eitaa logo
تذکّر
77 دنبال‌کننده
329 عکس
144 ویدیو
13 فایل
☘️☘️☘️☘️☘️☘️و ذکّر فانّ الذّکری تنفع المومنین . سوره مبارکه الذاریات آیه ۵۵☘️☘️☘️☘️☘️ السلام علیکِ ایّتها الصّدّیقه الشهیده، سیّده نساء العالمین.
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۳۷۲- نهج البلاغه امیرالمؤمنین علی علیه السلام. 372- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ :يَا جَابِرُ قِوَامُ الدِّينِ وَ الدُّنْيَا بِأَرْبَعَةٍ عَالِمٍ مُسْتَعْمِلٍ عِلْمَهُ وَ جَاهِلٍ لَا يَسْتَنْكِفُ أَنْ يَتَعَلَّمَ وَ جَوَادٍ لَا يَبْخَلُ بِمَعْرُوفِهِ وَ فَقِيرٍ لَا يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ فَإِذَا ضَيَّعَ الْعَالِمُ عِلْمَهُ اسْتَنْكَفَ الْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ وَ إِذَا بَخِلَ الْغَنِيُّ بِمَعْرُوفِهِ بَاعَ الْفَقِيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ يَا جَابِرُ مَنْ كَثُرَتْ نِعَمُ اللَّهِ عَلَيْهِ كَثُرَتْ حَوَائِجُ النَّاسِ إِلَيْهِ فَمَنْ قَامَ لِلَّهِ فِيهَا بِمَا يَجِبُ فِيهَا عَرَّضَهَا لِلدَّوَامِ وَ الْبَقَاءِ وَ مَنْ لَمْ يَقُمْ فِيهَا بِمَا يَجِبُ عَرَّضَهَا لِلزَّوَالِ وَ الْفَنَاءِ . متن فارسی (علمى، اخلاقى، اقتصادى) و درود خدا بر او، فرمود: (به جابر بن عبد اللَّه انصارى فرمود) :اى جابر استوارى دين و دنيا به چهار چيز است: عالمى كه به علم خود عمل كند، و جاهلى كه از آموختن سرباز نزند، و بخشنده اى كه در بخشش بخل نورزد، و فقيرى كه آخرت خود را به دنيا نفروشد. پس هر گاه عالم علم خود را تباه كند، نادان به آموختن روى نياورد، هر گاه بى نياز در بخشش بخل ورزد، تهيدست آخرت خويش را به دنيا فروشد. اى جابر كسى كه نعمت هاى فراوان خدا به او روى كرد، نيازهاى فراوان مردم نيز به او روى آورد، پس اگر صاحب نعمتى حقوق واجب الهى را بپردازد، خداوند نعمت ها را بر او جاودانه سازد، و آن كس كه حقوق واجب الهى در نعمت ها را نپردازد، خداوند، آن را به زوال و نابودى كشاند. https://eitaa.com/ah19620317
✨ مادراست دیگروگاهی دلتنگ فرزندش می شود 👈الله اکبر از دل مادران شهدا 🇮🇷 🌴 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج 🌴
قال امام علی علیه السلام : اَلشَّجاعَةُ عِزٌّ حاضِرٌ، اَلجُبنُ ذُلٌّ ظاهِرٌ؛ُ / (غررالحکم ج۱، ص۱۵۲، ح۵۷۲)شجاعت عزّتى است آماده، ترس ذلّتى است آشكار.
امام حسن عسكرى : ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إِلاّ ذَلَّ و َلا أَخَذ َبِهِ ذَليلٌ إِلاّ عَزَّ؛ / ( تحف العقول ص ۴۸۹)هيچ عزيزى حق را ترك نكرد، مگر اين كه ذليل شد و هيچ ذليلى به حق عمل نكرد مگر اين كه عزيز شد. https://eitaa.com/ah19620317
راهنمایان طریق !  اگر بخواهیم فلسفه احکام را با عقل ناقص خود در یابیم از جاده ی مستقیم منحرف می شویم و به هلاکت دائم می رسیم؛ مانند مریضی که بخواهد از سرّ نسخه ی طبیب آگاه شود و پس از آن دارو را بخورد. ناچار چنین مریضی روی سلامت نمی بیند تا آمده از سرّ نسخه آگاهی پیدا کند ،وقت علاج گذشته ، خود را به هلاکت کشانده . ما مریضان و گمراهان باید نسخه های سیر ملکوتی و امراض قلبیّه خود را از راهنمایان طریق هدایت و اطبّاءنفوس و پزشکان ارواح دریافت کنیم . [ امام خمینی ، شرح حدیث جنود عقل و جهل،ص ۴۰۳ و ۴۰۴ . / پای درس عارفان ، ص ۶۹ ] @tazakor1962
دو درهم! فِی الکافی عَنِ الصَّادِقِ عَلیه‌ِالسَّلام : کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِی‌ذَرٍّ یَا أَبَاذَرٍّ أَطرِفنِی بِشَیءٍ مِّنَ العِلم ... اِجعَلِ الدُّنیا دِرهَمَین دِرهَماً أَنفَقتَهُ عَلَی عیَالِک وَ دِرهَماً قَدَّمتَهُ لِآخِرَتِک وَ الثّالِثُ یُضِرُّ وَ لَا یَنفَع لَا تُرِدهُ... ( الشافی ، صفحه‌ی ۸۶۸ ) [حضرت صادق علیه‌السلام ] می‌فرمایند: یک نفری در نامه‌ای به جناب ابی‌ذر نوشت: از دانش و معرفتی که داری سخن طُرفه و تازه‌ای برای ما بیان کن. [ حضرت اباذر در فرازی از پاسخ به ایشان ] می ‌فرماید: همه‌ ی دنیا را دو درهم قرار بده؛ یعنی همه‌ ی موجودی خودت از دنیا - آنچه که از مال دنیا به دست می ‌آوری- را به دو قسم تقسیم کن؛ قسم سومی نداشته باشد. یک قسم آنچه که صرف می ‌کنی برای زندگی خودت و عیالت که این یک امر لازم و واجبی است و باید انجام بدهی. یک قسم هم آنچه که خرج می ‌کنی برای آخرتت. اگر شق سومی، راه سومی برای خرج پیدا کردی، این ضرر می ‌زند و فایده نمی ‌رساند. «لَا تُرِدهُ» دنبال آن نرو، آن را اراده نکن. حالا فرض بفرمایید این کارهای تشریفاتی زائدی که متأسفانه در بین مردم معمول است، انواع زوائد در زندگی ماها متأسفانه رایج است؛ در میان طبقات مختلف مردم؛ حالا چه مترفین و پول‌ دارها و کسانی که مملو از مال دنیا هستند، چه حتی طبقات متوسط و آنهایی که دستشان برسد. زوائد زیادی در زندگی هست، خرج می ‌کنند، از سفر برمی‌ گردند خرج ‌های زائد می ‌کنند، عروسی می‌ کنند خرج‌ های زائد می‌ کنند، در عزا خرج ‌های زائد می‌ کنند، که نه خیر آن به امور اداره ‌ی معیشت زندگی‌ شان - اهل و عیال و زندگی متعارف مردم- می ‌خورد، نه هم در راه خدا است؛ هیچ، تشریفات محض، اسراف محض. می‌ فرماید این آنی است که ضرر می ‌رساند. [ روایت از / شرح حدیث از امام خامنه ای در مقدمه درس خارج ، برداشت از سایت Khamenei.ir ] https://rubika.ir/asrebidar
و هنگامى که رحمتى به مردم بچشانیم، از آن شاد مى شوند. و هر گاه رنج و مصیبتى به خاطر اعمالى که انجام داده اند به آنان رسد، ناگهان مأیوس مى شوند. روم/۳۶
رضا به تقدیر الهی در روایت آمده: «اعلم الناس باللّه ارضاهم بقضاءاللّه عزوجل» کافى، 2/60؛ در میان مردم، کسى عالم‌تر مى‌باشد که به تقدیرات الهى راضى‌تر است. در احوالات جناب عمار، آمده که در جنگ صفین با شمشیر بین دو صف قرار گرفت و گفت: «پروردگارا، اگر من مىدانستم رضایت تو در این است که من خودم را در دریا بیفکنم و آب مرا خفه کند، همان‌را انجام مى‌دادم و اگر در این است که قبضه شمشیرم را در زمین بگذارم و شکم خودم را بر تیزى شمشیر قرار دهم تا از پشتم درآید، بى‌تردید این کار را انجام مى‌دادم، ولى امروز تشخیص دادم که رضایت تو در این است که من این مرد (حضرت على ع) را یارى کنم و با معاویه بجنگم.» همین صفات اخلاقى بود که به او عظمت و کرامت بخشید. رضایت‌مندى به تقدیرات الهى به معناى جبر نیست، بلکه انسان باید در حد و اندازه خودش فعالیت و تلاش نماید؛ «ولایکلف‌اللّه نفساً الا وسعها». بقره/۲۸۶. (هفته نامه افق حوزه ، ش ۱۱ ،ص۳۰۲) https://eitaa.com/ah19620317
قال الباقر علیه السلام : مَن لَم يَجعَلِ اللّه ُ لَهُ مِن نفسِهِ واعِظا ، فإنَّ مَواعِظَ النّاسِ لَن تُغنيَ عَنهُ شيئا .   /   (تحف العقول : ۲۹۴) كسى كه خداوند براى او واعظى درونى قرار ندهد ، موعظه هاى مردم هرگز در او سودمند نمى افتد . https://rubika.ir/asrebidar
چه شده که آیات الهی در ما اثر ندارد؟! ای عزیز! اگر به هر یک از ما یک طفل ده ساله (ای) اطلاع د هد که خانه ات آتش گرفت یا پسرت در آب افتاد و الان غرق می شود، آیا اگر اشتغال به هر کار مهمی داشته باشیم، دست از آن برداشته، در تعقیب این اخبار هولناک سراسیمه می دویم یا آن که با اطمینانِ نفس نشسته اعتنا نمی کنیم؟ اکنون چه شده است، تمام آیات و اخبار و برهان و عیان به قدر خبر یک بچه ده ساله در ما تاثیر نکرده، اگر تاثیر کرده بود، راحتی را از ما سلب نموده بود. آیا این کوری باطن ... را باید به چه نحو معالجه کرد؟ آیا این مرض قلبی محتاج به علاج و طبیب (نیست)؟ (امام خمینی -ره ، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص ۲۸۶)https://eitaa.com/ah19620317
هرگز! با دوستداران دنیا دوستی نکن؛ زیرا: • اگر کم داشته باشی، در نظرشان ناچیز محسوبت میکنند. • اگر زیاد داشته باشی، به تو حسادت میکنند... _اول روانشناس‌عالم،علی‌علیه‌السلام (غررالحکم،حدیث۶۸‌۴۰) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‍‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‍‌‍‌‍‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‎‎ سلام صبح تان عالی و روز تان خوش
💯به جهت عاقبت بخیری هر روز صبح میخوانیم ✨بسم الله الرحمن الرحیم  يَا مَنْ‏ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ‏ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ‏ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ يَا عَظِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ‏ يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا يَا رَبَّنَا وَ يَا سَيِّدَنَا وَ يَا مَوْلَانَا وَ يَا غَايَةَ رَغْبَتِنَا أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ أَنْ لَا تُشَوِّهَ خَلْقِي بالنَّار آمین یا رب العالمین 🌴 اللّهمّ صلّ علی فاطمهٔ و أبیها و بعلها و بنیها و السّرّ المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک
جهنمِ اعمال تو !  تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و قيامت غير آنها را كه شنيدي و قياس كردي به آتش دنيا و عذاب دنيا، اشتباه فهميدي، بد قياس كردي، آتش اين عالم يك أمر عَرَضي سردي است. عذاب اين عالم در مقايسه با عذاب آن جهان خيلي سهل و آسان است. ادراك تو دراين عالم ناقص و كوتاه است. همه آتش هاي اين عالم را جمع كنند روح انسان را نمي تواند بسوزاند. آنجا آتشش علاوه بر اينكه جسم را مي سوزاند، روح را مي سوزاند، قلب را ذوب مي كند. فؤاد را محترق مي نمايد. تمام اينها را كه شنيدي و آنچه تاكنون از هر كه شنيدي، جهنم اعمال تو است كه در آن جا حاضر مي بيني كه خداي تعالي مي فرمايد: وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً (آيه ۴۹ سوره كهف) يافتند آنچه كرده بودند حاضر و آماده. [ امام خمینی ،چهل حدیث ، مرکز فرهنگی نشر رجاء، چاپ دوم ، ۱۳۶۸ ، ص ۱۹]   السلام علیکِ ایّتها الصّدّیقه الشهیده، سیّده نساء العالمین. https://eitaa.com/ah19620317
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از موسوی‌نژاد
همه اتفاقات خوب ، برای انسانهای مثبت اندیش می‌افتد انسانهایی که زیبا فکر میکنند با دیگران با محبت رفتار می کنند، شکرگزار  هستند ، خودشان را دوست دارند ، و به زندگی لبخند می زنند. و بخشنده هستند انسانهاییکه حتی دربدترین شرایط‌و رویدادها، سعی میکنند جنبه مثبت قضایا را پیدا کنند و ببینند انسانهایی که با جنس زندگی و عشق هماهنگ هستند ، و همیشه ، در هر مکانی بذر  امید و شادی می پاشند... اینگونه افراد مغناطیس عشق هستند و مغناطیس عشق ، جاذبه ای قوی دارد و هر چیز زیبایی را به سمت خودش جذب می کند … سلام صبح تون بخیر و به نیکی
قال رسول الله (ص) : إنّ أفضَلَ الهَدِيَّهِ أو أفضَلَ العَطِيَّهِ ، الكَلِمَهُ مِن كلامِ الحِكمَهِ يَسمَعُها العَبدُ ثُمّ يَتَعَلَّمُها ، ثُمّ يُعَلِّمُها  /  (كنز العمّال : ۲۸۸۹۱) بهترين هديه يا بهترين عطا ، سخن حكيمانه اى است كه آدمى آن را بشنود و ابتدا خود آن را ياد بگيرد و سپس [به ديگران] ياد دهد .              این هیاهوها و شخصیت‌ها چند روز دیگر به پایان می‏‌رسد !  اگر برای خدا قدم بردارید، خداوند متعال مُقَلِّبَ الْقُلوب است، دل‌ها را به شما متوجه می‏‌سازد: انَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّا . شـما در راه خدا زحـمت بـکشید، فـداکاری کنید، خـداوند شـما را بـی اجر نمی‏گذارد اگر در این دنیا نشد، در آخرت پاداش خواهد داد. اگر جزا و پاداش شما را در این عالم نداد چه بهتر. دنیا چیزی نیست. این هیاهوها و شخصیت‌ها چند روز دیگر به پایان می‏‌رسد، مانند خوابی از جلو چشم انسان می‏‌گذرد، لکن اجر اخروی لا یتناهی و تمام نشدنی خواهد بود.  [ امام خمینی (ره)/ جهاد اکبر / ص ۳۳ ،انتشارات امیر کبیر ۱۳۶۰] https://rubika.ir/asrebidar
💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 منْهُومَانِ لَا يَشْبَعَانِ؛ طَالِبُ عِلْمٍ، وَ طَالِبُ دُنْيَا. 🔹دو كه هرگز نمى شوند: طالب و طالب . https://eitaa.com/ah19620317
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فردا پنج شنبه اول رجب.
آن را سرنوشت ساز زندگی خود ندان ! فی الکافی عن الصّادقُ عليه السلام: ليسَ الزُّهدُ في الدنيا بِإضاعَةِ المالِ ، و لا بِتَحريمِ الحَلالِ ، بلِ الزُّهدُ في الدنيا أنْ لا تكونَ بما في يَدِكَ أوثَقَ مِنكَ بما في يَدِ اللّه ِ عزّ و جلّ . (الشافی صفحه ۵۳۶.)  می فرماید: زهد در این دنیا این نیست که انسان اموال دنیا را ضایع کند. یک چیزی در اختیار اوست. کنار بیاندازد،اعتنا نکند،ضایع کند. و لا بِتَحريمِ الحَلالِ ، یا آنچه برای او حلال است و خدای متعال آن را مباح کرده،آن را بر خودش حرام کند. این نیست. يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ. و این که تصور کنید انسان در یک صومعه ای بنشیند از همه لذّات دنیا خودش را محروم کند. یا آن طور که روحانیون نصارا تصوّر کردند که تأسی به حضرت عیسی به این است که ازدواج نکنند تا آخر عمر مجرد بماند ؛ زهد اینها نیست. حضرت یک ضابطه ای بیان می کنند که از این ضابطه می شود خیلی از ابعاد زهد را فهمید. فرض بفرمائید به آنچه در اختیار خودتان هست، از پولی که پس انداز دارید، امکان و قدرتی که در اختیار دارید، به این ، اطمینانتان بیشتر نباشد از آنچه پیش خداست. یعنی الان در دست شما نیست. اگر این حالت برای انسان پیدا بشود، حرص انسان به دنیا و آنچه از دنیا در دست اوست، از بین می رود. چون می داند خزائن آنچه در دست اوست، پیش خداست.اگر بناست بهره ای داشته باشیم، استفاده کنیم، از آنچه در اختیار خداست استفاده می کنیم. نباید تصور کرد حالا این پول را من دارم. این را نگه دارم. از کجا معلوم که پول دیگری گیرم بیاید؟ نه، آنچه پیش توست، نباید موجب اعتماد تو و اطمینان خاطر تو بشود، بیش از آنچه پیش تو نیست و پیش خداست. که آنچه پیش خداست قابل مقایسه نیست با آنچه پیش توست. این معنای زهد است.یعنی بی رغبتی و دل نبستن به آنچه در اختیار شماست. لذا به آنچه در اختیار دارید دل نبندید. نه این که نداشته باش، داشته باش . آن را سرنوشت ساز زندگی خود ندان.که وقتی این حالت در تو پیدا شد... آن وقت نسبت به آن علاقه ات و دلبستگی ات کم می شود انفاقش هم آسان می شود . برای خاطر آن گناه هم نمی کنی.برای خاطر آن به حق ناحق روی نمی آوری. [ شرح حدیث از حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی ) در مقدمه درس خارج ۱۲/۰۸/۸۷ ] https://rubika.ir/asrebidar
السلام علیک یا امام محمد باقر امام محمد باقر ( علیه السلام ) فرمود: هیچ کس از گناه سالم نمی ماند، مگر آن که زبانش را نگه دارد. 《تحف العقول》