eitaa logo
حکمش چیه؟
98.1هزار دنبال‌کننده
13هزار عکس
2.5هزار ویدیو
156 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
عضو تعاونی مسکن کارکنان اوقاف هستم و یک قطعه زمین اوقافی از طرف آن تعاونی به من واگذار شده ‌است و قصد فروش آن را دارم، آیا پس از فروش آن خمس به پول آن تعلق می‌گیرد؟ پاسخ زمین موقوفه را نمی‌توان فروخت ولی می‌توان حق استفاده از آن را به دیگری واگذار کرد و در برابر آن مبلغی دریافت نمود. حال اگر چیزی از پولی که از این بابت به شما داده می‌شود در سر سال خمسی باقی بماند، خمس دارد. البته اگر واگذاری زمین به طور هدیه بوده است، برخی از فقها می‌گویند، مبلغ حاصل از آن خمس ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فروش زمین موقوفه جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه زمین اضافی به غیر از مسکن محسوب می‌شود مشمول خمس است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): زمین موقوفه را نمی‌توان فروخت ولی می‌توان حق استفاده از آن را به دیگری واگذار کرد و پولی که از این بابت به شما داده می‌شود سر سال خمسی شما اگر چیزی از آن باقی ماند خمس دارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه هدیه بوده به آن خمس تعلق نمی‌گیرد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به طور کلی به غیر از موارد منصوصه فروش زمین وقفی جایز نبوده و باطل است. ⚜ @Ahkaam
اگر قرآنی را که وقف مسجد است، از آنجا بیرون بیاوریم و در خانه بخوانیم و آن را یک روز بعد به همان مسجد بازگردانیم، چه حکمی دارد؟ پاسخ بیرون بردن لوازم مسجد، از جمله قرآن، تابع کیفیّت وقف است؛ اگر براى استفاده در مسجد وقف شده، بیرون بردن از مسجد جایز نیست. بنابراین، اگر شخصی قرآنی را از مسجد بیرون آورد، خلاف وقف عمل کرده و در صورت دانستن مسئله و انجام عمدی، گناه کرده و باید آن را به مسجد برگرداند. ⚜ @Ahkaam
با سلام و خسته نباشد اینجانب عضو هیئتی بودم که الان منحل شده و وسایل این هیئت وقفی بوده و مسئول این هیئت می خواهد الان این وسایل را به هیئت دیگری وقف کند، آیا اجازه این کار دارد؟ آیا کار این شخص اشکال دارد؟ با توجه به اینکه این وسایل وقفی هستند. پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): باید به هیئت مشابهی داده شود. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سوال اشکال ندارد. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): در فرض انحلال هیئت مذکور به هیئتهای دیگری که فعال اند داده شود تا استفاده صحیح از آن نمایند. ⚜ @Ahkaam
در روستایی ییلاقی زمینی در اختیار ماست که یک قسمت از محصولش وقف امام معصوم (ع) است. الان عملاً این زمین کشت نمی شود و محصولی از آن برداشت نمی شود. آیا می توان در این زمین تصرف کرد و ساختمانی جهت سکونت در آن ساخت؟ آیا باید به اندازه ی محصول، پولی به همان نیت پرداخت کرد؟ آیا این زمین قابل فروش است؟ آیا در این جهت فرقی است که محصول وقف شود یا زمین وقف گردد که مقداری از محصولش خرج معصومین شود؟ در صورت فرق اگر الان کشت نمی شود آیا می شود در آن تصرفی کرد؟ چگونه؟ پاسخ آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): اگر وقف بودن زمین ثابت است و قابلیت کشت دارد، جایز نیست در غیر کشت استفاده شود و اگر قابلیت کشت ندارد متولى شرعى مى‌تواند زمین را اجاره بدهد تا در آن ساختمان بنا کنند ولى حق فروش آن را ندارد. آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): به یقین زمین وقف بوده و در فرض سؤال باید آن را اجاره برای خانه سازی به قیمت روز بدهید و هر سه سال اجاره تجدید شود (مانند آنچه درباره زمین های حضرت معصومه (س) در قم انجام می شود) و درآمد آن صرف راهی شود که در وقف نامه آمده است. ⚜ @Ahkaam
وقف کردن از مال حرام (مالی که برای کسی بوده و با فریب از او گرفته ایم) چه حکمی دارد؟، آیا بعد از این کار (وقف) حق الناسی برگردن ماست یا خیر؟ پاسخ وقف در صورتی درست است که واقف، مالک مالی که می خواهد وقف کند باشد. در نتیجه وقف اموالی که به زور و فریب و ناحق از دیگران گرفته شده باشد، باطل است و وقف کننده ضامن آن اموال است و حق الناس بر عهده ی او می باشد. به عبارت دیگر با این وقف حق الناس از گردنش ساقط نمی شود. ⚜ @Ahkaam
آیا کارفرما می‌تواند یک کار را با استفاده از دو قرارداد جداگانه به دو پیمان‌کار واگذار نماید؟ پرسش 1. اگر کارفرما، کاری را به پیمانکار بسپارد و قراردادی با مبلغی معیّن و مورد توافق طرفین بسته شود و بعد از چندی معلوم ‌شود، همان کار یا قسمتی از آن‌را بدون اطلاع پیمانکار اول، به پیمانکار دوم سپرده است، آیا این کار جایز است؟ 2. بر فرض عدم جواز، اگر مالی بین کارفرما و پیمانکار دوم رد و بدل شود، آیا استفاده از آن جایز است؟ و آیا دلیل روایی برایش وجود دارد؟ پاسخ تا زمانی که قرارداد اول پابرجا است، بستن قرارداد با فردی دیگر درباره همان کار جایز نیست، و با فرض باطل بودن قرارداد دوم، چنانچه نفر دوم کار را انجام داده باشد، مستحق اجرت‌المثل خواهد بود. لازم به ذکر است که در روایات، موضوع کلی به صورت قاعده بیان می‌شود و فقها نیز مصادیق آن‌را - مانند مسئله‌ی فوق- استنباط می‌کنند و نیازی به وجود روایت در تمام مصادیق نیست. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر با وجود باقی بودن قرارداد با پیمان‌کار اول با پیمانکار دیگری قرارداد بسته شود، قرارداد دوم باطل است. در هر حال، اگر پیمان‌کار دوم کار را انجام دهد، هر چند قرارداد باطل است، اما استحقاق اجرت المثل را دارد. البته اگر در این زمینه نزاعی وجود دارد، باید به مراجع قضایی مراجعه شود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر فسخ قرارداد اولیه به موجب خیار باشد، اشکال ندارد و قرارداد دوم صحیح است. و چنانچه پیمان‌کار اول کاری انجام نداده باشد، مستحق چیزی نیست. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): چنانچه هدف کارفرما انجام کار توسط شخص پیمانکار اول باشد و بر همان اساس با ایشان قرارداد بسته است نمی‌توان آن را به پیمانکار دوم سپرد و الا مانعی ندارد و در فرض اول پیمانکار دوم نمی‌تواند از مال استفاده کند. لازم به ذکر است که این‌گونه سؤالات، موضوعاتی هستند که در قالب عنوان مباحث اجاره مطرح می‌شود و در روایات موضوع کلی به صورت قاعده بیان می‌شود و فقها نیز مصادیق آن را تبیین کرده و به مردم بیان می‌کنند. ⚜ @Ahkaam
اگر مقداری طلا، نزد تاجر طلا قرار داده شود و او در مقابل آن، مقداری پول در اختیار ما بگذارد، و هنگام برگرداندن پول، خود همان مقدار طلا را به ما برگرداند، چه حکمی دارد؟ پاسخ اگر آن مقدار طلا تنها به عنوان رهن و وثیقه در اختیار طرف مقابل قرار گیرد، اشکالی ندارد و در این صورت باید بعد از بازپرداخت وام، عین همان طلا را برگرداند. ولی اگر قرار گذاشته شود که طرف مقابل با آن مقدار طلا کار کرده و نفعی از آن ببرد و بعد از بازپرداخت وام، معادل طلای امانتی را برگرداند، قرضی که داده است، ربوی و حرام خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر تاجر همان طلا را برگرداند این همان رهن است و مانعی ندارد؛ لکن اگر شرط شود که گیرنده طلا بتواند با آن تجارت کرده و سود ببرد و سپس مقدار معادل را برگرداند، این همان قرض ربوی بوده و حرام است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر طلای مذکور صرفا رهن باشد، مانعی ندارد. همچنین است اگر قرض به شرط قرض باشد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): ظاهر سؤال آن است که طلا فروش مبلغی را به صاحب طلا قرض می‌دهد و در مقابل مقداری طلا هم بعنوان ضمانت و رهن می‌گیرد که اگر مبلغ اضافه بر قرض در هنگام برگشت طلب نکند اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر طلا به عنوان وثیقه دین ( رهن) باشد مانعی ندارد در غیر اینصورت جائز نیست. ⚜ @Ahkaam
آیا اجاره دادن سند خانه جهت اخذ وام توسط شخصی دیگر صحیح است؟ پاسخ اگر ارائه سند خانه‌ی شخصی دیگر، جهت گرفتن وام، خلاف مقررات نباشد، این کار اشکالی ندارد. البته برخی مراجع می‌گویند، در فرض سؤال، پرداخت اجرت در قالب عقد اجاره صحیح نیست، بلکه اجرت می‌تواند در مقابل زحمتی مثل رفت و آمدهای صورت گرفته باشد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر خلاف مقررات نباشد، فی نفسه اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر وام صحیح باشد می‌تواند مبلغ را بابت رفتن و دادن دفترچه بگیرد نه اجاره. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): رهن گذاشتن سند خانه دیگری مانعی ندارد، مگر شرط وام این باشد که سند خانه خودش را رهن بگذارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): طبق مقررات اشکالی ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اجاره مذکور صحیح نیست. ⚜ @Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا برداشتن ابرو برای مردان جایز است؟ ⚜ @Ahkaam
✅ اهمیت تزکیه اموال 👆 ⚜ @Ahkaam
بنده مدت ده سال در یک واحد مسکونی مستأجر بودم. در این مدت پکیج این واحد به علت رسوب زیاد آب منطقه، برای بنده بسیار هزینه داشت. حال که منزل را تخلیه کرده‌ام، صاحبخانه می‌گوید که باز هم پکیج خراب است و بنده چون از آن استفاده کرده‌ام باید هزینه تعمیر آن را که حدود هفتصد هزار تومان است، بدهم. آیا به لحاظ شرعی هزینه تعمیر اساسی پکیج بر عهده من است؟ پاسخ بر فرض سؤال، تنها اگر در قرارداد اجاره، شرط شده باشد که پکیج در صورت خرابی باید تعمیر شود و یا آنکه مستأجر در استفاده و نگهداری از آن کوتاهی کرده باشد، ضامن خواهد بود و باید آن را تعمیر نماید وگرنه چیزی بر عهده وی نخواهد بود. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر در قرارداد شما چنین شرطی شده است لازم است تعمیر کنید و الا اگر این خرابی مستند به استفاده غیر مجاز شما نبوده است شما ضامن نیستید. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر در نگهداری و انجام سرویسهای دوره‌ای پکیج کوتاهی نکرده باشید ضامن نیستید مگر در هنگام تنظیم اجاره نامه شرط ضامن بودن شما شده باشد. حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): ضمان مستأجر تابع قرار داد اجاره فیما بین است در غیر این صورت ید مستأجر ید امانی بوده و در غیر مورد تقصیر ضامن نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): اگر خرابی آن مستند به کوتاهی مستاجر نبوده، ضامن نمی‌باشد. ⚜ @Ahkaam