کانال رسمی آیت الله احدی
#اخلاق_قم
بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاق قم ۱۳۹۷/۱۰/۵
🌀یکی از مباحثی که در توحید مطرح شده است بحث ادراک توحید است.
◀️روایات تأکید دارند بر این که خداوند فراتر از ادراک ماست.
❌و البته کسی حق ندارد بگوید چون خدارا درک نمیکنم او را عبادت نمیکنم.
⏺ در روایات درباره خداوند آمده است:
«غیر محسوس و لا مجسوس»
⬅️این که میگوید محسوس نیست مربوط به حواس پنجگانه است.
یعنی انسان با حواس پنجگانه توان درک خداوند را ندارد. و بعد میگوید و لا مجسوس، مجسوس از ریشه تجسس است ↩️یعنی شما هر چه پژوهش و جستوجو انجام بدهید باز از درک خداوند عاجزید.
⁉️چرا نمیتوان خداوند را با حواس و پژوهش درک کرد؟⬅️چون خداوند که دیدنی نیست.
❇️زمانی هم که اسماعیل بن فضل از امام صادق (ع) سؤال کردند که آیا در قیامت میتوان خداوند را دید؟
امام صادق (ع) پاسخ دادند:
«إِنَّ اَلْأَبْصَارَ لاَ تُدْرِكُ إِلاَّ مَا لَهُ لَوْنٌ وَ كَيْفِيَّةٌ وَ اَللَّهُ خَالِقُ اَلْأَلْوَانِ وَ اَلْكَيْفِيَّةِ.»
«همانا چشمها چيزى را میبيند كه داراى كيفيت و رنگ باشد و حال آنكه خداوند خود آفرينندۀ رنگها و كيفيت است.»
⁉️پس چرا خداوند قابل رؤیت نیست؟
چون چشم انسان زمانی جسمی را میبیند که دارای رنگ و کیفیت باشد امّا خداوند خود خالق رنگ و کیفیت است.
💢قرآن هم میفرماید:
«لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَار»
حقیقتا برهان اهل بیت (ع) و قرآن زیباست. بطوریکه انسان هیچ شکی در توحید نمیکند و توحیدش قوی میشود.
⬅️اساس قضیه این است که انسان با تأمل و تفکر بفهمد خداوند کیست و بفهمد که خداوند از او جدا نیست.
♨️شهید مطهری (ره) در
تفسیر آیه ۱۶ سوره مبارکه ق میفرماید:
وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيد.
ﻭ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺭﮒ ﮔﺮﺩﻥ ﻧﺰﺩیکﺗﺮﻳﻢ.
↩️این آیه یعنی هرگز از علت واقعی (خداوند) جدا نباش.
❎چون بدون علت واقعی نمیتوانید بخوابید، بنشینید، بخورید و هیچ کار دیگری نمیتوانید انجام دهید.
◀️قرآن هم در آیه ۲۴ سوره مبارکه انفال میفرماید:
(وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ.) به همین موضوع اشاره دارد.
🔚پس انسان نمیتواند خداوند را با چشم ببیند ولی با تفکر میتواند خداوند را درک کند.
و خداوند جدا از وجود انسان نیست.
و اگر از خداوند جدا شود به دام گناه و معصیت میافتد.
_________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
دشمنان اهل بیت (ع) کسانی هستند که، ابتدا بذر گناه را در دل میکارند، سپس با غرور آن را آبیاری میکنند و پس از آن تباهی را درو میکنند.
______
🌐@Ahadi_ir
7.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سفارش به نماز شب
_______
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شرح_نهج_البلاغه
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نهجالبلاغه ۱۳۹۷/۱۰/۷
🌀رسم نهج البلاغه بر این است که هر کجا بحث منافقین و مخالفین مطرح میشود بلافاصله از مناقب، منزلت و عظمت اهل بیت (ع) بیان میشود.
❇️چون اگر مقام اهل بیت (ع) در دل انسان بنشیند دیگر به حرفهای غیر از ائمه (ع) توجه نمیکند.
⬅️در خطبه دوم نهجالبلاغه بعد از بیان ویژگی های منافقین حضرت علی (ع) بلافاصله به یکی از ویژگی های اهل بیت (ع) میپردازد و اولین حرفی که حضرت بیان میکند این است که:
◀️«لا یُقاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مَنْ هذِهِ الامَّهِ أَحَدا.»
◀️«هیچ کسی قابل قیاس با پیامبر (ص) و خاندان او نیست.»
⭕️حضرت (ع) نظیر همین جمله را در جای دیگری مطرح میکنند:
«نحن اهل بیت لا یقاس بالناس.»
و در همین مجلس ابن عباس حاضر بود و حضرت به او فرمود:
«صَدَقَ عَلِيٌّ أَ وَ لَيْسَ اَلنَّبِيُّ لاَ يُقَاسُ بِالنَّاسِ.»
«علی را تصدیق کن آیا این طور نیست که پیامبر با مردم مقایسه نمیشود؟»
🔴و ابن عباس در تصدیق حرف حضرت (ع) میگوید که خودم از پیامبر (ص) شنیدم که این آیه:
«إِنَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ أُولٰئِكَ هُمْ خَيْرُ اَلْبَرِيَّة.»
(آنانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند آنها بهترین بندگان من هستند.)
در شأن شما نازل شد و پیامبر (ص) فرمود بهترین بندگان علی و اهل بیت من هستند.
🔷لذا در هر اموری که بخواهیم به کسی مراجعه کنیم بهترین افراد برای مراجعه اهل بیت (ع) هستند و به هیچ وجه با کسی قابل قیاس نیستند.
🔘اشتباه مردم کوفه هم همین بود که امام علی(ع) را با معاویه مقایسه میکردند و میگفتند در دولت معاویه آزادیها و مفرحات وجود دارد.
⛔️غافل از این که پیروی از معاویه جهنم را در پیش دارد.
♨️ شهید مطهری هم در این مورد فرمودند:
«کفش معاویه را در پای علی کردند.»
⁉️امّا چرا اهل بیت (ع) با دیگران قابل قیاس نیستند؟
در ادامه حضرت علی (ع) میفرمایند:
«وَ لا یُسوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَیْهِ أَبَدا.»
«اهل بیت (ع) وجودشان نعمت خاص خداوند است و خدا هم به برکت آنان به همه نعمت میدهد.»
↩️همچنین امام صادق (ع) میفرمایند:
«بِنَا أَثْمَرَتِ اَلْأَشْجَارُ وَ أَيْنَعَتِ اَلثِّمَارُ وَ جَرَتِ اَلْأَنْهَارُ وَ بِنَا يَنْزِلُ غَيْثُ اَلسَّمَاءِ وَ يَنْبُتُ عُشْبُ اَلْأَرْضِ وَ بِعِبَادَتِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ لَوْ لاَ نَحْنُ مَا عُبِدَ اَللَّهُ.»
«و از بركت وجود ما درختان بارور گردند و ميوه ها برسند و نهرها جاري شوند و از بركت ما باران از آسمان ببارد و گياه از زمين برويد بوسيله عبادت ما خدا پرستش شد و اگر ما نبوديم خدا پرستش نميگشت.»
🔚هیچ یک از انسانها و هیچ یک از علماء، عرفا و دانشمندان با همهی بزرگیشان قابل قیاس با اهل بیت (ع) نیستند.
______
پایگاه حفظ و نشر آثار آیت الله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#اخلاق_قم ۹۷/۱۰/۱۲
بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاق قم ۹۷/۱۰/۱۲
🌀در بحث توحید همیشه چهار علت است که به دنبالش چهار معلول است:
1⃣◀️علت نزدیکی خدا به من و شما و جهان عُلوش است. چون متعالی و عالی است به ما نزدیک است.↩️عَلاَ فَقَرُبَ.
2⃣◀️علت دوریاش هم همین است که به ما نزدیک است.↩️وَ دَنَا فَبَعُدَ.
3⃣◀️علت مغفرت بندگان عصیان بندگان است.↩️وَ عُصِيَ فَغَفَرَ.
4⃣◀️علت تشکر کردن خدا از بندگان به خاطر اطاعت بندگان است.↩️وَ أُطِيعَ فَشَكَرَ.
✴یک بحثی در فلسفه به نام طفره است.
میگویند طفره محال است. قاعده طفره اینست که بین خالق و مخلوق طفره و فاصله نیست، چون نظام خلقت نظام علت و معلول است و هر علت وابسته به علتی دیگر است تا میرسد به خدا.
✴عرفان نظری میگوید: منظور اهل بیت (ع) اینست که خدا با بندگان ارتباط مستقیم دارد چون وجود نامحدود دارد. وجود نامتناهی در متناهی ارتباطش مستقیم است.
♻️امام سجاد (ع) در صحیفه میفرماید:
الدّانِی فِی عُلُوّهِ، وَ الْعَالِی فِی دُنُوّهِ.
خورشید در بالاترین نقطه است فاصله خورشید تا ما زیاد است با این وجود خورشید به ما نزدیک است.
↩️ذات اقدس اله در عین اینکه در بالاترین نقطه به سر میبرد آنقدر تابشش روشن و واضح است و آنقدر ارتباط و فیضش واضح و روشن است که ابداً کسی نمیتواند بگوید من فیض تو را نمیخواهم شعاع فیض او مستقیماً همه دنیا را گرفته است.
💠در سوره مبارکه حدید آیه ۴ آمده است که:
وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ.
یعنی هر جا شمایید خدا با شماست ولی در عین حال میگوید همه شما در این فیض ارتباط مستقیم دارید ولی شما چقدر بی هنرید که نمیتوانید این فیض مستقیم را در قلب، چشم و وجودتان نگه دارید.
و همین طور در سوره مبارکه فصلت آیه ۴۴ داریم که:
يُنَادَوْنَ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ.
او ارتباط مستقیم با شما دارد امّا شما از او فاصله گرفتید شما از راه دور صدایش میزنید.
❇️به اینجا رسیدیم که فاصله با خدا نداریم.↩️عَلاَ فَقَرُبَ.
از بالا نگاه میکند و به من نزدیک است، با من ارتباط مستقیم دارد، تابش فیض او بر من میبارد و من بهرهمند میشوم حالا با این فکر و نورانیت چند حدیث توجه کنیم.
✅امام صادق (ع) میفرمایند:
مومن در خواب از خدا بشارت میگیرد و از شیطان تهذیب میشود.
(کافی جلد ۸ ص۹۰)
🔷وقتی نگاه، نگاه "علا" است نتیجه "قرب" است. وقتی نگاه، نگاه پایین است نتیجه "بعید" است.
بالا نگاه کردید نزدیک میشوید؛ ولی اگر پایین نگاه کردید دور میشوید.
↩️به همین دلیل قرآن میگوید:
وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ. (سوره مبارکه سجده آیه ١٢).
در قیامت عده ای سر به زیر راه میروند چون به جای اینکه در دنیا به بالا نگاه میکردند، شهوتشان را نگاه کردند.
⛔تحصیل عرفان نظری ضروری است بدون عرفان نظری آدم گیر میکند عرفان نظری همان قرآن و نهج البلاغه است.
باید ببیینم او که همواره تابش فیضش را دارد چرا من بهرهای ندارم، چون من مبشرات را رها کردم منذرات را گرفتم، عالیات را رها کردم سافلات را گرفتم.
🔵یکی از نام های خداوند غفار است. خداوند میگوید اگر عصیان بشر نبود غفاریت من ظهور پیدا نمیکرد.
ولا انکم تذنبون لخلق الله خلقا یذنبون فیغفر لهم.
اگر مردم گناه نمیکرند مردم دیگری می افرید تا گناه کنند تا آنها را ببخشد.مومن آزمایش میشود.
🔚 وقتی امیرالمؤمنین علی (ع) در خطبه ۲۲۲ میخواهد راجع به انسان کامل صحبت کند میفرمایند:
فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ يَقَظَهٍ فِي الأَْبْصَارِ وَ الأَْسْمَاعِ وَ الأَْفْئِدَهِ.
مردان خدا همواره از نور بیداری چراغ خود را روشن میکنند. مردان خدا شب که میشود پاهایشان راجمع میکنند تا نماز شب بخوانند.
_________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
تحصیل عرفان نظری ضروری است بدون عرفان نظری آدم گیر میکند عرفان نظری همان قرآن و نهج البلاغه است.
باید ببیینم او که همواره تابش فیضش را دارد چرا من بهرهای ندارم.....
_______
🌐@Ahadi_ir
7.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه حسن زاده: عابد نشوید.
__________
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شرح_نهج_البلاغه ۹۷/۱۰/۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نهجالبلاغه ۹۷/۱۰/۱۴
🌀سه مسئله که درباره اهل بیت (ع) گفته شد:
1⃣◀️غیرقابل قیاس هستند.
2⃣◀️دلیل اینکه قابل قیاس نیستند.
3⃣◀️اساس دین هستند.
اکنون توضیحات قسمت چهارم:
4⃣◀️و عماد الیقین.
اهل بیت (ع) تکیه گاه یقین مردم هستند.
بسیاری از نظریات دانشمندان رد شده است، چون تکیه گاه یقین ندارد. امّا یقین ما متکی به اهل بیت (ع) است.
وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا (سوره مبارکه نمل آیه ۱۴)
خیلیها یقین دارند ولی منکر هستند.
♻️طلحه و زبیر به مراحل یقین رسیدند. اما تکیه گاه یقین آنها بعد از پیغمبر (ص) افرادی غیر از حضرت امیر (ع) (سه نفر دیگر) شدند و به همین دلیل خراب شدند.
به نقل از ابن عباس: کسانی که در جنگ نهروان علیه حضرت علی (ع) قیام کردند 4 صفت داشتند:
1⃣⏪پیشانی آنها از بس که سجده کرده بودند، زخم برداشته بود.
2⃣⏪دستهایشان مثل زانوهای شتر از فرط سجده گره بسته بود.
3⃣⏪لباسهایشان مندرس بود. صوفی مسلک بودند.
4⃣⏪مردمی بودند که برای جنگ علیه امیرالمؤمنین علی (ع) مصمم بودند.
(میگفتند علی کافر شده است.)
🔔وقتی تکیه گاه درستی نداشته باشید، اینطور میشود. ولایت پایه یقین است.
نکته↩️ درس اخلاق به معنای این است که من چه کنم تا گناه نکنم.
❌هشدار↩️ تمام هدف ما این است که پاک بمانیم. بزرگان دنبال این بودند که ما پاک بمانیم نه اینکه کرامت خودشان را به ما نشان بدهند.
4⃣◀️ اليهم يفي ء الغالي و بهم يحلق التالي.
اهل بیت (ع) ملجاء افراطگرایان و عقب مانده هستند.
کسی که عقب ماندگی اقتصادی، سیاسی و... را درمان میکند، اهل بیت (ع) هستند و کسانی هم که در مقابل افراطگرایی میایستند، اهل بیت (ع) هستند.
اهل بیت (ع) میانهرو هستند و به شیعیان هم همین راه را توصیه میکنند.
✅امام صادق (ع) میفرماید:
كونوا النمرقة الوسطى.
(شرح أصول الكافي - مولي محمد صالح مازندراني - جلد ٨ - صفحه ٢٤١)
امام صادق (ع) میفرماید:
واجعلنا من النمرقة الأوسط.
(بحار الأنوار - علامة المجلسي - جلد ٢٥ - صفحه ٣٢٠)
❇️مردم در فقه باسواد شوید. در مکتب با سواد شوید. فقهای ما بزرگ هستند. برخی از فقها در جامعه ما با اینکه وجوهات دریافت میکنند امّا برای یک ماه گوشت نخوردهاند.
همیشه توصیه میکنم که روی نهج البلاغه بیشتر کار کنید.
نهج البلاغه هم سیاست ما را حل میکند و هم دیانت ما را.
🔚 چهار نوع مرگ داریم:
1⃣⬅️مرگ جسد
2⃣⬅️مرگ فکر
3⃣⬅️مرگ فرهنگ
4⃣⬅️مرگ معنویت
از بوی تعفن مرگ جسد، مردم اذیت میشوند. امّا در سه مورد دیگر، خود شخص میت از بوی تعفن خودش اذیت میشود.
فتنه گران (بانیان فتنه 88) گناه کبیره کردند و این بوی گند همراه آنها است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
امام سجاد (ع) در صحیفه میفرماید:
الدّانِی فِی عُلُوّهِ، وَ الْعَالِی فِی دُنُوّهِ.
خورشید در بالاترین نقطه است فاصله خورشید تا ما زیاد است با این وجود خورشید به ما نزدیک است......
________
🌐@Ahadi_i
کانال رسمی آیت الله احدی
#اخلاق_قم ۹۷/۱۰/۱۹
بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاق قم ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
🌀یکی از مقامات توحید اینست که انسان هم در آغاز و هم در اعاده خود را محتاج به فضل خداوند بداند.
❇️«و لله الفضل مبدئأ و معیدا»
حتما باید به فضل خدا متکی شد، چرا که در همه دوران زندگی محتاج به فضل خداییم.
از نظر قرآن اگر متکی به فضل خدا نباشیم ۵ مفسده به دنبال دارد:
1⃣⬅️پیرو شیطان شدن.
◀️قرآن در سوره مبارکه نساء آیه ۸۳ میفرماید:
«وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ»
«اگر فضل و رحمت خدا برای شما نبود یقیناً پیرو شیطان میشدید.»
2⃣⬅️جان باخته شدن.
هر کسی به فضل خدا متکی نباشد هر چقدر هم که عالم باشد، هر چقدر که به درجات علمی برسد در نهایت جان باخته است و خسارت بزرگی دیده است.
🔷همانطور که قرآن در سوره مبارکه بقره آیه ۶۴ میفرماید:
«فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَكُنتُم مِّنَ الْخَاسِرِينَ»
اگر فضل و رحمت خدا برشما نبود یقیناً از زیانکاران بودید.»
3⃣⬅️گمراه شدن.
اگر فضل خدا نباشد حتی اگر انسان طلبه هم باشد یا عالم باشد گمراه خواهد شد.
◀️قرآن در آیه ۱۱۳ سوره مبارکه نساء اینگونه بیان میکند:
«وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّت طَّائِفَةٌ مِّنْهُمْ أَن يُضِلُّوكَ......»
《و اگر فضل و رحمت خدا شامل حال تو نبود گروهی از آنان (دشمنان اسلام) همت بر آن گماشته بودند....》
4⃣⬅️پاک نشدن.
از آثار متکی نبودن به فضل خدا پاک نشدن است.
◀️در سوره مبارکه نور آیه ۲۱ اینگونه آمده است:
«وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ»
«ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﺒﻮﺩ، ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺣﺪﻱ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ [اﺯ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺍﺧﻠﺎﻕ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ] ﭘﺎﻙ نمیشد، ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﭘﺎﻙ میکند.»
5⃣⬅️هلاکت و عذاب
یکی از ثمرات متکی نبودن به فضل خدا این است که انسان به هلاکت و عذاب میرسد.
◀️قرآن در آیه ۱۴ سوره مبارکه نور میفرماید:
«وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ»
«ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﺒﻮﺩ، ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺗﻬﻤﺖ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻳﺪ، ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ میﺭﺳﻴﺪ»
🔚پس باید متکی به فضل خدا بود.
امّا عدهای متکی به دنیا هستند.
حضرت علی (ع) درباره آنها اینگونه میفرماید:
«و آن که دلش با دوستی دنیا پیوند خورده باشد قلبش به سه چیز آلوده گردد: اندوهی که از او جدا نشود، حرصی که او را ترک نگوید و آرزویی که هیچگاه به آن نخواهد رسید.»
_________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir