بدان خواهم پرداخت).
مرحوم طبرسی در برخی آثارش خصوصا مجمع البیان و جلد اول اعلام الوری منقولات زیادی از تفسیر قمی آورده است. به گمانم، آنچه طبرسی از تفسیر قمی نقل میکند در حد و اندازه یک مقاله پر برگ خواهد بود.
جمع آوری و مقایسه و مقارنه آنها با روایات تفسیر قمی موجود برای بحث و بررسی تفسیر قمی موجود سودمند - و بلکه ضروری - است.
اگر توفیق رفیق شود مقاله ای با عنوان همین یادداشت (تفسیر القمی بروایة الطبرسی) در آینده ای نه چندان دور منتشر خواهم کرد، ان شاءالله.
✳️ بعد التحریر
سوگمندانه، تفسیر ارزشمند مجمع البیان هنوز - آنگونه که شایسته است - تصحیح و تحقیق نشده است. کاش یکی از این موسسات عریض و طویل - به اصطلاح پژوهشی - به تصحیح این اثر همت گمارد.
https://t.me/derasatfielmrejal
📜 #مقاله مزایای فهرست نجاشی بر فهرست و رجال شیخ طوسی و بررسی نسبت و اختلاف آنها با یکدیگر
✍رحیمه شمشیری، دکتر مهدی جلالی
https://jquran.um.ac.ir/index.php/quran/article/view/3964
سخن نگارندگان در چکیده: در این نوشتار برآنیم تا مزایای فهرست نجاشی بر فهرست و رجال شیخ طوسی را از منظرهای گوناگون بررسی نماییم و ارتباط یا عدم ارتباط فهرست نجاشی با فهرست و رجال شیخ و بالعکس را مورد ارزیابی قرار دهیم.
#کلید_واژه_ها: شیخ طوسی، نجاشی، رجال، فهرست.
🆔 @ae_quran_tehran
#گفتگو
اهتمام علمای شیعه نسبت به اجازات و دقّت در ضبط و شکل درست حدیث
حجة الاسلام و المسلمین شیخ رضا مختاری
حجة الاسلام و المسلمین شیخ رضا مختاری، محقّق ارزشمند و رییس مؤسسه کتابشناسی شیعه در سخنان خود در همایش "واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه" فرمودند:
یکی از طُرُق مهمّ تحمّل حدیث در بین شیعه، طریق «اجازه» است؛ در بین قدمای ما رسم بوده که کتب حدیثی را نزد مشایخ یا مؤلّفین میخواندند و با دقّت در إعراب، ضبط، شکل و استناد کتاب به مؤلّف تصحیح میکردند. این نسخ را مشایخ به شاگردان اجازه میدادند و این شیوه در بین قدمای ما مرسوم بوده و اثر بسیار مهمّی در صحّت انتساب کتب به مؤلّفین دارد.
http://www.almajlesilib.com/post/441