eitaa logo
یادداشت های مهدی افراز
984 دنبال‌کننده
62 عکس
6 ویدیو
4 فایل
مهدی افراز دانش‌طلب درس‌خارج و دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی شاگرد مکتب امام خمینی @mahdi_afraz
مشاهده در ایتا
دانلود
💡چرا سنوار به جای مانیفست، رُمان می نویسد؟ "خارومیخک؛ زندگی نامه ای برای مقاومت" بخش سوم سویه چهارم: مقاومت معنای زندگی 🔸زندگی یک فلسطینی همانند سایر انسان ها نیازمند معنا و فلسفه است. در دنیای سنوار غیر از مقاومت هیچ عنصر انسجام بخش و ضرورت بخش دیگری غیر از مقاومت و مبارزه وجود ندارد، آن چه حیات را برای یک غزاوی هدفمند می کند تلاش برای غلبه بر وضعیتی است که اشغال و سلطه برآن تحمیل کرده است. بدون مقاومت، زندگی برایش پوچ می شود. در خارومیخک، شیخ احمد یاسین؛ آن عنصر محوری است که به عنوان مبدئی برای این معنابخشی ظهور می کند. "در طول شب، گروهی از مردان به رهبری شیخ احمد با هم ملاقات کردند و تصمیم به ادامه راهپمایی و تشدید تنش داشتند، شیخ احمد امیدواری داشت که این حالت قیام و انتفاضه به یک دولت دائمی تبدیل شود و به عادت مردم فلسطین و معنای زندگی روزمره آن ها تبدیل شود و محور اصلی زندگی ما باشد و هر چیز دیگری با این محور اصلی منطبق و سازگار شود. خود را به مقتضیاتش، تحصیل، کار، بهداشت و تمام امور زندگی تا رسیدن به اهداف مان در شکست اشغال و آزادسازی سرزمین ها تداوم دهد و گفت: «به برکت خدا پس سالها کار خالصانه در آموزش و پرورش، برای آماده شدن برای چنین مرحله ای بوده پس نباید توقف کنیم، و نباید عقب نشینی کنیم، پیشروی می کنیم و سطح کار خود را بالا می بریم و مرحله به مرحله پیشرفت می کنیم تا رسیدن به اهداف، مردم ما ثابت خواهند کرد که در حد وظیفه هستند و مشمول عنایات الهی خواهند بود." سویه پنجم: مقاومت امکانِ زندگی 🔹در اندیشه سنوار تنها زمانی که برای شهادت آماده و مشتاق هستید، امکان می یابید در همین زندگی موفقیت هایی کسب کنید. تنها کسی که برای مرگ آماده است، می تواند بر زندگی خود تسلط داشته باشد. به همین جهت بخش هایی از خارومیخک به گزارش تحلیل های مردمی می گذرد که آرام آرام فهم و جمع بندی شان این می شود که برای داشتن زندگی، چاره ای جز مقاومت وجود ندارد و مقاومت تنها مسیر ممکن برای تداوم زندگی است. "در گوشه ای، چند نفر از همسایگانمان نشسته بودند چای می نوشیدند، بعضی ها سیگار می کشیدند و از دل مشغولی ها و نگرانی هایشان می گفتند. آن ها از عزت و کرامتی که نیروهای مقاومت از زیر لگد اشغالگران بیرونش کشیده بودند، احساس افتخار می کردند و از فرداهای نامعلوم می ترسیدند.آیا وضعیت به همین شکل باقی می ماند؟! آیا نیروهای اشغالگر حمله های سنگین تری به اردوگاه نمی کنند؟ حرف ها متفاوت بود؛ اما نظر غالب بر این بود که باید به میدان آمد و هرکسی به نوعی می گفت که دیگر چه چیزی برای از دست دادن داریم؟ فقط خانه ای؛ آن هم زیر ساطور دشمن، پس چرا باید بترسیم؟!" https://eitaa.com/afrazmahdi
💡آیا مقاومت در سوریه، با سفیانی می جنگد؟ 🔖 سخنرانی شهید سیدحسن نصرالله 📆 ۹ محرم سال ۱۴۳۶ ه.ق 🔹امروز بعضی افراد می‌آیند و به برادران و بچه‌های ما می‌گویند شما دارید در سوریه با سفیانی می‌جنگید! نه هیچ معلوم نیست. به خاطر این که نیرو بسیج کنیم یا برای نبردمان مشروعیت بسازیم؟ نه، ما اصلا به چنین چیزی نیاز نداریم. مشروعیت نبرد ما نیز مبتنی بر مبانی فقهی، شرعی، واقع‌نگرانه و خارجی است. نیازی هم به مشروعیت‌ها یا بسیج‌هایی از این جنس نداریم. 🔸تا این لحظه همه‌ی کسانی که ادعای مهدویت کرده یا خود را سید خراسانی، یمانی، حسنی، سفیانی، نفس زکیه یا… نامیده‌اند هیچ دلیلی ارائه نداده‌اند. همین طور یک حرفی زده‌اند. دلیل و بینه‌شان چیست؟ در این زمینه شک، ظن و احتمال کافی نیست. باید بر اساس علم رفتار کنید اما چنین چیزی وجود ندارد. هیچ کس هیچ دلیلی که علم ایجاد کند که او همان شخصیت مورد نظر روایات و احادیث است ارائه نکرده. 🔹گفتند سفیانی صدام حسین است و این هم کارنامه‌ی ذبح، قتل و جنایاتش. اما زد و فردا صدام حسین مرد! سفیانی رفت! حالا چه کار کنیم؟! متوجه شدید؟ سپس بعد از اشغال عراق توسط آمریکا و عملیات‌های القاعده در این کشور یک نفر به نام ابو مصعب زرقاوی ظهور کرد و شروع کرد به تکفیر و کشتن مردم شیعه، سنی، کرد، ترکمن و… هیچ کس برایش اهمیتی نداشت. همه‌ی جامعه را تکفیر کرد و شروع کرد به کشتن. فرد سفاکی بود. دقیقا مثل سفیانی. عده‌ی زیادی از مردم گفتند ابو مصعب زرقاوی سفیانی است. پرچم سفیانی ظهور و خروج کرد. پس دیگر تکلیف معین است. سفیانی ابو مصعب زرقاوی است. اما ابو مصعب زرقاوی کشته شد. مشکل وقتی آغاز می‌شود که مردم را با این روش تربیت می‌کنند، به مردم این حرف‌ها را می‌زنند و به مردم وعده و امید می‌دهند. 🔸در یک برهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مردم تحت تأثیر عواطف قرار گرفتند و گفتند این‌ها همان پرچم‌های هدایتی هستند که از شرق ظهور می‌کنند و… . خراسانی کیست؟ خراسانی حضرت امام خمینی هستند. ایشان سید است، می‌توانیم همه‌ی ایران را خراسان در نظر بگیریم و خمین یا قم هم بخشی از خراسان هستند. پس امام سید خراسانی است. همان کسی است که پرچم را به امام زمان(ع) تحویل خواهد داد. این دوران‌ها متصل هستند. یعنی می‌گفتند چند سال صبر کنید خواهید دید. خب، ایشان فوت کردند. 🔹حتی بنده به یاد دارم در دوران حیات امام بعضی افراد چون دیدند امام پیر هستند و مریض به نظر می‌رسند و در ماه‌های آخر بیماری‌شان شدید شده بود ادعا کردند و به این نتیجه رسیدند آیت الله منتظری سید خراسانی هستند. خراسان کل ایران است و در نتیجه نجف‌آباد و اصفهان بخشی از خراسان هستند. خب، ایشان هم فوت کردند. امروز نیز ممکن است بعضی از ما به واسطه‌ی محبت و علاقه بگویند حضرت سید القائد یعنی امام خامنه‌ای(دام ظله الشریف) سید خراسانی هستند. آماده باشید که سید خراسانی سید القائد است. البته من بیش از همه دوست دارم واقعا این‌گونه باشد. ولی بر اساس کدام دلیل؟ بر اساس کدام مبنا، اطلاعات، علم و قرینه؟! 🔸ما برای حفظ سوریه، لبنان، فلسطین، منطقه و ملت‌های منطقه در برابر سلطه آمریکا و اسرائیل و تکفیریان در سوریه می‌جنگیم. تکفیریانی که اگر سوریه یا غیر سوریه به دستشان بیفتد همان کاری را می‌کنند که امروز ابوبکر بغدادی در عراق با عشیره بوالنمر کرد. 🔹ما نیازی نداریم به خاطر این که جوانان را بسیج کنیم بگویم بلند شوید برویم با سفیانی بجنگیم! آخر این چه حرفی است؟ این حرف غلط است. اگر کسی این گونه رفتار کند در اشتباه است. این‌ها فریب دادن مردم است. درست نیست. 🔸برادران ما عقل، منطق، علم، قواعد، اصول، مبانی، قرآن، سنت نبوی، ادله، روش استدلال، اجتهاد و استنباط و اصولی مستحکم داریم که جنبش، رفتار و درک‌مان از احکام و تکلیف شرعی‌مان را بر اساس آن پایه‌ریزی می‌کنیم. 🔹نیازی هم به همه این حرف‌ها که مبتنی بر ظن، احتمال و توهم هستند نداریم. الحمدلله ما به اندازه کافی وحی داریم. قرآن و سنت رسول الله. به اندازه کافی هم عقل، علم و معرفت داریم. پس ان شاء الله در این زمانه بسیار دقیق و مراقب باشیم. متن کامل بیانات جناب سید https://moqawama.ir/?speech=930811 https://eitaa.com/afrazmahdi
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡تجلی قدرت حق تعالی در خانه حضرت زهرا
(سلام الله علیها)
▫️روح الهی جبران کننده‌‌ی قلّتِ ابزار جنگ در برابر ابرقدرت ها https://eitaa.com/afrazmahdi
4.38M
💡آیا با سقوط دولت بشار، به عقب بازگشته ایم؟! 🎙مهدی افراز https://eitaa.com/afrazmahdi
📌با توجه به اوج گیری غیرعادی در برداشت های آخرالزمانی از تحولات سوریه، اگر از فردا عزیزانی با استناد به این عکس و روایات در کتاب شریف الغیبة - سفیانی؛ حمص، حلب و دمشق را تصرف نموده...چون به دمشق نزدیک شود، حاکم دمشق پا به فرار می‌گذارد... و نخستین خطبه‌اش را بر منبر دمشق می‌خواند- خواستند شاهدی دیگری بر قرائت های خود داشته باشند، خوب است به طورکلی به این گمانه نیز توجه داشته باشیم که این معارف در اختیار جبهه معارض مقاومت هم وجود دارد و دور نیست که از این دست اقدامات و تطبیقات برای "ایجاد اختلال شناختی و راهبردی" برای عاقله مقاومت بهره گیری می کنند. https://eitaa.com/afrazmahdi
🔰فهرستی از منابع مرتبط با " اندیشه، نظریه و راهبرد مقاومت اسلامی" 📚 کتاب‌ها : ▪️ اندیشه مقاومت از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) ▫️ گردآورنده: سعید صلح‌میرزایی ▫️ ناشر: انقلاب اسلامی ▪️ تبیین نظریه مقاومت مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی ▫️ نویسنده: حسین میرچراغ‌خانی ▫️ ناشر: زمزم هدایت ▪️ مقاومت پرمنفعت: چگونگی برهم‌زدن نقشه‌های آمریکا در منطقه توسط ایران ▫️ نویسنده: سید محمدحسین راجی ▫️ ناشر: اندیشکده راهبردی سعداء ▪️ طرح کلی اندیشه مقاومت ▫️ نویسنده: علی مهدیان ▫️ ناشر: سفیر صادق ▪️ مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم (بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای) ▫️ به کوشش: محمدصادق یوسفی مقدم ▫️ ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▪️ تبیین گفتمان مقاومت اسلامی ▫️ نویسنده: حسین میرچراغ‌خانی ▫️ ناشر: زمزم هدایت ▪️ چرا مقاومت؟ نگاهی به ضرورت مقاومت در گفتمان انقلاب اسلامی ▫️ نویسنده: ناصر قوامی مشفق ▫️ ناشر: دیدمان ▪️ مقاومت و محور مقاومت: نظریه و عمل ▫️ نویسنده: رضا داددرویش ▫️ ناشر: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران 📂 مقالات: ▪️ راهبرد مقاومت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در اندیشه و عمل آیت الله خامنه‌ای ▫️ نویسندگان: غلامحسن فرجی، مرتضی محمودی، محمدرضا حاتمی ▫️ مجله: پژوهشهای سیاسی جهان اسلام ▪️ گفتمان مقاومت در سپهر فکری و اندیشه‌ای مقام معظم رهبری ▫️ نویسندگان: مسعود مطلبی، اردشیر کاظمی، حوریه امجدی ▫️ مجله: مطالعات منافع ملی ▪️ مختصات الگوی مقاومت اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری ▫️ نویسندگان: اصغر افتخاری، محمد حکیمی ▫️ مجله: پژوهش‌های سیاست اسلامی ▪️ مؤلفه‌های مفهومی مقاومت در اندیشه امام خامنه‌ای (مدظله العالی) ▫️ نویسندگان: اصغر افتخاری، محمد حکیمی ▫️ مجله: پژوهش‌های انقلاب اسلامی ▪️ بررسی مؤلفه‌های راهبردی مقاومت در اندیشه مقام معظم رهبری ▫️ نویسندگان: سید عباس حسن‌نیا مقدم، محمدرضا دهشیری، گارینه کشیشیان سیرکی، محمدرضا قائدی ▫️ مجله: پژوهش‌های سیاسی و بین‌المللی ▪️ بررسی ابعاد و پیامدهای راهبرد مقاومت در اندیشه آیت الله خامنه‌ای (مدظله) ▫️ نویسنده: آسیه مهدی‌پور ▫️ مجله: جامعه‌شناسی سیاسی جهان اسلام ▪️ تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای ▫️ نویسنده: آسیه مهدی‌پور ▫️ مجله: دانش سیاسی ▪️ راهبرد مقاومت فعال در سبک سیاسی آیت الله خامنه‌ای ▫️ نویسندگان: حاجی رحیم فرهادزاده، محمدرضا حاتمی، مرتضی محمودی ▫️ مجله: جامعه‌شناسی سیاسی ایران ▪️ گفتمان مقاومت در عرصه بین‌الملل در اندیشه آیت الله خامنه ‏ای با تأکید بر بیانیه گام دوم ▫️ نویسنده: رضا لک‌زایی ▫️ مجله: پژوهش‌نامه علوم انسانی اسلامی ▪️ ضرورت شکل‌گیری گفتمان مقاومت در راه نیل به تمدن اسلامی از دیدگاه آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ▫️ نویسندگان: سید مجتبی حسینی، بهرام یوسفی، فریدون اکبرزاده، حامد عامری گلستانی ▫️ مجله: مطالعات قدرت نرم ▪️ مبانی فقهی نظریۀ مقاومت در روابط بین‌الملل با تأکید بر آراء و اندیشه‌های حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ▫️ نویسنده: محمدقیوم عرفانی ▫️ مجله: پژوه‌نامه فقه و علوم اسلامی ▪️ مبانی مقاومت در اندیشه متعالی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ▫️ نویسندگان: عباسعلی فرزندیی، منصور عنبرمو ▫️ مجله: حبل المتین ▪️ مبانی قرآنی و روایی مقاومت در کلام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ▫️ نویسنده: غلامحسین اعرابی ▫️ مجله: مطالعات علوم قرآن ▪️ چیستی «راهبرد مقاومت» در اندیشه مقام معظم رهبری و تحلیل مبانی عقلی آن از منظر فقه سیاسی ▫️ نویسنده: مهدی درگاهی ▫️ مجله: حکومت اسلامی ▪️ طرح کلی مبانی اندیشه مقاومت مقام معظم رهبری (حفظه الله) از منظر قرآن کریم ▫️ نویسندگان: فرزانه جعفری، نرجس السادات محسنی ▫️ ارائه‌شده به همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم ▪️ پشتوانه قرآنی دستگاه محاسباتی مقاومت اسلامی از دیدگاه امام خامنه‌ای ▫️ نویسنده: سید محمدعلی مسعودی ▫️ ارائه‌شده به همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم https://eitaa.com/TawhidSchool_ir @afrazmahdi
💡آیا با وجود حاج قاسم، بقای سوریه ممکن بود؟ ✍مهدی افراز 🔸جریان مقاومتی که امروز با آن مواجه هستیم حاصل پایه‌ریزی گام به گامی است که با حضور در کارزارهای متوالی در جغرافیای افغانستان، بوسنی، لبنان و ... تکوین یافته است. مقاومت ذاتاً یک جریان سلبی است، سلبی بودن نقص مقاومت نیست، امکان وجودی آن است. مقاومت، هوشمندانه انتخاب کرده است که نظم خود را در کورانِ یک تعامل سلبی با نظم آمریکایی برپا کند. اقتضای سلبی بودن آن است که فرآیند رشدش وابسته به مختصاتی خواهد بود که اکنون با آن درگیر شده است. هرچه آن درگیری وسیع تر و پرچالش تر باشد، استکمال سریع تر و قوی تر خواهد بود. راهبردِ؛ "فرصتی که در تهدیدها وجود دارد در خودِ فرصت ها نیست" مبتنی بر همین شاکله وجودی است. 🔹مقاومت تا پیش از ۷ اکتبر، عمدتاً ماهیتی ایستا و بازدارنده دارد. این کارکرد برخاسته از دو مقطع بزرگ یعنی نبرد ۳۳ روزه در ۲۰۰۶ و جنگ ۲۰۱۱- ۲۰۱۶ با فتنه داعش بوده است. در مقطع ۲۰۰۶ مقاومت با از سرگذراندن خطر وجودی حزب الله، برای اولین بار طعم به شکست کشاندن طرح سلطه را چشید و با اراده برآمده از آن به تأسیس و تکثیر هسته های مقاومت پرداخت. در همین هنگامه با پیشامد داعش در ۲۰۱۱، وضعیت آشفته سوریه و عراق به سان یک فرصت بزرگ این امکان را فراهم آورد تا هسته های مقاومت به جریان مقاومت مبدّل گردد. 🔸امّا در روند این سیر تکوّن و در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و مهم تر از آن در حوادث پساطوفان الاقصی، بلوغ این هسته ها، استعدادی را فراهم کرد تا مقاومت پا به دوران و در نتیجه کارکرد جدیدی بگذارد و به جبهه مقاومت به معنای واقعی کلمه تبدیل شود. مقاومت در دوران پساطوفان الاقصی، از مقاومت ایستا یا بازدارنده خارج و به ساحت مقاومت پویا، فعال و مهاجم وارد شده است. جریان مقاومت با پیشرانی جناح فلسطینی خود را وارد مرحله ای کرده است که به جای درگیر شدن با نیروهای نیابتی و پروژه ای نظام سلطه، اینبار مستقیماً با نقش اول امریکا‌‌‌ و عناصر شناسنامه دار آن وارد منازعه نفس گیر شده، به حدّی که چنین تقابلی از جنگ دوم به این سو، هرگز سابقه دار نبوده است. 🔹حضور مقاومت در وضعیت فعال و مهاجم، هزینه ها، دستاوردها و در عین حال اقتضائات خاص خود را در میدان پدید آورده که یکی از برجسته ترین آن ها، جابجایی قدرت در سوریه است. ماجرای سقوط دولت سوریه، را می توان از مناظر مختلفی تحلیل نمود. وجودِ نارسائی های مدیریتی، نادرستی های برنامه ای و کم کاری های میدانی که از دهه نود تا به امروز گریبان گیر سیاست های ما در سوریه بود و منجر به از دست رفتن سرمایه حاکمیتی این کشور برای مقاومت شد، غیرقابل انکار است اما باید متوجّه ریشه و مبنای واقعی تحوّل بود. همه کمبودهای معیشتی، زیرساختی و افتضاحات مدیریتی حزب بعث، وسوسه های القا شده و فشارهای تحمیل شده در جهان عرب، برقراری مناسبات جدید ژئوپلیتیک در غرب آسیا و از همه مهم تر، طراحی های تحسین برانگیز امریکا برای انتقام سرزمینی از مقاومت، همگی در جای خود ضریبی از تأثیر دارد اما خاستگاه اصلی این رخداد را می باید در پدیده دیگری پی جوئی کرد و آن؛ گام نهادن مقاومت در افقی فراتر از گذشته است. 🔸در این دوران اساساً مقاومت با ورژن حزب بعثی اش – با همه خدمات و پشتیبانی هایش- کشش و وسع همراهی با سایر ساحات را ندارد. مقاومت در روند تطوّر خود وارد صورتی شده است که لازمه آن همراهی حلقاتی است که زیرساخت فکری و اجتماعی لازم برای حضور در این لایه بدیع را داشته باشند. دولت بشار خدمات بی نظیری برای مقاومت رقم زد که همه سران عرب روی هم رفته نداشته و نخواهند داشت، اما سقف استعداد او تا همین پلّه از استکمال مقاومت بود... 🔹لذا آن چه در میدان نیروهای قدرت، دولت اسد را از چارچوب مقاومت خارج نمود، تمام شدن انرژی او در دوندگی پابه پای مقاومت در دوران جدید بود. مقاومت در یکسال گذشته به جهت قرار گرفتن در مرتبه ای تهاجمی و استثنائی، درخواست هایی را روی میز گذاشت که او به جهت عدم برخورداری از یک جامعه مقاوم، امکان اجتماعی برای اجابت کردن آن را نداشت. از این رو تصور آن که سایر متغیرها، همچون بود یا نبود شخصیتی چون حاج قاسم به عنوان معمار جبهه مقاومت، موجبات سقوط دولت سوریه را فراهم آورده، روایت واقع بینانه ای به نظر نمی رسد. @afrazmahdi
💡خطای مستشاری ایران در سوریه چه بود؟ ✍ مهدی افراز 🔸بدون تردید مقاومت وارد دوران جدیدی شده است، گذار از وضعیت بازدارنده و ایستا به وضعیت تهاجمی و فعال. در این تغییر وضعیت تاجایی که زیرساخت موجود به درستی فراهم بود فراروی میسر شد و در نقاطی که پایگاه مستحکمی وجود نداشت، هزینه های متناوبی بر آن تحمیل گردید. مقاومت برای فراگیری حرکت خود در وضعیت جدید، نیازمند بازسازی و بازخوانی است‌. 🔹یکی از ابداعات افتخار آمیز مقاومت در دوره گذشته، به الگوی مستشاری آن مربوط می گردد. در نظم فعلی منطقه، مدل های مستشاری متنوعی برقرار است که در قالب چهار الگو، قابل صورت بندی است؛ 🔸الگوی اشغال گرانه؛ در این سازوکار، اساساً فرآیند نیاز به مستشار، از پیش طراحی و اجرا شده است. مستشار با بازی سازی توسط ابزارهای ثالث شرایطی را بر کشورها تحمیل می کند که نظامی از نیازهای بنیادین و وابستگی ساز دائماً بازتولید شود. لذا حضور مستشاری ابزاری برای کارسازی راهبردهایی است که در یک طرح کلان، دست اندازی در تحولات سیاسی به همراه وابسته سازی در چرخه درآمدِ منابع انرژی و تبدیل جغرافیا به بازار مصرف کالاها تسهیل می شود و این روش متداولی است که امریکا در عمده کشورهای منطقه بر مبنای آن انگیزه حضور دارد. 🔹الگوی انتفاع گرانه؛ مدلی است که قدرت مستشار، دخالتی در نیازسازی و وابسته سازی کشور میزبان ندارد ولی انگیزه اساسی او برای حضور، بهره برداری از وضعیت پیش آمده است. لذا آینده میزبان فارغ از نسبت ائتلافی که با او دارد از هیچ اهمیتی برخوردار نیست. حضور مستشاری روسیه در کشور سوریه تا حد زیادی بر مبنای این الگو محقق شده بود. 🔸الگوی امداد گرانه؛ سبکی از تعامل است که بر اساس مناسبات دو طرفه و برای کمک به کشور میزبان برای عبور از وضعیت بحران محقق می شود. مستشار به مثابه امدادگر تلاش می کند با در نظر گرفتن مصالحِ خود و میزبان از ظرفیت هایش برای دفع مخاطرات استفاده کرده و در ازای این خدمت چشم داشت فرصت طلبانه ای به منابع و سرمایه های آن کشور نیز نداشته باشد. 🔹الگوی احیاء گرانه؛ در این الگو، مستشار با در نظر گرفتن یک خیرِ منطقه ای و براساس یک طرح کلان برای مقابله با مخاطرات عمومی کشورها، هزینه های یک اقدام مستشاری را پذیرفته و در عین حال تلاش می کند از رهگذر امکاناتی که برای او فراهم می شود، زیرساخت های اجتماعی و سیاسی لازم برای رفع ریشه ای تهدیدات را در بدنه عمومی و حاکمیتی احیاء کند و زمینه ای را فراهم سازد تا به لحاظ درونی امکان مخاطره آفرینی در بلندمدت منتفی شده و اصل نیاز و وابستگی به یک عنصر مستشار مرتفع گردد. 🔸جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۱ تاکنون، در ازای سوریه به رفتارهایی پایبند بوده است که در شرایط فعلی به جهت بی توجهی ما فاقد نمود راهبردی شده اما با فروکش کردن گردوخاک مسلحین و اخوان المسلحین، اذهان عمومی به روایت و مرور آن ها مضطر خواهد شد. 🔹مرور خواهد شد که؛ در میان ۱۰۰ هزار نیروی دفاع وطنی، هرکه اهل سنت آمد، اهل سنت رفت، علوی آمد، علوی رفت، دروزی آمد، دروزی رفت و ما هیچ گاه مجمّعات‌ خود را به کمپ های شیعه سازی مبدّل نکردیم. هیچگاه همچون افسران روس در خیابان ها قطار خودرویی به سان اشغال گران به راه نیانداختیم و در برابر هیچ حاجز‌ سوری خود را شهروند درجه یک این کشور قلمداد ننمودیم‌‌. 🔸همواره برای متدینین فراری از ارتش حزب بعث پناهی بودیم که برای امکان مسلمان بودن و انجام فرائض و سنت ترجیح می دادند زیر سایه مستشاری ایران یا حزب الله زیست نظامی داشته باشند. در عین این که برای رشد سیاسی و دینداری مردم سوریه تلاش ها کردیم ولی ولعی برای سمپاتسازی از طریق ایجاد الیت و طبقه وابسته نداشتیم و اقدام به کالج سازی و حوزه سازی نیز نکردیم. 🔹همچون همسایگان عربی برای تاراج بردن تجّار و سرمایه ها از شهرک های صنعتی حلب به داخل کشور، پلن های ناجوانمردانه پهن نکردیم و برای تزریق مواد اولیه و کالاهای بنجل و دور ریز ایرانی در اسواق و مصانعِ دمشق و حما و لاذقیه کارسازی ننمودیم. 🔸استقرار راهبردی خود را بر مدار خطوط امتدادی میادین نفتی در رمیلان، سودیه و کراچوک قرار ندادیم و همچون سرویس های امنیتی منطقه از فرصت فقر عمومی برای ایجاد شبکه های تولید و توزیع کاپتاگون بهره گیری نکردیم. 🔹برای جلوگیری از شعله ورتر شدن آتش فتنه، استراتژی شهید بیشتر در برابر کشته کمتر را اجرا کردیم و در هیچ ایده بعثی که منجر به آسیب عمومی باشد، مشارکت نجستیم. 🔸لذا جمهوری اسلامی در عین آن که توانست در پرتو آرمان هایش، الگوی بدیعی از حضور مستشاری را در قالب امدادگرای از خود ارائه دهد اما به جهت برخی انفعال ها یا انسدادها، نتوانست قدم های برجسته ای را در راستای احیاگری بردارد. به این جهت اگر امروز برای ایران قائل به خطای مستشاری هستیم، این خطا را در چارچوب ترک اولی از احیاء به امداد ترسیم می نمائیم. @afrazmahdi
⚠️تصویر دست رزمنده‌ی غزاوی دلش را ندارید باز نکنید. فقط چون حرف دست و دل است می‌گویم؛ فردا مال آن‌هایی که با دست‌شان هم دنبال دل‌شان دویدند، مثل غزه، مثل یمن، مثل هر کسی که بی‌حسابی بلد است. به بخیه هایش نگاه کنید؛ همه چیز در خدمت این دل دیوانه است، که رویای آزاد‌ی‌اش را می‌پروراند. انگشتانش بریدند، تا زد و دوخت، تا خون آزادی از دستانش نچکد. من دلی می‌بینم که به قیمت دست، به قیمت چشم، به قیمت جان، می‌خواهد به چنگ گیرد.‌ مثل پیجرهای لبنان، مثل غزه، مثل هرکسی که می‌داند فردا دستی دیگر می‌خواهد و چشمی دیگر. فردا از آن ناامیدهاست، از آن بریده‌ها، از آن آن‌هایی که از این جهان بریدند، و دیگر نخواستند اینجا را، اینجا بودن را. @Esrar3 @afrazmahdi
▪️حاج قاسم بی تردید به مثابه یک اسطوره در شبکه هویت ملی ایرانیان وارد شده است. آنچه در مراسم وداع با شهید سلیمانی تشییع شد، نه یک پیکر بلکه مؤلفه‌های هویتی یک ملّت بود. آن بدرقه بی بدیل، پیوند عمیق مردم ایران با هویت بنیادین خویش را نمایانگر شد. ▪️جامعه ایران هویت استعلایی خود را در وجود حاج قاسم منعکس یافت و سعی نمود با بزرگداشت او خویشتن جمعی خود را تعظیم نماید. ملّت ایران علاقه مند است به هر بهانه ای با تکرار یاد او، با فضیلت ها و مزیت های هویتی خویش تجدید خاطره کند و در بستر دلدادگی به او، با شخصیت ملی خود عشق بازی نماید. ▫️ خرید نسخه الکترونیک کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان (طاقچه) ▫️ مطالعه کتاب اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان (فیدیبو) @afrazmahdi