eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
48 دنبال‌کننده
79 عکس
2 ویدیو
20 فایل
انجمن علمی - دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن علمی دانشکده علوم قرآن تهران
📚 توحید مفضل ترجمه علامه محمدباقر مجلسی (رحمه الله) 🆔 @ae_quran_tehran
حدود یکسال پیش، زمانی که فایل این کتاب را به یکی از اساتید نشان دادم، بسیار تعجب کردند؛ اول بار که این کتاب رو مشاهده کردم برای بنده هم بسیار جالب بود، علامه مجلسی و ترجمه فارسی یک حدیث بعلاوه پاورقی ها و مقدمه علما بر آن..... توفیقی داشتم، زمانی که جلد سوم را مطالعه میکردم، این حدیث را بصورت خلاصه وار یادداشت برداری کردم.. حدود ۹۵ صفحه از این جلد به این حدیث اختصاص یافته است.. 🆔 @ae_quran_tehran
نیم نگاهی به احادیث کتاب غایَةُ الْمَرام وَ حُجَّةُ الخِصام فی تَعْیینِ الْإمام: روایات موسوم به *خُلق ملائکة من نور وجه علی (ع) * در باب اول.. سید هاشم بحرانی برای این دسته ۳ روایت ذکر کرده است؛ در سند این روایات نام هر سه خلیفه مشاهده می شود!!! ابوبکر، عمر بن خطاب و عثمان بن عفان.. به نظر می رسد این روایات، حداقل اگر مستفیض نباشند، مشهور هستند؛ ممکن است با بررسی بیشتر در دیگر کتب بتوان و یافتن نمونه های مشابه و اسناد متعدد بر آنها متواتر معنوی نیز اطلاق نمود.. 🆔 @ae_quran_tehran به روایات ۱۷ ، ۱۸ و ۱۹ توجه کنید:
📚 غایَةُ الْمَرام وَ حُجَّةُ الْخِصام فی تَعْیینِ الإمام مِنْ طَریقِ الخاصّ وَ العام ✍ سيد هاشم بحراني (م ۱۱۰۷ قمری) روایات باب اول از جلد اول 🆔 @ae_quran_tehran
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با ۳۰ اثر قرآنی به نمایشگاه قرآن آمده است مسئول غرفه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن از عرضه بیش از ۳۰ اثر تخصصی رشته‌های علوم قرآنی در این غرفه خبر داد. سیدمجید نبوی، کارشناس و مسوول غرفه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با مفدا با بیان اینکه غرفه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن دایر و آماده خدمت‌رسانی به عموم بازدیدکنندگان است، اظهار کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یکی از زیرمجموعه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است که در بخش دانشگاهی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حضور یافته است. وی افزود: در غرفه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، امسال چندین فعالیت مختلف را دنبال می‌کنیم که یکی از آنها معرفی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به مخاطبان است. همچنین کتاب‌های تالیف شده توسط اعضای هیات‌علمی و استادان این دانشگاه در غرفه دانشگاه به مخاطبان عرضه می‌شود. نبوی افزود: نشریات تخصصی حوزه علوم قرآن و حدیث که در این دانشگاه منتشر می‌شود، شامل شش مجله علمی تخصصی، «مطالعات تطبیقی قرآن‌پژوهی»، «مطالعات سبک‌شناختی قرآن کریم»، «مجله احسن‌الحدیث»، «عیون»، «اندیشه قرآنی»، «تحقیقات قرآنی» و همچنین مجموعه مقالات همایش‌های تخصصی دانشگاه در معرض بازدید علاقمندان حوزه‌ قرآن‌پژوهی است. وی برگزاری نشست‌های تخصصی را از دیگر فعالیت دیگر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در بیست  و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد و افزود: در کنار این نشست‌های تخصصی، مسابقات حفظ، تفسیر، ترتیل و مفاهیم قرآنی و مشاوره در حوزه روش تحقیق و تالیف پژوهش و پایان‌نامه رشته‌های قرآنی از دیگر خدماتی است که در این غرفه عرضه می‌کنیم. نبوی عنوان کرد: دستگاه تلاوت قرآن نیز برای کسانی که می‌خواهند در طرح ختم قرآن این دانشگاه  سهیم شوند. نیز در غرفه دانشگاه مستقر شده است. وی فعالیت دیگر دانشگاه علوم  و معارف قرآن کریم را عرضه تالیفات اعضای هیات علمی این دانشگاه به علاقمندان عنوان کرد و گفت: در حدود ۳۰ عنوان کتاب از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در این غرفه موجود و در اختیار در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به «جغرافیای تاریخی( مسیر حرکت بنی اسرائیل در قرآن کریم و عهد عتیق)» به قلم دکتر طاهره‌سادات طباطبایی‌امین، «جریان‌شناسی سیره‌پژوهی در غرب با تاکید بر دیدگاه‌های ویلیام مونتگمری‌وات» به قلم دکتر سیدمحمد موسوی‌مقدم، «هستی و چیستی ابلیس» به قلم دکتر رضا سعادت‌نیا، «مصونیت قرآن از تحریف نزد شیعه و اهل سنت» به قلم دکتر محمد اکبری، «شیوه‌های تبلیغی وهابیت در جهان اسلام» به قلم مریم شیرین‌جانی، «بررسی و تحلیل ادبیات جامعه‌شناختی عصر جاهلیت در بُعد اعتقادی و خانوادگی» به قلم دکتر محمدابراهیم ایزدخواه، «نقد آراء ابن‌تیمیه در آیات ولایت» به قلم دکتر زهره اخوان‌مقدم، «اخلاق در قرآن و سنت» به قلم دکتر علی غضنفری، «درسنامه تفسیر موضوعی قرآن کریم» به قلم دکتر سیدعبدالله اصفهانی، «تجلی عشق و جهاد در چکامه هاشمیات» به قلم دکتر مجید محمدی، «زبان دعا در صحیفه سجادیه» به قلم دکتر محمدجواد سلمانپور، «امی بودن پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله و سلم) در منابع تفسیری و حدیثی و نقد دیدگاه خاورشناسان» به قلم دکتر علیرضا کاوند، «صرف و نحو کاربردی با تکیه بر آیات و روایات» به قلم دکتر رضا امانی، «تکرار قرآن» به قلم دکتر علی غضنفری و ... اشاره کرد. گفتنی است، بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از بیست و نهم اردیبهشت‌ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برپا شده است و تا چهاردهم خرداد جاری ادامه دارد. لینک خبر http://www.mefda.ir/news/55821/ ⭕️انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی تهران 🆔 @ae_quran_tehran
🔰 بحثی پیرامون «سهل بن زیاد آدمی» 💠درس خارج فقه آیت الله ری شهری ✴️در مجموع شش دلیل برای تضعیف سهل بیان شده است و در مقابل حدود یازده دلیل برای توثیق او ذکر شده است 💎جمله «الأمر فی سهلٍ سهلٌ» در توصیف او در کلمات فقها خصوصاً فقهای متأخر زیاد به کار رفته است. بزرگانی مثل صاحب مفتاح الکرامة و صاحب جواهر آن را به کار برده‌اند و در واقع مضمون آن را قبول کرده‌اند، چنانچه آیت الله شبیری زنجانی از فقهای معاصر که رجال‌شناس بسیار قوی‌هستند با پذیرش این مطلب وی را توثیق کرده است، در مقابل برخی از فقها هم مثل آیت الله خویی این مطلب را قبول ندارند. برای مطالعه این بحث نک: http://yon.ir/RkIm3 🆔 @ae_quran_tehran
آیت الله العظمی شبیری زنجانی در بخشی از سخنان خود در دیدار با اعضای هیات مدیره ی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی که چندی پیش برگزار شد، مطلبی جالب پیرامون تفسیر «ابوالفتوح رازی» فرمودند: «عبدالجلیل رازی» در کتاب «النقض» می گوید ابوالفتوح در تفسیر از طبرسی معروفتر بوده است؛ ولی می بینیم که تفسیر او به دلیل فارسی بودن مورد توجه قرار نمی گیرد. علمای ما بیشتر به متن های عربی تمایل داشته اند و لذا حق این کتاب تاکنون ادا نشده است... 🆔 @ae_quran_tehran
http://yon.ir/2kFoE 📜 شخصیت شناسی و منبع شناسی قرآنیون ✍ دکتر زهره اخوان مقدم[۱] - سیدمجید نبوی[۲] [۱]. دانشیار دانشکده علوم و فنون قرآن تهران [۲]. دانشجوی دکتری و از اساتید دانشکده علوم و فنون قرآن تهران 📚فصلنامه تخصصی سفینه، زمستان ۱۳۹۶ 🆔 @ae_quran_tehran
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن بیان کرد: دانشگاه‌ها حضور پررنگی در نمایشگاه قرآن دارند عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف اسلامی با اشاره به حضور پررنگ بخش دانشگاهی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به بیان مباحثی در مورد طب و دین پرداخت. طاهره‌السادات طباطبایی‌امین، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با مفدا با اشاره به ارائه آثار و دستاوردهای این دانشگاه در یکی از غرفه‌های بخش دانشگاهی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، گفت: این دانشگاه ۲۰ دانشکده در سراسر کشور دارد و دستاوردهای این دانشکده ها در نمایشگاه امسال به دوست داران قرآن معرفی شده است. وی در ادامه با اشاره حضور خود در ادوار گذشته نمایشگاه قرآن، افزود: به اعتقاد من امسال از نظر امکانات شاهد نمایشگاه بهتر و مطلوب تری هستیم. بخش دانشگاهی نیز تلاش کرده است تا دانشگاه ها و دستگاه های دانشگاهی سراسر کشور را در این بخش داشته باشد. البته جای کار بهتر و بیشتر نیز وجود دارد. طباطبایی امین در ادامه این گفت وگو به مطالعاتی که در زمینه سلامت و دین انجام داده است اشاره و اظهار کرد: سلامت انسان، مقوله ای است که انسان از بدو تولد تا زمان مرگ به آن نیاز دارد. لذا دنبال منبعی که بهترین حمایت سلامتی را از ما داشته باشید هستیم. پزشکی ما پیشرفت چشمگیری داشته است و در دنیا مطرح است اما از آنجا که منابع علوم پزشکی تقریباً غربی است، نیاز به این هست که برای تکامل این منابع به منابع آسمانی مراجعه کنیم. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تأکید بر اینکه نباید نگاه افراطی به این مسئله داشته باشیم، بیان کرد: در این زمینه پایان‌نامه‌هایی تهیه شده و تحلیل‌هایی در مورد احادیثی که شامل این موضوع می‌شود صورت گرفته است که البته کافی نیست و باید کامل‌تر شود. چیزی که ما دنبال آن هستیم و غربی ها امروزه می‌خواهند به آن برسند این است که علم پزشکی تا به امروز به فیزیک و متافیزیک در حدی توجه کرده که بگوید جسم و روان انسان چه نیازهایی دارد. وی افزود: زمانی که به روانشناسی مراجعه می کنیم متوجه می شویم برخی مطالب نیاز به تکمیل و پردازش و وصل شدن به منبع وحی و احادیث اهل بیت(ع) دارد تا کامل‌تر بتوانیم به سلامت برسیم. به عنوان مثال ما در متون دینی موضوعی با عنوان روح انسان داریم که با گناه بیمار می شود و با توبه کردن و اَعمال خیر این بیماری بهبود می‌یابد. متون دینی از ما خواسته‌اند که خطورات ذهنی و قلبی خود را نیز کنترل کنیم و این چیزی است که دوست داریم علم پزشکی به آن برسد. طباطبایی‌امین در مورد گرایش دانشجویان به سمت چنین مطالعاتی نیز بیان کرد: خوشبختانه گرایش به این سمت بیشتر شده و هر روز نیز افزایش می‌یابد به طوری که پایان‌نامه‌های فراوانی در این زمینه به نگارش درآمده و در آینده نیز نگارش خواهد یافت. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم همچنین اظهار کرد: امیدوار هستم جامعه قرآنی و حدیثی کشور به نوعی ابعاد مختلف سلامت را پاسخگو باشند. منابع ما از این قابلیت برخوردار است که پاسخ سوالات را بدهد و تنها نیاز داریم که فعالیت‌ها بیشتر شود. وی در پایان در مورد استقبال دانشجویان از چنین مباحثی و مشارکت در این بحث‌ها نیز گفت: دانشجویان به فعالیت‌های بین رشته‌ای علاقه دارند و مطالعاتی که در این زمینه دارند نشان‌دهنده این علاقه است که باید بیشتر شود. لینک خبر http://www.mefda.ir/news/56438/ ⭕️ انجمن علمی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران 🆔 @ae_quran_tehran
حضور خانم دکتر طباطبایی در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن 🆔 @ae_quran_tehran
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن تشریح کرد: جایگاه عدالت در سیره حکومتی امام علی(ع) گروه سیاسی ــ عظیم عظیم‌پور در معرفی اثر خود تحت عنوان «سیمای علی(ع) در نهج البلاغه» به سیره حکومتی امیرالمومنین(ع) پرداخت و گفت: اساسا عدالت در حکومت اسلامی یک رکن است و همه تلاش‌های یک حکومت اسلامی در اداره امور جامعه اگر به عدالت منجر نشود فایده‌ای ندارد و با تعریفی که امام علی (ع) از عدالت انجام می دهند مهمترین وظیفه حاکم اسلامی مبارزه با ظلم و نشاندن ظالم بر سر جای خود با هدف قراردادن هر چیز در سر جای خود است. عظیم عظیم‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن، با حضور در غرفه ایکنا در بیست و ششمین نمایشگاه  بین‌المللی قرآن کریم به تشریح دو اثر خود با عنوان «سیمای علی(ع) در نهج البلاغه» و «اختلاف ترجمه‌های قرآن کریم» پرداخت. عظیم‌پور در خصوص مبحث حکومت‌داری امام علی(ع) در اثر «سیمای علی(ع) در نهج البلاغه» گفت: فصل چهارم این کتاب به بحث سیره فردی و سیره حکومتی امام علی(ع) پرداخته است که در بحث سیره یا سبک زندگی فردی مباحثی مانند زهد و تقوا و نوع برخورد با خانواده مورد توجه قرار گرفته است. در بحث سیره سیاسی یا مؤلفه‌های حکومت‌داری نیز مسائلی مانند عدالت و سختگیری بر ظالمان و توجه به فقرا و مستضعفان بررسی شده است. این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن درباره جایگاه عدالت در حکومت امام علی(ع)، گفت: اساسا عدالت در حکومت اسلامی یک رکن است و همه تلاش‌های یک حکومت اسلامی در اداره امور جامعه اگر به عدالت منجر نشود فایده‌ای ندارد. در واقع باید خروجی همه این تلاش‌ها و فعالیت‌ها به تقویت عدالت و کاهش فقر و تبعیض منجر شود. وی با بیان اینکه امام علی(ع) عدالت را قرار دادن هر چیز سر جای خود بیان می‌کنند، گفت: در واقع با این تعریف، عدالت تقسیم همه چیز به مساوات نیست بلکه توجه به شایستگی ها و استعدادهاست و لذا مبارزه با ظلم و قرار دادن ظالم سر جای خود مهمترین محور عدالت است. عظیم‌پور درباره دیگر اثر خود با عنوان «اختلاف ترجمه های قرآن کریم» و آسیب شناسی ترجمه‌های قرآن گفت: یکی از مسائلی که در ترجمه قرآن باید مورد توجه قرار گیرد این است که آیا یک واژه همیشه به یک معناست و دانش وجوه کمک می کند که با فهم قراین یک آیه توسط خبرگان این فن به ما بنماید که معنی یک واژه در یک آیه یا آیه دیگر متفاوت است. این مسئله بسیار مهمی است که متاسفانه برخی مترجمان ما آن رعایت نکرده اند. مثلا واژه «امت» در سوره یوسف به معنی مدت است ولی در سوره ابراهیم و در آیه «قال ابراهیم امه واحده» به معنای ملت است. یا واژه «ام» به سه معنای مادر، مکان و اساس و محور به کار رفته است. وی مؤلفه بازگشت ضمیر را نکته دیگر در آسیب‌شناسی ترجمه‌های قرآن کریم خواند و گفت: مثلا در داستان زندانی شدن حضرت یوسف و تعبیر خواب دو هم بند ایشان که منجر به ازادی یکی از زندانیان شد و حضرت یوسف به این فرد گفت وقتی به نزد پادشاه رفتی بگو که من بی‌گناهم که ان فرد هم این درخواست را فراموش کرد، عده‌ای معتقدند حضرت یوسف یک لحظه از یاد خدا غافل شد و شیطان در ذهن و دل ایشان وسوسه کرد و حضرت یوسف به جای توکل به خدا به خلق خدا متوسل شد و همین باعث شد چندین سال در زندان بماند. اما عده‌ای دیگر می‌گویند اینگونه نیست بلکه حضرت یوسف از مخلصین است و امکان ندارد شیطان بر ذهن و دل انسان مخلص راه پیدا کند تا اینکه بخواهد او را وسوسه کند و این ضمیر به زندانی بر می‌گردد که پیام حضرت یوسف را فراموش کرد. در واقع حضرت یوسف درس تظلم خواهی و نپذیرفتن ظلم می دهد نه اینکه از یاد خدا غافل شده باشد. عظیم پور درباره ترجمه های مناسب قرآن کریم برای عموم مردم گفت: امروزه برای مخاطبان من ترجمه‌هایی را توصیه می‌کنم که معنایی باشند. یعنی ترجمه همراه با مختصری توضیح در پرانتز باشد. در واقع بین دو ترجمه تحت اللفظی و تفسیری، بهترین ترجمه برای افراد معمول جامعه همین ترجمه جمله به جمله یا معنایی است. در این نوع ترجمه، غرض مترجم این است که مطالب را از آیات قرآن استخراج کرده و در قالب زبان مقصد که فارسی باشد، بریزد. وی اظهار کرد: مترجمانی که هر چقدر بیشتر اهل مطالعه و دانش و خدمت به مردم باشند و انگیزه دیگری نداشته باشند بهتر می‌توانند این نوع ترجمه را انجام دهند و در این نوع ترجمه می‌توان به ترجمه‌های مرحوم آیت الله مشکینی، کریم زمانی، حسین استاد ولی، آیت الله مکارم شیرازی و سید جلال مجتبوی اشاره کرد که جزء ترجمه‌های خوب و مطلوب از مدل ترجمه معنایی به شمار می‌آیند. http://iqna.ir/fa/news/3718138/جایگاه-عدالت-در-سیره-حکومتی-امام-علیع ⭕️ انجمن علمی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران 🆔 @ae_quran_tehran
حضور دکتر عظیم پور در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن 🆔 @ae_quran_tehran