eitaa logo
مدرسه‌ درسگفتار آفاق
1.2هزار دنبال‌کننده
389 عکس
107 ویدیو
22 فایل
مدرسه آفاق حکمت؛ مرجع آموزش آزاد علوم انسانی و اسلامی سایت موسسه: www.afaghehekmat.ir تماس با مسئول امور دانش‌پژوهان، سایت و شبکه‌های اجتماعی: @Afaghehekmat_Admin اینجا «مدرسه آفاق» است...
مشاهده در ایتا
دانلود
➕/🔻ایجاد و حفظ حکومت اسلامی،اصلی فراتر از همه اصول 🔻حضرت امام (ره) در خلال بحثی فقهی دربارۀ ولایت‌فقیه در کتاب البیع چنین بیان می‌کنند: «الاسلام هو الحکومه: اسلام عین حکومت است»، این جمله با اینکه «اسلام، حکومت دارد»، دو چیز است. بر این اساس، احکام اسلامی، مقررات حکومت‌اند و مطلوب بالعرض‌اند، نه مطلوب ذاتی. در جامعۀ غیراسلامی، توحید هم ممکن نیست. کسی نمی‌تواند بگوید درحالی‌که حکومت اسلامی نیست، زندگی من اسلامی و متدینانه است. زیرا اسلام یعنی حکومت؛ و وقتی حکومت اسلامی وجود نداشته باشد، اسلام وجود ندارد. لذا اصل، حکومت است؛ هر چیز دیگری در برابر این اصل، فرع است. از این رو، تمام سنن و ارزش‌های اسلامی باید متناظر و مرتبط با این اصل دیده شود. اگر این اصل، طور دیگری می‌خواهد، ما باید خود را متناظر و متناسب با اصل تنظیم کنیم. هیچ چیز دیگری مقابل این اصل نیست. 🔻مجله صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ عقلانیت سیاسی اسلام به منزلۀ تمام اسلام/ص 71 ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻حکمرانی در اسلام به مثابه یک ابزار و نه یک هدف 🔻حکمرانی در اسلام، از دیگر تعالیمِ منظومه‌وار این مکتب جدا نیست. پس اسلام، تنها شیوه‌ای برای به قدرت رسیدن و سلطه بر دیگران و حتی ادارۀ دنیای مردم نیست؛ بلکه حکمرانی یکی از ابزارهای هدف نهایی این مکتب انسان‌ساز است تا در سایۀ تشکیل حکومت و فراهم شدن زمینه‌های اجتماعی آن، عبودیت خدای متعال در اشکال گوناگون آسان‌تر و سعادت ابدی انسان‌ها تأمین شود. از دیدگاه اسلام، «حکمرانی» هدف نیست. 🔻مجله صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ مبانی، اصول و سیاست‌های حکمرانی اسلامی/ص 66 ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻مردمی‌سازی به معنای تغییر نظام حکمرانی 🔻[پس از انقلاب] اشتباهی کلی داشتیم و آن هم حل‌المسائل دانستن دولت بود. مردم، پس از انقلاب، به امید ایجاد رفاه و عدالت، همه چیز را به دولت سپردند. همان اشتباهی که تمام دنیا مرتکب شده بود و گمان می‌کردند دولت فرشته نجاتی است که کارهای بدون متولی را ساماندهی می‌کند. اما در موارد پُرشماری مشخص شد که دولت‌ها به دلایل گوناگونی ناکارآمدند. چرا هم‌اکنون نقش حسینیه‌ها برجسته‌تر از مساجد است؟ آیا در جامعه شیعی، حسینیه‌ها باید فعال‌تر از مساجد باشند؟ اکنون اداره حسینیه‌ها به دست مردم است؛ درنتیجه، پررونق‌اند. اما مدیریت مساجد را دولتی کرده‌ایم؛ وقتی مساجد را دولتی کردید، مردم پای‌کار نیستند. مثال دیگر، کمیته امداد است. کمیته امداد باید تنظیم‌کننده خیریه‌ها باشد، اما به رقیب خیریه‌ها تبدیل شده است! باید بسیاری از امور را به مردم برگردانیم؛ به نظرم مردمی‌سازی به معنای تغییر نظام حکمرانی است. 🔻فصلنامه صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ حکمرانی؛ از خاستگاه غربی تا وضعیت آن در ایران/ص 253 ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻هرکس بخواهد علم اسلامی تولید کند، باید در گام اول، مبانی هستی شناسی، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، ارزش‌شناسی و غایت‌شناسی خود را معین کند. علمای ما به برخی از این مبانی پرداخته‌اند، اما در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی باید هر پنج مبنا را تبیین کنیم. مشارب مختلف فلسفی و کلامی، هر کدام بر اساس مبانی خود در موارد گوناگون، نظر خاص خودشان را دارند. 🔻گام دوم، مکاتب اجتماعی یا ایدئولوژی اجتماعی که اصولی اجتماعی چون آزادی اجتماعی، عدالت اجتماعی و تعاون اجتماعی را تولید می‌کنند مبتنی بر مکاتب فلسفی هستند. 🔻گام سوم، توصیف انسان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مطلوب است. در برخی از این حوزه‌ها کارهایی انجام شده است اما باید برای توصیف انسان مطلوب در تمام این حوزه‌ها نظریه تولید کنیم. 🔻گام چهارم، توصیف انسان محقَق است و گام پنجم، تغییر انسان محقق به مطلوب است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/olgo_hekmi_khosropanah/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻جمهوری اسلامی و شکاف نسلی . 🔻وقتی شکاف نسلی رخ می‌دهد، دوقطبیِ جوان و سالخورده بین مدیران ایجاد می‌شود. شکل‌گیری این دوقطبی، حاصل اشتباهاتی است که در طراحی نظام حکمرانی خود داشته‌ایم؛ در نظام حکمرانی ما ورود نیروهای تازه‌نفس به عرصۀ مدیریتی کشور سامان‌یافته نیست؛ درحالی‌که در بسیاری از کشورها از طریق مدل‌های مبتنی بر تجارب بشری مانع ایجاد چنین شکافی می‌شوند و به روشی نظام‌مند، ترکیب متعادلی از جوانان باانگیزه و نوآور و پیران باتجربه در ساختارهای اداری و سیاسی شکل می‌گیرد. آنان سهمیه‌ای ویژه از مدیریت کلان را در نظر گرفته‌اند که براساس سازوکار شایسته گزینی در اختیار جوانان قرار گیرد. نه اینکه به شکل سلیقه‌ای و یک‌باره تعدادی جوان را وارد عرصۀ مدیریتی کشور کنیم، بدون اینکه تجربه و دانش لازم را داشته باشند. 🔻فصلنامه صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ جمهوری اسلامی و مسئلۀ شکاف نسل قدیم و جدید/ص 219 ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی 🔻آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی عنوان درس گفتاری است که به همت انجمن علمی علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و با ارائه حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا ارائه شده است. 🔻دکتر پارسانیا در این درس گفتار به بررسی نقدهای معرفتی و اجتماعی علوم اجتماعی اسلامی پرداخته است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/asibshenasi_oloom_ejtemaee/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻رابطه ایران و آمریکا درست‌شدنی نیست 🔻آمریکایی‌ها در دو حوزه با ما مشکل دارند. بخشی از مشکلشان به دلیل سیاست‌ها و توانمندی‌های اکتسابی ماست؛ توانمندی‌هایی مثل دانش هسته‌ای، ساخت موشک و نفوذ منطقه‌ای. و بخشی به خاطر توانمندی‌های ذاتی مثل مساحت کشور، جمعیت کشور و منابع طبیعی. اشتباه برخی این است که فکر می‌کنند اگر توانمندی‌های اکتسابی را به آمریکا بدهیم، مشکلاتمان حل می‌شود. مشکل آمریکایی‌ها افزون بر توانمندی‌های اکتسابی، توانمندی‌های ذاتی ایران است؛ واقعیت این است که شما حتی اگر بخواهید نمی‌توانید توانمندی‌های ذاتی را بدهید. نمی‌توانید نفت را در دریا بریزید، نمی‌توانید جمعیت را اخراج کنید، نمی‌توانید کشور را کوچک کنید؛ ایران، ایران است. دلیل رکود سیاست خارجی کشور همین است، می‌خواهند مشکلی را حل کنند که حل‌شدنی نیست. 🔻فصلنامه صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ از بیانیه گام دوم تا جهان پساکرونا؛ فرصت‌های حکمرانی انقلابی دیپلماتیک/ص 147 ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻ما آماده جنگ فرهنگی اقتصادی مدرن نبوده و نیستیم. 🔻نبود درک دقیق وضعیت و نیازهای فرهنگی کشور و نبود سازوکارهای مناسب برای تربیت و سازمان‌دهی ذخایر هوشی کشور در حوزه‌های مناقشه برانگیز، نقطۀ ضعف آموزش‌وپرورش و آموزش عالی ماست. جریان هدایت تحصیلی و شغلی متأثر از مارکتینگ است، نه نیازسنجی عالمانه و هدفمندی که با ارزش‌ها و شعارهای انقلاب تناسب داشته باشد. نهاد تعلیم و تربیت تحت تأثیر الگوهای توسعه و نگاه فناورانۀ آن قرار گرفته و درنتیجه، آموزش عالی با محوریت اصلی رشته‌های «مدیریتی» و «مهندسی»، به‌سرعت توسعه یافته است. سازمان‌دهی نامناسب خزائن انرژیِ هوشمند انسانی، سبب شده تا «انقلاب تمدنی» ما پس از پیروزی دچار رکود نسبی بشود و در جنگ فرهنگی اقتصادی مدرن، تقریباً دست‌خالی مانده‌ایم. ما واقعاً آمادۀ این نوعِ پیچیده از جنگ نبوده و هنوز هم نیستیم. این ناتوانی تا اندازه‌ای دردناک است که می‌بینید فرمان آتش به اختیار رهبری را گرچه به گوش جان شنیده‌ایم، ولی از عملِ ناچیز خویش شرمنده‌ایم. 🔻مجله صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ حکمرانی ما؛ از تکنیک تا تربیت/ص 81 ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻شرائط امکان علوم‌انسانی مدرن در فلسفه غرب 🔻دکتر طالب زاده در این سخنرانی بنا دارد درباره‌ی ضرورت های تأسیس علوم انسانی در ایران بگوید. محتوای سخنرانی، مملو از پیچیدگی های فلسفی است اما آنچه نهایتا از پس آن مفاهیم پیچیده برمی‌آید، تأکید و توصیه طالب زاده به دقت و طمأنینه در مواجهه با پیچیدگی های علوم انسانی است. او البته نسخه ای نیز برای این توصیه اش دارد و آن بازگشت به بنیان های علوم انسانی است. تأسیس علوم انسانی، دقت می‌طلبد دقتی که بیش از هر محتوای اثباتی، وابسته به منش و فرم دقیق کار علمی است. 🔻این سخنرانی، در همایش «جهان انسانی، حکمت اسلامی»، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و به همت کانون اندیشه جوان و کارگروه فلسفه اسلامی موسسه اشراق ایراد شده است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/sharaet_emkan_oloomensani/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻تمامی فقها در عمل در حال تدارک حکومت اسلامی هستند. 🔻تمام چیزی که به نام اسلام می‌شناسیم، باید ناظر به حکومت تفسیر و فهم شود، وگرنه اسلام نیست. اسلام چیزی نیست که بخواهیم حکومت را برای آن اثبات کنیم، بلکه تمام اسلام، حکومت است. تمام اسلام، احکام اجتماعی است. به نظرم تمام فقها در عمل، در حال تدارک حکومت هستند و حکومتی که مرحوم آیت‌الله بروجردی در زمان خود داشت، کمتر از محمدرضا پهلوی نبود یا حکومتی که آیت‌الله سیستانی در عراق دارد، حکومتی قدرتمند است. برخی فقها دربارۀ گونۀ دیگری از حکومت سخن میگویند؛ اما تمام ایشان، با وجود نگاه‌های گوناگون، حفظ نظام جمهوری اسلامی را واجب می‌دانند. اصل، حکومت است که شاید با مبانی گوناگونی گفته شود. اگر جایگاه عمل را در عقلانیت اسلامی ببینیم، می‌فهمیم چرا همۀ اسلام، حکومت اسلامی است وحکومت اسلامی، یعنی تحقق عینی و عملی آنچه پیشتر به اسم «اسلام» می‌دانسته‌ایم. 🔻مجله صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ عقلانیت سیاسی اسلام به منزلۀ تمام اسلام/ص 71 ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir