eitaa logo
یادداشت های مهدی افراز
1هزار دنبال‌کننده
65 عکس
16 ویدیو
4 فایل
مهدی افراز دانش‌طلب درس‌خارج و دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی شاگرد مکتب امام خمینی @mahdi_afraz
مشاهده در ایتا
دانلود
1887379201_874161868.pdf
4.12M
نسخه ترجمه فارسی کتاب خار و گل میخک تألیف: شهید یحیی السنوار ترجمه: عبدالمومن شهزاد
🔶 جلسه ارائه و گفتگو 🔷 تحولات اخیر فلسطین و جبهه مقاومت و نقش ما در قبال آن ها 🔺 مدعو: آقای مهدی افراز 📅 یکشنبه ۲۹ مهر 🕡 بعد از نماز مغرب و عشا 📍مسجد دانشگاه صنعتی شریف، مدرس امام خمینی ره
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
طرح جمهوری اسلامی برای ازاله اسرائیل چیست؟ یکشنبه ۲۹ مهرماه هیات الزهرا س، دانشگاه شریف
💡آیا از ناکارآمدی گفتمان "مدافعان حرم" تجربه ای آموخته ایم؟ ✍️مهدی افراز بخش اول 🔹با اوج گرفتن تحولات سوریه در اوایل دهه ۹۰ و اضطرار به ورود حزب الله لبنان در عرصه درگیری، فصل متفاوت و بدیعی از شهادت برای جامعه لبنان شکل گرفت. ایده پردازی حزب الله برای معرفی این شهدا و توجیه حضور خود در این معرکه، استفاده از تعبیر مدافع حرم بر روی قبور مطهر شهدایش بود. ایده ای که در ظرف اقتضائات آن روز جامعه لبنان بسیار هوشمندانه، حکیمانه و روشبینانه بود. همزمان با رسانه ای شدن حضور نظامی ایران در سوریه و اسارت و شهادت برخی از نیروهای ایرانی، پرسشی به سرعت در جامعه شکل گرفت که "مسأله منازعات داخلی سوریه چه ارتباطی به ما دارد؟! " آن روزها، سامانه ادراک ساز ایرانی تلاش نمود با الگوبرداری از دوستان حزب الله، منطق و فسلفه حضور ایرانیان در غائله شام را ذیل ادبیات "دفاع از حرم" توضیح دهد. 🔸با وجود همه مزیت هایی که در منطق دفاع از حرم وجود داشت که به درستی می توانست تقدس بخش و توجیه گر بخشی از ادله حضور ما در ۱۰۰۰ کیلومتر فراسوی مرزهایمان باشد اما به طور کلی بیشتر، نقش مسکوت گذاشتن و از کنار واقعیت گذشتن داشت. تکیه بر این ادبیات موجب شد تا در کنار سؤال پیشین ده ها پرسش بی پاسخ دیگر هم زائیده شود و بعدها کنایه زده شود که " آیا در یمن هم حرمی وجود دارد که ما خبر نداریم؟! ". این ابهام تا حدی برجستگی پیدا کرد که فرمانده اصلی این میدان، شهید سلیمانی در آخرین گفتگوی خود با جامعه ایران - یعنی وصیتنامه اش- تلاش نمود تا از طریق توسعه در معنای حرم و القای این گزاره که "جمهوری اسلامی حرم است" به نحو فعالانه تری ذهن ایران را با سیاست های مقاومت همراه نماید. 🔹حالا و پس از حوادث ۷ اکتبر، ابهامات انباشته در دوره های گذشته مجدداً در میدان شناختی ایران به نحو جدی تری فعال شده است. این بار و با به میدان کشیده شدن جغرافیای ایران در صحنه درگیری پرسش از "چرایی دخالت ایران در مناقشه فلسطین" به صورت علنی تر و شاید خشن تری در حال مطرح شدن است. طی یکسال گذشته، جریانات و شخصیت های گفتارپرداز ایرانی در پاسخ به این نیاز و برای تبیین "منطق رفتار منطقه ای جمهوری اسلامی" تلاش های قابل توجهی به خرج داده اند که مجموع این تکاپوی راهبردی را در قالب ده روایت کلی می توان صورت بندی نمود: 🔸روایت اول: "آزادسازی قدس" ؛ قدس قبله اول مسلمین و مکان به معراج رفتن نبی مکرم ص بوده است. مسجد الاقصی نه یک معبد عادی که یک موقعیت هویت بخش برای امت اسلامی است، با اشغال شدن این منطقه توسط صهیونیست ها عملاً مسملین مورد هجمه هویتی قرار گرفته اند و ما و همه امت موظف به تلاش و مجاهدت برای آزادسازی قدس شریف می باشیم. 🔹روایت دوم: "مقدمه سازی ظهور، آخرالزمان و کلید رمزآلود فرج" ؛ بسیاری از روایات مرتبط با ظهور حضرت حجت عج حاکی از این واقعیت است که یکی از اضلاع برای زمینه سازی ظهور، شکست یهود از ایرانیان است. طبق گزارش قرآن یهود دوبار در روی زمین فساد می کند و افرادی برای ازاله یهود از طرف خداوند مبعوث می شوند که به گواه برخی روایات آن قوم که خداوند در مرحله دوم علیه یهودیان برمی انگیزد، به یاران آخرالزمانی امام زمان عج و و به اینکه آنان اهل قم و کسانی هستند که خداوند آنها را قبل از ظهور حضرت برمی انگیزد، تأویل شده است. لذا از بین بردن رژیم صهیونیستی یکی از مراحل جدی برای مقدمه سازی ظهور بوده و فلسفه آخرالزمانی این درگیری در بسیاری از فیلم های هالیوودی همچون آرماگدون بازنمایی شده و در ادبیات امروز سران اسرائیل هم انعکاس یافته است. 🔸روایت سوم: "دفاع از مردم مظلوم و زنان و کودکان بی دفاع فلسطین"؛ تجاوز گری غیرقانونی اسرائیل در اشغال سرزمین ها و اقدامات وحشیانه این رژیم در کشتار دسته جمعی، تبدیل بیمارستان ها و مدارس به هدف مشروع، زنده زنده سوزاندن انسان ها، تحمیل محاصره غذایی - دارویی و تبدیل غزه، ضاحیه و ... به گورستان، هر انسان با شرافت و هر دولت مستقلی را وامی دارد که در کنار این مردم مظلوم بایستد و تلاش نماید که فلسطینیان به حق مشروع خود برای بازپس گیری سرزمین شان دست یابند. 🔹روایت چهارم: "مبارزه با جهان استعماری و سرمایه داری"؛ حیات اقتصادی مدرن علی الخصوص پساجنگ دوم پیوند ناگسستنی با رفتار یهودیان دارد. فلسفه وجود یک کشور یهودی در قلب خاورمیانه طرح استعماری غرب برای توجیه حضور فیزیکی در غرب آسیا و ایجاد یک بستر رسمی برای به یغما بردن منابع انرژی منطقه و تبدیل جوامع اسلامی به بازار مصرف کالاهای غربی است. از این جهت موجودیت اسرائیل مستقیماً به حیات اقتصادی جریان سرمایه داری در جهان گره خورده است. کشورهای مسقل و آزادی خواه برای خارج کردن سرنوشت خود از زیر هژمونی استعمار ناگزیر از مقابله و درگیری با جهان خواران هستند و بایستی پذیرای هزینه های ناشی از این جدال باشند. https://eitaa.com/afrazmahdi
💡آیا از ناکارآمدی گفتمان "مدافعان حرم" تجربه ای آموخته ایم؟ بخش دوم 🔸روایت پنجم: "بازدارندگی نظامی و دکترین امنیت و دفاعی " ؛ دکترین نظامی جمهوری اسلامی از یک طرف مبتنی بر بازدارندگی فعال در مقابل تهدیدهای مستمر اسرائیل و از سوی دیگر تلاش برای جلوگیری از درگیری نظامی با آمریکا بوده است. لذا راهبرد امنیتی ما برپایه کشاندن مرزهای خود در مرزهای رژیم صهیونیستی و ایجاد نیروهای بازدارنده با عنوان جبهه مقاومت بوده است. سیاست حمایت از مقاومت در منطقه کاملا با منطق موجود بر منافع ملی تطابق دارد و این جهت گیری در رفتار امنیتی بسیاری از قدرت های دنیا چون چین، آمریکا و روسیه نیز وجود دارد. وجود جبهه های مقاومت موجب شده است، جمهوری اسلامی این توان را داشته باشد تا در برهه های مختلف از بحران آفرینی برای اسرائیل، به عنوان یکی از ابزارهای فشار بر غرب و آمریکا استفاده نماید. در نتیجه سرمایه گذاری و صرف هزینه برای دفاع از نیروهای مقاومت در منطقه موجب دورنکاه داشتن ایران از جنگ و بحران شده است. 🔹روایت ششم: "جنگ تاریخی یهود و اسلام، فرزندان اسحاق و اسماعیل"؛ یهود به جهت انگاره های جهان شمول خود از ابتدای تولد پیامبر اسلام و بعثت ایشان به دنبال ضربه زدن به ارکان اسلامی و ترور نمودن شخصیت های بزرگ آن بوده اند. یهود در تمامی مقاطع حساس تاریخ همچون سقیفه و عاشورا در صحنه حاضر و از بازیگران اصلی بوده است. هیچ قوم و نژادی به اندازه یهود از اسلام کینه ندارد و این عداوت به دلیل انتقال عنوان قوم برگزیده از بنی اسرائیل به مسلمانان بوده است. یهود هیچ گاه به طور کامل از مسلمانان راضی نمی شود تا به طور کامل به تبعیت آن ها دربیاییم. یهود دشمن ترین مردم نسبت به مسلمانان است و لذا درگیری اسلام و یهود در تمام تاریخ امتداد داشته و یهود با بهره گیری از همه قوای انسی و جنی به دنبال ریشه کن نمودن امت اسلامی است. به این جهت ضروری است تا برای تداوم بخشی به این نبرد ما نیز با قوت در این میدان حضور داشته باشیم و جهان اسلام را از فتنه گری های یهود نجات دهیم. 🔸روایت هفتم: "نظم نوین جهانی و تغییرات ژئوپلتیکی"؛ ایالات متحده آمریکا از نظر ژئوپلیتیکی، نظامی، مالی و اقتصادی در حال نزول است. شاخصهای اقتدار آمریکا در دنیا رو به تنزّل است و درنتیجه نظام تک قطبی برآمده از دوران جنگ دوم در حال گذار به نظم جدیدی است. یکی از ارکان این نظم جدید انتقال قدرت از غرب به شرق است لذا وضعیت خاورمیانه نقش کلیدی در وضعیت آینده خواهد داشت. شرقی که اکنون به رهبری چین، روسیه و ایران به مدل‌های اقتصادی جدیدی وابسته شده است، این مدل‌های جدید موقعیت این کشورها در عرصه بین‌الملل را تغییر خواهد داد. کاهش نقش ایالات متحده در منطقه به عنوان بازیگر اصلی در عرصه بین‌المللی و خروج آن از مهم‌ترین روندهای کلی نظم نوین بین‌المللی و از اولین نشانه های این تغییر و جابجایی قدرت است. لذا یکی از مهم ترین پیشران های برای نقش آفرینی فعال در دوران گذار و گرفتن سهم بیشتر در نظم نوین جهان، توسعه میدان درگیری با آمریکا در منطقه از طریق فعال سازی و حمایت از گروه های مقاومت می باشد. 🔹روایت هشتم: "امکانِ امت سازی"؛ ایده اسلامی از مسیرهای گوناگون می‎خواهد مسلمین به یک نظم مطلوب که همان امت واحده است دست پیدا کند و در این راستا با سرزمین و مرز جغرافیایی که با طرح های استعماری همچون دولت - ملت مدرن ایجاد شده، مخالف است، بلکه می‎خواهد هر فردی در هر کجای دنیا زندگی می‎کند به این وحدت برسد. افرادی که در سرزمین‎های مختلف زندگی می‎کنند باید دردمند یکدیگر بوده و با وحدت کلمه، حامی و پشت و پناه یکدیگر باشند. در این بین مسأله فلسطین بهترین فرصت برای پیگیری پروژه امت سازی است. فلسطین موضوعی است که ماهیتی فرامذهبی یافته، با منافع کلیت جهان اسلام گره خورده و لذا راهبرد دفاع از مقاومت فلسطین قدرت اجماع سازی میان توده ها و نخبگان در کشورهای مختلف اسلامی را داراست. 🔸روایت نهم: "نبرد تمدنی با غرب و دنیای آمریکایی"؛ اسرائیل جلوه ای تمام نما از ارزش های آمریکایی و زیرساخت های تمدنی غرب است. اسرائیل زاییدۀ تمدن سرکش مادی و نتیجۀ حتمیِ مبانی تمدن غربی و طغیان خودخواهانۀ بشری است که در پایان قرون وسطا بر پایۀ انکار خدا و ارزش‌ها بنا گذاشته شد و این، طغیان در ستمگری بود تا بدانجا که آسایشِ وجدانِ دروغینِ او با دست یازیدن بر دیگر ملت‌ها حاصل می‌شد.رژیم اسرائیل نماد کامل این تمدن از نظر انحصارطلبی و بهره‌کشی و تفرقه‌افکنی نژادپرستانه و تعصب‌های دینی و ستمگری و اشغالگری و سنگدلی است. مبارزه با اسرائیل مبارزه با یک قوم، دین، ملت یا قدرت سیاسی نیست، مبارزه با اسرائیل مبارزه با یک ایده تمدنی است، ایده ای که ناچار شده است باطن خود را در قامت سیاست ها و رفتارهای صهیونیست ها بروز بدهد. https://eitaa.com/afrazmahdi
💡آیا از ناکارآمدی گفتمان "مدافعان حرم" تجربه ای آموخته ایم؟ بخش سوم 🔹روایت دهم: "عمل به وصیّت امام خمینی برای انجام فریضه دینی"؛ پرداختن به مسأله فلسطین یکی از مسلمات مکتب امام خمینی ره است. امام از ابتدای آغاز دوران مبارزاتی‌شان علیه رژیم پهلوی تا زمان نگارش وصیت نامه اش نگاهی مستمر به این مسئله داشت. امام از ما خواست تا نابودی کامل اسرائیل نباید دست از مبارزه برداریم، اسرائیل را امام غده سرطانی نامید که باید از صفحه روزگار محو شود. امام پایه گذار سنتی با عنوان روز جهانی قدس بود و از تمام ملتها خواست که قیام کنند و این جُرثومه های فساد را به زباله دانها بریزند. امام به ما وصیت کرد که ما همواره‌ در کنار ملت‌ مسلمان‌ و مبارز و رشید فلسطین‌ و بر ضد صهیونیسم‌ جنایتکار هستیم‌ و خواهیم‌ بود و به‌ برادران‌ فلسطینی‌ خود توصیه ‌می‌کنیم‌ که‌ راه‌ خدا یعنی‌ مبارزه‌ با دشمن‌ غاصب‌ و حامیانش‌ را با توکل‌ واعتماد به‌ خدا و تا نابودی‌ دولت‌ صهیونیست‌ غاصب‌ ادامه‌ دهند. ملت‌ بزرگ‌ و بسیجیان‌ مؤمن‌ و فداکار ما دفاع‌ از فلسطین‌ را فریضه‌ ای‌ دینی‌ می‌شمارند و در راه‌ خدا هیچ‌ هدفی‌ را دست‌نیافتنی‌ نمی‌دانند. 🔸همه این روایت ها در عین واقعی و مؤثر بودن اما تا کنون قدرت اجماع آفرینی در ایران را پیدا نکرده اند، این ها می توانند مکملی برای یک روایت معیار باشند. در صورت فقدان روایت معیار، روایت های پیرامونی یا مکمل برای تبیین منطق مقاومت، به خوبی معنادار نشده و صرفاً همراه کننده بخش های محدودی از طبقات جامعه هستند. روایت های مکمل قابلیت پذیرش فراگیر ندارند، قطعی الوقوع نبوده و می توانند در شرایطی نقض شوند. وقتی ما دهه ها با تکیه بر گفتمان حمایت از مظلوم پیش می رویم ولی یکباره مظلوم حمله ور می شود و طوفان الاقصی می آفریند و اسیر و کشته می گیرد ناگهان ذهنیت ها مغشوش می شود. زمانی که با منطق بازدارندگی و توسعه مرزها استدلال می کنیم و یکباره تکنولوژی های نظامی مرزها را بی معنا می کند، دچار انفعال می شویم. وقتی تبیین های خود را بر جنگ تاریخی فرزندان اسحاق و اسماعیل متمرکز می کنیم و نظاره می کنیم که چطور سران کشورهای اسلامی ذیل طرح صلح ابراهیم - پدر مشترک- به دنبال عادی سازی روابط با رژیم هستند، منزوی می شویم. در شرایطی که با تکیه بر اخبار آخرالزمانی تلاش می کنیم دل ها را آماده نگاه داریم و در اعتبار آن ها تردید می شود، دستمان خالی می شود. هنگامی که هدف را آزادی قدس شریف اعلام می کنیم و خبردار می شویم که ما با طرح دو کشوری که قدس را به مسلمانان برمی گرداند هم مخالف هستیم، دهانمان بسته می شود. در زمانه ای که دول اسلامی در پشت و روی صحنه حامی و نجات بخش اسرائیل بوده و ملل اسلامی هم با جمعیت های میلیونی مشغول برگزاری کنسرت و فستیوال رقاصی هستند، مطرح نمودن ایده امت سازی خیلی بلندپروازانه به نظر می رسد و ... 🔹اما کدام توصیف می تواند برای بیان منطق مقاومت روایت معیار باشد؟ به نظر می رسد همان روایتی که بعد از یک تجربه تاریخی، امروز برای مردم غزه عینیت یافته و ظرفیت پذیرش هزینه های ناباورانه را فراهم آورده، برای ما نیز می تواند به عنوان روایت معیار عمل نماید و آن روایت "مقاومت و زندگی" است. زندگی و آینده بدون مقاومت در برابر سیاست های آمریکا امکان پذیر نمی باشد، "ما مقاومت می کنیم پس هستیم". پیشرفت ایران و آینده ایران و حفظ موجودیت ایران بدون مبارزه با آمریکا در منطقه ممکن نیست. اسرائیل مهم ترین پایگاه نظامی آمریکاست، اسرائیل ارتشی است که برای آن کشوری درست شده و نقش این ارتش نابودی ماست. اگر ما خواهان رشد، پیشرفت، توسعه و آینده هستیم باید به صورت عمومی و فراگیر در جریان مقاومت مشارکت داشته باشیم و هیچ راه دیگری نیز وجود ندارد. مقاومت ایده ای برای ساختن زندگی است، مقاومت اساساً زمانی آغاز می شود که در کشاکش غرب آسیا ما اراده ای برای ساختن زندگی به میدان آورده باشیم. روایت مقاومت و زندگی، واقعی ترین توصیف از وضعیت امروز ما و اسرائیل است. اگر این روایت محور تبیین منطق مقاومت باشد سایر روایت هم نیز می تواند برای طبقات و سلیقه های مختلف انگیزه سازی نماید. در دهه ۹۰ روایت دفاع از حرم نیز در عین این که توضیح دهنده ضلعی از موقعیت ما بود اما نمی توانست برای همیشه و همه جا تبیین گر فلسفه سیاست های منطقه ای ما و حضور پرهزینه مان در شامات باشد. مراجعه به تجربه گفتمان مدافعان حرم باید ما را به نتیجه رسانده باشد که وقتی در طرح روایت معیار موفق نباشیم، سایر تبیین ها بیشتر به صورت بهانه یا ابزار توجیه خوانش می شوند و حتّی می توانند به ضد خود نیز مبدّل گردند. https://eitaa.com/afrazmahdi
✨چو ره به قبله‌ی امن است، پایمردی کن... 🥀مراسم بزرگداشت شهادت شهید هاشم صفی الدین و شهدای مقاومت🥀 📌همراه با تبیین آخرین تحولات جبهه مقاومت ▫️با حضور: استاد مهدی افراز 🗓 شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳ | بعد از نماز مغرب و عشاء 🔻دانشگاه علم و صنعت، مجتمع امام خمینی (ره) 🌤
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نه ایران، نه لبنان، نه حزب الله در طرفِ (جنگ با اسرائیل) نیست؛ فقط «دین» در طرف است! اگر دین در طرف هست، هرگز نباید بگوید من ضعیفم یا قدرتم ضعیف است، یا توان آن را ندارم؛ چون «هو معکم»! اگر ذاتِ اقدسِ الٰه با این نظام هست، چه اینکه هست؛ نظیر نظام اسلامی و انقلاب اسلامی، هیچ احتمال شکست نیست، هیچ؛ نه نیم درصد! هیچ احتمال شکست نیست، نظیر جریان انقلاب اسلامی. - آیت‌الله جوادی آملی، ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
💡چگونه موشک ها ترقّه می شوند؟ ✍️مهدی افراز بخش اول 🔹سال های ابتدایی دهه ۹۰، ایام تکوین و اوج گیری ادبیات مقاومت در روزمره ذهنی جامعه ایران است. پس از ناکام ماندن جریان بیداری یا بهار اسلامی در کشورهای عربی و لزوم حضور پررنگ تر جمهوری اسلامی در مناسبات منطقه ای، گفتمان مقاومت برای هویت بخشی به کیفیت این حضور و تصویرسازی از اهداف آن شکل گرفت. سابقه و خاستگاه این اصطلاح هم به ایده تشکیل هسته های مقاومت جهانی توسط امام خمینی ره بازمی گشت. از آن جا که اصلی ترین غرض از وجود جریان مقاومت در منطقه، بالابردن هزینه حضور برای پایگاه ها و نیروهای آمریکایی در کشورهای غرب آسیا و کاهش نفوذ سیاسی - اقتصادی آن ها و در یک جمله به شکست کشاندن طرح های خاورمیانه ای آمریکا بود، لذا از همان ابتدا تا امروز، شبکه معناساز غرب، ساخت ضدگفتمان مقاومت را هنرمندانه و مجدّانه دنبال نموده است. 🔸در روزهای گذشته سازنده موزیک برای آزادی، در شبه اثری کوتاه با نام "موشک و ستاره" تلاش می کند در مقام یک شهروند عادی نسبت خود با تحولات تاریخ ساز منطقه را در قالب مضامینی چون "با من برقص زیرآوار"، "ما تو خاور میانه نیستیم"، "فرض کن که موشکا ستارن"، "فرض کن که موشکا ترقه‌ن" و "فرض کن که موشکا پرندن" را با طبقه متوسط ایرانی هم خوانی کند. فارغ از وجوه ناهمگون هنری، اندک سطور این کار، می تواند عصاره ای از روایت های ساخت یافته در ضد گفتمان مقاومت محسوب شود. این ضد گفتمان در قالب ده روایت قابل گزارش می باشد: 🔹روایت اول: "دشمن دور - دشمن نزدیک" ؛ جمهوری اسلامی وانمود می کند در پرونده منطقه ای به دنبال احیای حقوق انسانی و نجات بشر از سرکوب و اشغال گری است غافل از این که خودش در قبال مردم ایران متهم به همین سنخ رفتارهاست. حکومتی که خودش در خیابان های تهران به سمت معترضین شلیک می کند نمی تواند داعیه دار مبارزه با خشونت باشد، دولتی که حقوق اقلیت های خودش را پایمال می کند نمی تواند حق خواه دیگر ملت ها باشد. حاکمیتی که تن به انتخابات آزاد و رفراندوم نمی دهد نمی تواند ارائه دهنده طرح های دمکراتیک برای فلسطینیان باشد. ما حتی اگر بپذیریم که اسرائیل اشغالگر، جنایتکار و تبهکار است در هرصورت آن یک وضعیت دور از ماست و بهتر است که ما برای مقابله با این نابسامانی ها در موقعیت نزدیک به خودمان یعنی جمهوری اسلامی مشغول باشیم. 🔸روایت دوم: "تنهایی ایران" ؛ ایران در مناسبات دنیای کنونی یک استثناست. بسیاری از کشورها ضمن محکوم کردن رفتارهای ضدانسانی رژیم صهیونیستی، به معادلات موجود در هندسه بین المللی خود ضربه ای نمی زنند. مناقشه فلسطین موجب شده تفاهم خود را با نظم جهانی از دست بدهیم. بارها ورزشکاران ایرانی به دلیل تعلّقات سیاسی حاکمیت مجبور شده اند از میادین قهرمانی کنار بکشند و این در شرایطی است که هیچ کشور دیگری خود را در معرض پیامدهای ناگوار این رفتار قرار نمی دهد. امروز جمهوری اسلامی در روند مقابله با اسرائیل خود را تنها می بیند، هیچ کشور یا ملّت دیگری حاضر نشده تا این حد با ایران همراهی کند. افتادن در این مسیر باعث شده تمامی هزینه های مالی، امنیتی و حقوقی این تقابل بر روی سر مردم ایران آوار شود. 🔹روایت سوم: "سلطه کدخدا و وضع طبیعی دنیا"؛ اسرائیل یک واقعیت است، با واقعیت نمی توان جنگید، پیامدش نابودی است . هژمونی امروز آمریکا برای همه جوامع امری پیش فرض و پذیرفته شده است. آن چه ما به عنوان سلطه محسوب می کنیم وضع طبیعی دنیاست. ما به جای تدبیر برای تأمین منافع و خواسته هایمان، خود را مشغول تغییر در یک امر قطعی کرده ایم. 🔸روایت چهارم: "پروژه غیرایرانی"؛ در شرایطی که ایران درگیر معضلات و نابسمانی های متعددی است، ذهن و تمرکز حاکمیت درگیر مسائل اعراب است. در وضعیتی که ۲۵ میلیون ایرانی خودشان زیر خط فقر دست و پا می زنند، مسأله جمهوری اسلامی خرج کردن برای آوارگان در سوریه و لبنان است. در دوره ای که هرچند صباحی کارگران و معدن کاران در زیر آوار محبوس می شوند، امکانات کشور درگیر آواربرداری و سازندگی در کشورهای دیگر است. در روزهایی که وضعیت حاکمیت بر جزائر سه گانه مخدوش شده، تریبون های کشور نگران آینده مرزهای جنوبی لبنان هستند. حکمرانی ایران در اختیار کسانی قرار گرفته است که اساساً پروژه ایرانی ندارند و پسندهای غیرایرانی را بر امور داخلی مقدم می دانند. 🔹روایت پنجم: "کاسه داغ تر از آش" ؛ اعراب پس از یک دوره چهل ساله کشمکش، خودشان را در فرآیند صلح و سازش قرار دادند. اگر تحریک های ایران نباشد فلسطینیان هم خودشان در حال عادی سازی روابطشان با یهودیان هستند. در حالیکه همه دنیا و خود جریانات فلسطینی قائل به طرح دو کشوری هستند، این ایران است که خود را کاسه داغ تر از آش کرده و دایه مهربان تر از مادر شده و از فلسطینیان می خواهد فقط به آرزوی از بحر تا نهر فکر کنند. https://eitaa.com/afrazmahdi
💡چگونه موشک ها ترقّه می شوند؟ بخش دوم 🔸روایت ششم: "اقلیت ماجراجو و سودجو"؛ اکثریت ایرانیان مخالف مداخلات ایران در امور کشورهای منطقه هستند. عدم مشارکت در انتخابات ها و انتخاب گزینه های مخالف سیاست های منطقه ای، شاهد روشنی بر عدم همراهی جامعه ایران با مقوله مقاومت است. اقلیتی تندرو در بدنه حاکمیت، با ارسال تسلیحات به گروه های افراطی در منطقه، به دنبال ماجراجویی های بی شناسنامه در امور کشورهای دیگر هستند. ایجاد شبکه های مالی پولشویی و قاچاق کالا تحت پوشش گروه های مقاومت، منافع غیرقابل محاسبه ای را برای طبقه ای خاص در بدنه حاکمیت ایران ایجاد کرده است. 🔹روایت هفتم: "تمّناهای ایدئولوژیک و خیال پرداز"، جمهوری اسلامی با طناب پوسیده دستگاه های ایدئولوژیک و خیال پرداز، خودش و مردم را در داخل چاهی انداخته که خروج از آن بسیار هزینه بر شده است. محوریت دادن به انگاره ها و کهن الگوهای دینی موجب شده حاکمان چشمان خود را در برابر واقعیت های دنیای امروز بسته و با تکیه بر الهیاتی خودساخته، کوران مشکلات وارده شده به جامعه را به مشیّت، تقدیر و مصلحت متافیزیکی ارجاع بدهند. 🔸روایت هشتم: "هویت تراشی جمهوری اسلامی"؛ بسیاری از نظام های سیاسی دنیا برای جامعه پذیر کردن حاکمیت خود و اثبات ضرورت وجودی شان، تلاش می کنند تا با ایجاد ضدیت و دشمنی با قدرت های دیگر، فلسفه وجودی خود را توجیه کنند. جمهوری اسلامی نیز با هوشمندی برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی های داخلی و القای مفید بودن، دائماً بر طبل جنگ با اسرائیل و آمریکا می کوبد. این رویه موجب شده تا در ذهنیت عمومی برای خود مأموریت و چشم اندازی را ایجاد نموده و از رهگذر زدوخورد با اسرائیل برای خود هویت تراشی کند. بارها دیده شده که ورای رجزخواندن در پشت تریبون ها، بده بستان های پشت صحنه همیشه برقرار بوده است. 🔹روایت نهم: "انسداد در توسعه و آینده" ؛ قلب اقتصادی و مالی دنیا در اختیار یهود آمریکاست. تضاد ما با یهود آمریکا در موضوع اسرائیل موجب شده تا ما ایران را در آستانه یک خودکشی اقتصادی قرار دهیم. قدرت یهود آمریکا، حد فاصل بین اردن و دریای مدیترانه نیست، این قدرت خیلی وسیع تر از آن و شامل قدرت رسانه ای ، بانکی، مالی و اقتصادی غالب در جهان است. عمده مسیرهای توسعه و انتقال سرمایه و تکنولوژی به ایران به دلیل تنش آفرینی با یهودیان منسد شده است. شعارهایی پوکی مثل اقتصاد مقاومتی و پیشرفت درون زا را پیش از ما کشورهای ضد امپریالیستی دیگر هم داده اند و نهایتاً به نتیجه رسیدند برای این که سهمی از آینده داشته باشند باید مشکل خود با یهود را حل کنند. انتهای مقاومت تن دادن به جنگ است، وضعیت نابسامان امروز ایران ریشه در عقب افتادگی های ناشی از جنگ هایی چون حمله مغول دارد، اگر بار دیگر درگیر جنگی فراگیر شویم دیگر بازگشتی به تاریخ نخواهیم داشت و آینده ای برای ایرانیان متصور نخواهد بود. 🔸روایت دهم: "مخروبه مثلِ غزه" ؛ انتها و دورنمای ایده مقاومت امروز در غزه پیش روی ماست. تخریب ۸۰ درصدی زیرساخت ها و ساختمان ها، کشتار چند ده هزار نفری، فجایع انسانی بی شمار و آوارگی های بی پایان نتیجه روشن مبارزه مسلحانه با اسرائیل است. مخروبه های غزه باید برای ما درس آموز باشد که هرچه زودتر و آبرومندانه تر باید ایران را از حرکت به سمت غزه دوم شدن تحت پروژه مقاومت، نجات دهیم. 🔹تمامی این منظرها در عین این که از زاویه ورودهای متنوعی منطق مقاومت را دچار خدشه کرده اند اما در یک برش کلی همگی در یک شکاف ذهنی خاص، امکان بروز اجتماعی یافته اند. روایت های معارض با گفتمان مقاومت همگی از نقطه تقابل مقاومت با زندگی ایرانی معنادار شده اند. چالش آفرینی مقاومت برای زندگی، اصلی ترین گسست ذهنی است که مجال برساخت شدن چنین روایاتی را داده است. زندگی در برش فردی، مقاومت را در تعارض با موفقیت و آینده، زندگی در برش اجتماعی، مقاومت را در تعارض با رفاه و امنیت و زندگی در برش ملی، مقاومت را در تعارض با توسعه و پیشرفت تلقّی می کند. این ضایعه شناختی در یک دهه گذشته دائماً تورم یافته، اشکال جدیدی به خود گرفته و این قابلیت را ایجاد کرده که هر تحول و رخداد بدیعی به سرعت در چارچوب همین روایت ها، جاگیر شوند. وجود این زمینه موجب شده در هنگامه ای که عمده نیروهای اجتماعی مستقل در جهان، حس تحسین کننده ای نسبت به توان و جرئت موشکی ایران داشته اند، جریانی در کشور آرزوی ستاره، ترقه و پرنده پنداری از موشک را داشته و در جهنم برساخته مقاومت، اضلاعی از زندگی عادی را تمنّا می نماید. https://eitaa.com/afrazmahdi
💡چه رخدادی موجب شد، نبرد ما با اسرائیل وجودی شود؟ ✍️مهدی افراز 🔸در هفته های گذشته ادبیات جنگ وجودی یا مرگ و زندگی برای توصیف وضعیت تقابل رژیم صهیونیستی با جبهه مقاومت پرکاربرد شده است. با پیش فرض دانستن اصل این موضوع، پرسشی پدید می آید که کدام واقعه یا رخداد میدانی سبب خروج این نبرد از وضعیت طبیعی و تبدیل آن به یک جنگ وجودی شده است.؟! آیا اتفاق ویژه و منحصربفردی رخ داده است؟! 🔹اولین عاملیتی که جنگ با اسرائیل را به فاز مرگ و زندگی منتقل نمود، ورود منطق امام خمینی ره به این صحنه بود. آرمان گذاری "اسرائیل باید از صفحه روزگار محو بشود"، به معنای دقیق کلمه، به منزله وجودی کردن صحنه نبرد با رژیم صهیونیستی بود. مکتب مبارزاتی امام بر خلاف سایر ایده ها، قائل به اصلاح سیاست ها، تغییر باندها، صدور قطعنامه ها، تنظیم قراردادها، برگزاری اجلاس ها، امضای توافق ها و شرکت در مذاکره ها نبود و فقط و فقط زیر طرح مبارزه مسلحانه و مقاومت برای زندگی را امضاء کرده است. 🔸خط امام از ابتدا تا انتها صرفاً به ریشه کنی و ازاله کامل این رژیم قانع بوده است و برای به راه انداختن یک "جنگ تمام عیار وجودی" ایده ها پرداخته، گفتمان ها ساخته، جبهه ها چیده و سلاح ها فراهم کرده است. نپذیرفتن ایده دو کشوری، به روشن ترین صورت بیانگر یک تقابل وجودی است. در طول ۸۰ سال گذشته همه پارادایم های مبارزاتی چون ناسیونالیسم، پان عربیسم، لنینیسم و سوسیالیسم در لباس مبارز و با طرح های غیروجودی آمدند و وقت و جان ملّت فلسطین را هدر دادند و نهایتاً در عصاره ای به نام سازمان آزادی بخش و صورت اخیرش یعنی تشکیلات خودگردان، پذیرای شکست های تمام عیار شدند و در این میان تنها پرچمی که در دست مجاهدین واقعی برافراشته ماند، پرچم اسلام ناب و تنها ایده ای که باقی ماند، طرحِ وجودی کردن نبرد بود. 🔹چرا امام جنگ را وجودی کرد؟! امام در چارچوب راهبردی خودش، دشمنان ریز و درشتی دارد اما تقابل با هیچکدام را وجودی نکرده است. امام چه خصلت خاصی در صهیونیسم دیده است که آن را غده سرطانی خوانده و به کمتر از نابودی کاملش راضی نشده است؟! تفاوت امام با سایر مصلحین یا مبارزین در این بود که خیلی زود به فلسفه وجودی اسرائیل پی برد، امام دریافت که موجودیت اسرائیل مستقیماً به سلب حق زندگی و هویت از ملّت های مسلمان گره خورده است. امام با فتانت خود دانست که مسأله ما با رژیم صهیونیستی مسأله بقا و زندگی است، یا او باید باشد و یا ما، و چون ما می خواهیم باشیم پس اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود. امام جنگ را با اسرائیل وجودی کرد چون موجودیت ما با وجود اسرائیل قابل جمع شدن نبود. 🔸امام در خرداد سال ۴۲، در اولین بیان راهبردی خود دلیل موضوعیت پیدا کردن مسأله اسرائیل را تشریح می کند: "اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دست عمال سیاه خود، مدرسه را کوبید و شما ملت را می‌کوبند. می‌خواهد اقتصاد شما را قبضه کند؛ می‌خواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ می‌خواهد در این مملکت، دارای ثروتی نباشد، ثروتها را تصاحب کند به دست عمال خود. این چیزهایی که مانع هستند، چیزهایی که سد راه هستند، این سدها را می‌شکند؛ قرآن سد راه است، باید شکسته شود؛ روحانیت سد راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سد راه است، باید خراب شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سد راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر و دست آنها شکسته شود برای اینکه اسرائیل به منافع خودش برسد." 🔹امام الهام می کند که اسرائیل فی نفسه هیچ چالشی با اسلام یا قرآن ندارد، بلکه روحانیت بماهو جریانی که در برابر زندگی زدایی اسرائیل سدسازی کرده و مانع بلعیده شدن زندگی ها شده در نوک پیکان ترور قرار گرفته است. در واقع اسرائیل قائم مقام استکبار شده است چون برای آبادی زندگی خود می خواهد زندگی را از مسلمین سلب کند، یهودِ آمریکا، جریانی شده است که برای ساختن دنیای خود می خواهد دنیای ملّت های غرب آسیا را نابود سازد. لذا برای خمینی جنگ با جریان استکبار بماهو جریانی که می خواهد تخریب گر زندگی ما باشد در قامت یک نبرد وجودی موضوعیت پیدا کرده است. 🔸نبرد وجودی برای مقاومت هیچگاه حرف جدیدی نبود و مقاومت اسلامی از ابتدا طرحش را در بستر یک جنگ وجودی معنادار کرده و قائل بوده است که ما در قبال اسرائیل از نظر وجودی در خطر هستیم و از این جهت برای زندگی می جنگیم. مقاومت همین منطق را شعار کرده و تاریخ انقضای رژیم را هم در تقویم خودش ضربدر زده است، اما این که این روزها سران رژیم هم این ماجرا را به زبان می آورند و بر اساس آن میدان را نمره گذاری می کنند، نشانگر این واقعیت است که طرح مقاومت محقق شده و عرصه نبرد در موقعیتی که مقاومت طراحی نموده، قرار گرفته است. https://eitaa.com/afrazmahdi
🔰حلقه سیاستگذاری فرهنگی؛ دومین حلقه مطالعاتی-مباحثاتی اندیشکده حنیف 💫اندیشکده حنیف، پس از توفیق در شکل گیری حلقه نظریات فرهنگی، اقدام به راه اندازی حلقه دوم با محوریت سیاستگذاری فرهنگی مبتنی بر مسائل روز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می نماید. 🌿در قالب: 🔹مطالعه و مباحثه جمعی مقالات، پژوهشها، گزارشات، یادداشتها، نشستها و اسناد سیاستی مرتبط 🔹جلسات هم اندیشی با کارشناسان حوزه های موضوعی 🔹تدوین متن سیاستی جمع بندی مباحث 🧩در موضوعات و مسائل مختلف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛ هم چون: 🔺سیاست پژوهی هویت ملی 🔺الگوهای مقاومت فرهنگی 🔺بازسازی ساختارهای فرهنگ 🔺الگوهای بازارپردازی فرهنگی 🔺قطبیدگی فرهنگی 🔺مرجعیت فرهنگی سلبریتی محور 🔺پدیده شناسی فرهنگی مهاجرت از کشور 🔺آینده پژوهی قانون عفاف و حجاب 🔺سیاستگذاری زیست پاک در فضای مجازی 🔺فرهنگ و تبلیغات شهری 🔺فرهنگ و کالبد مدرن زیست شهری 🔺پدیده شناسی فرهنگی همزیستی با حیوانات خانگی 🔺تحلیل سیاستی فرهنگ در ساختارهای کلان شهری 🔺سیاست پژوهی فرهنگ دینداری 🔺مردمی سازی فرهنگ عمومی 🔺الگوی ارتباطی ثابت و متغیر در سیاستگذاری فرهنگی 🔺سرمایه اجتماعی در حکمرانی فرهنگی 🔺تکثر و تنوع فرهنگی 🔺سیاستگذاری هویت و حضور اجتماعی زنان 🔺سیاستگذاری جنسیت ⏰ شروع از آذر ماه 1403 پنجشنبه ها شهر مقدس قم ☑️علاقه مندان به عضویت، درصورت وجود تحصیلات مربوطه و تعهد به مشارکت، رزومه خود را به شناسه @Hanif_ThinkTank ارسال فرمایند: 📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله: @hanifthinktank