هدایت شده از makarem.ir
#تصویرسازی
#عبدالعظیم_حسنی_علیه_السلام
📍 به مناسبت 15 شوال؛ سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام:
مقام و منزلت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
علوّ مقام و جلالت شأن آن حضرت بر كسى پوشيده نيست؛ چرا كه آن جناب علاوه بر سیادت، از محدّثين كبير و علماى بزرگ و اهل زهد و عبادت و صاحب ورع و تقوا و از اصحاب امام جواد و امام هادى عليهما السلام بود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
http://mk6.ir/UeYvN
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸صحت سند حدیث «ردّ شمس»
🔸راویان حدیث «ردّ شمس» از صحابه
🔸متن حدیث «رد شمس» در منابع اهل سنت
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضائل امام علی(علیه السلام) در حديث رد شمس":
http://mk6.ir/RjVeL
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ معنای «شیعه» در عصر پیامبر(ص)؟
از اخبار و تواريخ بر مى آيد كه در زمان پيغمبر اكرم(ص) عده قابل توجهى از صحابه، از خواص حضرت علي(ع) و همراهان او بودند و او را امام و پيشواى خود به عنوان مبلّغ پيامبر(ص) و مفسر تعليمات و احكام او مى دانستند و اين عده از همان زمان به نام شيعه حضرت علي(ع) شناخته مى شدند، اين حقيقت را با مراجعه به كتاب هاى اهل لغت مانند «نهايه» ابن اثير و «لسان العرب» و امثال آنها مى توان دريافت، آنها تصريح مى كنند كه نام «شيعه» بر پيروان حضرت علي(ع) و فرزندان او و دوستان آنها، اطلاق شده، تا آنجا كه اسم خاص آنها گرديده است.
ناگفته پيداست اگر منظور پيامبر اكرم(ص) از تعبير «شيعه علي» در روایاتی که از ایشان وارد شده تمام كسانى كه او را دوست مى داشتند، يا لااقل او را دشمن نمى دانستند، بوده باشد، به طورى كه اكثر يا همه مسلمانان را شامل شود (آنچنان كه بعضى از افراد كم اطلاع پنداشته اند) تعبير «شيعه» در چنين موردى هيچ مناسبتي نداشت؛ زيرا تنها علاقه داشتن يا عداوت نداشتن به كسى براى اطلاق اسم «شيعه» بر او كافى نيست؛ بلكه در مفهوم اين كلمه خصوصيتى بيش از اينها قرار داده شده است. شيعه يعنى پيرو و تابع؛ بلكه تنها پيروى و تبعيت هم كافى نيست و مداومت و التزام به اين معنا، در آن افتاده است.
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0408682
#شیعه #عصر پیامبر(ص) #پيغمبر_اكرم(ص)
#پيامبر(ص) #حضرت_علی(ع) #شيعه_علی
__________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ تغییر سنّت پیامبر(ص) به جهت ضدیّت با شیعه!
نگارنده حنفی مذهب کتاب «الهدایة» مى نویسد: مشروع و سنّت آن است که انگشتر در دست راست باشد ولى چون رافضه چنین عمل مى کنند ما در دست چپ مى کنیم!
قابل ذکر است نخستین کسى که برخلاف سنّت رسول خدا انگشتر را در دست چپ کرد «معاویه» بود آن گونه که در «ربیع الأبرار» زمخشرى آمده است.
ابن تیمیّه در «منهاج السنّة» درباره تشبّه به رافضى ها مى گوید: برخى از فقها گفته اند: اگر عمل مستحبّى شعار آنها بشود باید آن را ترک کرد، اگر چه ترک آن واجب نیست ولى چون عمل به آن باعث شباهت به رافضى ها مى شود، و سنّى و رافضى معلوم نمى شود، و مصلحتى که در تمییز از آنها به خاطر دورى از آنها و مخالفت با ایشان وجود دارد، از مصلحت آن عمل مستحبّ بیشتر است از این رو آن عمل ترک مى شود! سپس این تشبّه را مثل تشبّه به کفّار قرار داده که اجتناب از شعار و علامت آنها واجب است!
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0324384
#شیعه #سنّت_پیامبر(ص) #رافضی
#سُنّى #رسول_خدا #سنت #معاویه
#پيامبر(ص) #انگشتر #ابن_تیمیّه
__________________
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹تعریف وکالت
🔹صیغه عقد وکالت
🔹لزوم معیّن بودن محدوده وکالت وکیل
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "کلیات وکالت":
https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/44352
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸ویژگی های جنگ «احزاب»
🔸علّت وقوع جنگ أحزاب (خندق)
🔸نقش امام علی(علیه السلام) در جنگ خندق
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "جنگ خندق":
https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27881
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#تصویرسازی
#فرهنگ_پهلوانی
📍 به مناسبت 8 خرداد؛ روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای:
فرهنگ پهلوانی، حلقه مفقوده ورزش
اگر ورزش كشورمان رنگ و بوی فرهنگ پهلوانی داشته باشد، هيچگاه شاهد مسائل و موضوعات حاشيه ای پيرامون ورزشكاران و تماشاگران نخواهيم بود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
https://makarem.ir/news/fa/News/Details/420556
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹وکالت در خرید
🔹شرايط وکيل و موکل
🔹ضمانت وکيل در صورت کوتاهى در نگهدارى أموال و تصرف در آن
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه وکالت":
https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/119285
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
📚 پرونده ابن تیمیه (1)
💠 ابن تیمیه کیست؟
ابوالعباس تقى الدین احمد بن عبدالحلیم بن عبدالسلام حرّانى دمشقى حنبلى، ابن تیمیه (661-728 ق)، در حرّان به دنیا آمد و پدرش او را به دمشق برد و در همانجا رشد و شهرت یافت.
او یکى از جنجال آفرین ترین شخصیت هاى دینى اهل سنت به شمار مى رود. او عقل گرایی را کلا مردود می دانست؛ بدون اینکه فلسفه و کلام را نزد اساتید معروف و برجسته حکمت آموخته باشد، در مسائل این دو دانش نیز از جمله متحجران دوران بود و همه مطالب و نظرات بزرگان حکمت را به زعم خویش نقد و ابطال کرده است!
او در یارى و استحکام بخشیدن مذهب سلفیه بسیار تلاش کرد و سرآمد سلفیان و پیشوای علمی وهابیون شد و بسیارى از عقاید نادرست و بدعتها را بر ضد شیعه امامی و اثنى عشرى رواج داد. کتاب هاى گمراه کننده او از مهم ترین منابع وهابیون امروزى براى مخالفت و کینه توزى با شیعیان و عقاید الهى و پاک آنان مى باشد.
ابن تیمیه داراى نظرات عجیب و غریبى در مسائل مختلف اسلامى بود که هیچ سابقه اى در تاریخ اسلام حتی در میان اهل سنت نداشت و اگر هم سابقه داشته است، از جمله نظرات مردود و نادرست تلقى شده بود؛ به طورى که برخى از دانشمندان اهل سنت نیز از چنین بدعت هایى در تعجب مانده اند.
او سفر کردن به قصد زیارت قبر پیامبر(ص) و تبرّک جستن به قبر او و توسّل به اهل بیت پیامبر(ع) را شرک دانست! و فضایل اهل بیت(ع) را که در صحاح اهل سنّت و حتّى در مسند امامش «احمد بن حنبل» وجود داشت، انکار کرد و تلاش مى کرد تا مانند بنى امیّه، شأن و مقام امام على(ع) و فرزندانش را پایین آورد.
💠 منهاج السنة النبویة؛ منبع اصلی عقاید وهابیت
کتاب «منهاج السنه النبویه» از مهم ترین منابع سلفیّون و وهابیون در عقاید به شمار مى رود و توسط ابن تیمیه نوشته شده است. همان گونه که خودش در مقدمه کتاب اظهار کرده، آن را به عنوان ردّیه و ابطالى بر کتاب «منهاج الکرامه فى معرفه الامامه» تالیف علامه حلى (648-726) نوشته است. نام اصلى کتاب عبارت است از «منهاج السنه النبویه فى الرد على الشیعه القدریه».
او که حنبلى مذهب (در فقه) و حشْویه مسلک (در عقاید) بود، عقاید بدعت آلود خود را به بزرگان متقدم اشاعره نسبت داده است. او در این کتاب و سایر آثار خود بر ضد شیعه و اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) سخن گفته و به عقاید شیعه تاخته است.
ابن تیمیه معتقد است: نویسندگان صحاح سته - مثل بخاری که کتابش سرقت ادبی است - مهم ترین شخصیت هاى تاریخ اسلام هستند و حتى ائمه شیعه هم باید از آنها پیروى کنند!!! اما با این همه تاکید و اهمیت دادن به نویسندگان صحاح، وى احادیث صحیحى را که آنان درباره امامت دوازده نور پاک نقل کرده اند به هیچ وجه نمى پذیرد!
💠 ابن تیمیه از دیدگاه علماى اهل سنت؟
بسیاری از علماى اهل سنّت ابن تیمیه را مورد حمله و جرح و طعن قرار داده اند، مثلا ابن جهبل می گوید: او مطالبى را مى گوید که هرگز هیچ یک از آن ها را خدا و رسول و... نگفته اند. یافعى: هر کس بر عقیده ابن تیمیه باشد مال و خونش حلال است. ابوبکر حصینى: این خبیث در قلب او مرض است. و ابوحیان اندلسى او را با بدى یاد کرده. بسیاری از علما هم با او مناظره یا در رد او کتاب نوشته اند مثل سبکی، ابن بطوطه و... .
وقتى افکار و عقاید او به علماى عصرش رسید با او به مخالفت برخاسته و از نشر آن ممانعت کردند و همه متّفق شدند که اگر او دست از افکار باطلش برندارد او را زندانى کنند. با اصرار او بر عقایدش، چندین نوبت او را به زندان انداختند و در آخر عمر از نوشتن و مطالعه ممنوع گشت، و هر نوع کتاب، قلم و دواتى که نزد او بود، از او گرفته شد.
محمّد بن محمّد بخارى حنفى در بدعت گذارى و تکفیر ابن تیمیه بى پرده سخن گفته است تا آنجا که تصریح نموده: «اگر کسى به ابن تیمیه شیخ الاسلام اطلاق کند، کافر است».
عدّه اى از علماى اهل سنّت به ناصبى و معاند بودن ابن تیمیه نسبت به اهل بیت(ع) اعتراف کرده اند. مثلا: ابن حجرعسقلانی، ابن حجر هیثمى، علامه زاهد کوثرى، شیخ عبدالله غمارى، حسن بن على سقّاف، علامه شیخ کمال الحوت، شیخ عبدالله حبشى، سلیمان بن صالح خراشى از قول شیخ حسن، ناصر الدین البانى (محدّث وهّابى) و بسیاری دیگر.
حافظ ابن حجر معتقد است ابن تیمیّه بنده اى است که خداوند او را خوار و گمراه و کور و کر و ذلیل ساخته است، و امامانى که به بیان فساد و دروغ هاى او پرداخته اند به این مطلب تصریح کرده اند.
📖 مطالعه بیشتر:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
___________
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹کناره گیری وکیل از وکالت
🔹وکیل کردن فرد دیگر از طرف وکیل اول
🔹انجام معاملات جداگانه در آن واحد از سوی وکیل و موکل
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه وکالت":
https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/119285
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸تعارض «حفظ دنيا» با «حفظ دين»؟!
🔸عذاب اقوام گذشته با «عوامل حيات»!
🔸ايمن دانستن خود از «حوادث زمان»
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "دنیا":
https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27214
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
📚 پرونده ابن تیمیه (2)
💠 نظر ابن تیمیّه درباره ابوبکر؟
ابن تیمیّه، مى نویسد: بى گمان، رسول خاتم(ص) برترین مردمان است و هر که شبیه ترین مردم به او باشد، از دیگرانى که این گونه نیستند، برتر است... هر که جانشین نبى شود و بر جاى او بنشیند، شبیه ترین مردمان به وى خواهد بود و شبیه ترین فرد به نبى از همگان برتر است! بنابراین، هر که جانشین پیامبر شود، از دیگران به او شبیه تر است و شبیه ترین، برترین است!
در پاسخ باید گفت: براى به دست آوردن مصداق شبیه ترین مردم به پیامبر(ص) باید به نصوص و روایاتى که از جانب رسول خدا(ص) صادر شده است مراجعه کرد، نه اینکه آنچه در خارج اتفاق افتاده را معیار اشبهیّت و افضلیّت دانست!
این گونه نیست که هر کس عهده دار منصب خلافت شد، فردى لایق و در صفات و ملکات نفسانى از همه به پیامبر(ص) شبیه تر باشد؛ نظیر اینکه شخصى فاسق و نالایق غاصبانه و به ناحق حکومت و خلافت خود را بر مردم تحمیل کند. آیا یزید بن معاویة شرابخوار و قمار باز و.... که خلافت را به شکل موروثى از پدر خود به ارث بُرد از همه مردم به پیامبر(ص) شبیه تر و لیاقتش از دیگران براى خلافت بیشتر بود!
بنابراین احادیثى همانند حدیث تشبیه و حدیث منزلت مصداقِ حقیقى این واقعیّت را روشن مى کند. در نتیجه برطبق حدیث تشبیه، امیرالمؤمنین(ع) شبیه ترین مردمان به پیامبران است و بى گمان، از خلفاى سه گانه برترند و هر که شبیه ترین فرد به آنان باشد، افضل خواهد بود؛ پس امام علی(ع) از خلفاى سه گانه و غیر آنها افضل است.
💠 نظر «ابن تیمیه» درباره علم «عمر»؟
ابن تیمه معتقد است ابوبکر و عمر و دیگر بزرگانِ اصحاب از على چیزى نیاموختند. او مى گوید: «و امّا عمر، پس استفاده على از او بیش از استفاده عمر از او بود...».
در پاسخ به این ادعاها می توان گفت: صرف نظر از روایاتى که پیامبر(ص) درباره برترى علم و فضل امام على(ع) بر سایر فرموده است، کافى است طبق منابع اهل سنت به سخنان عمر بن خطاب بعد از مراجعه وى به امیرالمؤمنین در مشکلات علمى و غیره اشاره کرد؛ سخنان متعددی که قدر مشترک میان همه آنها نیاز عمر به دانش راه گشای امام است.
استفاده عمر از علم على(ع) از مسلّمات است. مانند: ماجرای سنگسار زنى که بچه شش ماهه به دنیا آورد، و ماجرای زن دیوانه ای که زنا داده و عمر امر کرد تا او را سنگسار کنند.
ضمن اینکه برای آشنایی با علم عمر به برخی از فتاوای او اشاره می کنیم: حکم به بجا نیاوردن نماز براى جنبی که آب ندارد، عدم معرفت به حکم شکیّات نماز، جهل به تأویل قرآن، جهل به کیفیت طلاق کنیز، جهل به حد سارق، جهل به حکم طلاق های قبل از اسلام و... .
💠 دیدگاه ابن تیمیه نسبت به بنی امیّه؟
ابن تیمیه مى گوید: «همانا بنى امیه متولّى جمیع اراضى اسلام شدند و دولت در زمان آنان عزیز بود. سنّت قبل از دولت بنى عباس ظاهرتر بود تا دولت آنان، زیرا در دولت بنى عباس بسیارى از شیعه و دیگران از اهل بدعت وارد شده بودند». او هم چنین در جایى دیگر نزول آیه: «والشّجرة الملعونة فی القرآن» را در شأن بنى امیه انکار کرده و این گونه تفسیر را از تحریفات شیعه در قرآن بر شمرده است.
💠 دیدگاه ابن تیمیه نسبت به خوارج؟
ابن تیمیه خوارج را افرادی متدین در ظاهر و باطن معرفی می کند، درحالیکه از بسیاری از صحابه، ازجمله: ابوسعید خدرى، ابوالیقظان، عمار بن یاسر، خلید عصرى، ابوایّوب انصارى، عبدالله بن مسعود، على بن ربیعه والبى، ابوسعید مولى رباب، سعد بن عباده و انس بن مالک نقل شده که: پیامبر(ص) آنان را مأمور به یارى امیرمؤمنان(ع) کرده و دستور داده تا با ناکثین و قاسطین و مارقین به همراه علی(ع) بجنگند. و از پیامبر(ص) ثابت شده که خطاب به على(ع) فرمود: «تو بعد از من با ناکثین و قاسطین و مارقین قتال خواهى کرد».
💠 دیدگاه ابن تیمیه نسبت به ابن ملجم؟
ابن تیمیه عمل ابن ملجم را در شهادت امیرالمومنین علی(ع) از روی «اجتهاد» دانسته، این در حالى است که:
اولاً: پیامبر(ص) در حدیث صحیح السند، ابن ملجم را با تعبیر«شقى ترین مردم» توصیف کرده است، و صحابه را به همراهی علی(ع) دستور به کشتن مارقین داده که ابن ملجم یکی از آنها است.
ثانیاَ: چگونه پیامبر(ص) به قتل علی(ع) راضی می شوند در حالی که می فرماید: «خدا علی را رحمت کند... حق همراه علی است و علی همراه با حق و...»
ثالثاً: باید پرسید: چگونه ابن تیمیه قبول می کند که هر کس با اجتهاد خود بتواند خلیفه مسلمین را به قتل برساند!
📖 مطالعه بیشتر:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
#ابن_تیمیه #ابوبکر #خلیفه #حدیث_تشبیه #حق
#رسول_خدا(ص) #افضلیت #پیامبر(ص) #اجتهاد
#حدیث_منزلت #امیرالمومنین(ع) #امام_علی(ع)
#عمر_بن_خطاب #بنی_امیه #الشجره_الملعونه
#ناکثین #قاسطین #مارقین #ابن_ملجم #خوارج
_______