﷽
#عید_مبعث
#اعمال_احکام
🌺 27 ماه رجب، از اعیاد بزرگ مسلمانان است، روزی که حضرت رسول صلّی الله علیه و آله به رسالت مبعوث شدند.
در روایتی منسوب به پیامبر آمدهاست:
✨ إنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ.
✨به راستی من مبعوث شدم تا شرافت های اخلاقی را کامل و تمام کنم.
(بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج68 ؛ص382)
✍️ برای روز مبعث اعمالی ذکر شده است که در مفاتیح الجنان نقل شده، در این منبر مواردی که جنبه فقهی و شرعی آن مورد ابتلا و سوال است مورد بررسی قرار می گیرد:
1. غسل که زمان انجام آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است.
⁉️ آیا با این غسل میتوان نماز خواند؟ به عبارت دیگر آیا این غسل کفایت از وضو میکند؟[1]
👈امام خمینی و آیتالله خامنهای: کفایت از وضو نمیکند.
👈آیتالله مکارم: کفایت از وضو میکند.
۲ .روزه که ثواب آن معادل هفتاد سال روزه گرفتن است.
🔻دو نکته:
❣️روزۀ مستحبی با داشتن روزه قضا
🔸کسی که روزۀ قضا دارد نمیتواند روزۀ مستحبی بگیرد ولی میتواند نیت روزه قضا کرده و انشاء الله از ثواب آن روز هم بهرمند میشود.
⁉️اگر کسی فراموش کند که روزۀ قضا دارد و روزۀ مستحبی بگیرد، آیا روزه اش باطل است؟[2]
🔹 قبل از ظهر یادش بیاید:
👈مراجع عظام تقلید: روزۀ مستحبی او به هم میخورد و میتواند نیت روزۀ قضا کند.
🔹بعد از ظهر یادش بیاید:
👈امام خمینی ،آیات خامنه ای و مکارم: روزۀ مستحبی او باطل است و نمیتواند نیت روزۀ قضا کند.
👈آیت الله سیستانی: بنا بر احتیاط، باطل است و نمیتواند نیت خود را به روزۀ واجب برگرداند.
🔹بعد از مغرب یادش بیاید:
👈امام خمینی، آیات خامنهای و سیستانی: روزهاش صحیح است.
👈آیت الله مکارم: دلیلی بر صحت روزه اش نداریم.
🔹اگر به علت ندانستن مسئله، با داشتن روزه قضا روزه مستحبی گرفته و بعد از مغرب فهمیده:[3]
آیات خامنهای، سیستانی و مکارم: روزه باطل است، روزه قضا هم حساب نمیشود.
❣️عدم کفایت روزۀ مستحبی از روزه قضا
🔸اینکه گفته میشود روزه گرفتن در روز عید مبعث ثوابش معادل هفتاد سال روزه است، برای کسی این سوال ممکن است ایجاد شود که پس کسی که مثلا اصلا روزه نگرفته یا چندین سال روزه نگرفته همین یک روز را روزه بگیرد، کفایت از روزه های قضا میکند؟ این برداشت صحیح نیست و کفایت از روزه های قضا نمیکند و به هر تعدادی که انسان روزه قضا دارد باید قضای آن را انجام دهد.[4]
📚 [1] توضیح المسائل مراجع، م391، 644، آیت الله مکارم، توضیح المسائل م 401 و 608
[2]توضیح المسائل مراجع، م1563؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم، شرائط صحۀ الصوم، مسئلۀ3؛ امام خامنه ای، رساله نماز و روزه،م 799؛ سیستانی،توضیح المسائل جامع، ج2، م237،
[3]آیت الله خامنه ای،رساله نماز و روزه، م797،استفتاء از آیت الله مکارم،ش614555، استفتاء از آیت الله سیستانی ش493
[4]توضیح المسائل مراجع ،م 1697رساله نماز و روزه،م918،توضیح المسائل جامع، ج2، م 147
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍️در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 سه نكته درباره سقط جنين
💬 ۱. سقط جنين حرام است از مراحل ابتدايى حاملگى تا مراحل ديگر. (۱)
🔹 ۲. اگر حمل براى مادر ضرر جانى داشته باشد، قبل از چهار ماهگى و دميدن روح، سقط جنين جايز است و #بعد از آن جايز نيست. (۲)
🔹 ۳. كفاره سقط جنين در هر مرحله از رشد جنين ۲۰ مثقال اضافه مى شود:
۲۰- ۴۰- ۶۰- ۸۰- ۱۰۰ و بعد از دميده شدن روح، هزار مثقال ديه دارد. (۳)
#سقط_جنین
-------------------
📚 پی نوشت:
۱. هزار و يك مسأله، آيت الله نورى، ج ۲، ص ۲۷۴، س ۸۷۶.
۲. احكام بانوان، مكارم، ص ۲۲۸، س ۸۲۸.
۳. توضيح المسائل مراجع، ج ۲، ص ۷۷۴.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠خسارت به اموال دولتی
💬اگر به اموال بیت المال خسارت و ضرر زده باشیم، چگونه آنرا جبران کنیم؟
✅اگر خسارت یا بدهی از اموال دولتی مختص به اداره خاصی از ادارههای دولتی باشد بايد در صورت امکان به همان اداره برگردانيد و الا بايد به خزانه عمومی دولت واریز کنید.
👌تبصره:
1️⃣ اگر نمیداند چقدر خسارت وارد کرده باید تقریبی حساب کند.
2️⃣ باید آن خسارت را جبران کند و صرف حلالیت و رضایت گرفتن از مسول وقت یا الان کافی نیست.
3️⃣ رد مظالم نسبت به اموال اشخاص است، و اگر به اموال دولتی ضرر زده دادن رد مظالم کافی نیست.
💠خسارت به اموال مردم
💬بر اثر غفلت و سهل انگاری یا عمدا به وسایل و اموال مردم خسارت وارد كردم، حالا كه پشيمانم براي جبران اين ها بايد چکار کنم؟
✅ اگر صاحب آن را مىشناسد بايد رضايت او را تحصيل كند ولی اگر صاحب آن مشخص نيست و يا دسترسی به او ممكن نيست باید هزینه آن را به عنوان رد مظالم با اجازه مرجع تقلید به فقير پرداخت نمايد.
👌تبصره:
1️⃣ ردّ مظالم بايد به فقير داده شود و نمیتوان آنرا براى مسجد، حمّام، حسينيّه و غیره خرج كرد.
2️⃣ دعا کردن و استغفار کردن برای صاحب مال جایگزین رد مظالم نمیشود و کافی نیست.
3️⃣ رد مظالم را نمىتواند به واجب النفقۀ داد.
4️⃣ اگر کودکی اموال مردم را از بین ببرد بعد از بلوغش باید رضایت آنها را بدست آورد و اگر دسترسی ندارد رد مظالم بدهد.
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍️در ثواب نشر احکام شریک شوی
💠 پنج نكته درباره موسيقى
🔸۱. هر موسيقى كه به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب و مناسب با مجالس عيش و نوش باشد، حرام محسوب مى شود. و تشخيص آن به نظر #عرف است. (۱)
🔹۲. چيزى كه از نظر عرف #موسيقى لهوى محسوب مى شود، حرام است و فرقى بين ايرانى و غير ايرانى نمى كند. (۲)
🔸۳. آماده كردن هرگونه وسائل لهو و لعب حرام است. (۳)
🔹۴. تهيه نوارهاى كاست مبتذل و يا وسايل ديگر موسيقى براى نواختن موسيقى مطرب جايز نيست. (۴)
🔸۵. اگر موسيقى از نوع حرام باشد، گوش دادن به آن جايز نيست هرچند در شخص تأثير #نداشته باشد. (۵)
#احکام_موسیقی
-------------------
📚 پی نوشت:
۱. اجوبة الاستفتائات، ص ۲۴۷، س ۱۱۲۸.
۲. همان، س ۱۱۴۷.
۳. احكام روابط زن و مرد، ص ۱۳۷.
۴. همان.
۵. استفتائات امام خمينى، ج ۳، س ۱۱۰؛ استفتائات جديد مكارم، ج ۲، س ۶۹۴ و ۶۹۸؛ اجوبة الاستفتائات، س ۱۱۳۱ و ۱۱۳۵ و ۱۱۵۵؛ جامع المسائل فاضل، ج ۱، س ۹۹۶
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍️در ثواب نشر احکام شریک شوی
📚 احکام نمازجمعه
▫️آمادگى براى نماز جمعه
🔸 در برخى روايات، اعمال ذيل به عنوان آمادگى براى نماز جمعه شمرده شده است؛
۱ - غسل جمعه؛
۲ - پوشيدن نظيفترين لباسها؛
۳ - آراستن و خوشبوكردن خود؛
۴ - تسريع در رفتن به نماز؛
۵ - با وقار و خشوع به طرف محل نماز حركت كردن.
🔸در برخى روايات آمده است: سزاوار است كه انسان از روز پنجشنبه براى نماز جمعه خود را آماده كند و از خوردن چيزى يا دوايى كه موجب ضعف شود و او را از شركت در نماز جمعه باز دارد بپرهيزد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
▪️نگاه بدون قصد لذت
🔹سؤال:👇
اگر فردی قصد لذت در نگاه نداشته باشد اما در حین نگاه، لذت حاصل شود،حکمش چیست؟ مثلاً نگاه مغازه دار به مشتری.
✅پاسخ:👇
۱- ابتدا توجّه داشته باشید در هر صورت و در هر جا و به هر نحو، نگاه حضوری و عمدی مرد به زن نامحرم مسلمان (به جز صورت و دست ها تا مچ در صورتی که زینت و آرایش نداشته باشد که نگاه به آن هم با قصد لذّت و ریبه صورت نگیرد)، جایز نیست؛
۲- اگر نگاه اول بدون قصد، سهوی و اتّفاقی باشد، معصیت نکرده ولی از استمرار نگاه باید اجتناب نماید؛
۳- همچنین نگاه عمدی به زنان لاابالی و زنانی که مقیّد به حجاب شرعی نیستند و اگر کسی آنها را امر به معروف کند در آنها تاثیری ندارد، نگاه عمدی به مواضعی که باید بپوشانند ولی رعایت حجاب نکرده اند، بنابراحتیاط واجب جایز نیست.
۴- افزون بر آن در هر صورت، اگر انسان بداند نگاه کردن به زنان (ولو در نگاه اول) منجر به تحریک شهوت او می شود و یا خوف ارتکاب گناه و مفسده دارد (یعنی خوف افتادن در فساد و گناه در جایی که لذّت جنسی وجود ندارد امّا خوف یا احتمال زیادی وجود دارد که انسان به گناه بیفتد، مثلاً در لحظه بعد، نگاه او تبدیل به نگاه همراه لذّت جنسی شود یا منجر به سایر گناهان شود)، در این صورت نگاه کردن به آن ها جایز نیست.
___
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
❤️شعر مداحی میلاد امام حسین علیه السلام
سومین روز از مه پر فیض شعبان آمده
https://eitaa.com/fatemi8/1813
سوم شعبان رسیده است
https://eitaa.com/fatemi8/1814
آغاز روضه بود که شاعر وضو گرفت
https://eitaa.com/fatemi8/1815
تو را اینگونه مینامند مولای تلاطمها
https://eitaa.com/fatemi8/1816
عالم چراغانی شده از نور امشب
https://eitaa.com/fatemi8/1817
آن شب که باغ، حال و هوای دعا گرفت
https://eitaa.com/fatemi8/1819
چقدر مانده به دریا، به آستان حسین
https://eitaa.com/fatemi8/1818
💠 #تیمم_تا_کی_می_مونه؟
💬كسى كه بهخاطر نبودن آب، تيمم بدل از غسل كرده، مىتونه نمازهاى بعدیش رو هم با اون تيمم بخونه یا باید برای هر نماز، دوباره تیمم کنه؟
🔹 همه مراجع (بهجز رهبری): بله میتونه. تا وقتی كه تيممش باطل نشده و آب پیدا نکرده، میتونه با همون تيمم نمازهاش رو بخونه و برای هر نماز، دوباره تیمم بدل از غسل لازم نیست.
🔹 رهبر معظم انقلاب: اگه بعد از تیمم بدل از غسل، کارهایی انجام بشه که وضو رو باطل میکنه (مثل خواب یا ادرار یا...)، بنابر احتیاط واجب، باید مجدداً بدل از غسل، تیمّم کنه و وضو هم بگیره. اگه امکان وضو هم نداره، یک تیمّم هم بدل از وضو انجام بده.
📚 توضيحالمسائل مراجع، م726؛ نورى، رساله، م726؛ وحيد، رساله، م733؛ خامنهاى، اجوبةالإستفتائات، س202 و 204.
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍️در ثواب نشر احکام شریک شوید
ـ🎊🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸🎊🌸
ـ🎊🌸🎊🌸
ـ🌸🎊🌸
ـ🎊🌸
ـ🌸 #سجده_روی_صندلی
✍️ سلام حاجآقا. مادر من بهخاطر کمردرد و مشکلات دیگه، نمازش رو روی صندلی میخونه. میخواستم ببینم هنگام سجده، حتماً باید نوک انگشتش رو روی زمین بذاره؟
✅سلام عزیزم. خدا مادرتون رو حفظ کنه! نظر مراجع بزرگوار دراینباره اینه:
📚 آیتالله خامنهای، نوری و زنجانی:
بله. در صورت امکان، باید نوک انگشت شست رو روی زمین بذارن؛ اما اگه این مسئله رو تا حالا نمیدونستن، نمازهای قبلیشون درسته.☺️
📚 آیات عظام سیستانی و مکارم:
نه. لازم نیست؛ همین که کف پا روی زمین باشه، کافیه.😉
📚 آیتالله وحید: گذاشتن شست پا بر زمین کافیه و لازم نیست حتماً نوک انگشت روی زمین باشه.🙂
🔺 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی، استفتائات جامعةالزهرا.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠رعایت حجاب در مقابل کودک ممیز
💬برخی از بانوان تصور می کنند رعایت حجاب در مقابل پسر بچهای که نابالغ بوده و هنوز به سن تکلیف نرسیده است، لازم نیست؛ در صورتی که برخی از مراجع، رعایت حجاب در مقابل کودک ممیز را بنابر احتیاط، واجب میدانند!
✅ نظر مراجع:
🔹آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب آن است که زن بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده است، ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که نظر شهوانی دارد، بپوشاند، سن تمییز، به تبع اختلاف اشخاص در استعداد و درک و هوش، مختلف است.
🔹آیتالله سیستانی: زن باید موی سر و بدن خود را ـ به جز صورت و دستها ـ از پسر بالغ نا محرم بپوشاند و احتیاط لازم آن است که بدن و موی خود را از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را میفهمد و احتمال می رود که نگاهش به بدن زن موجب تحریک شهوتش شود، بپوشاند.
🔹آیت الله بهجت: زن بايد بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند، اگرچه کمک به حرام نبوده و قصد لذتى نيز در بين نباشد؛ بلکه احتياط واجب آن است که از پسر غير بالغ که خوب و بد را مىفهمد نيز خود را بپوشاند.
🔹آیت الله مکارم: احتياط مستحب آن است كه از پسر نابالغ كه خوب و بد را مى فهمد و به حدّى رسيده كه از مسائل جنسی آگاه و مورد نظر شهوانى است، پوشاند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 پنج نكته درباره موسيقى
💬۱. هر موسيقى كه به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب و مناسب با مجالس عيش و نوش باشد، حرام محسوب مى شود. و تشخيص آن به نظر #عرف است. (۱)
🔹۲. چيزى كه از نظر عرف #موسيقى لهوى محسوب مى شود، حرام است و فرقى بين ايرانى و غير ايرانى نمى كند. (۲)
🔹۳. آماده كردن هرگونه وسائل لهو و لعب حرام است. (۳)
🔹۴. تهيه نوارهاى كاست مبتذل و يا وسايل ديگر موسيقى براى نواختن موسيقى مطرب جايز نيست. (۴)
🔹۵. اگر موسيقى از نوع حرام باشد، گوش دادن به آن جايز نيست هرچند در شخص تأثير #نداشته باشد. (۵)
📚 پی نوشت:
۱. اجوبة الاستفتائات، ص ۲۴۷، س ۱۱۲۸.
۲. همان، س ۱۱۴۷.
۳. احكام روابط زن و مرد، ص ۱۳۷.
۴. همان.
۵. استفتائات امام خمينى، ج ۳، س ۱۱۰؛ استفتائات جديد مكارم، ج ۲، س ۶۹۴ و ۶۹۸؛ اجوبة الاستفتائات، س ۱۱۳۱ و ۱۱۳۵ و ۱۱۵۵؛ جامع المسائل فاضل، ج ۱، س ۹۹۶
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید