کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_پنجم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب پنجم ماه رمضان ٩٨
🌀در مورد آسیب های اجتماعی پیامبر اکرم (ص) به کشتی مثال زدند، فرمودند: کشتی را در نظر بگیرید و سرنشینان کشتی به نوعی در به سلامت رسیدن به مقصد سهیم هستند، حالا یکی از این سرنشینان بگوید من فقط در محدوده ی خودم میخواهم با میخ سوراخی در کشتی ایجاد کنم، خب درست است محدوده ی شما هست ولی آب وارد کشتی میشود و همه غرق میشویم. و لذا دلیل امر به معروف و نهی از منکر همین است، به خاطر اینست که فضای جامعه آلوده نشود. و دیگر خیلی از افراد جامعه نمیتوانند از این جامعه لذت ببرند.
✅ما معتقدیم سومین اصلی که باید در آسیب های اجتماعی با آن مبارزه کرد، بخش تحریم حلال و تحلیل حرام است. و ما متأسفانه در این جامعه درگیر هستیم، یعنی یک چیزهایی در جامعه حلال است که حرامش کنیم و یک چیزهایی حرام است که حلالش کنیم. یکی از بزرگترین آسیب اجتماعی همین است و اتفاقاً سیر تاریخی این آسیب به یهود برمیگردد.
♻️در قرآن کریم هم آیه ٩٣ سوره مبارکه آل عمران اشاره به همین موضوع دارد که:
کُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ.
همه خوراکی ها بر بنی اسرائیل حلال بود، جز آنچه اسرائیل [یعنی حضرت یعقوب] پیش از آنکه تورات نازل شود [به علتی] بر خود حرام کرد؛ [بنابراین آنچه از خوراکی ها در تورات حرام شده به کیفر گناهان بنی اسرائیل است نه آنکه از آیین ابراهیم به جا مانده باشد] بگو: اگر راستگویید [و حقیقت غیر از این است] تورات را [که از نظرها پنهان کرده اید] بیاورید و آن را بخوانید، [و اگر از آوردن تورات و خواندنش خودداری ورزید، اعتراف کنید که به تورات دروغ می بندید.]
↩️دین محصول و فکر بشر نیست، دین وحی از طرف خداوند است.
💠لذا آنچه که جامعه را نابود کرد، تحلیل حرام و تحریم حلال است. اگر همین روند را پیش رو داشته باشید تا چند سال دیگر در تهران دینی باقی نمیماند.
✳️امام علی (ع) نقل میکردند که زمانی پیغمبر (ص) چنان مضطرب و نگران بودند که این نگرانی روی من هم اثر گذاشت، و پیامبر (ص) فرمودند: در آخر الزمان امت من با اموالشان امتحان میشوند، و نسبت به دینشان مطالبی را میگویند که حتّی در دین وجود ندارد، حرام خدا را با یکسری ایرادات دروغ عوض میکنند، شراب میخوردند و میگویند که حلال است، و مسولین آنها رشوه میگیرند و بعد میگویند این رشوه نبود بلکه هدیه است، اگر حکومتی به این سمت بیاید قطعاً نابود میشود.
💠امام علی (ع) در خطبه زوّراء آمده است که:
زوّراء چیست؟ زوّراء ممکن است ایران باشد، یا کربلا و یا هر جای دیگر باشد، و ایشان فرمودند: فرمودند منطقه ای است که در آنجا بناهای محکم میسازند و بعد ثروتمندان با نگاه به این برج های سر به فلک کشیده کیف میکنند، وحشت بر آن روز باد که حملاتی شروع میشوند و یک قوم کوچک حمله میکنند و اینها را از بین میبرند.
البته متن کامل خطبه زیاد است و از آوردن متن کامل خطبه معذوریم، و فقط خلاصه ای از آن آوردیم.
🔚 دوستان عزیز من مراقب باشید غفلت ها شما را نگیرد. مراقب باشید گرفتار زوّراء نشوید. سعی کنید هر شب ماه رمضان دعای افتتاح را بخوانید.
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_ششم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب ششم ماه رمضان ۹۸
🌀یکی از آسیبهای اجتماعی که قرآن روی آن تاکید دارد و اهل بیت (ع) هم دقیقاً روی آن نظاره کردند بحث مکفریت است.
کراراً اهل بیت (ع) فرمودند: ما مکفریم؛ حتّی مومنین مکفرند.
مکفر از تکفیر به معنای پوشش داده شده است. یعنی ما اگر در عالم جهان کارهای خیری بکنیم؛خدمات ارزنده ای به مردم داشته باشیم، ایثارگری ها؛ فداکاریها همهی اینها جلوی چشم کفار؛ اراذل و اوباش اصلاً نمیاد، امّا اگر یکی از کفار کاری انجام بدهد؛ آنچنان بزرگ نمایی میکنند که انگار چه کار باارزشی انجام داده است.
↩️این مطلب مربوط به صدر اسلام بود ولی الان ظهورش کاملاً احساس میشود. لذا شما جوانهای مومن؛ انسانهای فعال هر اندازه برای کفار؛ اراذل و اوباش؛ سلطنت طلبها خدمت رسانی کنید اصلاً به چشم نمیآید؛ میگویند اصلاً شما کاری نکردید.
✅در سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۵ آمده است که:
وَمَا يَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلَن يُكْفَرُوْهُ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِين.
و هر كار نيكى انجام دهند هرگز درباره آن ناسپاسى نبينند و خداوند به [حال] تقواپيشگان داناست.
🔵مکفر به کسی میگویند که کارهای خوبش نادیده گرفته شود. انبیاء (ع) و امامان ما مکفرند، چون از اینها حق شناسی نشد.
اتفاقاً همهی آنها مورد ناسپاسی قرار گرفتند. حتّی در روایات داریم که مومنین مکفرند؛ یعنی قدرشناسی نمیشود.
متأسفانه از تلاشهای مومن؛ از فعالیتهای مومن ناسپاسی میشود.
✅امام صادق (ع) فرمودند:
ان المومن مکفر وذلک أن معروفه یصعد الی الله تعالی فلا ینتشر فی الناس، والکافر مشهور وذلک أن معروفه للناس ینتشر فی الناس و لا یصعد الی السماء.
همانا مومن ناسپاسی میشود، زیرا خوبی او به درگاه خدای متعال و در میان مردم شایع نمی شود، امّا خوبیهای کافر شایع میشود چون برای مردم است و به درگاه الهی بالا نمیرود.
از مومن ناسپاسی میشود؛ کار خیری که انجام دهد بالا پیش ملائکه آسمان میرود، امّا در بین مردم اصلاً منتشر و بازگو نمیشود؛ برعکس کافر یک کاری کند همه میفهمند؛ دلیلش اینست که کافر به خاطر کفرش نسبت به بالا حجاب دارد، امّا نسبت به مردم که حجاب ندارد؛ هر کاری که میکند مورد توجه واقع میشود.
خانواده ها و جوانها متوجه نیستند که مومنین به درد شما میخورند؛ رقاص ها به درد شما نمیخورند ولی کار مومن و فداکاریهایش دیده نمیشود.
↩️علتش این است که پیامبر (ص) میفرمایند: مومن دنبال قصد قربت است؛ مومن دنبال این است که عملش پیش خداوند مقرب شود و لذا حق دارد حرفهای مومن؛ کارهای مومن؛ عمل مومن دیده نشود.
✳️پیامبر (ص) فرمودند:
یدالله عزوجل فوق رئوس المکفرین ترفرف بالرحمه.
دست خدای متعال بالای سر کسانی است که از آنها ناسپاسی میشود و رحمت خود را بر سر آنها میگستراند.
دست خدا روی سر شماست و شما را در آغوش رحمت خود میگیرد، امّا آنها را عذاب میکند هم در دنیا و هم در آخرت؛ لذا اگر خدماتی کردید و به چشم نیامد، و برعکس دشنامتان میدهند خدا شما را قطعاً در رحمت خویش پوشش میدهد و آنها را در عذاب خود وارد میکند.
💠لذا دلگرم شدیم دلگرم از این جهت که ما بدنبال تعریف خداییم نه به دنبال تعریف مردم، ما بدنبال گستردگی رحمت الهی هستیم نه رحمتی که از جانب این و آن میآید.
خب این بحث ها لازم است؛ اساتید دانشگاه ها از ما یاد بگیرید و بروند سر کلاس بگویند و تفکر جوان را عوض کنند. خودتان هم که تحصیل نمی کنید بعد تفکر جوان در هاله ای از ابهام میماند.
ادامه دارد........
______________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_ششم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب ششم ماه رمضان ۹۸
ادامه صوتی...
🌀وقتی هلاکوخان به بغداد حمله کرد تنها سه شهر را نتوانست قتل عام کند:
1⃣◀️کربلا
2⃣◀️نجف
3⃣◀️کاظمین
آن هم به درایت سه عالم بزرگوار که دیشب گفتم و اسمشان را بردم.
♻️تفاوت بین سرعت و عجله در چیست؟ سرعت وصف حرکت است، امّا عجله وصف متحرک است. این را به ما یاد دادند؛ هم در فلسفه؛ هم در عرفان و هم در تفسیر خیلی هم بدرد ما خورد و فکر میکنم که به درد جامعه علمی امروز هم بخورد.
↩️مثلاً اتومبیل سرعت میگیرد؛ سرعت اتومبیل روی حرکتش است یعنی حرکتش را بالا که میبرید دنده چهار؛ دنده سه و دنده دو میگذارید و همینطور حرکت پایین میآید. لذا میگویند سرعت وصف حرکت است.
ولی یک شخصی زود عصبانی میشود یا یک خانواده ای زود بهم میپرند یا در یک سانحه زود خشمگین میشوند، اینها را میگویند عجله میکنند.
این جامعه عجول است؛ این خانواده عجول است؛ شتاب زده است؛ زود تصمیم میگیرد؛ خود این خانواده شتاب زده است؛ اخلاق شتاب زدگی دارد؛ لذا میگویند که وصف متحرک است.
❎در قرآن دو نوع حرکت داریم:
1⃣◀️حرکت ستودنی است.
در آیه ۱۳۳ سوره مبارکه آل عمران آمده است که:
وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ.
و براى نيل به آمرزشى از پروردگار خود و بهشتى كه پهنايش [به قدر] آسمانها و زمين است [و] براى پرهيزگاران آماده شده است بشتابيد.
2⃣◀️حرکت زشت است.
یک جا هم سرعت به سمت تجاوز حقوق مردم است؛ گناه است؛ اینجا مذمت است.
در آیه ۶۲ سوره مبارکه مائده آمده است که:
وَ تَرى كَثيراً مِنْهُمْ يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ.
بسيارى از آنان را مىبينى كه در گناه و تعدّى، و خوردن مال حرام، شتاب مىكنند. چه بد و ناپسند است كارى كه انجام مىدادند.
⬅️قرآن در بحث سرعت به مغفرت کثیراً نمیآورد امّا در بحث سرعت به گناه و سرعت به معصیت کثیراً میآورد.
بسیاری از مردم به سمت گناه؛ به سمت معصیت بسیار شتاب میگیرند، امّا در خواندن نماز شب؛سرعت در مغفرت؛ سرعت در احیای شب و سرعت به پاکی بسیار کم و ناچیز است.
🔵لذا در دعای کمیل داریم:
أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْك وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْك.
بعضیها در این جامعه خیلی کم هستند؛ نسبت به خدا نزدیک شدند و بعضیها اخص شدند.
چون در متن صراط نیستند به سمت عدوان سرعت میگیرند، امّا اگر در متن صراط باشند به سمت مغفرت سرعت میگیرند.
🔷سرعت به سمت مغفرت برای اینست که در متن صراط است و متن صراط هم آسان نیست؛برای هر کسی نیست که در متن صراط واقع شود.
❎علامه حسن زاده آملی میفرمایند:
اینها نسبت به رذائل بینا؛ شنوا و زیرک هستند، ولی نسبت به حقیقت و معنویت کور و ناشنوا هستند.
↩️لذا در قرآن کریم سورهی مبارکه توبه آیه ۴۵ میفرماید:
إِنَّمَا یَسْتَئْذِنُکَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَ ارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِى رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ.
تنها کسانى از تو اجازه میگیرند (به جبهه نروند) که به خدا و روز قیامت ایمان ندارند و دل هایشان مرددّ گشته است، پس آنان در شک و تردیدشان سرگردانند.
💠حرکت یعنی علم؛ مطالعه؛ زحمت کشیدن؛ درایت؛ هنر؛ پویایی و بالندگی.
🔚 یونانی ها میگویند اگر خداوند دو چیز به ما بدهد ما یک جهان خلق میکنیم:
1⃣◀️حرکت
2⃣◀️عناصر حرکت
ولی هم حرکت و هم عناصر حرکت دست خداست.
__________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_هفتم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب هفتم رمضان ۹۸
🌀از اول تاریخ نزول قرآن تا حالا؛ قرآن روی اکثریت تذکر میدهد.
یکی از آسیبهای فریبنده بشر؛ آسیبهای اکثریت است؛ قرآن هم روی آن خیلی تذکر میدهد.
اکثریت از نگاه جمع قانون گذار؛ درست است و نگاه خوبی است. امّا از نگاه شرع، اکثریت نگاه خوبی نیست و لذا اکثریت مقبولیت مردمی دارد امّا مشروعیت الهی ندارد؛ و به این معنا نیست که اگر یک اکثریتی کاری کردهاند دلیل بر اینست که مشروعیت الهی دارد؛ خیر اینگونه نیست.
لذا یکی از آسیبهای بزرگی که بچه های امروز ما را درگیر کرده است و خانواده ها را عموماً درگیر کرده است همین مقوله اکثریت است.
♻️در آیه ۱۱۶ سوره مبارکه انعام آمده است که:
وَإِن تُطِع أَكثَرَ مَن فِي الأَرضِ يُضِلّوكَ عَن سَبيلِ اللَّهِ ۚ إِن يَتَّبِعونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِن هُم إِلّا يَخرُصونَ.
اگر از بیشتر کسانی که در روی زمین هستند اطاعت کنی، تو را از راه خدا گمراه میکنند؛ (زیرا) آنها تنها از گمان پیروی مینمایند، و تخمین و حدس (واهی) میزنند.
↩️اگر از اکثریت مردم پیروی کنید؛ اینها تو را از مسیر خداوند گمراه میکنند.
اکثریت مردم عاشق رقاصی؛ لهو ولعب؛ آزادیهای فاسد و حرام هستند.
انسان از این آزادیهای حرام نمیتواند تبعیت کند؛ گمراه و فاسد میشود.
اکثریت مردم روی گمان و تخمین حرکت میکنند.
💠و همینطور که در این آیه مبارکه شرح میدهیم:
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُّ عَنْ سَبِيلِهِ.
بدرستى كه پروردگار تو داناتر است به كسى كه گمراه شود از راه هدايت و ايمان وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ.
و ذات اقدس الهى داناتر است به راهيافتگان از غير او.
امّا خداست که آگاه تر از همه مردم است که تشخیص میدهد چه کسی گمراه است و چه کسی در مسیر و هدایت است.
✅علامه جوادی آملی میفرماید:
این اطاعت به معنای اجابت است؛ یعنی شما اگر اکثریت مردم را اطاعت کنید حواستان باشد این اطاعت بچگانه است؛اجابت از خداوند حکیمانه است؛ امّا اجابت از اکثریت کودکانه است و شما را گمراه و از مسیر دور میکند.
❇️وقتی که بحث مدیریت میشود قرآن میفرماید عدهای میگویند:
أَنَا أَكْثَرُ وَ نَفَرا.
ما نفراتمون بیشتر است.
وقتی بحث حاکمیت میشود عدهای میگویند:
ًُ أَنَا أَكْثَرُ مالاً.
ما ثروتمان بیشتر است.
بعضی ها هم میگویند:
نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ.
ما مدیر قوی و شایستهای هستیم.
❎اگر یک مدت با اینها رفاقت کنید، میبینید که اینها از قبل بوی کفر داشتند و بعد همان بوی کفرشان باعث شد حاکمیت را در دست گرفتند، و وقتی حاکمیت را در دست گرفتند فرار میکنند و میروند به سمت کفر؛ لذا ما هم حرفمان این است و تمام توجهمان این است که ما باید این واقعیت را بشناسیم.
✳️امام علی (ع) فرمودند:
إِنَّ الْحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ، اِعرفِ الْحقَّ تَعرِف أهلَهُ
حق به شخصیت ها شناخته نمیشود. خودِ حق را بشناسید تا پیروان آن را بشناسید.
شما فکر نکنید حق به مردان شناخته میشود؛ نه اول حق را بشناسید آنگاه ببینید مردان حق چه کسانی هستند. مردان حق را بعد از اینکه حق را شناختید آن وقت ببینید مردان حق چه کسانی هستند؛ این آکادمی علمی ماست.
چون اکثریت مردم یا تابع ظن هستند یا آرای آنها بر اساس حدس و تخمین است. کسی که تابع ظن است و آرای آنها بر اساس حدس و تخمین است؛ او نمیتواند محور اندیشه های ما باشد.
لذا ما یک تکلیفی داریم؛ تکلیف دینی و وظیفه شرعی ما این است که آیات الهی را یکی پس از دیگری برای مردم تفهیم کنیم و بگوییم حق همین است و رساله أَنَّهُ الْحَقّ بالقرآن این است که شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ.
↩️اگر کسی نماز بخواند میشود، شَهِدَ اللَّهُ.
اگر کسی نماز با حضور قلب بخواند میشود، شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا.
اگر کسی نماز با حضور قلب بخواند و بلرزد و در خداوند ذوب شود میشود، إِلَّا هُوَ.
بعد هنگامیکه إِلَّا هُو شد؛ آن وقت ببینید وَ أُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ، اگر سواد هم دارد قَائِمًا بِالْقِسْطِ است؛ اگر علم او برای او حجاب نیاورد؛ غرور نیاورد آن وقت ازش اطاعت کن.
این أُولُو الْعِلْمِ ما قبل إِلَّا است؛ علامه طباطبایی میفرمودند، نه به همین هو وصل است؛ یعنی آن أُولُو الْعِلْمِ، که ما میگوییم هر عمامه به سر نیست؛ آن أُولُو الْعِلْمِ، که میگوییم هر استاد دانشگاه نیست.
ادامه دارد.........
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir