eitaa logo
نوشته‌ها
850 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
611 ویدیو
26 فایل
اینجا به یاری خدا از خانواده، زنان، سیاست، مبانی تمدن غرب و نقد اندیشه‌ها می‌نویسم. «اللهم اجْعَلنی مُجَدِّد دینک و مُحیِ شَریعَتِک» نقدی داشتید اینجا بهم بگید👇 https://harfeto.timefriend.net/17335852547776 @ma_3461 ایتا اینستاگرام @maryam_ordouei
مشاهده در ایتا
دانلود
نوشته‌ها
🔰«اربعین کمتر جای زن بود اما...» اولین سفر اربعین‌ام را سال ۹۴ تجربه کردم. برادرم تا وقتی خیالش از بابت اسکان و جای امن برای من راحت نشد، راضی نمی‌شد من را با خودش ببرد. وقتی بانویی همسفرمان شد که هم اهل کربلا بود و راه‌بلد و خواهرش ساکن کربلا، دلش راضی شد. همیشه می‌گفت ما مردیم و با هر وسیله‌ای که شد از کامیون تا اتوبوس امکان رفتنمان هست. برای جای خواب هم هر چه پیش آید خوش آید. راست هم می‌گفت آن اوایل که هنوز رد پای داعش به طور کامل از بین نرفته بود و هر آن امکان یک عملیات انتحاری می‌رفت و اسباب آسایش و رفاه تا این حد وجود نداشت، مردان به سختی از حضور ناموس‌شان در این مسیر، خاطرشان جمع می‌شد. یادم می‌آید همان سال اولی که برای خداحافظی از اقوام رفته بودم، نه تنها زنان فامیل که حتی برخی مردان از رفتن من ابراز نگرانی می‌کردند، آن هم به خاطر شرایط امنیتی آن. واقعا اربعین کمتر جای زن بود. برخی از کسانی که این اعتقادشان بود نه از سر مسوولیت گریزی که دقیقا به خاطر مسوولیت پذیری نسبت به ناموس بود. مردانی مثل برادرم که برایم کوه غیرت و مردانگی هستند، نگرانی‌شان از جنس غیرت مردانه‌شان بود. نگرانی که پشت آن تکریم زن و دغدغه نسبت به حفظ حریم و حرمتش خوابیده بود. اما به مرور که شرایط امنیتی آن هم به همت مردان غیور مساعدتر شده و وسایل رفاهی باز هم به اراده‌ی مردان مسوولیت‌پذیر و عاشق اباعبدالله علیه‌السلام فراهم‌تر و بیشتر گشته، حضور زنان هم هر سال نسبت به سال قبل پررنگ‌تر شده است؛ که عقبه‌ی این حضور باز از جنس حمایت و همراهی مردانی است که همسر، پدر یا برادر هستند. به مرور مردانی پا وسط میدان گذاشته‌ و شده‌اند کاروان‌سالار و جمع‌های زنانه را به این سفر می‌آورند. موکب‌هایی تاسیس شده که خادم‌های زن و مردشان دوشادوش هم خستگی از تن زائر می‌زدایند. حتی دیگر شاهد حضور مردانی هستیم که ترجیحشان در این سفر همراهی خانواده‌شان است. مردانی که کودک خردسالشان را بر سر دوش می‌گیرند و کوله‌های جمع خانواده رو بر روی چرخ ها هل می‌دهند. پنج سال تجربه‌ی حضورم در این سفر می‌گوید که مطالبه‌ی به حق زنان برای شرکت در این سفر آخرالزمانی و همت و همراهی مردان در کنار هم اسباب این حضور پررنگ و فتح مسیر اربعین توسط زنان را سبب شده است. ✍مریم اردویی @zananegiii
ستاد مرکزی اربعین: مجموع زائران ایرانی که از اول صفر به عراق رفتند از ۳ میلیون ۷۵۰ هزار نفر عبور کرد. تاکنون ۲ میلیون نفر به کشور بازگشتند. پی‌نوشت: امسال در خبرها خواندم که نزدیک به پنجاه درصد زائران اربعین افزایش داشته‌اند. این افزایش می‌توانست اتفاق نیفتد اگر دولت در همراهی همدلانه با دلدادگان اباعبدالله علیه‌السلام پاسپورت‌های منقضی شده تا سال ۹۲ را با یک برچسب ساده و در کمتر از پنج دقیقه، تمدید اعتبار نمی‌کرد. اقدامی که هم سبب صرفه‌جویی در وقت و هم هزینه‌های دولت و مردم شد. ارزش این تمدید اعتبار بدون درد سر را کسی همچون من می‌فهمد که سال ۹۸ برای گرفتن پاسپورتی که تاریخش تمام شده بود در گیر و دار تمدید پاسپورت گرفتار بودم که به بهانه‌ی تحریم می‌گفتند کاغذ نداریم. در نهایت تدبیرشان دادن برگ گذر موقت بود که آن هم زمان و هزینه‌بر بود. این افزایش اتفاق نمی‌افتاد اگر دولت با تسهیل‌گری در کوتاهترین زمان و با پنجاه هزار تومان گذر پنج‌ساله‌ی زیارت اربعین صادر نمی‌کرد تا هر کس با هر وسع مالی بتواند اولین مانع سفرش را از پیش پایش بردارد و دست اهل بیتش را بگیرد و عازم مشایه شود. این افزایش اتفاق نمی‌افتاد اگر رایزنی‌ها و تعامل درست دولت با همسایگان نبود تا زائران کمتر در پروژه‌ی عبور از گیت‌ها معطل شوند. این افزایش اتفاق نمی‌افتاد اگر مدیریت درست دولت در پایانه‌های مرزی نبود که مسافران در کمترین زمان بتوانند از مرز عبور کنند. این افزایش اتفاق نمی‌افتاد اگر دولت انقلابی و حامی محرومان نبود. بله فرق می‌کند چه کسی رییس جمهور باشد. ✍مریم اردویی @zananegiii
تفاوت بعثی‌ها با شیعیان عراق
قسم به کتری سیاه موکبی....
هدایت شده از «آیه‌جان»
«شکر نعمت، نعمتت افزون کند» یک روز از سکونت‌مان در کربلا می‌گذشت. ساختمانی که ما را در آن اسکان داده بودند، سه طبقه بود. برای رفتن به طبقه‌ی اسکان خانم‌ها باید از طبقه‌ای عبور می‌کردیم که آقایانِ خسته مثل شیربرنج کف زمین وارفته بودند و ماها باید با کلی احساس گناه از میانشان عبور می‌کردیم. چند دختر بودیم. تصمیم گرفتیم جای بهتری برای سکونت پیدا کنیم. به چند موکب نزدیکمان سرک کشیدیم. چند روزی بیشتر تا اربعین نمانده و همه‌ی موکب‌ها پر شده بود. بقیه‌ی دخترها راهشان را کشیدند و به همان ساختمان برگشتند. عبور از میان آن‌همه مرد برای رسیدن به طبقه‌ی سوم برایم به سختیِ کندن کوه بود. نشستم روی پله‌ها و چشمم به در خانه‌ای نیمه باز افتاد. چادری گوشه‌ی حیاط برپا بود و جان‌پناه زوار خسته. داخل حیاط شدم و روی پله‌های کنار حیاط ولو شدم. فهمیدم طبقه‌ی بالای خانه در اختیار خانم‌های زائر است. دلم کمی آرام گرفت. حداقل جایی برای ماندن پیدا کرده بودم. صبح که شد خانم جوان صاحب‌خانه در حالی‌که با لهجه‌ی عراقی گلایه می‌کرد، آمد و در حمام را قفل زد. یکی از خانم‌ها که از اهالی جنوب بود، گلایه‌ها را برایمان ترجمه کرد. مرد صاحب‌خانه از دست خانم‌های ایرانی که نظافت حمام و دستشویی را رعایت نکرده بودند، عصبانی بود و حین نظافت چیزهایی دیده بود که به نظرش بی‌حیایی تلقی می‌شد. آب‌شان سهمیه‌ای بود و به علت اسراف بیش از حد، مخزنشان خالی شده بود و باید تا فردا صبر می‌کردند تا مخزن دوباره آبگیری شود. شوهرش دلخور بود از اینکه خانم‌ها حرمت نان و غذا را رعایت نمی‌کنند. اگر در بر این پاشنه بخواهد بچرخد، شاید سال بعد این امکانات را در اختیار ایرانی‌ها قرار ندهند. گلایه‌هایش، گلایه‌های من هم بود، اما شنیدنش از زبان یک بانوی سخاوتمند عراقی برایم سخت بود؛ نه از این جهت که چرا می‌گوید، از این جهت که بر طبق «کونُوا لَنا زَينا، و لا تَكُونُوا عَلَينا شَينا»* زین نبودیم و شین شده بودیم. نه فرهنگ ایرانی‌مان را درست نمایندگی کرده بودیم و نه فرهنگ اسلامی‌مان را. قانون خانه می‌گفت «حق هر کس فقط دو شب اسکان» است. اما این وسط افرادی، پنج شب کنگر خورده و لنگر انداخته بودند. طبق قانون مهلت من تمام شده بود و باید جل‌و‌پلاسم را جمع می‌کردم. تسلیم تقدیر شدم و به همان ساختمان قبلی برگشتم. فکر حرف‌های صاحب‌خانه لحظه‌ای رهایم نمی‌کرد. باید هم تشکر می‌کردم و هم از فرهنگمان اعاده‌ی حیثیت. کوله‌ام را در جستجوی چیزی که ارزش هدیه دادن داشته باشد، بیرون ریختم. عطر بهترین دارایی‌ام بود. از آنجایی که زبان عربی بلد نبودم نمی‌توانستم احساساتم را شفاهی بیان کنم. اما مگر مرگ بود که چاره نداشته باشد، خدا خالق اپلیکیشن المنجد را بیامرزد. با ادبیات عرب نیم‌بندی که خوانده بودم، حس شرمساری‌ام را در قالب کلمات بر روی کاغذ جاری کردم. خودم را به در خانه رساندم. خانم زیبا و مهربان عراقی با لبخند در را باز کرد. سلام کردم و نامه را تحویلش دادم. نامه را خواند و دائم تشکر کرد. برق خوشحالی را در چشمانش دیدم. عطر را گرفت، روی قلبش گذاشت. قول داد به عنوان یادگاری برای همیشه نگهش دارد. از خدا خواستم سال بعد، بد فرهنگی‌های برخی از ما مانع فیضشان نشود. غافل ‌از اینکه سال بعد کرونا مانع فیض همه‌ی ما می‌شود. لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ اگر مرا سپاس گوييد، بر نعمت شما مى‌افزايم و اگر كفران كنيد، بدانيد كه عذاب من سخت است. ابراهیم، ٧ *زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما(مشكاة الأنوار : ١٣٤/٣٠٥) نویسنده: مریم اردویی عکاس: حمید عابدی @ayehjaan
هدایت شده از محسن قنبریان
🔰 اربعین و کندوی اهل دین! زیارت ناحیه مقدسه، سیدالشهداء(ع) را "یعسوب المتقین" می خواند! ، ملکه کندوی زنبور عسل است. اوست که است و همه را دور خود "جمع" می کند؛ "تقسیم کار" شکل داده و کندوی اهل ایمان را تشکیل می دهد. نه گرد نفت شکل می گیرد و نه حتی آب و آبادانی؛ بلکه "ولاء" آن را شکل می دهد، همه تدین ها و مدنیت و آبادانی ها از آن به بعد است. امیرالمومنین(ع) کسی دیگر را هم "یعسوب دین" معرفی کرد که: روزی می آید و بالش را زمین می زند و همه مثل پاره های ابر پاییز دورش جمع می شوند. فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ، ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ.(حکمت ۲۶۰) بی جا نیست می گویند: اربعین، تمرین ظهور است. دیگر یعسوب متقین، کنار فرات، تشنه محاصره و کشته نمی شود!... ✍ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از قتل عام گسترده شیعیان در دوره صدام چه میدانید؟ بین‌الحرمین چگونه شد خیابان بین‌الحرمین؟ توضیحات شنیدنی دکتر مصطفی خرم‌آبادی @zananegiii
سلام و عرض ادب از طریق لینکی که برای دریافت نظرات شما بزرگواران در کانال قرار دادم، پیام‌هایی رو دریافت کردم که در وهله‌ی اول از بزرگوارانی که ابراز لطف و محبت داشتند و همچنین نظرات ارزشمندشون رو با بنده در میان گذاشتند کمال تشکر رو دارم اما در پاسخ به این سؤال حوزه‌ی مطالعات زنان حوزه‌ای هست که طرفداران زیادی داره و شاید از نمای بیرون جذاب به نظر برسه، انتخاب این رشته نیاز داره به آشنایی و تسلط به مبانی اسلامی چون حوزه‌ای بسیار لغزنده است به خاطر اشتراکات و مرزهای باریکی که با مباحث فمنیستی وجود داره به قول یکی از اساتیدمون، شما نیاز به مطالعه‌ی دائم در این حوزه دارید اما به نظر من جدای از این مباحث، خطری که می‌تونه ورود به این رشته فرد رو تهدید کنه، تمرکز بر جنس زن و نادیده گرفتن جنس مکمل یعنی مرد هست و چه بسا حتی به تقابل با جنس مرد منجر بشه و به ضد خودش و حتی نهاد خانواده تبدیل بشه پس اگر تمایل به انتخاب این رشته دارید باید این موارد رو مد نظر داشته باشید، برای انتخاب رشته هم من نمی‌تونم به شما پیشنهاد بدم چون از علایق و استعدادهای شما اطلاعی ندارم. موفق و عاقبت بخیر باشید ان‌شاءالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام پر از عشق و عطوفت یک بانوی مستقل لبنانی به حضرت آقا روحی له الفداء
استاد عابدینی در درس شرح اصول کافی یکی از احادیث مربوط به باب غیبت را بحث می‌کردند. حدیث در مورد وضعیت افراد مختلف در زمان غیبت بود. یک دسته افرادی هستند که اهل ایمان و بصیرتند که برای این افراد دوران غیبت دوران رشد و تعالی است. دسته‌ی دوم کفار هستند که مصداق اشد بغضا هستند و مورد غضب خداوند. دسته‌ی سوم افرادی هستند که مبالاتی نسبت به دین ندارند که برای اینها، دوران ابتلاء و حیرت است. در واقع در این دوران برای ضعیف‌الایمان‌ها، تیه یا سرگردانی ایجاد می‌شود. که این سرگردانی به علت مسئله‌ی غیبت نیست بلکه جزایی و نتیجه‌ی اعمال خود افراد هست. چون نسبت به حلال و حرام توجه کافی را ندارند و نسبت به احکام شریعت بی‌مبالات هستند. اما وظیفه‌ی اهل حق در این زمان این است که وسط میدان بیایند و افراد حیرت‌زده را نجات دهند. @zananegiii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇯🇵 راه حل ژاپنی‌ها برای زنان تنها یه شرکت ژاپنی پرده‌هایی ساخته که با انداختن سایه‌هایی از مردان بر روی پرده، وانمود می‌کنه که این زنان تنها نیستند. ممکنه در نگاهی سطحی بخندید اما اگر کمی تأمل کنید، این، یک تراژدیِ گریه‌آور بلکه یک فاجعه است! ژاپن در نوزدهم فوریه ۲۰۲۱، به دلیل تنهایی بیش از حد مخصوصا در زنان و دختران این کشور و میزان بالای خودکشی آن‌ها، و پیشگیری از خودکشی تأسیس کرد و برای این وزارتخانه، وزیری را منصوب کرد! این ثمره‌ی رواج گفتمان مردستیزی و تقابل بین دو جنس است. تقابلی که دختران را از ازدواج روی‌گردان و زیست تجردی را اولویت زندگی اونها می‌کنه. تفکری که متأسفانه هم اکنون در برخی دختران ایرانی هم نمود پیدا کرده @zananegiii
هدایت شده از نوشته‌ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همیشه وقتی خواستند یک کشور موفق و پیشرفته را برای ما مثال بزنند و داشته‌هایش را مقابل نداشته‌های ما قرار دهند، از ژاپن گفته‌اند. حتی وقتی خواستند استکبارستیزی ما را به چالش بکشند، به دروغ از تلفن پاناسونیکی گفتند که روی میز رییس جمهور آمریکاست. همیشه از ژاپن توسعه‌یافته گفتند و ما شنیدیم و باور کردیم. اما کسی از ژاپن افسرده‌ای نگفت که احساسات مردمانش زیر چرخ‌های توسعه له شده‌اند؛ از خانواده‌های اجاره‌ای که محصول فرهنگ آن توسعه‌اند. ✍مریم اردویی @zananegiii
مدتی قبل این نظرسنجی رو در اینستاگرام گذاشتم تا نظر افراد رو در رابطه با کشور سوئد بدونم نتیجه چیزی شد که در تصویر می‌بینید. اما این کشور توسعه‌یافته که آرزوی خیلی از جوانان کنونی زندگی در چنین کشوری هست مثل ژاپن یک روی دیگه‌ای هم داره
سوئد کشوری است که با اجرای سیاست‌های برابری‌طلبانه جنسیتی به عنوان اولین کشور فمینیستی دنیا شناخته می‌شود و امروز بالاترین آمار تجاوز به زنان را دارد؛ سیاست‌هایی که خانواده را به عنوان مقدس‌ترین نهاد اجتماعی و اولین هسته توحیدی روی زمین، به نابودی کشانده است. نوع نگاه به نهاد خانواده در بیانیه‌ای که انستیتوی سوئد در سال ۱۹۶۸ با عنوان «خانواده مقدس نیست» منتشر کرد، به روشنی قابل مشاهده است: «می‌خواهیم خانواده را دیگر ابزاری برای سرزندگی ندانیم. اجازه دهیم انسان‌های بزرگسال از نظر اقتصادی به هم وابسته نباشند و به جامعه، سهم بیشتری برای مسئولیت در برابر فرزندان‌شان بدهند... در چنین جامعه‌ای خیلی خوب می‌توانیم بدون ازدواج، به عنوان یک نهاد حقوقی به سر ببریم.» (ویلیام گاردنر، جنگ علیه خانواده، ص ۱۱۱) همین نگاه سبب شده است نرخ ازدواج در این کشور به کمترین میزان و نرخ طلاق به بالاترین حد خود در میان کشور‌های غربی برسد تا جایی که همزیستی بدون ازدواج، جایگزین ازدواج شرعی شود. گاردنر در بخشی از کتاب خود تحت عنوان «درس سوئدی» در نقد این سیاست‌ها می‌نویسد: «دولت‌هایی که فقط بر عقل و مادی‌گری تکیه می‌کنند، به طور فعال جلوی گسترش هر گونه ارزش متعالی را می‌گیرند. سوئد یکی از ملحدترین دموکراسی‌های جهان را داراست. در سال ۱۹۸۳ فقط ۲۷ درصد سوئدی‌ها اظهار می‌کردند از مذهب نیرو می‌گیرند و ۵ درصد در کلیسا‌ها حضور می‌یافتند. همچنین دولت سوئد سیاست‌هایی را در زمینه اجتماعی و مالیاتی دنبال می‌کند که به طور خاص جهت فروپاشی خانواده هسته‌ای طراحی شده‌اند... سوئد همچنین فرایند رده‌بندی سنی غیرعادی را آزموده است، به طوری‌که به‌هم‌پیوستگی خانوادگی که در قدیم به صورت طولی وجود داشت، به رده‌بندی عرضی‌ای تبدیل شده که در آن هر گروه انسانی کاملاً از دیگری جداست... خیلی کوچک‌تر‌ها در مهدکودک‌های یارانه‌ای دولت، دانش‌آموزان در مدارس دولتی، بسیاری از زوج‌ها در خانه‌های یارانه‌ای دولت و پیران در خانه‌های سالمندان که یارانه آن‌ها را دولت می‌پردازد. دولت بسیار مهربان! هر گروه را کاملاً از گروه دیگر جدا می‌کند تا به طور کامل از سنت‌ها، مراقبت‌ها، خردمندی‌ها و ارزش‌هایی که می‌توانند در غیر این حالت به یکدیگر منتقل کنند یا شادی‌ها و غم‌هایی که ممکن است میان‌شان بجوشد، دور نگه داشته شوند.» کشور سوئد با دخالت‌های حداکثری دولت در نظام خانواده از یک سو به صورت عملی اقتدار والدین را از میان برده و از سوی دیگر با برگزاری کلاس‌های آموزش جنسی در مدارس زمینه‌ساز بستر روابط نامشروع میان نوجوانان شده است. به گفته گاردنر یکی از علائم اولیه فروپاشی جامعه در نتیجه این سیاست‌ها، افزایش شدید بزهکاری جوانان بوده است. مستند «تئوری عشق سوئدی» سند دیگری است که از واقعیت‌های هولناکی پرده برمی‌دارد که حاصل اعمال سیاست‌های برابری‌طلبانه فمینیست‌های رادیکال در این کشور است؛ مستندی که در تحلیل وضعیت خانواده در این کشور توسط دانشمندان آن ساخته شده است. در بخشی از این مستند به بزرگ‌ترین بانک اسپرم جهان اشاره می‌شود که زنان مجرد سوئدی نیمی از مشتریان این بانک هستند. زنانی که میل فطری مادر شدن را نتوانسته‌اند در خود سرکوب کنند و به علت تفکرات شدید فمینیستی از زندگی با یک مرد و تشکیل خانواده گریزانند؛ دخترانی که از تحصیلات دانشگاهی و موقعیت خوب اجتماعی برخوردارند، اما حاضر به همسری و خانه‌داری نیستند و می‌خواهند خودشان خانواده بسازند! شکل‌گیری چنین باوری در ذهن این زنان جوان دور از انتظار نیست، وقتی «حکومت سوئد، مادرانی را که در خارج از خانه کار نمی‌کنند، انگل به شمار می‌آورد.» ✍مریم اردویی @zananegiii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برش هایی از مستند تئوری عشق سوئدی The swidish theory of love قطعا یکی از بهترین راه‌های شناخت وضعیت کشور ها، تحلیل مردم و دانشمندان خود آن کشورها ست . مستند تئوری عشق سوئدی گزارشی از وضعیت خانواده در این کشور است. سوئد یکی از فمنیست‌ترین کشورهای دنیاست این مدل از زندگی نسخه ای است که اول در سوئد پیاده شد و بعد از آن در اکثر کشورهای جهان در حال اجراست . . @maryamordouei
✍آیت الله آقا مجتبی تهرانی : شفّاف ميگويم : براي اينکه در زمان غيبت امام زمان ، يک سري شبهات در شما اثر نکند، دستور اين است. سند روايت هم خيلي خوب است. پس هر روز بگوييد: «يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِکَ» دو سه ثانيه هم بيشتر طول نميکشد. لذا اين را هر روز بخوانيد تا دلتان به امام زمان قرص شود. أللَّھُـمَ‌؏َـجِّـلْ‌لِوَلیِڪْ‌ألْـفَـرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای بارداری یک‌دختر ۱۵ ساله از یک‌مسئول ارشد کشوری و اجبار آن مسئول به سقط آن جنین و .... می خواید بدونید اون‌مسئول و اون دختر چه کسانی بودند ⁉️ @zananegiii
هدایت شده از مهدیه شادمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅بسیاری از والدین برای سرگرم ساختن فرزند، بدون توجه به سن و میزان درک کودک، برای وی اقدام به تهیه گوشی همراه می‌کنند. در صورتیکه پدر و مادر باید در جهت سن خرید گوشی و نحوه نظارت بر فرزند در فضای مجازی، اقدام به کسب سواد رسانه کنند‌. ✅️یکی از چالش های مهم در خصوص نوع حضور فرزند در فضای مجازی،جستجوی مسائل غیر اخلاقی هست. اما چی میشه یک بچه می‌ره مسائل غیر اخلاقی جستجو می‌کنه؟! ✅️اگر نگران تربیت جنسی فرزندتان در دنیای رسانه‌ای شدن با فضای مجازی ول هستید این کلیپ را ببینید و برای بقیه بفرستید 💡 هوش سفید| سید علیرضا آل‌داود 🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانه‌ای 👇 @aledavood 👈 عضو شوید https://eitaa.com/drshadmani
رسانه و واقعیت بین آن چیزی که وجود دارد تا آن چیزی که رسانه‌ها به شما نشان می‌دهند تفاوت‌هایی هست که جز انسان‌هایی که جویای حقیقت هستند، آن را درک نمی‌کنند. رابرت مرداک، صاحب امپراتوری رسانه‌ای یک زمان گفته بود: «اگر من اعلام کنم که رئیس‌جمهور آمریکا مُرد، برای رئیس‌جمهور خیلی زمان می‌برد تا ثابت کند زنده است!» @zananegiii