لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_چهارم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب چهارم رمضان ٩٨
🌀یکی از مباحثی که برای فقهای گرانقدر ما خیلی توجه دارد سیر انسان کامل است. بلاخره انسان کامل سیرش تا چه اندازه است، باور کنید طبق نظرات فقها سیر انسان کامل نامتناهی است و محدود نیست، اگر این سیر را محدود کنید خودتان ضرر کرده اید، چون به نتیجه نمیرسید.
✅تفاوت انسان کامل با فرشتگان در اینست که:
1⃣◀️فرشتگان مظهر صفات تنزیهی خداوند هستند. امّا انسان کامل هم مظهر صفات تنزیهی و هم مظهر صفات تشبیهی خداوند هستند.
مثلاً فرشتگان گفته اند⬅️ (وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ).
امّا ائمه (ع) میگویند⬅️ (فسبحت الملائكة بتسبیحنا).
↩️اول ما گفتیم سبحان الله بعد فرشتگان از ما یاد گرفتند، پس معلوم میشود قبل از همه ی فرشتگان انسان کامل خداوند را تنزیه کرد.
♻️آیا فرشتگان میتوانند مظهر یا رازق شوند؟
میفرماید نه، امّا انسان کامل میتواند مظهر یا مدبر شود ولی فرشته نمیتواند.
بله انسان کامل میتواند تمامی اسماء الحسنی را طی کند، این مقام انسان کامل است. و لذا انسان کامل میتواند شفا دهد.
فرشتگان کراماتشان محدود است، ماها اگر از بچگی پاک بمانیم میتوانیم به مظهر شفا برسیم.
2⃣◀️فرشتگان به علم لدّنی نمیرسند ولی انسان کامل به علم لدّنی میرسد، برای فرشتگان در مقابل خداوند بینشان حجاب است، ولی برای انسان کامل حتی یک ذره هم حجاب نیست.
انسان کامل تمام حجاب های نورانی را میتواند پاره کند.
3⃣◀️فرشتگان با واسطه تعلیم میگیرند ولی انسان کامل بدون واسطه تعلیم میگیرد.
❇️پیامبر(ص) فرمودند:
فردای قیامت خداوند بندگانی را می آورد که از طرف راست، چپ و مستقیم، نور از وجود و چهره هایشان میدرخشد، اینها به منزله ی انبیاء هستند امّا پیغمبر نیستند، اینها به منزله ی شهداء هستند ولی شهداء نیستند. در این مجلس همه نشسته بودند عمر، ابابکر و....، ابابکر گفت یا رسول الله من هستم، پیغمبر (ص) فرمودند خیر، نفر دوم پرسید منم، دوباره ایشان جواب دادند خیر، و بعد از آن پیغمبر (ص) دست بر سر امام علی (ع) گذاشتند و فرمودند: علی (ع) و شیعیان او هستند که این مقام را دارند، و بعد پیامبر اکرم (ص) دست به دعا برمیدارند که خدایا من را با علی (ع) و شیعیان یکی کنید.
↩️برای اینست که میگویم پاک بمانید تا به این مقام برسید.
🔷یاران امام زمان (عج) نیز در روایت داریم که در شب تاریک مانند نور میدرخشند، و نیاز به چراغ ندارند.
✳️از حضرت فاطمه (س) نقل شده که ایشان در حال گریه بودند که فضه از ایشان میپرسند چرا گریه میکنید جواب میدهند: عجب همسری دارم، با زمین صحبت میکند و زمین نیز با او، بعد میپرسند زمین به ایشان چه میگوید، فرمودند: زمین به ایشان میگوید علی جان هر کسی تو و فاطمه را دوست داشته باشد اجازه نمیدهم در زمین به او خوش نگذرد، و گفت هر کسی بغض فاطمه را داشته باشد در قبر چنان به او فشار میآورم که فریادش بلند شود. و همچنین گفت چگونه شیعیان تو را شکنجه کنم در حالی که یک گوشه ی قبر فاطمه (س) نشسته است و یک گوشه ی قبر شما( علی (ع)) نشسته اید. پس معلوم است که ما را دفن که کنند هر دو بزرگوار میآیند.
🔚 عزیزان من سعی کنید پاک بمانید و پاک هم زندگی کنید. تا ان شاالله برسید به آن مقامی که شیعه ی علی (ع) باید برسد.
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
اُعْبُدِاللّهَ كَاَنَّكَ تَراهُ،
اسم خدا را عبادت نکنید خود خدا را عبادت کنید، ذوب در خودش شوید.
فَاِنْ كُنْتَ لاتَراهُ فَاِنَّهُ يَراكَ.
اگر شما او را نمیبینید او شما را میبیند.
اخلاق قم ٩٧/١٢/١۵
____
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_پنجم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب پنجم ماه رمضان ٩٨
🌀در مورد آسیب های اجتماعی پیامبر اکرم (ص) به کشتی مثال زدند، فرمودند: کشتی را در نظر بگیرید و سرنشینان کشتی به نوعی در به سلامت رسیدن به مقصد سهیم هستند، حالا یکی از این سرنشینان بگوید من فقط در محدوده ی خودم میخواهم با میخ سوراخی در کشتی ایجاد کنم، خب درست است محدوده ی شما هست ولی آب وارد کشتی میشود و همه غرق میشویم. و لذا دلیل امر به معروف و نهی از منکر همین است، به خاطر اینست که فضای جامعه آلوده نشود. و دیگر خیلی از افراد جامعه نمیتوانند از این جامعه لذت ببرند.
✅ما معتقدیم سومین اصلی که باید در آسیب های اجتماعی با آن مبارزه کرد، بخش تحریم حلال و تحلیل حرام است. و ما متأسفانه در این جامعه درگیر هستیم، یعنی یک چیزهایی در جامعه حلال است که حرامش کنیم و یک چیزهایی حرام است که حلالش کنیم. یکی از بزرگترین آسیب اجتماعی همین است و اتفاقاً سیر تاریخی این آسیب به یهود برمیگردد.
♻️در قرآن کریم هم آیه ٩٣ سوره مبارکه آل عمران اشاره به همین موضوع دارد که:
کُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ.
همه خوراکی ها بر بنی اسرائیل حلال بود، جز آنچه اسرائیل [یعنی حضرت یعقوب] پیش از آنکه تورات نازل شود [به علتی] بر خود حرام کرد؛ [بنابراین آنچه از خوراکی ها در تورات حرام شده به کیفر گناهان بنی اسرائیل است نه آنکه از آیین ابراهیم به جا مانده باشد] بگو: اگر راستگویید [و حقیقت غیر از این است] تورات را [که از نظرها پنهان کرده اید] بیاورید و آن را بخوانید، [و اگر از آوردن تورات و خواندنش خودداری ورزید، اعتراف کنید که به تورات دروغ می بندید.]
↩️دین محصول و فکر بشر نیست، دین وحی از طرف خداوند است.
💠لذا آنچه که جامعه را نابود کرد، تحلیل حرام و تحریم حلال است. اگر همین روند را پیش رو داشته باشید تا چند سال دیگر در تهران دینی باقی نمیماند.
✳️امام علی (ع) نقل میکردند که زمانی پیغمبر (ص) چنان مضطرب و نگران بودند که این نگرانی روی من هم اثر گذاشت، و پیامبر (ص) فرمودند: در آخر الزمان امت من با اموالشان امتحان میشوند، و نسبت به دینشان مطالبی را میگویند که حتّی در دین وجود ندارد، حرام خدا را با یکسری ایرادات دروغ عوض میکنند، شراب میخوردند و میگویند که حلال است، و مسولین آنها رشوه میگیرند و بعد میگویند این رشوه نبود بلکه هدیه است، اگر حکومتی به این سمت بیاید قطعاً نابود میشود.
💠امام علی (ع) در خطبه زوّراء آمده است که:
زوّراء چیست؟ زوّراء ممکن است ایران باشد، یا کربلا و یا هر جای دیگر باشد، و ایشان فرمودند: فرمودند منطقه ای است که در آنجا بناهای محکم میسازند و بعد ثروتمندان با نگاه به این برج های سر به فلک کشیده کیف میکنند، وحشت بر آن روز باد که حملاتی شروع میشوند و یک قوم کوچک حمله میکنند و اینها را از بین میبرند.
البته متن کامل خطبه زیاد است و از آوردن متن کامل خطبه معذوریم، و فقط خلاصه ای از آن آوردیم.
🔚 دوستان عزیز من مراقب باشید غفلت ها شما را نگیرد. مراقب باشید گرفتار زوّراء نشوید. سعی کنید هر شب ماه رمضان دعای افتتاح را بخوانید.
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_ششم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب ششم ماه رمضان ۹۸
🌀یکی از آسیبهای اجتماعی که قرآن روی آن تاکید دارد و اهل بیت (ع) هم دقیقاً روی آن نظاره کردند بحث مکفریت است.
کراراً اهل بیت (ع) فرمودند: ما مکفریم؛ حتّی مومنین مکفرند.
مکفر از تکفیر به معنای پوشش داده شده است. یعنی ما اگر در عالم جهان کارهای خیری بکنیم؛خدمات ارزنده ای به مردم داشته باشیم، ایثارگری ها؛ فداکاریها همهی اینها جلوی چشم کفار؛ اراذل و اوباش اصلاً نمیاد، امّا اگر یکی از کفار کاری انجام بدهد؛ آنچنان بزرگ نمایی میکنند که انگار چه کار باارزشی انجام داده است.
↩️این مطلب مربوط به صدر اسلام بود ولی الان ظهورش کاملاً احساس میشود. لذا شما جوانهای مومن؛ انسانهای فعال هر اندازه برای کفار؛ اراذل و اوباش؛ سلطنت طلبها خدمت رسانی کنید اصلاً به چشم نمیآید؛ میگویند اصلاً شما کاری نکردید.
✅در سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۵ آمده است که:
وَمَا يَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلَن يُكْفَرُوْهُ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِين.
و هر كار نيكى انجام دهند هرگز درباره آن ناسپاسى نبينند و خداوند به [حال] تقواپيشگان داناست.
🔵مکفر به کسی میگویند که کارهای خوبش نادیده گرفته شود. انبیاء (ع) و امامان ما مکفرند، چون از اینها حق شناسی نشد.
اتفاقاً همهی آنها مورد ناسپاسی قرار گرفتند. حتّی در روایات داریم که مومنین مکفرند؛ یعنی قدرشناسی نمیشود.
متأسفانه از تلاشهای مومن؛ از فعالیتهای مومن ناسپاسی میشود.
✅امام صادق (ع) فرمودند:
ان المومن مکفر وذلک أن معروفه یصعد الی الله تعالی فلا ینتشر فی الناس، والکافر مشهور وذلک أن معروفه للناس ینتشر فی الناس و لا یصعد الی السماء.
همانا مومن ناسپاسی میشود، زیرا خوبی او به درگاه خدای متعال و در میان مردم شایع نمی شود، امّا خوبیهای کافر شایع میشود چون برای مردم است و به درگاه الهی بالا نمیرود.
از مومن ناسپاسی میشود؛ کار خیری که انجام دهد بالا پیش ملائکه آسمان میرود، امّا در بین مردم اصلاً منتشر و بازگو نمیشود؛ برعکس کافر یک کاری کند همه میفهمند؛ دلیلش اینست که کافر به خاطر کفرش نسبت به بالا حجاب دارد، امّا نسبت به مردم که حجاب ندارد؛ هر کاری که میکند مورد توجه واقع میشود.
خانواده ها و جوانها متوجه نیستند که مومنین به درد شما میخورند؛ رقاص ها به درد شما نمیخورند ولی کار مومن و فداکاریهایش دیده نمیشود.
↩️علتش این است که پیامبر (ص) میفرمایند: مومن دنبال قصد قربت است؛ مومن دنبال این است که عملش پیش خداوند مقرب شود و لذا حق دارد حرفهای مومن؛ کارهای مومن؛ عمل مومن دیده نشود.
✳️پیامبر (ص) فرمودند:
یدالله عزوجل فوق رئوس المکفرین ترفرف بالرحمه.
دست خدای متعال بالای سر کسانی است که از آنها ناسپاسی میشود و رحمت خود را بر سر آنها میگستراند.
دست خدا روی سر شماست و شما را در آغوش رحمت خود میگیرد، امّا آنها را عذاب میکند هم در دنیا و هم در آخرت؛ لذا اگر خدماتی کردید و به چشم نیامد، و برعکس دشنامتان میدهند خدا شما را قطعاً در رحمت خویش پوشش میدهد و آنها را در عذاب خود وارد میکند.
💠لذا دلگرم شدیم دلگرم از این جهت که ما بدنبال تعریف خداییم نه به دنبال تعریف مردم، ما بدنبال گستردگی رحمت الهی هستیم نه رحمتی که از جانب این و آن میآید.
خب این بحث ها لازم است؛ اساتید دانشگاه ها از ما یاد بگیرید و بروند سر کلاس بگویند و تفکر جوان را عوض کنند. خودتان هم که تحصیل نمی کنید بعد تفکر جوان در هاله ای از ابهام میماند.
ادامه دارد........
______________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_ششم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب ششم ماه رمضان ۹۸
ادامه صوتی...
🌀وقتی هلاکوخان به بغداد حمله کرد تنها سه شهر را نتوانست قتل عام کند:
1⃣◀️کربلا
2⃣◀️نجف
3⃣◀️کاظمین
آن هم به درایت سه عالم بزرگوار که دیشب گفتم و اسمشان را بردم.
♻️تفاوت بین سرعت و عجله در چیست؟ سرعت وصف حرکت است، امّا عجله وصف متحرک است. این را به ما یاد دادند؛ هم در فلسفه؛ هم در عرفان و هم در تفسیر خیلی هم بدرد ما خورد و فکر میکنم که به درد جامعه علمی امروز هم بخورد.
↩️مثلاً اتومبیل سرعت میگیرد؛ سرعت اتومبیل روی حرکتش است یعنی حرکتش را بالا که میبرید دنده چهار؛ دنده سه و دنده دو میگذارید و همینطور حرکت پایین میآید. لذا میگویند سرعت وصف حرکت است.
ولی یک شخصی زود عصبانی میشود یا یک خانواده ای زود بهم میپرند یا در یک سانحه زود خشمگین میشوند، اینها را میگویند عجله میکنند.
این جامعه عجول است؛ این خانواده عجول است؛ شتاب زده است؛ زود تصمیم میگیرد؛ خود این خانواده شتاب زده است؛ اخلاق شتاب زدگی دارد؛ لذا میگویند که وصف متحرک است.
❎در قرآن دو نوع حرکت داریم:
1⃣◀️حرکت ستودنی است.
در آیه ۱۳۳ سوره مبارکه آل عمران آمده است که:
وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ.
و براى نيل به آمرزشى از پروردگار خود و بهشتى كه پهنايش [به قدر] آسمانها و زمين است [و] براى پرهيزگاران آماده شده است بشتابيد.
2⃣◀️حرکت زشت است.
یک جا هم سرعت به سمت تجاوز حقوق مردم است؛ گناه است؛ اینجا مذمت است.
در آیه ۶۲ سوره مبارکه مائده آمده است که:
وَ تَرى كَثيراً مِنْهُمْ يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ.
بسيارى از آنان را مىبينى كه در گناه و تعدّى، و خوردن مال حرام، شتاب مىكنند. چه بد و ناپسند است كارى كه انجام مىدادند.
⬅️قرآن در بحث سرعت به مغفرت کثیراً نمیآورد امّا در بحث سرعت به گناه و سرعت به معصیت کثیراً میآورد.
بسیاری از مردم به سمت گناه؛ به سمت معصیت بسیار شتاب میگیرند، امّا در خواندن نماز شب؛سرعت در مغفرت؛ سرعت در احیای شب و سرعت به پاکی بسیار کم و ناچیز است.
🔵لذا در دعای کمیل داریم:
أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْك وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْك.
بعضیها در این جامعه خیلی کم هستند؛ نسبت به خدا نزدیک شدند و بعضیها اخص شدند.
چون در متن صراط نیستند به سمت عدوان سرعت میگیرند، امّا اگر در متن صراط باشند به سمت مغفرت سرعت میگیرند.
🔷سرعت به سمت مغفرت برای اینست که در متن صراط است و متن صراط هم آسان نیست؛برای هر کسی نیست که در متن صراط واقع شود.
❎علامه حسن زاده آملی میفرمایند:
اینها نسبت به رذائل بینا؛ شنوا و زیرک هستند، ولی نسبت به حقیقت و معنویت کور و ناشنوا هستند.
↩️لذا در قرآن کریم سورهی مبارکه توبه آیه ۴۵ میفرماید:
إِنَّمَا یَسْتَئْذِنُکَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَ ارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِى رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ.
تنها کسانى از تو اجازه میگیرند (به جبهه نروند) که به خدا و روز قیامت ایمان ندارند و دل هایشان مرددّ گشته است، پس آنان در شک و تردیدشان سرگردانند.
💠حرکت یعنی علم؛ مطالعه؛ زحمت کشیدن؛ درایت؛ هنر؛ پویایی و بالندگی.
🔚 یونانی ها میگویند اگر خداوند دو چیز به ما بدهد ما یک جهان خلق میکنیم:
1⃣◀️حرکت
2⃣◀️عناصر حرکت
ولی هم حرکت و هم عناصر حرکت دست خداست.
__________
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_هفتم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب هفتم رمضان ۹۸
🌀از اول تاریخ نزول قرآن تا حالا؛ قرآن روی اکثریت تذکر میدهد.
یکی از آسیبهای فریبنده بشر؛ آسیبهای اکثریت است؛ قرآن هم روی آن خیلی تذکر میدهد.
اکثریت از نگاه جمع قانون گذار؛ درست است و نگاه خوبی است. امّا از نگاه شرع، اکثریت نگاه خوبی نیست و لذا اکثریت مقبولیت مردمی دارد امّا مشروعیت الهی ندارد؛ و به این معنا نیست که اگر یک اکثریتی کاری کردهاند دلیل بر اینست که مشروعیت الهی دارد؛ خیر اینگونه نیست.
لذا یکی از آسیبهای بزرگی که بچه های امروز ما را درگیر کرده است و خانواده ها را عموماً درگیر کرده است همین مقوله اکثریت است.
♻️در آیه ۱۱۶ سوره مبارکه انعام آمده است که:
وَإِن تُطِع أَكثَرَ مَن فِي الأَرضِ يُضِلّوكَ عَن سَبيلِ اللَّهِ ۚ إِن يَتَّبِعونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِن هُم إِلّا يَخرُصونَ.
اگر از بیشتر کسانی که در روی زمین هستند اطاعت کنی، تو را از راه خدا گمراه میکنند؛ (زیرا) آنها تنها از گمان پیروی مینمایند، و تخمین و حدس (واهی) میزنند.
↩️اگر از اکثریت مردم پیروی کنید؛ اینها تو را از مسیر خداوند گمراه میکنند.
اکثریت مردم عاشق رقاصی؛ لهو ولعب؛ آزادیهای فاسد و حرام هستند.
انسان از این آزادیهای حرام نمیتواند تبعیت کند؛ گمراه و فاسد میشود.
اکثریت مردم روی گمان و تخمین حرکت میکنند.
💠و همینطور که در این آیه مبارکه شرح میدهیم:
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُّ عَنْ سَبِيلِهِ.
بدرستى كه پروردگار تو داناتر است به كسى كه گمراه شود از راه هدايت و ايمان وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ.
و ذات اقدس الهى داناتر است به راهيافتگان از غير او.
امّا خداست که آگاه تر از همه مردم است که تشخیص میدهد چه کسی گمراه است و چه کسی در مسیر و هدایت است.
✅علامه جوادی آملی میفرماید:
این اطاعت به معنای اجابت است؛ یعنی شما اگر اکثریت مردم را اطاعت کنید حواستان باشد این اطاعت بچگانه است؛اجابت از خداوند حکیمانه است؛ امّا اجابت از اکثریت کودکانه است و شما را گمراه و از مسیر دور میکند.
❇️وقتی که بحث مدیریت میشود قرآن میفرماید عدهای میگویند:
أَنَا أَكْثَرُ وَ نَفَرا.
ما نفراتمون بیشتر است.
وقتی بحث حاکمیت میشود عدهای میگویند:
ًُ أَنَا أَكْثَرُ مالاً.
ما ثروتمان بیشتر است.
بعضی ها هم میگویند:
نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ.
ما مدیر قوی و شایستهای هستیم.
❎اگر یک مدت با اینها رفاقت کنید، میبینید که اینها از قبل بوی کفر داشتند و بعد همان بوی کفرشان باعث شد حاکمیت را در دست گرفتند، و وقتی حاکمیت را در دست گرفتند فرار میکنند و میروند به سمت کفر؛ لذا ما هم حرفمان این است و تمام توجهمان این است که ما باید این واقعیت را بشناسیم.
✳️امام علی (ع) فرمودند:
إِنَّ الْحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ، اِعرفِ الْحقَّ تَعرِف أهلَهُ
حق به شخصیت ها شناخته نمیشود. خودِ حق را بشناسید تا پیروان آن را بشناسید.
شما فکر نکنید حق به مردان شناخته میشود؛ نه اول حق را بشناسید آنگاه ببینید مردان حق چه کسانی هستند. مردان حق را بعد از اینکه حق را شناختید آن وقت ببینید مردان حق چه کسانی هستند؛ این آکادمی علمی ماست.
چون اکثریت مردم یا تابع ظن هستند یا آرای آنها بر اساس حدس و تخمین است. کسی که تابع ظن است و آرای آنها بر اساس حدس و تخمین است؛ او نمیتواند محور اندیشه های ما باشد.
لذا ما یک تکلیفی داریم؛ تکلیف دینی و وظیفه شرعی ما این است که آیات الهی را یکی پس از دیگری برای مردم تفهیم کنیم و بگوییم حق همین است و رساله أَنَّهُ الْحَقّ بالقرآن این است که شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ.
↩️اگر کسی نماز بخواند میشود، شَهِدَ اللَّهُ.
اگر کسی نماز با حضور قلب بخواند میشود، شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا.
اگر کسی نماز با حضور قلب بخواند و بلرزد و در خداوند ذوب شود میشود، إِلَّا هُوَ.
بعد هنگامیکه إِلَّا هُو شد؛ آن وقت ببینید وَ أُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ، اگر سواد هم دارد قَائِمًا بِالْقِسْطِ است؛ اگر علم او برای او حجاب نیاورد؛ غرور نیاورد آن وقت ازش اطاعت کن.
این أُولُو الْعِلْمِ ما قبل إِلَّا است؛ علامه طباطبایی میفرمودند، نه به همین هو وصل است؛ یعنی آن أُولُو الْعِلْمِ، که ما میگوییم هر عمامه به سر نیست؛ آن أُولُو الْعِلْمِ، که میگوییم هر استاد دانشگاه نیست.
ادامه دارد.........
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
بسم الله الرحمن الرحیم شب هفتم رمضان ۹۸ 🌀از اول تاریخ نزول قرآن تا حالا؛ قرآن روی اکثریت تذکر میدهد
بسم الله الرحمن الرحیم
شب هفتم ماه رمضان ۹۸
ادامه صوتی.......
🌀در روایت داریم اگر یک عالمی؛ فقیهی و یا طلبهای را دیدید، مشتاق مسائل و امور مالی است او را تکذیب کنید و به او بگویید انت المنافق.
✅نگاه ما اصلاً با دنیای دیگر فرق میکند؛ ما جهان بینیمان این نیست که هر کسی مردان حق است. خداوند امام حسین (ع) را هم در عرش و هم در قیامت جز اعلی علیین قرار داده است؛امام حسین (ع) در روز عاشورا حق را نمایش داد ولی چون اکثریت بودند میگفتند تو تنهایی و ما نمیآییم.
♻️در سوره مبارکه انعام آیه ۱۲۲ آمده است:
أَوَمَنْ کَانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً یَمْشِى بِهِ فِى النَّاسِ کَمَن مَثَلُهُ فِى الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا کَذَ لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ.
و آیا آنکه (به واسطه جهل و شرک) مرده بود، پس او را (با هدایت خویش) حیات بخشیدیم و براى او نورى (از ایمان) قرار دادیم که با آن در میان مردم راه خود را بیابد، مَثَل او مَثَل کسى است که در ظلمتهاى (جهل و شرک) قرار دارد و از آن بیرون آمدنى نیست؟ این گونه براى کافران، کارهایى که میکردند جلوه داده شده بود.
❎خب افق نگاه انسان کامل چون افق محدودی نیست و زندگی محدود را نمیخواهد، و زندگی مادی را نمیخواهد اسمش را نور گذاشت چون نور هم مادی نیست.
❌هشدار جدی به شما بدهم با این روایاتی که داریم:
از پیامبر (ص) نقل شده است که:
« سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ تَخْبُثُ فِيهِ سَرَائِرُهُمْ وَ تَحْسُنُ فِيهِ عَلَانِيَتُهُمْ طَمَعاً فِي الدُّنْيَا لَا يُرِيدُونَ بِهِ مَا عِنْدَ رَبِّهِمْ يَكُونُ دِينُهُمْ رِيَاءً لَا يُخَالِطُهُمْ خَوْفٌ يَعُمُّهُمُ اللَّهُ بِعِقَابٍ فَيَدْعُونَهُ دُعَاءَ الْغَرِيقِ فَلَا يَسْتَجِيبُ لَهُمْ.
در دوره آخرالزمان مردم و امتی را میبینم که باطنشان خبیث امّا ظاهری آراسته دارند؛ اینها صرفاً طمع به مال دنیای شما دارند؛ هیچ چیز از خدا نمیخواهند چون پیش خدا هم چیزی ندارند؛ اینها دینشان ریا است؛ یک ذره از عقاب نمیترسند؛ اصلاً خوف و ترس از عقاب در اینها نیست و لذا هرگونه حرام برای آنها شیرین است و از حرام خوری دست بر نمیدارند.
↩️این برای الان است؛ برای زمان ماست؛ این روایات به ما درس میدهند که نباید دنبال طایفه ای برویم که عمومیت این طایفه برمیگردد به اینکه ظاهراً از تو تعریف میکنند و میگویند در خط ولایتم و با شما هستیم امّا وقتی نگاه میکنید میبینید باطن خبیثی دارند و حرمتهای دین را نگاه نمیدارند؛ اساس دین که نه؛ حتی حرمتهای ظاهری دین را هم نگاه نمیدارند.
میفرماید مواظب باشید؛ اینجور امت در عصر غیبت زیاد میشود.
💠پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
اسلام به زودی غریب برمیگردد.
منظور این است که مردم دیگر علماء و فقهاء را نمیخواهند؛ مردم یک بازیگر را از فقهاء برتری میدهند؛ مردم لهو و لعب را از یک کلام فقیه برتری میدهند.
🔚 شما باید حتماً در دنیا که زندگی میکنید، موج شکن امواج فتنه ها را داشته باشید.
↩️موج شکن امواج فتنه ها؛ کشتی نجات بشریت؛ اهل بیت (ع) است.
حتماً ائمه اطهار (ع) را داشته باشید وگرنه نمیتوانید موج شکن امواج فتنه ها را قوی کنید.
___
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
📌از مومن ناسپاسی میشود؛ کار خیری که انجام دهد بالا پیش ملائکه آسمان میرود، امّا در بین مردم اصلاً منتشر و بازگو نمیشود....
______
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
#شب_هشتم_رمضان۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شب هشتم رمضان ۹۸
🌀بنده تا دیشب آسیب های اجتماعی را بررسی میکردم امّا امشب یک فاصلهای میخواهم بیندازم، اصلاً ثمره من آخوند و علامه حسن زاده و آیت الله برجرودی و روضه چیست؟ ما برای چه آمدهایم؟ ↩آنچه که فلسفه وجودی مبلغین عظام را تشکیل میدهد یک کلمه است، اختیار مردم را درست کنند، مردم در اختیارشان مترلزلند، و در انتخاب، عزم و قصدشان گرفتارند. علماء با پاکیها، طهارت، سعه صدر و با درایتهای روحی، معنوی و قرآنی که دارند میتوانند اختیار تک تک بازاریها، استاتید دانشگاه، دانشجوها و کارگران را بسازند.
🌐لذا نشستن در جلسات علم افضل جلوس است.
ائمه (ع) میفرمایند:
آن مجلسی بروید که حدیث ما را میخوانند از ما و کلمات ما میگویند چون کسی که حدیث از معصومین (ع) بشنود اختیارش درست میشود و فردای قیامت هم محضر خداوند حجت دارد، که خدایا اگر من این را انتخاب کردم به این دلیل بود.
♻خداوند به پیامبر (ص) میفرمایند:
در سوره مبارکه کهف آیه ۲۹:
وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ، تو حق را بیان کن.
وظیفه انسان کامل اینست که حق را بیان کند.
فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ، اختیار با مردم است آن کس که میخواهد کافر بشود، میشود و آن کس که بخواهد ایمان را اختیار کند، میکند.
✅ما برای اختیار سازی مردم آمدهایم، برای جبر، فشار و زدن نیامدهایم.
آیه ای که به خود پیغمبران (ص) میگوید:
وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ.
(سوره مبارکه الشعرا آیه ١٥١)
شما خودتان نباید رفتار کسانی که به نفسشان اسراف میکنند، انتخاب کنید.
چون در اینصورت مردم نمی تواند به اختیار نورانی، پویا و شکوفا برسد.
⬅پس خلقت انسان کامل برای اینست که اختیار مردم تکمیل شود.
عجیب اینست که این انسان کامل که میخواهد اختیار مردم را کامل کند نیازمند دو عنصر است:
1⃣◀تعلیم و تربیتش ماورائی باشد.
در سوره مبارکه علق آیه ۵ آمده است که:
عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ.
تعلیم انسان باید تعلیم ماورائی باشد.
چرا خداوند نمیگوید اکرم، برای اینکه تربیتی که خدا ما را میکند تربیت ماورائی است.
یعنی اگر به تو پول بدهد، خانه و ویلا بسازد به این مرد نمی توانید اکرم بگوئید.
خداوند به تو ویلا نمیدهد، امّا تربیت ماورائی میدهد، عشق به حیات طیبه به زندگی دائمی میدهد. این عشقها را که به تو میدهد، تعلیم تربیت ماورائی میگویند.
تعلیم و تربیت ما اگر ماورائی شود، این جوان را اگر در اروپا هم رها کنید، مسجد میرود و حسینه را پیدا میکند ما به دنبال این هستیم.
آنهایی که حقوق اسلامی گرفتند، فرار کردند و رفتند تربیت ماورائی نگرفتند.
اگر روحانیون و قرآن خوانهای مساجد فعال باشند. اگر برادرای عزیز ما که از صبح سرکارند، شب دست زن و بچه را بگیرند ببرند پای درس قرآن و اخلاق تا تربیت ماورائی بگیرند، آنگاه این جوان به بلوغ جنسی که رسید هر جا برود نگرانش نباشید، خودش میداند کجا برود.
اینهایی که میبینید الان اتفاق میفتد، برای اینست که تربیت ماورائی ندارند، از بچگی شبکه پویا داشتند، بعدش سنتور و ...
❇به پیامبر (ص) میگویند:
وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ.
(سوره مبارکه نساء آیه ١١٣)
چیزی به تو یاد میدهم که کسی به تو یاد نداد.
❎تربیت ماورائی کار معلم اخلاق است که باید آنقدر ریاضت قلبی بکشد و برای واردات قلبش هزینه کند تا به این مقام برسد.
2⃣◀به فکر عمران و آبادی باشد.
هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ. وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا.
(سوره مبارکه هود آیه ٦١).
💠تعمیر فقط، تعمیر خداست نه تعمیر شما. بعضی از عزیزان گول تعمیر تمدن روز را خوردند، امّا فقیه تعمیر تمدن روز را مادی می نگرد، تعمیر خدایی را معنوی و ماورائی مینگرد.
کسی که تعمیر را مادی بنگرد میگوید ماشین یک میلیاردی بخرد و از این خوشش میآید.امّا فقیه چون معنوی مینگرد می گوید: این ماشین یک میلیاردی چیزی برای من نمیگذارد باید کاری کنم که در قیامت همراه من باشد.
✳در احوالات حاج عباس قمی آمده که در برزخ بعضی از چهره ها نورانی هستند، همه سوال میکنند این آقا کیست آنقدر نورانی است؟ چرا آنقدر نورانی است؟ پاسخ میدهند: چون یک مفاتیح نوشت که در تمام خانهها هست، هر کس مفاتیح بخواند ثوابش به او میرسد کاری کرد که برزخ و قیامت را قبضه کرد.
🔚آقای مکارم در یکی از کلاس هایشان گفتند: آشیخ عباس قمی را در صف اول بهشت دیدند، گفتند چرا در صف اول است؟
پاسخ دادند چون مقتل الحسین را نوشت و دیدند بالای در نوشته شده:
در الجنه الحسین.
این ها را میگویند تربیت ماورائی.
امّا فلان مرجع تقلید آمد جلویش را گرفتند، گفتند: این در روضه خوانهای امام حسین (ع) است، صف مراجع آن سمت است.
گفت: آن صف طولانی است. گفتند: بله روضه خوانهای حسین زود میروند.
ادامه دارد......
__
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
کانال رسمی آیت الله احدی
بسم الله الرحمن الرحیم شب هشتم رمضان ۹۸ 🌀بنده تا دیشب آسیب های اجتماعی را بررسی میکردم امّا امشب ی
بسم الله الرحمن الرحیم
شب هشتم ماه رمضان ٩٨
ادامه ی صوتی......
🌀آقای حسن زاده آملی هم درس عرفان را به همین سبک بیان میکردند و غالباً مباحثشان نظری بود.
یک شب گفتند: شما غیب الغیوب هستید. اگر لاهوتیان به لاهوت نرسند، غیب الغیوب شما مفهومی ندارد. اگر حضرت جمعیه به مقام لاهوتی شما نرسد، جبروتی شما میرود. اگر شما جبروتی، چون غیب الغیوب هستید. اگر غیب الغیوب هستید، چون چند لاهوتی دارید.
↩️اول لاهوتی عالَم، علی بن ابی طالب (ع) است، آخر لاهوتی عالَم، حضرت مهدی (عج) است. میآید چون به غیب الغیوب وصل است.
🔹در سوره مبارکه جن آیه ٢۶ آمده است که:
عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا.
[ﺍﻭ] ﺩﺍﻧﺎﻱ ﻏﻴﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻏﻴﺐ ﺧﻮﺩ ﺁﮔﺎﻩ نمیکند.
✅یک شب خواستند ذکر مصیبت کنند، گفتند: علی (ع) و امام زمان (عج) هر دو غیب الغیوب عالمند. امّا وقتی این غیب به تاریکی رفت، که مادر غیب سیلی خورده است.
مردم بعد از این، غیب را ندیدند و دستشان از غیب کوتاه شد.
من که گفتم، غیب الغیوب را سیلی زدند چونکه غیب الغیوب شب قدر است، وقتی شب قدر سیلی بخورد، نزول قرآن بسته میشود، پس نزول قرآن کتک خورد، حقیقت قرآن کتک خورد.
امیرالمؤمنین علی (ع) در مسجد کوفه سخنرانی میکردند، شخصی بلند شد گفت: خالد بن عرفطه مرد، امام (ع) به حرفش اعتنا نکرد.
دوباره گفت، باز امام (ع) اعتنا نکرد.
دوباره گفت، امام (ع) گفت خالد نمرد، پرچم مخالفان را به دست میگیرد و قیام میکند و از همین مسجد کوفه برمیخیزد علیه حکومت اسلامی و تو هم از یارانش هستی.
آنقدر به وعاظ انتقاد نکنید، اینجا امام علی (ع) میگویند امّا گوش نمیکند.
♻️علامه حسن زاده آملی در مورد این آیه گفتند:
تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ. (سوره مبارکه المسد آیه ١)
بریده باد دست ابی لهب.، چون دنبال کاسبی حرام رفت و کاسبی حرام او را سیر نکرد.
میگفتند طلبه ها دنبال کسب حرام نروید وگرنه شما هم بروید میشوید تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ.
ادامه آیه میگوید:
مَا أَغْنَىٰ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَب. (٢)
اخرش این کسب حرام چی شد؟
سَيَصْلَىٰ نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ. (٣)
❇️وقتی آیه إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا. (سوره مبارکه انسان آیه ٣)
را نزد امیرالمؤمنین علی (ع) خواندند فرمودند، باور کنید ماییم. ما اهل بیت (ع) مردم را دعوت میکنیم به اینکه یا راه شاکر را بروید یا
ما کسی را اجبار، تحمیل و تهدید نمیکنیم. ما راه را نشان میدهیم، خودشان میدانند کدام را انتخاب کنند.
🔚 در عیون الخبار آمده است که وقتی پیش امام رضا (ع) گفتند: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ.(سوره مبارکه الفاتحه آیه ٦)
امام رضا (ع) بلند شدند دست روی سینه گذاشتند و فرمودند: السلام علیک یا علی بن ابی طالب (ع)، و بعد فرمودند: صراط مستقیم علی (ع) است.
هر بار نماز میخوانید، میگویید: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ.
بیاد بیاورید اختیار شما به دست علی (ع) است.
این شب ها، شب های حساسی است. دعای افتتاح را یک شب ترک نکنید زمزمه کنید.
اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ .
___
پایگاه حفظ و نشر آثار آیتالله احدی (مدظله)
🌐@Ahadi_ir
با سلام
برای واریز فطریه و کفاره زیر نظر استاد احدی از طریق شماره کارت زیر میتوانید اقدام کنید:
6037701683901547
به نام مجتبی احدی
همچنین جهت کمک به ساخت حوزه علمیه استاد احدی از طریق شماره کارت زیر هدایای خود را واریز نمایید:
5859831075434810
به نام مجتبی احدی