eitaa logo
حکمش چیه؟
100هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 🔸امام جواد علیه السلام: كُلُّ مُتَجَزِّىً أو مُتَوَهَّمٍ بِالقِلَّةِ وَالكَثرَةِ فَهُوَ مَخلوقٌ دالٌّ عَلى خالِقٍ لَهُ. 🔹هر آنچه تجزيه پذير باشد يا به كمى و بيشى به وهم درآيد ، آفريده است و دلالت بر آن دارد كه وى را آفريدگارى است . 📚 الكافي : ج ١ ص ١١٦ ح ٧ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💐 علیه‌السلام مبارک باد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬سوال: اگر در اثناي غسل جنابت، حدث اصغر (بول، باد معده و... ) خارج شود، آيا غسل صحيح است⁉️⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى: غسل باطل نمى شود ؛ و آن را تمام كند ؛ ولى بهتر (احتياط مستحب ) است آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده ) از سر گيرد. در هر صورت بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. امام، تحرير الوسيلة، ج 1، واجبات الغسل، م 19 ؛ توضيح المسائل مراجع، م 386 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 185 و نورى، توضيح المسائل، م 387 و تعليقات على العروة، فصل فى مستحبات الغسل، م 8. 📝آيةاللَّه بهجت: لازم نيست غسل را تمام كند و بنابر احتياط واجب بايد آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (اتمام يا اعاده )، از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. بهجت، وسيلةالنجاة، ج 1، م 218. 📝آيةاللَّه تبريزى: بايد غسل را از سر گيرد و بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. تبريزى، منهاج الصالحين، ج 1، م 204. 📝آيةاللَّه سيستانى: غسل باطل نمى شود ؛ ولى بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو بگيرد. توضيح المسائل مراجع، م 386. 📝آيةاللَّه مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد غسل را از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. همان، م 386. 📝آيةاللَّه وحيد: بنابر احتياط واجب بايد غسل را تمام كند و دوباره از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد. وحيد، توضيح المسائل، م 392 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
‼️ غیبت 🔷 سوال: وقتی درباره دیگران صحبت می کنیم، چه سخنی غیبت محسوب می شود؟ ✅ غیبت آن است که در غیاب مسلمان، با قصد مذمت و ایراد نقص بر او، عیب مخفی و پوشیدۀ او را نقل کنند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 عوض شدن کفش های مشابه ⚜️ @Ahkaam ⚜️
*✾﷽✾ ═══════💎💎══* *🔰احڪـ🔎ــام نمــ📿ــاز* ‌ *💢 خواندن سوره حمد بجای تسبیحات اربعه در نماز🤔* ❇️ در ركعت سوم و چهارم خواندن حمد به جاى تسبيحات اربعه مانعى ندارد ولى اگر عادت داريد كه تسبيحات بخوانيد، اگر بدون قصد مشغول خواندن حمد شويد بايد آن را رها كنيد و دوباره حمد يا تسبيحات را بخوانيد. ❇️ در رکعت سوم و چهارم، باید تسبیحات یا حمد را آهسته بخواند و درصورتی‌که حمد را می‌خواند، بنابر احتیاط باید «بسم الله» را هم آهسته بگوید. 📚رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۱۹۲ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓از كجا بفهميم كه امر به معروف ضرر دارد يا نه، قبل از عمل چگونه عكس العمل طرف مقابل را تشخيص دهيم؟ 🍀✍️ ملاك ضرر، ترسى است كه منشأ عقلايى داشته باشد و اين از ظواهر حال مشخص است مثلًا شخصى كه به علت استفاده از شراب يا داروهاى روان‏گردان حالت مستى و جنون به او دست داده، احتمال دارد به ديگران حمله كند، لذا در اين موارد امر به معروف واجب نيست. 🔹تبصره 1. در اين موارد بايد به نيروهاى انتظامى اطلاع داده شود. 🔸تبصره 2. اگر معروف و منكر از امورى باشد كه شارع مقدس اسلام اهميت زيادى به آن مى‏دهد مانند حفظ اسلام و مذهب و قرآن و يا حفظ احكام ضرورى اسلام، بايد اعتنا به ضرر نكند و با بذل جان و مال در حفظ آنها بكوشد. 🤔❓اگر در جاى جو ملتهبى باشد مثلا بعد از يك سخنرانى سياسى و ما گناهى را مشاهده كنيم، و نهى از منكر در اين موارد شايد باعث ضرر به خود یا ديگران شود، آيا نهى از منكر واجب است؟ 🌺✍️ با احتمال وقوع ضرر جانى يا آبرويى يا مالى براى خود یا ديگر مسلمانان، امر به معروف و نهى از منكر واجب نمى‏شود بلكه در بسيارى از موارد حرام است، مگر اينكه كار معروف و منكر به قدرى نزد شارع مقدّس، مهمّ باشد كه بايد در راه آن، ضررها و دشوارى‏ها را تحمّل نمود. 📚 توضيح المسائل مراجع، م 2791؛ امام، تحرير الوسيله، امر به معروف، گفتار در شرايط وجوب، شرط چهارم، م 1 و 4؛ خامنه‏اى، اجوبه، س 1061؛ سيستانى، توضيح المسائل، ج 1، م 2211؛ مكارم، توضيح المسائل، م 2414؛ نورى، توضيح المسائل، م 2789؛ فاضل، توضيح المسائل، م 2124 و استفتاءات، ج 1، س 929؛ بهجت، جامع المسائل، امر به معروف، م 4 📣🔻 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از  طریق المهدی
📌 | 🔻 انتشار مطالب آزاد است. ⛅️ | @Aseman
برای خونه 🏡 چه کنیم که دچار نشیم❓ 👆👆 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳کلیپ_تصــــویری 🎥حکم فضله موش در لباس و فرش🙄 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸پیامبر اکرم (ص) 🔹إنَّ اللّهَ تَعالى يُحِبُّ مِنَ العامِلِ إذا عَمِلَ أن يُحسِنَ . 🔹خداوند متعال از كننده كار اين را دوست دارد كه وقتى كارى مى كند آن را به خوبى انجام دهد/كنز العمّال: ٩١٢٩ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 احکام 💠 1️⃣- در بین مراجع موجود،کسی حکم به جواز نداده و نوعاً یا فتوا به حرمت داده‏اند یا بنابر احتیاط واجب تراشیدن آن راجایز نمی‏دانند. 2️⃣- تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین حرام است( بنابر فتوی یا احتیاط واجب). 3️⃣- به نظر مشهور مراجع تراشیدن مقداری از ریش (دو طرف گونه‏ها) نیز حکم تراشیدن تمام آن را دارد. آیت الله مکارم: اگر چانه و اطراف آن (یک چهارم صورت) تراشیده نشود، به طوری که صدق ریش کند، کفایت می‏کند. 4️⃣- هر وسیله‏ای که موهای صورت را بتراشد به گونه‏ای که عرف مردم بگویند ریش ندارد، خواه با تیغ باشد یا ماشین و یا هر ابزار دیگری. 5️⃣- تراشیدن روی گونه‏ها (بصورت خط ریش) و زیرگلو اشکال ندارد. 6️⃣- تراشیدن سبیل و بلند گذاشتن آن اشکال ندارد ولی بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند مکروه است 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ آیا اگر خمس ندیم نمازمون صحیح است؟ نماز با لباسی که از عین پول خمس نداده خریده: امام و آقای مکارم: حکم نماز با لباس غصبی را دارد. رهبری: نماز صحیح ولی خمس را بدهکار است. آیت الله سیستانی: حکم لباس غصبی را دارد ولی اگر فروشنده شیعه12 امامی نباشد معامله در یک پنجم آن باطل است مگر اینکه حاکم شرع اجازه دهد و اگر اجازه دهد بازهم قبل خمس دادن نماز با آن لباس حکم لباس غصبی را دارد. اگر یک پنجم معامله را حاکم شرع اجازه ندهد چنانچه فروشنده با علم به بطلان یک پنجم معامله باز هم راضی به تصرف خریدار باشد نماز با آن لباس جایز و اگر رضایت فروشنده معلوم نباشد حکم لباس غصبی را دارد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🖍🖌 میزان در صورت اضافه کردن به آب 🔍📍سؤال: اگر روی 2 لیتر یک لیتر آب ریخته شود، برای و پاک شدن تبخیر کل کافی است یا باید این مقدار از حجم آب انگور کم شود؟ 🔸🥀امام خامنه ای: در فرض سؤال اگر دو سوم مجموع بخار شود، کفایت می کند. [1] 🔸🥀آیت الله مکارم: ثلثان شدن مجموع آن موجب حلیت آن نیست بلکه تنها در صورتی که دوسوم آب انگور و بدون محاسبه آبی که بعدا به آن اضافه شده، تبخیر شود باقیمانده حلال می شود. 💎🥀آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال که یک لیتر آب در دو لیتر آب انگور عرفاً نمی شود، با جوش آمدن مجموع آب انگور و آب مخلوط شده بنابر احتیاط نجس می شود و دیگر امکان تطهیر آن با کم شدن دوسوم وجود ندارد. 💎🥀آیت الله وحید: آب انگورِ جوشیده به آتش نیست خوردنش است و اگر از مجموعِ آب انگور دو سوم بجوشد خوردنش حلال است و چنانچه چیزِ دیگری با آن، مخلوط شود باید از مجموعِ کل، دو سوم بجوشد. 💎🥀آیت الله فاضل: اگر آب انگور به خودی خود یا در اثر آتش جوش بیاید خوردنش حرام می شود ولی نجس نیست. لیکن اگر دو لیتر آب انگور باشد و یک لیتر آب خالص به آن اضافه شود که مجموعا سه لیتر می شود، و آن را بجوشانید و دو لیتر آن در اثر جوشاندن تبدیل به بخار شود و یک لیتر آن بماند حلال می شود. چون هرچند آب خالص با آب انگور مخلوط شده شده است ولی در اثر جوشاندن دو لیتر آن تبخیر شده و الآن هم یک لیتر باقی مانده آب انگور و آب خالص باهم مانده است و خوردنش حلال است. 🖍💎💎💎💎💎💎🖍 🔷🔻پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 8766114964d2f35741024e2cea60da72. ⚜️ @Ahkaam ⚜️