eitaa logo
احکام کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
432 عکس
133 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
اماکن تخییر.mp3
5.15M
📖 نماز مسافر و اماکن تخییری برای نماز شکسته یا کامل 🕌 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 ✍احکام کاربردی @ahkam31
اموال گمشده.mp3
4.23M
📖 احکام و تکلیف اموال مجهول المالک 🕌 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 ✍احکام کاربردی @ahkam31
ـ🍃🍂🍃🍂 ـ🍂🍃🍂 ﷽ ـ🍃🍂 ـ🍂 📣 مسئله: بازی بیلیارد چه حکمی داره؟ حرومه یا نه؟ 📚 همه مراجع به جز رهبری، بهجت و نوری: بستگی داره؛ اگه این بازی توی شهر و منطقه و کشور شما از بازی‌هایی هست که باهاش قمار می‌کنن، انجامش حرومه، حتی اگه شما به نیت قمار بازی نکنین. 📚 رهبری: اگه این بازی با بردوباخت و شرط‌بندی انجام بشه یا باعث بشه یه‌سری مفاسد اخلاقی و اجتماعی رواج پیدا کنه یا کارهای حروم دیگه‌ای همراه اون انجام بشه، اشکال داره؛ وگرنه نه، مشکلی نداره. 📚 آیت‌الله نوری: بله، حرومه، انجام این بازی جایز نیست‌. 📚 آیت‌الله بهجت: با شرط‌بندی که قطعاً حرومه، بدون شرط‌بندی هم احتیاط واجب اینه که انجام ندین. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. ⭕️ بازم نکته: منظور از شرط‌بندی و برد‌وباخت اینه که چیزی رو از بازنده بگیرن و به برنده بدن؛ نه اینکه کار بازی برنده و بازنده داشته باشه، معلومه که هر بازی بالاخره برنده و بازنده داره. ♦️ منبع: جزوه احکام بازی و سرگرمی جامعةالزهرا؛ سبحانی، استفتائات، ج۱، س۱۱۳۲؛ خامنه‌ای، پرسش‌های متداول، سایت، شماره ۴۸۹. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
📲حکم خرید و فروش امتیاز بازی های آنلاین 👇👇 ♨سوال: 🔰 آیا امتیاز مجازی در بازی های آنلاین که گاها قابل خرید و فروش نیز می باشند، قمار محسوب می شود؟ ✍پاسخ: ✅مقام معظم رهبری: بازی همراه با برد و باخت مال قمار است. [1] آیت الله مکارم: صرف جابجا شدن امتیاز اشکال ندارد و قمار محسوب نمی شود اما اگر این امتیازها مالیت داشته باشد قمار محسوب شده و حرام است. [2] آیت الله شبیری زنجانی: اگر اعتباری که برنده به دست می آورد قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است. [3] آیت الله فاضل: اگر امتیاز های مجازی قابل خرید و فروش واقعی باشد بازی اینترنتی نیز اگر همراه با برد و باخت این نوع امتیازات باشد قمار و حرام است. [4] ---------------- پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 641544. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501170222. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 28621. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500145. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
ـ💠🌀💠🌀 ـ🌀💠🌀 ﷽ ـ💠🌀 ـ🌀 ❓ مسئله: خریدوفروش وسایلی که برای قمار استفاده می‌شه، چه حکمی داره؟ 📚 اگه واقعاً بازی یا کاری از نظر عرف، قمار به‌حساب بیاد، هم انجام دادنش حرومه، هم خریدوفروش وسایلش، هم تبلیغش و هم... 📌منبع: توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۲۰۶۷. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
❓❓ اگه چند تیم پول جمع کند و بدهند و پول رو و یا بگیرند به بدهند چه حکمی دارد؟ ✅ : اگر این تیم ها از خودشان پول جمع بکنن و به تیم برنده بدهند، نوعی قمار محسوب می شود. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🍃🍂🌺🍃 🌺 ❗️بعضی از مردم فکر می‌کنن بازی‌های آنلاینی مثل کلش اف‌کلنز، تراوین، عصر پادشاهان و... که توشون قمار هست، چون بازی اینترنتیه، اشکال نداره! 📛 درحالی‌که این درست نیست. 👈 حکم این‌جور بازی‌ها اینه: 1️⃣ اگه کسی که می‌بازه، به اونی که می‌بره، پول یا اعتبار و یا هر چیز دیگه‌ای بده که ارزش مالی داره، اون بازی قماره و اشکال داره.⛔️ 2️⃣ خریدوفروش اعتباری که بازنده داده، برای برنده جایز نیست و حرامه.❌ 3️⃣ اگه توی حمله‌هایی که می‌کنین، امتیاز و اعتبار و منابعی برنده بشین که بازنده قبلاً اونها رو با پرداخت پول و خرید اعتبار به‌دست آورده، اون بازی قماره و اشکال داره.💯 4️⃣ فقط اگه با انجام مراحل بازی خودتون، برنامه بهتون امتیاز و اعتبار و امکانات می‌ده، اشکالی نداره و قمار نیست.. ✅ 🔺استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ‏ ✅ معيار بسيارى از مسائل فقهى است. در اينجا👇 به چند نمونه از آنها اشاره مى ‏شود: 1⃣👈 هر موسيقى 🎻 از نظر لهوى و مطرب و مناسب با مجالس عيش و نوش باشد است. 2⃣👈 هر كارى كه و بى احترامى به محسوب شود حرام است. 3⃣👈 قصد ماندن هميشگى و ماندن مقدارى از زمان ‏كه صدق وطن كند. 4⃣👈 ملاك در است. 5⃣👈 معيار خارج شدن از حالت كثير الشك در نماز است. 6⃣👈 با هر چيزى كه آن را از آلات قمار🎸 مى ‏داند حرام است. 7⃣👈 معيار ضرر داشتن در احكام است. 8⃣👈هر عملى را كه به آن گويند براى غير جايز نيست. 9⃣👈 معيار حداقل ريش است. 🔟👈 محلى را كه انسان به عنوان جديد انتخاب مى ‏كند به صرف نيت حكم وطن را پيدا نمى ‏كند بلكه بايد مدتى بماند تا صدق كند آن محل وطن اوست. 📗: ۱.اجوبة الاستفتائات ج ۲ ص ۱۹ س ۴۱ و ۴۳ ۲.جامع المسائل فاضل، ج ۲، ص ۱۴۱. ۳.العروة الوثقى ج ۲ ص ۵۲ ۴.استفتائات جديد مكارم ج ۲ ص ۱۱۰ س ۲۷۶ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به بپیوندید👇 🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 سه نکته درباره از 🤲 1⃣👈 عدول از نماز جماعت 🤲 به فرادا در حال به اتفاق همه ، در تمام بخش های نماز جایز است، اما در غیر حال ویا در صورتی که از اول نماز چنین نیتی داشته باشد مورد اختلاف است، بعضی از مراجع همچون امام و مقام معظم جایز دانسته اند، وبرخی جایز نمی دانند مثل آیت الله ، آیت الله . 2⃣👈 اگر در بین نماز جماعت، نیت کند نمی تواند دوباره نیت خود را به جماعت برگرداند. 3⃣👈 اگر ماموم به واسطه بعداز حمد و سوره امام نیت فرادا کند لازم نیست حمد و سوره را بخواند، ولی اگر پیش از تمام شدن حمد وسوره نیت فرادا کند باید مقداری را که امام نخوانده بخواند. 📗 : ۱. العروه الوثقی ج ۱ صلاه الجماعه م ۱۶ ۲. توضیح المسائل مراجع م ۱۴۲۴ و ۱۴۲۵ ۳. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ص۶۰ ۴.سایت اسلام کوئست •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 هفت نکته درباره اقتدا🕴 1⃣👈 اگر ماموم نداند امام جماعت نماز می خواند یا نمی تواند به او اقتدا کند. 2⃣👈 در هر رکعت، نماز گزار می تواند در بین و در به امام جماعت اقتدا کند. 3⃣👈 موقعی که ماموم نیت می کند، باید امام را نماید. ولی دانستن اسم او نیست مثلا اگر نیت کند اقتدا می کنم به امام حاضر نمازش است. 4⃣👈 اگر امام ایستاده وماموم نداند در کدام رکعت است، می تواند اقتدا کند ولی باید حمد وسوره را به قصد قربت بخواند. 5⃣👈 اگر صف های جلو آماده نماز هستند صف های بعد می توانند اقتدا کنند. 6⃣👈 و گفتن باید درحال آرامش باشد و کسی که در حال حرکت است مانند رسیدن به رکوع نماز حماعت در آن حال نمی تواند اقتدا کند. 7⃣👈 کسی که درحال قیام رکعات سوم و چهارم اقتدا می کند باید حمد وسوره نماز رابخواند و اگر با خواندن حمد و سوره به رکوع امام نمی رسد باید صببر کند و درحال رکوع اقتدا کند. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۷۸۶ م ۱۴۴۱ ۲. احکام دو دقیقه ای محموداکبری ج ۱ ص ۷۳ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•