📜 #مقاله کلام شیعی و گفتمان معتزلی (ملاحظاتی در باب مسألۀ تأثیرپذیری کلام امامیّه از کلام معتزله)
✍ حمید عطایی نظری
http://ataeinazari.kateban.com/post/3557
#چکیده: نسبت بین کلام شیعه و کلام معتزله، و بطور خاص مسألۀ تأثیرپذیری کلام امامیّه از نظام کلامی معتزله، در زمرۀ بحثبرانگیزترین مسائل تاریخ کلام شیعه بوده و هست و آراء مختلف و گاه متضادّی نیز در باب آن ابراز شده است. در این نوشتار، نخست، دیدگاههای گوناگونی که در چند دهۀ گذشته از سوی محقّقان مختلف در خصوص این مسأله بیان گردیده بطور خلاصه تدوین و گزارش شده است و پس از آن، نویسنده، دیدگاه منتخب خود در این باره را توضیح داده است. به باور نگارنده، متکلّمان رسمی امامیّه بطور خاص از زمان شیخ مفید (د: 413 ه.ق.)، بهتدریج، در مرحله تبیین و تحریر مسائل اعتقادی و پرداخت به مباحث کلامی، تحتتأثیر «گفتمان کلامی معتزله» قرار داشتهاند؛ یعنی در کلامورزی خود، از ذهن و زبان و بیان و نظام کلامی معتزله بهره گرفتهاند، و به شیوۀ نگرش و نگارش خاصّ آنها مسائل و مباحث کلامی را ارائه نمودهاند، در عین حال که از حیث آموزهها و اصول اعتقادی مستقلّ بودهاند. این اثرپذیری، هم بنا به اقتضای دانش کلام مرسومِ زمانۀ آن متکلّمان بوده که ایجاب میکرده متکلّمان امامی نیز به همان زبان و بیان و سبک معتزلی، کلامورزی و تکلّم کنند، و هم به سبب انتخاب آگاهانۀ روش کلامی اعتزالی به عنوان برترین روش رایجِ عصر در پرداخت به علم کلام.
این نوشتار در مجله آینه پژوهش شماره 167-168 به چاپ رسیده:
http://jap.isca.ac.ir/article_65480.html
💢 از صفحه به صفحه این نوشتار، نکته قابل استخراج است👌
🆔 @ae_quran_tehran
پیشنهادی برای نوشتن و انتشار در مجلات علمی ـ پژوهشی
من اینجا حوزه بحثم مطالعات اسلامی است. انتشار در مجلات علمی ـ پژوهشی داخلی و یا خارجی خوب است و طبعا بسیاری از محققین جوان برای شکل دادن به سابقه دانشگاهی خود علاقمند به آنند. در این امر تردیدی نیست و فوائد آن مورد انکار من نیست. اما به نظرم بیش و پیش از آن باید اهتمام محققان جوان ما به کیفیت کار باشد و اینکه با خودباوری سعی کنند از طریق کیفیت بالای مقالات جایگاه مقالات فارسی حوزه مطالعات اسلامی را در سطح عمومی و بین المللی بالا ببرند. اگر کیفیت مقاله از نقطه نظر معیارهای آکادمیک بالا باشد محقق خارجی هم و لو زبان فارسی نداند ناچار است به آن مراجعه کند و آن را در نظر بگیرد. یکی از راه های بهبود کیفیت مسئله محوری است در ارائه مقالات. باید مقاله شما با محوریت یک پرسش ارائه شود. منابع اصلی دیده شود و در عین حال سابقه تحقیقات قبلی را به خوبی بازتاب دهد و دقیقا روشن کند که این مقاله و پژوهش جدید نسبت به نوشته های قبلی چه گامی را به جلو می گذارد و چه مسئله حل نشده ای را تلاش می کند تا حل و بررسی کند.
راه حل هم خودباوری است و صرف وقت. صرف اینکه مقاله ای به زبان خارجی است و یا در ژورنالی خیلی مشهور منتشر شده به معنی عالمانه بودن آن نیست. بسیاری از نوشته هایی که الآن در ایران در حوزه مطالعات اسلامی و ایرانی منتشر می شود یک سر و گردن از شماری از مقالات مشابه خارجی بهتر است منتهی مشکل نحوه ارائه مقاله و عدم دقت در این دو نکته است: مسئله محوری و توجه به پیشینه پژوهش ها. اینکه در مقاله ای همه چیز را از اول شروع می کنید و اشاره ای به پژوهش ها و مساهمت های قبلی نمی کنید حسن مقاله نیست نشان ضعف آن است.
https://t.me/azbarresihayetarikhi
👆👆👆دوستانی که قصد نوشتن مقاله دارند، توجه کنند؛
💢و البته نکته ای نیز از حقیر:
نگارش مقاله ارتباطی به کارشناسی ، ارشد، یا دانشجوی دکتری و استاد دانشگاه بودن ندارد.. تلاش و تتبع فراوان + صبوری و خستگی ناپذیدی حائز اهمیت است.
💢 عارفان - متصوفه و علوم حدیث!!!
✍ برگرفته از مطالب استاد محمدباقر ملکیان
@gholow2
💠 گویا مبنای صوفیه و اهل عرفان چنین بوده که اگر مکاشفه ای شد یا خطورات قلبی ای روی داد می توان آن را به عنوان حدیث نقل کرد
✴️ به عنوان نمونه:
1. هر گاه چيزی بر من مشکل شدی مصطفی صلی الله عليه [وآله] وسلم به خواب ديدمی وآن پرسيدمی. (نفحات الأنس، ص208 در احوالات ابو علی کاتب مصری)
2. إنّي اسمع الآن من ربّي - عزو جل - فاستعرض ممّا سمعت من غيره. (نفحات الأنس، ص262 در احوالات روزبهان بقلی)
3. هر آنچه ايشان آنجا به اسناد خبر مي گويند ما اينجا بی اسناد مي شنويم. پير گفت: از که مي شنوی؟ گفت: حدثنی قلبی عن ربي - جل جلاله - (تذکره الأولياء، ص122، در احوالات ابوبکر کتانی)
بلکه «#حدثنی_قلبی_عن_ربي» سندِ صحيح اعلائی بسياری از معارف عاليه (!) و باور جمع بسياری از صوفيه است. و اين امری است که عرفا إبائی از اقرار به آن ندارند. (برای نمونه نگاه کنيد به: الفتوحات المکية، ج1، ص257؛ ج4، ص272؛ شرح فصوص الحكم خوارزمی، ج1، ص40؛ شرح فصوص الحكم قيصری، ص297-298)
🆔 @ae_quran_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا امام رضاـ..
ضامن آهوي صحرا شدنت جاي خودش
اينكه در روز جزا، ضامن مايي عشق است
میلاد شمس الشموس ،ضامن آهو ، امام خوبی ها و مهربانیها امام رضا (ع) بر شما دوستان عزیز مبارک
🌺
🌸🌸
🌼🌼🌼
🔹 تازه های کتاب
جایگاه زنان در قرآن و عهدین، مولف فاطمه خالق صفت.
قم: مرکز نشر هاجر، 1396ش، 206ص.
lib.hadith.ir
https://t.me/darolhadith110 👈👈
JCIS_Volume 1_Issue 1_Pages 63-83.pdf
217.6K
📜 #مقاله حدیث، حافظۀ فرهنگی شیعه:رهیافتی بر آرای خاورشناسان دربارۀ جایگاه حدیث و جوامع متأخر روایی شیعه با تأکید بر نظرات رینر برونر (به زبان انگلیسی)
✍ دکتر علی حسن نیا، دکتر فتحیه فتاحی زاده
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
📜 #مقاله حدیث، حافظۀ فرهنگی شیعه:رهیافتی بر آرای خاورشناسان دربارۀ جایگاه حدیث و جوامع متأخر روایی ش
Ḥadīth, the Shī'a Cultural Memory: An Investigation of the Orientalists' Opinions on the Status of Ḥadīth and the Later Shī'a Collections of Ḥadīth with an Emphasis on Rainer Brunner's Views
در مجله:
Journal of Contemporary Islamic Studies
(مطالعات اسلامی معاصر)
چاپ این مقاله را خدمت دکتر حسن نیا تبریک عرض مینماییم..
🌺
🌸🌸
🆔 @ae_quran_tehran
💢 ماه سرخ، سیارهی سرخ و ستارگان رنگارنگ راه شیری
💎 وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ
🆔 @ae_quran_tehran
💢 چند روزیست ک توفیقی حاصل شده تا جلد دوازدهم #بحارالانوار را مطالعه کنم؛ همچون یازده جلد پیشین دریایی از اطلاعات... سخنان معصومان (ع) گوهرهایی پاک و ناب و بسی فراتر از کلام آدمیان خاک نشین اند (در این باره پیش از این پیرامون خطب امیرالمومنین و مقایسه آن با کلام ابن نباتة به اقرار ابن ابی الحدید مطالبی به عرض رساندم).
💠در جلد دوازدهم (تاریخ انبیاء مجلد دوم) مسائل بسیاری توجه مرا به خود جلب کردند؛ از توسلات انبیاء به ائمه (ع) و تعیین ذبیح و سخن پیامبر (ص) از ابن الذبیحین گرفته تا آیه "الیس الصبح بقریب" در داستان قوم لوط و سخن از ذوالقرنین و نوشیدن حضرت خضر از چشمه آب حیات
🆔 @ae_quran_tehran