eitaa logo
آفتاب تابان
6 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
207 ویدیو
2 فایل
دینی فرهنگی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔹افطار روزه قضا با تعارف برادر مؤمن 🔹قضای روزه در صورت بهبودی از بیماری طولانی 🔹افطار روزه قبل از حد ترخّص از روی جهل به حکم عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام روزه قضا": http://mk6.ir/SjQlB 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ چرا باید نماز را به سمت «قبله» خواند؟! ✍️ متن اجمالی: «قبله» نشانه وحدت مسلمین است و هر کس در هر کجا که نماز می خواند باید متحد و همگام با بقیه مسلمانان به سمت «کعبه» بایستد. همان طور که خواندن نماز به زبان عربی برای همه مسلمانان نیز نشانه وحدت و اتحاد می باشد. بنابراین نماز به زبان واحد و به سوى قبله واحد رمز وحدت است. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416724 ___________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ آمیختگی حق و باطل، دلیلی بر پذیرش پلورالیسم! ✍️ پاسخ اجمالي: اولا: آیا این اختلاط و آمیختگی و ناخالصی حتی در بدیهیات و ضروریات دینی هم جاری است؟ آمیختگی حق و باطل در بسیاری موارد، از جمله ضروریات دینی، مانند اصل وجود خدا و واجباتی مانند نماز و روزه جاری نیست. ثانیا: اختلاط حق و باطل تا قیامت، اصلا پلورالیسم دینی را اثبات نمی‌ کند، بلکه ثمره اش شکاکیت و نسبیت است. ولکن واضح است که همه معارف دینی مشکوک نیستند. ثالثا: اگر واقعاً اختلاط حق و باطل نازدودنی باشد، پس فلسفه بعثت پیامبران و فرستادن کتاب های آسمانی چیست؟! اساسا پیامبران آمده اند که در همین دنیا بین اختلافات داوری کنند و حق و باطل را جدا سازند. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0418814 ______________
هدایت شده از makarem.ir
🔸فشار سياسی بر شيعيان در عصر امام صادق(علیه السلام) 🔸مناظره امام صادق(علیه السلام) با ابو حنیفه در منابع اهل سنت 🔸اعتراف علماى اهل سنت به شایستگى امام صادق(علیه السلام) براى مقام امامت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام صادق(علیه السلام)": http://mk6.ir/ViKgO 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹ترک روزه به دلیل ضرر و کشف خلاف آن 🔹انجام روزه قضا در روزهای استحباب روزه داری 🔹روزه ای که به خاطر ترک غسل از روی خجالت قضا شده عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام روزه قضا": http://mk6.ir/QgFcP 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ مسأله عدل الهی در زمینی شدن انسانها، به خاطر گناه حضرت آدم(ع)! اینکه حضرت آدم در بهشت آفریده شد اما فرزندانش به خاطر خطای او به زمین آورده شده اند بی عدالتی نیست؟! چرا نوع بشر باید تاوان گناه پدر را بدهند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: بنابر تفسیر صحیح و مستند به دلایل نقلی و عقلی، آدم نه در بهشت برین که در یکی از باغ های سرسبز «زمین» آفریده است؛ بنابراین هم او و هم ما فرزندانش از این لحاظ که در کره «زمین» آفریده شده ایم، تفاوتی با هم نداریم. ثانیا: خطای او نیز جرم و گناه مصطلح نبوده است تا تبعات آن به فرزندانش سرایت کند؛ عمل او نوعی ترک اولی بود که با توجه به شأن و جایگاهش بهتر بود از او سر نمی زد. ثالثا: حضور در زمین و مواجهه با آزمون های خداوند و پیروزی در آن آزمون ها، زمینه رسیدن به مقامی والاتر از مقام آدم و بهشتی بهتر از آنجا که آدم در آن بود را فراهم می کند. رابعا: همه انسان ها در بهره بردن از نعمت های خدا، دچار شدن به امتحانات الهی و وسوسه های شیطان و اختیار یکسانند؛ بنابراین هیچ تبعیضی بین آدم و فرزندانش صورت نگرفته و به هیچ وجه عدل الهی نقض نمی گردد. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0420334 ______________
هدایت شده از makarem.ir
🔹گرفتن روزه مستحبی با وجود روزه قضا 🔹ترک عمدی قضای روزه تا رمضان آینده 🔹قضای روزه در صورت استمرار عذر تا ماه رمضان آینده عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام روزه قضا": http://mk6.ir/LkAjS 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸دیدگاه اسلام در مورد «ایجاد تفرقه» در لشکر دشمن 🔸دستگاه ضدجاسوسي و اطلاعاتي پيامبر(صلّی الله علیه وآله)!! 🔸دیدگاه «جان داونپورت» درباره جنگ های پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه جنگهای پيامبر(صلّی الله علیه وآله)": http://mk6.ir/JlKdV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ دلالت آیه تطهیر بر عصمت پنج نفر! آیه تطهیر طبق حدیث کساء بر عصمت پنج نفر دلالت دارد؛ چرا شیعه به عصمت چهارده نفر معتقد است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: منحصر کردن عصمت در این آیه حصری اضافی است نه حقیقی؛ یعنی این آیه می خواهد زنان پیامبر را از معنای اهل بیت خارج سازد، نه اینکه شمول این آیه را از اشخاصی دیگر که از سنخ اهل بیت اند نفی نماید. ثانیا: پیامبر در حدیث ثقلین «اهل بیت» را هم وزن قرآن به عنوان عامل دیگر هدایت تا قیامت معرفی کرده است؛ یعنی اين حديث نشانگر وجود كسانی از اهل بيت همراه قرآن است كه همچون قرآن شايستگی تمسک و پيروی تا قيامت را دارا باشند. ثالثا: وقتی عصمت پنج تن اول از معصومین با آیه تطهیر ثابت شد، کلام آنها در معرفی معصومین بعدی حجت خواهد بود. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0420329 ______________
هدایت شده از makarem.ir
🔸غزوه تبوک 🔸تعبیر ساعة العسرة بر جنگ تبوک 🔸جایگاه «جنگ» در سیره و روش پیامبر(صلّی الله علیه وآله) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه جنگهای پيامبر(صلّی الله علیه وآله)": http://mk6.ir/RqReO 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹وکالت در خرید 🔹دلّالی در فروش کالا 🔹پرداخت پورسانت به مامور خرید ادارات عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "دلالی یا وکالت در معامله": http://mk6.ir/HxRyR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ اجماع فقها بر وجوب تقلید؟ آیا میان فقها بر وجوب تقلید اجماع وجود دارد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: برخی از فقهای شیعه مانند شهید اول، سید مرتضی و میرزای قمی و نیز چهره هایی از فقهای اهل سنت مانند غزالی و فخر رازی، ادعای اجماع علما را بر مشروعیت تقلید نموده اند. با این حال از آنجایی که به نظر می رسد مدرک اجماع کنندگان، آیات و روایات است، اعتبار این اجماع به سایر ادله تقلید بازمی گردد و این اجماع به اصطلاح اجماعی «مدرکی» بوده و نمی تواند در این مورد خاص، به عنوان دلیل مستقل در کنار دیگر منابع اجتهاد در نظر گرفته شود. ضمن اینکه در طول تاریخ، عده ای از علما و صاحب نظران به مخالفت با تقلید پرداخته اند. به هر حال اگر تقلید از مجتهد امری نامشروع باشد، شخص مکلف برای تحصیل حکم شرعی راهی جز اجتهاد یا احتیاط ندارد. لازمه ضرورت یافتن اجتهاد برای همه مکلفین پدید آمدن عسر و حرج و اختلال در معیشت مردم‌ خواهد بود. چون اجتهاد مقدماتی دارد که فراگیری آنها بسیار دشوار‌ است‌ و انسان را از اشتغال به نیازهای دیگرش باز می دارد. از این رو بعضی از علما، اجتهاد مطلق ‌‌را‌ نـاممکن می دانند. حـال چگونه ممکن است شارع مقدس، همه امت را به دنبال‌ اجتهاد‌ و استنباط احکام بفرستد؟! احتیاط نیز امکان پذیر نیست، زیرا از لحاظ آشنایی با مبانی علمی، شناخت موارد احتیاط کمتر از درجه اجتهاد را نمی طلبد. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0420343 ______________