eitaa logo
کانال رسمی آیت الله احدی
7.2هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
552 ویدیو
33 فایل
کانال رسمی حضرت آیت الله احدی از شاگردان آیات‌عظام بهجت،حسن ‌زاده ‌آملی،بهاءالدینی، انصاری شیرازی و.. ارتباط : @Tartibi1 اینستاگرام: ahadi.ir دفتر قم: 02591001441 نشانی دفتر: قم پردیسان خ زاگرس خ مؤمن پور کوچه سوم دست چپ https://maps.app.goo.gl/QH6ns8RHAM
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_دوم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم شب دوم ماه رمضان ٩٨ 🌀یکی از ضررها وآسیبهای اجتماعی در فرهنگ قرآن و فقاهت مسمومیت روح و جان است. این را ما معتقدیم؛ فقها معتقدند. ما میگوییم اگر شهوت آزاد باشد؛ اگر نگاه به بدن آزاد باشد؛ چشم چرانی مجاز باشد؛ ارتباط محرم و نامحرم مانعی نداشته باشد؛ روح و جان بشر مسموم میشود. ✅برای رفع مسمومیت، تا الان فکری نشده است؛ این فرهنگ ما نیست این جهان بینی ماست؛ با فرهنگ فرق میکند. یعنی این برخواسته از خداست؛ بیان خداست؛ بیان پیغمبر (ص) است؛ بیان اهل بیت (ع) است. ♻️شما میبینید که دعاهای ماه رمضان اول با یارب شروع میشود: رب شهر رمضان: یعنی همین ماه رمضان مالک دارد. ما میگوییم این جهان صاحب دارد؛ اگر حرف صاحب را گوش ندهیم گرفتار مسایلی میشویم. ❇️از اینجا میتوان فهمید که اعتقاد ما فرق میکند. ما معتقدیم روح و جان مسموم میشود؛ اصلاً بحث ما در عرفان نیست و کاری به این بحث نداریم ما بحثمان روانشناسی و جهان بینی است و سخن ما در این محور است. 🔷لذا من اینجا ۵ مرحله را وارد میشوم: 1⃣◀️کسانیکه روح و جانشان مسموم شده همیشه در لبه پرتگاه هستند. نه مقاومت میفهمند نه ایثار و نه شجاعت میفهمند. 🔷در سوره مبارکه توبه آیه ١٠٩ داریم که: أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِين. آیا آنکه اساس خویش را بر پرهیزگاری از خدا و رضایت او نهاده بهتر است، یا آنکس که بنیان خویش را بر لب پرتگاهی فرو ریختنی قرار داده که با وی درآتش جهنم سقوط میکند؟ و خدا گروه ستمکاران را هدایت نمیکند. 2⃣◀️درخت شما، درخت فاسدی میشود (نسل فاسد). در سوره مبارکه ابراهیم آیه ٢۶ داریم که: وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَار. و مَثَل کلمه کفر (و روح پلید) مانند درخت پلیدیس که ریشه اش به قلب زمین نرود بلکه بالای زمین افتد و زود خشک شود و هیچ ثبات و بقایی نخواهد یافت. ❇️شهوت، جنون و مسمومیت میآورد که الان متوجه آن نیستید، چون غرق در مسمومیت اید امّا یک مقدار که بگذرد متوجه خواهید شد. 🔷اگر روح و جان مسموم شود دو خطر در پی دارد: 1⃣⏪اینست که لبه پرتگاه هستید. 2⃣⏪اینست که نسل خبیثی به جا میگذارید. 🔔کسی که روزه نگیرد مقاومت نمیفهمد؛ روزه به انسان درس مقاومت میدهد؛ گرسنگی درس مقاومت میدهد. 3⃣◀️کسانیکه روح و جانشان مسموم شده از دیدگاه قرآن علف هرزه هستند. 🔹در سوره مبارکه زخرف آیه ۴١ آمده است که: فَإِمَّا نَذْهَبَنَّ بِكَ فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ. پس اگر ما تو را به جوار خود بریم بعد از تو سخت از آنها انتقام می‌کشیم. 4⃣◀️خداوند فرموده است که چون شما موسس معصیت هستید و بنیاد معصیت و گناه را بنیاد کردید، از شما انتقام میگیرم. ❌خداوند فرمودند: فَإِنَّا مِنْهُمْ مُنْتَقِمُونَ. ↩️علامه حسن زاده آملی در ذیل این آیه یک مثال قشنگی میزنند و میفرماید: کسانیکه بندگی خداوند را میکنند؛ کسانی هستند که موسس زندگی سالم اند. نگاه به تنه درخت کنید؛ این تنه درخت قوز قوز دارد؛ نجار این قوزها وگره ها را برمیدارد و صاف میکند و بعد از اینکه چوب را صاف کرد آن را میبرد. خداوند میفرماید: کسانیکه دنبال زندگی سالم الهی اند؛ من برایشان نجار میشوم و اگر در زندگیشان گره ای برای فرزندشان یا خودشان ایجاد شود برمیدارم و صاف میکنم. 💠امام صادق (ع) فرمودند: هر عبادتی که بر پایه تقوا نباشد گرد و غبار است. 🔚 از اميرالمؤمنين علی (ع) از علم سؤال شد، فرمودند، چهار كلمه است: أَنْ تَعْبُدَ اللهَ بِقَدْرِ حاجَتِکَ إلَیْهِ، وَ أَنْ تَعْصِیَهُ بِقَدْرِ صَبْرِکَ عَلَى النَّارِ، وَ أَنْ تَعْمَلَ لِدُنْیاکَ بِقَدْرِ عُمُرِکَ فیها، وَ أَنْ تَعْمَلَ لآِخِرَتِکَ بِقَدْرِ بَقائِکَ فیها. خداوند را به اندازه ای که به او نیازمندید، عبادت کنید. او را به اندازه ای که طاقت تحمل آتش را دارید، معصیت کنید. برای دنیایت به اندازه ای که در آن عمر دارید، کار کنید و برای آخرتت به اندازهای که در آن باقی میمانید، عمل کنید. _______ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شرح_نهج_البلاغه ٩٨/٠١/٢٣ ___ 🌐@ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم شرح نهج البلاغه ٩٨/٠١/٢٣ 🌀دوستان عزیز من ماه شعبان و ماه رجب حالات خاصی دارد و وقتی وصل میشود به ماه رمضان یک تحولی در انسان و خانواده انسان ایجاد میشود، معمولاً ماها دوست داریم پاک بمانیم، خوب زندگی کنیم، آرامش معین داشته باشیم، بچه هایمان را خوب تربیت کنیم. ✅امسال ماه رمضان موضوع بحثمان را این قرار میدهیم فقهاء و عرفاء چگونه بچه هایشان را تربیت میکنند و آنچه شیوه اهل بیت (ع) است را بیان میکنیم. میخواهیم آسیب های اجتماعی را از نگاه عرفان بگوییم. ♻️امشب میخواهیم بگوییم اولین هنر عارف، اولین هنر سالک الی الله، اولین قدم اینست که خاطرات ذهنی را پاک کند. اگر خاطرات ذهنی پاک نشود بقیه اش اَدا میشود. جوانان اگر میخواهید خاطرات ذهنی خود را پاک کنید از الان باید شروع کنید. نمیگویم زن حلال نیست نمیگویم نسبت به هم حرامید، نه اینها را شب های ماه رمضان بحث میکنم، امّا همین حلالی که هست اگر در ذهنش شایبه خانمی دیگر بیاید و یا اینکه خانمی شایبه مرد دیگری در ذهنش بیاید ولو اینکه رکعات زیادی نماز بخوانید معتکف بشوید طبق روایات همه را باطل کردید و حبط کردید، حبط همین است. ❇️بزرگترین عارف که در این زمینه کار کرد، امام سجاد (ع) است. علت اینکه امام سجاد (ع) که یک شخصیت دانشمند علمی است، چرا گریه را انتخاب کرد چیست؟ چرا بسیاری از علما اشک را انتخاب کردند؟ ما خودمان از زمان جنگ تا الان اشک بر اهل بیت (ع) را محور پیروزی هایمان قرار دادیم. ↩️میگویند علت اینست که مدینه الرسول که باید مهد پرورش فقهاء و علماء و دانشمندان اسلامی باشد، یزید بن معاویه، بنی امیه و عبدالله بن زبیر و امثال اینها آنجا را جشنواره رقص و موسیقی کردند. رقص و موسیقی چون شهوت جنسی را تحریک میکند انسان بیشتر گرایش دارد. 💠امام (ع) میداند در اینجا هر چقدر با منطق و استدلال صحبت کند رقاص ها را نمیتواند به راه راست بیاورد، مگر با رقاص ها میشود با منطق صحبت کرد، امام (ع) دید بهترین کار اینست که شبهه اذهان راه بیاندازد، و مرجعیت را تطهیر کند. آنچنان کلمات عرفانیش دقیق بود که همه را محو آن کلمات کردند. 🌐یکی از برکات کلمات عرفانی ایشان این بود که وقتی میخواستند به حج بروند، هزار نفر در مکتب عرفانی ایشان در مسیر حج شاگردی میکردند. و همه میفهمیدند بهترین حج، مجلس و عبادت این مجلس است. بعضی ها نقل کردند که ایشان آمدند در مسجد شجره و حال همه ما را عوض کردند. و همه حاجیانی که در مسجد شجره مُحرم شده بودند ایستاده بودند تماشا میکردند، میگفتند کیست این آقا؟ گفتند این علی بن الحسین (ع) است و همه گفتند (الله اکبر ولد طیب ولد طاهر) تا سکوت همه را فراگرفت، ایشان دست‌هایشان را بالا بردند و هم چنان گریه میکردند. یکی از شاگردان گفت آقا گریه کردن بس نیست، فرمودند: من با خودم گرفتاری پیدا کردم میترسم بگویم لبیک، و خداوند جواب دهند: لا لبیک. با این بیان بیشتر حاجیان با ناله افتادند به سجده که، الهم لبیک لا تقول لا لبیک لا نجیبنا لا لبیک، ما از سفر های زیادی آمدیم، توقع زیادی داریم، خدایا به ما لا لبیک نگویید. 🔚 اولین قدم عرفان را اینجا اجرا کرد، این راه باعث شد افرادی که پر از شهوت جنسی شده بودند گوش هایشان پر از آوازه های زنان و مردان ترانه خوان عرب شده بود تنزیه بشود، تخلیه بشود و تبدیل به تنقیه بشود. ادامه دارد.......... __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال رسمی آیت الله احدی
#شرح_نهج_البلاغه ٩٨/٠١/٢٣ ___ 🌐@ahadi_ir
بسم الله الرحمن الرحیم شرح نهج البلاغه ٩٧/٠١/٢٣ ادامه جلسه....... 🌀میدانید چرا در شب های ماه رمضان نمیتوانید بروید مسجد چون لذت خلوت با خداوند را ندارید. ببینید چه بدبختی در ایران آمده است، نشستید پای تلویزیون و مدام کانال ها را عوض میکنید. بچه ها جای معنوی ندارند. ✅ایشان نقل میکند علت اینکه امام سجاد (ع) در مدینه توانست تمام موسیقی های مدینه را جمع کند و از بین ببرد بدون اینکه شمشیر دست بگیرند، ایشان گفتند شبهای ماه رمضان در مسجد نبی جا برای نسشتن نبود همه میخواستند به مناجات ایشان برسند. یکی از نمازهایی که خواند بعد از نماز گفت: أَنْتَ الْمُسَبَّحُ فِي كُلِّ مَكَانٍ وَ الْمَعْبُودُ فِي كُلِّ زَمَانٍ وَ الْمَوْجُودُ فِي كُلِّ أَوَانٍ. در هر مکانی از تو میگویند. ↩️و دلیلش هم آیه ۴۴ سوره مبارکه اسراء است: تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا. آسمانهاى هفتگانه و زمين و هر كس كه در آنهاست او را تسبيح میگويند و هيچ چيز نيست مگر اينكه در حال ستايش تسبيح او میگويد ولى شما تسبيح آنها را درنمی يابيد به راستى كه او همواره بردبار [و] آمرزنده است. ♻️پاستور بعد ده سال مطالعه نتوانست میکروب وبا را پیدا کند، چون تا میکروبش پیدا نشود، دارویش پیدا نمیشود. روزی در کتاب صحیفه سجادیه دید میکروب وبا در آب است، ولی تا حالا روی خاک تحقیق میکرد. دستور داد آب آوردند و میکروب را پیدا کرد و بعد هم توانست دارو را کشف کند. ✳️ابوحمزه ثمالی در نیمه شب در خانه با خود فکر میکرد من چی هستم چرا به جایی نرسیدم رفت در قبرستان بقیع صدایی شنید که: یا ایتها النفس متحیره ارجعی الی علی بن الحسین ای نفس متحیره برو پیش علی بن الحسین (ع). فردای آن روز سراغ امام سجاد (ع) رفت، امام (ع) فرمودند شما میگویید یا من بگویم؟ گفت شما بفرمایید، امام (ع) فرمود: دیروز با خودتان خلوت میکردید به پوچی رسیدید و به قبرستان بقیع رفتید، و در دل شب یک صدای غیبی گفت پیش من بیایید؟ گفت بله آقا درست است. آقا من میخواهم به کمال برسم چکار کنم، گفتند اول کاری که من میگویم انجام بدهید بعد هر وقت تشخیص دادم دعا را به تو خواهم داد. هر وقت خواستید گناه کنید بگویید: ↩️انتِ انتِ انا انا، اگر لذت انتِ انتِ انا انا در تو ایجاد شد بقیه را به تو خواهم داد. أَنْتَ الَّذِی لَا تَفْضَحْنِی بَیْنَ یَدَیْ أَوْلِیَائِکَ، شما کسی هستید که مرا پیش دوستانم رسوا نمیکند. همین را که بگویید دیگر گناه نمیکنید.  أَنْتَ الَّذِی لَا تُنْسِنِی. شما کسی هستید که مرا فراموش نمیکنید به من میگویید هر خطایی کردم باز هم بیاییم. 💠یک زمانی ابوحمزه ثمالی به کنیز امام سجاد (ع) گفت، امام را برای من توصیف کن، کنیز گفت مفصل یا مختصر؟ ابوحمزه گفت مگر مفصل هم دارد، گفت اگر مفصل بگویم شترها باید بار بزنند و ببرند. ولی مختصر اینکه روزها روزه بود و شبها تا صبح مناجات میکردند. 🌐به امام سجاد (ع) گفتند قرآن را برای ما تعریف کنید، فرمودند: قرآن طلا و نقره است، خشت طلایی دارد، مَلاطی هم دارد، مَلاط قرآن اشک است. اگر میخواهید خشت ها به هم وصل شود باید هنگام خواندن قرآن گریه کرد. ⬅️پس معلوم میشود اگر قرآن های ما، ما را بالا نمیبرد چون ملاط ندارند. 🔔در ایام اعتکاف ده هزار سوره مبارکه توحید را خواندند و حاجات خود را گرفتند. ❎امام سجاد (ع) فرمودند: اگر کسی در بیابان در مشکلی افتاد، انگشت خود را بگیرد سه بار بگوید العطش العطش العطش، بعد از سه بار بگوید یا حسین و سپس بگوید، ( بابی انت و امی). کنار قبر بابام فرشته ها نشستند، نگاه میکنند ببینند فاطمه (س) آمده یا نه، چون این میگوید العطش، بی درنگ، بی بی (س) حاضر میشود یا زینب (س) را میفرستند، چون که یاد العطش بچه ها می افتند. 🔚 به خدا قسم سراغ تلویزیون نروید، برای بچه هایتان هزینه کنید. وقت با ارزش تان را پای تلویزیون ها هدر ندهید. ____ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_سوم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم شب سوم ماه رمضان ٩٨ 🌀بنده یکی از نگاه هایم به جامعه خودمان را در بخش آسیبهای اجتماعی عرض کردم، با فرهنگ دانشگاه کاملاً نگاهم متفاوت است. دو نگاه عرض کردم؛ این همه گوش کردند و نظر دادند، امشب نگاه سومم کاملاً با تلویزیون متفاوت است؛ یعنی من اصلاً این حرفهای روانشناسی که در صدا و سیما مطرح میکنند را قبول ندارم. ✅نگاه سوم من اصرار بر گناه است. آنچه که تهران و ایران را دارد از بین میبرد و جوان را نابود میکند اصرار بر معصیت است، نه اینکه مثلاً پول ندارد؛ شغل ندارد؛ نه اینها نیست. یکبار معصیت کرد دستش را نگرفتید؛ پنج بار معصیت کرد دستش را نگرفتید و دیگر مُصِر بر گناه شد و کسی که مُصِر بر گناه شود دیگر نمیتوان دستش را گرفت. میلیاردها تومان هم پول بدهید و ده تا مداح هم برایش ببرید؛ نمیتوانید خطرناک است. الان اصرار بر گناه خانه ها را گرفته است؛ دانشگاه را گرفته است و ما را گرفته است. ❌شما ببینید بعضی از مهندسین عالی مقام پولهای کلانی میگیرند امّا نمیتوانند یک شب را بدون گناه بخوابند؛ یک روز بدون معصیت بخوابند. فقر اینجوری درست نمیکند؛ فقر مگر اینجوری درست میکند؛ اشتباه میکنید. 💠آن چیزی که در روایات ما هست گوش کنید و به این روایات عمل کنید؛ اینقدر حرفهای غربی را اینجا نیاورید اصلاً این حرفها اینجا جایی ندارد؛حرفهای غربی منسوخ است. درتلویزیون نگویید فقر است و فلان... ؛ نه اینجوری نیست. ↩️پیغمبر (ص) فرمودند: وای بر آنان که اصرار بر معصیت دارند. وای یعنی چه: یعنی دیگر نمیشود دستش را گرفت. 🔷میدانند معصیت است؛ امّا اصرار بر انجامش دارند. خب این خیلی بد است؛ اصرار بر گناه است که بشر را نابود کرد. چون کاملاً اصرار بر گناه تعبد را از انسان میگیرد. عبودیت و بندگی را از انسان سلب میکند. ما نگاهمان این است؛ نگاه فقهاء این است. ♻️چند تا از روایات ناب برایتان بخوانم، ببینید چه قدر عجیب است. امام باقر (ع) فرمودند: الاصرار ان یذنب الذنب فلا یستغفر الله و لا یحدث نفسه بتوبة فذلک الاصرار. اصرار بر گناه این است که انسان گناهى کند و دنبال آن استغفار ننماید و در فکر توبه نباشد این اصرار بر گناه است. 🔹الان بخشی از بچه ها مصداق این حدیث هستند؛ خانواده ها آلوده شدند یعنی اصلاً اعتقاد به توبه ندارند و میگویند مگر من چکار کرده ام که بخواهم توبه کنم. میگویم چکار کردید یعنی چه؟ خیانت به زن مردم کردید؛ بعد میگوید او خودش خواست من هم رفتم. 🔵یا در روایات دیگر داریم: قد احرقت الشّهوات عقله و اماتت قلبه و اولهت علیها نفسه:  تمایلات نفسانى و شهوات، خرمن عقل وى را آتش زده اند و دلش را كشته اند و او را واله و شیفته نفس خود كرده اند. 🔔کسانیکه که اصرار بر گناه دارند را اگر میخواهید بشناسید چه کسانی هستند؛ آنها کسانی هستند که قهقهه میزنند. دختر مردم را فریب داده است؛ پسر مردم را فریب داده است؛ جمعی را در استخرهای شنا برده است و بعد هم قهقهه میزند. ↩️خداوند فرمودند من هیچ وقت او را نمیبخشم، و این قهقهه او را تبدیل به گریه و اشک میکنم. ❎اصرار بر گناه دو قسم است: 1⃣◀️اصرار حکمی اصرار حکمی عزم بر گناه است. بچه ها ما خیلی درگیر هستیم، یک دختر خانم که میبینیم عزم پیدا میکنیم؛ یک صحنه مستهجن میبینیم عزم پیدا میکنیم؛ یک نشستهای منزلی پیش میآید از شهوت جنسی افراد تحریک میشویم، یا از زن افراد تحریک میشویم و عزم ایجاد میشود. کاری انجام نمیدهیم، امّا این عزم های پی در پی و مرتب اصرار بر گناه را در پی دارد؛ لذا دعایش بالا نمیرود؛ چشم باطن پیدا نمیکند؛ چشم برزخی پیدا نمیکند برای همین است چون عزم های پی در پی دارد. 2⃣◀️اصرار فعلی همان انجام دائمی یک گناه است. این را الحمدالله ما نداریم. ممکن است یک خطایی کنیم ولی اصرار نداریم و دوباره انجامش نمیدهیم. ❇️امام صادق (ع) فرمودند: دوستان ما، اهل بیت (ع) حتی نیت گناه از ذهنشان هم عبور نمیکند. یعنی هیچ وقت تصمیم بر گناه و عزم بر گناه نمیگیرند. ♻️بعضی از دوستان ما گناه عملی انجام نمیدهند، امّا نیت عملی گرفتارشان کرده و تصویر گناه در ذهنشان است. و همینطور که در آیه ٢۵ سوره مبارکه اسراء آمده است که: رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِی نُفُوسِکُمْ ۚ إِنْ تَکُونُوا صَالِحِینَ فَإِنَّهُ کَانَ لِلْأَوَّابِینَ غَفُورًا. خدایتان به آنچه در دلهای شماست داناتر است، اگر همانا در دل اندیشه صلاح دارید خدا هر که را با نیت پاک به درگاه او تضرع و توبه کند البته خواهد بخشید. 🔚 خداوند به پیغمبر (ص) فرمودند: آیه ٢۵ سوره مبارکه اسراء را به جوانان یاد بدهید تا هر زمان خواستند گناه کنند این آیه یادشان بیفتد. خداوند از درون تو، به تو عالم تر و آگاه تر است، اگر گناه نکنید خداوند آغوشش باز است تو را میگیرد و بالا میبرد. __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_چهارم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم شب چهارم رمضان ٩٨ 🌀یکی از مباحثی که برای فقهای گرانقدر ما خیلی توجه دارد سیر انسان کامل است. بلاخره انسان کامل سیرش تا چه اندازه است، باور کنید طبق نظرات فقها سیر انسان کامل نامتناهی است و محدود نیست، اگر این سیر را محدود کنید خودتان ضرر کرده اید، چون به نتیجه نمیرسید. ✅تفاوت انسان کامل با فرشتگان در اینست که: 1⃣◀️فرشتگان مظهر صفات تنزیهی خداوند هستند. امّا انسان کامل هم مظهر صفات تنزیهی و هم مظهر صفات تشبیهی خداوند هستند. مثلاً فرشتگان گفته اند⬅️ (وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ). امّا ائمه (ع) میگویند⬅️ (فسبحت الملائكة بتسبیحنا). ↩️اول ما گفتیم سبحان الله بعد فرشتگان از ما یاد گرفتند، پس معلوم میشود قبل از همه ی فرشتگان انسان کامل خداوند را تنزیه کرد. ♻️آیا فرشتگان میتوانند مظهر یا رازق شوند؟ میفرماید نه، امّا انسان کامل میتواند مظهر یا مدبر شود ولی فرشته نمیتواند. بله انسان کامل میتواند تمامی اسماء الحسنی را طی کند، این مقام انسان کامل است. و لذا انسان کامل میتواند شفا دهد. فرشتگان کراماتشان محدود است، ماها اگر از بچگی پاک بمانیم میتوانیم به مظهر شفا برسیم. 2⃣◀️فرشتگان به علم لدّنی نمیرسند ولی انسان کامل به علم لدّنی میرسد، برای فرشتگان در مقابل خداوند بینشان حجاب است، ولی برای انسان کامل حتی یک ذره هم حجاب نیست. انسان کامل تمام حجاب های نورانی را میتواند پاره کند. 3⃣◀️فرشتگان با واسطه تعلیم میگیرند ولی انسان کامل بدون واسطه تعلیم میگیرد. ❇️پیامبر(ص) فرمودند: فردای قیامت خداوند بندگانی را می آورد که از طرف راست، چپ و مستقیم، نور از وجود و چهره هایشان میدرخشد، اینها به‌ منزله ی انبیاء هستند امّا پیغمبر نیستند، اینها به منزله ی شهداء هستند ولی شهداء نیستند. در این مجلس همه نشسته بودند عمر، ابابکر و....، ابابکر گفت یا رسول الله من هستم، پیغمبر (ص) فرمودند خیر، نفر دوم پرسید منم، دوباره ایشان جواب دادند خیر، و بعد از آن پیغمبر (ص) دست بر سر امام علی (ع) گذاشتند و فرمودند: علی (ع) و شیعیان او هستند که این مقام را دارند، و بعد پیامبر اکرم (ص) دست به دعا برمیدارند که خدایا من را با علی (ع) و شیعیان یکی کنید. ↩️برای اینست که میگویم پاک بمانید تا به این مقام برسید. 🔷یاران امام زمان (عج) نیز در روایت داریم که در شب تاریک مانند نور می‌درخشند، و نیاز به چراغ ندارند. ✳️از حضرت فاطمه (س) نقل شده که ایشان در حال گریه بودند که فضه از ایشان میپرسند چرا گریه میکنید جواب میدهند: عجب همسری دارم، با زمین صحبت میکند و زمین نیز با او، بعد میپرسند زمین به ایشان چه میگوید، فرمودند: زمین به ایشان میگوید علی جان هر کسی تو و فاطمه را دوست داشته باشد اجازه نمیدهم در زمین به او خوش نگذرد، و گفت هر کسی بغض فاطمه را داشته باشد در قبر چنان به او فشار میآورم که فریادش بلند شود. و همچنین گفت چگونه شیعیان تو را شکنجه کنم در حالی که یک گوشه ی قبر فاطمه (س) نشسته است و یک گوشه ی قبر شما( علی (ع)) نشسته اید. پس معلوم است که ما را دفن که کنند هر دو بزرگوار میآیند. 🔚 عزیزان من سعی کنید پاک بمانید و پاک هم زندگی کنید. تا ان شاالله برسید به آن مقامی که شیعه ی علی (ع) باید برسد. __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
📌پیامبر اکرم (ص) فرمودند: اُعْبُدِاللّهَ كَاَنَّكَ تَراهُ، اسم خدا را عبادت نکنید خود خدا را عبادت کنید، ذوب در خودش شوید. فَاِنْ كُنْتَ لاتَراهُ فَاِنَّهُ يَراكَ. اگر شما او را نمیبینید او شما را میبیند. اخلاق قم ٩٧/١٢/١۵ ____ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_پنجم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم شب پنجم ماه رمضان ٩٨ 🌀در مورد آسیب های اجتماعی پیامبر اکرم (ص) به کشتی مثال زدند، فرمودند: کشتی را در نظر بگیرید و سرنشینان کشتی به نوعی در به سلامت رسیدن به مقصد سهیم هستند، حالا یکی از این سرنشینان بگوید من فقط در محدوده ی خودم میخواهم با میخ سوراخی در کشتی ایجاد کنم، خب درست است محدوده ی شما هست ولی آب وارد کشتی میشود و همه غرق میشویم. و لذا دلیل امر به معروف و نهی از منکر همین است، به خاطر اینست که فضای جامعه آلوده نشود. و دیگر خیلی از افراد جامعه نمی‌توانند از این جامعه لذت ببرند. ✅ما معتقدیم سومین اصلی که باید در آسیب های اجتماعی با آن مبارزه کرد، بخش تحریم حلال و تحلیل حرام است. و ما متأسفانه در این جامعه درگیر هستیم، یعنی یک چیزهایی در جامعه حلال است که حرامش کنیم و یک چیزهایی حرام است که حلالش کنیم. یکی از بزرگترین آسیب اجتماعی همین است و اتفاقاً سیر تاریخی این آسیب به یهود برمیگردد. ♻️در قرآن کریم هم آیه ٩٣ سوره مبارکه آل عمران اشاره به همین موضوع دارد که: کُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ. همه خوراکی ها بر بنی اسرائیل حلال بود، جز آنچه اسرائیل [یعنی حضرت یعقوب] پیش از آنکه تورات نازل شود [به علتی] بر خود حرام کرد؛ [بنابراین آنچه از خوراکی ها در تورات حرام شده به کیفر گناهان بنی اسرائیل است نه آنکه از آیین ابراهیم به جا مانده باشد] بگو: اگر راستگویید [و حقیقت غیر از این است] تورات را [که از نظرها پنهان کرده اید] بیاورید و آن را بخوانید، [و اگر از آوردن تورات و خواندنش خودداری ورزید، اعتراف کنید که به تورات دروغ می بندید.] ↩️دین محصول و فکر بشر نیست، دین وحی از طرف خداوند است. 💠لذا آنچه که جامعه را نابود کرد، تحلیل حرام و تحریم حلال است. اگر همین روند را پیش رو داشته باشید تا چند سال دیگر در تهران دینی باقی نمیماند. ✳️امام علی (ع) نقل میکردند که زمانی پیغمبر (ص) چنان مضطرب و نگران بودند که این نگرانی روی من هم اثر گذاشت، و پیامبر (ص) فرمودند: در آخر الزمان امت من با اموالشان امتحان میشوند، و نسبت به دینشان مطالبی را میگویند که حتّی در دین وجود ندارد، حرام خدا را با یکسری ایرادات دروغ عوض میکنند، شراب میخوردند و میگویند که حلال است، و مسولین آنها رشوه میگیرند و بعد میگویند این رشوه نبود بلکه هدیه است، اگر حکومتی به این سمت بیاید قطعاً نابود میشود. 💠امام علی (ع) در خطبه زوّراء آمده است که: زوّراء چیست؟ زوّراء ممکن است ایران باشد، یا کربلا و یا هر جای دیگر باشد، و ایشان فرمودند: فرمودند منطقه ای است که در آنجا بناهای محکم میسازند و بعد ثروتمندان با نگاه به این برج های سر به فلک کشیده کیف میکنند، وحشت بر آن روز باد که حملاتی شروع میشوند و یک قوم کوچک حمله میکنند و اینها را از بین میبرند. البته متن کامل خطبه زیاد است و از آوردن متن کامل خطبه معذوریم، و فقط خلاصه ای از آن آوردیم. 🔚 دوستان عزیز من مراقب باشید غفلت ها شما را نگیرد. مراقب باشید گرفتار زوّراء نشوید. سعی کنید هر شب ماه رمضان دعای افتتاح را بخوانید. __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_ششم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم شب ششم ماه رمضان ۹۸ 🌀یکی از آسیبهای اجتماعی که قرآن روی آن تاکید دارد و اهل بیت (ع) هم دقیقاً روی آن نظاره کردند بحث مکفریت است. کراراً اهل بیت (ع) فرمودند: ما مکفریم؛ حتّی مومنین مکفرند. مکفر از تکفیر به معنای پوشش داده شده است. یعنی ما اگر در عالم جهان کارهای خیری بکنیم؛خدمات ارزنده ای به مردم داشته باشیم، ایثارگری ها؛ فداکاریها همه‌ی اینها جلوی چشم کفار؛ اراذل و اوباش اصلاً نمیاد، امّا اگر یکی از کفار کاری انجام بدهد؛ آنچنان بزرگ نمایی میکنند که انگار چه کار باارزشی انجام داده است. ↩️این مطلب مربوط به صدر اسلام بود ولی الان ظهورش کاملاً احساس میشود. لذا شما جوانهای مومن؛ انسانهای فعال هر اندازه برای کفار؛ اراذل و اوباش؛ سلطنت طلبها خدمت رسانی کنید اصلاً به چشم نمیآید؛ میگویند اصلاً شما کاری نکردید. ✅در سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۵ آمده است که: وَمَا يَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلَن يُكْفَرُوْهُ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِين. و هر كار نيكى انجام دهند هرگز درباره آن ناسپاسى نبينند و خداوند به [حال] تقواپيشگان داناست. 🔵مکفر به کسی میگویند که کارهای خوبش نادیده گرفته شود. انبیاء (ع) و امامان ما مکفرند، چون از اینها حق شناسی نشد. اتفاقاً همه‌ی آنها مورد ناسپاسی قرار گرفتند. حتّی در روایات داریم که مومنین مکفرند؛ یعنی قدرشناسی نمیشود. متأسفانه از تلاشهای مومن؛ از فعالیتهای مومن ناسپاسی میشود. ✅امام صادق (ع) فرمودند: ان المومن مکفر وذلک أن معروفه یصعد الی الله تعالی فلا ینتشر فی الناس، والکافر مشهور وذلک أن معروفه للناس ینتشر فی الناس و لا یصعد الی السماء. همانا مومن ناسپاسی میشود، زیرا خوبی او به درگاه خدای متعال و در میان مردم شایع نمی شود، امّا خوبی‌های کافر شایع میشود چون برای مردم است و به درگاه الهی بالا نمیرود. از مومن ناسپاسی میشود؛ کار خیری که انجام دهد بالا پیش ملائکه آسمان میرود، امّا در بین مردم اصلاً منتشر و بازگو نمیشود؛ برعکس کافر یک کاری کند همه میفهمند؛ دلیلش اینست که کافر به خاطر کفرش نسبت به بالا حجاب دارد، امّا نسبت به مردم که حجاب ندارد؛ هر کاری که میکند مورد توجه واقع میشود. خانواده ها و جوانها متوجه نیستند که مومنین به درد شما میخورند؛ رقاص ها به درد شما نمیخورند ولی کار مومن و فداکاری‌هایش دیده نمیشود. ↩️علتش این است که پیامبر (ص) میفرمایند: مومن دنبال قصد قربت است؛ مومن دنبال این است که عملش پیش خداوند مقرب شود و لذا حق دارد حرفهای مومن؛ کارهای مومن؛ عمل مومن دیده نشود. ✳️پیامبر (ص) فرمودند: یدالله عزوجل فوق رئوس المکفرین ترفرف بالرحمه. دست خدای متعال بالای سر کسانی است که از آنها ناسپاسی میشود و رحمت خود را بر سر آنها می‌گستراند. دست خدا روی سر شماست و شما را در آغوش رحمت خود میگیرد، امّا آنها را عذاب میکند هم در دنیا و هم در آخرت؛ لذا اگر خدماتی کردید و به چشم نیامد، و برعکس دشنامتان میدهند خدا شما را قطعاً در رحمت خویش پوشش میدهد و آنها را در عذاب خود وارد میکند. 💠لذا دلگرم شدیم دلگرم از این جهت که ما بدنبال تعریف خداییم نه به دنبال تعریف مردم، ما بدنبال گستردگی رحمت الهی هستیم نه رحمتی که از جانب این و آن میآید. خب این بحث ها لازم است؛ اساتید دانشگاه ها از ما یاد بگیرید و بروند سر کلاس بگویند و تفکر جوان را عوض کنند. خودتان هم که تحصیل نمی کنید بعد تفکر جوان در هاله ای از ابهام میماند. ادامه دارد........ ______________ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_ششم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم شب ششم ماه رمضان ۹۸ ادامه صوتی... 🌀وقتی هلاکوخان به بغداد حمله کرد تنها سه شهر را نتوانست قتل عام کند: 1⃣◀️کربلا 2⃣◀️نجف 3⃣◀️کاظمین آن هم به درایت سه عالم بزرگوار که دیشب گفتم و اسمشان را بردم. ♻️تفاوت بین سرعت و عجله در چیست؟ سرعت وصف حرکت است، امّا عجله وصف متحرک است. این را به ما یاد دادند؛ هم در فلسفه؛ هم در عرفان و هم در تفسیر خیلی هم بدرد ما خورد و فکر میکنم که به درد جامعه علمی امروز هم بخورد. ↩️مثلاً اتومبیل سرعت میگیرد؛ سرعت اتومبیل روی حرکتش است یعنی حرکتش را بالا که میبرید دنده چهار؛ دنده سه و دنده دو میگذارید و همینطور حرکت پایین میآید. لذا میگویند سرعت وصف حرکت است. ولی یک شخصی زود عصبانی میشود یا یک خانواده ای زود بهم میپرند یا در یک سانحه زود خشمگین میشوند، اینها را میگویند عجله میکنند. این جامعه عجول است؛ این خانواده عجول است؛ شتاب زده است؛ زود تصمیم میگیرد؛ خود این خانواده شتاب زده است؛ اخلاق شتاب زدگی دارد؛ لذا میگویند که وصف متحرک است. ❎در قرآن دو نوع حرکت داریم: 1⃣◀️حرکت ستودنی است. در آیه ۱۳۳ سوره مبارکه آل عمران آمده است که: وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ. و براى نيل به آمرزشى از پروردگار خود و بهشتى كه پهنايش [به قدر] آسمانها و زمين است [و] براى پرهيزگاران آماده شده است بشتابيد. 2⃣◀️حرکت زشت است. یک جا هم سرعت به سمت تجاوز حقوق مردم است؛ گناه است؛ اینجا مذمت است. در آیه ۶۲ سوره مبارکه مائده آمده است که: وَ تَرى كَثيراً مِنْهُمْ يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ. بسيارى از آنان را مى‌بينى كه در گناه و تعدّى، و خوردن مال حرام، شتاب‌ مى‌كنند. چه بد و ناپسند است كارى كه انجام مى‌دادند. ⬅️قرآن در بحث سرعت به مغفرت کثیراً نمیآورد امّا در بحث سرعت به گناه و سرعت به معصیت کثیراً میآورد. بسیاری از مردم به سمت گناه؛ به سمت معصیت بسیار شتاب میگیرند، امّا در خواندن نماز شب؛سرعت در مغفرت؛ سرعت در احیای شب و سرعت به پاکی بسیار کم و ناچیز است. 🔵لذا در دعای کمیل داریم: أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْك وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْك. بعضی‌ها در این جامعه خیلی کم هستند؛ نسبت به خدا نزدیک شدند و بعضی‌ها اخص شدند. چون در متن صراط نیستند به سمت عدوان سرعت میگیرند، امّا اگر در متن صراط باشند به سمت مغفرت سرعت میگیرند. 🔷سرعت به سمت مغفرت برای اینست که در متن صراط است و متن صراط هم آسان نیست؛برای هر کسی نیست که در متن صراط واقع شود. ❎علامه حسن زاده آملی میفرمایند: اینها نسبت به رذائل بینا؛ شنوا و زیرک هستند، ولی نسبت به حقیقت و معنویت کور و ناشنوا هستند. ↩️لذا در قرآن کریم سوره‌ی مبارکه توبه آیه ۴۵ میفرماید: إِنَّمَا یَسْتَئْذِنُکَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَ ارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِى رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ. تنها کسانى از تو اجازه میگیرند (به جبهه نروند) که به خدا و روز قیامت ایمان ندارند و دل هایشان مرددّ گشته است، پس آنان در شک و تردیدشان سرگردانند. 💠حرکت یعنی علم؛ مطالعه؛ زحمت کشیدن؛ درایت؛ هنر؛ پویایی و بالندگی. 🔚 یونانی ها میگویند اگر خداوند دو چیز به ما بدهد ما یک جهان خلق میکنیم: 1⃣◀️حرکت 2⃣◀️عناصر حرکت ولی هم حرکت و هم عناصر حرکت دست خداست. __________ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_هفتم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم شب هفتم رمضان ۹۸ 🌀از اول تاریخ نزول قرآن تا حالا؛ قرآن روی اکثریت تذکر میدهد. یکی از آسیبهای فریبنده بشر؛ آسیبهای اکثریت است؛ قرآن هم روی آن خیلی تذکر میدهد. اکثریت از نگاه جمع قانون گذار؛ درست است و نگاه خوبی است. امّا از نگاه شرع، اکثریت نگاه خوبی نیست و لذا اکثریت مقبولیت مردمی دارد امّا مشروعیت الهی ندارد؛ و به این معنا نیست که اگر یک اکثریتی کاری کرده‌اند دلیل بر اینست که مشروعیت الهی دارد؛ خیر اینگونه نیست. لذا یکی از آسیبهای بزرگی که بچه های امروز ما را درگیر کرده است و خانواده ها را عموماً درگیر کرده است همین مقوله اکثریت است. ♻️در آیه ۱۱۶ سوره مبارکه انعام آمده است که: وَإِن تُطِع أَكثَرَ مَن فِي الأَرضِ يُضِلّوكَ عَن سَبيلِ اللَّهِ ۚ إِن يَتَّبِعونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِن هُم إِلّا يَخرُصونَ. اگر از بیشتر کسانی که در روی زمین هستند اطاعت کنی، تو را از راه خدا گمراه میکنند؛ (زیرا) آنها تنها از گمان پیروی می‌نمایند، و تخمین و حدس (واهی) می‌زنند. ↩️اگر از اکثریت مردم پیروی کنید؛ اینها تو را از مسیر خداوند گمراه میکنند. اکثریت مردم عاشق رقاصی؛ لهو ولعب؛ آزادیهای فاسد و حرام هستند. انسان از این آزادیهای حرام نمیتواند تبعیت کند؛ گمراه و فاسد میشود. اکثریت مردم روی گمان و تخمین حرکت میکنند. 💠و همینطور که در این آیه مبارکه شرح میدهیم: إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُّ عَنْ سَبِيلِهِ‌. بدرستى كه پروردگار تو داناتر است به كسى كه گمراه شود از راه هدايت و ايمان‌ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ‌. و ذات اقدس الهى داناتر است به راه‌يافتگان از غير او. امّا خداست که آگاه تر از همه مردم است که تشخیص میدهد چه کسی گمراه است و چه کسی در مسیر و هدایت است. ✅علامه جوادی آملی میفرماید: این اطاعت به معنای اجابت است؛ یعنی شما اگر اکثریت مردم را اطاعت کنید حواستان باشد این اطاعت بچگانه است؛اجابت از خداوند حکیمانه است؛ امّا اجابت از اکثریت کودکانه است و شما را گمراه و از مسیر دور میکند. ❇️وقتی که بحث مدیریت میشود قرآن میفرماید عده‌ای میگویند: أَنَا أَكْثَرُ وَ نَفَرا. ما نفراتمون بیشتر است. وقتی بحث حاکمیت میشود عده‌ای میگویند: ًُ أَنَا أَكْثَرُ مالاً. ما ثروتمان بیشتر است. بعضی ها هم میگویند: نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ. ما مدیر قوی و شایسته‌ای هستیم. ❎اگر یک مدت با اینها رفاقت کنید، میبینید که اینها از قبل بوی کفر داشتند و بعد همان بوی کفرشان باعث شد حاکمیت را در دست گرفتند، و وقتی حاکمیت را در دست گرفتند فرار میکنند و میروند به سمت کفر؛ لذا ما هم حرفمان این است و تمام توجه‌مان این است که ما باید این واقعیت را بشناسیم. ✳️امام علی (ع) فرمودند: إِنَّ الْحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ، اِعرفِ الْحقَّ تَعرِف أهلَهُ حق به شخصیت ها شناخته نمیشود. خودِ حق را بشناسید تا پیروان آن را بشناسید. شما فکر نکنید حق به مردان شناخته میشود؛ نه اول حق را بشناسید آنگاه ببینید مردان حق چه کسانی هستند. مردان حق را بعد از اینکه حق را شناختید آن وقت ببینید مردان حق چه کسانی هستند؛ این آکادمی علمی ماست. چون اکثریت مردم یا تابع ظن هستند یا آرای آنها بر اساس حدس و تخمین است. کسی که تابع ظن است و آرای آنها بر اساس حدس و تخمین است؛ او نمیتواند محور اندیشه های ما باشد. لذا ما یک تکلیفی داریم؛ تکلیف دینی و وظیفه شرعی ما این است که آیات الهی را یکی پس از دیگری برای مردم تفهیم کنیم و بگوییم حق همین است و رساله أَنَّهُ الْحَقّ بالقرآن این است که شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ. ↩️اگر کسی نماز بخواند میشود، شَهِدَ اللَّهُ. اگر کسی نماز با حضور قلب بخواند میشود، شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا. اگر کسی نماز با حضور قلب بخواند و بلرزد و در خداوند ذوب شود میشود، إِلَّا هُوَ. بعد هنگامیکه إِلَّا هُو شد؛ آن وقت ببینید وَ أُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ، اگر سواد هم دارد قَائِمًا بِالْقِسْطِ است؛ اگر علم او برای او حجاب نیاورد؛ غرور نیاورد آن وقت ازش اطاعت کن. این أُولُو الْعِلْمِ ما قبل إِلَّا است؛ علامه طباطبایی میفرمودند، نه به همین هو وصل است؛ یعنی آن أُولُو الْعِلْمِ، که ما میگوییم هر عمامه به سر نیست؛ آن أُولُو الْعِلْمِ، که میگوییم هر استاد دانشگاه نیست. ادامه دارد......... __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
بسم الله الرحمن الرحیم شب هفتم رمضان ۹۸ 🌀از اول تاریخ نزول قرآن تا حالا؛ قرآن روی اکثریت تذکر میدهد
بسم الله الرحمن الرحیم شب هفتم ماه رمضان ۹۸ ادامه صوتی....... 🌀در روایت داریم اگر یک عالمی؛ فقیهی و یا طلبه‌ای را دیدید، مشتاق مسائل و امور مالی است او را تکذیب کنید و به او بگویید انت المنافق. ✅نگاه ما اصلاً با دنیای دیگر فرق میکند؛ ما جهان بینیمان این نیست که هر کسی مردان حق است. خداوند امام حسین (ع) را هم در عرش و هم در قیامت جز اعلی علیین قرار داده است؛امام حسین (ع) در روز عاشورا حق را نمایش داد ولی چون اکثریت بودند میگفتند تو تنهایی و ما نمیآییم. ♻️در سوره مبارکه انعام آیه ۱۲۲ آمده است: أَوَمَنْ کَانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً یَمْشِى بِهِ فِى النَّاسِ کَمَن مَثَلُهُ فِى الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا کَذَ لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ. و آیا آنکه (به واسطه جهل و شرک) مرده بود، پس او را (با هدایت خویش) حیات بخشیدیم و براى او نورى (از ایمان) قرار دادیم که با آن در میان مردم راه خود را بیابد، مَثَل او مَثَل کسى است که در ظلمتهاى (جهل و شرک) قرار دارد و از آن بیرون آمدنى نیست؟ این گونه براى کافران، کارهایى که میکردند جلوه داده شده بود. ❎خب افق نگاه انسان کامل چون افق محدودی نیست و زندگی محدود را نمیخواهد، و زندگی مادی را نمیخواهد اسمش را نور گذاشت چون نور هم مادی نیست. ❌هشدار جدی به شما بدهم با این روایاتی که داریم: از پیامبر (ص) نقل شده است که: « سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ تَخْبُثُ فِيهِ سَرَائِرُهُمْ وَ تَحْسُنُ فِيهِ عَلَانِيَتُهُمْ طَمَعاً فِي الدُّنْيَا لَا يُرِيدُونَ بِهِ مَا عِنْدَ رَبِّهِمْ يَكُونُ دِينُهُمْ رِيَاءً لَا يُخَالِطُهُمْ خَوْفٌ يَعُمُّهُمُ اللَّهُ بِعِقَابٍ فَيَدْعُونَهُ دُعَاءَ الْغَرِيقِ فَلَا يَسْتَجِيبُ لَهُمْ. در دوره آخرالزمان مردم و امتی را میبینم که باطنشان خبیث امّا ظاهری آراسته دارند؛ اینها صرفاً طمع به مال دنیای شما دارند؛ هیچ چیز از خدا نمیخواهند چون پیش خدا هم چیزی ندارند؛ اینها دینشان ریا است؛ یک ذره از عقاب نمیترسند؛ اصلاً خوف و ترس از عقاب در اینها نیست و لذا هرگونه حرام برای آنها شیرین است و از حرام خوری دست بر نمیدارند. ↩️این برای الان است؛ برای زمان ماست؛ این روایات به ما درس میدهند که نباید دنبال طایفه ای برویم که عمومیت این طایفه برمیگردد به اینکه ظاهراً از تو تعریف میکنند و میگویند در خط ولایتم و با شما هستیم امّا وقتی نگاه میکنید میبینید باطن خبیثی دارند و حرمتهای دین را نگاه نمیدارند؛ اساس دین که نه؛ حتی حرمتهای ظاهری دین را هم نگاه نمیدارند. میفرماید مواظب باشید؛ اینجور امت در عصر غیبت زیاد میشود. 💠پیامبر اکرم (ص) فرمودند: اسلام به زودی غریب برمیگردد. منظور این است که مردم دیگر علماء و فقهاء را نمیخواهند؛ مردم یک بازیگر را از فقهاء برتری میدهند؛ مردم لهو و لعب را از یک کلام فقیه برتری میدهند. 🔚 شما باید حتماً در دنیا که زندگی میکنید، موج شکن امواج فتنه ها را داشته باشید. ↩️موج شکن امواج فتنه ها؛ کشتی نجات بشریت؛ اهل بیت (ع) است. حتماً ائمه اطهار (ع) را داشته باشید وگرنه نمیتوانید موج شکن امواج فتنه ها را قوی کنید. ___ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
📌از مومن ناسپاسی میشود؛ کار خیری که انجام دهد بالا پیش ملائکه آسمان میرود، امّا در بین مردم اصلاً منتشر و بازگو نمیشود.... ______ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_هشتم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم شب هشتم رمضان ۹۸ 🌀بنده تا دیشب آسیب های اجتماعی را بررسی میکردم امّا امشب یک فاصله‌ای میخواهم بیندازم، اصلاً ثمره من آخوند و علامه حسن زاده و آیت الله برجرودی و روضه چیست؟ ما برای چه آمده‌ایم؟ ↩آنچه که فلسفه وجودی مبلغین عظام را تشکیل میدهد یک کلمه است، اختیار مردم را درست کنند، مردم در اختیارشان مترلزلند، و در انتخاب، عزم و قصدشان گرفتارند. علماء با پاکی‌ها، طهارت، سعه صدر و با درایت‌های روحی، معنوی و قرآنی که دارند میتوانند اختیار تک تک بازاری‌ها، استاتید دانشگاه، دانشجو‌ها و کارگران را بسازند. 🌐لذا نشستن در جلسات علم افضل جلوس است. ائمه (ع) میفرمایند: آن مجلسی بروید که حدیث ما را میخوانند از ما و کلمات ما میگویند چون کسی که حدیث از معصومین (ع) بشنود اختیارش درست میشود و فردای قیامت هم محضر خداوند حجت دارد، که خدایا اگر من این را انتخاب کردم به این دلیل بود. ♻خداوند به پیامبر (ص) میفرمایند: در سوره مبارکه کهف آیه ۲۹: وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ، تو حق را بیان کن. وظیفه انسان کامل اینست که حق را بیان کند. فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ، اختیار با مردم است آن کس که میخواهد کافر بشود، میشود و آن کس که بخواهد ایمان را اختیار کند، میکند. ✅ما برای اختیار سازی مردم آمده‌ایم، برای جبر، فشار و زدن نیامده‌ایم. آیه ای که به خود پیغمبران (ص) میگوید: وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ. (سوره مبارکه الشعرا آیه ١٥١) شما خودتان نباید رفتار کسانی که به نفسشان اسراف میکنند، انتخاب کنید. چون در اینصورت مردم نمی تواند به اختیار نورانی، پویا و شکوفا برسد. ⬅پس خلقت انسان کامل برای اینست که اختیار مردم تکمیل شود. عجیب اینست که این انسان کامل که میخواهد اختیار مردم را کامل کند نیازمند دو عنصر است: 1⃣◀تعلیم و تربیتش ماورائی باشد. در سوره مبارکه علق آیه ۵ آمده است که: عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ. تعلیم انسان باید تعلیم ماورائی باشد. چرا خداوند نمیگوید اکرم، برای اینکه تربیتی که خدا ما را میکند تربیت ماورائی است. یعنی اگر به تو پول بدهد، خانه و ویلا بسازد به این مرد نمی توانید اکرم بگوئید. خداوند به تو ویلا نمیدهد، امّا تربیت ماورائی میدهد، عشق به حیات طیبه به زندگی دائمی میدهد. این عشق‌ها را که به تو میدهد، تعلیم تربیت ماورائی میگویند‌. تعلیم و تربیت ما اگر ماورائی شود، این جوان را اگر در اروپا هم رها کنید، مسجد میرود و حسینه را پیدا میکند ما به دنبال این هستیم. آنهایی که حقوق اسلامی گرفتند، فرار کردند و رفتند تربیت ماورائی نگرفتند. اگر روحانیون و قرآن خوان‌های مساجد فعال باشند. اگر برادرای عزیز ما که از صبح سرکارند، شب دست زن و بچه را بگیرند ببرند پای درس قرآن و اخلاق تا تربیت ماورائی بگیرند، آنگاه این جوان به بلوغ جنسی که رسید هر جا برود نگرانش نباشید، خودش میداند کجا برود. اینهایی که میبینید الان اتفاق میفتد، برای اینست که تربیت ماورائی ندارند، از بچگی شبکه پویا داشتند، بعدش سنتور و ... ❇به پیامبر (ص) میگویند: وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ. (سوره مبارکه نساء آیه ١١٣) چیزی به تو یاد میدهم که کسی به تو یاد نداد. ❎تربیت ماورائی کار معلم اخلاق است که باید آنقدر ریاضت قلبی بکشد و برای واردات قلبش هزینه کند تا به این مقام برسد. 2⃣◀به فکر عمران و آبادی باشد. هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ. وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا. (سوره مبارکه هود آیه ٦١). 💠تعمیر فقط، تعمیر خداست نه تعمیر شما. بعضی از عزیزان گول تعمیر تمدن روز را خوردند، امّا فقیه تعمیر تمدن روز را مادی می نگرد، تعمیر خدایی را معنوی و ماورائی مینگرد. کسی که تعمیر را مادی بنگرد میگوید ماشین یک میلیاردی بخرد و از این خوشش میآید.امّا فقیه چون معنوی مینگرد می گوید: این ماشین یک میلیاردی چیزی برای من نمیگذارد باید کاری کنم که در قیامت همراه من باشد. ✳در احوالات حاج عباس قمی آمده که در برزخ بعضی از چهره ها نورانی هستند، همه سوال میکنند این آقا کیست آنقدر نورانی است؟ چرا آنقدر نورانی است؟ پاسخ میدهند: چون یک مفاتیح نوشت که در تمام خانه‌ها هست، هر کس مفاتیح بخواند ثوابش به او میرسد کاری کرد که برزخ و قیامت را قبضه کرد. 🔚آقای مکارم در یکی از کلاس هایشان گفتند: آشیخ عباس قمی را در صف اول بهشت دیدند، گفتند چرا در صف اول است؟ پاسخ دادند چون مقتل الحسین را نوشت و دیدند بالای در نوشته شده: در الجنه الحسین. این ها را میگویند تربیت ماورائی. امّا فلان مرجع تقلید آمد جلویش را گرفتند، گفتند: این در روضه خوان‌های امام حسین (ع) است، صف مراجع آن سمت است. گفت: آن صف طولانی است. گفتند: بله روضه خوان‌های حسین زود میروند. ادامه دارد...... __ پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐@Ahadi_ir