«سحر نوزدهم»
✍ایرانپور
نزدیک به دو سال بود که شعله شعله کینه نهروان [۱] بر قلبش زبانه میکشید و تیغ نفاق در غلاف کرده و هر روز با زهر نادانی آبدیدهاش میکرد. سال چهل هجری بود که بار و بنه فتنه را بر دوش کشیده و راه کوفه در پیش گرفت. نقاب دورویی بر صورت کشیده و مدتی در محله بنیکنده ساکن شد. با جماعت خوارج رفت و آمد داشت که در همین ایام دختری را دید که زخم داغ برادر و پدر از نهروان بر دل داشت. مسافر کوفه دختر را دید و ایمان نداشتهاش را در قمار موی و روی او باخت. شعله خصومت با علیابنابیطالب با مهریه[۲]دختر سیاه موی بالا گرفته و بر خرمن دنیا و آخرت مرد مسافر زد. مهریه خون علی بود. دختر از قبیله اشجع بود و مردانی را از این طایفه به معاونت مرد مسافر در کشتن علیابن ابیطالب فرستاد. شبیب بن بجره خوارج مذهب بود و در سرش هوای "لاحکم الا لله" فوران میکرد. [۳] رمضان از نیمه گذشته و فتنه "قطام" و حمایت قبیله بنی اشجع، آتش انتقام نهروان را بیشتر از هر وقت دیگری بر جان مرد مسافر زده و در سحرگاه ۱۹ رمضان او را به مسجدی کشاند که امیرالمؤمنین علی در آنجا نماز میخواند. [۴]
علی بی قرار تر از شبهای دیگر به آسمان چشم دوخت و با ستارگان نجوا کرد. دلش به اشتیاق وصال نبی و یاسش بود. حسرت یک دم نشستن سیر در کنار سفره امکلثوم بر دل دخترش ماند. سفره افطار پهن شده و از میان شیر و نان و نمک، علی تنها به نان و نمکی لب به افطار باز کرد و برای چندمین بار زیر آسمان رفت و لحظات را شمرد. ثانیهها در پی هم به رستگاری علی نزدیک میشد و قلب دخترش بی تابتر.
سحر از نیمه گذشته و وقت نافله شب بود. صدای "اللهم بارک لی فی الموت" علی، نخلها را به سوگ نشانده و ذرهذره بود و نبود عالم در غم فراق پدر زمین و زمان به تلاطم انداخته بودند.
قدمهای علی از میان پیچ و تاب کوچههای کوفه به مسجد نزدیکتر شده و حسرت قدمهای دوباره ابوتراب بر دل خاک میماند. صیحه مرغابیان به فلک بلند شده و دامن مولا چنان نسیمی بر سرشان فرود میآمد. صدای اذان "ابن نباح" [۵] بر منارهها بلند شده و مردم کوفه را به مسجد کشاند. مرد مسافر غرق در خواب شمشیر زهرآلودش را در سینه پنهان کرده و با نوای الصلاه الصلاه مولای محراب چشم باز کرد. امام، به محراب ایستاده و نماز شروع شد. طوفانی از شقاوت به هوا بلند شد و مرد مسافر در رکعت آغازین نماز، شمشیر بر فرق عدالت زد و محراب را به خون مبارک مولای عرش و فرش آغشته کرد. ابن ملجم مرادی بود که ظالمانه دستان دنیا را از دامن دریای عظمت وصی نبی کوتاه کرد. ارکان عرش به لرزه درآمده و فرشتگان در اندوه یتیمی زمین، سر بر زانوی افسوس نهادند. آوای ملکوتی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام با صدای حزین شیون اهل آسمان و زمین یکی شد:
"بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ عَلی مِلَّةِ رَسُولِاللهِ فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ"[۶]
پی نوشت:
[۱]: جنگ نهروان؛ جنگی بود بعد از جنگ صفین و حکمیت، که خوارج یا مارقین گروهی را تشکیل دادند و در صفر سال ۳۸ق. به جنگ با امام علی (علیهالسّلام) پرداختند.
در این جنگ، خوارج شکست سختی خوردند و کمتر از ده نفر توانستند از معرکه فرار کنند که یکی از آنان عبدالرحمن بن ملجم مرادی، قاتل امیرالمؤمنین (علیهالسّلام)، بود.
[۲]. ابوالفرج اصفهانی، محمد بن حسین، مقاتل الطالبیین، ج۱، ص۱۹.
[۳]. ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، ج۳، ص۳۵-۳۶.
[۴]. طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری بأعلام الهدی، ج۱، ص۳۰۹.
[۵]. مؤذن مسجد کوفه.
[۶]. كشف الغمه ،ج ۲، ص۶۳.
#سحر_نوزدهم
#شب_ضربت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
روز سرنوشتساز
✍نجمه صالحی
تاریخ به یاد دارد، تمام انسانهایی را که در دوراهیهای سرنوشتساز قرار گرفتهاند و در چشم بر همزدنی بهشتی و یا جهنمی شدهاند. افرادیکه در یک لحظهی حسّاس تاریخی، نیکی یا بدی ابدی را برای یک قوم و ملّت رقم زدهاند.
دوازدهم فروردین ماه ۱۳۵۸ نیز لحظهی حساس ملت ایران بود. روزی که انتخابی سرنوشتساز رخ داد. روز جمهوری اسلامی و رای ۹۸/۲ درصدی مردم شریف ایران اسلامی به "جمهوری اسلامی ایران" به «جمهوری اسلامی ایران» آری گفتند و به هر چه غیر آن، نه!
و این چنین در بزنگاه تاریخی، آینده کشور خود را رقم زدند و به چشمانداز آن یعنی تحقق تمدن نوین اسلامی و تشکیل دولت کریمه الهی و ظهور منجی امیدوارند.
♡گرامی باد سالروز جمهوری اسلامی ایران♡
#دوازدهم_فروردین
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
اهمیت خواستهٔ خوندادههای ۱۲ فروردین
✍خلیلی
▫️۱۲ فروردین سالروزِ آری تاریخی به جمهوری اسلامی است که به گفته سید شهیدان اهل قلم، انقلاب در ارزشها بود.* در این روز یادآوری بخشی از سخنرانی امام خمینی دربارهٔ نام و راه نظام انقلاب اسلامی خالی از لطف نیست.
▫️«آنکه ملت ما میخواهد جمهوری اسلامی است نه جمهوری فقط، نه جمهوری دمکراتیک، نه جمهوری دمکراتیک اسلامی؛ «جمهوری اسلامی».
آنچه که من از شما ملت ایران میخواهم، این است که بیدار باشید؛ خون عزیزان خودتان را هدر ندهید. کلمه «دمکراتیک» را از آن نترسید؛ یا حذفش را نترسید. این فرمِ غربی است؛ ما فرمهای غربی را نمیپذیریم. ما تمدن غرب را قبول داریم لکن مفاسدش را نمیپذیریم. آنکه خون داده همین توده بوده است؛ آنکه جوان داده است، همین توده بوده است.
▫️ یک دستهای بیرون بودهاند، اشراف و اعیان هم بالاها نشسته بودند، و شما خون دادید؛ شما جوان دادید؛ خانههای شما را سوزاندند. آنکه شما میخواهید آن باید بشود نه آنکه آنهایی که از اروپا و خارج آمدهاند میخواهند؛ نه آنکه اعیان و اشراف میخواهند؛ نه آنکه حقوقدانها میخواهند. آنکه شما میخواهید میزان است. آنکه خون داده باید حرفش را شنید؛ رأی او مُتَّبَع است.» (مدرسه فیضیه، ۱۰ اسفند ۱۳۵۷)
▫️به فرموده امام انقلاب، آنکه خون داده باید حرفش را شنید؛ خون دادههای جمهوری اسلامی دربارهٔ حجاب چه میخواهند، جزء عمل به اسلام و وصیت شهدا ؟
---------------------
* مرتضی آوینی، آغازی بر یک پایان، ص ۲۳
#دوازدهم_فروردین
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🇮🇷«جمهوری اسلامی، حرم است»
چرا⁉️
✍زينب نجیب
شهید حاج قاسم سلیمانی(ره) در بخشی از وصیت نامه الهی _ سیاسی خود مینویسد:
«خواهران و برادران مجاهدم در این عالم، ای کسانی که سرهای خود را برای خداوند عاریه دادهاید و جانها را بر کف دست گرفته و در بازار عشقبازی به شوق فروش آمدهاید، عنایت کنید: جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیع است.»
سردار سلیمانی در بخشی دیگر از وصیتنامهاش نوشته است: «امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میمانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمیماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمدی (ص).»
این اندیشهی شهید بزرگوار درباره جمهوری اسلامی نه بر مبنای احساسات بلکه بر اساس استدلال هاییست که به وضوح، بین جمهوری اسلامی و حرم نه تنها سنخیت بلکه عینیت میبیند. این چه رابطهی حقیقی بین حرم و جمهوری اسلامی است که ایشان به صراحت به آن اذعان میکند؟
[۱]جمهوری به معنای قرار داشتن حق حاکمیت در دست خود مردم است. کلمه جمهوری، شکل حکومت را مشخص میکند و کلمه اسلامی محتوای حکومت را تعیین میکند. حکومت جمهوری یعنی حکومتی که حق انتخاب با همه مردم است، قطع نظر از اینکه مرد یا زن، سفید یا سیاه، دارای این عقیده یا آن عقیده باشند. فقط شرط بلوغ سنی و رشد عقلی معتبر است نه چیز دیگر. کلمه اسلامی نیز محتوای حکومت را بیان میکند یعنی حکومت با اصول ومقررات اسلامی اداره میشود و در مدار اصول اسلامی حرکت میکند. چون اسلام به عنوان یک دین در عین حال یک مکتب و یک ایدئولوژی است و طرحی است برای زندگی بشر در همه ابعاد و شئون آن.
[۲] بدین ترتیب در نظام جمهوری اسلامی، ما با دوگانهای بهنام «جمهوری» و «اسلامی» رو برو نیستیم؛ چراکه اگر در نظامی، مردم آن مسلمان و مؤمن به خداوند باشند دیگر دوگانهای در میان نخواهد بود. بلکه یکی در طول دیگریست. مردم سالاری دینی، همان حکومت دین بر مردم خواهد بود. یعنی حکومت، حکومت قوانین دینی بر مردمیست که وفادار به آن قوانیناند. در دین اسلام حق حاکمیت فقط از آنِ خداست. بنابراین، کسی جز او حق حاکمیت ندارد. پس اگر مردم حق حکومت دارند که از جانب خدا دارند، بايد بر اساس قوانین خداوند حکومت کنند و این همان حکومت خدا است و نظام برآمده از آن، نظامی اسلامیست. از این منظر، رهبر معظم انقلاب میفرمایند:
"بدون آراءِ مردم، بدون حضور مردم و بدون تحقّق خواست مردم، خیمهى نظام اسلامى، سرِپا نمىشود و نمىماند. البته مردم، مسلمانند و این اراده و خواست مردم، در چارچوپ قوانین و احکام اسلامى است.»
[۳] حال چرا این جمهوری حرم است؟ این نوع حکومت نوعی از انواع حکومت هاست، چرا به آن قداست داده شده است و آن را حرم مینامند؟ حرم در تفکر شیعی یعنی چه؟
حَرَم، به محدودهای پیرامون مکانهای مقدسی گفته میشود که به دلیل انتساب به یکی از مقدسات اسلام از حرمتی خاص برخوردارند و با آن همچون دیگر مکانها رفتار نمیشود.
مقدس؛ به معنای چیزی است که شایسته احترام و قابل ستایش است و حسی عمیق و ژرف را در انسان بهوجود میآورد. مقدسات ویژگیهایی دارند. وجود مقدس از هر عیب و نقصی مبراست و آن هم خداوند متعال است. همچنین هر چیز دیگری که به آن منتسب باشد نیز جزو مقدسات قرار میگیرد. هنگامی که دانستیم مقدسات کدامند باید رفتاری خاشعانه و توأم با احترام در برابر آن اتخاذ کنیم. در این راستا انسان نیز تا زمانی که در طاعت قرب الهی گام بردارد مقدس میگردد در غیر این صورت قابل احترام و ستایش نخواهد بود.
با این شرح میتوان گفت؛ جمهوری اسلامی به واسطهی بستری که برای اجرای قوانین خداوند به دست مردم فراهم کرده و تلاش خود را در جهت نفی طاغوت انجام داده است، منتسب به خدا بوده و حرم است. یعنی همین حکومت مردم بر مردم بر طبق اسلام تقدس دارد. نکته مهم اینجاست که با وجود مشکلات و برخی مسائل در این نظام کنونی، شهید بزرگوار نمیگوید اگر «چنین باشیم، حرم خواهد شد» می فرماید، «جمهوری اسلامی حرم است.» یعنی هم اکنون، محقق است. لذا باید به این مرتبه از قدسیت جمهوری اسلامی ایمان داشت و البته در مسیر حل معضلات و پیشرفت آن قدم برداشت و از همه مهمتر اینکه، حفظ اماکن مقدسه و حرمهای عظیم الشأن مخصوصاً حرم ابراهیمی و حرم محمدی منوط به حفظ این نظام است. یعنی قدسیت یک مکان ،خاص بودن آن و یا تنها مبنی بر سیر تاریخی -مذهبی آن نیست؛ روح و باطن یک چیز و انتساب عملی آن به وجود لایزال الهی در مقدس دانستن یک امر اولی است و جمهوری اسلامی دقیقاً به همین دلیل حرم است و مقدس.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🔖«آری»ها را با خون خود نوشتیم
✍آمنه عسکری منفرد
🇮🇷روز ۱۲ فروردین، روزی است که ملت شهیدپرور ایران به جمهوری اسلامی «آری» گفت. «آریِ» سبزی به نشانهی روئیدن، طراوت، شادابی، خرمی و نشانهای از به ثمر رسیدن بذرها و شکفتن آن شکوفهها است.
شکوفه آزادی ملت غیور ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ کاشته شد و در ۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۸ در خاک ریشه دوانید. «نقطهی مکمل و متمم انقلاب ۲۲ بهمن بود، یعنی خلاصه محصول ۲۲ بهمن، روز جمهوری اسلامی روز ۱۲ فروردین بود.»(بیانات رهبر انقلاب ، فروردین۱۳۶۴).
🇮🇷در این روز حضرت امام خمینی (رحمةالله علیه)در پیامی خطاب به مردم فرمودند: «مبارک باد بر شما روزی که پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهای طاقتفرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پای درآوردید، و با رأی قاطع به جمهوری اسلامی، حکومت عدل الهی را اعلام نمودید.»(بیانات امام خمینی، ۱۲ فروردین۱۳۵۸).
🇮🇷آری! انقلاب اسلامی ایران موجب ولادت مولود پربرکتی به نام جمهوری اسلامی شد و در این روز ملت غیور ایران، رأی «آری» را با خون خود نوشتند و طی ۴۵سال بعد از پیروزی انقلاب، خونهای بسیاری پای نهال انقلاب ریختهشد تا درخت انقلاب، هر روز تنومندتر و تناورتر از همیشه تاریخ باشد و پرچم عزت و اقتدار «حرم جمهوری اسلامی ایران» را در جهان به اهتزاز درآورد.
#دوازدهم_فروردین
#روز_جمهوری_اسلامی_ایران
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
❇️محل دفن حضرت علی علیهالسلام چگونه آشکار شد؟
▪️سرکار خانم نجمه صالحی دبیر انجمن تاریخ معاونت پژوهش جامعهالزهرا سلام الله علیها در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مورد دفن مخفیانه امام علی علیهالسلام، دلایل و عوامل آن، نکاتی بیان کرد.
📌لینک کامل خبر
https://hawzahnews.com/xcLMT
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
«فرقان»
✍زهرا نجاتی
🔹برای گرفتن شناسنامه،راهی شده بودم که وسط کوچه، به دوتا خانم بیحجاب برخوردم. نمیشد سکوت کرد وضعیت حجاب شهر، هر روز بدتر ازقبل میشد. معلوم بود قصد دارند بیحجابی را به این منطقه هم بکشانند. جلو رفتم. به محض اینکه به یکی شان نزدیک شدم، شالش را روی سرش گذاشت.
🔹ولی آن دیگری که وضع بدتری داشت، به محض اینکه به سمتش رفتم شروع به فحاشی کرد:_سلیته شماهایین. کی نسلتون برداشته میشه که ما راحت باشیم. نمیخواهیم این حجابتون رو. انگار همه مشکلات حل شده فقط مونده همین یکی. برو زنیکه خراب ولمون کن.ـ و چندتا فحش بوقدار...
🔹تمام تنم میلرزید نه عادت به داد و بیداد داشتم نه فحش دادن و شنیدن. فقط توانستم بگویم:_حجاب قانونه. مثل قانونای راهنمایی و رانندگی. مثل مهریه. مثل حق طلاق. چجوریه که فقط اینو نمیخواهید پس از حق مهریه هم استفاده نکنین و همینطور از او فاصله میگرفتم.
🔹مردم داشتند جمع میشدند که از زیر نگاههای سنگین و بی تفاوتشان رد شدم.
از دوردست، صدای اذان ظهر می آمد. کمی به چپ و راست نگاه کردم که بالاخره منارههای یک مسجد توی کوچه پس کوچهها به چشمم آمد. ناخودآگاه یاد مالک اشتر و آب دهان مردک توی صورتش افتادم. من شبیه مالک نبودم اما کارم برای خدا بود.
بعد نماز، قرآن را باز کردم. دلم گرفته بود. دستهایم میلرزید. سوره فرقان، با من حرف میزد:« بندگان خدای مهربان همان ها هستند که اهل باطل نیستند و وقتی با جاهلین مواجه میشوند، کریمانه از کنار آنها عبور میکنند»
. دانهای اشک روی قرآن افتاد:_خدایا تو این جامعه قراره بچه هام بزرگ بشن!
و فرقان جواب داد:«و دعا میکنند که خدایا فرزندان ما و همسران مارا مایه روشنی چشم ما قرار بده... بگو اگر دعای شما نباشد، خداوند به شما توجهی نمیکند.»
برای هر دو زن دعا کردم و از صمیم قلب آرزو کردم شرایط جوری تغییر کند که کسی که در راه حق است، نه پشتش بلرزد نه دستش خالی باشد، نه قانون راجع به او و حقش گنگ باشد و بتواند با پشتگرمی از حقش و حق جامعه دفاع کند.
#قرآن_و_زندگی_جز۱۹
#ماه_رمضان
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✍زهرا گندمکار
کلام مولا امیرالمومنین علیه السلام
لقمه حرام در همه جا میتوان کتمان کرد جز در اولاد که نمود پیدا میکند
پ ن:در این زمانه هر کس برای درآمد غیر قانونی خود توجیحی می آورد و درآمد خود را حلال نشان می دهد، در حالی که این درآمدها غیرقانونی، حرام می باشد و این لقمه ی حرام در آینده گریبان گیر اولاد میشود و در زمانی نه چندان دور در زندگی اولاد نمود پیدا میکند.
#رمضان
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI