هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❎ هزینه پنهان دلاری شدن مصالح ساختمانی و رانت احتکار زمین
✅ دکتر محمد منان #رئیسی, نماینده منتخب قم در مجلس دوازدهم، به خوبی از #هزینه_پنهان #دلاری_شدن مصالح ساختمانی و #احتکاری_شدن زمین سخن گفت؛ پدیدهای که موجب #رانت_گرانفروشی_زمین و #رانت_دلاری_فروشی مصالح ساختمانی می شود.
✅ با مفهوم #هزینه_پنهان هنوز خیلی کار داریم به عنوان مفهومی در مقابل مفهوم جعلی #یارانه_پنهان!
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از آنسوتر | سید محمدرضا رضی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬افسانهای به نام آزادی
🔻آقای غنینژاد حقیر شما را شایسته پاسخ دادن نمیدانم اما پاسخ پدران و بزرگان لیبرالیسم مانند آدام اسمیت را میدهم...
🔻کتاب «تاریخ استکبار اقتصادی؛ با تمرکز بر زندگانی و زمانه آدام اسمیت»؛
🔻حاصل ۸ سال مطالعه
🔻این کتاب یک سیلی محکم به صورت لیبرالها و لیبرالیسم است...
کانال شخصی سید محمدرضا رضی:
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy
💠 ابرگروه عمومی مجلس ۱۴۰۲
Eitaa.com/joinchat/3206415025C911638214e
هدایت شده از حسن عباسی
«کدام روش توزیع بنزین عادلانه است؟»
این روزها این مثال را زیاد میشنویم
«کسی که چندتا ماشین داره، چند برابر یارانه بنزین میگیره ولی کسی که ماشین نداره ، اصلا یارانه بنزین نمیگیره»
بعد با همین مثال نتیجه میگیرند که عدالت برقرار نشده و باید بنزین به کد ملی داده شود تا کسی که ماشین ندارد هم یارانه بنزین بگیرد
اولا که این مثال غلط است و کسی که چندتا ماشین دارد لزوما مصرف بنزین بیشتری ندارد و حتی میتوان فقط به یک خودروی او سهمیه بنزین داد و مشکل را حل کرد، نیازی هم به این طرح نیست
اما میخواهیم با یک مثال جدید ، ناعادلانه بودن این طرح را نشان دهیم
۲ نفر را فرض کنید که هر دو یک خودروی پراید دارند
نفر اول محل کارش از محل زندگیاش دور است و با توجه به کمبود امکانات حمل و نقل عمومی، مجبور است هر روز با خودروی شخصی خود به محل کارش برود، خب طبیعتا مجبور است بنزین آزاد مصرف کند و سهمیه یارانهای کفاف نیازش را نمیدهد
اما نفر دوم محل کارش نزدیک محل زندگی اش است و پیاده به محل کارش میرود. طبیعتا نیازی به بنزین ندارد و سهمیه اش ذخیره میشود.
در شرایط فعلی که بنزین به خودرو داده میشود، نفر اول میتواند با پرداخت هزینه بنزین متناسب با درآمدش ، نیازش به حمل و نقل را برطرف کند و با آرامش به محل کارش برود، نفر دوم هم هیچ وقت به این فکر نمیکند که همسایه من دارد یارانه بنزین بیشتری میگیرد، بلکه برعکس خوشحال است که پیاده سر کار میرود و هزینه بنزین نمیدهد.
اما یک عده بدون درنظر گرفتن شرایط زندگی این دو نفر، به نفر اول میگویند فرد پرمصرف که چون بنزین ارزان بوده مصرف زیادی داشته و یارانه بیشتری گرفته و به نفر دوم میگویند خوش مصرف و چون صرفه جویی کرده، سهم کمتری از یارانه بنزین گرفته است
پس باید بازار مبادله بنزین راه اندازی کنیم ، تا پرمصرفها از خوش مصرفها بنزین بخرند.
حالا فرض کنید بنزین به کدملی اختصاص یابد
نفر اول بعد از اتمام سهمیه یارانهای ، مجبور است از بازار مبادله بنزین به نرخ آزاد بنزین بخرد، چون راه دیگری برای رفتن به محل کار ندارد
نفر دوم هم چون نیازی به بنزین نداشته، مازاد بنزینش را در بازار مبادله به بالاترین نرخ به فروش میگذارد، مثلا ۱۰ هزار تومان یا ۵۰ هزارتومان
حالا نفر اول باید هر ماه چند صد هزار تومان هزینه بیشتری برای رفت و آمد به محل کارش بپردازد فقط به خاطر اینکه خانه اش از محل کارش دور بوده
نفر دوم هم ماهیانه چند صد هزارتومان از طریق فروش بنزین در بازار مبادله درآمد داشته باشد ، فقط به این خاطر که محل کارش به خانه اش نزدیک بوده
حالا با توجه به این مثال ، کدام روش عادلانه تر است؟!
به همین راحتی با تغییر سوژه ها در مثال میتوان نتیجه گیری متفاوتی داشت
عدالت به معنی توزیع مساوی و برابر نیست
عدالت یعنی منابع باید به گونهای توزیع شوند که با توجه شرایط متفاوتی که افراد دارند بتوانند نیازهایشان را برطرف کنند
بنزین یک نوع سوخت برای مصرف در خودرو هاست، خودرو هم برای حمل و نقل است، مردم هم به حمل و نقل نیاز دارند
کسی که خودرو ندارد، یا باید از طریق گسترش حمل و نقل عمومی ارزان نیازش را برطرف کنیم، یا با تولید خودروهای اقتصادی و افزایش قدرت خرید مردم شرایطی را فراهم کنیم که بتواند صاحب خودرو شود.
نه اینکه چون خودرو ندارد، حداقل بنزین داشته باشد!
🖋 حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
منابع انرژی در آمریکا:
نفت: ۳۶ درصد
گاز: ۳۳ درصد
انرژی های تجدیدپذیر: ۱۳ درصد
زغال سنگ: ۱۰ درصد
هسته ای: ۸ درصد
تنوع بخشی به منابع انرژی، ریسک های عدم تامین را کاهش می دهد و کشورها را از ناچاری به تصمیمات سخت می رهاند.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
منابع انرژی در آمریکا: نفت: ۳۶ درصد گاز: ۳۳ درصد انرژی های تجدیدپذیر: ۱۳ درصد زغال سنگ: ۱۰ درصد هسته
در منبع تولید برق ایران سهم گاز 86%، نفت 9%، برق آبی 2%، اتمی 1% و بقیه سهم اجزای دیگر است.
عملا ما هیچ تنوعی در سبد تامین انرژی خود نداریم.
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
📈 آیا با چند برابر کردن ارز رسمی، ارز تکنرخی میشود؟
عبرتی به نام آرژانتین
🔖 خاویر میلی رییس جمهور جدید آرژانتین نرخ ارز رسمی را ناگهان ۲ برابر کرد و ارزش پول ملی را به صورت رسمی نصف کرد(نمودار قرمز رنگ) تا به خیال خود ارز رسمی را به ارز بازار آزاد! آرژانتین برساند و با این روش ارز را تک نرخی کند.
🔖 اما ارز بازار آزاد! یا همان بازار غیررسمی بلافاصله بعد از مدت بسیار کوتاهی به قله جدیدی رسید و ارزش پول ملی آرژانتین به کف جدیدی رسید(نمودار خاکستری کمرنگ).
🔖 علت این است که در شرایطی که تقاضای پول داغ(خروج سرمایه از مرزها، خروج سرمایه از اقتصاد و قاچاق و ...) بالاست هرچقدر نرخ ارز رسمی یا دولتی بالاتر تعیین شود، بازهم نرخ ارز بازار آزاد! یا نرخ ارز غیررسمی عدد بالاتری را به صاحبان ارز پیشنهاد میدهد تا سیالیت خودش را کماکان حفظ کند.
🔖 بنابراین ابتدائا این جریان پول داغ ارزی را باید کنترل کرد که این هم باابزارهای حکمرانی پولی و مالی و ارزی باید کنترل شود؛ از رصد تراکنشهای پولی تا مالیات و سامانههای گمرکی و ...
🔖 این همان تجربه ماست در سال ۱۴۰۱ که ارز ۴۲۰۰ را حذف کردیم که ارز با نرخ ۲۵ تومن تک نرخی شود، ۴ ماه از اردیبهشت تا شهریور تک نرخی شد ولی از شهریور تا اسفند ۱۴۰۱ ارز غیررسمی بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرد و به بالای ۵۰ هزار تومان رسید و دوباره مجبور شدیم ارز رسمی و دولتی جدیدی به نام ۲۸۵۰۰ خلق کنیم.
⛔️
نتیجه: حذف دفعی ارز ترجیحی بدون رعایت لوازمش هم باعث جهش نرخ ارز بازار! غیررسمی(بازار مثلا آزاد) میشود و هم ارز ترجیحی جدیدی را متولد
میکند@economics_finance
مگه اینستاگرام هم قطع میشه؟
یک عده فقط دوبار قطعی ایتا براشون نماد عقبماندگی و شکست فیلترینگ و لزوم تعطیلی پیامرسانهای ایرانی بود!!
راجع به قطع چند ده باره اینستاگرام و.. کلا هیچ نظری ندارند!
چطوری غربزده خودتحقیر؟
چرا ساکتی؟
بیا از بدیای اینستا هم بگو دیگه..
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جناب رییسی؛
رییس جمهور محترم و محبوب ایران،
سلام
مردم اگر میخواستند بازار،
خودش به تنظیم امور خودش بپردازد به شما رای نمیدادند و حتی نیازی نبود در اوج بیماری کشنده کرونا بیش از ۲۰میلیون نفر پای صندوق رای حاضر شوند.
آنها از خودت بمال وزیر بهداشت و رهاسازی مسکن آخوندی و صبح جمعه فهمیدن روحانی به شما پناه آوردند.
حال که معاون اول شما علیرغم تذکرات مکرر دلسوزان، اینبار خودش به ناتوانی و ناکارآمدیاش معترف است؛
با اقتدار و بدون ملاحظه تغییرش دهید!
سرنوشت کشور و معیشت و رفاه مردم شوخیبردار نیست و مصلحتاندیشی و سیاستزدگی که بذر ناامیدی در دل مردم بکارد،خود گناهی بزرگ است.
حتما اطراف شما افراد جوان و لایقتری که توان مدیریت بهتر حکمرانی کشور را داشته باشند، هستند.
منتظریم🌹
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب: تولد جمهوری اسلامی یک دوجبههگی در دنیا ایجاد کرد؛ جبهه لیبرال دموکراسی و جبهه جمهوری اسلامی/ در ذات نظام لیبرال دموکراسی استکبار و تعرض وجود دارد
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری:
تولد جمهوری اسلامی یک تأثیر جهانی ایجاد کرد، یک زلزله ایجاد کرد، یک حادثهی جهانی بود. رهبری امام راحل رضواناللّه علیه و همت و شجاعت و فداکاری ملت ایران در سراسر کشور یک حادثهای را به وجود آورد که یک دوجبههگی در دنیا ایجاد کرد. یک جبهه، جبههی دمکراسیهای وابستهی به مشی لیبرال دمکراسی. این یک جبهه بود.
✏️ یک جبهه هم جبههی جمهوری مرتبط با دین و با اسلام، بلکه منشأ گرفتهی از دین و از اسلام بود. قبل از تشکیل جمهوری اسلامی این دوجبههگی وجود نداشت.
✏️ نباید هم تصوّر کرد که این ناسازگاری فقط به خاطر مسئلهی پایبندی به دین است.
آن جناح دموکراسی رائج غربی احساس کرد که این الگوی جدیدی که مطرح شده است با منافع عمدهی او و شاید در نهایت با موجودیّت او معارضه دارد.
✏️ این مخالفت و معارضهی جدّی بخاطر این است که در نظام لیبرال دموکراسی و حکومتها و دولتهایی که براساس آن منطق و آن ممشا به وجود آمدند، در ذات آنها استکبار وجود دارد، تعرّض و تجاوز وجود دارد.
✏️ جبههی مقابل که با تشکیل مردمسالاری دینی بوجود آمد مهمترین مسئلهاش مواجههی با همین حوادث است؛ یعنی مقابلهی با ظلم، مقابلهی با استکبار، مقابلهی با تعدی، این است. یعنی حکومتی که بر اساس دین، بر اساس اسلام، بوجود میآید اساس کارش «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون» است. طبعاً این مقابله، این ستیزهگری دو جانبه بطور قهری بوجود آمده. ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب: باید پرچم مبارزه با استکبار را همیشه و در همه دورهها بلند نگه داریم و آن را هرروز گستردهتر کنیم
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری:
ما باید پرچم مبارزهی با استکبار را همیشه بلند نگه داریم. مراقب باشیم جمهوری اسلامی در هیچ دورهای اجازه ندهد که این پرچمداریِ مقابلهی با استکبار از او گرفته بشود. ما باید پیشگام باشیم، پیشقدم باشیم و این پرچم را هر روز گستردهتر و برافراشتهتر کنیم. ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«در دوران حکومت امیرالمؤمنین میبینیم که آن حضرت - شخص خود امیرالمؤمنین، نه قاضی -...طبق این حدیثی که چند جا نقل شده: «کان یخرج الی السّوق و معه درّة»،وارد بازار مسلمانها میشد، در حالی که تازیانه در دستش بود. تازیانه را برای نوازش که نمیآورند. امیرالمؤمنین نمیرفت که اگر کسی را در بازار دید تخلف میکند، به قوهی قضائیه بگوید که او را مجازات کن، میرفت تا خود او اعمال قدرت بکند و خود او مانع از ظلم و تجاوز بشود. در یک روایت دیگر این را با تفصیل بیشتری ذکر کرده: «کان علىّ (علیه الصّلاة و السّلام) کلّ بکرة یطوف فی اسواق الکوفة سوقا سوقا و معه الدّرّة»؛ یعنی هر روز امیرالمؤمنین این کار را میکرد؛ کار دفعی نبود. بلکه کار مداوم و مستمر امیرالمؤمنین این بود که به همهی مراکز کسب و تجارت و بازارها سر میزد و تازیانه هم - «معه الدّرّة علی عاتقه» - در دستش بود و روی شانهاش؛ یعنی آمادهی به کار، که اگر دید کسی دارد ظلم میکند، همان جا امیرالمؤمنین تعزیز شرعی را دربارهی او اجرا کند. به عامل خود یعنی استاندار خود در مصر که جناب مالک اشتر هست، امیرالمؤمنین سفارش میفرمایند که: «فمن قارف حکرة بعد نهیک ایّاه فنکّل به»؛ یعنی بعد از آنی که تو مردم را از احتکار و ضبط اشیاء مورد احتیاج مردم نهی کردی، کسی مرتکب این گناه شد، «فنکّل به»؛ با او سختگیری کن، از او انتقام بگیر. البته دنبالش میفرمایند: «فنکّل به و عاقبه فی غیر اسراف»؛ زیادهروی نکن، این شرط اصلی است.»
امام خامنهای ۱۳۶۶/۱۰/۱۱
بله جناب مخبر، بازار با شلاق حاکم مدیریت میشود نه با خواهش و التماس
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از بانوی اقتصادخوان
امروز رفتم بازار، یه کیفی خیلی به دلم نشست
بعد از اینکه قیمت گرفتم و خواستم بخرم، فروشنده برای تعریف و تمجید بیشتر گفت وارداتییه!
منم گفتم عه، میخواستم بخرم ولی چون گفتین وارداتیه نمیخرم:)
ما که تو صنعت چرم انقدر پیشرفته ایم، چه اصراری دارین که فکر کنین هرچیزی خارجی باشه، بهتره!!
ما متعصبانه #کالای_ایرانی میخریم.
📓بانوی اقتصاد خوان
🔍@banoye_eghtesadkhan
«بابابرقی»
مصرف برق منازل را بابابرقی با «لامپ اضافه خاموش» کاهش داد.
کاهش مصرف گاز و گازگرفتی با «خطرناکه حسن» آقای ایمنی اتفاق افتاد.
نصف شدن تلفات رانندگی با سیاساکتی و داودخطر و همیار پلیس شدن کودکان رقم خورد.
کودکی من با دفتر و مداد و نوشابهبازکن اهدایی از شرکت گاز در مدرسه گذشت که همیشه حواسم به شعله بخاری منزل بود و به عشق انیمیشن بابابرقی هربار هر لامپ اضافه در منزل را خاموش میکردم و وقتی همیار پلیس شدم و کارت آن را گرفتم، همزمان که در خیابان به هر پلیسی احترام میگذاشتم، بستن کمربند ایمنی را یادآوری میکردم و سرعت و سبقت غیرمجاز را تذکر میدادم.
میتوان با صدهامیلیون هزینه کار فرهنگی، صدهاهزارمیلیارد صرفهجویی اقتصادی کرد.
به تعبیر رهبری، جلوگیری از اسراف و اصلاح الگوی مصرف، یک امر فرهنگی است.
کاری که تجربه لذتبخش و موفق آن وجود دارد اما تمام رسانه ملی به جای فرهنگسازی در دست عناصر ضدفرهنگی و مشوق مصرفزدگی مثل سرایایرانیها و لوازم آرایشیها و فروشگاههای زنجیرهای است..
اما عدهای عالمانه و عامدانه و یا از سر دلسوزی، اگر مشکلی در کشور به وجود میاید، راهی جز گران کردن و اصلاح قیمتی و سخت کردن معیشت مردم، روی میز سیاستگذار نمیگذارند و کام مردم را تلخ میکنند.
فرهنگسازی واجب فراموششده این روزهای ما هست و عجیب است آنانکه برای هرچیزی از بیحجابی تا هر بیقانونی دیگری نسخه فرهنگسازی میپیچند، در اقتصاد از آن فراری هستند..
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
مشاور وزیر اقتصاد:
بنزین ۳هزارتومانی، اسراف،بیعدالتی و حماقت است.
ترجمه:
بنزین ۲۰هزارتومانی، باعث لطافت پوست، عدالت و نشانه دانایی است.
رونوشت:
رییس جمهور محبوب و مردمی جهت استحضار و اقدام
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از احمد نبویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وزیر کار با حقوق ۵۰ میلیونی،
به کارگران توصیه کرد که با حقوق ۷ میلیونی با قناعت بسازند!!!
▪️آقای رئیسی متشکریم با این وزیر انتخاب کردنت
▪️فشارهای مکرر مجلس یازدهم در برکناری وزیر حامی کارگران(عبدالملکی) و وزیر حامی تولید (فاطمی)
و روی کار آمدن امثال این فرد، لکه ننگ ابدی در کارنامه این مجلس است؛
💠 احمد نبویان
🔗@ahmad_nabavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«قناعت ملوکانه»
بیش از ۵۰میلیون حقوق میگیرد.
شام و ناهار و صبحانه و میانوعده پر و پیمانی در وزارتخانه میخورد.
همه جا با راننده میرود.
سفر از پول بیتالمال با بهترین امکانات دارد.
هیچ هزینه خوراک و پوشاک و مسکن و کرایه و.. ندارد.
آنوقت غلط میکند میگوید دیگران با ۷میلیون حقوق با قناعت زندگی کنند!
خودت چرا ۷میلیون حقوق نمیگیری؟
چرا با حقوق ۵۰میلیونی شام و ناهارت را از منزل نمیاوری؟
چرا حتی از سالاد و نوشیدنی و دسر و چای و نسکافه و بیسکوییت و پذیرایی بعد از غذایت هم نمیگذری؟
چرا از خودروی شخصی یا حمل و نقل عمومی استفاده نمیکنی؟
چرا وقتی از هزینه بیتالمال رفت و آمد میکنی، نسخه گرانسازی بنزین و معیشت مردم را میپیچی؟
تو باید قناعت کنی!
چرا حقوق کارگر و کارمند و معلم زحمتکش که همه هزینههایشان پای خودشان است باید میانگین زیر ۱۰میلیون ولی دستمزد شمای وزیری که تمام هزینهات پای بیتالمال است باید میانگین بیش از ۵۰میلیون باشد؟
رهبری فرمودند حقوق نجومی حرام است.
همچنین فرمودند هرکس قانون اساسی را قبول نداشته باشد، قبول پست و سمت برایش حرام است.
اگر حقوق کارگر بناست ۷میلیون باشد، این مسئولین قطعا نان حرام بر سر سفره میبرند.
بیغیرت است نماینده مجلسی که مسئول حرامخوار بر مسند کار را استیضاح نکند.
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
«قناعت ملوکانه» بیش از ۵۰میلیون حقوق میگیرد. شام و ناهار و صبحانه و میانوعده پر و پیمانی در وزارتخ
رهبر حکیم انقلاب اسلامی:
«دریافتکنندگان حقوق نجومی لیاقت ماندن ندارند.»
«حقوقهای نجومی هجوم به ارزشهاست.»
«با مساله حقوقهای نجومی برخورد قاطع شود.»
«مساله مهم رسیدگی به حقوق نجومی برای مردم روشن نشد.»
اگر بناست کارگر و کارمند میانگین ۷میلیون بگیرند، حقوق ۵۰میلیونی مسئولین از نظر بنده قطعا نجومی و حرام است و به تعبیر رهبری این افراد لیاقت ماندن در این پست و سمت را ندارند.
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
باید یک مبنا را وسط گذاشت و قضاوت کرد. اگر مبنا اقتصادی باشد، یعنی عرضه ارز مسافرتی برای کنترل طرف تقاضای اقتصاد در بازار سیاه صورت گیرد، در شوک های تقاضا مانند شب عید و اربعین و حج تمتع، عرضه ارز مسافرتی می تواند از جهش جلوگیری کند و از التهاب سمت تقاضا بکاهد. ارز ارزان قیمت در بازارهای مبادله و نیما به وفور در اختیار وارد کنندگان قرار می گیرد. در این منطق اشکالی ندارد که جهت باریک سازی بازار سیاه، مردم بتوانند بخشی از نیاز ارزی مسافرتی خود را از این بازارها تهیه کنند.
اما اگر رویکرد فرهنگی باشد، دولت باید تصمیم بگیرد که کدام جنس از مسافرت را تشویق کند.
آنچه در این روزها رخ داده، اعمال رویکرد اقتصادی برای کنترل تقاضای بازار ارز است. البته این سیاست می تواند با سیاستهای فرهنگی هم تلفیق شود. یعنی بر خلاف دولت قبل که سفر به برخی کشورهای نامطلوب فرهنگی را ترغیب می کرد، در این دولت با همراهی مراکز فرهنگی، بر سفرهای سالم تاکید بیشتری شود و لذا صف خرید ارز برای این سفرها شکل بگیرد. یا اینکه به جای سفر خارجی، مردم ترغیب به سفر داخلی شوند که نیاز ارزی ندارد.
با این چند کلام احتمالا واضح شده است که در چنین شرایطی، موضع صواب کدام است؟!
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
«تجربه استفاده از کالابرگ»
برخلاف میلم به علت متصل نبودن هیچیک از فروشگاههای اطراف منزلم به طرح کالابرگ، از فروشگاه جانبو خرید کردم.
این فروشگاه مرغ فله نداشت و بابت ۳.۶کیلو مرغ که ۲۹۵هزار تومان میشود مجبور به خرید مرغ بستهبندی باقیمت ۴۹۶هزارتومان شدم و عملا ناموفق بود و برایم بسیار گرانتر تمام شد.
اما در خرید گوشت قیمت مناسبتر و تخفیف هم بیشتر بود.
به نحوی که حدود ۱۰۰هزارتومان خود گوشت چرخکرده از قصابی ارزانتر و ۶۶هزار تومان هم تخفیف داشت اما ضعف عدم وجود گوشت کامل پابرجا بود.
سایر اقلام غیر از برنج نیز که مورد نیازم نبود، مزیت تخفیفی قابل توجهی نداشت که برای آن به فروشگاهی غیر از محله رجوع کنم.
با این تجربه علاوه بر زیان بابت خرید مرغ بستهبندی، عملا با کسر هزینه کرایه ماشین، همان تخفیف گوشت هم تقریبا بیاثر بود.
این طرح برای بنده که مالک خودرو نیستم و فروشگاههای اطراف منزلم هیچکدام طرف قرارداد نبودند، صرفا باعث ضرر و نارضایتی شد و باید برای این نقطه ضعف اساسی، تدبیری اندیشید.
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دکتر سید یاسر جبرائیلی :
این، به ابتذال کشیدن مفهوم عدالت است که اجازه دهیم عدهای از رانت ناشی از سیطره بر انفال و گرانسازی ارز، کاخنشین شوند و بعد، مدعی شویم که میخواهیم گاز و بنزین را گران کنیم تا کاخنشینان از گاز ارزان برای گرمایش استخرشان و بنزین ارزان برای خودروهای متعددشان بهرهمند نشوند...
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از اسلام سیاسی | مومنی
چه کارهایی نباید کرد؟
نباید رئیسی را تخریب کرد.
نباید قالیباف را تخریب کرد.
نباید مردم را ناامید کرد.
نباید در زمین دشمن بازی کرد.
نباید گوش به حرف مذهبیهای صورتی داد.
نباید مدام در توییتر و تلگرام و اینستاگرام و ایتا چرخ زد و تحلیلهای سیاسی رو از اونا گرفت.
چه کارهایی را باید کرد؟
باید جهاد تبیین کرد، نه اینکه فقط غر زد.
باید به مردم امید و انگیزه داد.
باید از دولت و مجلس حمایت کرد.
باید خدمات دولت و مجلس را به مردم گفت.
باید دولت و مجلس را نقد منصفانه کرد.
باید اول فکر کرد، بعد حرف زد...
https://eitaa.com/eslamesyasi
«گرانی دستوری»!
من خودرو ندارم و مجبورم همیشه از وسایل عمومی استفاده کنم.
قیمت بلیط اتوبوس برای سفر نوروزی نزد خانواده در مسیر تهران-چالوس، از ۴۲هزار تومان طی ۴سال به ۲۷۵هزار تومان رسیده است.
یعنی بیش از ۵۳۹٪ افزایش قیمت درحالیکه تورم کمتر از ۲۰۰٪ افزایش یافته است آن وقت هنوز میگویند نرخ اتوبوس، دستوری پایین است و باید گرانتر هم بشود.
فرض بگیرید یک خانواده ۴نفره، فقط در یک قلم رفت و برگشت نوروزی اگر تازه بلیط پیدا کند و هیچ دید و بازدیدی نرود و هیچ هزینهای برای خورد و خوراک و تفریح و.. ننماید، در همین مسیر نزدیک حداقل ۲.۲میلیون تومان کرایه ماشین باید بپردازد که معادل حدود ۳۰٪ حقوق او میباشد.
چه برسد به آنکه بخواهد سفر طولانیتری را طی نماید..
آنانی که به بهانه کمک به معیشت کسانی که خودرو ندارند، نسخه گرانسازی بنزین میپیچند؛
فقط و فقط شرایط را برای ما سختتر میکنند و به ازای هر درصد ایجاد تورم، چندبرابر آن از طریق افزایش نرخ کرایه از جیب ما خارج میشود.
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
مدیر دفتر مدیریت مصرف آب:
«استحمام پرمصرفترین بخش آب خانگی است»
بنظرم نکته درستی است و کارشناسان مربوطه میبایست با طراحی سازوکاری مناسب و همراه با آموزش و فرهنگسازی، مدل و ابزار جدید و بهینهتری برای استحمام در نظر بگیرند تا در عین حفظ بهداشت و سلامت، از هدررفت آب جلوگیری شود.
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
🔹دیروز یکی از انبوهسازان باسابقه کشور تماس گرفت و ار حقیر گلایه کرد که چرا در برنامه ثریا، انبوهسازی را نقد کردهام. فرمود نقد انبوهسازی مثل این است که کارخانهسازی را نقد کنیم؛ آیا کارخانهسازی بد است؟! خیلی صریح و شفاف پاسخ دادم که بله!!
🔹برادران و خواهران گرامی، اگر میگوییم که مردمیسازی رمز تحقق تمدن نوین اسلامی است بایستی تعارف را کنار بگذاریم و مواضعمان را هرچند خوشایند برخی از سرمایهداران و ذینفعان نباشد شفاف بگوییم. از منظر تمدن اسلامی، هرنوع صنعت بزرگ مقیاس که لازمهاش کارگری و اجیر شدن اکثریت برای اقلیت باشد مطلوبیت ندارد (به جز برخی استثنائاتی که گریزی از آنها نباشد). به جایش آنچه مطلوب است، توسعه کارگاهها و کسب و کارهای خُرد است تا مردم به جای آنکه مواجب بگیر عدهای سرمایهدار باشند و کارگریِ آنها را بکنند، آقای خودشان باشند و برای خودشان کار کنند. اگر انبوه تسهیلاتی که با رانتهای مختلفِ اصحاب ثروت و قدرت، به مگا کارخانهها و صنایع بزرگ تزریق شده است (که دقیقا در راستای مفهوم انباشت سرمایه و اصول نظام سرمایهداری است) به کارگاهها و کسب و کارهای خُرد تزریق شده بود اکنون به مراتب وضعیت اقتصادی عادلانهتری داشتیم.
🔹اما آیا لزوما این به معنای تحجّر و بازگشت به قرون گذشته است؟! خیر، هنر حاکمیت این است که بتواند بدون تصدیگری، اما با تکمیل زنجیره ارزشِ این کسب و کارهای خُرد، همان محصول نهایی مگا کارخانهها را با شکستن انحصار و با راهبرد مردمیسازی به دست بیاورد. این همان تجربهای است که برخی کشورهای دیگر، حتی در تولید محصولات خاصی نظیر خودرو نیز با موفقیت به آن مبادرت کردهاند.
🔹پینوشت: در تکمیل عرایض فوق، به این جملات آیت الله جوادی آملی عنایت بفرمایید: "ملت را با شغل و کارگری و با مزدوری اداره کردن مکروه است؛ هرگز دین نمیخواهد ملت مزدور باشد... مکروه است انسان مزدور باشد، هر کس باید برای خود کار کند" (۱۳۹۳/۲/۱۸). این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب نبز با بیان دیگری بر آن تاکید دارند: "تمدّن اسلامی، جز با حضور مردم، جز با توجّه و مبادرت مردم امکانپذیر نیست. باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند" (۱۴۰۲/۱۰/۲۶). میدانم که چنین یادداشتهایی خوشایند سرمایهدارانی همچون انبوهسازان (که راهبرد آنها دقیقا در تقابل با مردمیسازی است) نیست اما قاعدتا از حقیر انتظار میرود تا مدافع حقوق مردم باشم و نه مجیزگوی سرمایهداران و انبوهسازان.
#تمدن_اسلامی
#مردمی_سازی
🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
🔹دیروز یکی از انبوهسازان باسابقه کشور تماس گرفت و ار حقیر گلایه کرد که چرا در برنامه ثریا، انبوهسا
لطفا مردم بقیه شهرها به نمایندگان تمدن ساز حسودی نکنند😁