شیطان دشمن ماست، پاکی را از ما میگیرد طهارت را از ما میگیرد. مراقب وسوسه های شیطان باشید.
همین که شیطان دو صفت را در شما ببیند حسادت می ورزد و وارد میشود:
1⃣⬅️ببیند شما جاهای خوب میروید تا این جاها را از شما نگیرد ولتان نمیکند، مثلاً میبیند نماز صبح مسجد میروید این را از شما میگیرد و غیره....
2⃣⬅️دوست خوب داشته باشید. به انگیزه های مختلف شما را فریب میدهد.
_______
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌قرآن یک قانون لایتغیّر دارد،که نام آن خزائن است. و این خزائن را فقط در محضر و به ید خود گرفته است.و اگر به اندازه ای که شایسته،حکمت و مصلحت بداند بخشی از آن خزائن را به افراد خاصی میدهد.و آن خزائن چیستند و چه موقع داده میشود؟ یقیناً آن خزائن،کمالات است،که با چشم برزخی میتوان آنها را دید.
___
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌عزیزان من فطرت ما را اگر آزاد بگذارند فقط خدا میگوید، حال چرا؟
چون روزی که سرشت ما را آفرید خداوند از سرشت انسان تعهد و پیمان گرفت که فقط خداوند را پرستش کند.
آقا میرالمؤمنین علی (ع) میفرماید که بشر رفته رفته این پیمان را فراموش کرد، نیازمند بود به اینکه انبیاء بیایند و به او یادآوری کنند که شما با خداوند عهد بستید، چرا پیمان خود را با خداوند فراموش کردید.
___
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شرح_نهج_البلاغه ٩٧/١٢/١٠
بسم الله الرحمن الرحیم
#شرح_نهج_البلاغه ٩٧/١٢/١٠
🌀ادامه خطبه شقشقیه:
یکی از نکات برجسته ای که هم جامعه قبل، و هم جامعه فعلی قبول دارد نبوغ و تراوش اندیشه امام علی (ع) است.
ایشان در خطبه شقشقیه میفرماید:
وَ لاَ يَرْقَي إِلَيَّ الطَّيْرُ
نبوغ و اندیشه هایی که در جهان به پرواز در می آید، هیچ کدام به پرواز نبوغ من نمیرسد. این ادعا نیست همه قبول دارند که اگر اندیشه ورانی در جهان هستند و قوای فکری آنها پرواز و طیرانی دارد قطعاً به طَیَران و پرواز قوای فکری امام علی (ع) نمیرسند.
❇️ابوعلی سینا میگوید:
علی (ع) در میان اصحاب پیامبر (ص) مانند کلیات در میان جزییات یا عقول قاهره نسبت به اجسام مادیه بود.
جزء مادی محدود و متناهیست ولی عقل نامتناهیست. ایشان میخواهد بگوید علی (ع) از نظر عقلی نامتناهیست سایر دانشمندان جهان از نظر اندیشه محدود و متناهیند و هیچکس از نظر علم و اندیشه به علی (ع) نمیرسد.
✅در فتح مصر پسر ابوبکر شهید شد آقا نامه ای داد که بسیار گرانقدر است.
ابن ابی الحدید در شرح این نامه (نامه ۳۵) مینویسند: فصاحت را ببین که چگونه افسار خود را به دست این مرد داده و مهار خود را به او سپرده است، نظم عجیب الفاظ را تماشا کن، یکی پس از دیگری می آید و در اختیار او قرار میگیرد، مانند چشمه ای که خود به خود از زمین میجوشد. سبحان الله جوانی از عرب در شهری مانند مکه بزرگ میشود با هیچ حکیمی برخورد نکرده امّا سخنانش در حکمت نظری بالا دست حکمت افلاطون و ارسطو قرار دارد.
✅از خلیل بن احمد پرسیدند:علی (ع) شجاع تر است یا عنبسه و بسطام؟گفت:«عنبسه و بسطام را با افراد بشر باید مقایسه كرد، علی (ع) مافوق افراد بشر است.»
❇️ابن ابی الحدید که ادیبی ماهر و شاعری چیره دست است میگوید:
قطعاً سخن علی (ع) از سخن خالق فروتر و از سخن مخلوق فراتر است و مردم در فن خطابه و نویسندگی باید از ایشان فرا بگیرد.
✅ ارزش هر کس به همان اندازه ایست که او را زیبایی میبخشد. جاحظ در ستایش این جمله میگوید اگر در همه کتابهای ما جز این جمله نبود، همین کفایت میکرد. بهترین سخن آنست که کمِ آن تو را از بسیارش بی نیاز کند و معنا در لفظ پنهان نشده باشد بلکه ظاهر و نمودار باشد.
گویا خداوند لباس جلالت و نور حکمت را فقط به یک نفر داد آن هم #علی_(ع) است.
❌چرا شما نهج البلاغه را گسترده نمیکنید؟
چرا کرسی های نهج البلاغه در دانشگاه ها برگزار نمیشود؟ چرا نهج البلاغه را حفظ نمیکنید؟
✅عبدالحمید کاتب میگوید: من ۷۰ خطبه از جمله های علی (ع) را حفظ کردم، پس از آن ذهنم جوشید.
ابن ابی الحدید از استادش ابوجعفر نقل میکند:
چرا ایشان حاضر شد کناره گیری کند؟
ایشان اگر از صحنه سیاست کناره گیری نمیکرد که اکنون نهج البلاغه نبود امروز علمی نبود ایشان را میکشتند.
تمام قریش عرب خواستن داغ دل بگیرند، اول زهرا را زدند، بعد آمدند سراغ ایشان ببینند عصبی میشود که شمشیر بکشد؟ دیدند خیر.
در نتیجه حاکمان دلیلی برای کشتنش نیافتند.
⛔️ای طلاب علمای اهل سنت، بخاری در جلد ۴ صفحه ۱۵۴۹ میگوید: تا فاطمه (س) زنده بود، برای علی (ع) قدر و ارجی بود و چون فاطمه (س) درگذشت، علی (ع) برخورد مردم را با خود ناشایست دید و از اینرو به مصالحه و بیعت با ابوبکر تن داد.
تا فاطمه (س) زنده بود بیعت نکرد، وقتی فاطمه (س) رفت تنها بود و کسی را نداشت برای حفظ جانش بیعت کرد.
ادامه دارد..........
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شرح_نهج_البلاغه ٩٧/١٢/١٠
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه شرح نهج البلاغه ٩٧/١٢/١٠
❌ در خانه به این کتاب زیبای نهج البلاغه بپردازید، پدر و مادر مشغول نهج البلاغه شوند، بچه ها می بینند یاد میگیرند.
✅در سحری که ایشان ضربت خوردند برای دوستان و شاگردانشان نقل میکنند: ناگهان چشم هایم در هم رفت و خوابم برد، پیامبر (ص) را خواب دیدم به او گفتم: ای پیامبر خدا امت تو، در کج روی با من چه ها که نکردند، خسته شدم مرا ببر. پیامبر (ص) فرمودند: امت را نفرین کن.
گفتم حالا که به من اجازه نفرین دادید: خدایا مرا ازین امت بگیر و به بهترین ها وصل کن و زمامداری به اینها بده که بدترین زمامداران باشد.
دعای علی (ع) مستجاب شد و بیش از هزار و سیصد و اندی سال نتوانستید حکومت اسلامی تشکیل دهید و زمامدار کافر سر شما آمد. تازه در این چهل سال طعم آزادی را چشیدید.
✳️حضرت آدم (ع) به خاطر آن گناه بدنش سیاه شده بود، به جبرئیل گفت چکار کنم بدنم سفید شود؟ فرمود: ایام البیض رجب را روزه بگیرید. روز اول روزه گرفت قسمتی از بدن، روز دوم قسمتی از بدن و روز سوم کل بدن سفید شد.
♻️مرحوم حاج حسینقلی همدانی (ره) فرمود: در تمام اعتکاف ها امام زمان (عج) قدری حضور پیدا میکند.
اعتکاف را به هیچ وجه تعطیل نکنید. افضل اعتکاف ها دهه آخر ماه رمضان است.
امسال ایام البیض در عید نوروز افتاده است، اینقدر دنبال تعطیلات، گردش و عید نباشید. عید روزی است که انسان گناه نکند.
فرزندانِ اهل بیت (ع) شمایید باید مراسم اهل بیت (ع) را به نیکی یاد کنید.
🔷حضرت زهرا (س) این سه شب را تا صبح بیدار بودند و میفرمودند از روزی که پدرم را درک کردم دیدم سر به سجده میگذاشتند و میگفتند: ای کسی که لجام شیطان به دست توست این لجام را بگیر. بعد سه روز گفت من با دست خود شیطان را تسلیم کردم و لجام زدم.
🔚 عید فریبتان ندهد، سعی کنید معتکف شوید نفس خودتان را به دست خدا بدهید و بر این نفس لجام ببندید.
از حالا کم کم مطالعه کنید تا این حالات به شما داده شود. این مطالعات آدم را زنده میکند، دعای بعد عمل ام داود را توجه کنید.
ائمه (ع) به عمل ام داود خیلی توصیه میکردند.
به نماز و عبادت عادت کنید، سیره خودتان قرار دهید حیف است، عمر میرود.
خداوند پیش فرشته ها افتخار میکند و میگویند همه گناه میکنند امّا این عده را نگاه کنید بیتوته شان به رکوع و سجود است.
_______
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
میلاد اسوه شکیبایی، تندیس تقوا و پارسایی، مشعل حق و حقیقت، جلوه جمال الهی و جلال کبریایی، الهام بخش اخلاص و معرفت حضرت جوادالائمه امام محمدِتقی (علیه السلام) بر عاشقان شجره طیبه ولایت و امامت و رهپویان راه حقیقت مبارک باد.
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌خطاب ملائکه به کسانی که احتکار میکنند و یا برج سازی میکنند تا گران شود:
یا افسق الفاسقین این ترید.
ای فاسق ترین فاسقان کجا میخواهید بروید؟
📚وسایل الشیعه جلد ۵ ص ۳۱۱
___
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#اخلاق_قم ٩٧/١٢/٠١
بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاق قم ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
🌀در حدیث پانزدهم از باب دوم کتاب حدیث صدوق مسئله توحید خالص مطرح میشود.
در این حدیث اولین امری که بیان میشود اینست که خدا را صاحب غایت میداند.
◀️«وَاللّه غایَةٌ مَن غیّاهُ».
هرکسی که میخواهد به دنبال هدف بگردد باید بداند غایت و هدف همه خدا است.
هرکس در هر صنف و هر لباس بخواهد دنبال هدف برود هدف باید اللّٰه باشد.
↩️شهید مطهری میفرمایند:
«صوفی ها و دراویش به جای رسیدن به غایت یعنی به جای خدابینی، خودبین شدند.»
💢در سوره مبارکه نجم آیه ۴۲ آمده است که:
«وَأَنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الْمُنتَهَىٰ»
«ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭘﺎﻳﺎﻥ (ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ) ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ توست.»
↩️مفسرین درباره این آیه میگویند ابتدا و انتهای جهان تکیه گاهش خداوند است.
هم در صحف ابراهیم و هم در صحف موسی آمده که همه امور به پروردگار منتهی میشود.
همه سلسله علل منتهی به خدا میشود.
✳️خداوند در آیه ۲۴ سوره مبارکه نجم میفرمایند:
«أَمْ لِلْإِنسَانِ مَا تَمَنَّىٰ»
«ﻣﮕﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺁﺭﺯﻭ میکند، ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺍﺳﺖ؟»
↩️در اینجا خداوند از انسان ها میپرسد که شما به کلیه آرزوهایی که دارید میرسید؟ قطعاً جواب خیر است.
اگر انسان تفکر کند متوجه میشود که دلیلش وجود خداوند است.
◀️خود قرآن هم در آیه بعد به این نکته اشاره میکند:
«فَلِلَّهِ الْآخِرَةُ وَالْأُولَىٰ»
«ﺁﺧﺮﺕ ﻭ ﺩﻧﻴﺎ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺧﺪﺍﺳﺖ .(٢٥)»
البته اگر توحید انسان ناقص نباشد و خدا را بشناسد چنین آرزوهایی که او را از خداوند دور میسازد، نمیکند.
♨️حضرت علی (ع) میفرمایند:
«عَرَفْتُ اللهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَم.»
«خدا را از ناکام ماندن تصمیم ها و شکستن اراده ها شناختم.»
❇️در بحار الانوار جلد ۷۱، صفحه ۲۶۱ حدیثی از پیامبر (ص) بیان شده که میفرماید:
«هر کسی آروز کند چیزی را که خدا به آن راضی است در این دنیا به آن میرسد و اگر هم نرسید خداوند قیامت به او ثواب آن را میدهد.»
↩️اگر انسان آرزوی شهادت، طهارت، فقاهت و دیگر فضائل کند خداوند برای رسیدن به آن او را کمک میکند. امّا اگر رذائل را آرزو کند خداوند همراه او نخواهد بود.
⬅️دومین موضوعی که در حدیث پانزدهم از باب دوم حدیث صدوق مطرح میشود تغایر بین صاحب غایت با خود غایت است.
«وَ مُغیّا غَیرُ الغایَة»
«و هیچ وقت غایت عین مغیا نمیشود.»
برای مثال اگر کسی فانی در خداوند شد نمیتواند بگوید من قدرت خدایی پیدا کردم، این فنا به معنای خود خداوند نیست چون انسان حد دارد امّا خداوند محدود نیست.
✅عرفان اهل بیت (ع)، عرفانی ناب است.
از یک طرف تشویق میکند به توحید خالص و از طرفی دیگر هشدار میدهد که اگر به جایی رسیدید ادعا نکنید.
🔚اگر انسان بخواهد خودش را آزمایش کند که به عرفان رسیده است یا نه دو کار باید انجام دهد:
1⃣◀️ترک لذت ها:
مولوی میگوید:
«ترک لذت ها و شهوت ها سخاست
هرکه در شهوت فرو شد برنخاست»
2⃣◀️ترک یا کم کردن کلام:
خداوند به حضرت آدم (ع) فرمود:
«أَقِلَّ کَلاَمَکَ تَرجع الی جِواری»
«کلامت را کم کن که در جوار من قرار میگیری.»
_________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌در روایت آمده است کسی که در عبادت، حضور مطلق پیدا می کند، عبادت او تمام حجاب های ظلمانی را پاره می کند و از حجاب های نورانی هم می گذرد؛ اما متاسفانه تنها چیزی که ما برایش وقت نمی گذاریم همین است و لذا چیزی هم عاید ما نمی شود.
📚آیت الله احدی / عرفان اهل بیت (ع) «شرح توحید صدوق» / جلد 2 ص 88
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ، إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ «ص / آیات 82-83»
شیطان گفت : پس به عزتت قسم که همه انسان ها را اغوا خواهم کرد، مگر بندگان خالصت را.
اگر ما تقدیر خود را به اَحسن تبدیل کنیم شیطان هم به سراغ ما نمی آید، و الا نه تنها شیطان به سراغمان می آید، بلکه خودمان هم به سراغ او رفته و خود را در اختیارش قرار می دهیم و به او وابسته می شویم؛ یعنی نگاه ما، عمل ما، برنامه های ما و حتی وجودمان شیطانی می شود
📚آیت الله احدی / عرفان اهل بیت (ع) «شرح توحید صدوق» / جلد ٢ ص ١٠٢
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌هنگامی که به امام رضا (ع) عرض کردند چرا شما گناه نمیکنید، فرمودند: «زیرا مشهود من خداست و آن که مشهودش خدا باشد کمال مییابد و به نور و هدایت میرسد». امّا انسان گناهکار مشهودش همان گناه است و انسان تنبل مشهودش همان تنبلی است؛ ولی مشهود فقیه، فقه آل محمد (ص) است، مشهود انسان کامل خداست و مشهود اهل معنا مناجات شب های اوست.
📚آیت الله احدی / عرفان اهل بیت (ع) - شرح توحید صدوق / جلد2 ص39
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌مردی از امام صادق (ع) پرسید: خداوند می فرماید «أدْعُونی أسْتَجِبْ لَکم» اما ما دعا می کنیم و استجاب نمی شود ؟! امام فرمودند: «شما به عهد خود وفا نمی کنید، چرا که خداوند می فرماید: «أوْفُوا بِعَهْدِی أوفِ بِعَهْدِکم»، والله اگر شما به عهد خداوند وفا کنید، او نیز به عهد خود برای شما وفا خواهد نمود».
📚آیت الله احدی / عرفان اهل بیت (ع) «شرح توحید صدوق» / ج۲ ص۱۵۳
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌ذات اقدس الهی وجود مطلق است و ما باید در این وجود مطلق ذوب شویم، باید آن وجود مطلق را منزه از اعراض جسمانی بفهمیم و باید بگوییم که اگر حضرت امیر (ع) فرمود که من لسان الله هستم، عین الله هستم و باید بگوییم که اگر اصحاب ایشان می گفتند «عین الله الناظره؛ چشم ناظر خداوند»، به این خاطر بود که ایشان ذوب در آن وجود مطلق شده بود.
📚آیت الله احدی / عرفان اهل بیت (ع) «شرح توحید صدوق» / جلد 2 ص 75
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌قرآن مجید درباره مادی پرستان می گوید:
يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ «سوره مبارکه روم آیه ٧»
آن ها تنهای ظاهری از زندگی دنیا می دانند و از آخرت غافل اند.
کنایه از اینکه می دانند قیامتی و برزخی هست ولی در اثر اینکه مجذوب دنیا شدند از جهان واپسین غافل شدند.
📚آیت الله احدی / سیر و سیاحت برزخی / ص٢٢
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌قرآن کریم برای دنیاطلبان تعبیر به غفلت میکند و میفرماید:
لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ «سوره مبارکه ق آیه ٢٢»
به او گفته میشود: این وضع که میبینی در دنیا هم بود، امّا تو از آن در پرده ای از غفلت بودی. ما امروز پرده ات را کنار زدیم، اینک دیدگانت تیزبین شده است.
📚آیت الله احدی / سیر و سیاحت برزخی / ص٢٢
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌انسانی که در خواب بسر میبرد، عجایبی مشاهده میکند؛ گاه میبیند که در یک خرمن از آتش میسوزد و فریاد میزند که نجاتم دهید و بعد از بیداری به اطرافیان خود میگوید: صدای مرا شنیدید؟ در جواب میگویند: نه! در حالی که خودش خیال میکرده گلویش از شدت نعره پاره شده است. الان خدا میداند که مرده ها چه فریادها میزنند و ما نمیشنویم. آری! آنجا جای دیگری است.
📚آیت الله احدی / سیر و سیاحت برزخی / ص٣۵
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌عموم مردم در هویت «مثال متصل» بسر میبرند، امّا عارف و سالک الی الله در هویت «مثال منفصل» سیر میکند.
مثال متصل یعنی خواب هایی که اکثر مردم میبینند که همه اش در محدوده ماده و در دایره بدن است؛
امّا مثال منفصل، مربوط به برزخ است کسی که وجود برزخی دارد مثل اولیاء و عرفا بوده، سفر برزخی دارد، و غذای برزخی آن هاست و با متنعمان برزخی نشست و برخاست دارند.
📚آیت الله احدی / سیر و سیاحت برزخی / ص٢٧
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌کسانی که زندگی را برای خود تبیین نکردند، فقط بدن را گرامی میدارند؛ امّا کسانی که زندگی را برای خود تبیین کردهاند، در فکر این هستند که آیا دل من مرده است یا زنده؟! به دنبال کارشناس دل میرود تا دلش را از تاریکی نجات دهد.
📚آیت الله احدی / عرفان اهل بیت (ع) «شرح توحید صدوق» / ج۲ ص۲۱۲
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌ما در وجود خود غریزهای به نام «حبّ ذات» داریم که این غریزه در همه موجودات زنده وجود دارد، حتی در حشرات که اگر چیزی از کنار آنها بگذرد فرار میکنند؛ زیرا جان خود را دوست دارند. در بشر هم «حب ذات» وجود دارد، امّا اگر این «حب ذات» با رذایل دیگر مانند «طمع» آمیخته شود، آشوب به پا میکند، به حدی که صاحب خود را به «ذلت» میکشاند؛ اینجاست که به استاد نیاز است تا بتواند این حالت را از او گرفته ونورانیت را به او برگرداند.
📚آیت الله احدی / عرفان اهل بیت (ع) «شرح توحید صدوق» / ج۲ ص۲۱۲
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود:«یا موسی! لَا تَفْرَحْ بِکِثرِةِ الْمَالِ وَ ... إنَّ تَرَک ذِکرِی یَقْسِی الْقُلُوب»
ای موسی! به زیادی مال خوشحال نشو و ذکر و یاد مرا در هر حال ترک مکن! پس همانا کثرت مال، گناهان را به فراموشی میکشاند و همانا ترک ذکر و ترک یاد من قساوت قلب می آورد.
📚اصول کافی /۱۴۰۷ ق/ ج۲ ص۴۹۷
آیت الله احدی / عرفان اهل بیت (ع) «شرح توحید صدوق» / ج۲ ص۲۱۳
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
21.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیتالله مهدی احدی، در گفتوگو با سنیآنلاین در حاشیۀ بیستوهشتمین همایش دانشآموختگی طلاب دارالعلوم زاهدان: «همایش دانشآموختگی دارالعلوم زاهدان یک همایش بینالمللی زیباست که به منظور تجلیل از «حدیث نبوی» برگزار میشود.»
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌اینکه قرآن کریم اکثر مردم را «لا یعقل» میداند به خاطر آن است که حیات روحی و زندگی آنها تأمین شده است، ولی از نشئه روح و نفس بی بهره هستند؛ چون در نشئه حسّ به سر میبرند و از نشئه روح و نفس بیخبرند! اینها خودشان را زنده میدانند در حالی که مرده اند؛ زیرا عارف کسی است که حیات معنوی دارد و به مدارج عالیه نفس رسیده است.
📚آیت الله احدی / عرفان اهل بیت (ع) «شرح توحید صدوق» / ج۲ ص۲۲۴
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌امام سجاد (ع) فرمودند: «انِّی لَاَنَفُ ٱنْ اَطلُبَ الدُّنْیا مِن خالِقهَا فَکیفَ ٱسْألهَا مِن مَخلُوقِ مِثْلِی»۱
من عار دارم دنیا را از آفریدگار آن بخواهم، چگونه از مخلوقی مانند خود طلب نمایم؟!
بندگی مخلوق به تملق و چابلوسی زیادی نیاز دارد و این کار بسیار پستی است.
📚آیت الله احدی / عرفان اهل بیت (ع) «شرح توحید صدوق» / ج۲ ص۲۲۰
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌آنچه در حوزه اسلام و قرآن میخوانیم اینست که: قرآن و اسلام می خواهند ذهن و خیال شما را ملکوتی کنند. اگر آن ملکوتی شود، شهوت شما نیز ملکوتی میشود، غضب شما هم ملکوتی میشود.
آیت الله احدی مدظله / ۵ صفر ١۴۴٠
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#اخلاق_قم ٩٧/١٢/٠٨
بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاق قم ٩٧/١٢/٠٨
🌀یکی از مقاماتی که در توحید مطرح است ربوبیّت است. ربوبیّت انسان یا عالم ممکنات ربوبیّتش اضافی است، یعنی ربوبیّت آن نسبی است. چون ربوبیّتش به اعتبار رابطه ی با مربوب است.
ربوبیّت ممکنات در واقع رابطه ی بین حق و مربوب است. این رابطه ی رب و مربوب در واقع سه معنا درست میکند:
1⃣◀️ مالک
یعنی رب الدار، یعنی مالک خانه
2⃣◀️ مولا
رب العبید، یعنی مولای بندگان
3⃣◀️ پرورنده
رب الصبی، یعنی پرورنده پسر بچه
↩️چون به اعتبار مربوب است شخصیت رب را مربوب میسازد، یک وقت مربوب خانه و زمین است، یعنی شخصیت آن فقط اینست که مالک است. یک وقت مربوب عبید است و یعنی شخصیت آن اینست که ارباب است.
ولی یک وقت هم اینست که من مادر یا پدر هستم لذا میگویند رب الصبی.
✅امّا تنها جایی که شخصیت رب را مربوب نمیسازد خداوند است. یعنی خداوند مالک جهان است و از کسی مالکیت نگرفته است، و سرپرست جهان است. پرورنده ی من و شماست و پرورنده ی انسان کامل است و از کسی چیزی نگرفته است.
❇️ذات اقدس اله را وقتی میخواهید مناجات کنید باید بگویید (یا من توحّدِ بربوبیّت)، چون خداوند از کسی ربوبیّت نگرفته است، و هیچ رابطه ی با مربوب ندارد.
و اینجاست که باعث میشود عارف به ثمر برسد و اهل سلوک به ثمر برسند و در این فضا ذوب میشوند.
♻️علت عقب افتادگی همه ی ما اینست که رابطه ی ما با مربوب مستحکم شد ولی در صورتی که باید ماها رابطه ی خود را با رب مستحکم میکردیم. آن کسی که در افق نورانی به سر میبرد توحّد به ربوبیّت است و هنگامی که توحّد به ربوبیّت بیایند این دیگر بالاترین معرفت است و انسان کامل میشود. و لذا خداوند هیچگاه رابطه ی خود را از مربوب نگرفته است و همیشه از خودش بوده است، و میفرماید اگر میخواهید انسان کامل شوید به سوی من آیید.
💠انسان در امور مادی یکی از موالی ثلاثه است، طبیعتاً آن در موالی ثلاثه مثل عین جمادات و نباتات است و تابع شرایط خاص تکوینی و محیطی است و این طبیعی است ولی در جهات معنوی نه، در جهات روحی مثل موالید ثلاثه نیست. موالید ثلاثه منظور آب، خاک و آتش است.
امّا در مرحله روحی کاملاً تجرید مطلق است و در اینجاست که در مقام بندگی رابطه ی مربوب و رب به اینجا میرسد که خود رب در تعریفش میگوید:
وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا،(سوره مبارکه فرقان آیه ۶۴).
و آنان هستند که شب را به سجده و قیام نماز در برابر خدایشان روز کنند.
✳️امام خمینی (ره) در درس اخلاق خود میفرمودند:
شما میتوانید رابطه ی خود را با رب آنچنان قشنگ کنید که افسار شیطان را ببندید به جای اینکه شیطان افسار شما را ببندد.
این عمل ام داوود در ماه رجب باعث میشود که شیطان را به دست خود لجام ببندید.
🔚 دوستان من اشتباه نکنید از استاد فاصله نگیرید. از عرفان فاصله نگیرید، عرفان به انسان هویت میبخشد. خیلی مراقب باشید درس و لباس روحانیت شما را مغرور نکند. ولی هنگامی که رابطه ی خود را با رب درست کردید دیگر شیطان نمیتواند در کمین شما بشیند. و این جاست که خداوند در قرآن کریم آیه ١۴ سوره مبارکه فجر میفرماید:
إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ.
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir