eitaa logo
نوشته‌ها
845 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
604 ویدیو
26 فایل
اینجا به یاری خدا از خانواده، زنان، سیاست، مبانی تمدن غرب و نقد اندیشه‌ها می‌نویسم. «اللهم اجْعَلنی مُجَدِّد دینک و مُحیِ شَریعَتِک» نقدی داشتید اینجا بهم بگید👇 https://harfeto.timefriend.net/17335852547776 @ma_3461 ایتا اینستاگرام @maryam_ordouei
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محسن قنبریان
موج سوم عشق . حجت الاسلام قنبریان.pdf
1.47M
⭕️ موج سوم عشق متن ۱۱جلسه منبر حجت الاسلام در محرم۹۴/ تهیه و تنظیم از موسسه شهید حاج قاسم سلیمانی؛ منتشر در شبکه مبلغان(شمع) ❓عشق امام حسین(ع) در دفاع مقدس، موجی از "شجاعت" و در اربعین، موجی از "سخاوت" ایجاد کرد؛ حال آیا با استفاده از این عشق، نمی توان موجی از "عفت" را هم در جامعه به وجود آورد؟! ❗️ و کاربردی در خَلق حیا و عفت از طریق محبت حسینی در جامعه را در این سلسله مباحث بخوانید! * به مبلغان دینی و مروّجان عفاف و فعالان فرهنگی پیشنهادش کنید! • آمارها متعلق به سالهای قبل از ۹۴ است و برخی اصلاحات نیز در ویرایش های بعد اعمال خواهد شد. (ع) ☑️ @m_ghanbarian
مدتی پیش در کلاس یکی از اساتید شرکت کرده بودم؛ این استاد در خلال بحث وقتی می‌خواست از الگوی سوم زن مثال بیاورد، از مریم میرزاخانی در کنار چند اسم دیگر نام برد. علت انتخاب را هویت مستقل او می‌دانست که به جای بدن‌نمایی و ابژه‌ی جنسی بودن، با استقلال علم را انتخاب کرده و اینگونه هویت یافته است. هویت مستقل هم که از ویژگی‌های زن الگوی سوم است. حالا که باز بحث یاسمین مقبلی به عنوان زنی که با فضاپیمای ایلان ماسک به فضا رفته مطرح شده و آب از لب و لوچه‌ی عده‌ای به راه افتاده است، یاد مثال آن استاد افتادم. شاید باز هم مقبلی الگوی زن مستقل معرفی شود، که سقف آسمان را شکافته و به فضا رفته است. اینجا درست نقطه‌ای است که ما باید بایستیم و تکلیفمان را با این زن مستقل روشن کنیم. اینکه استقلال را در نسبت با چه معنا می‌کنیم و تعریفمان از زن مستقل دقیقا چه زنی است؟ «امروز وقتی ما نگاه میکنیم، نام زنان ما بر تارک کتاب‌های متعدّدی - کتاب‌های علمی، کتاب‌های پژوهشی، کتاب‌های تاریخی، کتاب‌های ادبی، کتاب‌های سیاسی، کتاب‌های هنری - گذاشته شده؛... که این واقعا مایه‌ی افتخار است در کنار اینها، بُروز و ظهور کاملاً برجسته‌ی هویّت و شخصیّت مستقلّ زن ایرانی، در عرصه‌ی مجاهدت‌ها، از جمله در دفاع مقدّس و دنباله‌های آن تا امروز.» این فرمایش حضرت آقا در سال ۹۳ است. زن مستقل در کلام ایشان زنی است که در عرصه‌ی مجاهدت‌ها من جمله دفاع مقدس حضور داشته و دارد. جهاد هم از منظر ایشان جایی است که نبرد حق و باطل وجود دارد و صحنه‌ی درگیری با دشمن باشد. دشمنی آمریکا با ایران هم که دیگر اظهر من الشمس است. سبقه‌ی این دشمنی هم نه از انقلاب ۵۷ که از مرداد ۳۲ بر کمتر کسی پوشیده است. حالا یاسمین مقبلی به عنوان افسر هوایی دریایی ارتش آمریکا، به خاطر ساعت‌ها خوش‌پروازی بر فراز آسمان افغانستانی برای این مأموریت انتخاب شده که زمانی پاره‌ای جگر ایرانمان بوده است و با مرزهای مید این بریتانیا خط و ربطش با خاکمان قطع شده و بارها خاکش با بمب‌های مید این یو اس آ توسط کاپیتان مقبلی شخم زده شده و وحشت و ترس را مهمان چشمان سیاه دخترکان سیه چشم و زنان سیه موی افغانستانی کرده است. از همین رو یاسمین مقبلی نه برای من افتخارآفرین است و نه الگوی زن مستقل. برای من آن روی سکه‌ی یاسمین مقبلی ایرانی! راشل کوری آمریکایی است که به او افتخار و با او احساس قرابت می‌کنم. او هم‌وطن من است. وقتی مرزهای اعتباری ملاک افتخارمان باشد راشل فراموش و یاسمین مقبول می‌افتد. اینجاست که اهمیت تبیین مبانی بیشتر خودش را نشان می‌دهد. مبانی که به ما می‌گوید از مرزهای زمینی گذر و به آسمان نگاه کن و به آسمانی‌های استکبارستیز افتخار کن نه فضانوردان مستضعف‌ستیز. ✍مریم اردویی @zananegiii
امروز نماز صبح رو توی موکب عراقی خوندیم که عمیقاً کیف کردم چون موضع واضح و مشخص سیاسی داشت، با لگد کردن پرچم آمریکا و اسراییل واردش می‌شدی و در و دیوارش مزین به تصاویر شهدای مقاومت بود در قالب دو تا بنر جبهه‌ی حق و باطل رو مشخص کرده بود. موقع خروج هم پیکسل‌هایی می‌دادند مزین به تصویر حضرت آقا و آیت‌الله سیستانی و شهید عزیزمان حاج قاسم و ابومهندس دعاگوی همه‌ی شما هستم و به نیابتتون قدم برمی‌دارم.
💠 «طاغوت» یعنی؛ «هر موجود طغیانگری که در برابر خدا قد عَلَم کرده است»!. 🔻 آیت الله خامنه ای (در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) یکی از آثار پذیرش «ولایت طاغوت» را این عنوان می کند که: «در ولایت طاغوت، استعدادها، ظرفیت ها و توانمندی های انسان به سود خود انسان بکار نمی افتد بلکه تماماً به سود طاغوت بکار می افتد!». یعنی اینکه تو زحمت می کشی، کار می کنی اما در واقع داری ولایت طاغوت را بسط می‌دهی! پاداشی هم به تو میدهد اما تو داری سود اصلی را به او می‌رسانی و پایه های ولایت او را تحکیم می‌بخشی! 🔻 در مقابل اما وقتی تحت «ولایت ولی الهی» چه اتفاقی می افتد؟؛ همین چیزی که در ماجرای «پیاده‌روی اربعین» می بینیم! تو تلاش میکنی اما با همین تلاشت، در واقع داری روحت را هم بزرگ می کنی! تو پیاده می روی سمت «ولی الله» اما با همین پیاده روی، داری خودت را به منبع لایزال فیض و فضیلت نزدیک میکنی، تو گریه می کنی اما در واقع داری ، روحت را به روح بزرگ «ولی الله» پیوند می‌زنی!. یعنی بازهم سودش به خودت می رسد! 🔻حال، چرا در «ولایت طاغوت» چنان است و در «ولایت ولی الله» چنین؟ - چون در نظام «انسان پرست طاغوتی» اساسا تو برای «طاغوت» مطرح نیستی! برای طاغوت فقط خودِ خودش مطرح است و فقط راه خودش و سود خودش مهم است! در نظام «انسان محور الهی»، همه ش تو مطرحی! تو باید رشد کنی، تو باید بزرگ شوی! اگر می گوید: به زیارت بیا!؛ به خاطر خودت می گوید! اگر می گوید: در راه ما زحمت بکش! بخاطر خودت می گوید! اگر می گوید: برای ما گریه کن! بخاطر خودت می گوید! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
نوشته‌ها
💠 «طاغوت» یعنی؛ «هر موجود طغیانگری که در برابر خدا قد عَلَم کرده است»!. 🔻 آیت الله خامنه ای (در کتا
در مطلبی که در مورد یاسمین مقبلی و هویت زن مستقل نوشتم گفتم که این زن باید نسبتش را با باطل مشخص کند و استقلال فقط به این شکل قابل معنا کردن است. زنی که خودش را از ولایت طاغوت رهانیده، یک زن مستقل است؛ هم طاغوت درون و هم طاغوت بیرون
نوشته‌ها
🔰«اربعین کمتر جای زن بود اما...» اولین سفر اربعین‌ام را سال ۹۴ تجربه کردم. برادرم تا وقتی خیالش از بابت اسکان و جای امن برای من راحت نشد، راضی نمی‌شد من را با خودش ببرد. وقتی بانویی همسفرمان شد که هم اهل کربلا بود و راه‌بلد و خواهرش ساکن کربلا، دلش راضی شد. همیشه می‌گفت ما مردیم و با هر وسیله‌ای که شد از کامیون تا اتوبوس امکان رفتنمان هست. برای جای خواب هم هر چه پیش آید خوش آید. راست هم می‌گفت آن اوایل که هنوز رد پای داعش به طور کامل از بین نرفته بود و هر آن امکان یک عملیات انتحاری می‌رفت و اسباب آسایش و رفاه تا این حد وجود نداشت، مردان به سختی از حضور ناموس‌شان در این مسیر، خاطرشان جمع می‌شد. یادم می‌آید همان سال اولی که برای خداحافظی از اقوام رفته بودم، نه تنها زنان فامیل که حتی برخی مردان از رفتن من ابراز نگرانی می‌کردند، آن هم به خاطر شرایط امنیتی آن. واقعا اربعین کمتر جای زن بود. برخی از کسانی که این اعتقادشان بود نه از سر مسوولیت گریزی که دقیقا به خاطر مسوولیت پذیری نسبت به ناموس بود. مردانی مثل برادرم که برایم کوه غیرت و مردانگی هستند، نگرانی‌شان از جنس غیرت مردانه‌شان بود. نگرانی که پشت آن تکریم زن و دغدغه نسبت به حفظ حریم و حرمتش خوابیده بود. اما به مرور که شرایط امنیتی آن هم به همت مردان غیور مساعدتر شده و وسایل رفاهی باز هم به اراده‌ی مردان مسوولیت‌پذیر و عاشق اباعبدالله علیه‌السلام فراهم‌تر و بیشتر گشته، حضور زنان هم هر سال نسبت به سال قبل پررنگ‌تر شده است؛ که عقبه‌ی این حضور باز از جنس حمایت و همراهی مردانی است که همسر، پدر یا برادر هستند. به مرور مردانی پا وسط میدان گذاشته‌ و شده‌اند کاروان‌سالار و جمع‌های زنانه را به این سفر می‌آورند. موکب‌هایی تاسیس شده که خادم‌های زن و مردشان دوشادوش هم خستگی از تن زائر می‌زدایند. حتی دیگر شاهد حضور مردانی هستیم که ترجیحشان در این سفر همراهی خانواده‌شان است. مردانی که کودک خردسالشان را بر سر دوش می‌گیرند و کوله‌های جمع خانواده رو بر روی چرخ ها هل می‌دهند. پنج سال تجربه‌ی حضورم در این سفر می‌گوید که مطالبه‌ی به حق زنان برای شرکت در این سفر آخرالزمانی و همت و همراهی مردان در کنار هم اسباب این حضور پررنگ و فتح مسیر اربعین توسط زنان را سبب شده است. ✍مریم اردویی @zananegiii
ستاد مرکزی اربعین: مجموع زائران ایرانی که از اول صفر به عراق رفتند از ۳ میلیون ۷۵۰ هزار نفر عبور کرد. تاکنون ۲ میلیون نفر به کشور بازگشتند. پی‌نوشت: امسال در خبرها خواندم که نزدیک به پنجاه درصد زائران اربعین افزایش داشته‌اند. این افزایش می‌توانست اتفاق نیفتد اگر دولت در همراهی همدلانه با دلدادگان اباعبدالله علیه‌السلام پاسپورت‌های منقضی شده تا سال ۹۲ را با یک برچسب ساده و در کمتر از پنج دقیقه، تمدید اعتبار نمی‌کرد. اقدامی که هم سبب صرفه‌جویی در وقت و هم هزینه‌های دولت و مردم شد. ارزش این تمدید اعتبار بدون درد سر را کسی همچون من می‌فهمد که سال ۹۸ برای گرفتن پاسپورتی که تاریخش تمام شده بود در گیر و دار تمدید پاسپورت گرفتار بودم که به بهانه‌ی تحریم می‌گفتند کاغذ نداریم. در نهایت تدبیرشان دادن برگ گذر موقت بود که آن هم زمان و هزینه‌بر بود. این افزایش اتفاق نمی‌افتاد اگر دولت با تسهیل‌گری در کوتاهترین زمان و با پنجاه هزار تومان گذر پنج‌ساله‌ی زیارت اربعین صادر نمی‌کرد تا هر کس با هر وسع مالی بتواند اولین مانع سفرش را از پیش پایش بردارد و دست اهل بیتش را بگیرد و عازم مشایه شود. این افزایش اتفاق نمی‌افتاد اگر رایزنی‌ها و تعامل درست دولت با همسایگان نبود تا زائران کمتر در پروژه‌ی عبور از گیت‌ها معطل شوند. این افزایش اتفاق نمی‌افتاد اگر مدیریت درست دولت در پایانه‌های مرزی نبود که مسافران در کمترین زمان بتوانند از مرز عبور کنند. این افزایش اتفاق نمی‌افتاد اگر دولت انقلابی و حامی محرومان نبود. بله فرق می‌کند چه کسی رییس جمهور باشد. ✍مریم اردویی @zananegiii
تفاوت بعثی‌ها با شیعیان عراق
قسم به کتری سیاه موکبی....
هدایت شده از «آیه‌جان»
«شکر نعمت، نعمتت افزون کند» یک روز از سکونت‌مان در کربلا می‌گذشت. ساختمانی که ما را در آن اسکان داده بودند، سه طبقه بود. برای رفتن به طبقه‌ی اسکان خانم‌ها باید از طبقه‌ای عبور می‌کردیم که آقایانِ خسته مثل شیربرنج کف زمین وارفته بودند و ماها باید با کلی احساس گناه از میانشان عبور می‌کردیم. چند دختر بودیم. تصمیم گرفتیم جای بهتری برای سکونت پیدا کنیم. به چند موکب نزدیکمان سرک کشیدیم. چند روزی بیشتر تا اربعین نمانده و همه‌ی موکب‌ها پر شده بود. بقیه‌ی دخترها راهشان را کشیدند و به همان ساختمان برگشتند. عبور از میان آن‌همه مرد برای رسیدن به طبقه‌ی سوم برایم به سختیِ کندن کوه بود. نشستم روی پله‌ها و چشمم به در خانه‌ای نیمه باز افتاد. چادری گوشه‌ی حیاط برپا بود و جان‌پناه زوار خسته. داخل حیاط شدم و روی پله‌های کنار حیاط ولو شدم. فهمیدم طبقه‌ی بالای خانه در اختیار خانم‌های زائر است. دلم کمی آرام گرفت. حداقل جایی برای ماندن پیدا کرده بودم. صبح که شد خانم جوان صاحب‌خانه در حالی‌که با لهجه‌ی عراقی گلایه می‌کرد، آمد و در حمام را قفل زد. یکی از خانم‌ها که از اهالی جنوب بود، گلایه‌ها را برایمان ترجمه کرد. مرد صاحب‌خانه از دست خانم‌های ایرانی که نظافت حمام و دستشویی را رعایت نکرده بودند، عصبانی بود و حین نظافت چیزهایی دیده بود که به نظرش بی‌حیایی تلقی می‌شد. آب‌شان سهمیه‌ای بود و به علت اسراف بیش از حد، مخزنشان خالی شده بود و باید تا فردا صبر می‌کردند تا مخزن دوباره آبگیری شود. شوهرش دلخور بود از اینکه خانم‌ها حرمت نان و غذا را رعایت نمی‌کنند. اگر در بر این پاشنه بخواهد بچرخد، شاید سال بعد این امکانات را در اختیار ایرانی‌ها قرار ندهند. گلایه‌هایش، گلایه‌های من هم بود، اما شنیدنش از زبان یک بانوی سخاوتمند عراقی برایم سخت بود؛ نه از این جهت که چرا می‌گوید، از این جهت که بر طبق «کونُوا لَنا زَينا، و لا تَكُونُوا عَلَينا شَينا»* زین نبودیم و شین شده بودیم. نه فرهنگ ایرانی‌مان را درست نمایندگی کرده بودیم و نه فرهنگ اسلامی‌مان را. قانون خانه می‌گفت «حق هر کس فقط دو شب اسکان» است. اما این وسط افرادی، پنج شب کنگر خورده و لنگر انداخته بودند. طبق قانون مهلت من تمام شده بود و باید جل‌و‌پلاسم را جمع می‌کردم. تسلیم تقدیر شدم و به همان ساختمان قبلی برگشتم. فکر حرف‌های صاحب‌خانه لحظه‌ای رهایم نمی‌کرد. باید هم تشکر می‌کردم و هم از فرهنگمان اعاده‌ی حیثیت. کوله‌ام را در جستجوی چیزی که ارزش هدیه دادن داشته باشد، بیرون ریختم. عطر بهترین دارایی‌ام بود. از آنجایی که زبان عربی بلد نبودم نمی‌توانستم احساساتم را شفاهی بیان کنم. اما مگر مرگ بود که چاره نداشته باشد، خدا خالق اپلیکیشن المنجد را بیامرزد. با ادبیات عرب نیم‌بندی که خوانده بودم، حس شرمساری‌ام را در قالب کلمات بر روی کاغذ جاری کردم. خودم را به در خانه رساندم. خانم زیبا و مهربان عراقی با لبخند در را باز کرد. سلام کردم و نامه را تحویلش دادم. نامه را خواند و دائم تشکر کرد. برق خوشحالی را در چشمانش دیدم. عطر را گرفت، روی قلبش گذاشت. قول داد به عنوان یادگاری برای همیشه نگهش دارد. از خدا خواستم سال بعد، بد فرهنگی‌های برخی از ما مانع فیضشان نشود. غافل ‌از اینکه سال بعد کرونا مانع فیض همه‌ی ما می‌شود. لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ اگر مرا سپاس گوييد، بر نعمت شما مى‌افزايم و اگر كفران كنيد، بدانيد كه عذاب من سخت است. ابراهیم، ٧ *زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما(مشكاة الأنوار : ١٣٤/٣٠٥) نویسنده: مریم اردویی عکاس: حمید عابدی @ayehjaan
هدایت شده از محسن قنبریان
🔰 اربعین و کندوی اهل دین! زیارت ناحیه مقدسه، سیدالشهداء(ع) را "یعسوب المتقین" می خواند! ، ملکه کندوی زنبور عسل است. اوست که است و همه را دور خود "جمع" می کند؛ "تقسیم کار" شکل داده و کندوی اهل ایمان را تشکیل می دهد. نه گرد نفت شکل می گیرد و نه حتی آب و آبادانی؛ بلکه "ولاء" آن را شکل می دهد، همه تدین ها و مدنیت و آبادانی ها از آن به بعد است. امیرالمومنین(ع) کسی دیگر را هم "یعسوب دین" معرفی کرد که: روزی می آید و بالش را زمین می زند و همه مثل پاره های ابر پاییز دورش جمع می شوند. فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ، ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ.(حکمت ۲۶۰) بی جا نیست می گویند: اربعین، تمرین ظهور است. دیگر یعسوب متقین، کنار فرات، تشنه محاصره و کشته نمی شود!... ✍ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از قتل عام گسترده شیعیان در دوره صدام چه میدانید؟ بین‌الحرمین چگونه شد خیابان بین‌الحرمین؟ توضیحات شنیدنی دکتر مصطفی خرم‌آبادی @zananegiii
سلام و عرض ادب از طریق لینکی که برای دریافت نظرات شما بزرگواران در کانال قرار دادم، پیام‌هایی رو دریافت کردم که در وهله‌ی اول از بزرگوارانی که ابراز لطف و محبت داشتند و همچنین نظرات ارزشمندشون رو با بنده در میان گذاشتند کمال تشکر رو دارم اما در پاسخ به این سؤال حوزه‌ی مطالعات زنان حوزه‌ای هست که طرفداران زیادی داره و شاید از نمای بیرون جذاب به نظر برسه، انتخاب این رشته نیاز داره به آشنایی و تسلط به مبانی اسلامی چون حوزه‌ای بسیار لغزنده است به خاطر اشتراکات و مرزهای باریکی که با مباحث فمنیستی وجود داره به قول یکی از اساتیدمون، شما نیاز به مطالعه‌ی دائم در این حوزه دارید اما به نظر من جدای از این مباحث، خطری که می‌تونه ورود به این رشته فرد رو تهدید کنه، تمرکز بر جنس زن و نادیده گرفتن جنس مکمل یعنی مرد هست و چه بسا حتی به تقابل با جنس مرد منجر بشه و به ضد خودش و حتی نهاد خانواده تبدیل بشه پس اگر تمایل به انتخاب این رشته دارید باید این موارد رو مد نظر داشته باشید، برای انتخاب رشته هم من نمی‌تونم به شما پیشنهاد بدم چون از علایق و استعدادهای شما اطلاعی ندارم. موفق و عاقبت بخیر باشید ان‌شاءالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام پر از عشق و عطوفت یک بانوی مستقل لبنانی به حضرت آقا روحی له الفداء
استاد عابدینی در درس شرح اصول کافی یکی از احادیث مربوط به باب غیبت را بحث می‌کردند. حدیث در مورد وضعیت افراد مختلف در زمان غیبت بود. یک دسته افرادی هستند که اهل ایمان و بصیرتند که برای این افراد دوران غیبت دوران رشد و تعالی است. دسته‌ی دوم کفار هستند که مصداق اشد بغضا هستند و مورد غضب خداوند. دسته‌ی سوم افرادی هستند که مبالاتی نسبت به دین ندارند که برای اینها، دوران ابتلاء و حیرت است. در واقع در این دوران برای ضعیف‌الایمان‌ها، تیه یا سرگردانی ایجاد می‌شود. که این سرگردانی به علت مسئله‌ی غیبت نیست بلکه جزایی و نتیجه‌ی اعمال خود افراد هست. چون نسبت به حلال و حرام توجه کافی را ندارند و نسبت به احکام شریعت بی‌مبالات هستند. اما وظیفه‌ی اهل حق در این زمان این است که وسط میدان بیایند و افراد حیرت‌زده را نجات دهند. @zananegiii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇯🇵 راه حل ژاپنی‌ها برای زنان تنها یه شرکت ژاپنی پرده‌هایی ساخته که با انداختن سایه‌هایی از مردان بر روی پرده، وانمود می‌کنه که این زنان تنها نیستند. ممکنه در نگاهی سطحی بخندید اما اگر کمی تأمل کنید، این، یک تراژدیِ گریه‌آور بلکه یک فاجعه است! ژاپن در نوزدهم فوریه ۲۰۲۱، به دلیل تنهایی بیش از حد مخصوصا در زنان و دختران این کشور و میزان بالای خودکشی آن‌ها، و پیشگیری از خودکشی تأسیس کرد و برای این وزارتخانه، وزیری را منصوب کرد! این ثمره‌ی رواج گفتمان مردستیزی و تقابل بین دو جنس است. تقابلی که دختران را از ازدواج روی‌گردان و زیست تجردی را اولویت زندگی اونها می‌کنه. تفکری که متأسفانه هم اکنون در برخی دختران ایرانی هم نمود پیدا کرده @zananegiii
هدایت شده از نوشته‌ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همیشه وقتی خواستند یک کشور موفق و پیشرفته را برای ما مثال بزنند و داشته‌هایش را مقابل نداشته‌های ما قرار دهند، از ژاپن گفته‌اند. حتی وقتی خواستند استکبارستیزی ما را به چالش بکشند، به دروغ از تلفن پاناسونیکی گفتند که روی میز رییس جمهور آمریکاست. همیشه از ژاپن توسعه‌یافته گفتند و ما شنیدیم و باور کردیم. اما کسی از ژاپن افسرده‌ای نگفت که احساسات مردمانش زیر چرخ‌های توسعه له شده‌اند؛ از خانواده‌های اجاره‌ای که محصول فرهنگ آن توسعه‌اند. ✍مریم اردویی @zananegiii
مدتی قبل این نظرسنجی رو در اینستاگرام گذاشتم تا نظر افراد رو در رابطه با کشور سوئد بدونم نتیجه چیزی شد که در تصویر می‌بینید. اما این کشور توسعه‌یافته که آرزوی خیلی از جوانان کنونی زندگی در چنین کشوری هست مثل ژاپن یک روی دیگه‌ای هم داره