eitaa logo
آفتاب تابان
6 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
207 ویدیو
2 فایل
دینی فرهنگی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ صادق بودن وعده های الهی با وجود استجابت نشدن دعاها! ⁉️ پرسش: علی رغم صادق بودن وعده های الهی، چرا بعضي از دعاهای ما مستجاب نشده و يا انفاق های ما مضاعف نمی شود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 امام صادق(ع) در پاسخ به مستجاب نشدن دعاها با تاكيد بر صادق بودن وعده الهي مي فرمايد: «كسى كه اطاعت خداوندِ متعال كند در آنچه امر به دعا كرده و جهت دعا را در آن رعايت كند، اجابت خواهد كرد». جهت دعا همانا حمد خدا، يادآوري نعمتش، درود بر پيامبر(ص) و توبه از گناهان است. 🔹 همچنين امام در جواب به اين كه علي رغم انفاق در راه خداوند، چيزى جاىگزين آن نمي شود، فرمودند: «اگر كسى از شما مال حلالى به دست آورد و در راه حلال انفاق كند، هيچ درهمى را انفاق نمى‌كند؛ مگر اين كه خدا عوضش را به او مى‌دهد». در واقع انفاق بايد از اموال حلال باشد كه خدا غير آن را قبول نکرده و بركت نمي دهد. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0417092 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
📌 از سوی دفتر آیت الله مکارم شیرازی اعلام شد: میزان زکات فطره (فطریه) و کفاره روزه ماه مبارک رمضان از سوی معظّم له اعلام شد 🔶 از سوی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظله العالی) میزان زکات فطره مشخص و به کلیه دفاتر ایشان در سراسر کشور اعلام شد. 🔸 بر اساس اعلام آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ نه هزار تومان(9000 تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ بیست و چهار هزار تومان (24000 تومان) و برنج داخلی، مبلغ شصت هزار تومان (60000 تومان) اعلام شده است. مردم در انتخاب هر یک از آن ها مخیر هستند. 🔸 کفاره روزه غیر عمد مبلغ سه هزار تومان (3000 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ صد و هشتاد هزار تومان (180000 تومان) است. 🔸 لازم به ذکر است که براساس مسأله 1692 رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است. 🔸 در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&lid=0&mid=418071&catid=6410 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ ناعادلانه بودن کفاره روزه خواري عمدي! ⁉️ پرسش: آيا دو ماه روزه گرفتن علاوه بر قضای آن روز برای کفاره تنها يک روز روزه خواري اجحاف نيست؟! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔸 در متون ديني آثار والايي براي روزه بيان شده است؛ براي رعايت حرمت چنين عبادت مهمی بايد از سوي خداوند به عنوان قانونگذار جريمه هاي سنگيني وضع شود تا کسي از آن تخطي نکند. 🔸 علاوه بر آن چنين جريمه اي آثار تربيتي و رواني بسيار مثبتي براي توبه کنندگاني که مي خواهند روح شان را از عصيان روزه خواري برهانند، دارد. 🔸 از آن گذشته کفاره روزه منحصر در اين يک مورد نيست و مي توان با اطعام فقرا که خود عاملي جهت شکل گيري بيشتر عدالت اجتماعي است، اين کفاره را به جا آورد. 🔸 در نهايت خداوند به تصريح آيه 256 سوره بقره «هيچ کس را، جز به اندازه توانايي اش، تکليف نمى کند»؛ لذا فقها فرموده اند: كسى كه كفاره روزه بر او واجب شود، بايد يكى از اين دو (60 روز روزه گرفتن يا اطعام 60 فقير) را انجام دهد و اگر هيچ يک از اينها برايش مقدور نيست، بايد يا 18 روز روزه بگيرد و يا چند مُدّ طعام به فقير بدهد و اگر نتواند هرچند روز را كه مى تواند روزه بگيرد و اگر آن را هم نتواند انجام دهد، بايد استغفار كند. 🔸 اين ميزان از رأفت و ارفاق در حکم کفاره نشان مي دهد که هدف خداوند از تشريع چنين حکمي نه آزار بندگان و نه ظلم به آنهاست بلکه او توبه و رشد معنوي بندگان و نفوذ هر چه بيشتر عدالت اجتماعي در لايه هاي مختلف اجتماعي شان را مد نظر قرار داده است. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0411826 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ نسبت زکات با عدل و حکمت الهي و عدالت اجتماعی ⁉️ پرسش: اجبار به پرداخت زکات چه حکمتي دارد؟ آيا اجبار به پرداخت زکات با عدل الهی منافات ندارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔸 دين اسلام به عنوان يك «آئين جامع» كه تمام نيازمندي هاى مادى و معنوى در آن پيش بينى شده پا به عرصه ظهور گذاشت. با توجه به اينكه اسلام توجه خاصى به حمايت از محرومان و مبارزه با فاصله طبقاتى دارد، زكات مهم ترين نقشها را در اين حمايت و مبارزه به عهده دارد. 🔸 موارد مصرف زکات در قرآن چنين است: کمک به فقيران و مستمندان، حقوق كسانى كه براى جمع آورى آن مى كوشند، جلب و جذب غير مسلمانان به اسلام، خريدن و آزاد ساختن بردگان، اداى دين بدهكارانى كه از پرداختن بدهى خود عاجزند، کمک به افرادى كه در سفر وا مانده اند، و هر کار خيري راه خدا و امور عام المنفعه. 🔸 رفع شدن نيازهای مذکور از بستر جامعه نه تنها موجب گسترش «عدالت اجتماعي» مي گردد بلکه زمينه شکل گيری «امنيت اجتماعی و مالی» را نیز به عنوان يکی از اساسی ترين مؤلفه هاي «عدالت اجتماعي» فراهم مي آورد. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0411865 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔸 حکم فطریه ی میهمان؟ 🔸 زکات فطره مهمان یک شبه؟ 🔸 معیار نانخور شدن میهمان؟ 🔸 شرایط وجوب زکات فطره؟ 🔸 حکم زکات فطره دانشجویان خوابگاهی؟ 🔸 حکم زکات فطره ی سربازان؟ 🔸 میزان زکات فطره قابل پرداخت به فقیر؟ 🔸 معيار تعيين خوراک برای پرداخت فطره؟ 🔸 وقت اداى زكات فطره؟ 🔸 و... 🔸 مطالعه در : 👇 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0 🔸 این پست را هم مطالعه کنید: 👇 تجارت شکر!؟ سهام شرکت قند دزفول!؟ ارتباط آیت الله مکارم با فردی به نام مدلل؟! https://multimedia.makarem.ir/fa/Video/Show/417998 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ حفظ «محيط زيست» و حمايت از «حيوانات» از ديدگاه اسلام؟ ✍️ متن اجمالی: 🔸 در روايات پيامبر اکرم(ص) و امامان(ع) در مورد حفظ «محيط زيست» و حمايت از «حيوانات» تأكيد زيادي شده است. 🔸 در روايتي آمده: «چهارپا بر صاحبش شش حق دارد؛ اين كه بيش از طاقتش بر آن بار نگذارد و پشت آن را مجلسى براى سخن گفتن قرار ندهد و هنگامى كه در منزلگاه پياده مى شود، نخست آذوقه او را آماده كند، بدن او را داغ نكند و به صورتش شلاق نزند؛ و هر زمان از كنار آب مى گذرد آب را بر او عرضه كند». 🔸 در روايت ديگري آمده است: «درختانِ سرزمين دشمن را قطع نكنيد؛ نسوزانيد و با جريان سيل آساى آب، آنها را از ميان نبريد و آب آشاميدنى دشمن را آلوده نسازيد». ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0416534 https://maaref.makarem.ir/l/0406274 https://maaref.makarem.ir/l/0411820 https://maaref.makarem.ir/l/0411757 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از احمد حیدری
پرداخت قیمت آن نیز کفایت می‌کند. همچنین کفاره افطار غیر عمد برای هر روزه، معادل ۷۵۰ گرم از اقلام مذکور یا مبلغ آن است. کفاره افطار عمدی هر روزه نیز اطعام شصت فقیر، هرکدام به اندازه ۷۵۰ گرم از اقلام یاد شده یا قیمت آن می‌باشد.از آنجا که قیمت اقلام مزبور در مناطق مختلف، متفاوت است، روزه‌داران گرامی می‌توانند مبالغ زکات فطره و کفّاره را با توجه به قیمت اقلام در محلّ زندگی خود بپردازند. زمان وجوب زکات فطره زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند .(۱) ولی اگر دسترسی به فقیر ندارد، می‌تواند مقداری از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را می‌دهد نیت فطره کند .(۲) اما اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب (۳) آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند (به قصد قربت) فطره را بدهد .(۴) فطریه مهمان شب عید فطر بر عهده کیست؟ اگر کسی شب عید فطر در منزل خود نبوده و مهمان باشد تکلیف فطریه او چه می‌شود؟ آیا دادن فطریه از وی ساقط شده و بر عهده میزبان می‌باشد؟ یا اینکه فطریه مهمانی که چند روز قبل از شب عید و شب عید مهمان است به عهده چه کسی است؟ در ادامه پاسخ مراجع عظام تقلید را برای این سوال ارائه داده‌ایم: آیت‌الله خامنه‌ای: میهمان اگر نان‌خور صاحب‌خانه محسوب شود، کفاره او به عهده‌ی میزبان است مگر اینکه _میهمان_فطریه را به وکالت از طرف او پرداخت نماید. توجه داشته باشید میهمان با یک شب نان‌خور محسوب نمی‌شود و فطریه به عهده خودش می‌باشد. آیت‌الله مکارم شیرازی: فطریه میهمان بر عهده صاحبخانه نیست، مگر اینکه برای چند شب میهمان او باشد، به طوری که نان خور او محسوب شود. آیت‌الله سیستانی: کسی که تنها برای افطار شب عید دعوت شده نان خور به حساب نمی‌آید و فطره‌اش بر صاحبخانه نیست. آیت‌الله نوری همدانی: چنانچه میهمان قبل از غروب وارد بر صاحبخانه شود و آن شب نان‌خور وی باشد، زکات فطره اش بر عهده میزبان است. پی‌نوشت‌ها: ۱- ر.ک: امام خمینی، سید روح‌الله، توضیح المسائل (محشی)، ج ۲، ص ۱۸۰، م ۲۰۲۵، دفتر انتشارات اسلامی، قم، هشتم، ۱۴۲۴ ه ق. ۲- همان، ر.ک: ذیل م ۲۰۳۰. ۳- آیت‌الله بهجت: احتیاط مستحب آن است که بعداً قضا کند، ولی أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولی معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانی، تبریزی، صافی: بعداً باید بدون اینکه نیت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م ۲۰۳۱. ۴- همان، م ۲۰۳۱.
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ اعتبار بيعت اهل حّل وعقد براي تعيين خليفه؟ ❓ آيا بيعت اهل حّل وعقد مى تواند معيار تعيين خلافت باشد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: 🔸 بيعت نزد عرب راهى براى تعيين حاکم و انتخاب رهبر نبود؛ بلکه براى تأکيد عملى و التزام به لوازم ايمانى بود که قبلاً داشتند. بر فرض هم که بيعت، راهى براى تعيين حاکم باشد، يکى از راه ها بود و نه تنها راه! 🔸 شورا يا بيعت در صورتی راهى براى تعيين حاکم به شمار مى رود که پيامبر(ص) شخصى را براى رهبرى تعيين نکرده باشد. لذا با وجود روايات متواتر و فراوان مبني بر تعيين علي(ع) از طرف پيامبر(ص)، آن بيعت اجتهاد در مقابل نصّ است. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325779 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
مجازات «اسراف كاران» و «تبذير كنندگان» از ديدگاه قرآن ✍️ متن اجمالی: «اسراف» و «تبذير» به معناى وسيع كلمه از گناهان بزرگ است كه «قرآن» در مذمّت آن مى فرمايد: «مسرفان، اهل آتش اند» و در مورد «تبذير كنندگان» نيز مى فرمايد: «تبذير كنندگان هميشه برادران شياطين بوده اند». روشن است سرنوشت شياطين و برادرانشان چيزی جز گرفتار شدن در كانونِ قهر و غضب الهى يعنى دوزخ نخواهد بود. ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0417980 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸دست تحریف در احادیث وصایت 🔸وصایت على(علیه السلام) در بیان عمرو بن عاص 🔸بررسي روايت بخاري درباره انكار وصایت على(علیه السلام) توسط عايشه عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/TuJpS #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ اجماع بر تخریب قبور!؟ ❓ پرسش: آیا برای ممنوعیّت بناء بر قبور اجماعى وجود دارد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اگر منظور از اجماع این باشد که علما در کتب فقهى و روایى همگى چنین فتوایى داده اند چنین چیزى ادعایى بیش نیست. چرا که پاره اى از علماى اهل تسنن بر خلاف آن نظر داده اند. اما اگر منظور، سیره عملى مسلمین بر عدم بناى بر قبور باشد، باید گفت: سیره مسلمین تا زمان عبدالوهاب و اقدام به انهدام قبور و قتل و غارت در حجاز و نجد و عراق و سایر سرزمین هاى اسلامى، بر خلاف این رویه بوده است. قبل از اسلام نیز بر قبور انبیا و صلحا سایبان و بنا قرار داشته، مانند: قبور حضرت ابراهیم، اسحاق، یعقوب، یوسف(ع). ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325903 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ سابقه بنا بر قبور قبل از قرن پنجم؟ ⁉️ پرسش: آيا پيش از قرن پنجم احداث بنا بر قبور سابقه نداشته است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اين سخن ادعايى بيش نيست و بطلان آن با کمترين دقّت در تاريخ آشکار مى شود: ➖ بدن مطهّر پيامبر(ص) در حجره عايشه دفن شد و اين بنا در همان قرون اوّل چند بار تجديد بنا شد. ➖ عباس و ائمه اهل بيت(ع) در دارعقيل دفن شدند که خانه اى مسقف بوده و جنازه ها را در آن دفن مى کردند. ➖ قبر سعد بن معاذ در دار ابن افلح بوده و در زمان عبدالعزيز بن محمد در قرن دوّم روى قبر او قبّه اى وجود داشته است. ➖ همچنين، معروف است که هارون الرشيد در قرن دوّم براى على(ع) قبّه و بارگاه درست کرد. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325909 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi