eitaa logo
آفتاب تابان
6 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
207 ویدیو
2 فایل
دینی فرهنگی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ دلیل قرآنی اهل سنت بر خلافت ابو بکر؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اهل سنت می گویند: آیات 17-19 سوره لیل در شأن ابوبکر نازل شده و آن را دلیل بر برتری ابوبکر برای خلافت دانسته اند؛ اما اولا: در تفسیر آیه سه نظریّه ذکر کرده ‏اند که نزول آیه درباره ابوبکر، یکى از آن ها است. ثانیا: روایتی که به آن استناد شده در سند آن، مصعب بن ثابت است که دشمن اهل بیت بوده و طبق گفته هیثمی، ابن معین، احمد بن حنبل، ابوحاتم، نسائی و... از نظر نقل حدیث ضعیف است. ضمن اینکه روایات صحیح زیادی در برتری علی(ع) وجود دارد که این حدیث قطعا در مقابل آنها از اعتبار ساقط می شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325654
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - صید ماهی با انفجار 🔹 - صید ماهی توسط کافر 🔹 - شرايط تذكيه ماهى حلال گوشت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام صید ماهی": http://mk6.ir/QpQsV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 مخدوش بودن احتجاج شيعيان بر خلافت علی علیه السلام با حديث قرطاس! 🔸 تعارض عقیده امامت با خاتمیت پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم! 🔸 جایگاه ثقل اکبر (قرآن کریم) نزد شیعه؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امامت شناسی": http://mk6.ir/QrVgU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ اسوه بودن معصوم برای غیر معصوم! پرسش: در الگوپذیری بین انسان و الگوی مورد نظر باید تناسب باشد؛ در حالی که بین پيامبران الهی و مردم تناسبی نیست! چرا که آنها معصوم می باشند؛ با این حال، چگونه می توانند برای ما الگو و اسوه باشند؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: آیاتی که پیامبران را بشر و از جنس مردم معرفی می کند دلیل عقلی روشنی است بر اینکه بین مردم و پیامبران تناسب وجود دارد و انسان ها باید انبیاء الهی(ع) را اسوه و الگو قرار دهند. ثانیا: عصمت پیامبران به معنای سلب اختیار از آنها نیست و پیامبران با كمال اختیار و آزادی و به خاطر اطلاع از باطن پلید و آسیب زننده گناه، از ارتکاب آن خودداری می کنند. ثالثا: عقلاً هیچ مانعی ندارد که تمامی انسانها که با فطرتی پاک و نهادی معصومانه، زاده می شوند با علم و عمل صالح و جهاد با نفس به آن درجه از ایمان برسند که همچون پیامبران، باطن و حقیقت همه گناهان و معاصی را مشاهده کنند و از آنها اجتناب نمایند. رابعا: به همان نسبت كه پيامبران امتيازاتی دارند و مشمول مواهب الهى هستند و الگوی دیگران در کارهای نیک می باشند، مسئوليتشان نيز سنگين است و در معرض فتنه ها و خطرات بیشتر و تهدیدکننده تری نیز هستند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418680
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ منشأ تمايل انسان به زندگی دسته جمعى؟ پرسش: چرا انسان يك موجود اجتماعى است و تمايل به زندگى دسته جمعى دارد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: درباره اينكه چرا انسان يك موجود اجتماعى است و تمايل به زندگى دسته جمعى دارد؟ سه نظر وجود دارد: 1. اين تمايل جزء سرشت و فطرت انسان است. 2. اين تمايل به خاطر «غريزه استخدام» است و انسان بر اثر داشتن اين غريزه، هميشه سعى مى كند از موجودات ديگر به نفع خود بهره بردارى كند. 3. اين تمايل نتيجه ميل به تكامل به همراه يك استدلال روشن عقلى است. انسان، مي بيند اگر تنها زندگى كند و تنها به جنگ مشكلات برود، احتمال موفّقيّت او بسيار كم و به فرض موفّقيّت، بهره او كمتر است. لذا به سراغ زندگي گروهى مي رود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418674
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ اشتباه قرآن درباره تاریخ معماری! پرسش: آيا بیان قرآن درباره دستور فرعون عصر حضرت موسی(ع) برای پخت آجر اشتباه است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: تاریخ صنعت آجرسازى و به كارگیرى آن در بنا و حتّى ساخت خانه‌هاى بلند، به آغاز زندگى فرهنگى بشر، یعنى حدود پنج هزار سال پیش از میلاد بر مى‌گردد. حتّى در حفاری‌هاى بستر نیل كه به مصر باستان شهره است، آجرهاى بزرگى یافته‌اند كه تاریخ ساخت آنها به پنج هزار سال پیش از میلاد بر مى‌گردد. نیز در ساحل نیل مقبره‌هایى پیدا شده كه با آجر و پوششى از چوب ساخته شده است و تاریخ بناى آنها به سه هزار سال پیش از میلاد بر مى‌گردد. از این گذشته، ساختمان‌هاى آجرى در كشورهاى همسایه مصر، مانند برج بابل و پرستشگاه‌هاى آشوریان و سومریان (2500 ق. م) و نیز طاق كسرى كه توسط شاهپور اوّل در سال 241 پیش از میلاد ساخته شد، شواهد دیگر این مدعاست. نمونه این بناها كه در آن زمانها و حتّى پیش از آن، معروف و مرسوم بوده، فراوان است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420357
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - ماهي که در خارج از آب يا در تور بميرد 🔹 - ماهي که به دليلي خارج از آب افتاده 🔹 - شرایط ماهی حلال عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام صید ماهی": http://mk6.ir/MlMlX 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 «معاد» لازمه هدف مندی آفرینش 🔸روش های اثبات «معاد» در «قرآن» 🔸«بقاء روح» نشانه ای بر حقانیت معاد عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امکان معاد": http://mk6.ir/TtEnB 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
«دوران جنینی» دلیلی برای اثبات «معاد» ✍️ متن اجمالی: قرآن «دوران جنینی» را شبحی از معاد دانسته و می فرماید: «اگر در رستاخيز ترديد داريد، ما شما را از خاك آفريديم، سپس از نطفه، و از آن پس از خون بسته و ...»، تعبير به «بعث» اشاره به جهش های پی در پی جنین دارد كه در رستاخيز، همانند دنياى رحم صورت مى گيرد. از سویی محيط رحم دورانی کوتاه برای آمادگی برای قدم گذاشتن در محیطی وسیع تر است و نه یک دوران زندگی ایده آل. از سویی زندگى براى جنين آميخته با انواع مشكلات است همانطور كه زندگى اين جهان در برابر زندگى جهان ديگر توأم با ناراحتي هاى مختلف است. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407535
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ «رستاخیز انرژیها» و ارتباط آن با مسئله معاد ✍️ پاسخ اجمالی: قرآن مي فرمايد: «همان كسى كه براى شما از درخت سبز، آتش آفريد و شما به وسيله آن آتش مى افروزيد». اين آيه اشاره به مسأله معاد دارد و داراي سه تفسير است. يك تفسير اشاره به دو درخت مخصوص دارد كه به جاي كبريت از آن استفاده مى كردند. تفسير دوم اين خاصيت را براي همه درختان سرايت داده است و تفسير سوم اين كه: درختان در طول عمر خود، مرتباً نور و حرارت خورشيد را مى مكند و ذخيره مى كنند و به هنگام سوزاندن چوب هاى خشك، آن نور و حرارت را بيرون مى دهند؛ يعنى انرژى هاى مرده در اين رستاخيز عظيم، جان مى گيرند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0403994
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ اشتباهات ادبی و نحوی قرآن دليلی بر غير وحيانی بودن آن! پرسش: آيا در قرآن اشتباه ادبی و نحوی وجود دارد و آیا اين اشتباهات دليلی بر غير وحيانی بودن آن نیست؟! ✍️ پاسخ اجمالی: «قرآن» از كهن ترين اسناد معتبر زبان عربى در زمانه‌اى نازل شده كه عرب در اوج تمدن ادبى پيشرفته خود بود. افزون بر اين، قرآن سرسخت‌ترين دشمنان را در ميان عرب‌هاى اصيل عصر نزول داشت و آنان در كمين بودند تا نقطه ضعفى را در قرآن بيابند و آن را بهانه و دستمايه بدگويى از قرآن قرار دهند، ليكن نه تنها موردى براى خرده گيرى از قرآن نيافتند، بلكه صريحاً اعتراف كردند كه اين كتاب آسمانى از ادبى فرازمند و دست‌نايافتنى برخوردار است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420370
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ چند اشتباه نحوی در قرآن! پرسش: بهانه جویان مستشرق به زعم خویش چه ایراداتی را به عنوان اشتباهات نحوی بر قرآن وارد کرده اند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: این اشکالات ناشی از بیگانگی این افراد نسبت به قرآن کریم و اصول و مبانی ادبیات عرب می‌باشد؛ و چه ناپسند است كسانى كه از قواعد زبان عربى آگاهى ندارند، بر كهن‌ترين و محكم‌ترين سند موجود اين زبانِ استوار اشكال كنند! آری قرآن صحيح ترين اسناد در دسترس ادب عربى است كه اصالت و ماندگارى اين زبان، وامدار آن مى باشد. كتابى كه معيار سبك بيانى عرب در همه عصرها و نسلها بوده و هست و اين حقيقتى است كه سرسپردگى آنان به اين كتاب آسمانى نشانگر آن است.... ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420373