بسم الله الرحمن الرحیم
۵ محرم ۱۳۹۷
🌀ذات اقدس اله در قرآن مجید بعضی از سوالات را جواب دادند، امّا بعضی از سوالات را جواب ندادند.
مثال بعضی ها را جواب داد◀️ سوال کردند در مورد هلال ماه که برای چه هست؟
جواب دادند: این گردش هلال برای این است که وقت نماز و حج و ...... را برای شما مشخص کند.
مثال بعضی ها را جواب نداد◀️ سوال کردند که روح چیست؟ در اینجا پاسخی نداد. یا در مورد خمس و .... جواب نداد.
خوب حالا چرا جواب نداد⬅️ چون باید خود مردم تلاش و هزینه کنند تا بتوانند به آن ارزشها و مقامات برسند.
♻️در قرآن کریم آمده است که سخنگوی اهل بهشت داوود (ع) است، خوب حالا چرا ایشان سخنگوی اهل بهشت هستند به این دلیل که⬅️ ایشان صدای زیبایی داشت، موذن بود و مناجات زیبایی میکرد.
💠در قرآن کریم سوره مبارکه نحل آیه ۴۳ آمده است که:
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ ۚ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.
و ما پیش از تو غیر رجال مؤیّد به وحی خود کسی را به رسالت نفرستادیم، پس اگر نمیدانید از اهل ذکر (یعنی علماء و دانشمندان هر امت) سؤال کنید.
✅دوستان دانشگاهی ما، برادران عزیز ما، شما با کوچکترین شبهه زندگیتان را رها میکنید، زندگی معنویتان به هم میریزد.
لذا خداوند میفرماید: از روی جهل و نادانی گناه میکنید.
شیطان هم در قیامت میگوید مرا سرزنش نکنید، خودتان را سرزنش کنید.
❇️دوستان عزیز من، شما پولدار شدید ولی دیندار که نشدید. شما پزشکی قبول شدید، ولی قبولی قرآن که ندارید. شما در علم تحصیلی موفق هستید در علم اشراقی که موفق نیستید.
شما یکبار شرح توحید صدوق را گوش کنید، یکبار قرآن را بخوانید اگر حاضر شدید نمازتان را رها کنید، دنیا دنیا هم به شما اگر شهوت نشان دهند حاضر نیستید دیگر دنباله رو شهوت شوید.
🔷تقرب دو قسم است:
1⃣⏪تقرب محسوس
2⃣⏪تقرب معقول
🔔آنچه که امروز در دانشگاهها وجود دارد تقرب محسوس است. آنچه مربوط به قرآن میشود تقرب معقول است.
❎بیشتر حرفهای ما روی عرفان نظری هست، ما عرفان نظری را بیشتر از عرفان عملی دوست داریم. لذا بچه هایی که در عرفان عملی میروند اشتباه است اگر عرفان نظری نداشته باشید، عرفان عملی سر از خدمت حجاب در میآورد.
🌐در عرفان نظری وقتی به عوالم بیهوشی میرسد چهار جهل داریم که یکی از آنها را شرح میدهم:
1⃣⏪جهل وقاع، یعنی شیطان با شما رابطه ی زناشویی میکند. شیطان همه چیز را از شما میگیرد.
در سوره مبارکهی دخان آیه ۱۰ آمده است که:
فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ.
(ای رسول) منتظر باش روزی را که (بر عذاب کافران) آسمان دودی پدید آرد پیدا و آشکار.
🔚 خوف خداوند فیض است.
ای انسانهای فرهیخته مطالعه داشته باشید. با خودتان کار کنید حیف است.
در نماز حالات خشیّت داشته باشید.
چه اشکالی دارد سحرها در نماز گریه کنید.
_____________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح نهج البلاغه ۹۷/۰۹/۰۲
🌀حضرت علی (ع) در خطبه دوم نهج البلاغه، هشت فضیلت را برای اهل بیت (ع) بیان میکند.
1️⃣◀️و هم موضع سره.
اهل بیت (ع) محل و جایگاه سر خداوند هستند.
سر معمولاً علمی است که جایز نیست برای عامه مردم اظهار کرد. خداوند و پیغمبر (ص) اسراری دارند که حق ندارند برای مردم بیان کنند.
♻️امام سجاد (ع) فرمودند: لو علم اباذر ما فی قلب سلمان لقتله.
اگر اباذر میفهمید که چه چیز در قلب سلمان است، سلمان را میکشت.*
درحالیکه در مورد اباذر آمده است که: انه لم یکفر بالله طرفه عین.
اباذر به اندازه یک پلک زدن به خداوند کافر نشد.
⛔️ یکی از اشتباهاتی که در مملکت اتفاق افتاد این بود که برخی الفاظ و اسرار عرفانی را در جلسات بیان میکنند. مردم تحمل آن را ندارند.⛔️
✔️برخی از آیت الله بهجت (ره) میخواستند که ایشان استاد آنها باشد، استاد بهجت (ره) میفرمود شما کلاس اول هستید میخواهید بیایید کلاس دوازده؟
امام صادق (ع) به ابابصیر فرمودند: ان ظاهر عندنا سرا من سرالله و علماء من علم الله.
ما اسراری داریم که اسرار خداوند است و علمی داریم که علم خداوند است، نه فرشته مقرب و نه نبی مرسل (ص) و نه مومنی که خداوند قلبش را برای ایمان امتحان کرده است، نمیتوانند این علم را تحمل کنند.
و همچنین امام صادق (ع) فرمودند:
که ما بنا نداریم به شما بگوییم. ما به اندازه تحملتان به شما میگوییم. مراقب باشید کلاسهایی نروید که گمراه شوید.
محی الدین در فتوحات مکیه میگوید: آفرین بر فقهاء که عرفان را حرام کردند. چون کار هر کسی نیست.
امام (ره) میفرمود: هر کس میخواست برای عرفان خدمت آیت الله شاه آبادی برسد، ایشان میفرمود که شما برزختان را درست کنید، بعد بیایید.
امام خمینی (ره) میفرمود که استاد میفرمود، بعضی در عرفان ورم کردهاند و فکر میکنند عارف هستند.
🔔یک عارف جلیل القدری میگفت، من وقتی محضر امام زمان (عج) رسیدم، پرسیدم آقا چرا نمیآیید؟ فرمودند به مردم ایران بگویید که یک ولایت فقیه آمده است، نمیتوانید آن را تحمل کنید. آن وقت میتوانید مرا تحمل کنید؟
خیلیها چادر را نکشیدند (تحمل نکردند) و کنار گذاشتند خیلیها آمدند حوزه و عمامه را نکشیدند و آن را کنار گذاشتند.
🔚 مردم اگر انذار بشوند زودتر نتیجه میگیرند. تشویق باید به اندازه باشد.
بدون استاد نمیتوانید در تهران زندگی کنید و سریع فریب میخورید.
*پ.ن: الوافی، جلد ۱، صفحه ۱۱
_____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#آیت_الله_احدی_حفظ_الله #اخلاق_قم
بسم الله الرحمن الرحیم
اخلاق قم ۱۳۹۷/۹/۷
🌀در حدیث چهاردهم از شرح توحید صدوق به اوصاف خداوند پرداخته میشود، و نسبت به اوصاف خداوند مقاماتی مطرح میشود:
1⃣⏪توحید صمدی.
امام باقر (ع) میفرمایند: هر اندازه خداوند به من بار علمی بدهد همه را برای توحید صمدی خرج میکنم.
♻️صمد دو ریشه اصلی دارد:
1⃣◀️قصد
2⃣◀️صلابت و استحکام
🔷این که به خداوند صمد گفته میشود دلیلش این است که، بندگانش قصد درگاه او میکنند و دست نیاز به سوی او دراز میکنند.
⬅️و البته قصدی که استحکام نداشته باشد توحید صمدی ندارد (پس معنای دوم در اینجا کاربرد دارد).
🔔پس توحید صمدی هم لغزش و مرتبه دارد.
◀️و گره کار خیلی ها هم همین است که قصد دارند اما قصدشان استحکام ندارد.
✅امام حسین (ع) برای صمد ۵ معنا بیان میکند:
1⃣↩️کسی است که در نهایت آقایی و سیادت است.
2⃣↩️دارای ذاتی دائم، ازلی و جاودانه است.
3⃣↩️وجودی است که جوف ندارد.
4⃣↩️نمیخورد و نمیآشامد.
5⃣↩️نمیخوابد.
💢امام سجاد (ع) در تعریف صمد این گونه بیان میکنند:
صمد کسی است که شریک ندارد و نگهداری چیزی برای او مشکل نیست و چیزی از او مخفی نمیماند.
🔚 توحید صمدی آنقدر اهمیت دارد که امام باقر (ع) میفرمایند: هر آنچه خداوند علم به من داد در توحید صمدی خرج میکنم.
و زمانی که حماد بن عمر بصیری از امام صادق (ع) درباره توحید میپرسد، حضرت به او میفرمایند ابتدا موحد صمدی باش.
_________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir