به نام خدا
با سلام و احترام خدمت استادان و دانش پژوهان ارجمند
از آنجایی که شهر قم در وضعیت هشدار ( قرمز ) قرار گرفته است و احتمال ابتلا به بیماری در بین شما بزرگوراران زیاد است.
کلاس ها از این هفته 16 بهمن ماه 1400به صورت نیمه حضوری برگزار می گردد و نسبت به برگزاری هر درس به صورت کارگاهی یا صوت آفلاین یا کلاس آنلاین حتما با دفتر آموزش هماهنگ باشید.
حضور در کلاس آنلاین الزامی است
اطلاع رسانی بیشتر از طریق گروه ایتایی هر کلاس صورت می پذیرد.
با تشکر
معاونت آموزش
بسمه تعالی
قابل توجه استادان و دانش پژوهان ارجمند
به علت نیمه حضوری بودن کلاس ها چند نکته قابل تذکر است
1- صوت کلاس ها به تفکیک هر استاد در همین گروه ایتایی کلاس مربوطه بارگذاری می گردد.
2- دوستان لطف کنند از ارسال پیام های غیر مرتبط با کلاس در گروه درسی اجتناب کنند.
3-جهت ارتباط با استاد مربوط به هر درس به شخصی استاد فقط پیام بدهید و از تماس تلفنی با استادان پرهیز نمایید.
با تشکر
دفتر آموزش مرکز تخصصی علوم حدیث
نشست مشترک علمی گروه قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی و مؤسسه سید مرتضی (ره)
موضوع جلسه:
کارکردهای دانش تخریج در اعتبارسنجی احادیث
ارائه دهنده: حجت الاسلام عباس محمودی (زید عزه)
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی، محقق و استاد حوزه علمیه قم
دبیر جلسه: حجت الاسلام رضا عطایی (زید عزه)
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی، محقق و استاد حوزه علمیه قم
تاریخ: دوشنبه 18 بهمن
زمان: ساعت 16 تا 18
مکان: سالن جلسات مرکز ملی
لینک ورود: https://irwbr.ir/THYuu
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز یکشنبه:
17 بهمن ماه 1400
28 جمادی الثانی 1443
#حدیث_روز: فراوان آمرزش بخواهید!
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص):
🔹«اِستَكثِروا في رَجَبٍ مِن قَولِ: «أستَغفِرُاللّهَ»، وَاسأَلُوا اللّهَ الإِقالَةَ وَالتَّوبَةَ فيما مَضیٰ، وَالعِصمَةَ فيما بَقِيَ مِن آجالِكُم».
🔸«در رجب، جملۀ «استغفر اللّٰه» را فراوان بگویید واز خداوند دربارۀ [گناهان]گذشته پوزش وتوبه بخواهید وبرای باقیماندۀ عمرتان، مصونیت [از گناه]».
📚 نوادر أشعری ص١٧ح٢
#فراخوان_مقاله
#معرفی_نشریه
❇️ دوفصلنامه علمی «روش شناسی علوم اسلامی»
🔘صاحب امتیاز: مرکز تخصصی آخوند خراسانی (ره) مشهد مقدس
📌این نشریه نوانتشار آماده دریافت مقالات اساتید و پژوهشگران در زمینه روش تحقیق و حل مسئله در علوم اسلامی است و به زودی برای اخذ رتبه علمی پژوهشی اقدام می کند.
📆مهلت ارسال مقالات: 10 اسفندماه 1400
✔️داوری و چاپ مقالات بدون هزینه و با حمایت مالی از نویسنده تا 5 میلیون تومان.
👈 سامانه نشریه:
http://manahej.akhs.bou.ac.ir
#روش_شناسی
#نشریه_علمی
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@pejooheshyar
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
🔔کارکردهای هوش مصنوعی در تعیین عناوین معیار در پژوهشهای رجالی
🎙ارائه دهندگان:
👤حجتالاسلام مرتضی اسدی
👤سید محمد شجاع الدینی
👤علیرضا نعمت اللهی
🎙ناقدان:
👤حجتالاسلام دکتر محمدکاظم رحمان ستایش
👤حجتالاسلام علی اعلائی بنابی
📅زمان: چهارشنبه، 20 بهمن 1400، ساعت 10 صبح
🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، مرکز نور
🆔 @ijtihad
📍انتصاب استاد عبدالهادی مسعودی به ریاست دانشگاه قرآن و حدیث
با حکم آیتالله ری شهری، رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و هیأت امنای دانشگاه، پس از موافقت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و بر اساس ماده ۱۳ اساسنامه دانشگاه، حجتالاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی به مدت ۴ سال به ریاست دانشگاه قرآن و حدیث منصوب شد.
گفتنی است، حجتالاسلام مسعودی پیش از این قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث بود و حکم در ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ صادر شده است.
♨️«حوزویات» را به علاقهمندان معرفی کنید
🆔 @Howzaviat
مرکز تخصصی حدیث حوزه
♦️📣 *منتشر شد*
📚کتاب *حدیث و اعتبار کتاب محور* ؛ نمونه پژوهی: روایات تفسیری جابر جعفی و عبدالرحمن بن کثیر
🖌مؤلف:
*احسان سرخه ای* (عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
📖 ناشر همکار : نشر معارف اهل بیت(ع)
💡چاپ اول / زمستان 1400
📘 قطع وزیری / 348 صفحه
💰 قیمت 73000 تومان
🔴 اطلاعات بیشتر در فروشگاه اینترنتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:
📕https://rihu.ac.ir/fa/book/37372/حدیث-و-اعتبار-کتاب-محور
🔵@rihu_ac_ir
در لینک زیر فایل فهرست و صفحات ابتدایی کتاب موجود است
https://rihu.ac.ir/fa/book/37372/حدیث-و-اعتبار-کتاب-محور
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#اطلاعیه #فراخوان
بسمه تعالی
قابل توجه طلاب و فضلای گرامی
📌آغاز ثبت نام دوره تبدیل اعضای عادی به #فعال و دوره #تکمیلی یا برگ سبز بسیج؛
🔍هر یک از این دورهها در چند جلسه نظری برگزار شده و در نهایت اتمام دوره با برگزاری میدان تیر در پادگان⛺️ خواهد بود.
🗓زمان برگزاری دوره: اسفندماه ۱۴۰۰
👤علاقمندان به شرکت در دوره، لطفا مشخصات خود را شامل:
۱. نام و نام خانوادگی
۲. شماره شناسنامه و کد ملی
۳. محل صدور و تاریخ تولد
۴. وضعیت پرونده بسیج
۵. شماره تماس
۶. دوره درخواستی (با توجه به وضعیت پرونده؛ اعضای عادی در دوره فعال ، و اعضای فعال در دوره تکمیلی شرکت خواهند کرد)
به آیدی
@mojt_p
ارسال نمایند.
❌توجه: آخرین مهلت ثبت نام روز چهارشنبه مورخ ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ میباشد.
🇮🇷🏢 پایگاه بسیج مرکز تخصصی علوم حدیث
https://eitaa.com/joinchat/3677225084C47a6f3b8f9
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز چهارشنبه:
20 بهمن ماه 1400
7 رجب 1443
#حدیث_روز: غذا و دعای فرشته !
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص):
🔹«مَن أكَلَ الحَلالَ، قامَ عَلى رَأسِهِ مَلَكٌ يَستَغفِرُ لَهُ حَتّى يَفرُغَ مِن أكلِهِ».
🔸«هر كه غذاى حلال بخورَد، فرشته اى بالاى سرش مىايستد و تا آن گاه كه از خوردنْ فراغت يابد، براى او طلب آمرزش مىكند».
📚 مكارم الأخلاق : ج ١ ص ٣٢٠
به نام خدا
با سلام و احترام
به لطف خداوند متعال
سیزدهمین جلسه کمیته پایان نامه با بررسی 12 پرونده در سه شنبه 1400/11/19 برگزار شد.
اعضاء محترم:
1-حجت الاسلام و المسلمین محمدکاظم رحمان ستایش
2-حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی (به صورت مجازی)
3-حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین بهرامی
4-حجت الاسلام و المسلمین فرهاد عباسی
5- دبیر کمیته: حجت الاسلام حسین محققیان
و با حضور:
مدیر محترم مرکز تخصصی حدیث حوزه: حجت الاسلام و المسلمین حیدر مسجدی
🔸توجه به تاریخ صدور روایات
🔹محمدباقر ملکیان
در مراجعه به روایات اهل بیت علیهم السلام گاه میبینیم موضوعی تنها در روایات یکی از ائمه، و یا دورهای خاص از امامت ائمه علیهم السلام مورد توجّه قرار گرفته است، و امامان دیگر (چه متقدّم و چه متأخّر) به آن موضوع نپرداختهاند.
در مباحث و کتب استدلالی فقه، به این امر چندان توجّهی نمیشود، یعنی فرقی نمیکند که امام صادق علیه السلام به موضوعی پرداخته باشند یا امام هادی و عسکری علیهما السلام.
اما در مباحث تاریخی، این امر را نباید نادیده گرفت، و چه بسا توجّه به عصری که این روایت در آن صادر شده است، ما را در فهم روایت و جهت صدور آن یاری رساند.
به عنوان نمونه میتوان به روایاتی که در رد امامت محمد بن حنفیه و کیسانی گری نقل شده اشاره کرد. در مقالهای به تفصیل به این امر پرداختهام که محمد بن حنفیه هرگز ادعای امامت نداشت و اندیشه کیسانی گری در روزگار او شکل نگفته بود، اما در این یادداشت با نگاهی دیگر، نکتهای بدان مقاله اضافه میکنم. و آن این که در ردّ کیسانی گری و ادّعای امامت برای محمّد بن حنفیه نه روایتی از امام سجّاد علیه السلام داریم و نه از امام باقر علیه السلام، بلکه اوّلین روایتها در این موضوع، که شیخ صدوق نیز در کتاب کمال الدین آنها را ذکر کرده، از امام صادق علیه السلام نقل شده است. نکته دیگر این که از ائمه بعد از روزگار حضرت صادق علیه السلام هم روایتی در ردّ کیسانی گری نمیبینیم، و این یعنی قول به امامت محمّد بن حنفیه، قولی است که در برههای ـ و آن هم نه در روزگار محمد بن حنفیه ـ رائج شد و برافتاد.
با این نگاه میتوان سراغ روایات علائم الظهور هم رفت. توضیح این که بسیاری از روایات علائم ظهور از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و أصحاب ایشان و نیز از ائمه ـ علیهم السلام ـ تا روزگار امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده است، امّا پس از آن، یا در برخی از این علائم، روایتی نقل نشده است، و یا نسبت به حجم روایات پیشین، روایات بسیاری کمتری نقل شده است.
مثلاً در مورد روایات یمانی باید عرض کنیم: روایتی از ائمه پس از روزگار امام صادق ـ علیه السلام ـ مشاهده نمیکنیم و تنها یک روایت در این باره از امام رضا ـ علیه السلام ـ نقل شده است.
و یا درباره روایات رایات سود (پرچمهای سیاه) و یا نفس زکیه ـ در حالی که در این دو مورد روایات بسیاری نقل شده است ـ هیچ روایتی از امام کاظم ـ علیه السلام ـ و ائمه پس از ایشان در این دو مورد نقل نشده است.
این مسأله نیازمند تأملات بیشتری است، خصوصاً اگر روایات نشانههای حتمی را با روایت امام زمان علیه السلام در این زمینه مقایسه کنیم که در این روایت تنها به دو نشانه سفیانی و صیحه آسمانی اشاره شده است.
https://malekian.kateban.com/post/4926
💠 اختصاص مستثنیات ابن ولید به مشایخ بی واسطه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری_زنجانی
🔻یکی از توثیقات عام، عدم استثناء راوی از مشایخ محمد بن احمد بن یحیی توسط ابن ولید است. برخی تصور کرده اند که این امر، در مورد مشایخ بی واسطه ی محمد بن احمد بن یحیی نیز جاری می شود و لذا آن را در مورد ابو البختری نیز مطرح کرده اند. اما استثنائات ابن ولید ناظر به مشایخ بی واسطه است و در مثل ابوالبختری نمی توان به آن تمسک کرد. با این حال، دو نفر در این مستثنیات ذکر شده اند که محمد بن احمد بن یحیی نمی تواند از آن ها بی واسطه نقل کند: هیثم بن عدی و وهب بن منبه. وجه این مطلب چیست؟
#مستثنیات_ابن_ولید
#محمد_بن_احمد_بن_یحیی
#ابو_البختری
✅ ادامه مطلب را در لینک دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2374
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
🆔 http://eitaa.com/shobeiri
نشست صمیمی طلاب و اساتید با مدیر حوزههای علمیه
📆 زمان: پنج شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۲۱ ساعت ۹ الی ۱۲
👈 لینک های حضور:
tv.ismc.ir
pasokh.tv
@sotohaali
✅ دو نکته جانبی:
♦️ درموضوع نامه سکونت برای افرادی که درطرح ملی مسکن ثبت نام نموده اند طی تماس از وزارت راه وشهرسازی اعلام داشتندنامه هایی که ازمجمع طلاب صادر شده مورد قبول سامانه قرار نمیگیرد
لذا
افرادی که ساکن شهری هستند صفحه اول کپی شناسنامه را بارگزاری نمایند
و افرادی که ازاستان دیگر
مقیم شهری دیگر می باشند مدت پنج سال نامه بیمه(تامین اجتماعی یاخدمات درمانی)که درآنجا بیمه بوده اند را بارگزاری نمایند.
♦️ زمانی که شما انتقالی به قم میگیرید اگر از مرکز خدمات شهرستان وام داشته باشید تا زمانی که وام رو تسویه نکنید با انتقال پرونده مرکز خدمات موافقت نمیشود و سیستم رد درخواست خواهد زد لذا قبل از اقدامات ، وام های خود را تسویه کنید
انتشار اخبار با لینک زیر بلامانع است
http://eitaa.com/joinchat/1775239170C44acb3d294
pdf.pdf
21.88M
#معرفی_مقالات🔰
⭕️ به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فایل #مجموعه_مقالات_همایش ملی انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی خدمت اعضای محترم کانال تقدیم می شود.
🔘 دانشگاه اصفهان - سال 1397
🔘 677 صفحه
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@pejooheshyar
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز شنبه:
23 بهمن ماه 1400
10 رجب 1443
#حدیث_روز: توحید در کلام امام جواد(ع) !
🔅 #امام_جواد_علیه_السلام:
🔹«كُلُّ مُتَجَزِّىً أو مُتَوَهَّمٍ بِالقِلَّةِ وَالكَثرَةِ فَهُوَ مَخلوقٌ دالٌّ عَلى خالِقٍ لَهُ».
🔸هر آنچه تجزيه پذير باشد يا به كمى و بيشى به وهم درآيد، آفريده است و دلالت بر آن دارد كه وى را آفريدگارى است.
📚 الكافي : ج ١ ص ١١٦ ح ٧
#اطلاعرسانی
#نشست_علمی
✅ سلسله نشست های علمی امیرالمؤمنین علیه السلام در آیینه پژوهشها به مناسبت ولادت با سعادت حضرت
🔴برگزار کننده: معاونت پژوهشی دانشگاه قم
🗓 زمان: از شنبه ۲۳ بهمن تا جمعه ۲۹ بهمن، ساعت ۱۸:۳٠
👈لینک حضور :
🌐Https://vclass.qom.ac.ir/qomunilib
#امام_علی
#دانشگاه_قم
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@pejooheshyar
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
به نام خدا
با سلام و احترام
با تاییدات خداوند متعال و با استعانت از حضرت ولی عصر عج جلسه دفاعیه پایان نامه با عنوان: «شخصیت شناسی یوشع بن نون در روایات فرقین»
نویسنده: حجت الاسلام آقای جاسم ناروئی
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین آقای احسان سرخهای
استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین محققیان
در مرکز تخصصی حدیث حوزه در روز شنبه 1400/11/30 ساعت 18:45 برگزار می گردد.
⚡️برخورد ما با روایات در تفسیر قرآن، محققانه باشد نه احساسی
⚡️تفسیر عیاشی بسیار خوب است، ولی سند ندارد!
⚡️ آیتالله شبیری میفرمود: تفسیر عیاشی میتواند اعتبارش با مجموعه قرائن معتبر شود
✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی🔻
🔹اینطور نیست که با صرف دیدن یک روایت بتوان قرآن را تفسیر کرد. روایت را از جهت سندی و دلالی باید بررسی کرد و رابطه آن را با آیات دیگر مدنظر قرار داد. برخورد ما باروایات در تفسیر قرآن باید بر خورد محققانه باشد نه برخورد از روی احساسات... اینکه تمام شئونات روایات را منحصر کنیم در شأن تبیین نکاتی که قرآن در مقام بیان آن نیست، صحیح نیست.
🔸مراجعه به روایات اهل بیت (ع) باید با اسناد باشد. ما دچار دو جریان افراطی و تفریطی هستیم. بعضی در تفسیر آیات قرآن به روایات مراجعه نمیکنند یا حداکثر به عنوان مؤید مراجعه میکنند و بعضی تا یک روایت میبیینند با همان یک روایت شروع به تفسیر آیه میکنند و به بررسی سندی آن نمیپردازند.
🔹تفسیر عیاشی بسیار تفسیر خوبی است ولی متأسفانه سند ندارد. طبیعتا در صورتی میتوان به عبارتهای آن تمسک کرد که اطمنیان آور باشد.
🔸آیتالله شبیری زنجانی -ذیل حدیث لاضرر- میفرمود بعضی روایاتی که در تفسیر عیاشی وارد شده همانها در کافی وارد شده ولی متن عیاشی بهتر است و این نشان میدهد که ایشان به نسخ معتبرتری از منابع دسترسی داشته و از همینجا گاهی تفسیر عیاشی میتواند با توجه به روایت معتبری که در کافی است اعتبار پیدا کند و خصوصیات اختلافیای که تفسیری عیاشی دارد که داعی بر کذب آن وجود ندارد معتبر باشد و حتی بر کافی مقدم شود.
🔹ایشان میفرمود گاهی روایات ضعیف با روایات معتبر تصحیح میشوند و معتبر میشوند و حتی روایات ضعیف، معارض روایات معتبر میشوند. تفسیر عیاشی میتواند اعتبارش با مجموعه قرائن معتبر شود یا اینکه همین روایت در جای دیگری وارد شده باشد و سند آن بتواند روایت تفسیر عیاشی را معتبر کند و در اختلاف ضبطها، ضبط تفسیر عیاشی را مقدم بداریم.
👈 گزارش نشست «نقش روایات در تفسیر آیات الأحکام»: https://b2n.ir/e75147
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به آیتالله مصباح عرض کردم ما ولایت را اینگونه میفهمیم؛ فرمودند این همان ولایت حقیقی است...
✍️ علیرضا سلیمانی
🆘 @Roshangari_ir
🔔 در جدیدترین نظرسنجی حوزهنیوز شرکت کنید
◻️ خبرگزاری حوزه جدیدترین نظرسنجی خود را با عنوان «کدام یک از دانشگاهها و موسسات حوزوی را در راستای تحقق انقلاب علمی و فرهنگی موفقمیدانید» را آغاز کرد.
مخاطبان علاوه بر شرکت در نظرسنجی، اگر در مورد هر یک از این دانشگاهها و مؤسسات نظر، انتقاد و یا پیشنهادی داشته باشند، میتوانند در خبر زیر برای خبرگزاری حوزه ارسال نمایند که آن را به صورت دسته بندی شده در اختیار رؤسای این مراکز قرار خواهیم داد.👇
hawzahnews.com/xbzMK
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺
🗓 امروز یکشنبه:
24 بهمن ماه 1400
11 رجب 1443
#حدیث_روز: آنجایی که لعنت خداست!
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص):
🔹«إذا ظَهَرَ العِلمُ وَاحتُرِزَ العَمَلُ، وَ ائتَلَفَتِ الأَلسُنُ وَ اختَلَفَتِ القُلوبُ، و تَقاطَعَتِ الأَرحامُ، هُنالِكَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمَى أَبْصَارَهُمْ».
🔸هر گاه علم آشكار شود و از عمل، دورى شود و زبانها با هم شوند و دلها از هم جدا گردند و پيوندهاى خويشاوندى بگُسَلند، اين جاست كه خدا، آنان را لعنت مىكند و ناشنوايشان مىگردانَد و چشمهايشان را نابينا مىسازد.
📚 ثواب الأعمال : ص ٢٨٩ ح ١